Tudi hrvatsko učiteljstvo izpregledava .. . Vsi učitelji so za združilev, stanovsko slogo in stanovsko edinstvo. — Nova stner stanovske pohtike slovenskega učiteljstva zmaguje tudi na Hrvatskem. — Kmalu bo strnjen ves naš stan v državi! Tudi na političnem in stanovskem po lju so se razmere izpremenile. Nastali so novi nazori glede življenskih potreb. Mar« sikatero naziranje so izpremenile izkušnje. Postavljeni smo pred nove gotove činjenis ce, ki jih moramo upoštevati, ako nečemo še naprej imeti zakopane glave v pesek. Danes ne morcmo več nadaljevati v starem duhu, ker so drugačne razmere in so drugi časi. Celo pristaši svoječasnih vla= dajočih strank uvidevajo pogrešnost teda« njc šolske politike, pa so danes prati vsa* kemu nadaljnjemu preganjanju v učitelj* skih vrstah. Danes mora »Hrv. učit« dvigniti svoj glas proti vsemu onemu, kar bi zamoglo ogrožati interese našega stanu, pa naj pride to od katerekoli strani. Budno mora paziti na vsako dejanje na prosvetnem in šolskem polju ter ga podvreči objektivni kritiki in na podlagi tega odobriti ali obsoditi. List mora biti merilo tudi za ljudi, ki imajo od* ločilno besedo v prosvetnem delovanju in ako so oni prožeti demokratskega duha, morajo poslušati nasvcte in kritiko, izne* šcno v listu. List mora prinašati vse potrebne infors macije, osvetliti mora neopravičene napadc in vzgajati mlado učiteljsko generacijo v stanovskem duhu. Beležiti mora vse pojave in pokrete na šolskem polju doma in v tujini. List mora biti nosilec in propagator novih idej, ki se porode v naših stanovskih vrstah. Najvažnejša in najaktualnejša taka ideja je brez dvoma ideja pomirjenja in zbližanja ter ideja sporazuma med celos kupnim učiteljstvom kraljevine SHS. Pred takimi vprašanji si ne moremo zakrivati oči. Odločno moramo reči, da smo na strani onih, ki žele zbližanja. Sporazum je eno najvažnejših vpras šanj. Tu je treba iskrenega sodelovanja vseh, brez razlike. Brez njega ostanemo na mrtvi točki in pridemo med dva kamna. Opredeljujemo se za ono, kar je za naš stan bolje. Dobro vemo, da samo s pisa» njem ne bomo realizirali sporazuma, a to nas ne moti. Naše pisanje je samo načelne važnosti, ki ga naj vodstvo izvede. Ponovno izjavljamo, da »Hrvatski uči» telj« želi, da čimprej pride do spotazuma, ne samo zaradi stanovskih, temveč radi obs čih narodnosprosvetnih interesov. »Hrvatski učitelj« želi stanovske sloge vsega učiteljstva v državi, zato piše in hoče tudi nadalje pisati v duhu sporazuma ...« Prinašamo članek voditelja hrvatskega učiteljstva, ki je še izven UJU, urednika Drag. Nemeta, da vsakdo iz njega raz* vidi zdravo idejo slovenskega pokreta in v premislek onemu slovenskemu učiteljstvu, ki je še vedno izven UJU. Vodilni člani UJU iz Hrvatske so se na seji Glavnega odbora UJU v Beogradu odločno izrekli, da so pripravljeni se zdru* žiti v UJU s svojirni tovariši, ki so dosedaj stali izven UJU. Obširno so iznesli histori* jat dosedanjih razmer na Hrvatskem in so povdarjali, da pravih načelnih stanovskih razlik v obče ni bilo med obema skupinama in so delile obe skupini le osebnosti in polii tično strankarstvo, nekaj pa tudi gospodar« ska vprašanja glede imetja. Na njihovi stras ni je največja pripravljenost za združitev z učiteljstvom, ki je še izven UJU. Nespravljiva je pa mala skupina hr« vatskega učiteljstva, ki jo vodi upokojeni ravnatclj tov. Tomašič, predsednik S a« veza Hrvatskih Učiteljev. Se* veda izvira vsa nespravljivost iz le politič* no strankarskih motivov. Skupini Tomašiča stoji nasproti večina hrvatskega učiteljstva, ki je še izven UJU, (od 700—1000), katero vodi podpredsednik Saveza Hrv. Učit, urednik »H r v a t s k e * g a u č i t e 1 j a« tov. Drag. N c m e t. Zelo odločno piše za združitev »H r * v a t s k i u č i t e 1 j«, ki pojasnjuje učitelj* stvu potrebo nove stanovske orientacije. Izpod peresa urednika »Hrvatskega učitelja« tov. Drag. Nemeta je v zadnji številki članek, ki ga naj dobro prcmislijo posebno oni, ki so v zadnjem času izstopili iz UJU. Temeljne misli iz članka so razvidne iz sledečih odlomkov: »Hrvatski učitelj« je pričel iznašati no* vc nazore o našem stanovskem življenju in uravnava v tej smeri tudi pisanje lista. To smer — kakor se vidi — smatra nekaj tos varišev za napačno in se sprašuje: Kako to, da se je pričelo propagirati idejo zbližanja in pomirjenja? Pa to je razumljivo. S časom so se raz* mere izpremenile. Oni naši tovariši, ki žive še danes v dobi leta 1921 in ne vidijo ali pa nečejo videti faze razvoja in evolucije na bolje — se niso poglobili v temelj našega pisanja, ki očito kaže, da ne želimo nada« ljevanja starih razmer, bratskega sovraštva in klanja, zaradi česar smo ostali izolirani in nismo mogli napraviti za sebe in za svoj stan niti toliko koristnega, kolikor je za »nohtom črnega«. Večina teh s skepso gleda na novo smer pisanja v listu. Njim niso jasni vzro« ki nedelavndsti »Saveza Hrv. Učit.«, ker jih isti ni na to pripravil, a na drugi strani no» sijo krivdo oscbe, ki hočejo za vsako ceno novo smer pisanja predočiti učiteljstvu kot nelegalno, ker oni, t. j. ti ljudje nečejo zblis žanja.