Uimetnikova trilogija. ALOJZ KRAIOHER. Ivanu Cankarju v spomin. Ljubljani 1921. Samozaložba. Natisnila |-»Učiteljska tiskarna«. Cena 15 Din.) Janez Umetnik je sicer preromal v )5em življenju mnogo mejnikov, ob katk ga je trpljenje prisiljlo, odkriti svoje tajnosti in zapisati najlepše in najhujše, '°da dva inejnika sta bila, ki ostaneta ^arkantna za začetek Umelnikovega "stvarjenja in za popolnitev ujegovega 'y.ange!ija, mejnika, ki delita s prezgodijini razočaranjem napojeno tujino od ne^aljene in trpke domovine. Hodii je, poP°tnik, iz Zaplaza do groba ob samem ^epenenju, ki mu je bilo krepilo in zvez?a vodnica. Mnogi ga nismo razumeli, ko 've brezobzirno zrevolucijoniral naše slo>enske strani, mnogi ga nismo razumeli, 0 ie v ekstazi srčnega pozitivizma pro°vedoval o svo.iem lastnem padcu in o našein vstajenju, mnogi ga nismo razumeli, ko je kot narodov besednik iskal hlapcu .Jerneju resnice in pravice: razumeli smo ga pa vsi, ko se jc okrenil in nam razkril vse tajnosti svojega mladostnega življenja. Umetnikova rnladost je pesem neizrečene materine ljubezni, grešnik Lenart je skesano, nezavedno protivje te ljubezni, Umetnikova zrela življenska doba je bridko spoznanje, ki je bilo z labodjim klicem vrženo kot tisočero seme na narodovo zemljo. Med tema dvema mejnikoma pa je tujina, ki mu je bila »brušeno zrcalce«, ki mu je pa rezalo srce, kadar je pogledal vanj. j Janez Umetnik nam je v svojih delih j posvetil v najskrajnejše svoje kote, ali do j dna ni mogel seči; bilo je neizčrpno. Nje- i govo skupno delo je z narodovo srčno ! krvjo spisana velika oporoka, hranjena ' poznim vnukom v uresničenje. Kraigher je svoje spomine na velike-^ ga pokojnika zdramatiziral. Realiziral jih : je: vtemeljil jim je znano Umetnikovo okolico tako očitno in neženirano, da je stopilo vse dejanje Umetnikovega življenja kot velika, natančna, živa in resnična rcprodukcija pred nas. Tri slike so, ki nam skupno vračajo Cankarja: tujina, domovina in duh, ki živl v zanjimcih. Kljub ostro začrtani politični tendenci tretje slike, se dejanja ne oddaljujejo, temveč so tesno spojena s pokojnikovim mišljenjem in čuvstvovanjem. Izzrcaljeno je ottakrinško, s slavo in bedo ovenčano življenje, uporabljeno je njegovo bivanje na Rožniku. ki je po osebali in dejanju takratnih časov tako zvesto in objektivno zamišljeno, da stopi Janez Umetnik z malobesednimi gestami v sredo med nas. V Kraigherjevi koncepciji sledimo večini Cankarjevih del, ki zaključujejo s poveličanjem matere, tiste matere, katera edina mu je bila simbol svetniske popolnosti. 2e z začrtanjem načelnih besed: »Povej, kar bereš v svojem srcu . . .!«. je delo pravi spomin Ivanu Cankarju. Da je Kraigher ta spomin ogrnil v dramatično obliko, je znabiti le prednost, če najde Ja- nez Umetnik — umetnika. — S Trilogijo je Kraigher postavil nov spomenik Ivanu Cankarju: o velikem, ne- smrtncm spomeniku raaterine prave in resnične ljubezni vedo naši doraščajoči še malo. Ne morejo hoditi po potih tega evangelija, ker ga še premalo poznajo. Naša naloga preostane postavili spomenik Janezu Umetniku — v srcih naše mla- dine! , T. Gaspari.