Mojca Krevel Postmoderna književnost in kiborgi Novica, da je postmodernizem kot dokončna izpeljava novoveškega metafizičnega nihilizma mrtev, pravzaprav ni več novica, saj se v okviru literarne vede že skoraj dvajset let navdušeno iščejo primerki književnosti, ki bi presegli že do skrajnosti izrabljene postmodernistične vzorce. Glavna težava takšnega početja je seveda v tem, da postmodernizem z dokončnim podrtjem razmerij, kakršna predvideva novoveški duhovnozgodovinski ustroj sveta, od literarnega obdobja, ki bi ga nasledilo, ne zahteva nič več in nič manj kot umetniško interpretacijo sveta, ki ga z novoveškimi paradigmami ne moremo več zadovoljivo opisati in za katerega se je bolj ali manj posrečeno uveljavil termin postmoderna. Išče se torej književnost, ki bi v svojem bistvu predvidevala duhovnozgodo-vinsko postavitev, kakršno glede na kulturne, družbene in ekonomske procese v zadnjih petdesetih letih okvirno napovedujejo vsi vidnejši teoretiki postmoderne, in smiselno zajela vse tiste elemente, ki že dvajset let netijo debate o pomenu novih tehnologij za kar najrazličnejša področja družbenega in kulturnega življenja. Išče se književnost, ki o krasnem novem svetu ne špekulira več, temveč ga živi oziroma kaže realne možnosti življenja v njem. Tukaj pa diskurz o književnosti, ki v svojem bistvu ni več zavezana novoveškim paradigmam, sovpade z drugimi diskurzi o pomenu premikov, ki smo jim priča po drugi svetovni vojni, zlasti pa s tistimi, katerih problematika se osredotoča na spremembe, ki jih tehnologizacija vsakdana povzroči znotraj paradigme subjektivnosti. Povezava se zdi produktivna zlasti za tiste segmente, ki so bili v okviru novoveškega operiranja z binarizmi v smislu nenehnega tako ali drugače utemelje- f nega hierarhiziranja in posledičnega vrednotenja veliko bliže konceptu objekta kot | pa kartezijanski imanentni transcendenci. Govorimo seveda o ženskah, nebelcih, 1 hendikepiranih, duševno prizadetih, vseh, katerih seksualnost ne ustreza mono- | gamni, v razmnoževanje usmerjeni heteroseksualnosti, revnih, nepismenih itd., da J c sploh ne omenjamo kombinacij omenjenih kategorij, ki so znotraj v hierarhiziran- | igrajo "sami sebe" (eden lepših primerov je, recimo, Zoolander (2001)). V zvezi s tem načelom pozabiti tudi razrasta t. i. reality shows, recimo izredno priljubljenega Velikega brata in konec koncev že ž kar grotesknih pogovornih oddaj, kot sta npr. ©ov Jerryja Springerja ali Ricky Lake. .§, 2 mi elementi, saj oboji služijo kot elementi za graditev dejanske resničnosti, ki prav tako ne pozna razlike med resničnim in fiktivnim. Prvi indic, da je v avantpopovskem pisanju dejansko smiselno iskati zametke subjektivnosti, zgrajene po opisanih načelih, je dejstvo, da je večina najbolj znanih avantpopovskih del pisana v prvi osebi na način nekakšne (avto)bio-grafije (vsa Leynerjeva dela, Sukenickov Doggy Bag, DeLillov White Noise, Couplandov Generation X, romani in kratke zgodbe Kathy Acker, večina Amerikinih kratkih zgodb itd.). Specifična narava te prvoosebnosti je morda najlepše razvidna iz produkcije Marka Leynerja. Glede na to, da je glavni junak vseh njegovih romanov pisatelj Mark Leyner, bi lahko sklepali, da so to avtobiografska dela. Slog pripovedi je temu primerno realističen, dogodki so otipljivi in dajejo vtis koherentne strukturiranosti sveta. Vendar pa prav svet, v katerega Leyner postavlja svojo "avtobiografijo", hkrati razveljavlja in ustvarja avtobiografski moment. Literarni "Mark Leyner" se ves čas giblje znotraj mediagene resničnosti, iz katere poljubno izbira elemente za svojo gradnjo. Okolja, v katerih se znajdeva, njegovo identiteto ves čas preoblikujejo, hkrati pa te spremembe po logiki delovanja kibernetskih sistemov vplivajo na vsakokratne sisteme okolja oziroma dogajalno resničnost, ki se vzpostavlja s tem početjem. Realističnost takega početja je odvisna od stabilnosti teh sistemov in je kategorija, povezana s sistemom informacij, ki so svojo potrditev že dobile v dejanski hiperresničnosti sprejemnikov teksta. Za primer vzemimo obsežen segment iz dela Tooth Imprints on a Corndog, kjer "Marku Leynerju" naročijo, naj spiše dramo "Young Bergdorf Goodman Brown", adaptacijo Hawthornove zgodbe, prestavljene v enaindvajseto stoletje s prizoriščem v veleblagovnici na Man-hattnu. Kar sledi, bi s klasičnega stališča lahko razumeli kot "vložno zgodbo" oziroma dramo, ki jo "Mark Leyner" piše, ker pa je njen protagonist, seveda, "Mark Leyner", ki se giblje skozi izjemno stabilne sisteme tipične nakupovalne izkušnje, zgodba, ki naj bi bila vložna, postane krovna, in s sistemi, ki jih ustvari, bistveno zaznamuje potek preostanka dela. Na podoben "psevdoavtobiografski" način je zastavljena tudi Sukenickova zbirka kratkih zgodb Doggy Bag. Tudi tu je glavni protagonist "Ron Sukenick", pripoved pa je prvoosebna. Situacije, v katere se "Ron Sukenick" umešča, in I njegovi odzivi nanje so strukturirani podobno kot pri Leynerju, le da so pri I Sukenicku znane entitete resničnosti bolj nekakšna "udejanjena metafikcij-1 skost". S tem imam v mislih aplikacije situacij in motivov, znanih iz spisov kul-| tnih pisateljev (recimo Burroughsa in Coleridgea),8 in razmišljanj filozofov (npr. ■o E _ 8 Burroughsov vpliv najdemo v motivu korporacije Total Control Inc. (Sukenick, Doggy Bag, 76), motiv I Coleridgeovega Starega mornarja pa je razviden iz dialoga med "Ronom" (ki se v tem primeru "reinkarni- * ra" v obliki treh svatov) in brezimnim, popotnim starcem: "'Veliko ladij me še čaka,' je zamomljal, 'in veliko Jamesona in Baudrillarda),9 ki so z drugimi elementi resničnosti (npr. teorije zarote, turizem, zvezdniški sistem, tudi avantpop) sestavljene v pripoved, katere pomen je zaradi svoje mrežne strukture in poljubnega druženja obstoječih elementov resničnosti v hiperresnične konglomerate povsem odvisen od seznanjenosti bralca z artefakti, ki jih uporablja. Sam "Ron Sukenick" znotraj vsake posamezne zgodbe pridobi novo identiteto, od superjunaka, ki odkrije zaroto in reši svet, stereotipnega arheologa, do značilnega židovskega pisatelja in ameriškega turista v Evropi. V pripovedi kot protagonisti - tako kot pri Leynerju -vstopajo znane osebnosti (na primer Fellini), ki so postavljeni ob bok "neznanih" likov. "Neznanost" slednjih je seveda sporna in stvar bralca: sam se mora odločiti, kakšen pomen bo dal liku z imenom, recimo, Edgar Allen Crow, kot navsezadnje tudi glavni osebi, "Ronu Sukenicku". Slednji v pet let pozneje izdanem Sukenickovem romanu Mosaic Man mestoma nastopa kot glavni junak tretjeosebne pripovedi, ki proti koncu romana preide v prvoosebno pripoved. Sukenick tako po svoje tematizira sam mehanizem s hipertekstom pogojene graditve identitete v smislu apropriacije sprva objektivnih lastnosti znotraj subjektivnega samozavedanja. S stališča bralca je v povezavi s prehajanjem med posameznimi pripovedmi zanimivo dejstvo, da jih pravzaprav sploh ne zazna kot moteče oziroma jih slej ko prej ne opazi. "Ron Sukenick" je namreč ves čas povsem fluiden, identitete si privzema glede na sisteme informacij, ki jih sestavlja v pripoved. Edina stvar, ki se ne spreminja, je ime, ki učinkuje na način prepoznavne blagovne znamke med drugimi blagovnimi znamkami, ki vstopajo v pripoved: obveščevalne službe, teorije zarote, židovska mitologija, holokavst, najbolj ilustrativno pa Elvis Presley, ki se podobno kot "Ron Sukenick" in drugi (medijsko posredovani) elementi resničnosti vključuje v sistemske sheme podanih informacij ter temu primerno pridobiva in izgublja lastnosti. V smislu relevantnosti avantpopovskega početja za konkretno prakso preoblikovanja razmerij na področju subjektivnosti, ki se kot najbolj akutna potreba kaže v okviru delovanja tistih segmentov družbe, katerih subjektivnost je bila znotraj novoveškega razumevanja problematična, je skrajni čas, da se osredotočimo na avtorico, v delih katere avantgardistične literarne težnje po prelomu z izrabljeno in neproduktivno tradicijo, sovpadejo s - konkretno - proble- f matiko ženske subjektivnosti. | - ^ poti. Toda ne pozabi, kako čudovit sem. In zdaj je na tebi, da mojo zgodbo poveš še desetim ali pa boš « za večno preklet."' (Idem 119) f 9 Odzvanjanje Jamesonovih teorij najdemo v segmentu o času, ki je čas dogajalne resničnosti zgodbe (glej f Idem); v zvezi z Baudrillardom je najbolj zgovoren segment o lastnostih Zombijev, ki se začne z besedami: "Zombijev cranio morto je neprepusten. Kadar koli je Zombi ogrožen z zavestjo, steče ven in si nekaj § kupi, vseeno, kaj." (Idem 60) * Ni naključje, da je ustvarjanje samozvane postfeministke Kathy Acker, o kateri je govor, navezano prav na avantpopovsko gibanje. Ze bežen pregled strategij, ki jih vse vidnejše kiberfeministke navajajo v smislu ustvarjanja novih razmerij na področju subjektivnosti, so tako rekoč sinonimne z manifestnimi postavkami avantpopovskega gibanja. "Kiborška zavest", ki jo Harrawayjeva obravnava v smislu produktivne postmoderne subjektivitete, tako v osnovi predvideva način mišljenja, ki ruši diskurze, zrasle na podlagi binarnih opozicij, zato jo je kot tako nemogoče določiti s parametri fiksne identitete. Kiborg je pri Harrawayjevi v dvojni vlogi - po eni strani metaforizira objektivizirano subjek-tiviteto žensk znotraj zahodne tradicije in ga Harrawayjeva zato obravnava kot "potencialno feminizirano in feministično figuro" (Springer, 1996: 105), po drugi pa je sinonim za posameznika v družbi, ki je v osnovi določena s tehnološko paradigmo. Ce poenostavimo - v teoretičnem pogledu postane struktura ženske identitete v tehnologizirani družbi paradigmatična za strukturo kakršne koli identitete, kar v končni posledici predpostavlja odpravo same kategorije spola. Toda dokler je tehnologija (oziroma njena najbolj produktivna in odločilna pojavna oblika, mediji) še vedno pretežno v rokah struktur moči, ki so se vzpostavile znotraj z novoveškimi paradigmami pogojene tradicije, se takšno stanje kot implicitni cilj kiberfeminizma lahko vzpostavi le na način apro-priacije in redefinicije tehnologije v skladu s feminističnimi načeli, kar Chela Sandoval v okviru svoje metodologije zatiranih artikulira kot "apropriacijo dominantnih ideoloških oblik in njihovo uporabo v smislu preoblikovanja in prestavljanja pomenskih struktur v smeri novega, posredovanega in revolucionarnega koncepta."10 Podobne formulacije glede strategij delovanja najdemo tudi pri Rosi Braidotti, ki v razpravi "Is Metal to Flesh like Masculine to Feminine" zagovarja produkcijo novega trenda na način simulakra - izrabo možnosti, ki jih ponuja tehnologija, za posredovanje informacij, ki podirajo obstoječe sisteme kolektivne zavesti, kakršno v hiperresničnost posameznikov v skladu s svojimi interesi lansirajo strukture moči. Na tem mestu pa postane povezava med literarnim gibanjem, ki kot prvo po eni strani dosledno utelesi v praksi načelne napovedi teoretikov postmoderne, po drugi pa jih s tem potrjuje in akcelerira,11 in kiberfeminizmom, ki svoje strani tegije in cilje artikulira na povsem enak način kot avantpop, relevantna tudi v | okviru diskurza o vlogi in produktivnosti kiberfeminizma znotraj feministič-1 nega gibanja. Kiborg Harrawayjeve je seveda subjektivnost kot fluidna iden- ■O _ o f 10 Chela Sandoval, "New Sciences. Cyborg feminism and the methodology of the oppressed". V Cybercultures Reader, str. 376. | 11 Kar je tudi odgovor na vprašanje, zakaj sem si za izhodišče razprave o postmoderni subjektivnosti vzela * prav Baudrillarda in njegov koncept simulakra. titeta, ki se nenehno preoblikuje v skladu s sistemi informacij, ki jih sprejema v sistem osebnosti, razrediščeni sistem kod, v katerem kategoriji središča in obrobja ne obstajata več. Literatura oziroma umetnost, ki predvideva takšno postavitev subjektivnosti in jo v simulakrski družbi kot medij posreduje v vsakdanjo hiperresničnost posameznikov (ki se gradi po povsem istih načelih kot literarna), ni več literatura, ampak dejanska resničnost. Ali z besedami Christopherja Nasha, ki o postmoderni razpravlja s stališča patološkega narcizma: "Postmodernost ni nekaj, kar smo, ampak nekaj, kar počnemo." (Nash, 2001: viii) In prav to počnejo Guerrilla in Riot Girls, spletne umetnice, kot npr. Kristin Lucas, Francesca da Rimini in Diane Ludin, videoumetnice, kot sta Jennifer Reeder in Linda Wallace, in na področju morda tradicionialno najbolj institucionalizirane in s tem tradiciji zavezane umetnosti - literature - Kathy Acker in njene avantpopovske kolegice Eurudice, Shelley Jackson, Jill St. Jacques, Sharon Doubiago, Rikki Ducornet itd. V hiperresničnost posameznikov lansi-rajo diskurze o subjektivnosti, znotraj katere se dejstva "ženskosti" oziroma "spola" v tradicionalno pojmovanem smislu pravzaprav ne da izvajati drugače, kot iz imena; z drugimi besedami, tudi "spol" postane blagovna znamka, znak, ki se ga poljubno uvršča v sistem identitete in pri tem preoblikuje, na novo gradi, razstavlja in prestavlja v smislu fluidne subjektivnosti. Njen obstoj se znotraj hiperresničnosti potrjuje prav s tem početjem, hkrati pa to početje hiperresničnost kot postmoderno resničnost vzpostavlja. V smislu kontroverznosti, povezanih s kiberfeminističnimi koncepti spola in realnimi možnostmi za njihovo utelešenje, bomo največ hkrati dosegli z vpogledom v roman Ackerjeve Empire of the Senseless. Gre za delo, ki je zanimivo prvič zato, ker je pisano kot simulaker temeljnega kiberpankovskega dela, Gib-sonovega Nevromanta, drugič zato, ker ga v potrditev svojih stališč navajajo tako zagovornice kot nasprotnice kiberfeminizma, tretjič zato, ker je ena od obeh junakov romana "pol robot, pol črnka" (Acker, 1988: 3), in navsezadnje tudi zato, ker s svojo strukturo omogoča opis in vrednotenje tako z obstoječim, na bi-narizmih zaznamovanem literarnoznanstvenem instrumentariju (v tem smislu je delo že kanonizirano kot eno temeljnih del poznega ameriškega postmoderniz-ma)12 kot tudi s kategorijami, ki jih predvideva t. i. "hipertekstna" logika. Dejstvo, da se v Empire of the Senseless na način simulakra najbolj razvidno f uvrščajo prav elementi iz temeljnega dela literarnega kiberpanka, je seveda zelo | zgovorno. Gre za gibanje, ki je bilo v smislu preloma z novoveško literarno 1 tradicijo deležno izjemne pozornosti tako s strani literarne kritike, sociologije ¡ in filozofije kot tudi feministk. Zgodnje kiberfeministke so svoje početje uteme- J C _ □_ 12 Kar je razumljivo glede na to, da z uporabo tipične postmodernisticne tehnike "predela" značilno delo § gibanja, ki postmodernisticne slogovne postopke udejani na ravni zgodbe. * ljevale prav s spremembami, ki jih kiberpank uvaja na področju ženskih oseb. Paradigmatičen primer je Gibsonova Molly Millions, ki si s prostitucijo zasluži denar za tehnološke vsadke, s katerimi postane ubijalska operativka, ki jo kor-poracije najemajo za teroristične vdore h konkurenci. Mollyjina pojavnost je na prvi pogled sicer izrazito ženstvena, seksi, od blizu pa se izkaže za tehnološko pogojeno utelešenje tradicionalno moškega principa, ki ga motivira maščevanje za zatiranje s strani s patriarhalnim diskurzom določenih struktur moči. Jedro njene osebnosti paradoksalno še vedno pogojuje dualistični diskurz. Tako ki-berpankovska dela kljub dejstvu, da je eden temeljnih motivov implicitno, pri velikem številu avtorjev pa tudi eksplicitno spreminjanje spolne identitete, še vedno ne predvidevajo radikalne spremembe odnosov med spoloma. Preživetje v nasilnem svetu je mogoče le s tehnološko pogojeno apropriacijo lastnosti, ki tako situacijo vzpostavljajo. Zato ni čudno, da se je glavni val kritik kiberfe-minističnih izvajanj osredotočal prav na tisto, kar je zgodnjim kiberfemi-nistkam služilo za ilustracijo teoretičnih predpostavk. Težava kiberpanka je seveda v tem, da kljub novostim, ki jih vnaša na področje tradicionalnega pogleda na literaturo, v svoji osnovi še vedno ostaja zavezan novoveški postavitvi sveta, kar je seveda razumljivo glede na ekonomsko, kulturno in družbeno situacijo, ki je pogojevala njegov nastanek.13 Po drugi strani pa se glavni val recepcije tega pisanja odvija v času, ko mehanizmi, ki so v kiberpankovskem pisanju zgolj implicitni, stopijo na raven vsakdanje resničnosti. Z drugimi besedami: kiberpankovska književnost je tista književnost, ki najrazvidneje opozarja na status literature kot medija, se pravi, da v vsakdanjo resničnost z medijsko paradigmo določenih posameznikov vstopa kot generator informacij za ustvarjanje resničnosti. Tako tudi kiberpankovski "tipi" po svojem učinku niso nič več metafore posplošenih človeških značajev, ampak snov za metaforiziranje. Kot taki že delujejo na način Baudrillardovih simulakrov tretjega reda in s tem sooblikujejo dejansko resničnost (to poleg družbenega sub-kulturnega gibanja, ki se oblikuje na podlagi kiberpankovske književnosti, in vstopa najznačilnejših kiberpankovskih motivov v vsakdanjo resničnost, navsezadnje potrjuje tudi njihova kontroverznost znotraj feminističnega diskurza). Glede na to lahko pričakujemo, da bodo posamezniki, določeni s takšnimi siji mulakri, lastnosti teh tipov razumeli kot del svoje subjektivnosti, ki jih skupaj z | vsemi drugimi elementi, ki v njihovo zavest vstopajo po mehanizmih mediagene I resničnosti, poljubno nadgrajujejo, razstavljajo in postavljajo v nove sisteme. | In natančno to se zgodi v delu Ackerjeve, Empire of the Senseless. Glavna J protagonista, kibernetski (ženski) konstrukt Abhor in dvoumni Thivai, za ka- o q_ _ | 13 Za podrobnejši komentar navezanosti kiberpankovske književnosti na novoveško tradicijo glej Krevel, g Kiberpank v literaturi, str. 236-243. terega ves čas ni povsem jasno, ali je (moški) potomec robota ali nezemeljskega bitja, spominjata na Gibsonova Molly in Casea oziroma sta deloma tematizaci-ja določevalnega kiberpankovskega motiva sožitja med človekom in strojem. Vendar sta v nasprotju z Gibsonovimi "tipi", ki so spoj končnega in nespremenljivega števila lastnosti, lahko bi rekli enotnega, zaprtega sistema informacij, Abhor in Thivai ves čas povsem fluidna in zamenljiva. Thivai privzema Abho-rine lastnosti in nasprotno, glede na dano situacijo - recimo mrežo informacij - v kateri se vsakokrat znajdeta, je njuna "identiteta" vsakokrat drugačna. Gibsonovi "tipi" prav zaradi svoje končnosti in nespremenljivosti določajo situacije, v katere se lahko vključijo, in tako po eni strani še vedno ohranjajo bistveno lastnost kartezijansko zastavljenega subjekta, po drugi pa zagotavljajo linearen razvoj zgodbe. Pri Ackerjevi je drugače: vsakokratna situacija na novo zastavi koncept identitete, ki skozi svoje spreminjanje zagotavlja ustvarjanje vedno novih (hiper)situacij. Najbrž je odveč poudarjati, da je roman Ackerjeve vseskozi napisan v prvi osebi. Avtorica na začetku vsakega sklopa sicer označi govorca, s čimer pravzaprav tematizira vlogo spola znotraj sodobne družbe: po eni strani se nam spol še vedno zdi bistvena lastnost dojemanja posameznika, po drugi pa nam za njegovo aktualizacijo zadošča zgolj ime, torej znak, uvrščen v sistem osebnosti. Spol se kot konstrukt tradicionalnih konvencij namreč aktualizira tudi v okviru popkulturnih medijev, ki pa s tem zagotavljajo kontinuiteto dualističnega dis-kurza. Njihovo početje Ackerjeva razkrinkava z uporabo najbolj mračnih segmentov tega diskurza: incesta, posilstva, pornografije, skrajnega nasilja in tako naprej. Tako v smislu avantpopovske infiltracije in preoblikovanja popkulture, vzpostavljene po meri interesov kapitala, po eni strani opozarja na razmere, po drugi pa s samo strukturo protagonistov take vzorce sproti razkraja. Yvonne Volkart v svoji študiji "The Cyberfeminist Fantasy of the Pleasure of the Cyborg" v smislu kritike izpeljevanja "odrešitve" žensk s pomočjo digitalne tehnologije ugotavlja, da Abhorin vpis ne izhaja iz njene robotske polovice, temveč iz njenega temnopoltega fizičnega telesa, s čimer se moramo vsekakor strinjati, saj Abhorina kiborškost (kot tudi Thivaijeva) znotraj romana ne ustvari prav nobenega stabilnega sistema, ampak se v stiku s sistemi, ki so stabilni, pravzaprav vseskozi ruši. To, da je kiborg, o njenem bistvu ne pove f ničesar. S tega stališča se zdi verzija subjektivnosti, zgrajene iz akceleriranih | modelov obstoječe resničnosti, dejansko v nasprotju z nekaterimi temeljnimi 1 predpostavkami kiberfeminizma, oziroma jih s simulakrizacijo kiberpankovskih | protagonistk kot utelešenja teh predpostavk celo zavrača. J c Po drugi strani pa moramo ugotoviti, da dejstvo kiborškosti v procesu svoje |