Zgodnja Danica izhaja vsak petek na celi poli, in velj& po poŠti za celo leto 4 gld. BO kr., za pol leta 2 gld. 40 kr , *a »Vtert leta 1 eld. 30 kr. V tiskarnici sprejemana za leto 4 gold., za pol leta 2 gld.. za četert leta t gl; ako zadene na ta dan praznik, izide Danica li zavest, da hranimo čisto serce? Daleč bodi to (misliti); vsi smo grtšniki, v gre hih spočeti, v hudobnostih rojeni; vsi živimo grešno, delamo pregrešno, umiramo menda v odpus.ijmn grehih. Usmiljenja potrebujemo tedaj, ker se nam je kdaj ločiti. Trimo meso svoj- s poltem in mertvenjem , vse hudo voljno prenašaje, v-e t.*rplj nje ni nič, ako ga primerjamo vr.hodnjemu \eiič«*stvu. Usmiljenja potrebujemo, ker s svojimi zaslugami si življenja vekovito srečnega pridobiti ne moremo. O človek, to č"š, to dobro vem, ti želiš, da se te Bog usmili. Usmili s« tudi ti sv«j-ga bližnjega. Zakaj le toliko se te bode Bog usmdil, k« likor se bodeš bližnjega ti, in toliko ti bode povernjeno na unem kraju, kolikor si bližnjemu podelil na tem kraju. Moli za ranjke, da oni za-te moliti re zabijo, ako so zveličani. Oni pričakujejo od nas, na \i za svetnika in mislijo, da počiva v frančiškanski eerkei v Ljubljani, kar pa po zgorej postavljenih latinskih versticah ni tako, ker pravijo, da je pokopan pri sv. Krištofu. Nahajajo se od njega tudi še natisnjene čeme podobice , kterih eno ima vrednik tega lista, ki jo je prejel od prečast. P. Benvenuta Crobath-a. Izražena je vsi podobi posebna pobožnost, ponižnost itd. in ima podpis: ,,Der fromme und gelehrte Provincial Hugo Vodnigg, gebohren in Oberkrain der Ptarr Bishoflak, Dort Brod den 20. Wein-monats 1716, gestorben zu Lavbach am 25. Brachmo-nats 1785." Ker se je ta reč sprožila, bi bilo prav, ako bi kdo o tem slavnem in učenem možu še kaj več povedal. Iz Notranjskega, mesca vinotoka. Omenili so slovenski časniki prezgodnjo smert in redoljubno značaj-nost ranj. And. Lavrenčiča. Naj smem omeniti, da je bil on tudi veren katoličan, v pravem pomenu kato-lišk možak, ki se ni nikoli sramoval skazovati svojih dolžnosti kot kristjan in katoličan. Popolnoma se je ravntl po slavnem geslu: ,,Vse za vero, dom, cesarja!" Naj mu položim tudi jaz, kot nepozabljivemu , predragemu prijatelju, ta mali spominek na prezgodnjo gomilo: Žaluje mati in solze pretaka, Zgubi ko zvesto vdanega si sina; Sej bil je njen'mu sercu dragotina, Ponosna čverstega je b'la junaka. Prijatelj zvesti žalostno koraka, Obda serce mu britka bolečina, Ko zve: zadela smertna je ojstrina Prijatelja, preblagega možaka. — Ti ljubil mater si Slovenijo milo, ZveBto do groba, moj prijatelj blagi! Zato z menoj vred za Teboj žaluje. O sprejmi najno zadnje pozdravilo: Počivaj sladko v domovini dragi, Tvoj duh naj pa pri Bogu se raduje! Kadoslav. * Iz 6radca srno te dni prejeli neprecenljivo novo delo milgosp. škota dr. Jan. Zwergerja: Der Glaiibe aU ifiittlicht Tmf nd oder die 1'flirlit zu glauben. Vereina-druckerei 1877. Lepa knjiga na prijetnem popirji ima 286 strani in je tiskana z velikimi eerkami, da ju tudi že stareji slaboverci z < »labelimi očmi prav labku čitajo. Menda bol) času primernega branja ni kmalo, kakor je to. In pa od tako pobožnega, tako visokega, tako sploh čislanega pisatelja, ki ga tudi nasprotniki — hotč ali ne hote — spoštujejo. Doželeuo pa mora tako delo biti slehernemu, kdor ima le še iskro želje do srečnega življenja. Zakaj: „Kdor je n»*\er*-n, ne bo vidil življenja (večnega), temuč jeza Bož a ostane nad njim," uči začetnik vere in življenja. Obravnava pa delo: ,,die PHicbt zu glauben; die Ertii lung der Ptlicht zu glauben; die Uebertretung der Pflicht zu glaoben'*, — vsako v več odsekih in pododdelkih. Med grehi zoper vero je tudi: „der liberale Kathoiizisraus, die Kreimaurerei" itd. V sklepu se ob ravnava „das ueue Heidentbum", — in sklepna beseda je: „Autlord<-rung an die Olaubigen zu uneracl iitterli-cher Glaub«*nstreue". Ne bomo za zdaj natezali čverstih obravnav iz te knjige, temuč le rečemo: Vsemi in beri; boš sam vidil, koliko je delo vrt ino. Posebno bodi priporočeno tudi gosp. duhovnom, zlasti mestnim, za lahko rabo pri cerkvenih govorih itd. Mi«ijon«k<* sporočila r. P. Valjavca. XLVI. jfts/uhje v Smartnem pri Kranji od 18-26. majnika 1872. Po skončanem pervem misijonu v Smledniku že aem bil prašan, jeli bi tudi ponavljanja milijona prevzeli po oo. lazaristih mi družbam Jezusovi? Že leta 1866 amo bili prašam za Šmartno, in še le 1872. leto smo prišli v to lepo in bogato duhovnijo. Toda ne na ponavljanje misijonovo, na misijon sam smo prišli, o. Do-ljak, o. Stat«- in pa jaz, 16. majnika. Pred trinajstimi leti so pervo poslanje na Kranjskem imeli gospod]*? misijonarji is Celja, očetje Uzariati v Smartnem pred Kranjem. Silna ailna množica ljudstva je privrela iz vsih krajev skup v Šmartno. Na tisuče in tisuče jih je bilo. Pri vsem tem pa, da so imeli oo. lazaristi tukaj svoje pervo poslanj*- in se je veliko dobrega storilo v Smartnem ne samo za domače temuč tudi za ptuje, je pa vse eno čez 13 let sveto poslanje Smartnemu prav dobro djalo, »osebno mladini ga je bilo potreba. Teh nekteri niso nič vedili kaj je to, misijon, drugi so bili pa še premladi za spoznanje njegovo pravo. Nekteri niso mogli takrat delati dolge spovedi.... In tako je bilo to poslanje naše naj vgodniša prilika za dolgo spoved sploh vsim, ki je še niso delali, njim pak, ki sojo naredili, je bila pa z misijonom dana priložnost vsaj od 13 let spovedi ponoviti, pomanjkljive pri pervi dolgi spovedi pa t*-j drugi prid jati. In kakšno je bilo vdeleževanje ljudstva pri tem poslan ji V Nič si nismo mogli boljšega želeti. Šmartenska duhovnija je bila pri vsih treh govorih tako zastopana sleherni dan, da bolje ui mogla biti. Cerkev je velika, dolga in široka, pa vselej je bila polna. Tihota v cerkvi izgledna, pazljivost naj veča. Stanovaki govori ao globoko vertali v serca, spovednice od moških in žensk tako obložene, da nihče blizo ni mogel, ki ni vsaj ob 2 čez polnoč pri cerkvenih vratih čakal in prežal, kako bo urno zletel k spovednici, da si prostor dobi. Pa veliko tacih še ni moglo k cilju priti tisti dan ali tiati večer, še le drugič, pri drugem takem čakanji so prišli na versto. Kdo bi si mislil, celo tukaj nam je manjkalo spovednikov, če nas je ravno vsaki dan okoli deset neprenehoma sedelo v soovednici, 4 dni pa po 13 do 14 spovednikov! Krani tako blizo, kjer se je tudi vedno spoveoovalo — in vender se nam je zadnje dni terda godila. Da ni tudi tukaj manjkalo objedavcev sv. poslanja, si lahko sleherni misli, ki Šmartno pred Kranjem pozna in ve, kako so popred mladi ljudje radi hodili pit v kranjskega mesta pivnice, kjer ne govorijo ravno prav veliko za Cerkev in jezuite, ampak raji kaj druzega. A pri vsem tem se ljudje niso dali begati. — Mlada dekl ca, ki je prinesla nekam mleko, napadena s prav gerdimi besedami zoper nas, jo je kar pobegnila od eneg* tac b gerdih, smerdljivih, neostriženih kozlov. Druga, prašana, kaj govorimo v Šmartnem na leči, je rekla: sami pojdite poslušat, bote pa zvedili. Možje pa in mladenči so stali kakor stena v vsojem katoliškem prepričanji v cerkvi, da se jih pač še niso upali lotiti lažisvobodnjaki s svojimi gerdimi zabavljicami. Na tem misijonu nam je obolel o. prednik in bali amo ae, da bi kaka vročinska bolezen ne bila na potu. Po skerbni pazljivosti g. kaplana, izverstnega homeopata, ae je z Božjo pomočjo bolezen na pljučah kmalo ulegla, da je mogel spet na lečo in v spovednico. Med tim časom pa sva mčgla dva vse breme nositi: jaz sem dva dni po dvakrat, o. Stare je en dan ssm dvakrat govoril. — Vse to nenehano sedenje v spovednici, velika vročina pripekajočega solnca zunaj, v cerkvi pa soparica od nagnjetene cerkve, je dalo zadosti mertvenja. Zato je pa tudi Gospod dal tako bogato žetev v Šmartnem. Serčno je bil ginjen vredni župnik šmartenski ves čas sv. poslanja in le rekal je: Bog poverni, Bog poplačaj vaš trud^za moje ovčice! O kako je bil pač potreben misijon Smartnemu! Misijon je zarea milost Božja po-aebna: če je še kaj v stanu popraviti, vravnati človeško serce, zamore to gotovo le av. poalanje! Po enem govoru mi je šestdesetletni Častitljivi mož roko vzel in jo poljubiti hotel, tako globoko mu je bila ginjena duša. Pri tem poslan ji nam je tudi zale*ketalo se lepo upanje, da mil. knez in vladika k sklepu pridejo. A v saboto jame nalivati z neba, žen6 se černe megle po nebeškem oboku, gromi in treska. Dobimo list od pre-vsvišenega, v kterem nam se je up močno poderl, da zavoljo slabega, deževnega vremena skoraj ne bodo mogli priti. In tako je bilo tudi drugi dan, nedeljo namreč je bilo vse oblačno dopoldne in tako so knez domd ostali, namesti da bi bili ob 9 maševali v Šmartnem, kakor so napovedali. Ravno pa da mine dopoldne, za-šumi mogočen veter — in naenkrat je jasno. Popoldne je bilo naj prijetuiše vreme: aolnce je aijalo, njegove vroče žarke je pa hladni veter blaževal. Ob treh popoldne je bil sklep. Ljudstva silna množica. Celo kranjske gospode je nekaj v Šmsrtno „pri-španciralo" radovednost past. Tudi nekaj mladine kranjske je po višnjevi škapulir v Šmartno prišlo. Kar je bilo posebnega pri tem poslanji, je pa to. Z obleko Matere Božje ava bila z o. prednikom toliko ljudatva v šmartenski cerkvi oblekla, da še nikdar nikjer toliko ne. Jas nisem veliko manj ko 3 ure, o. prednik pa je dobro uro škapulir višnjevi delil. Vse me je bolelo že proti zadnjemu. Morda več ko 2000 ljudi je naenkrat sprejelo višnjevi škapulir. Prijemali ao ga z veliko po-božnostjo tudi možki. Veliko število obojega spola jih je dobilo to obleko Marije brezmadežne, kar me je posebno veselilo. Bog daj, da bi obleka Marije Dev. brezmadežne vse vse ohranila vsaj brez madeža smertnega greha! Upanje sem nesel v serci iz tega poslanja, da bo vender le prav veliko ljudi bolj zavarvanih pred smert-nim grehom po tem misijonu. Da je pa hudič veliko zgubil v šmartenski duhovniji in se je vera vterdila še globočje v šmartenskih duhovnjanov sercih, to ram pa pričajo Rr-pnje, kamor trumoma dohajajo zdaj iz Smart-nega ljudje z naj veseleji mi sporočili od sadu sv. poslanja. Žganje. X. Pije, pije, dokler obroč na sodu ne poči! Kaj pijanca uči perst mezinec. Kaj je storil Nabal, — kaj strašnega Aleksander Veliki v pijanosti ? Kaj pravi modrijan Pitagora ? Ravnokar sem čital to le dogodbo, ki pojasnuje, kako nemarni ostudneži so žganjepivci. V eni moravskih vasi je prebivalec tistega kraja, ki je bil znan kakor malopriden žganjar, sedel v judovski žganjariji pri kupici žganja Pride pa majhen deček, pocuka očeta za rokav in reče tiho: Oče, pojdite domu, živina v hlevu se je odklenila in ne moremo je ukrotiti! — Le pojdi, bom že prišel, odgovori žejni oče. Ta, ki^ pa ni šel, je on bil. (Jez nekaj časa deček zopet pride, očeta bolj pocuka za rokdv in reče glasno: Oče, domu morate iti, Janezek je z mize padel in ima luknjo na glavi! — Le pojdi, precej pridem, reče terčeni oče nejevoljen. Kteri pa tudi zdaj ni šel, je zopet on bil. Proti večeru fantič zopet pride, zadene očeta v ramo in kliče: Oče, pojdite domu, da se B^gu smili, mati so padli in so si nogo zlomili! — Zaničijivo oče Čez ramo reče: pa ne bo tako nevarno, — in obsedi! O angeljakem češenji pobič pa le še pride, šterleče pogleda in zakliče: Oče, obroč je pččil na sodu z žganjem, žganje po kleti okrog teče! Komaj je deček pervo besedo izrekel, se zdrami zanikarnež iz omotice in skoči po konci. Slišati pa cel6 še žalno naznanilo, da žganje po kleti krog teče, se je Čisto streznil in zarjul nad fantičem: Kaj nraviš? Obroč na žganjskem sodu počil? žganje po kleti krog teče V To bi bila nesreča! In zdaj ga ni nič več deržalo, zdaj dere domu. (P. Fr. Ehmig, Neue Gleichn., Beisp. u. Erz. 3. zvez., stran 176.) Ali ni takemu zaverienemu človeku strupeni „šnops" več kot njegovo gospodarstvo, družina in vse drugo? Gorjč hiši in vsim domačim, kjer je oče, gospodar — pijanec! Gorjč pa še naj bolj samemu takemu malopridnežu ! Poslušajmo pa zdaj še malo, ka je rekel pred poldrugi sto leti hervaški pridigar od pijancev?... Začel je obravnavo svoje pridige tako-le: Povejte mi najpervo, dragi, kadar kdo spotaknivši se pada na zemljo, kako se derži? Ali ni res, da taki stegne r»>ko na tisto stran, na ktero pada? Res je, ali zakaj tako počenja? Ali ne, da bi se vuderžal, in ne dopustil, Ha pade — ali če že pade, konči se ne pobije na životu? — Svoj pot pa pravim jaz tako: Kadar bode kdo zmed vas vidil in spoznal pri kakem pogostovanji ali med vinskimi (koliko huje še med žganjskimi) tova-ruši, *) da je v nevarnosti pasti v pijanost, in ako neče *) Tako je pisano. vanjo pasti, kaj mora storiti? Vzdigne naj si pred oči svojo roko, naj raztegne narazen perste, in dobro naj premisli njihove imena, kaj da vsaki pomeni. Te imena so: Polex, index, medius, annlaris, auricnlaris: palec, kazalec, srednji, perstenec, mezinec. Pervi pravi, kaj si obetal; drugi, koliko si pogubil; tretji povč, na kaj si prišel; četerti, kaj si zaslužil; peti, zadnji in naj manjši praša, kaj si storil? Postavimo pa tega zadnjega tu na pervo mesto, in govorimo o njem, ki mu je ime i.uricularis, mezinec. Po latinski besedi bi se imenoval „ušesec'', ki se z njim ušesa trebijo; ta perstec vsakemu pijancu šepeče na uho: Qnid fecisti — kaj si učinil?... Ako ne včš, kaj si v pijanosti storil, počel, prašaj svojih tovaršev, svojih sosedov, svojih domačinov, kaj si v pijanosti \einil, ali govoril? Povedali ti bodo, kdiko kletv.nj, besnost, ro-tenj, nečistih besed si izbruhal, kako si psoval sosede, preganjal družino, pohlepno se obnašal, ter si vsemu ljudstvu bil v pohujšanje! Ako to sprevidiš, te li nebo Gospod Boga strah, in sram pred ljudi se prikazati? Boš ii tako prederzen in nesramen, da bi se v novo upijanil in v prešnje grehe se povernil. In ako to storiš, ali ne boš gerši od vsakega naj nerazumnišega psa in mačke? *) Gotovo bodeš; zakaj, kdo ne ve, ako pes ali maček, navajen okoli loncev hoditi, kak pisker ubije in ga hlapec ali dekla na onem kraju dobro pretepe, in mu ob Čepinje gobec nabuta: se potlej ne pes in ne maček ne da več lahko pri piskrib viditi V Koliko skerb-nejše pa bi se moral vsaki človek bati pijanstva, iz kterega izvira toliko hudega? Tako nekdaj uni nori Nabal, kader je bil zvedil od žene, kako je bil v pijanosti razžalil kralja Davida, in ko je premišljeval, v koliki je nevarnosti, malo da od velikega straha in žalosti ni bil umeri. „Et factus est velut lapis." Postal je zameri kakor kamen, pravi sv. pismo (1. Reg. 25, 35). O Aleksandru Vel. pa nahajam zapisano, da je v pijanosti s sulico prebodel in končal svojega naj dražjega prijatelja Klit-a; ali kader se je streznil in našel sulico še v životu mertvega prijatelja, pa zvedii, da je on storil to človekomorstvo, izdere iz mertvega trupla nesrečno sulico, oberne ost proti svojemu sercu, in od velike žalosti hoče prebosti in umoriti samega sebe, in to bi bil tudi storil, ako bi mu ne bil" zabranjeno. (Kakor nevernik ni vedil, da je to naj veči smertni greh ter samomorivec sam sebe s samomorom v večno pogubljenje pahne.) Se celč pogan Pitagora, nekdanj modrijan, daje prav dober nauk proti pijanstvu. Pravi pa: Ako si kaj hudega storil v pijanosti, taisto pogostokrat premišljuj. - Tudi ti, čitatelj, prevdarjaj današnji nauk; drug č ti povem, kaj te uči perst perstenec. Razgled po svetu. Laško. ,.Tatovi v srenjskem odboru v Rimu." Pod tem napisom liberalni časnik ,,11 Dovere" bere dolge levite Viktor-Emanvelovim srenjskim vradnijam v Rimu in drugod. Ta časnik praša: zakaj se ne kaznuje nekdo, ki je ponarejal podpis enega asesorjev, da je občinstvu izmikal „patakone"? Zakaj nočejo zapravdati nekoga, in njegovih sokrivcev, ki je pritikal ničle k številkam, da je s kaženjem veče zneske iztirjeval? Zakaj niao bili zatoženi tisti gospodje, ki so, kakor je znano, tako onigavili o svojem opravstvu, da so iz nedopustljivih dobičkov potlej palače zidali? Zakaj so se pustile spri- *) Besede imenovanega pisatelja, ki pijanca ne tipa z. mehkimi rokovicami. Čala poštene oonaše osebam, od kterih bi bila pravica morala zahtevati odgovor sarad nekacih pogreškov? In zdaj, zakaj ni bil pri gosposki za pravico zatožen tisti, ki je zapustil prasnoto 10.000 lir v srenjski denarnici? Ako bi se vse to bilo zgodilo, bi danes ne imeli objokovati nenravnib djanj, s kterimi so se časniki te dni toliko pečali, in pečali se po pravici. Pa to ni vse, pravi dalje „Dovere<( in pripoveduje dalje, kako je bil po pravici kaznovan eden vradnikov v neki okrajini, ki je kradel patakone (quattrini), kteri so se plačevali v srenjsko kaso; pozneje pa je drugi marke si dal plačevati, ni pa jih pritiskal na dotične pisma, in tega so samo prestavljali od vrada do vrada. Ako bi se bilo resnobno postopalo s kaznovanjem vsih zadolženih, bi danes morebiti ne bilo treba pričam biti sramotnim dogodkom, kakor je oni dveh višjih vradnikov, ki sta si rasproti v oči berskala „tat<(, malo častni pridevek... Tako sklepa omenjeni liberalni časnik. Ako se take reči o novi eri gode v tako „srečni, svobodni Italiji", kakor nam jo liberalci radi imenujejo, ia pa še celo v samem glavnem mestu ,,zedinjene Italije", in ako liberalci sami to očitno tožijo; potlej ni čudo, da liberalci sami so prisiljeni v srenjske zbore voliti „ultramontance", to je, katoličane, ker med seboj nimajo zanesljivih osebstev. Pa to ni še vse. Kako ,.sladko upanje" se odpira .,tisučkrat srečnim Italijanom", to med tolikimi drugimi mladostnimi pregrehami in nesramnostmi kaže ta le dogodek, ki je prav ,,po peki". Časnik „Ravenate" pripoveduje 10. oktobra: Cerkvenikova žena pri av. Frančišku v Kaveni je 8. okt. že v zaperti cerkvi zaslišala ropot, kakor bi kdo lomil v cerkvene pušice. Cerkvenik to naznani gosposki. Odprejo cerkev in najdejo — koga? Dva čisto mlada — nedoletna mladenča, skrita v koru za velikim oltarjem. Ta dogodba je zbudila vse okrog velik šum iu žalost. Zakaj? Ne le samo zarad mladih bogoskruncev, temveč še posebno, ker bila sta tatova sina imenitne, inuogoznane rodovine! Tako je že zdaj. Pa kaj še le bo — pri takih zgledih, pri ukih ukih! O ravno t-m roč.: Od vojske obiskani kraji. Spreobernjenje višjih stanov. Dar pravih katoliških učenikov. 24. Sv. Rafael. PriporoČ.: Obvarovanje mladine pred božjeropnira obhajilom. Mnogi duhovni. Spreobernjenje bravcev brezbožnih časnikov. 25. Sv. Krispin in Krispinijan. Priporoč.: Rokodelski stan in njegovo posvečevanje, posebno zoper ekru-njenje nedelj ia praznikov in zoper pohujšljivo življenje, nespodobno govorjenje po delavnicah itd. Živeči brez s?, zakramentov. Spreobernjenje nekterih stotin krivo-vercev, zlasti enega. 26. Sv. Evarist. Priporoč.: Spreobernjenje judov. (Sv. Evarist je bil v začetku jud iz Betlehema.) Vsi spačeni in zagrešeni po Slovenskem. Obilniše razširjanje sv. Cerkve po vsem svetu, zlasti na Angleškem. 27. Sv. Frumencij, misijonar v Etijopiji. Priporoč.: Spreobernjenje zamurcev in sploh Afrikancev. Neka duhovnija posebej. 28. Ss. aposteljna Simon in Juda. Priporoč.: Spreobernjenje brezvercev, zlasti po Slovenskem. Mnogi zakonski v polajsanje njih težav. Zapušent in obupljivi. Terpeči kmetiški stan. 29. Sv. Narcis, škof v Jeruzalemu. Priporoč.: Re-šenje svetiš sv. Dežele iz rok nejevernikov. Katoliške male in velike semeniša. Obvarovanje mladine pred kužljivim branjem. 30. Sv. Marcel vojak, in sv. Kasijan pisar, mu-Čenca. Priporoč.: Vojaški in vradmški stan, zlasti v na i ueželi. Ta mesec umerli in umirajoči. Mnogi hudo zagrešeni. 31. Sv. Volbenk. Priporoč.: Vsi dozdaj v molitev Naše lj. Gospe priporočeni, ki še niso uslišani. Obvarovanje naše dežele pred ognjem, kužljivimi boleznimi in drugimi nesrečami. Vsi veliki reveži, v dušnih in telesnih rečeh. Življenje dtiriifljsterih pomočnikov v sili. VII. Sv. Dionizij Areopagit, škof in spričevavec ali marternik. Njega praznik se obhaja 9. vinotoka. — Pomenljivo znamnje: Vpodobuje ali mala se z odsekano glavo, ki jo derži v rokah, na glavi ima mitro ali škofovsko kapo. — Na poinoč se kliče zoper nepokoj vesti. Atene so bile nekdaj naj bolj sloveče mesto, sedež vsih tadanjih vednost in učenost. Prebivavci so bili silno napeti malikovavci; tudi modri in učeni možje so bili tej neumnosti in gnjusobi vdani. Ko je bil sveti apostelj Pavel na svojem misijonskem popotovanji prišel v Atene in je vidil mesto malikovanju vdano, te mu je v njem vnel duh, ter je začel očitno ozuanjevati keršanske resnice. Epikurejski iu stojiski modrijani so se z njim prepirali, ter so njegove nauke spodbijali; on pa jih je z modrostjo in učenostjo tako vgnal, da mu niso rcčgji nič več ugovarjati. Prijeli so ga in peljali pred Areo-pag *), naj bi tam vpričo zbranih učenih soduikov avoje nove nauke razkladal. Sv. Pavel stoje v sredi Areopaga je rekel: ,,Možje, Atenci! vidim, da ste vi v vsim nekako preverni", t. j., preveč verujete, imate veliko praznih ver. „Ko sem namreč okrog hodil in ogledoval vaše podobe bogov, sem našel tudi altar, na kterem je zapisano: Neznanemu Bogu. Kar tedaj častit**, da-iravno vam je r.eznano, to vam jaz oznanujem." (l);ai. apost. 17, 22. 23.) Nato je imel aveti apostelj prav u ersten govor, v kterem je dokazoval, da ie ta Atmc- m neznani Bog stvarnik nebes in zemlje. (Glej Djanje aposteljnov 17. pogl) Ko je bil sv. Pavel svoj govor dokončal, so se ga nekteri možje deržali in so verovali; med rjimi je bil Dionizij Areopagit in žena p<> imenu Damara, in drugi z njima. (Djan. apost. 17, 34.) Sv. Dionizij (s priimkom „Areopagit", ker je bil ud slavnega Areopaga, t. j., naj viši sodnije) ni bil le samo stare in sloveče rodovine v Atenah, ampak hii je tudi pošten mož visoke učenosti in modrosti, zlasti )e bil izurjen v zvezdoznanstvu. Ko je Jezus Kristus na križu umiral, in ko je bilo solnce otemoelo, je ta zvrzdo-znanec — še ajd — zavpil: „Ali Bog vge nature ter p i, ali pa se bo *\et razrušil." Tega moža tedaj je ml sveti Pavel s svojim govorom v Areopagu spreobe-nil, ga je potem v keršanstvu podučeval, kerstil in pomeril škofa v Atenah. Ves čas svojega višega pastirovan » je Dionizij z vso mogočo gorečnostjo razširjal Kristusovo kraljestvo na zemlji. Pisal je mnogo bukev in 1 str v. ki so polni nebeških naukov. Ko je bil sv. Pavel v K:rn odšel, se je Dionizij prepeljal v malo Azijo, kjer je obiskaval cerkve ali keršanske srenje, ktere je bil sam vstanovil, je verne v veri poterjeval, v njih britkostih tolažil, pa tudi malikovavce spreobračal. Potem je po-potoval v Jeruzalem, kjer je z naj veči pobožnoatjo obiskoval svete kraje. Tukaj mu je bila došla neizrečeno velika sreča, vidil je namreč Marijo prečisto Devico in Mater Bož)o v nebeški lepoti tinti trenutek, ko se je njena sveta duša ločila od telesa. To je sam poznejše pravil. S svetim aposteljuora Janezom, ki je bil pri Marijini smerti. je posebno serc.no prijateljstvo sklenil. Nahaja se pismo, ki ga je Dionizij pisal Janezu, ko je le ta pod cesarjem Domicijanom v pregnanstvu živel na otoku Patmu. Po dokončani pobožnosti v Jeruzalemu ae sv. Dionizij verne v svojo škofijo v Atene, kjer nekoliko časa svoje ovčice z vso skerbljivoatjo pase, pa tudi jude in malikovavce spreobrača. Ko pa med tem svojim apo-stoljskim delovanjem sliši, da sta aposteljna Peter in Pavel v Kimu zaperta, izroči svojo škofijo novoizvoljenemu škofu Pubiiju in se podi v Rim iz tega namena, da bi vidil poglavarja aposteljnov in vesoljne Cerkve in svojega nekdanjega učenika, sv. Pavla; pa tudi zato, da bi tam, ko bi bila Kristusova volja, preterpel muče-niško smert. Po potu grede v Rim oznanuje apostoljski mož sveti evangelij. *) Areopag, naj viši atenska sodnija, v kteri so se deržavne opravila vravnavale, pravde in tožbe razsojevale, krivice in hudodelstva obsojevale. Ta sodnija je bila na hriltcu, ki se je imenoval po greško „Areopagos4', t. j. „Arejev hribec". Na tem hribcu se je svoje dni po ajdovski izmišljavi zagovarjal pred dvanajsterimi bogovi bog Ares ali Mart (Mars) zavoljo umorstva Neptunovega sina. Neptun je bil ajdovski bog. Ko sv. Dionizij v Rim dospe, zve v svojo naj veči serčno žalost, da sta oba aposteljna omerla silovite smerti. Sveti papež Klemen, naslednik sv. Petra, ga Ijnbeznjivo sprejme, in ga ima v visoki časti zavolj) njegove izverstne svetosti in učenosti. To popotvanje sv. Dionizija v Rim je bilo naredba Božje previdnosti, da je sveti oče papež nad njim imel gorečega in junaškega aposteljna, kteri naj bi nesel luč svete vere na Francosko. (Dalje nasl.) Listek za raznoterosti. Pred svetim Obhajilom. Ljuba duša, zdaj vesela Urno hiti pred altar, Ker Gospoda boš prejela, O neprecenljivi dar! Kralj nezmerne visokosti K tebi pnditi želi, Da prinese vse blsgosti, Novih gnad ti dodeli. Kot nevesta, tako bližaj Se presrečna Jezusu; V revi svoji se ponižaj Bogu trojedinemu! Srečna ura, ko prihaja Ženin tvojega sereš, Vse zaklade ti podaja — S celim sercem ljubi ga! Bivališe mu pripravi V sredi čistega sered, Vsa ponižna zdaj pozdravi Ljubeznivega Boga, Ki se tebi daje vžiti, O velika res skrivnost! Nič od Njega zdaj ločiti Te ne more, kot zlobost. Vedi, veče ni dobrote, Ne zaklada dražjega, Da zamoremo sirote V sercu nositi Boga. Torej duša, zdaj vesela Urno hiti pred altar, Da Gospoda boš prejela; Za te je neskončni dar! Ivan Zamik. Birmanje in cerkveno obiskovanje bodo milg. škof opravljali 21. vinot. v Retečah pri škofji Loki. — Preteklo nedeljo so posvetili novo podružno romarsko cerkev v Suši, v zaliloški tari. Spodbudljivo opravilo je terpelo od 9 zjutraj do 2 popoldne. Pridigali so sami milgsp. škof, veliko mašo pa so imeli loški gosp. dekan. Visoka starost. 15. oktobra je na št.-peterskem predmestji št. 70 umerla Marija Bernot, stara 102 leti. Zahvala. Prejel sem po vredništvu „Zg. Danice" 259 gl. 5«'» kr. Za toliko dobroto naznanjam naj serč-niši aahvalo v imenu Komooljcev, — Bog jim obilno in preobilno povračaj. V Dobrepolji, i6. oktobra 1877. Val. Sežunt župnik. Is Gorice. Naš prevzv. nadškof so od 13. do 18. t. m. obiskali dekaniji Devin in Komen, in delili so zakrament sv. birme poleg imenovanih dveh krajev še v Opačjem selu, Zgoniku, Rihenbergu in Dornbergu. V Gorici je katoliška družba pričela novo knjigarno, v kteri se bodo prodajale samo knjige katoliškega obsega. Zares potrebna naprava. Več prihodnjič. V Maribora v semenišu je 25. kim. 16 duhovnov kerške in lavanške škofije obhajalo svojo 251etnico. Le-ti so iz nekdaj zedinjenega semeniša v Celovcu. Iz prav številnega letnika sta umerla v 25 letih 2 redovnika, 2 Javanška in 2 kerska duhovna v naj boljših letih. Pričujočih je bilo 7 kerške in 9 lavanške škofije. Herders Conversations-Lezicon, drugi, predelani natis, je dospčl do 23. zvezka. Poslednja beseda je »Hamster". To delo je zlasti tudi zato priporočevanja vredno, ker je v katoliškem duhu, in v ravno taki obšir-nosti vse reči obsega, kolikor more človek zraven svojega poklica brati, da si pojasnuje, kar mu je n. pr. v branji bukev in časnikov ali sicer nejasnega v vsih strokih vede, obertnosti itd. itd. Poslednje novice. Po naj poslednjiših naznanilih so Rusi v Aziji silovito zmagali in otepli Turka, uzeli veliko kanonov, več divizij vjeli in med njimi 7 pašev. Mšuhovshe spremembe. V Goriški nadskofiji: Č. g. Andrej Vuga, vikar v Kalu, pride za vikarja v Ročinj; — č. g. Tomaž Oerin, vikar v Vedrijanu, za vikarja v Avče; — č. g. Martin Leskovec, kaplan v Bovcu, za vikarja v Ternovo; — č. g. Fr. Goljevšček, kaplan v Muši, aa kaplana v Bi-ljano; — č. g. Pavlin Perini, kaplan v Gradem, za kaplana v Joaniz; — č. g. Janez Seravallo, sem. duh., za kaplana v Grado; — č. g. Janez Jarec, sem. duh., za kapi. v Bovec. V Teržaški škofiji: C. g. Karol Podobnik, župnik v Terbižu, podi se v pokoj. — Za I. leto v bogoslovje oglasil se je in je bil sprejet Karol Steffanutti. MMobrolni darovi. Za Kom poljske pojorelce v Dobrepoljski fari: Po gosp. Ant. Klemenu, fajm. iz Smlednika, 10^ gld. — Iz Ljubnega po gosp. faj m. Teranu 5 gld. — C. g. J. M. 2 gl. — Jera Vidic 5 gl. Za sv. Očeta: Po č. gosp. Ign. Eržen-u: Neimen. 50 kr.; Neimen. 50 kr.; Neimen. 30 kr. — Neimenovan 1 gld. Za afrikanski misijon: Jera Vidic 5 gl. za odkupovanje zamurskih otrok. — Iz Vogelj 3 gl. Za sv. Detinstvo: Seliscar Al. in Mar. 24 kr. po gosp. Rozm. — Iz Vogelj 1 gl. Pogovori z gg. dopisovalci. A. F. v Z.: Pride precej prihodnjič. — G. L. v Ž.: Bode kakor nalaš za prihod, in za v. d. dan; blagovolite posl. še konec. — G. M. P. v G.: Bode naročen za Vas; v Lj. se ne dobiva. Caeteruin gratias pro omnibus! Vsim preblagim gospodom iu prijatlom, ki so se spominjali „18. vinotoka", naj iskrenejši zahvala in v povračilo enake blagre in vošila!!! Vrednik. Odgovorni vrednik: Lola Jeran. — Tiskarji in založniki: Jiižef Dlainlko?! dediči v Ljubljani.