UČITELJEV GLAS | 2019 | št. 2–3 | Vzgoja & izobražeVanje 79 Vsaka sk Upina ni T iM, Vsak T iM pa je sk Upina jelka bojc, dora ožvald, nataša maver Šoba OŠ Fr am uvod – prav lepo je res na deželi Osnovna šola Fram je srce kraja, gručastega naselja, ki se nahaja pod vznožjem Pohorja v občini Rače - Fram. Nek- daj z mlini in žagami bogat kraj, v katerem se je rodilo več pomembnih ljudi, ki so ime Frama ponesli v svet, danes utripa v mirnejšem kulturnem ozračju in manjšem go- spodarskem obsegu. Ohranjeni kulturni spomeniki niso velike umetnine, vendar kažejo na skromnost pohorskih ljudi. Osnovno šolo Fram obiskuje nekaj več kot 300 učencev. Stavba je stisnjena med dve cesti, učilnice so razporejene v kar treh nadstropjih, v šolskem letu 2018/2019 pa smo pridobili nove prostore nasproti glavne šolske stavbe. Šolski vsakdan je popestren z dodatnimi vsebinami in ustvarjanjem. Poleg šolskih vsebin pa predvsem krepimo medosebne odnose in človeške vrednote, ki prispevajo k prijetnejšemu počutju v šolskem okolju. Beseda sodelovanje je stalnica našega dela. Tukaj imamo v mislih tako ožjo kot širšo okolico, ne nazadnje pa se le-to začne znotraj institucije in se kaže kot dejavna povezanost, kar je privedlo do oblikovanja tima. KDo smo in Kje viDimo preDnosti delovanja v timu? Zgodovina nastanka našega tima je naključna. Povezale so nas želja po videnju vsakega učenca posebej, spodbuda njihovih kreativnosti in potreba po spremembi učnega procesa nasploh. Ugotavljamo namreč, da smo priča novi generaciji otrok, ki posledično potrebujejo drugačen pri- stop poučevanja. Želeli smo poiskati uspešna področja, ustvariti prijetno razredno klimo in vzajemno podajati in sprejemati kakovostne povratne informacije. Te skupne točke so nas združile v tim. Smo učiteljice različnih predmetnih področij: razrednega pouka, glasbene umetnosti, zgodovine ter državljanske kulture in etike. Posledično povezujemo celotno vertikalo. Poseben pečat je našemu timu dalo poučevanje po načelih formativnega spremljanja. Prioritetno smo si zadale cilj, da poenotimo orodja, ustva- rimo skupno mapo, bistvenega pomena pa nam je bilo, da smo druga drugi dovolile vpogled v sam učni proces. S tem smo razširile lastno obzorje in ga nadgradile z medkolegi- alnimi izkušnjami in povratnimi informacijami. Redno se dobivamo na sestankih, kjer predstavimo svoje ideje, predloge, izrazimo mnenja, rešujemo nesoglasja, upoštevajoč maksimo: Misli, a dopuščaj tudi drugim, da mislijo. Rex Richards Če hočeš hiteti, pojdi sam, če hočeš priti daleč, pojdi v skupini. (Kitajski pregovor) ❞ ❞ sodelovanje in Hospitacije  SLIKA 1: Pouk glasbe (medpredmetno povezovanje učiteljic) UČITELJEV GLAS Vzgoja & izobražeVanje 80 Ta pregovor je navdihoval in velja tudi za nas. Misel o sodelovalnem učenju smo uresničevale na medsebojnih hospitacijah, kjer smo se pridno in z veseljem učile druga od druge. Hospi- tacije so namreč odlično okolje in izhodišče za izmenjave mnenj, saj na konkretnem primeru prikažejo učin- kovitost, lahko tudi neučinkovitost posameznih orodij, strategij … Ob tem smo šle še korak dlje in poskusile tudi s primerom, kjer smo zamenjale vloge. Učiteljica razrednega pouka je poučevala v višjih razredih, učiteljica predmetnega pouka pa na razredni stopnji. Izkušnja je bila navdihujoča. Ugotavljamo pa, da se vse skupaj začne že pri preprostem dejstvu, da se odločiš in odpreš vrata svoje učil- nice ter vanjo spustiš ljudi, učitelje in druge strokovnjake. In me smo vrata odprle na široko. V naše prostore spuščamo vsakogar, ki želi videti in slišati. pot D o UspeHa Premagovanje strahu odpre meje, ta- ko da lahko začneš graditi svojo pot do uspeha. Do uspeha pridemo po majhnih korakih, pa naj bo to samo povečana motivacija za delo, prebu- jenost posameznika, dobro postavlje- no učenčevo vprašanje. Tako smo gradile s pomočjo skupnih orodij in medsebojnega sodelovanja. Sprva z uporabo semaforja, ki smo ga nadgradile še s tremi barvami (ustvarjalnost – modra, tvegam – čr- na, iščem podatke – bela), uporabo trikotnikov pri načrtovanju dela, s čimer smo ustvarile ‚bridge‘ oz. most do vsakega posameznika. Poenotena orodja so prispevala k opaženosti in razumevanju na celotni vertikali, predvsem pa smo pridobile na času (učenci so se npr. z orodji že seznanili pri kolegici).  SLIKA 2: Razmišljamo o vprašanjih.  SLIKI 3 in 4: Naša skupna orodja SLIKA 5: Sem opažen in slišan – moj glas. UČITELJEV GLAS | 2019 | št. 2–3 | Vzgoja & izobražeVanje 81 Kje vidimo prednosti glasu učenca? Večja je motiviranost (možnost izbire), več je sodelovalnega učenja, posameznik prevzame vlogo učitelja, z aktivnostjo pridejo do boljših rezultatov, trajnejšega znanja, razvijamo kritično mišlje- nje, učenci se znajo oceniti in se izražati glede na kriterije uspešnosti, znajo vrednotiti svoje in sošolčevo znanje, znajo si postaviti svoj osebni cilj itd. Učenci so opaženi in slišani. Sodelovanje se nadgrajuje: starejši učenci učijo mlajše in obratno. Tako je potekala izvedba učnih ur, na katerih so se učenci izmenjali oz. smo jih izvedli skupaj. Kaj učenci mislijo o orodjiH FormativneGa spremljanja, Ki spodbujajo raZmiŠljanje  SLIKA 6: Kaj želim sporočiti učiteljici? DRUGO IN TRET JE TRILET JE: všeč mi je • rad delam v skupinah, • fajn mi je, ko delamo v skupinah, glasba mi je za- nimiva, • všeč mi je formativno spremljanje, • všeč mi je, da se veliko pogovarjamo, • upam, da bomo predstavili glasbila v skupinah, full je fajn, • všeč mi je delo v skupinah in da ni učiteljica vse povedala, ampak smo tudi kaj sami ugotovili, všeč mi je sodelovanje, • pouk je odličen, obožujem oponašanje živali in vživljanje v zgodovinske osebnosti, • zdaj ko delamo po fS, veliko več znam. Snov bolj- še razumem. ko si postavljamo cilje, točno vem, kaj me bo učiteljica vprašala, • moj čas učenja se je skrajšal za polovico, • presenečena sem nad svojim predznanjem, • spoznala sem, da ocene niso vse, • všeč mi je, da je pouk razgiban, sproščen, da gle- damo veliko posnetkov, da delamo v skupini in da učiteljica snov razlaga s pravljicami. ni mi všeč: • ne maram oz. sovražim, ko delamo sami, • malo prehitro gre, da moramo sami delati zapiske, • ni mi všeč, ko delamo v skupinah, nekateri niso zainteresirani za delo, • včasih vstanemo z napačno nogo, nimamo dob- rega dneva in ne znamo vsega. PR V O TRILET JE: všeč mi je: • uporaba semaforja, • kocke za pomnjenje, • izražanje lastnih želja (dve zvezdi, ena želja), • sestavljanje lastnih vprašanj, • ocenjevanje počutja s smeški in risbami, • barvne kocke za označevanje rešenih nalog, • štampiljke s smeški, • zabavni izzivi, • različne raziskovalne naloge in vprašanja.  SLIKA 7: Skupaj oblikujemo kriterije. ni mi najbolj všeč: • Bloomov trikotnik, • vleč enje slamic, • da me sošolec ne pusti do besede, • reše v anje nalog v delo v nem zv e zku, • k o samost ojno rešujem naloge. UČITELJEV GLAS Vzgoja & izobražeVanje 82 Kaj pravijo starŠi iZKuŠnje Z Zbiranjem Delitev veselja je ravno razlog, da širimo okvirje zunaj učil- nic in tima. Najprej seveda znotraj kolektiva, nato pa tudi širše. Na hospitacijske ure smo povabile učitelje sosednjih šol. Svoje izkušnje smo z njimi delile na številnih študij- skih skupinah po vsej Sloveniji. S primeri dobrih praks smo poskušale prikazati pozitivne vidike projekta Bridge in formativnega spremljanja. Starše smo navdihovale in jih še vedno navdihujemo. Nemalokrat so nam povedali, da metode, orodja, strategije preizkušajo tudi pri vzgoji doma. Prenekatero znanje se je preneslo tudi na lokalno okolje oz. na društva. Ker pa se nam zdi zelo pomembno, da o pozitivnih vidikih Bridgea učimo tudi prihodnje generacije učiteljev, ti so na- mreč še nepopisani listi, ki bodo laže sprejemali »novitete«, smo znanje prenesle tudi na študente Filozofske fakultete Univerze v Mariboru. Bridge in formativno spremljanje so sprejeli z navdušenjem in s ponosom lahko povemo, da ga zdaj razume, sprejema in ga bo prenesla v svojo prakso že tretja generacija. Nekateri študenti so sodelovali pri urah zgodovine, tudi na študijskih skupinah in svoje izkušnje prenašali na druge učitelje. Prepletanje izkušenj je bilo očitno. Deljeno veselje je dvojno veselje. Michael L. Moeller Prepusti se, si na pravi poti … ❞ ❞ »Moj sin se krasno odziva na to tehniko poučevanja, učenja. Razvija samokritiko, doslednost, natančnost. Obenem pa sproščeno podoživlja dan. Z veliko vnemo in entuziazmom razlaga naučeno tudi doma. Srka znanje in ga deli. Sam ustvarja izzive in povezuje pojme iz domačega okolja s tistimi, naučenimi v sprotni učni snovi v šoli. Do učenja goji pozitiven odnos, se ne boji poraza, vendar previdno govori o kritiki. Verjetno se je težko naučiti in sprejeti konstruktivno kritiko. Veliko raje vsi sprejemamo pohvale. Vendar se mi zdi dobro zgodaj privzgojiti razliko med kritiko in grajo. Rad gre v šolo in komaj čaka, da se kaj novega nauči. Všeč mi je, da že zgodaj povezuje pojme in o njih razmišlja, se pogovarja in išče razlage. Kreativnost, ki jo kaže, me dnevno navdušuje.« Julija V. ❞  SLIKA 8: Načrtujemo lastno delo. Druga drugi smo potrditev in inspiracija, učitelj in učenec, kritika in spodbuda, izziv in prijateljica. sKlep Če povzamemo, je delo v timu navdihujoče, vzpodbudno in pri učencih rodi številne uspehe. Samo vi ste ustvarjalec svojih sanj in ne dovolite, da vam ovire na poti jemljejo energijo, ki jo potrebujete za dosego zastavljenih ciljev.