Branislav Rauter Gimnazija in srednja šola Rudolfa Maistra Kamnik ZGODOVINSKI VPOGLED V POUK KITARE V SLOVENSKEM GLASBENEM ŠOLSTVU Izvleèek Osrednji namen prispevka je predstaviti zgodovinski razvoj pouèevanja kitare v slovenskih glasbenih šolah, hkrati pa doloèiti vlogo in ovrednotiti pomen pouèevanja kitare za slovensko glasbeno pedagogiko. Kitara je na Slovenskem zelo razširjeno glasbilo, posebej v zadnjih desetletjih se v regiji moèno dviguje kakovost in raven igranja ter pouèevanja kitare. Pred prvo svetovno vojno kitare v slovenskih glasbenih šolah niso pouèevali, v èasu med obema vojnama pa se je na našem ozemlju moèno okrepilo zanimanje za to glasbilo. Posledièno so se v tem obdobju interaktivno pojavile prve glasbene šole, v katerih so sistematièno pouèevali kitaro, ter prva podjetja za proizvodnjo in trgovanje s kitarami, leta 1925 pa je izšel prvi slovenski uèbenik za kitaro avtorja Adolfa Gröbminga. Kmalu po koncu druge svetovne vojne je bil pouk kitare v slovenskih glasbenih šolah ukinjen, izvajali so ga le v okviru maloštevilnih kulturno-umetniških društev in drugih ljubiteljskih krogov. V šestdesetih letih prejšnjega stoletja se priène preporod slovenske kitaristike. Zaradi velikega zanimanja za igranje in uèenje kitare, k èemur je gotovo pripomogla tudi velika proizvodnja kitar v tovarni glasbil Melodija Mengeš, so pristojne šolske oblasti ponovno uvedle pouk kitare v slovenske glasbene šole. To je spodbudilo izdajo novih slovenskih kitarskih zaèetnic oziroma uèbenikov, ki so bili prilagojeni razvojnim standardom pouka kitare v slovenskih glasbenih šolah in drugih ustanovah, kjer pouèujejo kitaro. Z intenzivnejšimi prizadevanji slovenskih kitarskih pedagoških delavcev, s ciljem pribliati kitaro evropskim standardom in posledièno z uvedbo enotnih uènih naèrtov ter kasneje univerzitetnega študija (leta 1996), je pouèevanje kitare na Slovenskem napredovalo od zaèetnih diletantskih poskusov, s prve polovice prejšnjega stoletja, do kakovosti, ki smo ji prièe v sodobnosti. Kljuène besede: kitara, glasbena šola, kitarski uèbeniki, pouèevanje kitare Abstract Historical Insight into Guitar Lessons in Slovenian Music Education The basic purpose of the lecture is to present the historical development of teaching the guitar in Slovenian music schools and to evaluate the role and meaning of teaching the guitar for Slovenian music teaching. In Slovenia, the guitar is a very popular instrument; especially in the last decades, the level and quality of playing and teaching have been increasing rapidly. Before the First World War, the guitar was not taught at Slovenian music schools, while in the interwar period an interest in the instrument grew strongly in the region. As a result, first music schools appeared that offered systematic guitar education, first companies that produced and sold guitars were founded, and in 1925 the first Slovenian guitar method by Adolf Gröbming was published. Soon after World War II, Slovenian music school stopped offering guitar lessons, which were now available only in a few cultural and artistic societies and other amateur circles. The 1960s mark the rebirth of the Slovenian guitaristics. Because of a great interest in playing and learning the guitar, which was also a consequence of the mass production of guitars in the instrument factory Melodija Mengeš, school authorities reintroduced the guitar in Slovenian music schools. This encouraged the publication of new Slovenian guitar methods, which were adapted to the developmental standards of the guitar class in Slovenian music schools and other institutions that offered guitar lessons. Great effort of Slovenian guitar teachers, whose aim was to reach European standards, design a unified curriculum and establish a university-level study of the guitar (in 1996), has yielded successful results, as the guitar teaching in Slovenian progressed from dilettante beginnings in the first half of the previous century to the high level we are witnessing today. Keywords: guitar, music school, guitar textbook, teaching guitar 103 Branislav Rauter, ZGODOVINSKI VPOGLED V POUK KITARE ... Uvod Kitara je v sodobnosti zelo razširjen glasbeni instrument tako med poklicnimi kot tudi glasbeniki amaterji. Zaradi svoje vsestranskosti je pogosto zastopana v klasièni in tudi v razliènih zvrsteh popularne glasbe, kjer se pojavlja kot solistièno ali spremljevalno glasbilo. Razvoj kitare je potekal skozi razlièna zgodovinska obdobja in se nadaljuje tudi v sodobnosti. Nanj so vezane številne kitarske šole in uèbeniška gradiva, ki nastajajo vse od 16. stoletja naprej. V 16. stoletju so na Pirenejskem polotoku izšle prve zbirke skladb oziroma metode, v katerih so bili podani navodila in napotki za igranje kitare. V Španiji, kjer je v tem obdobju prednjaèila vihuela, je bila veèina skladb za kitaro objavljena skupaj z deli za vihuelo.1 Alonso Mudarra (pribl. 1510–1580) je leta 1546 v Sevili izdal zbirko Tres libros de música en cifra para vihuela … y algunas fantasias para guitarra, v kateri je poleg skladb za vihuelo objavljenih tudi šest solov za štiri–strunsko kitaro.2 Guitarra española y Vandola de Cinco Ordenes y de Quatro Juana Carlosa Amata (1572–1642) je prva znana metoda za kitaro s petimi dvojnimi strunami, ki vsebuje tudi krajše poglavje z razlago za kitaro s štirimi dvojnimi strunami. Delo je prviè izšlo v Barceloni leta 1596, druga in tretja izdaja pa leta 1627 v Léridi oziroma leta 1639 v Valenciji.3 V 17. in 18. stoletju je izšlo nekaj metod za uèenje kitare s petimi oziroma šestimi dvojnimi strunami. Med njimi tudi Explicación para tocar la guitarra de punteado, por música o sifra y reglas útiles para acompañar la parte del bajo Juana Antonia Vargasa y Guzmána, kjer so podana navodila za igranje kitare s šestimi dvojnimi strunami, hkrati pa vsebuje tudi opis kitar s šestimi dvojnimi strunami in dvanajstimi preèkami.4 Leta1799 je Fernando Ferandiere v Madridu izdal svojo šolo Arte de tocar la guitarra española por música, ki je hkrati tudi prva šola z napotki za uèenje igranja z not kot preferenco proti igranju s simboli. V knjigi je opis kitare s šestimi dvojnimi strunami in sedemnajstimi preèkami.5 Konec 18. stoletja se pojavijo kitare s šestimi enojnimi strunami, ki so zasenèile vse dotedanje tipe kitar.6 V prvi polovici 19. stoletja je tako v Parizu izšlo nekaj kvalitetnih uèbenikov kitarskih klasikov, kot so Méthode complète pour guitare Fernanda Carullija (1770–1841),7 Méthode pour la Guitare par Ferdinand Sor Fernanda Sora(1778–1839),8 Method for The Guitar Matea Carcassija (1792–1853)9 in drugi, po katerih so se pri pisanju svojih uèbenikov za kitaro zgledovali tudi nekateri slovenski avtorji. Za nov mejnik v razvoju kitare je okrog leta 1850 poskrbel Antonio de Torres Jurado, ki je izdelal kitaro, katere mere so skoraj enake današnjim. Standardiziral je dolino strune od sedla do kobilice, nov naèin ojaèitve zvoène plošèe pa je omogoèal veèjo odzivnost in trdnost kitar 104 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 25. zvezek 1 James James Tyler in Paul Sparks, The Guitar and Its Music from the Renaissance to the Classical Era, New York: Oxford University Press, 2009, str. 13. 2 Prav tam, str. 8. 3 Alexander Bellow, The Illustrated History of the Guitar, New York: Franco Colombo Publications, 1970, str. 66. 4 James Tyler in Paul Sparks, The Guitar and Its Music from the Renaissance to the Classical Era, n. d., str. 214. 5 Frederic V. Grunfeld, The Art and Times of the Guitar, New York: The Macmillan Company, 1969, str. 140. 6 Tom Evans in Mary A. Evans, Guitars : music, history, construction and players : from the Renaissance to rock, n. d., str. 40. 7 Maurice J. Summerfield, The Classical Guitar-Its Evolution and Its Players Since 1800, n. d., str. 81. 8 Branislav Rauter, Skladatelj, kitarist in kitarski pedagog Fernando Sor, diplomsko delo, Maribor:: Univerza v Mariboru, Pedagoška fakulteta, 2012, str. 70. 9 Frederic V. Grunfeld, The Art and Times of the Guitar, n. d., str. 194. ter v povezavi s tem tudi nove naèine in tehnike igranja.10 Znameniti kitarist, skladatelj in pedagog Francisco de Asis Tárrega Eixea (1852–1909) je bil med prvimi, ki je svoj naèin in tehniko igranja povezal z revolucionarno gradnjo kitar v drugi polovici 19. stoletja. Kitari je posvetil številna dela in etude ter vzgojil generacijo sijajnih kitaristov, kot so Emilio Pujol, Miguel Llobet, Rita Brondi, Daniel Fortea, Alberto Obregón in drugi, ki so nadaljevali njegovo delo.11 Leta 1934 je Emilio Pujol (1886–1980) izdal prvega od štirih zvezkov kitarske šole Escuela Razonada de la Guitarra, ki so nastali po metodah njegovega uèitelja, znamenitega Tárrege.12 Sredi 19. stoletja so številni zahodno-evropski konservatoriji e uvedli pouk kitare, pred tem pa so se številni kitarski navdušenci izobraevali v privatni reiji ali pa so bili samouki.13 V 20. stoletju so Andrés Segovia (1893–1987), Abel Carlevaro (1916–2001), Paco de Lucia (1947–2014) in drugi s svojimi virtuoznimi nastopi, literaturo in uèbeniki še naprej utirali pot kitari. Vse to uspešno nadaljujejo mlajše generacije kitaristov in s tem pomembno prispevajo k prepoznavnosti in ugledu, ki ga kitara uiva v sodobnosti. Prvi pojavi kitare na slovenskih tleh Prve pojave kitare na naših tleh raziskujemo predvsem s preuèevanjem pisnih in likovnih virov, med katerimi je najpomembnejša freska z gradu Podsreda, ki naj bi nastala v 16. stoletju14 in predstavlja najstarejši doslej znani primer upodobitve kitarskih glasbil na slovenskih tleh.15 Nahaja se na fasadi ob stopnišèu notranjega dela vzhodnega trakta gradu. Motiv prikazuje dve krilati figuri, obrnjeni druga proti drugi, od katerih ima ena v rokah glasbilo tipa kitare. Zanimiv podatek o obstoju kitare na naših tleh e konec 15. stoletja izvemo iz popotnega dnevnika tajnika oglejskega patriarha Paola Santonina, v katerem piše, da so se 3. septembra leta 1486 ustavili v Trièu in po veèerji zapeli ob spremljavi kitare.16 Iz ohranjene dokumentacije Academije philharmonicorum izvemo o instrumentih, ki so bili v rabi na naših tleh v 18. stoletju, med njimi pa je omenjena tudi kitara.17 Kasneje zasledimo, da je med èlane Filharmoniène drube kmalu po njeni ustanovitvi pristopil Alojz Pešek (Peschek), ki je pouèeval kitaro in imel leta 1822 v Ljubljani celo svoj koncert.18 V prvi polovici 19. stoletja je kitara še enkrat omenjena. Joef Boiè (Josef Bosizio), èlan ljubljanske Filharmoniène drube, ki je pisal plese za prireditve Stanovskega gledališèa, je za tak ples priredil delo èeškega skladatelja in klavirskega virtuoza Ignaza Moschelesa Sextur za violino, violo, violonèelo, flavto, 105 Branislav Rauter, ZGODOVINSKI VPOGLED V POUK KITARE ... 10 Alexander Bellow, The Illustrated History of the Guitar, n. d., str. 181. 11 Tom Evans in Mary A. Evans, Guitars : music, history, construction and players : from the Renaissance to rock, n. d., str. 122. 12 Prav tam, 161, str. 162. 13 Cvetko Budkoviè, Razvoj glasbenega šolstva na Slovenskem II, Ljubljana: Znanstveni inštitut Filozofske fakultete Ljubljana, 1995, str. 101. 14 Ivan Stopar, Grad Podsreda med vèeraj, danes, jutri, Celje: ZVNKD, 1999, str. 43. 15 Darja Koter, Glasbilo na srednjeveški freski z gradu Podsreda, iz dokumentacije Kozjanski park, pridobljeno po elektronski pošti dne 18. 2. 2014. 16 Giuseppe Vale, Itinerario di Paolo Santonino in Carnita, Stiria e Carniola negli anni 1485–1487, Vatikan: Biblioteca apostolica Vaticana, 1943, str. 187–188. 17 Dragotin Cvetko, Academia Philharmonicorum Labacensis, Ljubljana: Cankarjeva zaloba, 1962, str. 65. 18 Dragotin Cvetko, Odmevi glasbene klasike na Slovenskem, Ljubljana: Dravna zaloba Slovenije, 1955, str. 140. klarinet in kitaro.19 Kasneje kitara v javnem glasbenem ivljenju ni veè omenjena, kar pa ne pomeni, da je med Slovenci ni bilo. Njeno mesto je bilo predvsem znotraj zakljuèenih drub, kjer je sluila kot spremljevalno glasbilo k petju, kot solistièno glasbilo pa se ji vse do prve polovice 20. stoletja v našem prostoru ni uspelo uveljaviti. Obdobje med obema vojnama V obdobju med obema vojnama se je na Slovenskem okrepilo zanimanje za kitaro. Posledièno so se na naših tleh pojavila prva podjetja za proizvodnjo in trgovanje s kitarami,20 pa tudi prve glasbene šole, v katerih so pouèevali kitaro.21 Svoj prispevek k prepoznavnosti tega šest- strunskega glasbila na Slovenskem je dodal slovenski kitarist, pedagog in skladatelj Stanko Prek (1915–1999), ki je 3. oktobra leta 1938 v mali dvorani Slovenske filharmonije v Ljubljani izvedel prvi solistièni koncert klasiène kitare.22 Sliki 1 in 2: Koncertni list Kitarskega solistiènega veèera z dne 3. oktobra 1938 Vir: osebni arhiv Po koncu prve svetovne vojne je na Slovenskem delovalo le nekaj glasbenikov, ki so se zgolj ljubiteljsko ukvarjali s kitaro, igranja tega glasbila pa so se kot samouki nauèili s pomoèjo tujih kitarskih šol oziroma uèbenikov. To je spodbudilo slovenskega glasbenika in pedagoga, kitarskega samouka Adolfa Gröbminga (1891–1969), da je leta 1925 napisal prvo slovensko šolo oziroma uèbenik za kitaro z naslovom Kitarska šola za zaèetnike, namenjena zlasti spremljavi petja.23 Šola je izšla istega leta v Ljubljani v zalobi Minke Modic (1886–1965), ki se je poleg zaloništva ukvarjala tudi s prodajo glasbil ter imela v 106 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 25. zvezek 19 Ljudmil Rus, Njeno velièanstvo kitara in njeni podaniki, n. d., 286. Videno tudi Dragotin Cvetko, Zgodovina glasbene umetnosti na Slovenskem, Ljubljana: Dravna zaloba Slovenije, 1959, str. 298. 20 Uroš Dojèinoviæ, Gitara na Balkanu, Beograd: Prosveta, 2012, str. 378. 21 Cvetko Budkoviè, Razvoj glasbenega šolstva na Slovenskem II, n. d., str. 357. Videno tudi Ljudmil Rus, Njeno velièanstvo kitara in njeni podaniki, n. d., str. 290. 22 Toma Šegula, Kitara v Sloveniji 1925–1968. Zapiski Tomaa Šegule. 23 Adolf Gröbming, Kitarska šola za zaèetnike, Ljubljana: Minka Modic, 1925, str. 3. Ljubljani manjšo tovarno za proizvodnjo in popravilo brenkal.24 Prvi slovenski kitarski uèbenik, sestavljen iz dveh delov, je napisan pregledno, sistematièno urejeno ter kae na potrebo po ustrezni literaturi oziroma na usmerjenost kitaristov v danem èasu na Slovenskem. Prvi del, izrazito teoretièen, obsega 34 strani, drugi pa je praktièno zasnovan, na 56 straneh, s številnimi vajami in krajšimi skladbami. Uporabniki uèbenika tako poleg kitarskih osnov pridobijo ogromno znanja iz glasbene teorije, kar kasneje znajo uporabiti v praksi. V kratkem uvodu avtor pojasni vzroke za nastanek ter namen kitarske šole: »Slovenci nimamo za kitaro šole, ki bi pomagala zaèetniku preko prvih tekoè. Namen mojega dela pa ni podati snovi za dosego višje tehnike, ampak le seznaniti prijatelje kitare s prvimi pojmi igranja. To poudarjam e na tem mestu, da se izognem kriviènim oèitkom boljših igralcev, ki ne bi našli v moji šoli onega, èesar so morda prièakovali. Kdor si je pa zastavil višje cilje, naj see po Scherrerjevi in Carullijevi šoli, ki jih vsakemu igralcu toplo priporoèam. Preprièan sem, da bo onim, ki elijo doseèi toliko spretnosti, da bi znali spremljati pesmi v domaèem krogu, moja šola za zaèetek zadostovala. Ako pa se s tem znanjem ne bodo zadovoljili, ampak bodo segali tudi po drugih veèjih delih, ki jih nudi glasbena literatura ljubiteljem kitare, bo moj trud poplaèan, ker sem s tem dosegel svoj konèni namen.« 25 Slika 3: Adolf Gröbming – Kitarska šola za zaèetnike Vir: osebni arhiv Vse do tridesetih let prejšnjega stoletja, ko so v glasbeni šoli eleznièarskega društva Drava v Mariboru prvi prièeli s poukom kitare, le-ta v slovenskih glasbenih šolah ni bila zastopana. Glasbena šola na desnem bregu Drave je s svojim delovanjem prièela 1. februarja leta 1931. Dve leti kasneje je vodenje šole prevzel profesor Hinko Druzoviè starejši, ki jo je uspešno vodil do leta 1941, ko je šola zaradi nemške okupacije 107 Branislav Rauter, ZGODOVINSKI VPOGLED V POUK KITARE ... 24 Uroš Dojèinoviæ, Gitara na Balkanu, n. d., str. 378. 25 Adolf Gröbming, Kitarska šola za zaèetnike, n. d., str. 3. prenehala.26 S strani okupatorja je bil unièen ves inventar šole, vkljuèno z vsemi zapisniki in ostalo dokumentacijo,27 zato èasovnice pouèevanja kitare v glasbeni šoli eleznièarskega društva Drava ne moremo natanèno opredeliti. Iz èasopisnih èlankov, ki so poroèali o uspešnih javnih produkcijah glasbene šole, je moè sklepati, da so s poukom kitare prièeli najkasneje v šolskem letu 1933/34 in jo pouèevali vsaj do leta 1936. Na produkciji, ki je potekala 16. junija 1934 v veliki dvorani Narodnega doma v Mariboru, sta nastopila dva kitarista,28 na zakljuèni produkciji 22. maja 1936 pa pet kitaristov in en mandolinist. Obe glasbili je pouèeval »gospod Blaiè«.29 V tridesetih leti prejšnjega stoletja so s pouèevanjem kitare prièeli tudi v Glasbeni šoli Sloga. Šolo je konec leta 1926 ustanovilo Narodno eleznièarsko glasbeno društvo Sloga. Sprva so èlani društva imenovali šolo »narašèajska šola«, v njej pa se je 6 gojencev uèilo igranja klavirja. e po nekaj mesecih se je število poveèalo in prvo leto je uspešno dokonèalo letnik 8 gojencev, med njimi ni bilo kitaristov.30 Iz arhivskih virov, s katerimi razpolagamo, letnice uvedbe kitarskega oddelka ne moremo natanèno opredeliti, lahko pa trdimo, da se je to zgodilo najkasneje leta 1938. V glasilu glasbene šole Mlada Sloga z dne 1. novembra 1938 je objavljena kronika šole, iz katere ugotovimo, da je bilo 31. oktobra 1938 v glasbeno šolo vpisanih 216 gojencev, od tega se je jih 9 uèilo kitaro.31 Število gojencev je doseglo višek v šolskem letu 1940/41, ko jih je bilo vpisanih priblino 380, med njimi 12 kitaristov.32 Na šolskih produkcijah so obèasno sodelovali tudi gojenci kitarskega oddelka ter z deli priznanih kitaristov in skladateljev, kot so Leonard de Call, Heinrich Albert, Johan Kaspar Mertz, ter tudi z deli njihovega uèitelja Stanka Preka, pokazali usmerjenost in raven izobraevanja kitare na Slovenskem konec tridesetih let prejšnjega stoletja.33 V šolskem letu 1938/39 so zgolj za eno leto izvajali pouk kitare tudi v glasbeni šoli ljubljanske Glasbene matice, ki ga je obiskovalo 8 gojencev.34 Tako v Glasbeni šoli Sloga kot tudi v ljubljanski Glasbeni matici je kitaro pouèeval Stanko Prek, najvidnejši predstavnik slovenske kitaristike iz prve polovice 20. stoletja. Po maturi je nekaj èasa študiral solopetje in kot samouk igral kitaro. Leta 1940 se je vpisal na kompozicijski oddelek Akademije za glasbo v Ljubljani ter izobraevanje, zaradi elje po poglobljenem znanju kitare, po enem letu prekinil. Kasneje se je zasebno izobraeval pri priznanemu kitaristu, skladatelju in pedagogu Heinrichu Albertu (1870–1950); med letoma 1940 in 1941 pa študiral kitaro na Dravni glasbeni akademiji v Münchnu ter diplomiral 5. julija 1941 pod mentorstvom profesorja Josefa Eitelea. Za študij kitare sta ga 108 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 25. zvezek 26 Vlado Golob, »Glasbena šola eleznièarskega glasbenega društva ‘Drava‘«, Srednja glasbena šola Maribor - 10 let v svobodi, Maribor: SGŠ, 1955, str. 23–24. 27 Prav tam. 28 B. p., »Produkcija Glasbene šole ‘Drave’«, Mariborski veèernik »Jutra«, 16. 6. 1934, št. 137, str. 3. 29 B. p., »Javni nastopi Glasbene šole narodno-eleznièarskega glasbenega društva »Drave« v Mariboru«, Mariborski veèernik »Jutra«, 28. 5. 1936, št. 121, str. 2. 30 Peter Bitenc, »Še o glasbeni šoli ‘Sloge’«, 35 let SKUD Tine Roanc, Ljubljana: SKUD Tine Roanc, 1955, 17–20. Simon Danev, »Spomini na prvih 12 let«, 35 let SKUD Tine Roanc, n. d., str. 16,17. 31 Mlada Sloga, letnik I., št. 2, Ljubljana, 1. november 1938, str. 14. 32 Peter Bitenc, »Še o glasbeni šoli ‘Sloge’«, 35 let SKUD Tine Roanc, n. d., 19. Mlada Sloga, letnik III., št. 4, 5, Ljubljana, april, junij 1941, str. 36–40. 33 Mlada Sloga, letnik III., št. 2, Ljubljana, februar 1941, str. 23, 24. 34 Letno poroèilo za poslovno dobo 1938 in za šolsko leto 1938/39, Ljubljana: Glasbena Matica v Ljubljani, 1939, 10–20. Letno poroèilo za poslovno dobo 1939 in za šolsko leto 1939/40, Ljubljana: Glasbena Matica v Ljubljani, 1940, str. 5. navdušila Adolf Gröbming in Vilko Ukmar, z brezobrestnim posojilom pa mu ga je omogoèila Banovinska uprava v Ljubljani. Prek je v svoji dolgoletni pedagoški praksi opravil pomembno vzgojno in pionirsko delo, saj je prvi na Slovenskem zaèel gojiti sistematièni pouk za solistièno klasièno kitaro, hkrati pa tudi za spremljavo in skupinsko muziciranje na tem glasbilu. Stanko Prek je bil sin eleznièarja, to dejstvo pa ga je gotovo povezalo z eleznièarskim društvom in Glasbeno šolo Sloga, kjer je skoraj desetletje pouèeval številne kitarske navdušence.35 Slika 4: Sprièevalo Stanka Preka Vir: Cvetko Budkoviè, Razvoj glasbenega šolstva na Slovenskem II (1995), str. 239. Pouèevanje kitare na Slovenskem v èasu okupacije 1941–1945 V èasu okupacije je v slovenskih glasbenih šolah pouk kitare potekal le v Ljubljani, in sicer v šoli Glasbene matice in Glasbeni šoli Sloga. Vodilni èlani eleznièarskega glasbenega društva Sloga so se zavedali, da se v šoli vzgaja glasbeno nadarjene otroke slovenskih eleznièarjev, delovanje glasbene šole tudi v èasu okupacije pa jih je obvarovalo pred prisilnim vstopom v kulturne fašistiène organizacije in glasbenim 109 Branislav Rauter, ZGODOVINSKI VPOGLED V POUK KITARE ... 35 Cvetko Budkoviè, Razvoj glasbenega šolstva na Slovenskem II, n. d., str. 101, 231, 268. izobraevanjem v tujem jeziku.36 Gojenci kitarskega oddelka so z deli kitarskih klasikov obèasno nastopali na šolskih produkcijah bodisi individualno, v komornih zasedbah ali pa v orkestru ter s tem prispevali k prepoznavnosti kitare na Slovenskem.37 V ljubljanski Glasbeni matici, tokrat na Srednji glasbeni šoli pri Glasbeni akademiji, je pouk kitare prviè stekel v šolskem letu 1941/42. Kitaro je pouèeval Stanko Prek, takrat med Slovenci edini visoko šolani kitarist.38 Zaradi velikega zanimanja za uèenje kitare, so bili v zavodu e prvo leto primorani razpisati sprejemne izpite. Prijavilo se je 22 kandidatov, izmed katerih so bili le štirje sprejeti v zavod, ostale pa so preusmerili v Glasbeno šolo Sloga.39 Med sprejetimi uèenci je bil tudi Karel Hladky (1916–1962), kasneje priznani slovenski kitarist, skladatelj in glasbeni pedagog, pa tudi Pavla Buh in Janez Ovsec. Slednja sta bila med letoma 1938 in 1940 e Prekova uèenca, ko sta se izobraevala v niji šoli ljubljanske Glasbene matice in Glasbeni šoli Sloga. Med vsemi štirimi kandidati je bil Hladky edini vpisan neposredno v 3. razred, ob zakljuèku šolskega leta pa tudi edini ocenjen z odlièno oceno. Leto kasneje šolanja kitare ni nadaljeval zaradi internacije v taborišèe Gonars.40 Sicer pa je pouk kitare na Srednji glasbeni šoli potekal dvakrat tedensko po 20 minut. Gojenci kitarskega oddelka so v šolskem letu 1943/44 prviè interno nastopili s solistiènimi toèkami in v komornih zasedbah, s programom pa so pokazali zavidljivo raven kitarskega znanja ter velik napredek v igranju kitare na Slovenskem.41 V ostalih veèjih mestih naše domovine so ob prihodu nemškega okupatorja glasbene šole za nekaj èasa prenehale delovati. Ponekod na Gorenjskem in Štajerskem so prostore slovenskih glasbenih šol zavzeli Nemci in tam ustanovili svojo glasbeno šolo, imenovano Musikschule für Jugend und Volk.42 Uèitelji so bili veèinoma nemške narodnosti, zato je pouk potekal izkljuèno v nemškem jeziku. Klasièna glasbila so pouèevali strokovno usposobljeni uèitelji, ljudska glasbila, med katera je bila skupaj s harmoniko, kljunasto flavto in citrami razvršèena tudi kitara, pa poleg njih tudi glasbeniki ljubitelji.43 V Kranju je nemški okupator leta 1943 obnovil prostore glasbene šole, v njih pa se je istega leta naselila in s poukom prièela podrunica celovškega konservatorija. Uèitelji iz Celovca so gojili predvsem skupinsko igro, pouèevali pa tudi kitaro.44 Med letoma 1941 in 110 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 25. zvezek 36 Franc Podbregar, »Nekdanji zborovodja in predsednik pripoveduje«, 35 let SKUD Tine Roanc, n. d., str. 15. 37 »Mladinski glasbeni nastopi«, Slovenec, 12. 7.1944, št. 157, 3; »Prva sklepna produkcija glasbene šole ‘Sloge’«, Jutro, 6. 7.1944, št. 152, str. 4; »Glasbeni narašèaj ‘Sloge’«, Jutro, 11. 7. 1944, št. 156, str. 3. Glej tudi Cvetko Budkoviè, Razvoj glasbenega šolstva na Slovenskem II, n. d., str. 268–271. 38 »Mladinski glasbeni nastopi«, Slovenec, 12. 7.1944, št. 157, 3; »Prva sklepna produkcija glasbene šole ‘Sloge’«, Jutro, 6. 7. 1944, št. 152, str. 4; »Glasbeni narašèaj ‘Sloge’«, Jutro, 11. 7. 1944, št. 156, str. 3. Glej tudi Cvetko Budkoviè, Razvoj glasbenega šolstva na Slovenskem II, n. d., str. 268–271. 39 Prek je soèasno s pouèevanjem kitare nadaljeval študij kompozicije na pedagoškem oddelku Glasbene akademije in leta 1944 diplomiral v razredu profesorja Lucijana Marije Škerjanca (1900–1973). 40 Prav tam, 23. Letno poroèilo za poslovno dobo 1938 in za šolsko leto 1938/39, n. d., str. 11, 15. Mlada Sloga, letnik III., št. 4, 5, Ljubljana, april, junij 1941, str. 37–38. 41 Cvetko Budkoviè, Razvoj glasbenega šolstva na Slovenskem II, n. d., str. 101–102. 42 Cvetko Budkoviè, Razvoj glasbenega šolstva na Slovenskem II, str. 372. 43 Drago Hasl, Zgodovina glasbene šole v Ptuju: k 40. obletnici slovenske glasbene šole, Ptuj: Šolski odbor glasbene šole, 1959, str. 34. 44 Kunst-Dolgan Lilijana, »Oris razvoja glasbene šole Kranj«, Glasbena šola v Kranju: ob petdesetletnici obstoja in delovanja, Kranj: Glasbena šola, 1959, str. 32. 1944 so v mariborski Musikschule für Jugend und Volk nemški uèitelji gojili predvsem mladinsko petje in skupinsko muziciranje. Najveè so pouèevali kitaro, citre, harmoniko in frulice, manj klavir in violino.45 Podobno je bilo na Ptuju, kjer je 13. septembra 1941 s svojim delovanjem prièela štirirazredna šola Musikschule für Jugend und Volk. Tam je kitaro pouèeval Hans Wamlek, ki je bil zadnje leto okupacije tudi ravnatelj šole.46 Med letoma 1941–1943 so pouk kitare izvajali tudi v Trbovljah, kjer sta kitaro pouèevala Viljem (Vilko) Kovaè in Elizabeta Lipold.47 Ob zlomu hitlerjevskega reima so nemški uèitelji zapustili našo deelo. Glasbena šola okupatorjev ni zapustila v glasbenovzgojnem smislu nobenih vidnejših sledov, arhiv šole pa so Nemci pred odhodom unièili. Zaradi èedalje veèjega zanimanja za igranje in uèenje kitare v okviru organiziranega kot tudi ne–organiziranega glasbenega izobraevanja, je med Slovenci narašèala potreba po ustrezni literaturi, ki bi bila v pomoè tako v šolski rabi kot tudi samoukom. Tako sta na naših tleh v tem obdobju nastali dve kitarski zaèetnici. Leta 1942 je izšla Kitarska šola - osnovne vaje, delo dveh avtorjev in kitarskih amaterjev, Staneta Kranjca (1910–1968) in Joeta Turšièa (1912–2002), ki jo je v Ljubljani izdala in zaloila Uèiteljska tiskarna, d. d., o njenem izidu pa je poroèal tudi èasopis Slovenec.48 Uèbenik v uvodnih poglavjih, v primerjavi s šolo Adolfa Gröbminga, nakazuje napredek predvsem v smislu natanènejšega opisa kitare. Te zasluge gotovo lahko pripišemo Joetu Turšièu, sicer izvrstnemu izdelovalcu kitar in godal. Opisu sledi igranje in uglaševanje instrumenta, pregled tonov na ubiralki ter obravnava osnovne glasbene teorije. Avtorja v teoretiènem uvodu namenita nekaj besedila tudi razlagi tehnike igranja kitare kot solistiènega glasbila. Teoretiènemu delu sledijo vaje za desno in levo roko posamiè in skupaj ter vaje za spremljanje. Za konec sta izpisala durove in molove lestvice po kvintnem zaporedju ter z notno sliko in sliko na ubiralki ponazorila nekaj prijemov durovih in molovih trozvokov. al se Kitarska šola, ki obsega le 30 strani, zakljuèi brez ene same vaje oziroma skladbice, s katero bi lahko teoretiène napotke in nauèeno tehnièno znanje preizkusili v praksi, izredno nepregledna za današnji èas pa je tudi razlaga notne slike.49 Med drugo vojno sta avtorja izdala še Etude za kitaro, 10 etud, ki temeljijo na razloenih akordih, in so verjetno njuno avtorsko delo, saj imena morebitnih avtorjev niso navedena. Stane Kranjc je kasneje izdal veè priredb ljudskih in boiènih pesmi za kitaro, ki jih je bilo poleg uèbenika moè kupiti v ljubljanskih knjigarnah in so bile med mladimi samouki zelo zaelene.50 Karel Hladky, ki je pred drugo svetovno vojno pouèeval v Glasbeni šoli Sloga,51 je leta 1944 v Ljubljani, v samozalobi izdal svojo Kitarsko šolo. Predgovor sta podpisala tako avtor sam kot tudi takrat vodilni slovenski kitarist Stanko Prek, leto dni Hladkyjev uèitelj 111 Branislav Rauter, ZGODOVINSKI VPOGLED V POUK KITARE ... 45 Prav tam, str. 364. 46 Drago Hasl, Zgodovina glasbene šole v Ptuju: k 40. obletnici slovenske glasbene šole, n. d., str. 35. 47 Cvetko Budkoviè, Razvoj glasbenega šolstva na Slovenskem II, n. d., str. 377–379. 48 M. T., Kitarska šola, Slovenec, 19. 05. 1942, št. 114 a, str. 4. Videno tudi v Toma Šegula, Kitara v Sloveniji 1925-1968. Zapiski Tomaa Šegule. 49 Stane Kranjc in Joe Turšiè, Kitarska šola-osnovne vaje, Ljubljana: Uèiteljska tiskarna, d. d. v Ljubljani, 1942. 50 Ljudmil Rus, Njeno velièanstvo kitara in njeni podaniki, n. d., str. 290. 51 Pismo Karla Hladkyja Personalnemu oddelku za kulturo in prosveto vlade LRS z dne 18. marca 1952. kitare. Ta je Kitarsko šolo ocenil kot pozitivno in napisano »metodièno tako, da bo zaèetnikom pomagala preko vseh prvih teav«.52 Avtor v predgovoru pove, da je uèbenik namenjen predvsem šolski rabi, samoukom pa bo v pomoè le v primeru obvladovanja glasbene teorije. Veèina skladb v uèbeniku je avtorjevih priredb slovenskih ljudskih pesmi, s èimer je elel šolo narediti privlaènejšo in jo pribliati slovenskim ljubiteljem kitare. Za tiste, ki bi se kasneje morda eleli posvetiti resnejšemu študiju kitare, pa je Hladky preprièan, da bodo z usvojenim znanjem iz uèbenika, brez teav lahko nadaljevali študij s tujo literaturo.53 Hladky je e pred tem, leta 1942, napisal skladbo z naslovom Gonarski zvonovi, ki spada med prva resnejša dela za kitaro solo slovenskih avtorjev. Delo je nastalo leta 1942 v èasu skladateljevega bivanja v ujetništvu v koncentracijskem taborišèu Gonars kot refleksija na notranja obèutja utesnjenosti in doivljanje grozot. Avtor je v svojo skromno notno beleko na koncu skladbe zapisal: »Spomini na misli v ob veèernem zvonjenju gonarških zvonov, ki mi jih je vzbudilo njih oddaljeno potrkavanje. Njih toni ton in moje duševno hrepenenje po svobodi naj odseva iz blagoglasja akordov, ki so nastali v Gonarsu – v ujetništvu. Gonars, 22. avgust 1942.«54 Obdobje od osvoboditve do zaèetka šestdesetih let prejšnjega stoletja Obdobje po koncu druge svetovne vojne do zaèetka šestdesetih let razvoju kitare na Slovenskem ni bilo naklonjeno. Kmalu po osvoboditvi so, navzlic izjemnim uspehom, tedanje oblasti ukinile glasbeno šolo Sloga, v kateri je vse dotlej potekal tudi pouk kitare. V šoli eleznièarskega glasbenega društva so osnovna glasbena znanja pridobili številni ljubitelji in tudi tisti, ki so se kasneje poklicno ukvarjali z glasbo. Med njimi lahko izpostavimo slovenskega skladatelja, pedagoga in publicista Janeza Bitenca (1925–2005), kitarista in violonèelista Antona Èareta (1933), pa tudi slovenskega pesnika, pisatelja in publicista Vojana Tihomirja Arharja (1922–2007), sicer velikega ljubitelja in avtorja številnih èlankov o kitari.55 Konec šolskega leta 1945/46 je bil pouk kitare ukinjen tudi v šoli ljubljanske Glasbene matice, takrat najbolj priznane glasbene institucije na Slovenskem.56 Na ta naèin je bilo pouèevanje kitare na Slovenskem prepušèeno raznim kulturno-umetniškim društvom, v katerih so gojili pouk kitare še naprej. V Ljubljani velja izpostaviti Kulturno-umetniško društvo Joeta Moškrièa, kjer je kitaro pouèeval Karel Hladky. Društvo je imelo prostore v palaèi Grafike v Ljubljani na Miklošièevi cesti. Za potrebe kitarskega oddelka so leta 1948 izdali Carcassijevo šolo za kitaro, leta 1949 12 etud za kitaro, 1. zvezek Heinricha Alberta ter 34 lahkih skladb in 24 lahkih skladb za kitaro. Izbor skladb, etud in ostalo gradivo je zbral in uredil Karel Hladky, ki je sestavil tudi uèni naèrt, po katerem so v društvu pouèevali kitaro.57 112 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 25. zvezek 52 Karel Hladky, Kitarska šola, Ljubljana: Samozaloba – Tiskarna Maks Hrovatin, 1944, str. 3. 53 Prav tam. 54 Karel Hladky, Gonarski zvonovi, notno gradivo. 55 Cvetko Budkoviè, Razvoj glasbenega šolstva na Slovenskem II, n. d., str. 271. 56 Toma Šegula, Kitara v Sloveniji 1925–1968. Zapiski Tomaa Šegule. 57 Ljudmil Rus, Njeno velièanstvo kitara in njeni podaniki, n. d., str. str. 292. Slike 5, 6 in 7: Uèni naèrt za kitaro Karla Hladkyja Vir: osebni arhiv Kasneje je glasbeno šolo društva prevzel Svet Svobod in prosvetnih društev okraja Ljubljana na Cankarjevi 5 v Ljubljani. Po vojni so v vseh veèjih mestih ustanavljali Svobode, ki so prevzele vlogo nekdanjih zvez kulturnih društev, le-te pa so bile 23. avgusta 1952 zdruene v Zvezo delavsko prosvetnih društev Svoboda. V glasbeni šoli društva na Cankarjevi 5 je od leta 1953 do konca šolskega leta 1959/60 kitaro pouèeval Vlado Arhar (1933) po dokaj zahtevnem uènem naèrtu njegovega nekdanjega uèitelja 113 Branislav Rauter, ZGODOVINSKI VPOGLED V POUK KITARE ... Karla Hladkyja. Poleg klasiènega programa kitare so pouèevali kot samostojen predmet tudi kitarsko spremljavo, kar je bilo zlasti med mladimi kitaristi še bolj zaeleno. Po šestih letih izobraevanja oziroma opravljenih šestih razredih, so gojenci šolanje sklenili z zavidljivim znanjem, med njimi tudi priznani slovenski kitarist in pedagog Ljudmil Rus (1933). V Ljubljani je imela takrat svojo glasbeno šolo tudi beigrajska Svoboda na Smoletovi 16, kjer je kitaro sprva pouèeval Prekov nekdanji uèenec Anton Èare. Leta 1957 je Èaretove uèence prevzel Ljudmil Rus in tam leta 1960 ustanovil kitarski ansambel. Pouk je potekal dvakrat tedensko po 20 minut, zaradi velikega zanimanja za kitaro pa je Ljudmil Rus pouèeval kar 40 uèencev.58 Podobno kot v Ljubljani so tudi v Glasbeni šoli Ptuj takoj po vojni še nekaj èasa izvajali pouk kitare. Franc Hribernik je pouèeval 2 uèenca, po konèanem šolskem letu 1945/46 pa so kitaro za veè let odstranili iz predmetnika.59 Nekoliko drugaèe je bilo v Kranju, kjer so v tamkajšnji glasbeni šoli pouk kitare uvedli v šolskem letu 1946/47. Prvo leto ga je obiskovalo 6 gojencev, ki jih je pouèevala Slavica Alojzija Pokorn. Iz korektno izpolnjenega Kataloga za individualni pouk lahko ugotovimo, da so se gojenci kitarskega oddelka uèili iz Kitarske šole Karla Hladkyja, igrali pa so tudi dela klasikov kot so Matteo Carcassi, Mauro Giuliani in drugih. Decembra leta 1947 je bilo v Glasbeni šoli Kranj 255 gojencev, ki so jih po doseenih uspehih razdelili na dva oddelka. Tisti, ki so kazali posebno nadarjenost ali pridnost, so bili razvršèeni v umetniški, ostali in gojenci ljudskih glasbil skupaj s kitaro, pa v ljudsko prosvetni oddelek. Slavica Alojzija Pokorn je pouèevala kitaro tudi v šolskem letu 1947/48, naslednje šolsko leto jo je zamenjal Viktor Fabiani.60 V šolskem letu 1949/50, konec meseca septembra, so v Glasbeni šoli Kranj ukinili oddelek za ljudske instrumente ter 96 gojencev tega oddelka preusmerili v glasbeno šolo Sindikalno kulturno-umetniškega društva (SKUD) France Prešeren.61 Glasbena šola društva je prièela z rednim poukom 1. oktobra 1949, od vpisanih 85 sta se 2 gojenca uèila igranja kitare. V šoli so imeli svoj odbor, predsednika, tajnika blagajnika in strokovnega vodjo.62 Strokovni vodja šole je bil nekaj let Peter Lipar, sicer tudi ravnatelj Glasbene šole Kranj, ki je s svojimi bogatimi izkušnjami pripomogel, da se je glasbena šola društva dobro razvijala tako v organizacijskem kot tudi strokovnem smislu. Od leta 1950 do vsaj 1959 je kitaro pouèeval Anton Borovnica. V šolskem letu 1950/51 je imel 20 uèencev, kasneje pa je število še narašèalo.63 Zgledno sodelovanje med šolama se kae z javnimi produkcijami, na katerih so obèasno skupaj nastopili gojenci obeh šol. Kitaristi so se veèkrat predstavili s skladbami za kitaro solo, komorno s petjem ali pa v orkestru, 114 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 25. zvezek 58 Prav tam, str. 294. 59 Drago Hasl, Zgodovina glasbene šole v Ptuju: k 40. obletnici slovenske glasbene šole, n. d., str. 34. 60 SI ZAL KRA 90, Glasbena šola Kranj, Š. 21, Poroèila Glasbene šole Kranj »VLRS-Ministrstvu za prosveto, odsek za glasbo« za mesece od oktober 1946 do junij 1947. SI ZAL KRA 90, Glasbena šola Kranj, Š. 22, Katalog za individualni pouk. 61 SI ZAL KRA 90, Glasbena šola Kranj, Š. 21, Kronika glasbene šole za leto 1949/50. Videno tudi v Lilijana Kunst Dolgan, »Oris razvoja Glasbene šole v Kranju«, Glasbena šola v Kranju: ob petdesetletnici obstoja in delovanja, Kranj: Glasbena šola, 1959, str. 33. 62 SI ZAL KRA 478, ZKO. Kr. št. 18, Tomc Štefka (tajnik), Razvoj sindikalno kulturno umetniškega društva »France Prešeren« Kranj, kateri se je ustanovil 28. septembra 1948. leta v Kranju, Kranj, 19 . 5. 1950. 63 SI ZAL KRA 506, ZKO. Kr. št. 19, Zapisnik seje odbora glasbene šole SKUD-a »France Prešeren« Kranj z dne 5. 5 . 1951. najveèkrat z deli, ki so bila avtorske skladbe ali priredbe njihovega uèitelja Antona Borovnice.64 al pa v tem obdobju, ko niti dravne oblasti, niti vplivna imena slovenske glasbe, kitari niso bili naklonjeni, tudi vodilni slovenski kitaristi niso bili enotni. e prej in tudi v èasu druge svetovne vojne sta bila Karel Hladky in Stanko Prek najbolj prepoznavna slovenska kitarista, ki sta v èasu druge svetovne vojne zgledno sodelovala. Obdobje med letoma 1946 in 1960 pa je bilo po besedah Tomaa Šegule zaznamovano s pripadniki dveh nasprotujoèih si kitarskih šol. Prvi so se formirali okrog kitarista Karla Hladkyja, drugi pa okrog Stanka Preka. Izmed starejših kitaristov sta bila Hladkyjevem taboru privrena Stane Kranjc in Joe Turšiè, med mlajšo generacijo pa Hladkyjeva uèenca Hubert Schara (1938–1990), Vlado Arhar ter njegov uèenec Ljudmil Rus. Zagovorniki Prekove šole so bili precej manj enotni. Med njimi je bil najvidnejši predstavnik Anton Èare (1933), kasneje sta se mu pridruila Prekova uèenca Toma Šegula (1941) in Primo Soban (1946–2004).65 Tudi v tem èasu so nastale nove slovenske kitarske zaèetnice. Leta 1950 je izšla v Ljubljani v Dravni zalobi Slovenije dvojezièna Šola za kitaro - Škola za gitaru 1 avtorja Stanka Preka, ki je, kot piše na naslovnici, namenjena šolam in samoukom. Napisana je po zgledu Carcassijeve šole I. del in je bila ob izidu najpopolnejša izmed vseh slovenskih zaèetnic dotlej. Prviè je zaèetnica opremljena tudi s sliko, ki ponazarja klasièno dro kitare, kar je zlasti pomembno za samouke. Opisu kitare sledi obsenejše poglavje Teoretièni del s podnaslovi, kjer avtor obravnava zgodovino kitare, dro kitare, udarjanje po strunah, prijeme na ubiralki, menjalni udar, udarjanje akordov, preèni (baree) prijem, imena polj, uglasitev in notno pisavo. Besedilo in tudi nekaj terminologije v tem delu uèbenika je zelo podobno zasnovano tistemu iz Kitarske šole za zaèetnike Adolfa Gröbminga, kar pomeni, da si je Stanko Prek pri pisanju svoje zaèetnice zagotovo pomagal tudi s prvo slovensko šolo kitaro. Teoretiènemu delu sledi praktièni z imeni praznih strun ter oznakami za prste desne roke. Temu sledijo tehniène vaje po praznih strunah, nato pa še akordiène vaje. Šola se nadaljuje z lekcijami, napisanimi v razliènih tonalitetah, ki si sledijo po kvintnem zaporedju do štirih višajev ter F-dur, a, e in d-mol. Vsaka lekcija se priène z lestvico, kadenco in nadaljuje z nekaj vajami v isti tonaliteti. Zadnji del je namenjen razlagi in vajam za spremljanje pesmi, uèbenik pa se konèa s Schubertovo Serenado za glas in kitaro.66 Stanko Prek je leta 1952 pri isti zalobi izdal še drugi del šole, ki je tako v tehniènem kot tudi vsebinskem smislu nadaljevanje prvega dela. Postopno vkljuèevanje kitare glasbene šole Kljub velikem pomanjkanju ustreznega kadra so v šestdesetih letih prejšnjega stoletja, pod velikim pritiskom za uèenje kitare zainteresirane mladine in njihovih staršev, pristojni pristali na postopno vkljuèevanje kitare v glasbene šole, in sicer v oddelek za ljudske instrumente. Kitara je namreè kmalu po vojni dobila status ljudskega glasbila, ki se ga 115 Branislav Rauter, ZGODOVINSKI VPOGLED V POUK KITARE ... 64 SI ZAL KRA 90, Glasbena šola Kranj, Š. 27, Spored 2. revije instrumentalnih skupin, ki bo v petek, 6. februarja 1959 ob 20. uri v Prešernovem gledališèu. 65 Toma Šegula, Kitara v Sloveniji 1925–1968. Zapiski Tomaa Šegule. 66 Stanko Prek, Šola za kitaro – Škola za gitaru I, Ljubljana: DZS, 1950, str. 10. kasneje še dolgo ni znebila. Tako so se v Sloveniji in tudi v drugih republikah nekdanje Jugoslavije, razen v Srbiji, kjer je bil viden vpliv kitarista dr. Jovana Jovièiæa (1926–2013), zaèeli odvijati seminarji za vzgojo kitarskih pedagogov. Vodil jih je Stanko Prek, po mnenju mnogih edini v nekdanji dravi z ustrezno izobrazbo in znanjem. Seminarji so potekali teden dni, ob zakljuèku pa so slušatelji opravili izpit, potreben za dokvalifikacijo za pouèevanje kitare v glasbenih šolah. Dva podobna enotedenska seminarja, ki so ju ob koncu z izpiti opravili vsi navzoèi slušatelji, sta potekala tudi na Zavodu za glasbeno in baletno izobraevanje (ZGIBI). Matija Tercelj, takratni ravnatelj ZGIBI-ja, je kasnejše morebitne ponovitve seminarjev prepreèil, saj se mu je tak naèin »proizvodnje kitarskih pedagogov« zdel neprimeren in nedopusten.67 V Glasbeni šoli Moste-Polje so v šolskem letu 1959/60 med prvimi poleg harmonike in baleta uvedli tudi kitaro, ki jo je sprva pouèeval Stanko Prek. Naslednje leto ga je zamenjal Ljudmil Rus, ki je takoj uvedel individualni pouk dvakrat tedensko po 30 minut, s èimer je kitara na tej šoli postala enakovredna drugim instrumentom.68 V Niji glasbeni šoli pri Srednji glasbeni šoli v Mariboru so s poukom kitare prièeli v šolskem letu 1962/63. Prvo leto je Olga Rojs pouèevala 9 gojencev, število pa je e naslednje leto naraslo na 47.69 Sredi šestdesetih let je število slovenskih glasbenih šol, kjer so pouèevali kitaro, vztrajno narašèalo. V šolskem letu 1963/64 so s poukom kitare prièeli v Glasbeni šoli Radovljica in Viè-Rudnik v Ljubljana, v obeh šolah pa je kitaro pouèevala Ivanka Nemec. V Kranju je prvo leto pouèevala kitaro Ljubica Višnar. V naslednjem šolskem letu se ji je pridruil Anton Èare, ki je pouèeval individualni, Ljubica Višnar pa skupinski pouk kitare.70 Tudi v Glasbeni šoli Franca Šturma in Moste-Polje v Ljubljani so uvedli pouk kitare v šolskem letu 1963/64, v obeh šolah pa jo je uèil Ljudmil Rus.71 Istega leta je Toma Šegula prièel pouèevati kitaro v Glasbeni šoli Domale. Pred tem se je le eno leto uèil igranja kitare pri Stanku Preku, v skupini petnajstih dijakov, v teoretsko-pedagoškem oddelku Srednje glasbene šole v Ljubljani. Zaradi odgovornosti do pedagoškega dela se je takoj intenzivno prièel uèiti kitare pri Stanku Preku, e v šolskem letu 1964/65 pa ga je Matija Tercelj, ravnatelj Zavoda za glasbeno in baletno izobraevanje, angairal za honorarno pouèeva- nje skupinskega pouka kitare.72 Stanko Prek je leta 1961 v šeste razrede osnovnih šol prièel uvajati eksperimentalni pouk glasbe s pomoèjo kitare. V ta namen je leta 1966 napisal Zaèetnico za kitaro, izbor enoglasnih pesmic, opremljenih z ustreznimi akordiènimi simboli, kar pa je bilo dejansko delo takrat še nepoznanega Prekovega uèenca Tomaa Šegule. Leta 1965 je Prek prièel pouèevati kitaro na Pedagoški akademiji v Mariboru, do leta 1969 pa je na Srednji glasbeni šoli v Ljubljani pouèeval kitaro le še honorarno. Še pred tem je Anton Èare 11. 116 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 25. zvezek 67 Prav tam. 68 Ljudmil Rus, Njeno velièanstvo kitara in njeni podaniki, n. d., str. 299. 69 Manja Flisar, Sledi glasbe in plesa: šestdeset let Srednje glasbene in baletne šole Maribor, Maribor: Srednja glasbena in baletna šola, 2006, 63, str. 172. 70 SI ZAL RAD/0113, š1, Katalogi individualnega in skupinskega pouka 1956–64, Glasbena Šola Ljubljana Viè – Rudnik 1949–1999, (Ljubljana: Glasbena šola Viè – Rudnik, 1999), 36. SI ZAL KRA 90, Glasbena šola Kranj, Š. 11, Zapisnik 1. redne (otvoritvene) konference uèiteljskega zbora dravne glasbene šole v Kranju, dne 3. septembra 1963. Zapisnik 2. konference uèiteljskega zbora Glasbene šole Kranj, dne 29. oktobra 1964. 71 Ljudmil Rus, Njeno velièanstvo kitara in njeni podaniki, n. d., str. 299. 72 Toma Šegula, Moja pot h kitari. Zapiski Tomaa Šegule. oktobra 1965 na Srednji glasbeni šoli Zavoda za glasbeno in baletno izobraevanje v Ljubljani prvi diplomiral iz glavnega predmeta kitare.73 Toma Šegula je diplomiral leta 1968, leto kasneje pa kot zadnji diplomant v dolgoletni Prekovi pedagoški karieri v Ljubljani še Primo Soban (1946–2004).74 Stanko Prek je kasneje honorarno pouèeval kitaro tudi na Srednji glasbeni šoli v Mariboru, od leta 1974 pa veè let na Muzièki akademiji v Zagrebu in bil prvi univerzitetni profesor kitare z ozemlja nekdanje Jugoslavije.75 Preporod slovenske kitaristike in nastanek prvega enotnega uènega naèrta za kitaro Konec šestdesetih let prejšnjega stoletja je bil zaznamovan z zaèetkom preporoda slovenske kitaristike. Zaradi višjih ciljev, kot so urediti status kitare v glasbenih šolah, izdelati sodoben uèni naèrt, organizirati naèrtno izobraevanje pedagoškega kadra, s èimer bi povzdignili kvaliteto kitare v Sloveniji in jo tako pribliali evropski ravni, so se predstavniki obeh nasprotujoèih si šol zdruili in na ta naèin dali razvoju kitare na Slovenskem nov zagon. Hubert Shara in Ljudmil Rus, kot predstavnika Hladkyjeve šole, ter Toma Šegula in Primo Soban, kot predstavnika Prekove šole, so delovali v Ljubljani in bili po svojem znanju v precejšnji prednosti pred ostalimi kolegi z drugih koncev Slovenije.76 Pri njihovem delu jim je bil v veliko pomoè Matija Tercelj, pedagoški svetovalec za glasbene šole in direktor ZGIBI Ljubljana.77 Ta je 6. novembra 1968 sklical prvi sestanek aktiva uèiteljev kitare, na katerem so udeleenci ocenili trenutno problematiko pouèevanja kitare v slovenskih glasbenih šolah, si zastavili cilje za njen preporod, za vodjo aktiva pa izbrali Tomaa Šegulo.78 Iz zapisnika seje aktiva lahko ugotovimo, da so v številnih slovenskih glasbenih šolah takrat e izvajali pouk kitare, vendar pa ne na enak naèin in brez usklajenega uènega naèrta. Ponekod je potekal pouk skupinsko, drugje individualno, razlièno pa je bilo tudi trajanje šolske ure.79 Navzoèi so se strinjali, da kitara ni ljudsko glasbilo, ampak je popolnoma enakovredna ostalim glasbilom, ki jih pouèujejo v glasbenih šolah. Naèin pouka kitare je potrebno poenotiti in ga izenaèiti z ostalimi glasbili, za veèjo prepoznavnost glasbila pa je potrebno organizirati javne koncerte in kitaro, kot solistièno klasièno glasbilo, promovirati tudi s pomoèjo radia in televizije.80 Aktiv kitaristov je ugotavljal, da veèina pedagogov, ki pouèuje kitaro, ni ustrezno izobraenih in usposobljenih ter jim je zato v zvezi s tem potrebno priskoèiti na pomoè z rednimi seminarji, èim prej pa je potrebno izdelati kvaliteten uèni naèrt, ki bo poenotil pouk kitare v vseh slovenskih glasbenih šolah. Toma Šegula je predlagal komisijo za izdelavo uènega naèrta, v kateri so sodelovali Anton Èare, Toma Habe, Miroslav Jablanov, 117 Branislav Rauter, ZGODOVINSKI VPOGLED V POUK KITARE ... 73 Toma Šegula, Kitara v Sloveniji 1925–1968. Zapiski Tomaa Šegule. 74 Toma Šegula, »In memoriam Primo Soban«, EPTA bilten, št. 10, Ljubljana: Glasbena šola Viè – Rudnik, 2005, str. 9. 75 Uroš Dojèinoviæ, Gitara na Balkanu, n. d., str. 376. 76 Toma Šegula, Kitara v Sloveniji 1925–1968. Zapiski Tomaa Šegule. 77 Prav tam. 78 Zapisnik z aktiva uèiteljev kitare s podroèja ZPPS Ljubljana, Ljubljana, 6. november 1968. 79 Prav tam. 80 Prav tam. Ljudmil Rus, Hubert Schara, Toma Šegula in Matja Zorko.81 Sestava komisije se je iz leta v leto spreminjala in bila obèasno razširjena tudi s kitarskimi pedagogi z mariborskega podroèja.82 e naslednje leto, 12. aprila 1969, je Toma Šegula na seji aktiva kitaristov razloil predloge in smernice uènega naèrta, ki sta ga v glavnem izdelala s Hubertom Sharo in ob posvetu z ostalimi slovenskimi predavatelji kitare. Upoštevala sta predvsem literaturo, ki je bila takrat na razpolago, predstavljeni uèni naèrt pa še ni bil dokonèen ter odprt za spremembe in dopolnitve.83 Najveè problemov se je pokazalo pri sestavi uènega naèrta za 1. razred, saj Prekova Šola za kitaro 1, ki jo je takrat uporabljala veèina pedagogov, ni odgovarjala zahtevnosti tega razreda.84 Toma Šegula je prav zato pripravil novo zbirko Mladi kitarist. Prvi zvezek temelji na otroku znanih pesmicah. Uèence naj bi usmerjal v solistièno igro in ne v spremljavo, na ta naèin pa je bil usklajen z novim nastajajoèim uènim naèrtom. Leta 1973 je Zavod Socialistiène republike Slovenije za šolstvo uradno doloèil Tomaa Šegulo za vodjo delovne skupine, ki naj bi pripravila osnove uènega naèrta za pouk kitare v glasbenih šolah.85 Osnutek uènega naèrta je bil e istega leta poslan kitarskim aktivom glasbenih šol Slovenije, ti pa so nanj odgovorili s predlogi in pripombami. Veèina je bila do novega uènega naèrta pozitivno naravnana, nasprotovali pa so mu privrenci Stanka Preka oziroma kitarski pedagogi iz Maribora ter profesor glasbene zgodovine Cvetko Budkoviè, takrat tudi direktor glasbene šole Viè.86 Omenjeni so se al teko sprijaznili z novimi standardi in literaturo, ki jo je v naš glasbeni prostor uvajala »mlada garda ljubljanskih uèiteljev kitare« z vodilnim Tomaem Šegulo. Uèni naèrt, ki je nastajal nekaj let, je bil veèkrat dopolnjen in usklajen s konstruktivnimi pripombami slovenskih kitarskih pedagogov. Konèno redakcijo uènega naèrta je opravil Toma Šegula, 27. septembra 1979 pa ga je potrdil Strokovni svet za vzgojo in izobraevanje.87 Leta 1980 je bil Toma Šegula imenovan tudi za sestavljalca uènega naèrta za kitaro za pridobitev izobrazbe v srednjem šolstvu.88 Skladno s preporodom in v senci nastajanja prvega enotnega uènega naèrta za kitaro je popularnost kitare na Slovenskem vztrajno narašèala. Najveè zaslug je pripisati prav »mladi gardi ljubljanskih uèiteljev kitare«, ki so s svojimi aktivnostmi pripomogli k veèji prepoznavnosti tega šeststrunskega glasbila pri nas. Organizacija javnih koncertov domaèih in tujih kitaristov, promocija kitare na radijskih postajah, udeleba na republiških in zveznih tekmovanjih je kitaro povzdignilo na raven, kot je dotlej še ni imela. To je spodbudilo nekatere slovenske skladatelje, ki sicer niso igrali kitare, da so svoj glasbeni opus dopolnili tudi z deli za kitaro. Dva nocturna Primoa Ramovša tako pomeni prelomnico v slovenski kitarski ustvarjalnosti, saj je to prvo kitarsko delo vidnejšega slovenskega skladatelja. Delo je nastalo leta 1967 in je istega leta izšlo pri nemški zalobi Hans Gerig v Kölnu, krstno pa ga je izvedel nemški kitarist in skladatelj Siegfried Behrend 118 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 25. zvezek 81 Prav tam. 82 Toma Šegula, »In memoriam Primo Soban«, EPTA bilten, n. d., str. 9. 83 Zapisnik z aktiva uèiteljev kitare s podroèja ZPPS Ljubljana, Ljubljana, 12. april 1969. 84 Prav tam. 85 Toma Šegula, Kitarska kronika 1968–1980. Zapiski Tomaa Šegule. 86 Zapisnik s sestanka strokovnega aktiva kitarskih pedagogov Slovenije, Ljubljana, 20. marec 1974 in priloga Vodjem delovnih skupin za pripravo uènih naèrtov, Ljubljana, 17. januar 1974. 87 Toma Šegula, Kitarska kronika 1968–1980. Zapiski Tomaa Šegule. 88 Prav tam. (1933–1990) 16. oktobra leta 1967 v mestnem gledališèu Theater am Turm v Frankfurtu.89 Med najpomembnejša kitarska dela slovenskih skladateljev prav gotovo sodi tudi skladba Due movimenti per chitarra Alojza Srebotnjaka, ki je nastala leta 1976,90 leto kasneje pa so delo zaloili pri priznani in ugledni zalobi Suvini Zerboni v Milanu.91 Andrej Grafenauer (1958), ki je bil leta 1980 izbran za aktivnega teèajnika seminarja za klasièno kitaro v razredu Abela Carlevara (1916–2001) na 8. mednarodnem sreèanju kitaristov v Ville de Castres v Franciji, je nastopil na zakljuènem koncertu prav s skladbo Due movimenti. Koncert je snemal francoski nacionalni radio.92 Kitara v slovenskih glasbenih šolah zunaj naših meja Slovenske glasbene šole e dlje èasa delujejo tudi zunaj naših meja in na ta naèin pomembno popestrijo slovensko kulturno delovanje v zamejstvu, zlasti na dvojeziènih obmoèjih. V Furlaniji in Julijski krajini je Glasbena matica aktivna na razliènih lokacijah. Na Glasbeni matici v Trstu so s poukom kitare prièeli v šolskem letu 1956/57, v Gorici 1964/65, v Špetru (Beneèija) 1978/79, v Kanalski dolini pa v šolskem letu 1979/80.93 V Pliberku na avstrijskem Koroškem je Slovensko prosvetno društvo »Edinost« leta 1978 ustanovilo glasbeno šolo.94 S pouèevanjem kitare so prièeli takoj ob ustanovitvi šole, Branko Èepin pa je istega leta pouèeval 9 kitaristov. Kasneje so oddelke slovenske glasbene šole širili še v nekatere druge kraje na širšem obmoèju avstrijske Koroške. Leta 1984 so iz obstojeèe glasbene šole formalno ustanovili društvo Glasbena šola na Koroškem, v njej pa so kitaro pouèevali priznani slovenski pedagogi, kot so Andrej Grafenauer, Igor Saje, Andrej Varl, Nataša Bogataj in drugi.95 Leta 2015 je glasbena šola postala 28. glasbena šola deele Koroške in se imenuje Slovenska glasbena šola deele Koroške/Slowenische Musikschule des Landes Kärnten. V njej se je v šolskem letu 2015/16 od 360 kar 101 gojencev uèilo igranja kitare, pouèevali pa so jih 4 pedagogi. 96 Kitara na Slovenskem od srede sedemdesetih let do sodobnosti V sodobnosti zanimanje za kitaro na Slovenskem vztrajno narašèa, èedalje boljši pa so tudi pogoji za pedagoško delo. Nov zagon in olajšanje pri pouèevanju je kitarskim pedagogom doprinesel Mladi kitarist I – zaèetnica za kitaro Tomaa Šegule, ki je izšel leta 1972. Leto kasneje sta mu sledila še dva zvezka, Mladi kitarist II – Tehniène vaje z 119 Branislav Rauter, ZGODOVINSKI VPOGLED V POUK KITARE ... 89 Primo Ramovš, Zwei Nocturnes, Köln: Musikverlag Hans Gerig, str. 3. 90 Alojz Srebotnjak. Dostopno na spletnem naslovu: : http://www.dss.si/srebotnjak-alojz.html (obiskano: 15. 4. 2014.) 91 Toma Šegula, »Dela slovenskih skladateljev v izvedbi mojstra Andreja Grafenauerja« (spremna beseda) v: Andrej Grafenauer - Works of Slovenian Composers (Ljubljana: Edition Bizjak, d. o. o., 1992), str. 5. 92 Toma Šegula, Kitarska kronika 1968–1980. Zapiski Tomaa Šegule. 93 Pogovor s predstavniki Tajništva Glasbene matice v Trstu preko elektronske pošte z dne 7. 11. 2016. Korespondenco v hrani avtor. 94 Zgodovina Slovenske glasbene šole deele Koroške. Dostopno na spletnem naslovu: http://www.glasbenasola.at/?page_id=20 (obiskano 6. 11. 2016). 95 Telefonski pogovor z Romanom Verdelom, nekdanjim ravnateljem šole, z dne 20. 10. 2016 ob 13.06. 96 Poroèilo Slovenske glasbene šole deele Koroške za šolsko leto 2015/16, Celovec: Slovenska glasbena šola deele Koroške, 2016, str. 8–9. etudami ter Mladi kitarist II – Izbor skladb, Mladi kitarist III – Izbor skladb je izšel leta 1975, Mladi kitarist III – Tehniène vaje z etudami, ki je sicer nastal e leta 1976, pa je zaradi nesoglasij z zaloniki izšel šele leta 1983.97 Med letoma 1995 in 2000 je Šegula je svojo šolo Mladi kitarist popolnoma prenovil in takšna, kot je danes, obsega 8 zvezkov. Sliki 8 in 9: Mladi kitarist I - Zaèetnica za kitaro iz leta 1972 in 1995 Vir: osebni arhiv K višjim standardom kitare na Slovenskem so brez dvoma veliko prispevala tekmovanja in festivali kitare. Leta 1973 je potekalo 2. tekmovanje uèencev glasbenih šol Slovenije, prviè pa je bila na tekmovanju zastopana tudi kitara. Na tekmovanju sta sodelovala le dva tekmovalca, in sicer Andrej Varl, uèenec Tomaa Šegule, in Ivan Rob iz GŠ Šempeter pri Novi Gorici, uèenec Stojana Ristovskega. Na zvezno tekmovanje se je uvrstil le Andrej Varl, drugi kitarist pa je bil diskvalificiran.98 Takšna tekmovanja so si nato sledila vsaki dve leti, na njih pa je sodelovalo vse veè kitaristov iz Slovenije in republik bivše Jugoslavije.99 Tekmovanja so doprinesla velik napredek h kakovosti igranja kitare, saj so si udeleenci tekmovanja in njihovi uèitelji lahko izmenjali izkušnje, literaturo, nove tehnike igranja in podobno. TEMSIG (Komisija za glasbena tekmovanja Republike Slovenije) je kasneje in tudi v sodobnosti organizirala tekmovanje kitaristov vsako tretje leto, vmes so bila tekmovanja v komornih zasedbah. Poleg TEMSIGA so, po zgledu drugih tovrstnih kitarskih festivalov, med letoma2004 in 2011 vsako leto v Murski Soboti organizirali festival kitare s tekmovanjem. Leta 2007 so mladi kitaristi tekmovali v Ljubljani v okviru mednarodnega tekmovanja ITHAKA, od leta 2012 pa se lahko 120 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 25. zvezek 97 Prav tam. 98 Prav tam. 99 Toma Šegula, Kitarska kronika 1968–1980. Zapiski Tomaa Šegule. udeleijo tekmovanja v Krškem, ki ga organizirata Glasbena šola Krško in Društvo Antonio Torres. Na razliènih lokacijah znotraj Slovenije obèasno potekajo dnevi kitare, kot na primer v Postojni in Kopru, slovenski kitaristi pa se vsako leto udeleujejo tudi drugih mednarodnih tekmovanj izven Slovenije ter tudi tam dosegajo zavidljive rezultate. Leta 1975 je na Srednji glasbeni šoli v Ljubljani diplomirala prva generacija kitaristov iz razreda Tomaa Šegule. Med njimi Andrej Varl, Ljudmil Rus, Jurij Dolenc in Ljudmila Traven, ki so si s tem pridobili za tisti èas predpisano izobrazbo za pouèevanje kitare v javnih glasbenih šolah.100 V naslednjem desetletju srednješolski diplomanti kitare niso mogli nadaljevati študija v domovini, zato so nekateri izmed njih diplomirali na univerzah v tujini. Študij kitare na srednji stopnji je dolga leta potekal le v Ljubljani in nekoliko kasneje v Mariboru, danes pa ga izvajajo tudi na umetniških gimnazijah v Kopru, Velenju in Celju. Pouk poteka po posodobljenem uènem naèrtu, ki ga je leta 2012 pripravil Jerko Novak, leta 2013 pa je Klemen Smolej pripravil posodobljeni uèni naèrt jazz kitara, program, ki ga od leta 1992 izvajajo na Srednji glasbeni šoli oziroma danes na Konservatoriju za glasbo in balet v Ljubljani.101 Leta 1985 so v Ljubljani na Akademiji za glasbo pod vodstvom Jerka Novaka (1957) in Igorja Sajeta (1954) uvedli študij kitare prve stopnje, ki je trajal dve leti. V prvem študijskem letu so bili v program vpisani trije redni študenti kitare, do študijskega leta 1987/88 pa se je število poveèalo na 5. Prvi diplomant višješolskega programa kitare je bil Boris Šinigoj (mlajši), ki je diplomiral 24. junija 1987 pod mentorstvom Igorja Sajeta.102 V zimskem semestru študijskega leta 1992/93 je kitarski oddelek prevzel Andrej Grafenauer (1958). Zaradi potrebe po smiselni kontinuiteti srednješolskega programa, katerega je kot dolgoletni profesor kitare na Srednji glasbeni šoli v Ljubljani dobro poznal, je obstojeèi višješolski uèni naèrt kitare ustrezno popravil in nadgradil.103 Leta 1994 je diplomirala prva generacija njegovih študentov, Barbara Gorkiè, Ksenja Bizjak in Katja Porovne-Siliæ.104 Slednji sta študij kitare nadaljevali na Univerzi za glasbo in upodabljajoèe umetnosti na Dunaju ter ga uspešno sklenili v razredu priznanih profesorjev Brigitte Zaczek oziroma Konrada Ragossniga. Še posebej se je izkazala Katja Porovne-Siliè, ki je kot najboljša diplomantka kitarskega oddelka prejela posebno priznanje »Würdigungspreis«, ki ga podeljuje avstrijsko ministrstvo za izobraevanje, znanost in kulturo.105 Andrej Grafenauer si je kasneje prizadeval za ustrezno nadaljevanje zaèetega procesa, s katerim bi obstojeèi višješolski študijski program kitare nadgradil v univerzitetnega, kar pa je pogojevala tudi nova šolska zakonodaja. Leta 1996 je uspel z akreditacijo univerzitetnega študijskega programa kitare, s tem pa je kitara na Slovenskem 121 Branislav Rauter, ZGODOVINSKI VPOGLED V POUK KITARE ... 100 Toma Šegula, Kitarska kronika 1968–1980. Zapiski Tomaa Šegule. 101 Zgodovina konservatorija za glasbo in balet Ljubljana. Dostopno na spletnem naslovu: http://www.stevens-gitarre.de/albert-leben.htm (obiskano 27. 8. 2015). 102 Akademija za glasbo 1919–1939–1989, Izdano ob petdesetletnici Akademije za glasbo in ob sedemdesetletnici konservatorija v Ljubljani, Ljubljana: Akademija za glasbo v Ljubljani, 1989, str. 12–13, 86. 103 Osebni pogovor z Andrejem Grafenauerjem z dne 24. 11. 2016. 104 Akademija za glasbo 1919–1939–1989, Izdano v poèastitev osemdesetletnice konservatorija in šestdesetletnice Akademije za glasbo v Ljubljani, Ljubljana: Akademija za glasbo v Ljubljani, 2000, str. 61. V publikaciji, kjer so navedeni diplomanti kitare višješolskega študija za leto 1994, je Barbara Gorkiè imenovana z dekliškim priimkom Uršiè, Katja Porovne-Siliè pa kot Barbara Porovne. 105 Osebni pogovor s Katjo Porovne-Siliè z dne 3. 12. 2016. postala enakovredna drugim instrumentom, ki so tak status uivala e mnogo prej. Diplomanti višješolskega programa so lahko univerzitetni študij kitare prièeli z neposrednim vpisom v tretji letnik, dve leti kasneje pa je na Akademiji za glasbo v Ljubljani e diplomirala prva generacija univerzitetnih študentov kitare, in sicer Boris Štih, Nataša Èrnugelj, Sašo Lamut, Klemen Smolej, Eva Hren, Anton Èrnugelj in Barbara Gorkiè.106 Od leta 1997 poleg Andreja Grafenauerja na Akademiji za glasbo v Ljubljani pouèuje kitaro tudi Toma Rajteriè, leta 2004 pa se jima je pridruila še Katja Porovne-Siliæ. Vse od leta 1996 lahko študentje izbirajo med študijem kitare umetniške ali pedagoške smeri. Veèina se jih zaradi lajega zaposlovanja odloèa za študij obeh smeri hkrati, vse do danes pa so mnogi uspešno sklenili študij kitare in s tem zapolnili vrzel ter slabo kadrovsko zasedbo, ki je še pred desetletjem vladala v slovenskih glasbenih šolah.107 Vzporedno z visokošolskim študijem se je na Akademiji za glasbo v Ljubljani izvajal tudi podiplomski specialistièni študij kitare, ki ga je do leta 2008 uspešno sklenilo sedem specializantov. Vpis na podiplomski študij je bil mogoè do leta 2009. Istega leta je bil skladno s prenovo visokošolskih študijskih programov uveden Bolonjski dvostopenjski študij, smer kitara pa odtlej poteka po dveh programih, in sicer Glasbena umetnost ter Instrumentalna in pevska pedagogika.108 Od leta 1991 naprej v Sloveniji delujejo številne zasebne glasbene šole, veèinoma brez koncesije, kot so Muzikaviva, Citre, Promusica in druge, ki gojijo pouk kitare na podoben naèin kot javne nije glasbene šole, programsko pa so nekoliko bolj fleksibilne in prilagodljive posameznikovim eljam ter sposobnostim. Na ta naèin je v Sloveniji dobro poskrbljeno za podmladek kitaristov, ki ima velike monosti na vseh stopnjah za kvalitetno izobraevanje znotraj slovenskih meja. Sklep Razvojna pot pouèevanja kitare v slovenskih glasbenih šolah se zaène v prvi polovici 20. stoletja, precej kasneje kot pri nekaterih drugih, kitari bolj naklonjenih narodih, kjer ima kitara mnogo daljšo in bolj bogato tradicijo kot pri nas. Sicer skromni zgodovinski viri prièajo o prisotnosti kitare na naših tleh e od konca 15. stoletja naprej, predvsem pa kaejo na njeno podrejenost v odnosu do drugih glasbil. Po koncu prve svetovne vojne je na Slovenskem delovalo le nekaj glasbenikov, ki so se zgolj ljubiteljsko ukvarjali s kitaro, igranja tega glasbila pa so se kot samouki nauèili s pomoèjo tujih kitarskih šol oziroma uèbenikov. To je navdihnilo slovenskega skladatelja in pedagoga, kitarskega samouka, Adolfa Gröbminga (1891–1969), da je leta 1925 napisal prvi slovenski uèbenik za kitaro z naslovom Kitarska šola za zaèetnike, namenjena zlasti spremljavi petja. Zaradi vse veèjega zanimanja za igranje kitare so se v tem obdobju na naših tleh pojavila prva podjetja za proizvodnjo in trgovanje s kitarami, pa tudi prve glasbene šole, v katerih so pouèevali kitaro. V tridesetih let prejšnjega stoletja so v glasbeni šoli eleznièarskega 122 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 25. zvezek 106 Akademija za glasbo 1919–1939–1989, Izdano v poèastitev osemdesetletnice konservatorija in šestdesetletnice Akademije za glasbo v Ljubljani, Ljubljana: Akademija za glasbo v Ljubljani, 2000, 61.publikaciji, kjer so navedeni diplomanti kitare visokošolskega študija za leto 1998, je Nataša Èrnugelj imenovana z dekliškim priimkom kot Nataša Krese, Barbara Gorkiè pa z dekliškim priimkom Uršiè. 107 Prav tam, str. 38. 108 Osebni pogovor z Andrejem Grafenauerjem z dne 14. 12. 2016. društva Drava v Mariboru prvi prièeli s poukom kitare. Glasbena šola na desnem bregu Drave je delovala med letoma 1931 in 1941, ko je zaradi nemške okupacije prenehala. Še pred prièetkom druge svetovne vojne so med prvimi na Slovenskem pouk kitare uvedli tudi v glasbeni šoli Narodno-eleznièarskega glasbenega društva Sloga v Ljubljani. V èasu okupacije je v slovenskih glasbenih šolah pouk kitare potekal le v Ljubljani, v Glasbeni šoli Sloga ter na Srednji glasbeni šoli pri Glasbeni akademiji. V slednji je pouk kitare prviè stekel v šolskem letu 1941/42, pouèeval pa ga je Stanko Prek, najvidnejši predstavnik slovenske kitaristike prve polovice 20. stoletja. Obdobje po koncu druge svetovne vojne do zaèetka šestdesetih let razvoju kitare na Slovenskem ni bilo naklonjeno. Kmalu po osvoboditvi je bil pouk kitare v slovenskih glasbenih šolah ukinjen, pouèevali pa so jo le v okviru maloštevilnih kulturno-umetniških društev. V šestdesetih letih prejšnjega stoletja se priène preporod slovenske kitaristike. Zaradi velikega porasta zanimanja za uèenje kitare so kljub velikemu pomanjkanju ustreznega kadra pristojni pristali na postopno vkljuèevanje kitare v glasbene šole, v oddelek za ljudske instrumente. Sredi šestdesetih let so tako številne slovenske glasbene šole e izvajale pouk kitare, vendar pa ne na enak naèin in brez usklajenega uènega naèrta. Ponekod je potekal pouk skupinsko, drugje individualno, razlièna je bila dolina šolske ure, veèina pedagogov je bila brez ustrezne izobrazbe, izkušenj in znanja. Zaradi višjih ciljev, kot so urediti status kitare v glasbenih šolah, izdelati sodoben uèni naèrt, organizirati naèrtno izobraevanje pedagoškega kadra, so se konec šestdesetih let slovenski kitarski pedagoški delavci zdruili in s skupnim delom dali razvoju kitare na Slovenskem nov zagon. V sodobnosti zanimanje za kitaro vztrajno narašèa, èedalje boljši pa so tudi pogoji za pedagoško delo. K temu je prav gotovo pripomogel Toma Šegula s svojo šolo Mladi Kitarist. Zbirka petih zvezkov je izšla med letoma 1972 in 1983, v letih 1995 in 2000 pa je avtor svojo šolo popolnoma prenovil in takšna kot je danes obsega osem zvezkov. Študij kitare na srednji stopnji so dolga leta izvajali le v Ljubljani in Mariboru, danes pa ga izvajajo tudi na umetniških gimnazijah v Kopru, Celju in Velenju. Leta 1985 so na Akademiji za glasbo v Ljubljani uvedli študij kitare prve stopnje, konèno pa leta 1996 pod vodstvom Andreja Grafenauerja še univerzitetni študij kitare. S tem je kitara na Slovenskem postala enakovredna drugim instrumentom, ki so tak status uivala e mnogo prej, uspešna razvojna pot pouèevanja kitare v slovenskih glasbenih šolah pa je lahko zgled vsem, ki si prizadevamo za podobno uspešnost tistih glasbil, ki takšnega razvoja vse do danes še niso dosegla. Literatura Bitenc, Peter. 1955. Še o glasbeni šoli »Sloge«. 35 let SKUD Tine Roanc, 17–20. Ljubljana: SKUD Tine Roanc. Bellow, Alexander. 1970. The Illustrated History of the Guitar. New York: Franco Colombo Publications. Budkoviè, Cvetko. 1995. Razvoj glasbenega šolstva na Slovenskem II. Ljubljana: Znanstveni inštitut Filozofske fakultete. 123 Branislav Rauter, ZGODOVINSKI VPOGLED V POUK KITARE ... B. p. Produkcija Glasbene šole »Drave«. Mariborski veèernik »Jutra«, 16. 6. 1934, št. 137, str. 3. B. p. Javni nastopi Glasbene šole narodno-eleznièarskega glasbenega društva »Drave« v Mariboru. Mariborski veèernik »Jutra«, 28. 5. 1936, št. 121, str. 2. B. p. Mladinski glasbeni nastopi. Slovenec, 12. 7.1944, št. 157, str. 3. B. p. Prva sklepna produkcija glasbene šole »Sloge«. Jutro, 6. 7.1944, št. 152, str. 4. B. p. Glasbeni narašèaj »Sloge«. Jutro, 11. 7.1944, št. 156, str. 3. Cvetko, Dragotin. 1962. Academia Philharmonicorum Labacensis. Ljubljana: Cankarjeva zaloba. Cvetko, Dragotin. 1955. Odmevi glasbene klasike na Slovenskem. Ljubljana: Dravna zaloba Slovenije. Danev, Simon. 1955. Spomini na prvih 12 let. 35 let SKUD Tine Roanc, str. 16, 17. Ljubljana: SKUD Tine Roanc. Dojèinoviæ, Uroš. 2012. Gitara na Balkanu. Beograd: Prosveta. Evans, Tom in Evans, Mary Anne. 1978. Guitars : music, history, construction and players: from the Renaissance to rock. London: Paddington press. Flisar, Manja. 2006. Sledi glasbe in plesa: šestdeset let Srednje glasbene in baletne šole Maribor. Maribor: Srednja glasbena in baletna šola. Golob, Vlado. 1955. Glasbena šola eleznièarskega glasbenega društva »Drava«. Srednja glasbena šola Maribor - 10 let v svobodi, str. 23–24. Grunfeld, Frideric. 1969. The Art and Times of the Guitar. New York: The Macmillan Company. Gröbming, Adolf. 1925. Kitarska šola za zaèetnike. Ljubljana: Minka Modic. Hasl, Drago. 1959. Zgodovina glasbene šole v Ptuju: k 40. obletnici slovenske glasbene šole. Ptuj: Šolski odbor glasbene šole. Maribor: SGŠ. Hladky, Karel. 1944. Kitarska šola. Ljubljana: Samozaloba. Koter, Darja. Glasbilo na srednjeveški freski z gradu Podsreda. Arhiv grad Podsreda - iz dokumentacije Kozjanski park (Pridobljeno po elektronski pošti dne 18. 2. 2014). Kranjc, Stane in Turšiè, Joe. 1942. Kitarska šola. Ljubljana: Uèiteljska tiskarna d. d. Kunst Dolgan, Lilijana. 1959. Glasbena šola v Kranju: ob petdesetletnici obstoja in delovanja. Kranj: Glasbena šola. Podbregar, Franc. 1955. Nekdanji zborovodja in predsednik pripoveduje. 35 let SKUD Tine Roanc. Ljubljana: SKUD Tine Roanc. Prek, Stanko. 1950. Šola za kitaro I/Škola za gitaru I. Ljubljana: DZS. Rauter, Branislav. 2012. Skladatelj, kitarist in kitarski pedagog Fernando Sor. Diplomsko delo. Maribor: Pedagoška fakulteta. 124 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 25. zvezek Rus, Ljudmil. 2009. Njeno velièanstvo kitara in njeni podaniki. Ljubljana: Forma 7. SI ZAL DOM 27/1, ObLO Mengeš, t. e. 3, a. e. 110. SI ZAL DOM 24/2, ObLO Mengeš, t. e. 28, a. e. 260. SI ZAL KRA 90, Glasbena šola Kranj, Š. 21. SI ZAL KRA 90, Glasbena šola Kranj, Š. 22. SI ZAL KRA 478, ZKO. Kr. št. 18. SI ZAL KRA 506, ZKO. Kr. št. 19. SI ZAL LJU 500 (M. F. - 355 Gröbming, Adolf). SI ZAL RAD/0113, š1. Stopar, Ivan. 1999. Grad Podsreda med vèeraj, danes, jutri. Celje: Zavod za varstvo naravne in kulturne dedišèine. Summerfield, Maurice Joseph. 2002. The Classical Guitar-Its Evolution and Its Players Sinc 1800. Blaydon on Tyne: Ashley Mark Publishing Company. Šegula,Toma. 2005. In memoriam Primo Soban. EPTA bilten, zv. 10, str. 9. Šegula, Toma. Kitara v Sloveniji 1925–1968. Zapiski Tomaa Šegule. Šegula, Toma. Kitarska kronika 1968–1980. Zapiski Tomaa Šegule. Šegula, Toma. Osebni pogovor. Ljubljana, 10. oktober in 17. oktober 2013. Šegula,Toma. Moja pot h kitari. Zapiski Tomaa Šegule. Tyler, James in Sparks, Paul. 2009. The Guitar and Its Music from the Renaissance to the Classical Era. New York: Oxford University Press. Vale, Giuseppe. 1943. Itinerario di Paolo Santonino in Carnita, Stiria e Carniola negli anni 1485–1487. Vatikan: Biblioteca apostolica Vaticana. Zapisnik z Aktiva uèiteljev kitare s podroèja ZPPS Ljubljana, Ljubljana, 6. november 1968. Zapisnik Aktiva uèiteljev kitare s podroèja ZPPS Ljubljana, Ljubljana, 12. april 1969. Zapisnik z Aktiva uèiteljev kitare s podroèja ZPPS Ljubljana, Ljubljana, 4. april 1970. Pripombe glasbenih šol k osnutku uènega naèrta, Ljubljana, 15. februar 1974. Zapisnik s sestanka Republiške komisije za konèno redakcijo predloga uènega naèrta, Ljubljana, 2. marec 197 Zapisnik s sestanka Strokovnega aktiva kitarskih pedagogov Slovenije, Ljubljana, 20. marec 1974. 125 Branislav Rauter, ZGODOVINSKI VPOGLED V POUK KITARE ... Summary The path of development of teaching guitar in Slovenian music schools started in the first half of the 20th century, much later than in some other, more guitar-friendly nations, where guitar playing has much longer and richer tradition. Otherwise modest historical sources testify about guitar’s presence in our region since the end of the 15th century, particularly showing its subordination in relation to other instruments. At the end of World War I in Slovenian territory there were only a few musicians playing the guitar on amateur level, they were self-taught by foreign guitar courses or textbooks. That inspired Slovenian composer and pedagogue, self-taught guitar player, Adolf Gröbming (1891-1969), to write the first Slovenian textbook for guitar in 1925, entitled Kitarska šola za zaèetnike, namenjena zlasti spremljavi petja (Guitar school for beginners, designed especially to accompany singing). Because of increased interest in playing guitar there emerged first companies for the production and trading of guitars, as well as music schools where the guitar playing was taught. In 1930s, teaching of guitar first started in the music school of Railway Society Drava in Maribor. The music school on the right bank of the river Drava operated between 1931 and 1941, when due to the German occupation ended. Before the commencement of World War II, guitar lessons began as well in the Music school of National Railway Society Sloga in Ljubljana. During the occupation, in Slovenian music schools guitar lessons only took place in Ljubljana in the music school Sloga, and at the Secondary School of Music at the Academy of Music. In the latter, the teaching of guitar was for the first time performed in the school year 1941/42 and it was taught by Stanko Prek, the most prominent representative of Slovenian guitar playing of the 1st half of the 20th century. The period in the aftermath of World War II until the beginning of 1960s was unfavourable for guitar playing on the Slovenian territory. Soon after the liberation, the teaching of guitar in Slovenian music schools was abolished, it was taught only in the scope of cultural-artistic clubs. In 1960s began the revival of guitar playing in Slovenia. In spite of the lack of adequate human resources, under heavy pressure of the youth eager to learn the guitar and their parents, the responsible agreed on the gradual integration of the guitar into music schools in the department of folk instruments. In the middle of 1960s, a number of Slovenian music schools already implemented teaching of guitar, but not in the same way and without a coordinated curriculum. In some places the lessons were held as group classes, in other places as individual classes, the length of the lessons differentiated, the majority of teachers was without a proper education, experience and knowledge. At the end of 1960s, Slovenian guitar teaching staff joined together to fulfil higher objectives, such as regularization of the status of guitar at music schools, creation of modern curriculum, organisation of systematic training of pedagogical personnel, and with joint work enabled new impetus to the development of guitar playing in Slovenia. In recent years interest in guitar playing is growing steadily, and the conditions for teaching are improving as well. To this certainly contributed Toma Šegula with his course Young Guitar Player (Mladi Kitarist). The collection of five textbooks was issued 126 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 25. zvezek between 1972 and 1983; between 1995 and 2000 the author has entirely renovated his course which today comprises 8 textbooks. Guitar studies at the secondary level were for a long time held only in Ljubljana, and later in Maribor, but today they are also provided at the Arts High Schools in Koper, Velenje and Celje. In 1985, guitar studies of First Instance were introduced at the Academy of Music in Ljubljana, and finally, the university studies of guitar were introduced in 1996, led by Andrej Grafenauer. With it guitar playing in Slovenia became equal to other instruments that had enjoyed that status much earlier; successful development path of teaching guitar in Slovenian music schools at all levels could be an example for all who strive for similar success of those instruments to which such development has failed until now. 127 Branislav Rauter, ZGODOVINSKI VPOGLED V POUK KITARE ...