Štev. 8. V Celovcu 15. avgusta 1871. XX. tečaj. Pridiga za XIV. pobinkoštno nedeljo. (0 iskanji božjega kraljestya; gov. R. M.) „Iščite tedaj naj poprej "božjega kraljestva in njegove pravice in vse to vara bo priverženo". Mat. 6, 33. (Konec). - S '' * r ti . »i ' * * 1 ■ rtCtt! i'/J ■»v*.« <,« m/»a ti) S-CMje »-js^j ibaJ »s 3. Da se tudi nam taka ne zgodi, nikar svojega serca ne navezujmo na posvetne reči in pozemeljske dobrote; temveč iščimo po Jezusovi zapovedi naj poprej božjega kraljestva in njegove pravice, in vse drugo nam bo naverženo, to je: prizadevajmo si pred vsem drugim zvesto spolnovati svete božje zapovedi in sveto božjo voljo, ter skerbeti za božjo čast in svoje zveličanje; in vse drugo nam bo Gospod navergel, kar nam je namreč potrebno za časno življenje. To storimo vsak po svojem stanu: Iščite božjega kraljestva in njegove pravice, starši, gospodarji, učeniki, predpostavljeni! Vsakemu zmed vas je po njegovem stanu in po njegovi §lužbi nekoliko polja božjega kraljestva odmerjenega in izročenega; in kakšen sad na njem raste, je večidel v vaših rokah. Če je dober, žlahten sad, bo Bog sam vaše plačilo; če je pa ternje in osat, ki se v ogenj verže, bo ogenj vas poprej požgal, kot druge. Visoki in bogati! iščite tudi vi naj poprej božjega kraljestva in njegove pravice, ter bodite ponižnega zaderžanja in pohlevnega Slov. Prijatel. 22 življenja. Bodite zvesti hišniki gospodovi, ter si obračajte premoženje v svojo pravo srečo in bližnjemu v prid, sebi in drugim v zveličanje. Iščite božjega kraljestva in njegove pravice, vi ubogi! ki od dela svojih rok živite, in nimate druzega, kakor kar si zaslužite z ožuljenimi rokami in potnim obrazom, ali kar vam za delo ne več zmožnim podarujejo usmiljeni ljudje. Ohranite si čisto vest, pridno delajte, zvesto molite, v Boga zaupajte tudi v terpljenju in težavah; z malim, kar imate, zadovoljni bodite; bogatih nikar ne zavidajte; in bote imeli nebesa na tem svetu, to je: dušni pokoj, kterega ne preplača zlato in srebro celega sveta, nebesa na unem svetu, kakor jih usmiljeni Jezus ubogim in stiskanim, žalostnim in jokajočim, lačnim in žejnim pravice pred vsem drugim obeta. Iščite božjega kraljestva in njegove pravice sosebno ve, ker-šanske matere! Na vas je zastavljeno upanje boljših časov. Ve dajete mladini pervo hrano za telo, dajajte jej tudi pervi živež za dušo, ter jo napajajte z mlekom svete vere in pobožnega duha. Kar ve vtisnite v mlado dušo od Boga in njegovega kraljestva, to se globok«) vkorenini v njej. Če to žlahtno setev v poznejšem času tudi blato sveta zalije; ob pravi uri bo le vendar spet pognala, ozelenela in sad zveličanja obrodila. Bodi vam pri tem čista mati Gospodova v zgled in podporo. Iščimo božjega kraljestva in njegove pravice vsi od kraja, ter se marljivo poganjajmo za božjo čast in svoje zveličanje, in bo se tudi nad nami spolnila obljuba Jezusova, da nam bo zraven večne tudi časna sreča v del. Sklep. Jakob Benignus Bosuet, rojen v Burgundiji (27. septembra leta 1627.) od žlahtnih in imenitnih staršev, je bil eden naj bolj slovečih bogoslovcev (učenikov duhovskih) na Francozkem. Kralj Ludovik XIV. dal mu je svojega naslednika, mladega kraljeviča, v izrejo. Leta 1681. pa ga je izvolil Mo-škega (Meaux) škofa. Bosuetov posebni prijatel bil je Rancč, opat kloštra Latra-pežkega (la Trappe), kterega je imenoval svojega »svetega pri-jatla", in ga je kakih pet ali šestkrat hodil obiskovat v njegovo Trapežko samoto, se ž njim kaj pogovorit. Iz ljubezni do tega svojega »svetega prijatla" je dal Bosuet v neki kapelici klošterske cerkve v poveličanje svetega božičnega praznika jaslice postaviti na svoje stroške, in je bil tndi sam tje prišel, delo ogledovat. Bilo je ravno na preddan svetega božičnega praznika, ko je delavce izplačeval, ki so jaslice postavljali. Čvetero jih je bilo. Prijazno jih Bosuet pogleduje in pravi: „Za božič sem verb tega še vsakemu dar namenil, toda s tem, da si ga vsak sam izbere!" Delavci se čudijo in radovedni gledajo na mizo, ki je bila s pertom prekrita. Škof pertič privzdignejo, ter pravijo: „Vsak med vami ima na izbero, vzeti si ali eden zlat (cekin) ali pa ene bukve življenja svetnikov v božični dar". Pervi rokodelec seže kar hitro in skor samopašno po zlatu; za bukve se ne zmeni, ter pravi: „Bukve bi mi ne pomagale veliko, ker ne znam ravno gladko brati". Tudi drugi delavec vzame zlat, ter se izgovarja in pravi: „Si bom gorko suknjo kupil, da se varujem merzle zime". Ravno tako je tretji rokodelec stegnil po zlatu poželjivo svojo roko s tem pridevkom (pristavkom): „za ta denar si bom kupil derv (kurjave) za zimo!" Škof dajo slehernemu denar, kakor si ga je bil izvolil. Zdaj pride četerti delavec na versto, ki je bil, po vunanjem soditi, še neoženjen. Plah pogleduje mladeneč zdaj leskeči denar, zdaj lepo vezane bukve. Na zadnje usta odpre in pošepta: „Doma imam staro, slepo mater, ki so sicer zlo zlo sirotni, in bi si vtegnili s tem zlatom za dalj časa v tej ali uni reči kaj pribolj-šati; toda moja mati so tudi prav pobožni, in vem, da jih bom močno razveseljeval, ako jim bom o dolgih zimskih večerih bral kaj podbudnega in tolažljivega o ljubih božjih svetnikih!" Pri teh besedah Škotu solza v očih zaigra. — Vzamejo bukve, ter jih dajo vrednemu sinu; in ko mu jih izročujejo, jih od-pr6, — in glej! — v prednjo platnico na notranjo stran je bilo vvezanih šest zlatov (cekinov). O kako se je začudil mladeneč! Še bolj pa so stermeli in se sami nase jezili uni trije delavci, ko so škof na to tudi pri unih treh bukvah platnice privzdignili, in je bilo v vsako po šestero zlatov vdelanih, in so spet besedo povzeli, rekoč: »Poglejte! poskusil sem vas: ali večno ali časno bolj obraj- tate? Trije med vami so si časno izvolili! Hotel sem vam pa resnico Jezusovih besed: „Iščite naj poprej božjega kraljestva in njegove pravice, in vse drugo vam bo naverženo" — v malem razkazati; zakaj glejte! v vsake teh bukev je bilo po šest zlatov na notranjo stran spredne platnice vdelanih za tistega, kteri bi si bukve izvolil. — Vi pa ste namesto bukev radovoljno izvolili vsak svoj zlat. Prav; zlat ste prejeli; obderžite tedaj, kar je časnega. Ko bi bili pa, kakor ta pobožni mladeneč izvolili si naj poprej duhovno, ter bukve življenja svetnikov, bi bili, kakor on, zraven duhovnega tudi časno, to je: namesto enega — clo šest zlatov dobili. Blagor vsaki materi, ktera si je takega sina izredila! — Blagor vsakemu kristjanu, ki večno bolj obrajta, kakor časno! Kjer se nahaja ljubezen do nebeškega, ondi tudi časnega blagoslova ne bo manjkalo. Bog svojih zvestih služabnikov ne zapusti!" Trije v posvetno zaljubljeni rokodelci se odpravijo osramo-teni in nezadovoljni, ter sami nase nevoljni na svoj dom. Boga-boječi mladeneč pa se pred milostljivega škofa na kolena spusti, prosivši blagoslova sebi in svoji slepi materi. O da bi kakor ta pobožni mladeneč tudi mi iskali naj poprej božjega kraljestva in njegove pravice, iskali božje časti in zveličanja svoje duše; obljubim, da bi tudi nam ne manjkalo časnih darov, ki jih potrebujemo v ohranenje sedanjega življenja. Božji blagoslov bi nas spremljeval ves čas našega potovanja na tem svetu, dokler bi se v nebeško veselje ne preselili! Amen. rforfno if,A j-ist i«t! ifc fiied .-'.j; ,Ji Uab , :,:) jlfS^kfi-J 898 n 11! i g a V Pridiga v god vseh angeljev varhov, at (Kako mora odraščeni človek na svoji duši otrok postati; gov. ,Resnično vam povem, ako se ne spreobernete in niste kakor otroci, ne poj- Naglo nam leta našega življenja naprej tek6. Prejden se zanašamo, že se postaramo. Lasje se pobelijo, zobje pogubč, lica vpadajo in zabledč; obličje se zgerbanči, pogled skrajša, poslub službo odpoveduje; roke odrevenč, noge okorne postajajo in terde in težke; sapa kratka, in sploh vsi udje nevkretni prihajajo in smert se bliža z hitrim korakom. O tedaj pač marsikdo zdihuje po veselih letih ljube mladosti; toda leta mladosti so pri kraji, in žaluj, kolikor rad in kolikor hočeš, ni jih več nazaj! — Vendar vam vem pripomoček, ki vtegne tudi starega človeka pomladiti. Ali prejden vam ga nasvetujem , vas vprašam: ali bi se radi na duši ali na telesu pomladili? Na telesu! morda porečete? Toda? o nespamet! za to ga ni zeliša ne zdravila; in Gospod Bog je samemu sebi moč prideržal, naše ostarelo in velo in trohnelo telo veličastno spremeniti in lepo pomladiti, pa še le na sodnji djtnj Vem pa pripomoček, ki dušo pomladi. Duša je čudna stvar, in ima skrivnostno natoro, in se lahko spremeni ali v angelja ali v budiča, in clo sivostara duša v otroško dušo. -F-). dete v nebeško kraljestvo". Mat. 18, 3. a. r sars V vod. Kako pa se to zgodi, in se star človek na svoji duši spet pomladi in otrok postane, vam bom gledal danes razložiti, danes, v god vseh angeljev varhov, nedolžnih otroči-čev posebnih prijatlov. Poslušajte! Razlaga- 1. Kristijani ljubeznivi! mislim, da vsi od kraja verujete v Jezusa Kristusa, božjega Sina? Poglejte! ta Jezus je rekel nekdaj svojim učencem, in med njimi so bili nekteri že precej priletni možje: »Resnično vam povem, ako se ne spreobernete, in niste, kakor otroci, ne pojdete v nebeško kraljestvo". To bi bile pač prazne besede, ko bi aposteljnom in drugim Jezusovim vernikom kratko in malo mogoče ne bilo, spet v otroke se pomladiti. Ker pa Jezus ni nikoli nič neslanega govoril, in praznih besed nikoli ni delal, mora si gotovo biti, da je vsakemu tudi priletnemu človeku mogoče, otrok postati, se ve, da ne na telesu, ampak na duši. — Ozrimo se nekoliko po svetu, in našli bomo tudi med starimi ljudmi čudne prikazni: Nekteri med njimi niso le samo vsi veli in suhi, vsi zvezani in sključeni, vsi berlavi in kermežljivi, kakoršne nadloge jim namreč starost sama ob sebi seboj prinaša, in se jim vbraniti ne morejo; ampak tfo pri tem tudi vsi termasti in hudo-voljni, vsi čmerni in svojoglavni, ki za vsako stvarico mermrajo in godernjajo; in renčč, če le besedico zineš; in nergajo, če tudi nič ne rečeš; in so vedno vsi navtisnjeni in z nobeno rečjo ne zadovoljni, in jim nikoli nobeden ne vstreže in po volji ne stori. To so ti gerdi ljudje, stari in gerdi na telesu, še gerši pa na duši. — Je pa tudi tu ali tam kak starček ali kaka priletna ženica, ki sta vse časti in vsega spoštovanja vredna. Ako ž njima govoriš, ti bo nekama prijetno pri sercu, in želel si boš, vsak dan do njih priti, se ž njima spet kaj pomenkovati. In njih obličje se nam ne zdi tako velo vpadlo, in nagerbančeno, kakor je druzib starih ljudi, in clo iz njih starega obličja sije nekaj prijaznega in ljubeznivega, In če tudi v ustih nič več zob nimata, tek6 iz njih le vendar kar prijetne in svete besede, sladke, kakor dobro staro vino. In čeravno so lica upadle, tem lepše in milejše pa so oči. Iz oči namreč jima sije ljubezen, ponižnost, krotkost in bogoljubnost tolikanj ljuba in prijetna, kakor tiha svetloba kresnic o mirnem poletnem večeru. In pri tem sta tolikanj poterpežljiva, in tolikanj rada drugim odjeDjata, in sta z malim zadovoljna, in ju le skerbi, da bi drugim v nadlego ne bila; in le tolikanj rada za druge molita, in rada vbogata, kar jima rek6; in sta vedno prijazna in vesela, da bi mislil, v njih starem telesu prebiva duša ljuboznivega otročiča. To so stari ljudje, bi so pa mladi na svojej duši. Taka mladost na stare dni je draga žlahtna reč, ktera je človeku v velik prid. V pervič naravna človeku prijetno starost, in ljudje, ki ž njim pod eno streho živč, ga radi imajo, in mu smerti ne želč. V drugič pa je gotovo, da taka mladost človeka v nebesa pripravi. V nebesih ni starih ljudi, in jih tudi posihmalo vanje ne bo. Nebesa so otrokom namenjene. Kristus pravi: »Pustite malim k meni; njih je nebeško kraljestvo". Prijatel! ako hočeš tedaj v nebesa priti, moraš spet otrok postati. Toraj glej, da bo leto za letom tem mlajša in tem bolj otročja tvoja duša, tem stareje in slabeje ko ti telo prihaja. Stara, v grehih zarije-vela duša ni za nebesa. Se drugim bi tam gori veselje kalila! Kako pa začeti in kaj storiti, da se duša spet pomladi, ter lepa bela naredi, prijetna Bogu in ljudem? Poslušajte: 2. Po naših cerkvah imamo lepo navado, postavljati podobe svetnikov vernim v razgled. Tem lepši izdelana, tem živejši opisana ko je podoba, tem rajši jo oko ogleduje, tem bolj se v ogledovanje zamakne pozabivši vse zopernosti življenja in vse časne skerbi, ki mu sicer serce težč, in se zamisli v svetni-kovo življenje, čegar podobo ogleduje; in se spominja na njegove lepe čednosti in svete dela, ki jih je opravljal tu na zemlji; in si zmišljuje na njegovo preobilno srečo, ki jo zdaj v nebesih vživa. Pa če tudi podoba ni tolikanj umetno izdelana, na svetnika nas le vendar opominja in nam natihoma prigovarja, da moramo nasledo-vati njegovo sveto življenje, in za njim hiteti po ternjevem potu proti nebesom! Ni ga pa podobarja, kteri bi znal podobe tako lepo izdelovati, kakor jih zna izverševati in izgotoviti Gospod Bog, stvarnik vseh reči. Karkoli on stori, je storjeno neizrečeno lepo. In ker vsako uro v cerkev ne moreš, ogledovat si ondi podobe svetnikov, ti je postavil ali v tvojo lastno ali v sosedovo hišo par takih prelepih podob, ki jih ni podobar iz kamnja izdelal ali iz lesa izre-zal, ampak jih Bog sam zgotovil s svojo vsemogočno roko, da jih ogleduješ dan na dan, in posnemaš po svoji moči. Ali veš, kri-stijan moj! ktere so te podobe? So mali otročiči, dokler so še nedolžni Le dobro si jih ogleduj, in tvoja stara duša naj k njim v šolo hodi. Si otožen in ti žalost razjeda serce, ravno ko sne-deni červ razjeda staro drevo, ozri se na otročiča in poglej, kako veselo skaklja in prepeva, in nima nobenih skerbi, ampak vso svojo skerb na očeta in mater otrese. Ali bi ne mogel tudi ti vse svoje skerbi na nebeškega Očeta vreči, lepo vdan v njegovo sveto voljo in zadovoljen s tem, kar ti je dal? — A i kader se te lakomnost prijemlje, in te nevolja osiplje in se zadiraš, kader te kdo kaj poprosi, in te denar moti, da po nobeni reči tako rad roke ne izteguješ, kot po denarji in posvetnem blagu: poglej otro-čiča, kako rad drugim podeluje, če več ima, kakor v živež potrebuje ; in če bi tudi več ne imel, ne bo do drugih terdega serea; in nima nič denarja, in tudi po denarju nič ne vprašuje. In vendar ima morebiti otrok še veliko let živeti; ti pa morebiti le še kakih par dni; in v grobu ti ne bo več treba ne nove obleke, ne hrane, ne derv, ne luči ali kake druge take ali enake reči. — Ali če se ti nečisti ogenj v sercu vnema, ti misli vhajajo do nagnjusnih reči, ti oči švigajo po nespodobnih krajih: poglej otročiča, kako čisto in neskaljeno je njegovo serce in nedolžno njegovo oko, in nič hudega in nič napčnega ne misli, če se tudi kaj nerodnega vpričo njega godi ali govori. Vendar s tem ne tajim, da bi otroku kaj tacega nikoli nič ne škodovalo; v poznejših letih mu vse to le lahko spet na misel pride, in mu je v pohujšanje in spotiko. — Ali če te nerodno poželjenje v pivnico vleče in te mika po preobilni pijači, in vse svoje veselje le na jeziku in v gerlu imaš: poglej otročiča. Otrok sicer rad je, in se veseli, kader kaj boljšega dobi; pa mu ni zameriti! Otrok raste, in tedaj obilniše jedi potrebuje; pa je tudi že z bornim korunom (krompirjem) in koscem suhega kruha zadovoljen, ako po nespametnih starših ni razvajen; in si ne želi druge pijače razun bistre studenčnice ali čiste vode iz potoka. — Ali če te napuh lovi, ter te sili, se nad druge povzdigovati in se ponašati, da si umen in bogat, in te ljudje obrajtajo, in le tebe sveta prosijo, in vselej le tvoja obvelja: pojdi in poglej otročiča, kolikanj ponižen da je, in še clo ne ve, da je ponižen; se nič ne napihuje, se z nikomur ne ponaša, in nič ne misli, da bi kaj veljal; in je vendar le tolikanj vreden, da mu je Bog sam enega naj imenitntših duhov v varha dal! — Ali če ti že vsaka žal besedica preseda, in jo za zlo v zameš, da ti v serce zavre, ravno ko bi na živo apno vlil merzle vode; in če se ne moreš premagati, prijazen biti tistemu, ki te je ravno kar raz-žalil; in se ti dolgo dolgo noče v duši razjasniti, kader si razžaljen bil, in se ti zamerza vanjo obesi ravno kot tamni oblaki na nebo ob hudi uri ali o jesenskem času: poglej otročiča; le velika sila mora biti, da se bo razjezil; jezen ostati pa ne zna, in jeze deržati ne more; par minut preteče in že je pozabil vse razžalje-nje, in je spet ves dober in prijazen, in tudi razžaljivca spet za ljubo ima, kakor poprej; ravno kot studenec, ki iz peščenika izvira; če ga tudi skališ, je hitro spet bister in čist. — Ali če si termast in svojoglaven, in nočeš nikogar poslušati, nobenega opominjevanja ne sprejetij ali če si nezamolčljiv, in sčeljustaš vse, kar ti pod zobe pride; ali če si prikrit, in drugač misliš, drugač govoriš, in zvijače kuješ, in morda clo na spovedi ovinkov iščeš: poglej otročiča, kako skerbno pri vsaki reči očeta in mater vprašuje: ali smem? ali ne smem? in kako naglo je pripravljen, vdati se ter storiti, kar mu rekč; in kako je odkritoserčen, in kar v sercu to tudi na jeziku ima; in kako pošteno ti v obličje gleda; in če se spoveduje, ve toliko grehov povedati, kakor jih marsikteri drugi, ki jih brez primere več ima, ter že dolgo na zemlji živi, povedati ne ve. vmroi i>oa -r tv»fliifo fis «'