# V vsakdanjem `ivljenju nas spremljajo naj- razliènejši obredi, ki jih izvajamo sami ali se jih udele`ujemo v veèjih ali manjših skupi- nah. Obredi, ki so lahko vse od pitja èaja do obiska svete maše ali doloèene prireditve, da- jejo smisel našemu `ivljenju in nas hkrati tudi povezujejo z drugimi. Stari so prav toliko kot èloveštvo samo in so del našega `ivljenja od rojstva do smrti. V prispevku `elim s sociološkega vidika predstaviti izvor in pomen besede ritual ter funkcijo, ki jo ima udele`evanje in/ali izva- janje posameznih ritualov oziroma obredov v našem `ivljenju z vidika posameznika in skupnosti. (    Beseda ritual (latinsko ritus) oznaèuje: “ponovljiv potek dejanj s simbolièno naravo. Pomeni tudi religiozno kultne ce- remonije, v katerih se z natanèno doloèe- nim obrazcem, besedami, dejanji posamez- niku ali skupnosti zagotavlja zašèita in us- pešnost. Posebej pomembni so obredi ob posameznih obdobjih èlovekovega `ivljenja (rojstvo, poroka, preskušanje zrelosti — ini- ciacije, smrt)”. (Veliki splošni leksikon 1997, 5. knjiga: 2953) Prvotni pomen besede obred pa izhaja iz besede red, “v doloèen red, zaporedje po- stavljeni dogodki” (Slovenski etimološki slo- var 1997: 396). Ritual se najpogosteje nanaša na t. i. re- ligiozne oblike `ivljenja in temelji na ponav- ljanju in/ali spominjanju. V Slovarju vero- vanj in religij (glej Dictionary of Beliefs and Religions 1992: 442-443) je verski ritual pred- stavljen kot predpisano dejanje, ki se od èasa do èasa ponavlja na sistematièen naèin. Je skupen del èloveškega `ivljenja, ki ima po- seben pomen v religiji. Te vrste ritualov se od verstva do verstva razlikujejo, vendar po- vsod v grobem smislu zasledimo štiri glav- ne oblike: - rituali èašèenja se navezujejo na glavne vzorce in vèasih tudi na posebne dneve. Izvajajo se cerkvah, mošejah, sinagogah, templjih, pagodah itd. - praznièni rituali so skupni najveè religijam in najpogosteje pomenijo proslavljanje rojstnih dni kljuènih oseb (kot so rojstvo Jezusa, Mohameda, Bude …) ali kljuènih dogodkov ali obdobij. - rituali prehoda oznaèujejo prehod in ini- ciacijo posameznika v novo dru`beno in religiozno stanje. Izvajajo se ob posamez- nih obdobjih èlovekovega `ivljenja (rojs- tvo, poroka, preizkušnje zrelosti — inicia- cije, smrt). Njihova funkcija je ohranitev harmoniènega razmerja znotraj dru`be- nega reda s ponotranjanjem dru`benih pravil in vrednot tako, da posamezniki po- stanejo “zreli” èlani dru`be. - zakramentalni rituali se pogosto nanašajo na rituale prehoda in tudi na pomembne religiozne dogodke, kot so mašniško pos- veèenje, spoved in evharistija (spomin na Jezusovo smrt). Besedo ritual je v razdelani obliki prvi zaèel uporabljati A. van Gennep (1960). V svojih prouèevanjih se je še posebej osredo- toèil na t. i. rites de passage, ki po njegovem spremljajo pomembne spremembe/prehode v `ivljenjskem ciklusu posameznika. Razli- kuje rituale loèitve, prehoda in ponovne vkljuèitve. %# ">? -@. & " %    # #     $#   Posamezniki, povezani v skupino z rituali in ceremonijami, ne predstavljajo skupine le v primerih èašèenja, temveè gre za stabilnejšo obliko skupine, ki povezuje posameznike tudi sicer. Njihova vloga je pomembna predvsem, èe posameznik zaide v te`ave ali v èasu kriz, ki zajamejo posameznike, ker gre med nji- mi za vzajemne oblike pomoèi. Za te skupine veljajo namreè posebna pravila, ritualni pred- pisi, ki se jih morajo èlani dr`ati. Kohezivna funkcija ritualov je vidna tudi v kolektivnih naèinih mišljenja. Posamezni- kom se preko ritualov doloèa, kaj naj mislijo, kar je po Giddensu (1993) bolj znaèilno za tradicionalne kulture, kjer je ni`ja stopnja izo- brazbe, velik pomen pa ima t. i. veèja ali manjša prostorska izoliranost. Na podlagi tega lahko trdimo, da so bile osnovne kate- gorije mišljenja, ki zajemajo razumevanje èasa in prostora, najprej oblikovane v religioznih terminih. Kohezivnost je osnova interakcij med ljudmi, katerih posledica je tkanje vezi med ljudmi. Temelj in v nekem smislu celo za- èetek pa predstavljajo rituali. Goffman (v Pio- trowski 1987: 23) pri interakcijah razlikuje med ritualom kot govor in ritualom kot iz- menjava. Pri Goffmanu je ritual prisoten v vsakem dejanju interakcije; “pokloni, poljubi, rokovanja, pozdravi, banalna govorièenja, plitkost, itd. so v znaèaju pogosto ceremo- nialni” (Goffman v Piotrowski 1987: 23). Za ritual je znaèilna kompleksna mre`a pome- nov, ki se (po Piotrowskem) nanaša na do- loèeno stališèe, ki se oblikuje znotraj celotne strukture mišljenja o neki stvari. Tako lahko celo reèemo, da je v èloveški dru`bi veriga ritualov in interakcij, kjer gre za sreèanja ljudi in za delitev obèutkov med njimi, kar pa se dogaja predvsem skozi “face-to-face” sreèanja. Poleg teh strogo osebnih sreèanj so mo`ni tudi drugi naèini sreèanj oziroma izmenja- ve, kar pa zavisi od znaèilnosti in stopnje raz- vitosti kulture in dru`be, ki ji posamezniki pripadajo. Sami verski obredi ustvarjajo razredno strukturo z vplivom na èloveško moralno za- vest, kulturne razlike in s krepitvijo struk- ture medsebojnih povezav in izkljuèitev (glej Collins 1994: 216). Sama “stopnja in vrsta participacije posameznikov v interakcijskih ritualih doloèa njihove razredne kulture” (Collins 1994: 222). Poleg verskih ritualov imajo kohezivno vlogo tudi verske doktrine, ki s simboliziranjem razliènih dru`benih sku- pin slu`ijo ohranitvi vsake skupine posebej. Celotna dru`ba je namreè sestavljena iz veèjih ali manjših skupin in zdru`enj. Miti in rituali “ohranjajo kohezivnost dru`be …” in “dramatizirajo temeljne dru`- bene potrebe” (Kluckhohn v Jambrek 1984: 353). Sicer pa govori o “fundamentalnih po- trebah dru`be, da bi s pomoèjo vseobsega- joèih konfiguracij besednih simbolov (ritua- lov) ohranila svojo kohezivnost in posamez- nika pred neznosnim konfliktom” (Kluck- hohn v Jambrek 1984: 353). Najbolj intimno in eno najmanjših oblik asociacij predstavlja dru`ina, ki je tudi te- meljna celica dru`be. V okviru dru`ine naj- demo dru`inske rituale, med katere je vklju- èena veèina verskih praznikov. Pomembna funkcija te celice dru`be je ohranjanje in prenašanje ritualov ter tradicije (osnovne ko- hezivnosti dru`be) same. Za to je potreb- na stabilna struktura dru`ine, saj je to os- novni pogoj za ohranjanje doloèenih kon- ceptov mišljenja in delovanja. Poleg ritualov pa dr`ijo dru`ino skupaj tudi t. i. ceremo- nije, ki se jih doloèena dru`ina udele`uje bo- disi v sklopu verskih praznikov ali kakšnih drugih prilo`nosti. V verskem smislu kot dru`ina ni mišljena le biološka dru`ina sama, ampak gre tukaj za širši pomen, in sicer za skupnost vernikov znotraj velike povezane dru`ine. Stabilna struktura dru`ine, še posebej dru`ine v šir- %#  # šem smislu, je pogoj za stabilno strukturo dru`be. Po Collinsu (1994) strukturo dru`be izra`a vsebina idej, ki so pomembne za dru`- bo, mehanizem, ki te ideje proizvaja, pa so rituali. “Ideje prostora, èasa, števila in drugih osnovnih kategorij niso univerzalne in nes- premenljive, toda prevzemajo svojo obliko osnovne strukture dru`be in se spreminjajo, kot se spreminja dru`ba” (Durkheim v Col- lins 1994: 212).    $ Rituali so na eni strani vir kohezivnosti in solidarnosti, na drugi pa vir konfliktov. Vzroki za slednje so najpogosteje razne spre- membe, ki ogro`ajo stabilnost temeljnih dru`benih enot (npr. dru`ine), razne delitve (npr. hierarhija), predvsem v smislu prevlade enega dela nad drugim. Tisti del, ki je na višji stopnji nad drugim delom, navadno temu delu nekaj vsiljuje, kar pa podrejeni del spre- jema z veèjim ali manjšim odporom. Goff- man (v Jambrek 1984: 264) pravi, “da si paè vsaka oseba `eli usmerjati in nadzorovati rav- nanje drugih tako, da jim posreduje podatke, ki v njen prid opredeljujejo dano situacijo”. Ljudje namreè ne te`imo vedno le k solidar- nosti, ampak je v naši naravi sami tudi hre- penenje po oblasti in prevladi nad drugimi. To pa je v prid tistim, ki jim uspe doseèi pre- vlado nad drugimi, pri ostalih, ki so v po- drejeni vlogi, pa vzbudi nasprotovanja in od- por do prevlade nad njimi. Vir konfliktov so tudi vojne, ki se vršijo na ritualen naèin, npr. vojna za dobrine.  ( “Miti in rituali imajo samo na videz sim- bolièen pomen. Njihova moè je tako resnièna kot moè ukaza. Kdor se jim podreja, prizna- va legitimnost doloèene dru`bene ureditve dru`- be in njenega vodstva. In kdor jih zanika (pro- testant, heretik, renegat, krivoverec) ali se ne pokorava obrednim pravilom (ikonoklast, eks- centrik, neotesanec), neposredno ogro`a tiste po- sameznike in skupine, katerih polo`aj temelji na dru`benem soglasju o ustreznih simbolih.” (Jambrek 1984: 347) Ritualno ravnanje je, èeprav ima simbo- lièen pomen in njegov izvor in namera ni- sta vedno èisto razumljiva, racionalno. Ri- tuali so temeljna osnova dru`be in èloveškega bivanja, saj na ustaljen naèin urejajo dru`- bene procese in spremembe. Njihova najpo- membnejša funkcija je vnaprejšnje doloèa- nje okvirov dru`benega razvoja in vzpostav- ljanje dru`benega ravnote`ja. So tudi vir tka- nja vezi med ljudmi to še posebej velja za tiste vrste ritualov, ki temeljijo na izmenjavi npr. darov. Na ta naèin si namreè najla`je prido- bimo naklonjenost drugih. Literatura: Collins, Randall (1994): Four Sociological Traditions. Oxford: Oxford University Press, 181–295. Gennep, Arnold van (1960): The rites of passage. Chicago: University Press. Giddens, Anthony (1993): Sociology. Cambridge: Polity Press, 465–466. Jambrek, Peter (1984): Sociologija. Ljubljana: Dr`avna zalo`ba Slovenije, 341–356. Snoj, Marko (1997): Slovenski etimološki slovar. Ljubljana: Mladinska knjiga, 396. Larousse Dictionary of Beliefs and Religions (1994). Edinburgh: Larousse, 442–443. Veliki splošni leksikon; v osmih knjigah (1997). Ljubljana: DZS, 341–356. Über die Bedeutung der Rituale für unser Leben (2006). Dosegljivo na: http://www.kath-kirche- kaernten.at/pages/bericht_slo.asp?id=6364, 1. 3. 2007. %#