Umetnost in vzgoja. Piše prof. Fr. Suher. (Konec.) Naj bi umetniška vzgoja mirila duhove in ublažila vsa čustva! Vsi činitelji bi se morali združiti v ta namen. Narodu je treba pravega dela in zdravega okusa pri vsaketn dcianki. Začetek se more zcraditi v liudski šoll, da, celo v predšolskl dobi. Na starše je treba vplivati s priraernlm poukotn v govorici hi tisku. Naj bi se več pisalo o vzgoii negc o politiki, več o delu nego o organizaciiah, več o okusu nego o zabavah — brez okusa! V šoie naj se uvede vse, kar bi čistilo estetski okus: risanje. modeliranje, rokotvorna opravila vsake vrste. zlasti *izrezovanje. nega cvetic, šolskega vrta. Šolska poslopja nai bodo okrašena okusno; — iz sole pa naj gre vpliv v vas. v dx>mačo hišo tia na ravnino ln visoko goro. NekoHiko DreHStroiitve sredniih iol (vpeljava obveznega pšppa duha, a ie kliub temu naša. ker ie že nenosredno vzeaiala cele generac.iin našeea naroda. Naš narod ie dal pow)ie njeni eksiso tuiih unietnikih. Je naše. Kar ie nstvaril narodni dtih. »e narodno. Malo ie teea: pa da bi bil.a pri nas narodna umetnost samo nekai fiktivneea. da bi ie ne bilo nikfer nič. ni res. Vsai narodne ornamentike še imanio nekai. imanro nekai narodneea stavbarsiva. imamo umetnika. ki in nri nas to. kar nri Cehib Aleš. Druei umetniki. če ne naši vsai Jugoslovanskii. temHc'o motive iz narodne zgouovinp in iz narodneera živlienia. kakor to delajo Uprka in drugi o Čehih in drugi pri Poljakih. Rusih i. t. d. Vsako narodno umetnost nri nas zanikati. se pravi za- ta';ti sameea sebe. Sicer na: Ce bi ie ne bilo. nai oa šele bode! uuietniSko premožeuie. našo lcpo naravo in naše duševne darove. pa tudi na prosvitleneJSe elave našeea narod-a in svetovne eeniie hočemo zidati in staviti. da d-n^radimo stavbo. ki bo vredna. da se dvifne in eovori notomcem §e doleo o našem neunocnienem duhu. Nailažie nam bode snovatt na podlatri narodne ornamentike. Ne botno prerisovali že nisaneea. ne predloe. anirtak tvorili bomo na novo. — Zlastl tudi tu je lahko kazati. da risanie ni ročnost brez duha. airmaV izraz Jasnlh oredstav duha. ki se m-^^mV) šele roditi — kakor iezik Le dokler stoii na stopnii napačnega prerisovania in brezdušne^a šablonlrania fe sprctnosr. Mehanično prerisovanie oa ie v zmislu nroderneea nazirania v metodi za risanie izkliučeno Pač študiiramo narodne inotive. da ?e vživimo v niitoov duh a pri (em ne ostanemo. ampak snuiemo dalte. Da ie temu treba idei. ie iasno. in iskati nK>ve ideie ni mehaničnio delo. ni ročnost. ampaik istotako nat>orno delovante duše in nienib sil kakor koncir>iranie oricrinalneira ^'^. kakor snovanie načrtov za --ve eradnie in sestavliank; stroiev. oli komooniranie eiasbenesra komada. Zato ni v risanui časa saniarieniu in počitku dnha. dokler iščemo nov^ ideie. dokier iščemo način izrazovania. Počiva diuh ^ele teod roko. Tudi otrok se mora navajati, da iz samega sebe ustvaria. Pred3q?e in zbirke so nazorna sredstva. M pa "^e ne stneio nikdar konirati. Prerisrivati sme n. nr. učenec okraske lc naravnost s oredmetov. ki llh okraskl kitiio Zlasti nai se ne prerisuie malili in slabih •azeiednic. Da ri^nnie do naravi ni in ne sinc biti mehaničrfo dplo. ie umljivo tlstemu. ki ie kai poizkusil o tem. Če drutrim ui in"'iivo- nai se ne čudiio. ampak nai sarni noizVušaio risati po naravi. Neveščakti to donovedati. i>a bi trebalo nove raznrave. Kakor važne so študiie nanxlnc »>ruamentike. še boli važne bi bile študiie narod«e arbitekture in namdneea uohištva To oolie ie še do čista neobdelano. Kier more tiucLska šola v tem ozlru kai storiti _ne sme se odtesniiti delu. ki seveda seea čez nien navadni delokroe. Glavni del te nalosre bodo orevzele naše strokovne šole. obrtna in umetnlška. ko«h va/nost ie nenrecenliiva. Ž niitni v stiku naj bi bile ljudske šole. Akademika bode ko nastane, najvišji forum umetniških teženi. Tia se bodo o/im'- na5e oči in tam b-o žarišče vseli svetiobnih trakov naše narodne utnetnosti >in tunptniške vziroie. V iavnih listifi na bodo vztroicval« '¦^tvarne krKike. ki iih b(xk> pisaji estetiško izobraženi, neodvisno zreli kritiki. ki so bili še k;e druerie neco v Liublian« in imnio širie obiektivno obzorie. VIII. Ooiimo talente! Že leta 1908. se ie snoval na Dunatu ¦ikciiski kr>'nite za to, da se oživotvoriio nn akademiiah ooliudni kurzi. ki bi daiali nadarjenim državljanom priliko za izobraženje v risanju. modeliranju in v erafiki. Prl nas ni zasebnih sol v ta namen kakor drugod, n. pr. na Dunaiu, v MonaKovem in sličnib mestih. Akademiia bi bila od notreb oboinstva nrevisoko oddaliena čc bi ne skrbela s noliudnimi kurzi za to. da bi se tudi sirši sloii liudstva niop-ii udeleževati pouka o umetno¦¦¦ti in v vseh strokab. ki so važne za unietniško vzsoio in vzsroio estetične?a oknsa si>loh. zlasti na v obrti in vsakdaniem živlieniu. Že sedai so se podpiraH talenti. ki so vznikli iz naroda. na sami nismo iineU 'noci da bi se odzviij tei dolžnosti. Kako na so krmilarii preišnie vlade to dolžnost umeli. io tcm bi bili lahko nisali s solzami naši lunPtnikU Kdor si ni sam nomapai. irj to ie Hlo težko. se ie nredčasno zgrudil v grob. Najodličnejše individualttete so DDdlcirle. Večina naših naibolišili talpntov ie nrišla do kruha daleč v tuiini. Marsikdo na ni mo?el uspeti. ker se v domovini ni biin zanimania za nieffove 'ežnie in ro odier-^lcev za nie?ovn uristno delo nrnctne obrti in za oriejinale nnietnin. Nai bi se torei ustanovile denarne zalo^e iz katerih bi se nodpirali vsako- vrstni taleirti. in to v velikih občinaii. pri j okrain-ib zastcnili. v deželhih zakladih. | nri denarnih zavodih. S temi ustanovami bi se nai omotročil šttidii pridnim talentotn. Ti pa nai bi upoštevali. da talent brez oridnostl ne doseže usoeha. Glasbena Matica ie srediišce uinetniske vzPioie v idasbi. Koliko blaeoslova izha'a v deželo iz teca zavoda! Ali mislite. da ie tiDodabliafoča umetnost za narod rnani važna? Za omiko. obrt in občo blaeost naroda bi bila važr neiša neero dasba. Nai se torei ttidi soclalna nolitika za tn zanima! Talentov ie dovoli. Daite iiin dek>knog! Ni dvoma da bodo novi časii rodili nove nralo nove smeri v ntei Nastale bodo nove naloee. Diih raraonov ie ustvanil piramide. duh verskih Judov veiikanske pasrode. duh Grkov neumrliive kinarske in stavbne umotvore i. t. d. Kai pa ustvari naš duh? — Nai se utelesi v velikih delih naših umetnikov! Da oa bo to motroče. tnoraio delovati v to svrho vsi činitelii v dotnovini. - zlasli mora biti vzeofa prava. Nai ne najdejo veliki momenti majhiieira rodu! Pri vsci umetniški vzeofl pa veliai iiaivišie načelo: Razviiaimo se lz lastne moči na svoii rodni zeuMH iz narodovih korenin! Tni vollv nai bode le kakor miadika. ki se vceoi drevesu. da ea oplemeni. na nirsrove vrste in nieeoveo-a rootraniega zdraveea značaia ne izpremenl. ampak ?a oiači. Narod ie šelc mrtev. če se ubiie njefnv duh. Tako se ie irodilo Grkom. ko tini ie bila vzeta kultura. Rim so ubili tuH boeovi. Rusiii so naiprei izpodko i^a ie držat nad zemljo. da se ie ni dotikal. Vse naše delo usoe (in tudi naša umetnost oostane velikan). dokler se bonio držali svoie inatere zemlie! Nai ne nride tuiec Heraklei. da nas zadavi ko bi nas mocel oddaliili od naše rodine zemlte?