419 Iz virni znans tv eni članek/ Article (1.01) Bogoslovni vestnik/Theological Quarterly 82 (2022) 2, 419—431 Besedilo pr eje t o/R eceiv ed:02/2022; spr eje t o/ Accep t ed:03/2022 UDK/UDC: 27-184.3-454 DOI: 10.34291/B V2022/02/Sla tinek © 2022 Sla tinek, CC B Y 4.0 Stanislav Slatinek Vera zakoncev, ki so utrpeli zakonsko ločitev The Faith of Spouses Who Have Suffered a Divorce Povzetek: Na cerkv enih sodiščih (v z adnjem č asu) bele žimo pov eč ano š t evilo z ak on- skih r az v e z o z. ločit ev . Na pr vi pogled se lahk o z di, da pas t or ala t a poja v pogos t o r azlag a k ot ‚kriz o v er e ‘ por očenih. Cerkv eno pr a v o medt em ugot a vlja, da so pr a v ničnos tne z ak onsk e pr a v de pogos t o znamenja ‚pr ebujene v er e ‘ trpečih z ak oncev , ki so izk usili z ak onsk o ločit ev . T o žbeni spisi z a ničnos t z ak ona so pogos to polni v er e, da ni vse iz gubljeno. T udi r azisk a v a ničnos tnih z ak onskih pr a v d na cerkv enem so- dišču v Mariboru (2010–2020) k až e, da se cerkv eni z ak oni pri mnogih z ak oncih niso sklenili z ar adi ohr anjanja kr šč ansk e tr adicije in da z ak onsk a z v e z a ni bila z golj nek aj naključneg a. Ug ot a vljamo , da so mnogi z ak onci dober z ak on iskr eno ž eleli skleniti, pa so do živ eli z ak onski ‚br odolom ‘ (ločit ev). Z ničnos tno pr a v do pa se je pri mnogih sled ‚ v er e v Bog a ‘ , ki jo podpir a bo žja milos t – v smislu besede verova- ti, verjeti, da bodo vsaj drugič (o z. pr vič, po sodbi o ničnos ti) pr a vi z ak on v smislu popolne podaritv e in z ak onsk e z v es t obe lahk o sklenili –, ponovno pr ebudila. Ključne besede : z ak onsk a v e z, osebna v er a, ločit e v , ničnos t z ak ona, blag or z ak once v Abstract: In the ecclesias tic al c ourts (r ecen tly) w e ha v e seen an incr ease in the num- ber of div or ces. A t fir s t sigh t, the pas t or al minis try oft en seems t o in t erpr e t this phenomenon as a ,crisis of f aith ‘ of the married. Canon la w , how e v er , not es tha t it is oft en the annulmen ts tha t ar e signs of the ,a w ak ened f aith ‘ of suff ering spo- uses who ha v e suff er ed a div or ce. Marriag e annulmen t la w suits ar e oft en full of f aith tha t all is not los t. E v en a s tudy of annulmen t la w suits in the ecclesias tic al c ourt in Maribor (2010‒2020) sho w s tha t f or man y spouses, chur ch marriag es w er e not c on tr act ed in or der t o pr eser v e Chris tian tr adition and tha t the marri- ag e w as not jus t some thing acciden t al. W e find tha t man y spouses sincer ely w ant ed t o mak e a good marriage, but e xperienced a marit al ,shipwr eck‘ (divor ce). How e v er , the nullity la w suit has r ea w ak ened in man y a tr ace of ,f aith in God‘ (in the sense of the w or d belie v e), support ed b y God‘ s gr ace, so tha t a t leas t the sec ond time (or the fir s t time, a ft er the nullity judgmen t) the y will be able t o en- t er in t o a true marriag e, in the sense of t ot al c onsecr a tion and marit al fidelity . Keywords: marit al bond, per sonal f aith, div or ce, nullity of marriag e, the w ell-being of the spouses 420 Bogoslovni vestnik 82 (2022) • 2 1. Uvod V sak v er en z ak onec je poklic an, da v s v ojem z ak onu živi v er o in ljube z en. T emu najvišjemu cilju se noben v er en z ak onec ne sme odpo v eda ti. V erni z ak onci so pr vi poklic ani, da bi živ eli in hkr a ti posr edo v ali vr ednot e ljube zni, spr ejemanja drugih b r e z z ad ržk a, sp o š t o v an ja v sak eg a čl o v ešk eg a b i tja – n e gl ed e n a n jeg o v o mi sel , čus tv o , pr ak so in celo njeg o v e gr ehe. Medt em k o se v sedanji družbi bohoti indi - vidualiz em, so v erni z ak onci poklic ani, da drug drug eg a ljubijo »k ot najpomemb - nejše člo v ešk o bitje, k ak or da bi na s v e tu poleg njeg a ne bilo nik og ar drug eg a« (FT , čl. 193), ki bi g a še lahk o ljubili. Razpr a v a opo z arja na ločitv e in r az v e z e t er na pomanjk anje v er e pri z ak oncih, k ar priv ede do hudih posledic z a odr asle, otr ok e in celotno družbo – t o pa slabi posa m e znik a in dr už be ne v e z i. I z pr opa dlih z a k ono v se por a ja jo no v i odnosi, no v i pari, no v e z v e z e in no vi z ak oni , ki us tv arjajo z aple t ene in pog os t o pr oblema tične družinsk e situacije (AL , čl. 41; Müller 2015). Ug ot a vljamo , da z ak onsk e kriz e ne- k a t er e z ak once od v er e in Bog a oddaljijo , drugim pa Bo žjo na v z očnos t omog očijo pr epo zna v a ti – in t ak o »ohr anja ti in poglablja ti v er o« (Osr edk ar 2021, 860). 2. Vprašanje ,osebne vere‘ zakoncev V er a je skrivnos t, »ki člo v ek a po v e z uje z Bog om, in je nek aj osebneg a, in timne - g a« (V alen t an 2019c, 6). Skrivnos t ,osebne v er e ‘ se z godi v in timnem odnosu med Bog om in člov ek om (De P aolis 2017, 270). Je »osebna pritr dit ev člov ek a Bogu« (T urnšek 2021, 980) in hkr a ti »odg o v or na celo vit osebni nag o v or r az ode- t eg a Bog a« (Klun 2021, 789). P ojem osebne v er e mor a z a t o vključe v a ti »osebni odnos z umrlim in v s t alim Gospodom« (T urnšek 2021, 980). Z ak onci, ki v erujejo , se pr epo zna v ajo k ot ljudje, vr edni spoš t o v anja. Osebna v er a z ak once osr edinja na bis tv eno: češčenje Bog a in medsebojno ljube z en. »Iskr eno in ponižno češčenje Bog a« z ak once v »ne v odi k delitv am, sovr aš tvu in nasilju« (Fr ančišek 2015, t č. 139), t em v eč k sp o š t o v an ju i n l ju b e zn i . Mo č z ak o n ce v je p r a v v t em, d a sr ed i šče mo či pos t a vijo iz v en sebe in z aupajo v Bog a, ki je njiho v a moč (Klun 2021, 789). T ak o z ak onci lahk o iščejo sk upne s tv ari, ki so dobr e – in si priz ade v ajo z a mirno so žitje. V današnje m č asu šk andali in v e r i ne nak lonje na civ ilna dr užba ose bno v e r o v Bog a v z ak oncih uničujejo. Bolj k ot osebna v er a se ohr anja t a tr adicija in ritualiz em, ki pa z a s t abilno z ak onsk o življenje še z daleč nis t a do v olj. »T o pa odse v a v r azk o- r ak u med osebno v er o in obhajanjem z akr amen t ov .« (T urnšek 2021, 980) Za t o mnogi z ak onci živijo br e z osebne v er e in so od Bog a oddaljeni. O t em prič ajo š t e- vilne r azisk a v e in š tudije (Simoni, Os w esk a in P a t e 2019, 540–544). »K adar osebna v er a izključuje iden tifik acijo z izpo v edo v anjem v er e Cerkv e in z življenjem Cerkv e, t akr a t v er a ni v eč vključit e v v K ris tuso v o skrivnos tno t elo in z a t o v odeni. P oleg sk ušnja v e priv a tiz acije v er e ob s t aja naspr otna ne v ar nos t: po z unanje na v e r a. T a v e r a r e sda be se dno pr is t aja na v e r oizpo- 421 Stanislav Slatinek - Vera zakoncev, ki so utrpeli zakonsko ločitev v ed Cerkv e, je pa ne nar edi z a s v ojo z osebnim spr eje tjem (molit e v). Su- bjek tivna priv a tiz acija in ritualiz em s t a dv e ne v arnos ti, ki ju je tr eba ne- nehno pr emag o v a ti.« (T urnšek 2021, 983) K o z ak onci Bog a iz s v ojeg a življenja izključijo , na k oncu č as tijo idole in kmalu iz gubijo same sebe, njiho v o dos t ojans tv o je pot ep t ano. Med najpomembnejše v zr ok e z a z ak onsk o kriz o spada odmik od osebne v er e v Bog a, pa tudi pr e vlada individualizma. Na k omplek sno s t t eg a vpr ašanja je pape ž Fr ančišek opo z arjal zla- s ti ob sinodah o družini (2014 in 2015). »Iz razprav je predvsem izstopila zavest o veliki različnosti možnih stopenj vere krščenih (z ak once v), ki so lahk o: ne v edni, t ak šni, ki po v eri ne živijo , t ak šni, ki so v er o iz gubili, a ohr anili nek o r eligio znos t, t ak šni br e z vsak e r eligio znos ti, t ak šni, ki po znajo r az ume v anje v er skih r esnic, a jim naspr o- tujejo , t ak šni, ki z a vr ač ajo v sak o s v e t os t in v er sk o ins titucionalnos t.« (986) Ob v se pog os t ejšem usihanju osebne v er e z ak once v se v er a dejansk o spr eminja v malik o v anje, Bog sam pa v malik a. V z ak oncih posledično ug aša tudi namen skle - niti r esnični (z akr amen t alni) z ak on (Osr edk ar 2021, 861). 3. Raziskava vere zakoncev, ki so utrpeli zakonsko ločitev Št e vilni analitiki menijo , da je kriz o v er e v Bog a po v zr očila pr a v kriz a družine. Z a t o je v sak a r azisk a v a družinskih o zir oma z ak onskih odnoso v k oris tna in neobhodni pog oj (conditio sine qua non) z a no v o sin t e z o , ki omog oč a r az ume ti, k ak o se kriz a družine pr eple t a s kriz o v er e – na k ar je opo z oril ž e z aslužni pape ž Benedik t XVI. (2019, 13–15). S t o pr edpos t a vk o je bila na Mcs-MB iz v edena kv alit a tivna r azi- sk a v a posebej izbr anih t o žbenih spiso v o vpr ašanju v er e z ak once v , ki so utrpeli z ak onsk o ločit e v . V obdob ju 2010 –2020 (T1) je bilo na Mcs-MB vlo ž enih 279 t o žbenih spiso v z a ug ot a vljanje ničnos ti z ak ona; od t eg a je bilo 120 t o žnik o v moških (43,1 %) in 159 ž ensk (56,9 %). Najv eč (152) t o žbenih spiso v je sodišče pr ejelo v le tih od 2016 do 2019 (54,0 %), najmanj (le 12) pa le t a 2013 (4,3 %). 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 Šs % M 9 10 5 4 7 10 20 11 15 17 13 120 43,1 Ž 10 9 13 9 9 11 22 18 25 24 9 159 56,9 Šs 19 19 18 12 16 21 42 29 40 41 22 279 100 % 6,8 6,8 6,6 4,3 5,7 7,5 15,0 10,4 14,3 14,7 7,9 100 Leg enda: T1 = t abela 1; M = t o žnik je moški; Ž = t o žnic a je ž ensk a; Šs = š t e vilo t o žbenih spiso v po posa - me znih le tih; % = pr e tv orba v ods t otk e Tabela 1: Vložene tožbe za ničnost zakonske zveze. Z a r azisk a v o v er nos ti z ak once v ni nepomemben poda t ek (T2) , da se je 165 z a- 422 Bogoslovni vestnik 82 (2022) • 2 k onskih par o v (59,1 %) pr ed por ok o po znalo samo 1 do 2 le ti. Pr a v t ak o pr esene - č a poda t ek, da se je k ar 40 z ak onskih par o v (14,3 %) pr ed por ok o po znalo manj k ot 1 le t o. Z elo majhen ods t ot ek z ak onskih par o v (4,2 %) se je pr ed cerkv eno po - r ok o po znal v eč le t (od 8 do 15 le t). 0 1 2 3 4 5 6 7 8 + Šs 2010 5 7 2 1 - 2 - 1 1 19 2011 2 4 9 - - 2 - 1 1 19 2012 5 5 3 - 2 - - 2 1 18 2013 - 4 2 - - 1 3 2 - 12 2014 3 5 - 1 3 2 - 2 - 16 2015 2 4 7 3 - 2 - 2 1 21 2016 4 8 14 6 - 4 - 4 2 42 2017 5 10 - 2 6 4 - 2 - 29 2018 5 7 5 5 - 4 6 4 4 40 2019 4 8 12 4 5 4 - 3 1 41 2020 5 7 2 2 1 2 1 1 1 22 Šs 40 69 56 24 17 27 10 24 12 279 % 14,3 24,7 20,1 8,6 6,1 9,7 3,6 8,6 4,3 100 Leg enda: T2 = t abela 2; š t e vilo 0–8 = š t e vilo le t po znans tv a pr ed por ok o; Šs = š t e vilo t o žbenih spiso v po posame znih le tih od 2010 do 2020: % = pr e tv orba v ods t otk e Tabela 2: Poznanstvo pred poroko. Le kr a tk o in be žno spo zna v anje z ar očence v v č asu pr ed por ok o je eden ključnih r azlog o v , da so z ak onsk e z v e z e hitr o r azpadle. Iz r azisk a v e (T3) je vidno , da je 177 z ak onskih par o v (63,5 %) v ztr ajalo v z ak onski z v e zi 3 le t a. Samo eni pe tini z ak on - skih par o v (21,1 %) je uspelo z ak on ohr aniti 7 le t. Slabi šes tini z ak once v (15,4 %) pa je uspelo z ak onsk o sk upnos t ohr aniti tudi nad 8 le t. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 + Šs 2010 6 1 1 3 - 1 - - 7 19 2011 1 3 4 1 - - - 1 9 19 2012 2 3 - 1 2 1 1 1 7 18 2013 3 1 1 2 - - 1 1 3 12 2014 - 1 2 3 - 2 1 - 7 16 2015 3 - 2 1 2 1 - 3 9 21 2016 6 10 10 2 4 2 2 6 - 42 2017 5 3 5 6 2 4 4 - - 29 2018 6 14 13 5 1 1 - - - 40 2019 10 8 8 4 8 1 1 1 - 41 2020 6 2 1 8 1 1 1 1 1 22 Šs 48 46 47 36 20 14 11 14 43 279 % 17,3 16,5 16,8 12,9 7,2 5,0 3,9 5,0 15,4 100 Leg enda: T3 = t abela 3; š t e vilo 0–8 = š t e vilo le t tr ajanja z ak onsk e z v e z e; Šs = š t e vilo t o žbenih spiso v po posame znih le tih; % = pr e tv orba v ods t otk e Tabela 3: Trajanje zakonske zveze. 423 Stanislav Slatinek - Vera zakoncev, ki so utrpeli zakonsko ločitev Z ak onci, ki so se civilno ločili hitr o (T4), so imeli najv eč eneg a otr ok a (36,9 %), mnogi pa tudi nobe neg a (33,7 %). Iz r azisk a v e je r az vidno , da je r ojs tv o drug e g a ali tr e tjeg a otr ok a v erje tno nek ak šen posk us z ak once v , da bi z ak onsk o kriz o r ešili z r ojs tv om otr ok a. 0 1 2 3 4 Šs 2010 6 10 3 - - 19 2011 5 6 8 - - 19 2012 7 5 4 2 - 18 2013 3 7 1 1 - 12 2014 5 6 5 - - 16 2015 7 5 7 2 - 21 2016 14 10 14 4 - 42 2017 10 12 5 2 - 29 2018 13 17 8 2 - 40 2019 15 16 9 1 - 41 2020 9 9 4 - - 22 Šs 94 103 68 14 - 279 % 33,7 36,9 24,4 5,0 - 100 Leg enda: T4 = t abela 4; š t e vilo 0–4 = š t e vilo otr ok ob civilni ločitvi; Šs = š t e vilo t o žbenih spiso v po posa - me znih le tih; % = pr e tv orba v ods t otk e Tabela 4: Število otrok ob civilni ločitvi. V r azisk a vi smo isk ali odg o v or e zlas ti na vpr ašanja o v ernos ti o z. pr eje ti v er ski v z g oji z ak once v v primarni družini. Z animala so nas vpr ašanja, po v e z ana z v er o , v er sk o v z g ojo in odnosom do Bog a v domači družini. Osebna v er a se namr eč lah - k o spočne in živi ž e v domači družini. Šs M % Toženi zakonec % Vprašanja o verski vzgoji zakoncev v primarni družini – tožnik je moški; tožena je ženska 42 35,0 12 10,0 tr adicionalna v er sk a v z g oja, nedeljsk a maša, z akr amen ti 23 19,2 33 27,5 v er sk a v z g oja, kr s t in maša z a pr aznik e 15 12,5 21 17,5 samo krst 12 10,0 25 20,9 br e z v er sk e v z g oje 9 7,5 13 10,8 naspr ot o v anje v er ski v z g oji o z. njeno o vir anje 7 5,8 1 0,8 v z g oja v nekr šč anski v eri 12 10,0 15 12,5 so vr až en odnos do Bog a 120 100 120 100 Tabela 5a: Verska vzgoja zakoncev v primarni družini. 424 Bogoslovni vestnik 82 (2022) • 2 Šs Ž % Toženi zakonec % Vprašanja o verski vzgoji zakoncev v primarni družini – tožilka je ženska; toženi je moški 51 32,0 14 8,8 tr adicionalna v er sk a v z g oja, nedeljsk a maša, z akr amen ti 43 27,0 37 23,3 v er sk a v z g oja, kr s t in maša z a pr aznik e 17 10,7 42 26,4 samo krst 12 7,5 38 23,9 br e z v er sk e v z g oje 16 10,1 13 8,2 naspr ot o v anje v er ski v z g oji o z. njeno o vir anje 7 4,4 6 3,7 v z g oja v nekr šč anski v eri 13 8,3 9 5,7 so vr až en odnos do Bog a 159 100 159 100 Leg enda: T5 = t abela 5; M = t o žnik je moški; Ž = t o žnic a je ž ensk a; t o ž eni z ak onec = k adar je t o žnik moški, je t o ž eni z ak onec ž ensk a in obr a tno; Šs = š t e vilo t o žbenih spiso v , ki so jih vlo žili moški ali ž ensk e; % = pr e tv orba v ods t otk e Tabela 5b: Verska vzgoja zakoncev v primarni družini. V t o žbenih spisih (T5a), ki so jih vlo žili mo žje, ber emo , da je k ar 65 moških (54,2 %) v s v oji primarni družini imelo tr adicionalno v er sk o v z g ojo (nedeljsk a maša, z a- k r am e n ti uv ajanja). K o m o žje opisuje jo v e r sk o v z g ojo s v ojih ž e na, je z anim iv po- da t ek, da je tudi pri njih v elik a v ečina, k ar 58 (48,4 %), v s v ojih primarnih družinah tr adicionalno v er sk o v z g ojo imela. K maši so ž ene hodile samo z a pr aznik e ali pa so pr ejele samo kr s t. T udi ž ene same (T5b) v er sk o v z g ojo , ki so jo pr ejele v s v oji primarni družini, opisujejo podobno. V elik ods t ot ek ž ena (59 %) je v primarni dru- ži n i p r ej el tr ad i ci o n al n o ( o z. ri tu al n o ) v er sk o v z g o j o . Ž en sk e k o t t o žn i ce p o u d arj a- jo , da so njiho vi mo žje (50,3 %) v s v oji družini pr ejeli samo kr s t ali celo os t ali br e z v er sk e v z g oje. Oboji z ak onci izpo v edujejo , da je bila v njiho vih primarnih družinah na v z oč a pr edv sem tr adicionalna o z. ritualna v er sk a v z g oja – in z elo po vr šna po- doba o Bogu. V t o žbenih spisih so opisani tudi z elo neg a tivni v z or ci (naspr ot o v anje v er ski v z g oji, so vr až en odnos do Bog a it d.). V t o žbenih spisih z ak onci še opisujejo , k ak šne so bile njiho v e osebne o z. družinsk e vr ednot e, npr . družina, spoš t o v anje, pr a vičnos t, solidarnos t, delo , prija t eljs tv o , šport, poš t enos t in drug o. Ug ot a vljamo , da so z ak onci, ki so utrpeli z ak onsk o ločit e v , v s v ojih primarnih družinah pr ejeli pr ecej šibk e nas t a vk e z a oblik o v anje osebne v er e. Le pri r edkih z ak oncih je opazna n ek aj s krb n ej š a d o mač a v er s k a v z g o j a. T a u g o t o vi t e v kl i če k r esn emu p r emi s l ek u , na k aj naj bo Cerk e v pri pripr a v ah na z ak on v prihodnos ti po z orna. V r azisk a vi smo posebno po z ornos t namenili tudi vpr ašanju, k ak o s t a z ak onc a po por oki s v ojo v er o živ ela in k ak o je v er a z aznamo v ala njuno življenje v družini. Z animala nas je podoba o Bogu, ki so jo z ak onci v č asu tr ajanja z ak ona imeli, in k ak o so v er sk o v z g ojo pr enašali na s v oje otr ok e. Ug ot a vljamo , da so se pri mnogih z ak oncih samo pono vili v er ski v z or ci, ki so jih pr ejeli v s v ojih primarnih družinah. Le tu in t am se opazijo pr emiki v po zitivno ali neg a tivno smer . 425 Stanislav Slatinek - Vera zakoncev, ki so utrpeli zakonsko ločitev Šs M % Šs Ž % Vprašanja o verskem življenju zakoncev: pozitivna podoba o Bogu 12 10,0 12 7,5 z akr amen ti uv ajanja pr ed por ok o 6 5,0 19 11,9 osebna molit e v v z ak onu 30 25,0 41 25,8 udele žba pri maši (nedelja, pr azniki, med t ednom) 16 13,3 23 14,5 v er sk a v z g oja otr ok 35 29,2 25 15,7 pr azno v anje cerkv enih pr aznik o v 12 10,0 24 15,2 v er a v Bog a 9 7,5 15 9,4 pr ošnja k Bogu z a r ešit e v z ak ona 120 100 159 100 Tabela 6a: Versko življenje zakoncev v času trajanja zakonske zveze. Šs M % Šs Ž % Vprašanja o verskem življenju zakoncev: negativna podoba o Bogu 18 15,0 34 21,4 ne v ednos t o Bogu 19 15,8 24 15,2 z anik anje Bog a 18 15,0 22 13,8 nor če v anje iz v er e v Bog a 17 14,2 13 8,2 so vr ažno v edenje do v erneg a z ak onc a in otr ok 23 19,2 38 23,9 naspr ot o v anje v er ski v z g oji otr ok 18 15,0 22 13,8 o vir anje v er sk e v z g oje otr ok 7 5,8 6 3,7 pr ak ticir anje nekr šč ansk e v er e 120 100 159 100 Leg enda: T6 = t abela 6; M = t o žnik je moški; Ž = t o žnic a je ž ensk a; Šs = š t e vilo t o žbenih spiso v , ki so jih vlo žili moški ali ž ensk e; % = pr e tv orba v ods t otk e Tabela 6b: Versko življenje zakoncev v času trajanja zakonske zveze. Najpr ej smo (T6a) pri z ak oncih po sklenitvi z ak onsk e z v e z e r azisk o v ali po zitivno podobo o Bogu. K ar 54,2 % mo ž omenja, da so k ot z ak onci z družino hodili k maši in pr azno v ali cerkv ene pr aznik e. Z a osebno v er o se jih je opr edelilo samo 10 %. T udi 41, 5 % ž ena je v t o žbenem spisu na v edlo , da so v č asu tr ajanja z ak onsk e sk u- pnos ti hodile k maši in da so v družini pr azno v ali cerkv ene pr aznik e. Pr ecej skr o- mnejši ods t ot ek (15,2 %) ž ena se je opr edelil z a osebno v erne. K v alit a tivna r azi - sk a v a k až e na upad osebne molitv e in pr ošnje k Bogu z a r ešit e v z ak ona. Iz zbr anih poda tk o v je r az vidno , da se je z a osebno v erne izr azilo k omaj 36 z ak once v (25,2 %). Nek olik o v ečji ods t ot ek z ak once v (27,8 %) si je v z ak onu priz ade v al z a ohr anit e v v er sk e v z g oje otr ok, kljub t emu da je bila – po njiho v em mnenju – družbena klima v eri z elo nenaklonjena. Razisk o v ali smo tudi (T6b) neg a tivno podobo o Bogu. Pr ecej v elik ods t ot ek z a- k once v (43,1 %) opisuje, da je v z ak onu v saj eden od z ak once v v er ski v z g oji otr ok naspr ot o v al. Nek olik o nižji ods t ot ek z ak once v (36,4 %) tr di, da s t a bila o Bogu ne- v edna oba z ak onc a o z. da je v saj eden od njiju v er o v Bog a v s v ojem življenju celo z a vr g el (31,0 %). Pr esene tljiv o je tudi, da z ak onc a opisuje t a, da se je obič ajno eden 426 Bogoslovni vestnik 82 (2022) • 2 od z ak once v iz Bog a nor če v al (28,8 %) ali pa se do v erneg a z ak onc a v edel skr ajno so vr ažno (22,4 %). 4. Razprava o veri zakoncev, ki so utrpeli zakonsko ločitev 4.1 Splošne ugotovitve Sis t ematičen pr egled to žbenih spisov odkriv a š t evilne v zr ok e, z ar adi k at erih so z ak oni r azpadli. T o žbe k až ejo na šir ok spekt er mot enj osebnos ti, ki se v medicini imenujejo tr a vma tične (npr . psihopa t ološk e, depr esivne, per v erzne, ne vr otične it d.) in pris t en z ak onsk i odnos one m og oč ajo (B ar bie r i 2 0 1 9 , 3 7 ; P alom bi 2 0 1 9 , 1 1 6 –1 5 9 ). V k a- nonsk em pr a vu jih imenujemo pr epr os t o hibe v priv olitvi (Sla tinek 2018, 110–114). Ugot a vljamo , da so š t evilni z ak oni r azpadli z ar adi nepričak ov ane nosečnos ti. Mno- g e mlade par e je v z ak on pahnila pr a v nosečnos t, k asneje pa so nosečnos t nek a t eri z ak onci izpos t a vili k ot ničnos tni r azlog. Št evilne r azisk a v e (Sla tinek 2016) opo z arjajo , da je neprič ak ov ana nosečnos t kriz a sodobneg a č asa. Nosečnic a in njen partner bi se po mnenju š t e vilnih a v t orje v mor ala najpr ej drug drug emu pos v e titi, se dobr o spo zna ti; šele na t o nosečnos t, ki ju je pripeljala sk upaj, pov z digniti tudi v z ak onsk o z v e z o. Odločit e v z a z ak on v tr enutk u nosečnos ti je pog os t o samo beg pr ed s tisk o mladeg a par a – saj z a šir šo ok olic o neprič ak ov ana nosečnos t pomeni tudi sr amot o in je odločit ev z a por ok o zgolj način r ešev anja družinsk eg a ugleda (Das toli 2019, 65–66). Razisk a v a potrjuje, da nepričak ov ana nosečnos t v nosečnici spr o ži tr a vmo , z ar adi k a- t er e se počuti gr ešno , r anjeno , nelagodno in kriv o. Za t o je v t em primeru odločit ev mladeg a par a z a z ak on pogos t o dejanje čus tv ene r azburjenos ti, pomanjk anja jasne v olje – znamenje negot ov os ti in obupa. Še posebej nosečnic a s v ojo nosečnos t do ži- vlja k ot r ano v sr cu in mesu. Št e vilni a v t orji menijo , da so z a mnog e z ak once pr a v ,r ane ‘ ključna beseda: del vsak dana, ki jih najpr ej pahne v z ak onsk o z v e z o in k asneje v ločit ev (Aiello 2019, 102–104; Janiri e Cris tiano Barbieri 2019, 122). Dru g p er eč r azl og z a z ak o n sk o l o či t e v so p ri meri p a t o l o šk e sp ol n os ti (k ot n p r . nim f omanija, homosek sualnos t, v aginitis, sadomaz ohiz em it d.), z ar adi k a t er e se je ž e pr ed sklenitvijo z ak ona ali tudi šele v z ak onu pok az ala nesposobnos t z ak oncev z a z ak onsk e ob v e znos ti (k an. 1095, t č. 3; DC , čl. 205). Pr of . Luigi Janiri – specialis t z a psihia trijo – meni, da mnogi z ak onci z ak onsk e z v es t obe, popolne izr očitv e in spr e- je tja drug drug eg a ne doseg ajo pr a v z ar adi t e ž a v v spolnos ti – in z a t o trpijo z ar adi r esničneg a pomanjk anja popolne ljube zni (2019, 84). Razisk a v a je po k az ala, da z ak on ski k on flik ti mnog e z ak once od Bog a oddaljijo. V k on flik tu namr eč z ak onci obič ajno vidijo pr edv sem t emne pla ti z ak ona, ki jih po ž enejo v beg in v hitr o z ak on sk o ločit e v . Le r edkim z ak oncem kriz a v er o v Bog a okr epi (Eisenring 2020). T o žbe ni spisi k až e jo na be g iz tr pe če g a odnosa, k i ni bil z ar e s z ak onsk i. Z a mno- g e z ak once je ničnos tni pos t opek pomenil z ače t ek no v e poti – k ot no v a prilo žnos t, 427 Stanislav Slatinek - Vera zakoncev, ki so utrpeli zakonsko ločitev da se r ane iz tr a vma tičneg a odnosa po z dr a vijo. T udi š t e vilne mednar odne r azisk a- v e poudarjajo , da je lahk o pr a v ničnos tni z ak onski pos t opek pr vi k or ak, ki g a Cer - k e v r anj enim z ak oncem ponuja , da se r ešijo iz trpečeg a odnosa. Slediti pa bi mo- r al še drugi k or ak, t o je spr emljanje. T o nalog o Cerk e v nalag a šk of om, duhovnik om, zlas ti ž upnik om (Sabbar ese 2019, 74–88). Del njiho v e službe se v edno nanaša na z ak once k ot pr ot ag onis t e olt arnih sk upnos ti – da jim nudijo spr emljanje. P ape ž Fr ančišek pr a vi, da ,spr emlja ti‘ pomeni z ak oncem pomag a ti, »da bi lahk o kriz e, v k a t er e z aidejo , pr esegli, da se bodo sposobni soočiti z izziv om in kriz am odmeriti pr a vi pr os t or v življenju družine« (AL , čl. 232). 4.2 Posebne ugotovitve 4.2.1 Tradicionalna vzgoja v primarni družini ni garancija za osebno vero zakoncev Razisk o v alni v z or ec k až e, da je pri z ak oncih, ki so utrpeli z ak on sk o ločit e v , osebne v er e z elo malo. Pr a v t ak o skr omno je z aupanje v Bog a t er pr azno v anje nedeljskih maš in pr aznik o v . Razisk a v a potrjuje, da je bila tr adicionalna v er sk a v z g oja v de v e t - dese tih le tih 20. s t ole tja, k o so ti z ak onci sklepali z ak onsk o z v e z o , z elo živ a. Čepr a v je v elik a v ečina z ak once v v s v oji domači družini tr adicionalne v er sk e v z g oje bila dele žna, z ak onc i pa so v z or ec k asneje v z ak onski z v e zi tudi po no vili, se v mnogih osebna v er a ni pr ebudila. Razisk a v a nak az uje poja v no v e duho vnos ti ‚br e z v er e ‘ k ot posl edic o z g olj tr adicionaln e r eligio znos ti, k ar pa ž e k až e na ničnos t z ak onsk e z v e z e (Sla tinek 1998, 297; Ruiz 2004, 20; Ruy ssen 2018, 435). Pr a v t ak o je pr ese - ne tljiv o , da tr adicionalna v er sk a v z g oja pri mnogih z ak oncih k asneje spr o ž a r azlične oblik e so vr ažno s ti do Bog a in Cerkv e. Razisk a v a k až e tudi na prisotnos t nek ak šne ,r eligije vr ednot ‘ , k aj je z ak oncem s v e t o. Z ak onci na pr v o mes t o pos t a vljajo dru- žino , pr a vičnos t, solidarnos t, de l o , prija t eljs tv o , ljube z en, v er o , s v obodo , k ultur o it d. V er a in s v oboda s t a t or ej na les tvici ,z ak onskih s v e tinj‘ bolj pri r epu. 4.2.2 Zaupanje v Boga v času zakonske krize je pri zakoncih zelo šibko Z ak onci v t o žbenih spisih izpos t a vljajo »oddalje v anje od Cerkv e na podr očju mo- r al e«. Op az en je v el i k p r emi k s tr an o d p o u d arjan ja gr eh a p r o ti mo r al n i p r azn i n i , ki se v se bolj uj ema s k ult om in dividualnos ti. Z ak onci se obn ašajo nadv se samo- z a v es tno , br e z z adržk o v pouda rjajo osebno v edenje k ot izr az s v obode. Gr e z a ne- k ak šen pos tmoderni ‚nar ciz em ‘ , značilen z a in f an tilno g ener acijo (Sammassimo 2019, 460–464). Razisk a v a izpos t a vlja r esen dv om glede z aupanja z ak once v v Bog a. Čepr a v je r azisk o v alni v z or ec z g olj be žni k az alec kriz e v er e, lahk o upamo , da bodo t o r azi- sk a v o v z eli r esno zlas ti tis ti, ki so v Cerkvi o z. z a v se r az se žnos ti, ki so z a oblik o v a- nje bodočih z ak once v ključne, odg o v orni. P oleg očitneg a oddalje v anja od osebneg a z aupanja v Bog a r azisk a v a r azkriv a umik z ak once v v z asebno s f er o , v las tno duho vnos t, v nek o ,r eligijo vr ednot ‘ . Se- v eda se s t ak šno pr ak so iz gublj a sk upnos tna r az se žnos t v er e. T o je z askrbljujoče, 428 Bogoslovni vestnik 82 (2022) • 2 saj če je pomembno , da ima r eligio zna izk ušnja osebno , individualno (r ecimo ji z asebno) r az se žnos t, je v endar pomembno tudi, da ima obenem ja vno r az se žnos t (k ot npr . vključit e v v olt arno občes tv o). Ja vna r az se žnos t r eligio zne izk ušnje na- mr e č z ase bni r az se žnos ti daje smise l in pome n. V naspr otne m pr ime ru dr ug a po- s t ane ž alos t en umik v ase. 4.2.3 Zakonci, ki so utrpeli zakonsko ločitev, Boga iščejo šele po razpadu zakona Razisk a v a k až e na š t e vilne no v e r az se žnos ti v Cerkvi, ki ne sledijo s t arim par adi- gmam, v endar pa tudi danes g ot o v o ob s t ajajo l judje, ki v er sk o i zk ušnjo ži vi jo , jo živijo pr edano , so iskr eni – in z a t o r esničnos t vlag ajo in z as t a vljajo s v oja življenja. Z ak onci, ki so bili v domači družini dele žni tr adicionalne v z g oje, so k asneje fi- zično ude le žbo pr i litur g ijah, pr azno v anjih in sr e č anjih z ače li v v e lik i m e r i opušč a- ti. Kljub t emu se od v er sk e r az se žnos ti k ot t ak e niso popolnoma oddaljili. V kv alit a tivni r azisk a vi se odno s z ak once v do v er e v Bog a r azkriv a sk o zi dihot o- mije: življenje ali smrt; sr eč a ali bolečina; v sak danje življenje ali z aba v a; isk anje Bog a ali bližnjeg a it d. O pr ebujanju v er e prič a pr edv sem eno dejs tv o: v si z ak onci, ki so vlo žili t o žbeni spis, s s v ojo priseg o z ag ot a vljajo , da so po v eč le tih isk anja sr eče v endarle prišli do spo znanja, da jih Bog ni z apus til – in t o kljub r azpadlemu z ak onu. Cerk e v jim v erjame (V alen t an 2019a, 161–163), da so z ačeli osebno v er o v Bog a v sebi pr ebuja ti šele po tr agični izk ušnji pr opadleg a z ak ona. Razisk a v a je pok az ala, da v elik a v ečina z ak once v , ki so utrpeli z ak onsk o ločit e v (72 %), po letih samot e načrtuje nov z ak on. Čas po ločitvi pr e živijo v spok ornos ti, k o pr esojajo pr e t eklos t in načrtujejo prihodnos t. P os t ajajo drug ačni in tudi bolj odprti z a pr ese žno. Načrt ov anje nov eg a z ak ona jim v zbuja upanje, ki je močnejše od ma- šče v anja z a pr eje t e r ane iz pr e t eklos ti. Na t ej t očki se mnogi z ak onci ponovno sr e- č ajo z Bog om. V njih se pr ebudi v er a iz otr oš tv a, ki se nik oli ni otr esla tr adicionalnih v z or ce v . Kljub t emu pos t aja njihov a v er a bolj osebna, čis t a in usmiljena. Hr epenijo po t em, da bi bili v cerkv enih občes tvih dobr odošli in lepo spr eje ti. Za t o r esnic o bo naša olt arna občes tv a v prihodnos ti tr eba v z g aja ti. T r eba bo v eč g ov oriti o t em, k aj so civilno ločeni z ak onci pr e trpeli. Mnog e ž ensk e so bile žrtv e nasilja, zlor ab in š t e - vilnih tr a vm (Simonič, Ose w sk a in P a t e 2019, 536–538). V sak a z ak onsk a ločit e v je tudi r ana na t elesu Cerkv e. T o v erig o , ki se z di neiz ogibna, je tr eba z dr obiti. 4.2.4 V želji po sklenitvi novega zakona je skrita vera, ki je drugačna od tradicionalnih oblik religioznosti Razisk a v a k až e, da civilno ločeni z ak onci niso popolnoma br e z osebne v er e. Sled v er e v Bog a je v življenju v ečine z ak once v , ki so utrpeli z ak onsk o ločit e v , prisotna – če pr a v se tr adicionalni v z or ci v e r e , k i so jih pr e je li v otr oš tvu, niso popolnoma izbrisali. Sled v er e v Bog a je v v ečini os t ala. Z ak onci, ki so utrpeli bridk o izk ušnjo civilne ločitv e, so pog os t o odprti z a nov e izr az e v er e, ki niso pov sem v skladu z ur a- dnim litur gičnim izk us tv om Cerkv e. Privlačijo jih s v obodne oblik e molitv e. Iščejo no v odnos z Bog om. Z a mnog e je pr a v ž elja po sklenitvi no v eg a z ak ona r e f er enčna t očk a z a osebno v er o (Gas-Aix endri 2020, 676). 429 Stanislav Slatinek - Vera zakoncev, ki so utrpeli zakonsko ločitev Pri z ak oncih, ki si ž eljo skleniti no v z ak on, je skrit a r eligio znos t, ki ni v eč f ormal- na, ses t a vljena iz obr edo v , k ot je sodelo v anje pri pr azno v anjih, udele žba pri ne- deljski maši – v endar pa bolj pr emišljena, medit a tivna, z a t o tudi bolj skrivnos tna, skrit a in sr ame žljiv a. T ak o se pri mnogih tr adicionalnih v ernikih pr ebuja dv om, ali ti z a k onc i (k e r so odpr ti z a no v e oblik e r e lig io z nos ti, z a no v e oblik e v e r e , o k a t e r ih se v č asih z di, da ž e mejijo na magičnos t in vr až e v ernos t) sploh v erujejo. V r esnici pa gr e samo z a no v o isk anje Drug eg a. Iščejo molit e v na drug način. Ob s t aja v elik o , r es neš t e t o no vih f ormul, ki v nek a t erih pogledih tr adicionalni v er ski pr ak si pos t a- nejo alt erna tiv a – v mnogih drugih pogledih pa ob s t aja k on tinuit e t a, po v e z a v e se ohr anjajo. G r e z a isk anje s v e t e g a, m or da c e lo dr ug ač ne g a od t e g a, k i so g a v aje ne tr adicionalno nar a vnane olt arne sk upnos ti. Kljub t emu njiho v a v er a ni po v sem s t abilna, ni s t alna, je nihajoč a – s sk oki na- pr ej in sk oki naz aj v pr e t eklos t. Čepr a v neg ot o v a, je ut emeljena z mor alo , ki t eme - lji bolj na subjek tivnem k ot na z aupanju t emu, k ar pr a vijo drugi – mor da celo du - ho v nik i, šk of ali pape ž. Z a t o ti z a k onc i, k i so se c iv ilno loč ili in m or da zno v a c iv ilno por očili, v sodobni s v e t, ki je ž e pr ecej individualis tičen, prinašajo nov o duhovnos t, ki je osebna in hkr a ti z a mar sik a t er o olt arno sk upnos t no v a. Ni v edno solip sis tična, čepr a v t emelji na osebnem izk us tvu. V mnogih primerih so lahk o njiho vi izr azi du- ho vnos ti z a Cerk e v bog as tv o – sploh če pomislimo na v se vr s t e k ariz em ali gibanja, ki so z a cerkv ena občes tv a k ot no v o vino. 4.2.5 Prejem zakramentov pred poroko je pogosto razlog za versko nestrpnost v zakonu T r eba je omeniti še eno bridk o spo znanje. Razisk a v a z elo jasno k až e, da pr ejem z akr amen t o v uv ajanja pr ed por ok o z a r az v oj osebne v er e in ljube zni do Cerkv e ni najk oris tnejši – mnogi z ak on ci, ki so pr ejeli z akr amen t e na hitr o , pr ed por ok o , br e z t emeljit e pripr a v e, se v z ak onu pog os t o obrnejo pr oti Bogu in pr oti Cerkvi. P os t anejo celo nes trpni in v ernemu z ak oncu v er sk o pr ak so o vir ajo. V nek a t erih primerih lahk o pri sebi r az vijejo z elo neg a tivno podobo o Bogu k ot t ekmecu, pr o- ti k a t er emu se borijo z agr esivno r e t orik o do v erneg a z ak onc a in otr ok (Sla tinek 2014, 296–301). 5. Sklep Z a sklep lahk o z apišemo , da na cerkv enih sodiščih v z adnjem č asu bele žimo po - v eč ano š t e vilo z ak onskih r az v e z o z. ločit e v . Na pr vi pogled se z di, da pas t or ala t a poja v pog os t o r azlag a k ot ,kriz o v er e ‘ por očenih. Cerkv eno pr a v o pa ug ot a vlja, da so pr a v ničnos tne z ak onsk e pr a v de pog os t o zname nja , pr e buje ne v e r e ‘ z ak on- ce v , ki so utrpeli z ak onsk o ločit e v . T o potrjuje tudi r azisk a v a, ki smo jo opr a vili na Mcs-MB in je pr eds t a vljena v t ej r azpr a vi. Med ug ot o vitv ami iz r azpr a v e, ki so z a k anonsk o pr a v o in pas t or alo z elo k oris tne, je najdr ag ocenejše spo znanje, da so t o žbeni spisi z a ničnos t z ak ona pog os t o skriti izr azi v er e, da ni v se iz gubljeno. Raz- isk a v a ničnos tnih z ak onskih pr a v d na Mcs-MB (2010–2020) k až e, da se cerkv eni 430 Bogoslovni vestnik 82 (2022) • 2 z ak oni pri mnogih z ak oncih niso sklenili niti v globoki v eri niti z ar adi ohr anjanja kr šč ansk e tr adicije. Razisk a v a k až e tudi, da obr a vna v ane z ak onsk e z v e z e (ki so r es r azpadle) niso bile z g olj nek aj naključneg a. Ug ot a vljamo , da so mnogi z ak onci dober z ak on ho t eli skleniti iskr eno , pa so do živ eli z ak onski ,br odolom ‘ (ločit e v). Z ničnos tno pr a v do pa se je pri mnogih pono vno pr ebudila ,dr obna sled v er e ‘ (ve- stigium fidei) – ki je sicer z a sklenit e v v elja vneg a z ak ona potr ebna in br e z k a t er e ni mog oče g o v oriti, da si bodoč a z ak onc a ž elit a s t oriti t o , k ar dela Cerk e v (faciendi id quod facit Ecclesia Christi). , V e r e v Bog a ‘ (v smislu be se de verovati, verjeti), k i jo podp ir a Bo žja milos t, da bod o (pr vič nesr ečno por očeni) z ak onci pr a vi z ak on v smislu popolne podaritv e in z ak onsk e z v es t obe lahk o sklenili v saj drugič (o z. pr - vič, po sodbi o ničnos ti). Kratice AL – Fr ančišek 2016b [Amoris lae titia]. DC – P apeški s v e t z a z ak onsk a besedila 2014 [Dignit as c onnubii]. FT – Fr ančišek 2020 [Fr a t elli tutti]. Mcs–MB – Me tr opolit ansk o cerkv eno sodišče v Mariboru. MIDI – Fr ančišek 2016a [Mitis Iude x Dominus Iesus]. ZCP – Z ak onik cerkv eneg a pr a v a 1983. Reference Aiello, Martina. 201 9 . G r av i d a nz a i n a s p e tt a t a e m a t r i m o n i o c a n o n i c o. V : B a r b i e r i, G e p p o n i, J a n i r i i n S a n s a l o n e 201 9 , 97 – 10 8 . Barbieri, Cristiano. 201 9 . T r a u m i p s i h i c i e m a t r i - m o n i o . V : B ar b i e r i , G e p p o n i , J an i r i i n S ans al o n e 2 01 9, 27– 52 . Barbieri, Cristiano, Vittorio Gepponi, Luigi Janiri in Luca Sansalone, ur. 201 9 . Matrimonio ed eventi di vita: Atti del secondo corso di formazi- one in Medicina Canonistica presso i Tribunali del Vicariato di Roma nell‘anno 2016 . St u d i g i u r i d i c i 7 4 . V a ti k a n : L i b r e r i a Ed i t r i c e V a ti c a n a . Benedikt XVI. 201 9 . O k r izi v e r e : Z a s l u ž n i p a p e ž B e n e d i k t X V I . o v zr o k i h z a š k a n d a l s p o l n i h zl o r a b v C e r k v i . Slovenski čas 1 1 0 : 1 3 –1 5 . Dastoli, Corrado . 201 9 . G r av i d a nz a p r e m a t r i m o n i - a l e e m a t r i m o n i o. V : B a r b i e r i, G e p p o n i, J a n i r i i n S a n s a l o n e 201 9 , 53 – 6 6 . De Paolis, Velasio . 201 7 . F e d e e m a t r i m o n i o – F o e - d u s e s a c r a m e n t o : L ’ a l l o c uzi o n e d e l P a p a B e n e - d e tt o X V I a l l a R o t a R o m a n a . Periodica de re canonica 10 6 , š t . 2 :2 6 9 – 3 0 0 . Eisenring, Gabriela. 2020 . L a p o s izi o n e d e l l a donna nella Chiesa. Ius Ecclesiae 32, š t . 2 :4 7 7 – 49 6 . Frančišek . 201 6 a . G o s p o d J e zu s , u s m i l j e n i s o d n i k [M i ti s I u d e x D o m i n u s I e s u s ]. C e r k v e n i d o k u - m e n ti 1 5 1 . L j u b l j a n a : D r u ž i n a . – – –. 201 6 b. R a d o s t l j u b e zn i [ A m o r i s l a e ti ti a ]. P o s i n o d aln a ap o s t o l sk a sp o db u d a . C e r k v e n i d o k u m e n ti 1 5 2. L j u b l j a n a : D r u ž i n a . – – –. 2020 . V s i s m o b r a tj e [Fr a t e l l i t u tti ]. C e r k v e n i d o k u m e n ti 1 6 5. L j u b l j a n a : D r u ž i n a . Gas-Aixendri, Monserat. 2020. Posono i non c r e d e n ti c e l e b r a r e u n v a l i d o m a t r i m o n i o s a c r a - m e n t a l e ? C o n s i d e r azi o n i a m a r g i n e d e l d o c u - m e n t o d e l l a C o m m i s s i o n e T e o l o g i c a I n t e r n azi - o n a l e s u l l a r e c i p r o c i t à . Ius Ecclesiae 32, š t . 2: 6 7 3 – 6 8 8 . Janiri, Luigi, in Cristiano Barbieri. 201 9. I n t e r r uz i o - n e v o l o n t a r i a d i g r av i d a nz a p r e n uzi a l e e m a t r i - m o n i o . V : B ar b i e r i , G e p p o n i , J an i r i i n S ans al o n e 2 0 19 , 1 19 – 1 3 0 . Janiri, Luigi. 201 9 . S e s s u a l i t a p a t o l o g i c a e m a t r i - m o n i o . V : B ar b i e r i , G e p p o n i , J an i r i i n S ans al o n e 201 9 , 6 7 – 8 6 . Klun, Branko . 2021 . V e r a , u p a nj e i n l j u b e ze n v l u č i fenomenološko eksistencialne analize. Bogo- slovni vestnik 8 1, š t . 4 : 7 8 3 – 7 9 5. h tt p s: / / d o i . o r g / 1 0 . 3 4 2 9 1 / b v 202 1 /0 4/ k l u n 431 Stanislav Slatinek - Vera zakoncev, ki so utrpeli zakonsko ločitev Müller, Gerhard Ludvig . 201 5. Upanje družine. Mar i b o r: O gn j i š č e . Osredkar, Mari Jože. 2021 . U p a nj e ko t t e o l o š k a k r e p o s t v l u č i r e l a c i j s ke t e o r i j e G u y a L a f o n a . Bogoslovni vestnik 8 1, š t . 4 :8 5 7 – 8 6 6 . h tt p s: / / d o i .o r g / 1 0 . 3 4 2 9 1 / b v 2020 /01 / o s r e d k a r Palombi, Roberto . 201 9 . D i s t u r b i d i p e r s o n a l i t à e c o n s e n s o m a t r i m o n i a l e c a n o n i c o. V : L‘incapacità consensuale tra innovazione nor- mativa e progresso scientifico (can. 1095, Mitis Iudex e DSM.5) , 9 5 – 1 7 4 . A n n a l e s 8 . V a ti k a n : L i b r e r i a Ed i t r i c e V a ti c a n a . Papeški svet za zakonska besedila . 201 4 . D o s t o - j a n s t v o z a ko n a [D i g n i t a s c o n n u b i i ]. C e r k v e n i d o k u m e n ti 1 4 2. L j u b l j a n a : D r u ž i n a . Ruiz, Jose Maria Serrano . 20 0 4 . F e d e e s a c r a m e n - t o. V : Matrimonio e sacramento , 1 9 – 3 0 . St u d i g i u r i d i c i 6 5. V a ti k a n : L i b r e r i a Ed i t r i c e V a ti c a n a . Ruyssen, Georges-Henri. 201 8 . M a n c a nz a d i f e d e e n u l l i t à d e l m a t r i m o n i o : L a q u e s ti o n e d e i b a tt e z z a ti n o n c r e d e n ti. Civiltà Cattolica 4 0 31: 4 3 2 – 4 4 5 . Sabbarese, Luigi. 201 9 . I l r u o l o d e l p a r r o c o n e l l a R i f o r m a d e l Pr o c e s s o M a t r i m o n i a l e C a n o n i c o. V: Le regule procedurali per le cause di nullità matrimoniale: Linee guida per un processo pastorale nel solco della giustizia , 7 1 – 9 4 . St u d i g i u r i d i c i 7 6 . V a ti k a n : L i b r e r i a Ed i t r i c e V a ti c a n a . Sammassimo, Anna. 201 9 . N a r c i s i s m o e s i m u l azi - o n e d e l c o n s e n s o m a t r i m o n i a l e. V : L‘incapacità consensuale tra innovazione normativa e pro- gresso scientifico (can. 1095, Mitis Iudex e DSM.5) , 45 7 – 4 7 6 . A n n a l e s 8 . V a ti k a n : L i b r e r i a E d it rice V a tic a n a . Simonič, Barbara, Elżbieta Osewska in Tanja Pate. 201 9 . P a r t n e r s ko n a s i l j e v k r š č a n s k i h d r u ž i n a h in vloga vere. Bogoslovni vestnik 7 9 , š t . 2 :535 – 553. h tt p s :/ / d o i .o r g / 1 0 . 3 4 2 9 1 / b v 201 9 /02 / simonic Slatinek, Stanislav . 1 9 9 8 . Po r o č n a s l o v e s n o s t ti s ti h , k i n e v e r u j ej o. Bogoslovni vestnik 5 8 , š t . 3: 2 9 5 – 3 0 2 . – – –. 201 4 . V e r s k a n e s t r p n o s t m e d z a ko n c i . Bogo- slovni vestnik 7 4, š t . 2 :2 9 5 – 3 0 3 . – – –. 201 6 . Ž r t v e n e p r i č a ko v a n e n o s e č n o s ti. Bogoslovni vestnik 7 6 , š t . 2 :3 3 3 – 3 4 4 . – – –. 201 8 . Velikodušna ljubezen: Pot do zakonske sreče . Z n a n s t v e n a k nj i ž n i c a 6 0 . L j u b l j a n a : T eološ ka f a k u l t et a . Turnšek, Marjan. 2021 . Z a k r a m e n t a l n o s t i n d i a l o - škost vere. Bogoslovni vestnik 8 1, š t . 4 : 97 3 – 9 8 9 . h tt p s :/ / d o i .o r g / 1 0 . 3 4 2 9 1 / b v 202 1 /0 4/ turnsek Valentan, Sebastijan . 201 9 a . En s u r i n g J u s ti c e a n d S ea r c h i n g f o r T r u t h i n t h e M a r r i a ge N u l l i t y Process. Diacovensia 2 6 , š t . 1 : 1 55 – 1 6 8 . h tt p s: / / d o i. o r g / 1 0. 3 1 82 3 / d . 2 6 . 1 . 8 – – –. 201 9 b. I t r e P a p i e l a n e c e s s i t à d e g l i s t r u - m e n ti d i c o m u n i c azi o n e s o c i a l e n e l l a C h i e s a . Bogoslovni vestnik 7 9 , š t . 4 : 1075 – 10 8 6 . h tt p s: / / d o i .o r g / 1 0 . 3 4 2 9 1 / b v 201 9 /0 4/ v a l e n t a n – – –. 201 9 c . Us t av n o p r av n a p o v e z a n o s t m e d d r ž av o i n C e r k v i j o v S l o v e n i j i . Pravnik 1 3 6 , š t . 1 / 2: 5 – 3 4 . Zakonik cerkvenega prava. 1 9 8 3 . L j u b l j a n a : N a d - š k o fij sk i o r di n ar iat .