Polemika. V odgovor. Cenjena tov. S., katere sicer ne poznam s polnim imenom, mi je odgovorila na moj članek o ženski vzgoji. Iz spisa povzamem, da se v bistvu strinja z mojim mnenjem, boji se le, da bi naše učiteljice bile preveč preobložene z delom. Seve kaj tacega ne bi bilo dobro za drage tovarišice, saj vem iz lastne skušnje, kako to učinkuje. Šola bi me bila kmalu med vojnim časom ugonobila, ko sem morala vsled naklonjenosti nemškega okr. šolskega sveta do slovenskih šol poučevati 4 leta menjalna dva razreda. Pa naše slovenske višje šolske oblasti bodo morda vendar boljše skrbele za blagor podrejenega mu učiteljstva. Vendar pa se je glasil moj predlog. na.i se ustanpve gospodinjski tečaji ze pri v s a k i štirirazredni osnovni šoli, da ga bod deležne vse učenke, ubožne in bogate. Toliko strokovnih izobraženih gospodinjskih učiteljic pa vendar ne bomo imeli na razpolago. Zato bi bilo že potreba, da učiteljice osnovnih šol prevzemo ^ospodinjski pouk. Pač pa bi se dala izvesti razbremenitev učiteljic s tem, da se na vsaki šoli ali za več šol skupaj nastavi učiteljica ročnih del. Zakaj ne bi imele tudi žene tovarišev učiteljev prilike si kai prislužiti? Učiteljice umstvenih predmetov bi vodile gospodinjski tečaj, a učiteljice ročnih del bi jim pri tem pomagale. Naš ugled pa bi se pri prostem ljudstvu povzdignil. Hočem namreč gospodinjske tečaje na deželi, po mestih itak že obstojajo gospodinjske šole. Morda so moja izvajanja le same utopije. Mi obračamo, a urugi bodo obrnili. Tako s prerekanjem le mlatimo prazno slamo. Sicer pa pravi Gregorčič: »Ne plaši se znoja, ne straši se boja. Ne samo kar veleva mu stan, kar more, to mož je storiti dolžan!« Pesnik sicer misli samo na moške, a če hočemo biti pri plačilu možem ravnopravne, moramo jim biti tudi pri delu za naž mili narod. M- Q. Učiteljica — ali žena in mati. Sicer nisem čitala v »Domoljuba« one razprave o omoženih učiteljicah, a prebrala sern v zadnjem »Učit. Tov.« članek učiteljice-žene in matere in ni mi pustilo, da bi se ne odzvala z nekaj stavki. Pripomniti pa moram, da nisem zagrizena nabožna učiteljica in da celo pozdravljam s svojimi sovrstnicami odpravo našega celibata. V demokratični državi živimo in kakor drugim državnim nastavljenkam se tudi narr učiteljicam ne sme kratiti osebna prostost v nobenem oziru. Tudi mi ne gre za tisti šesttedenski dopust iii tudi o plači žene-učiteljice nočem govoriti. Naša plača je za sedanje razmere itak dovolj borna in zdi se mi n.ilavnost smešno, koga za njo zavidati in nui jo predbacivati. Ampak, kar je rnene v omenjenem članku razvnelo, je to, da je iz Vaše razprave, gospa učiteljica, skozi in skozi razvidno, da ste mnenja iin da hočete v tem svojem mnenju prepričati tudi druge, da je učiteljica-ženu boljša in za pouk in vzgojo mnogo sposobnejša od samske učiteljice. Ne! In trikrat ne! Ne zanikam, _'a st nahajajo tudi med ženami res učlteljice, ampak te sc le častne in redke izjeme, o katerih ne govorim. Bila sem na deželi in imela sem prcccj srika z omožemmi in neomoženimi učiteljioami. Vedno In povsod sem se zanimala za šolske razmere in dasi sem se nilaiia, ^trri gledala šolsko življenje vedno z odprtimi očmi in prepričalo me je, c'a ne more biti mati, žena, gospodinja — res učite.jica v pravem pomenu besede. To mi mora pritrditi vsak, ki pozna naše razmcre, saj mi Ie že celo marsikatera gospa ui,i>eljica pnznala, da se je poprej rrmogo več pečala s šolo kakor sedai. ko nima časa. Moičh je res, da pozabi v šoli na dorti, a_nrak ko pr'de domov, je še bolj gotovo, da je več šola ne zanima; kako tudi, saj \n čaka doma tisoč veselja, skrbi in do'žno?ti. Da bi pa šolska mladina knela od gospe učiteljice več zaupanja in spoštovanja, kakor samo do gospodične, tega pa tntli ne pristanem. Zdi se mi celo, da je obratno. Ali mislite, da otrok ne ve in čuti, da ima gospodična zanj vedno veC časa in zanimanja kakor gospa, ki ]e vedno zaposlena. Zato sem prepričana, da imamo samske učiteljice v splošnem več vpliva in uspehov pri šolski mladini, saj ji vendar lahko posvetimo vse svoje moči, nerazdeljene in nerazkrojene. In dasi sem vesela svobode, ki nam jo je prinesla mlada .Iugoslavija, vcndar kličem svojim sovrstnicam, bodimo ali učiteljice — ali žene in matere! Učiteljica — samo učiteljica.