
Zgodovinski časopis | 66 | 2012 | 3-4 | (146) 459

Smilja Amon in Karmen Erjavec, Slovensko časopisno izročilo 1: Od začetka 
do 1918. – Ljubljana : Fakulteta za družbene vede, Založba FDV, 2011. 199 str. 
(Knjižna zbirka Media).

Konec preteklega leta je založba Fakultete za družbene vede Univerze v 
Ljubljani izdala knjigo dveh raziskovalk zgodovine novinarstva. Knjiga je izšla 
tudi v elektronski obliki, kar bo gotovo pritegnilo mlajše raziskovalce in predvsem 
študente. Med bralce so jo pospremili z obetavnim reklamnim besedilom, v katerem 
predpostavljajo, da bo zapolnila marsikatero doslej belo liso v zgodovini novinarst-
va: »V Sloveniji imamo kljub uveljavljeni tradiciji znanstvenega raziskovanja na 
področju novinarskih študij in skoraj polstoletni tradiciji univerzitetnega študija 
novinarstva pomanjkanje raziskav o zgodovini novinarstva. Delo Smilje Amon 
in Karmen Erjavec zapolnjuje vrzel pri raziskovanju slovenskega časopisnega 
izročila od začetkov do leta 1918. Avtorici postavljata ključne mejnike slovenske-
ga časopisnega razvoja v obravnavanem obdobju, vendar jima ti služijo zgolj kot 
zgodovinsko ogrodje, znotraj katerega skušata razložiti zgodovinske okoliščine, 
kompleksno družbeno, politično, ekonomsko in kulturno okolje ter vlogo ključnih 
posameznikov pri ustvarjanju določenih časopisov.«

Smilja Amon, zdaj že upokojena profesorica, je do leta 1998 predavala 
omenjeno tematiko bodočim novinarjem, o zgodovini časopisov je napisala nekaj 
preglednih študij ter gesel za Enciklopedijo Slovenije. Karmen Erjavec pa je mlajša 
raziskovalka, čeprav ne moremo zapisati, da je šele na začetku razikovalne poti. 
Njena kariera je bila nenavadno hitra. Leta 1995 je v Ljubljani diplomirala in že 
čez dve leti – 1997 na univerzi v Salzburgu ubranila doktorsko disertacijo, ki jo je 
ljubljanska univerza nato tudi nostrificirala. Danes je redna profesorica na katedri 
za novinarstvo Fakultete za družbene vede. 

Priznam, da sem vzela novo publikacijo, ki sta jo napisali tako kompetentni 
osebi, z veseljem v roke in sem upala, da bom v njej našla vse tisto, kar je obljub
ljala tudi reklama. Žal pa sem našla mnogo nedoslednosti in celo osnovnih napak. 
Danes se zaradi tehnološkega napredka ne moremo več zgovarjati na tiskarskega 
škrata in podobne nepridiprave in jih moramo pripisati kar avtoricama. Ker njuna 
deleža v knjigi nista jasno opredeljena, jih moram pač pripisati obema. Morda se 
zdi neumestno, da se oglašam, a predpostavljam, da je knjiga tudi univerzitetni 
učbenik in zato morajo biti podatki še bolj preverjeni kot sicer. 



Zgodovinski časopis | 66 | 2012 | 3-4 | (146)460

Najprej splošna pripomba, ko pišeta o časopisih in predstavljata njihov žanr, 
je malce nenavadno, da ne citirata originalnih člankov, ki bi jih lahko zahtevnejši 
bralec tudi poiskal, ampak se omejita na literaturo, ki navaja njihovo vsebino. 
Tako ob obravnavi Zgodnje Danice citirata knjigo Sreča Dragoša Katolicizem na 
Slovenskem: socialni koncepti do druge svetovne vojne. Če bi kdo želel prebrati 
zgodbo o »škodljivosti krompirja«, mora najprej vzeti Dragoševo knjigo, kjer najde 
citat članka v Zgodnji Danici. Morda bi bila taka pot sprejemljiva pred desetletjem, 
saj je bilo prebiranje origalnega časopisja omogočeno le redkim, danes, ko je na 
primer tudi Zgodnja Danica dostopna prek medmrežja na portalu digitalne knjižnice 
Slovenije, je to velika pomanjkljivost. 

Naj naštejem nekaj stvarnih napak, ki sta jih zapisali: 
–	T rubarjev koledar ni ponovno izšel leta 1782 (str. 17), ampak 1581 za leto 

1582. Vsekakor pa ni le ponatis dela iz leta 1557, saj vsebuje tudi podatke o 
prestopnih letih in postu do leta 1700. Nova predelana izdaja pa je bila v letu 
1582 nujna, kajti tedaj je bil uveden nov, gregorijanski koledar. 

–	 Po več kot 150-letnem premoru so bile v Ljubljani spet ustanovljene tiskarne, 
ki so s povezavo družinskega kapitala kljubovale tekmecem in počasi gra-
dile monopolni položaj (str. 20–21). Med protestantsko tradicijo tiskarstva 
v Ljubljani (odhod Mandelca leta 1582) in ponovnim začetkom leta 1678 ni 
150 let. Zakaj pišeta o tiskarnah v množini, če je bila v Ljubljani le ena vse 
do leta 1782, kateri tekmeci so bili tu mišljeni – v Gradcu, Celovcu?

–	J anez Ludvik Schönleben je bil teolog in zgodovinar, ne pa ljubljanski trgo-
vec. Posredoval je, da je v Ljubljani odprl podružnico svojega salzburškega 
podjetja Janez Krstnik Mayr in ne Janez Jurij Mayr. Adam Friderik Reichard 
pa se ni izučil tiskarske obrti pri Mayrjih v Ljubljani, ampak pri Kleinmayrjih 
v Celovcu (vse str. 21). 

–	V  slovenščini pišemo najprej ime in nato priimek, to pravilo je potrebno 
upoštevati tudi tam, ali pa predvsem tam, kjer dvomimo, kaj je ime in kaj 
priimek . Urednik Laibaherice je bil torej Franz Xaver Heinrich in ne Heinrich 
Franz Xaver (str. 26).

–	J urij Stadelmann ni bil nikoli bibliotekar ljubljanske Licejske biblioteke 
(str. 28), nekaj časa je bil res kot praktikant bibliotekar v Gradcu. V Ljubljani 
pa je bil le tiskar in založnik.

–	I llyrisches Blatt ni objavljal le nemških prevodov Prešernovih pesmi (str. 30), 
pač pa tudi njegove slovenske pesmi, kot priloga tega časnika je leta 1834 
izšel Sonetni venec!

–	J anez Bleiweis ni nikoli študiral v Karlovcu (str. 63), pa tudi ostali, ki jih 
naštevata – Pintar, Žakelj, Jeran – so tam le po nekaj let hodili v gimnazijo 
ne pa tudi na bogoslovje (str. 94). 

–	 Blaznik je bil Jožef in ne Josef (str. 72).
–	N a str. 91 citirata avtorici besedilo objavljeno v Ljubljanskem časniku 2. aprila 

1890 (to zapišeta celo dvakrat), a časopis je izhajal le 1850–1851, kar pravilno 
zapišeta na predhodni strani.

–	A nton Klein ni bil lastnik Egerjeve tiskarne (str. 110), ampak jo je le vodil.



Zgodovinski časopis | 66 | 2012 | 3-4 | (146) 461

–	S lovenski narod je obsojal leta 1967 (sic!) uvedeni dualizem (str. 126). 
–	O b obravnavi slovenskih tiskov iz 17. stoletja navajata avtorici le dve knjigi, 

ki sta izšli v prvih desetletjih, ne pa tudi ljubljanskih in graških tiskov s konca 
17. stoletja (str. 18).
Veliko netočnosti in pomanjkljivosti je pri citiranju virov. Med tekstom pri 

opombah zelo redko navajata strani, tako da je citate nemogoče preverjati. Ker 
sodi obravnavana knjiga med študijsko literaturo študentov FDV, je to velika 
pomanjkljivost, saj je ena izmed stvari, ki se jo morajo naučiti študentje prav citi-
ranje in navajanje virov. Nekateri citati manjkajo v seznamu literature. Ni mogoče 
razbrati, kateri Mahničev članek iz leta 1896, ki govori o kritiki slovenske literature 
(str. 162), je objavljen v Rimskem katoliku? Nemogoče je identificirati članek O 
delavskem vprašanju (1811), ki naj bi bil objavljen v znanstveni reviji Čas. Letnica 
1811, tudi, če je 1911, ni pravilna. Primer nemogoče opombe, seveda brez naved-
be strani, je Blaznik 1970 (str. 170). Blazniku je torej pripisana teza objavljena v 
Gospodarski in družbeni zgodovini Slovencev, katere urednik je bil. Morda pa je 
to zapisal kakšen drug sodelavec te 650 strani obsegajoče knjige? 

Tabelarični prikazi časopisov niso popolni. Tako na primer manjkajo med 
humorističnimi časniki (str. 114) vsaj Bodeča neža, Osa: politično-satirični tednik, 
Brivec : brije trikrat na mesec (Trst) in Škrat. Sicer pa bi bilo smotrno vključiti tudi 
naslednja periodična glasila, ki so izhajala v obravnavanem obdobju: Vesna, Sloga, 
Resnica, Straža, Jugoslovan, Jezičnik, da naštejem le nekatere.

Težko se strinjam tudi z nekaterimi trditvami, ki jih sicer le povzemata. Na 
primer: »poglavitni problem, ki je pestil pretok informacij v slovenskem etničnem 
prostoru, je bil slovenski jezik« in to vse do prvih dveh desetletij 20. stoletja 
(str. 7). Kako lahko razumemo stavek, ki govori o 18. stoletju: »Slovensko narodno 
identiteto so gradili z rabo jezika strukturiranega v različne takratne diskurze.« In 
nadalje:»Pri tej misli se lahko opremo tudi na novejše raziskave o nacionalni iden-
titeti, ki poudarjajo, da je nacionalna identiteta diskurzivni zasnutek, v katerem so 
predstavljeni pomeni iz skupnega zgodovinskega spomina, kar lahko pojasni tudi 
intenzivnost takratnega raziskovanja slovenske zgodovine oz. preteklosti.« (str. 44). 

Kako lahko torej zaključim? Knjiga, ki je veliko obetala, zapolnila naj bi 
predvem vedenje o slovenkem časopisju, saj je nemško časopisje pred nedavnim 
obdelala Tanja Žigon (Nemško časopisje na Slovenskem, 2001) in njene ugotovitve 
avtorici korektno povzemata, ima žal mnogo stvarnih napak. Raziskovalcev zgo-
dovine tiska je v Sloveniji malo, zato ne pričakujemo, da se bo kdo lotil pisanja 
novega dela o omenjeni tematiki v bližnji prihodnosti. Do tedaj pa se bodo iz 
predstavljeneg knjige učili bodoči rodovi novinarjev, kar vsekakor ni vzpodbudno.

Anja Dular


