135BESEDE STARIH ISLAM IN LJUBEZEN: PRIČEVANJA O ARABSKO-ISLAMSKI INTELEKTUALNI ZGODOVINI DR. SAMI AL-DAGHISTANI KODA, BELETRINA LJUBLJANA, 2023 RECENZIJA Sami Al-Daghistani je doktoriral na Univerzi v Leidnu ter del doktorata opravil na Univerzi Columbia in na Univerzi v Münstru. V preteklih treh letih je izdal dve monografiji v angleškem jeziku, v preteklosti pa je prevedel več del iz arabščine v slovenščino. Je tudi urednik različnih publikacij. Knjiga Islam in ljubezen je sestavljena iz osmih esejev, ki izpostavljajo zanimiva, vedno aktualna in, kot avtor sam opozarja, pogosto narobe in- terpretirana področja islama. Avtor obravnavane tematike na izviren način obogati z avtobiografskimi vložki. V osmih poglavjih nas popelje v osem mest v osmih različnih državah, v katerih se je med letoma 2005 in 2023 izobra- ževal. Vsako mesto mu je dalo nova znanja in spoznanja ter pomembno vplivalo na obli- kovanje njegovega pogleda na svet, islam in tudi na izbra- no študijsko problematiko. V začetku knjige avtor zapiše, da je vsak esej »povezan z do- ločenim obdobjem in krajem, ki naslavlja izbrano temo«. Cikel se začne leta 2005 v Ljubljani, ko se je Al-Dag- histani vpisal na študij na Filozofski fakulteti. Čeprav avtor le bežno omenja svoje spoznavanje z islamsko vero, dobi bralec občutek, da se je šele v študijskih letih v njem prebudilo zanimanje za spo- znavanje islama s katerim se je sicer srečal že v otroštvu, saj je po očetovi strani Iračan. Zanimanje za islam ga je popeljalo v Sarajevo, kjer je leta 2010 študiral na Fakulteti za islamske vede. Če se je v Ljubljani navduševal nad sa- lafističnimi misleci in islam- sko filozofijo, je v Sarajevu poglobil svoje razumevanje tavhida, Korana in nauka Ibn Halduna. Naslednje leto se je odpravil v Kairo, kjer je izpo- polnil svoje znanje arabskega jezika. Takratne demonstra- cije v egiptovski prestolnici in politična dogajanja v arab- skem svetu so v Al-Daghista- niju spodbudila razmisleke o povezavi med islamom kot religijo in politiko. V delu se avtor tako dotakne tudi vprašanja Muslimanske bratovščine in orisovanja ter pojasnjevanja vpliva Zahoda na politično dogajanje v is- lamskih državah. Naslednja mesta so bila povezana s pisanjem dok- torskega dela. Odselil se je na Nizozemsko, kjer je na Univerzi v Leidnu vpisal dok- torat. Še bolj temeljito je začel študirati Koran, Leiden pa ga je zaradi vsestranskega vpliva muslimanske umetnosti vabil k prebiranju in preučevanju islamske poezije. Študijsko pot je nadaljeval v Montrealu. V času pisanja doktorata, v katerem se je posvetil razisko- vanju kritike islamske ekono- mije, je po nasvetu mentorjev začel podrobneje preučevati islamsko pravo. Leta 2015 se je odselil v New York. Mesto ameriških sanj se mu je zdelo kot nalašč za študij islamske ekonomije in pisanje dokto- rata na omenjeno tematiko. Cikel pripovedi se zaključi v Oslu, kjer v ospredje vstopi vprašanje orientalizma in zakrivanja muslimank s hidžabom. Knjigo Islam in ljubezen lahko uvrstimo med pregle- dno literaturo. Poznavalci islama morda ob prebranem delu ostanejo ravnodušni, saj delo ne postreže z novimi znanji in ugotovitvami, vendar po drugi strani prina- ša velik doprinos v slovenski javni prostor, saj naslavlja islamske tematike, ki so na Zahodu pogosto napačno interpretirane. Zaradi na- pačne podobe islama, ki jo 136 TRETJI DAN 2023 3 predvsem mediji prikazujejo v slovenskem prostoru, islam pogosto velja za nasilno religijo, muslimani pa za kon- zervativce, teroriste in verske fanatike. Popačena podoba muslimanov v Sloveniji (in tudi drugod v Evropi) poveču- je islamofobijo. Knjiga je bila izdana leta 2023, ko se je števi- lo migrantov v Evropo znatno povečalo, in v tem času je še toliko bolj pomembno, če ne celo nujno, da odpravimo napačne predstave, kar delo naredi za nadvse intelektu- alno. Al-Daghistani opozarja na napačne interpretacije islamskega prava, pri kate- rem se pogosto pozablja, da je »delo človeških rok«. Hkrati opozori na nevarnost na- pačnega tolmačenja Korana, kakor tudi same arabščine in družbenih vprašanj v luči islamske religije. Zdi se, da je glavna teza obravnavanega dela ta, da je islam nastal v arabskem svetu, ki je izvorno drugačen od Zahoda. Posledično je naj- večja nevarnost Zahodnega sveta v tem, da poskuša islam razumeti v skladu s svojimi vrednotami in miselnimi koncepti, kar pa vedno znova privede do razhajanj in nera- zumevanja. Vsiljevanje Zaho- dnih idej je v islamskem svetu vzbudilo strah pred izgubo lastne identitete, kar je spro- žilo vračanje h koreninam in neizbežno vodilo v povezo- vanje nacionalne identitete z islamom. Avtor ne nazadnje poudari, da so islam večkrat zlorabili tudi islamski politi- ki, ki zaradi osebnih interesov izkoriščajo islamsko versko prakso in uvajajo spremembe v islamsko pravno prakso. dr. Urška Jeglič SEZNAM RECENZENTOV (2023) TRETJI DAN 50 (2023) Erzar, Tomaž, prof. dr. Jerebic, Drago, doc. dr. Jeglič, Urška, asist. dr. Kolar, Bogdan, zasl. prof. dr. Malmenvall, Simon, doc. dr. Simonič, Barbara, prof. dr. Štivić, Stjepan, asist. dr. Štrukelj, Anton, zasl. prof. dr. Valenta, Tanja, asist. dr.