eni strani izvaja strategijo svojega razvoja in hkrati podpira razvoj določenih dejavnosti panog. Temu je namenjen t. i. 6. okvirni program za področje znanosti, raziskav in inovacij. Evropska unija je okvirni program snovala za dejavnost na področjih znanosti, raziskav in inovacij. Njegov proračun za leta od 2002 do 2006 skupaj znaša 17,5 milijard EUR, kar pomeni 4 do 5 odstotkov celotne porabe za raziskave in tehnološki razvoj v Evropski uniji. Glavni cilj šestega okvirnega programa je z integracijo in koordinacijo raziskav v Evropi, ki je do sedaj zelo razdrobljena, ustvariti skupen evropski raziskova- lni prostor. S temi raziskavami hkrati cilja na krepitev konkurenčnosti evropskega gospoda- rstva, med drugimi naj bi program rešil mnoga družbena vprašanja ter oblikoval in izpeljal politiko EU. Program je sestavljen iz treh velikih sklopov dejavnosti, v okviru katerih je mogoče prijavljati projekte: integracija evropskih raziskav, strukturiranje skupnega evropskega raziskovalnega prostora, krepitev skupnega raziskovalnega prostora. Povzetek Članek obravnava področje šestega okvirnega programa EU in projekte, ki se izvajajo v okviru tega programa. Predstavljeni so tako imenovani instrumenti, ki definirajo tipe projektov in jih je je mogoče prijavljati ter izvajati v tem okvirnem programu. Predstavljamo tudi temeljne strategije in cilje Evropske komisije ter področja, na katerih želi Evropa srednjeročno doseči sam svetovni vrh. Naprej je prikazana povezava med instrumenti in področji dejavnosti, ki naj bi se izvajale pri projektih, in ki jih organizacije lahko razumejo tudi kot napotilo za oblikovanje razvojnih projektov in strateških usmeritev. Ključne besede: šesti okvirni program, projekt, raziskave, Evropska komisija Uvod Projekti so rezultat procesa oblikovanja strategij. Gre za to, da se strategije pretvorijo v projekte, ki jih organizacija v nekem časovnem zaporedju tudi izvaja1. Pri tem gre lahko za posamezne projekte ali njihove programe, ki združujejo logično, terminsko, finančno in drugače povezane projekte. Ta trditev velja za podjetja in druge organizacije pri izvajanju strategij njihovega razvoja ter tudi za izvajanje nacionalnih programov. Lahko pa jo prenese- mo na podporne programe EU, s katerimi EU na Projektna mreža Slovenije 26 december 2005STROKOVNI PRISPEVEK Projekt šestega okvirnega programa EU Lojze Osvald, zunanji sodelavec Inštituta za projektni management, UM - Ekonomsko-poslovna fakulteta, e-pošta alojzij.osvald@uni-mb.si 1 Glej Hauc, Anton. 2002. Projektni management, str. 117. Sedem prednostnih področij Posebne dejavnosti (za široko področje raziskav) Bioznanost, genomika in biotehnologija za zdravje Podpiranje politike EU ter predvidevanje znanstvenih intehnoloških potreb Tehnologija informacijske družbe Specifične raziskovalne dejavnosti majhnih in srednje velikihpodjetij Nanotehnologija in nanoznanost, večfunkcionalni materiali na podlagi novega znanja ter nove proizvodne metode in naprave Posebne dejavnosti za podporo mednarodnega sodelovanja Aeronavtika in vesolje Nove in nanje nanašajoče se znanstvene in tehnološkeraziskave Kakovost in varnost živil Trajni razvoj, globalne spremembe in ekosistemi Državljani in država v na znanju temelječi družbi Tabela 1: Prvi sklop dejavnosti (integracija evropskih raziskav) Integracija evropskih raziskav S V raziskovalne projekte bi se morali poleg raziskovalnih institucij vključevati tudi industrija ter mala in srednje velika podjetja, bolnišnice in druge zdravstvene institucije, politične in pravne institucije, organizacije za varovanje pravic pacientov in institucije s področja etike. Drugo prednostno področje: Tehnologija informacijske družbe4 Prednostna področja programa IST lahko porazdelimo v tri tehnološke bloke: I. komponente mikroelektronike in mikrosistemi, II. komunikacijska infrastruktura in tehnologije programske opreme in III. uporabniku prijazni vmesniki. Lahko jih razdelimo tudi na aplikativne raziskave, ki rešujejo probleme družbe in gospodarske izzive: varnost in zaupanje, sistemi za državljane, trajnostna rast in izboljšanje konkurenčnosti, reševanje kompleksnih problemov. Program IST v 6. OP se osredinja je na prihod- njo generacijo tehnologij, konkretno na tehnologije računalnikov in omrežij, ki bodo inte- grirani v naše vsakodnevno okolje. Tako bo dostop do številnih storitev in aplikacij omogočen prek preprostih, ljudem prijaznih vmesnikov. Vizija "inteligentnega" okolja postavl- ja uporabnika, posameznika, v središče prihod- njega razvoja, ki vodi v na znanju temelječo družbo, ki obsega vse in vsakogar. Tretje prednostno področje: Nanotehnologije in nanoznanost, večfunkcional- ni materiali na podlagi novega znanja ter nove proizvodne metode in naprave5. I. Nanotehnologije in nanoznanost kot najmo- dernejše in najhitreje razvijajoče se področje. II. Večfunkcionalni materiali na podlagi novega znanja. III. Nove proizvodne metode in naprave. IV. Interdisciplinarno področje, ki povezuje vsa tri navedena področja. Cilj programa je priprava podlage za raziskave evropske industrije, da bo ta zmogla preskočiti s proizvodnje, ki temelji na naravnih surovinah, na okolju prijazno in na znanju temelječo proizvodnjo. Sklopi dejavnosti 6. okvirnega programa SKLOP ? integracija evropskih raziskav Sklop integracija evropskih raziskav zajema sedem prednostnih področij, ozko omejenih po tematiki, in posebne dejavnosti, namenjene širšemu področju raziskav. Struktura tega sklopa je prikazana v tabeli 1. Sedem prednostnih področij2 To so področja, na katerih bi rada Evropa srednjeročno postala vodilna oziroma bi rada ustvarila najmočnejši in dinamičen raziskovalni prostor na svetu. Ustvariti želi gospodarski prostor, ki bo neprestano rasel in tako ustvarjal vedno več boljših delovnih mest ter pripomogel k vedno boljši socialni integraciji. Prvo prednostno področje: Znanost o življenju, genomika in biotehnologija za zdravje3 Glavni tematski področji prve skupine sta: I. Napredna genomka in njena uporaba za zdravje a) Osnovno znanje in orodje za funkcionalno genomiko ter njuna uporaba za zdravje v vseh organizmih: izražanje genov in proteomika, strukturna genomika, primerjalna in populacijska genomika, bioinformatika, večdisciplinarna funkcionalna genomika, usmerjena na osnovne biološke procese. b) Uporaba znanja in tehnologij v genomiki in biotehnologiji za zdravje: tehnološke platforme, preventiva in terapevtska orodja. II. Boj proti poglavitnim boleznim: a) Uporaben pristop k znanju o medicinski genomiki in biotehnologiji za zdravje ob pogostih boleznih: diabetes, bolezni srca in ožilja, odpornost na antibiotike, delovanje možganov, staranje. b) Boj proti raku. c) Boj proti nalezljivim boleznim, povezanim z revščino (AIDS, malarija, tuberkoloza). Projektna mreža Slovenije december 2005 27STROKOVNI PRISPEVEK 2 Angl. Thematic Areas; http://www.cordis.lu/fp6/sp1_wp.htm. 3 Angl. Life sciences, genomics and biotechnology for health; http://www.cordis.lu/fp6/lifescihealth.htm. nadzor zdravstvenega tveganja, poveza- nega s spremembami v okolju. Šesto prednostno področje: Trajnostni razvoj, globalne spremembe in ekosistemi 8 Program ima tri glavna področja raziskav, ki so naprej razdeljena na podpodročja: I. Trajnostni energetski viri: raziskave s kratkoročnimi, raziskave z dolgoročnimi učinki. II. Trajnostni kopenski transport: okolju prijazni in konkurenčni transportni sistemi, varnejši, učinkovitejši in bolj konkurenčna železniški in ladijski transport. III. Globalne spremembe in ekosistemi: plini tople grede, vodni cikli in prst, bioraznolikost, trajnostno upravljanje naravni površin. Šesto prednostno področje je namenjeno krepitvi znanstvenih in tehnoloških zmogljivosti za vpeljavo koncepta trajnostnega razvoja v Evropi, ki zajema okoljske, ekonomske in socialne vidike razvoja s posebnim poudarkom na obnovljivih energetskih virih, uravnoteženih transportnih tehnologijah in trajnostnem upravljanju evro- pskih kopenskih in morskih virov. Sedmo prednostno področje: Državljani in upravljanje v družbi znanja9 I. Družba znanja in socialna kohezija pospeševanje ustvarjanja, širitve in uporabe znanja ter vpliv slednjega na gospodarski in socialni razvoj; možnosti in izbire za razvoj družbe znanja; raznolikost poti k družbi znanja. II. Državljanstvo, demokracija in nove oblike upravljanja posledice evropske integracije in širitve za upravljanje in državljane; opredelitev področij odgovornosti in nove oblike upravljanja; reševanje konfliktov ter uveljavljanje miru in zakonitosti; nove oblike državljanstva in kulturne identitete. Teme so lahko interdisciplinarne, vendar z jasnim težnostnim središčem. Podpora bo namenjena zlasti: transnacionalnemu raziskovanju, primerja- lnim študijam in koordiniranju razvojne statistike, kvantitativnim in kvalitativnim kazalcem; interdisciplinarnemu raziskovanju podpore javnim politikam; ustanovitvi in uporabi evropske platforme raziskovalnih infrastruktur ter tudi podatkov in baz znanja. Četrto prednostno področje: Aeronavtika in vesolje6 V aeronavtiki so raziskave usmerjene v: I. krepitev konkurenčnosti podjetij, II. izboljšanje vplivov na okolje glede na emisije plinov in hrupa, III. izboljšanje varnosti in zaščite letal ter izboljšanje zmogljivosti in varnosti zračnega prometa. Splošni cilji podprograma Aeronavtika so uresničevanje potreb družbe po bolj učinko- vitem, varnem in okolju ter prijaznem zračnem prometu. Vodilna vloga evropske aeronavtične industrije je ustvariti konkurenčno verigo dobaviteljev, vključno z malimi in srednjimi podjetji. Na področju vesolja je predvidena usmeritev raziskav: I. na integriranje produktov, modelov in procesov za aplikacije na področju okolja in zaščite (GMES), II. na razvoj uporabniških segmentov in storitev (Galileo) ter III. integracijo širokopasovnih satelitskih telekomunikacij (SATCOM) z GMES in Galileo. Peto prednostno področje: Kakovost in varnost živil ter prehrane7 Dejavnosti so namenjene raziskovalnim ekipam na celotni prehranski verigi od "vilic do vil" (from fork to farm) in bodo obsegale naslednja področja: I. Celotna prehranska veriga. II. Epidemiologija s prehrano povezanih bolezni in alergij. III. Vpliv živil (hrane) na zdravje. IV. Sledljivost v prehrani, predelavi, dodelavi, distribuciji in pripravi živil (proizvodna veriga). V. Analizne metode, načini detekcije in nadzora. VI. Varne in okolju prijazne metode in tehnologi- je proizvodnje ter zdrava živila. VII. Vpliv živalske krme na človekovo zdravje. VIII. Zdravstvena tveganja zaradi vplivov okolja. Peto prednostno področje sledi naslednjim ciljem: uveljavitev sistema povezave med prehrano in zdravjem; vzpostavitev integrirane specifične in tehnološke podlage, potrebne za razvoj okolju prijaznega sistema proizvodnje in distribucije varnih, zdravih in bolj raznovrstnih živil za pestro prehrano, z upoštevanjem kmetijstva, ribištva in marikulture; nadzor prehranskega tveganja, temelječ predvsem na biotehnoloških orodjih in ugotovitvah postgenomskih raziskav, Projektna mreža Slovenije 28 december 2005STROKOVNI PRISPEVEK Instrumenti in oblike spodbujanja12 Različni projekti in ukrepi, ki so potrebni za izvedbo šestega okvirnega programa, se imenu- jejo instrumenti. Za raziskave, ki jih izvaja več partnerjev hkrati, je na voljo več različnih instru- mentov. Za raziskovalce posameznike in instituci- je so na voljo tudi razni programi mobilnosti, posebni projekti za mala in srednje velika podjetja, podpora za gradnjo in uporabo velikih raziskovalnih infrastruktur. V šestem okvirnem programu lahko izbiramo med naslednjimi instrumenti: mrežami odličnosti (NoE - Network of Excellence), integriranimi projekti (IP - Integrated projects), skupnim izvajanjem nacionalnih raziskovalnih programov (Article 169), posebnimi ciljnimi raziskovalnimi projekti (STREP - Specific Targeted Research Programmes), koordinacijskimi dejavnostmi (CA - Coordination Actions), posebnimi podpornimi dejavnostmi (SSA - Specific Support Action), posebnimi raziskovalnimi projekti za mala in srednja podjetja (Specific projects for SME's), posebnimi ciljnimi raziskovalnimi in posebni- mi ciljnimi inovacijskimi projekti (STREP - Specific Targeted Research Projects, STIP - Specific Targeted Innovation Projects), raziskavami gospodarskih združenj (Collective research), specifičnimi programi za promocijo infrastrukture (Specific actions to promote research infrastructures), akcijami Marie Curie za mobilnost, izobraževanje in odličnost. Mreže odličnosti13 Mreže odličnosti so večpartnerski projekti, katerih glavni cilj je utrditi znanstveno in tehnološko odličnost na nekem določenem raziskovalnem področju. To dosežemo z inte- gracijo kritične mase raziskovalcev ali stroko- vnjakov v mrežo odličnosti. Ti strokovnjaki morajo sodelovati na skupnem programu dejavnosti. Najpomembnejši cilj je ustvariti stopnjujočo se in trajno integracijo raziskovalnih zmogljivosti sodelujočih partnerjev. Hkrati pa je treba dopo- lnjevati znanje na izbranem raziskovalnem področju. Mreže odličnosti so več kot le sheme za koordinacijo raziskav in izmenjavo informacij, prav tako ni njihov glavni namen raziskvanje. Sodelujoče organizacije morajo resno vlagati v strukturne spremembe, katerih glavni cilj je trajna SKLOP - Strukturiranje skupnega evropskega raziskovalnega prostora10 Evropska unija želi odpraviti slabosti v strukturi sedanje raziskovalne dejavnosti. Glavni cilji in dejavnosti v tem sklopu se nanašajo na podro- čja v tabeli 2. To so področja dejavnosti, v kater- ih se lahko prijavljajo projekti poljubnih tem ne glede na znanstveno ali tehnološko področje. Tabela 2: Drugi sklop dejavnosti (strukturiranje skupnega evropskega raziskovalnega prostora) SKLOP - Krepitev skupnega raziskovalnega prostora11 Cilj tega sklopa je pobuda za koherentno oblikovanje raziskovalne in inovativne politike v Evropi tako, da bo koordinacija programov in skupnih dejavnosti, ki bodo izvajani na naciona- lnem, regionalnem in na mednarodnem področju, ustrezno podprta. Dejavnosti v tem sklopu so lahko poljubne in se lahko nanašajo na katero koli znanstveno in tehnološko podro- čje. Pri tem gre ali za koordinacijsko dejavnost ali za ukrepe s ciljno podporo. Tabela 3: Tretji sklop dejavnosti (krepitev skupnega raziskovalnega prostora) Projektna mreža Slovenije december 2005 29STROKOVNI PRISPEVEK Strukturiranje skupnega evropskega raziskovalnega prostora Raziskave in inovacije Človeški viri in mobilnost Raziskovalne infrastrukture Znanost in družba Krepitev skupnega raziskovalnega prostora Koordinacija raziskovalnih dejavnosti Razvijanje razvojne in inovacijske politike 4 Angl. Information society technologies; http://www.cordis.lu/fp6/ist.htm. 5 Angl. Nanotechnologies and nano-sciences, knowledge-based multifunctional materials and new production processes and devices; http://www.cordis.lu/fp6/nmp.htm. 6 Angl. Aeronautics and space; http://www.cordis.lu/fp6/aero- space.htm. Projektna mreža Slovenije 30 december 2005STROKOVNI PRISPEVEK Finančna integracija: združevanje javnega in zasebnega financiranja raziskav, v katerega se lahko vključita tudi Evropska investicijska banka in EUREKA. Pomembni dejavnosti pri tej vrsti projektov sta tudi širjenje in prenos znanja med partnerji na področju managementa znanja. Da bi bili vsi cilji doseženi, je treba opraviti še analizo in oceniti razvite tehnologije ter po potrebi izdelati poročilo vpliva na okolico, povezanega z dejavniki, ki bodo nastali z eksploatacijo pridobljenega znanja. Pri integriranih projektih morajo sodelovati najmanj trije partnerji iz treh različnih držav Evropske unije. Najmanjše število partnerjev je vedno določeno pri pozivu za oddajo predloga projekta. Z izkušnjami se je pokazalo, da je za izvajanje take vrste projektov praviloma potre- bno večje število partnerjev. Stroški izvajanih dejavnosti na projektu ponavadi dosežejo vrednost nekaj deset milijonov evrov. Spodnje najnižje meje vrednosti projekta ni, pomembno je le, da ima izvajalec poleg visokih ambicij še potrebno kritično maso zmogljivosti za dobro izvajanje projekta. Finančni prispevek bo podan v obliki subvencije k proračunu projekta. Evropska komisija prevzame del stroškov, nastalih pri projektu. Višina sofinanciranja je za vsako dejavnost, ki se izvaja v projektu, dolo- čena posebej. Mreže odličnosti se uporabljajo v vseh sed- mih prednostnih področjih in v posebnem pro- gramu za jedrske raziskave. V določenih uprav- ičenih primerih se lahko izvajajo tudi na nekater- ih drugih področjih. Skupno izvajanje nacionalnih raziskovalnih programov16 Projekti tega instrumenta zahtevajo sodelo- vanje na ravni nacionalnih vlad. Namen tega je skupno izvajanje in integracija celotnega nacionalnega ali regionalnega programa za določeno tematsko področje. Za izdelavo pred- loga je potreben sporazum, ki zahteva skupno pobudo več držav članic EU, zastopanih s svoji- mi nacionalnimi programi. Pri tem pa morajo sodelovati z evropsko komisijo, ki bo pomagala izdelati predlog. Postaviti ali izdelati je treba posebno strukturo izvajanja. Ti nacionalni projek- ti se lahko izvajajo na prav vseh področjih, ki jih pokriva šesti okvirni program. Pričakovani prispevek evropske komisije lahko doseže vrednost nekaj deset milijonov evrov ali več. integracija njihovih raziskovalnih zmogljivosti v mrežo odličnosti. To zahteva prevzemanje obveznosti na vseh ravneh odločanja v orga- nizaciji, med drugimi tudi v vrhunskem managementu in finančni službi. Najpomembnejši dosežek je trajno restruktuiran in preoblikovan način izvajanja raziskav v Evropi. V projektu mreže odličnosti morajo sodelovati najmanj trije partnerji iz treh različnih držav Evropske unije14. Treba je poudariti, da to število sodelujočih niha pri vsakem projektu. Najmanjše število partnerjev je vedno objavljeno v pozivu za oddajo predloga projekta. Večje mreže zajemajo nekaj sto raziskovalcev hkrati. Obstajajo pa tudi manjše mreže, katerih velikost je bolj omejena. Takšne mreže so podprte pod pogojem, da zasledujejo ambiciozno zastavljene cilje in zajemajo kritično maso, potrebno za doseganje teh ciljev. Prispevek Evropske komisije bo izplačan v obliki subvencije, ki lahko znaša od nekaj milijonov pa do nekaj deset milijonov evrov. Mreže odličnosti se uporabljajo na vseh sedmih prednostnih področjih in v posebnem programu za jedrske raziskave. Mogoče jih je uporabiti še v določenih posebnih primerih. Integrirani projekti15 Integrirani projekti so večpartnerski projekti za podporo ciljno usmerjenih raziskav. Njihov glavni namen je ustvarjanje znanja, potrebnega za izpolnitev tematskih prednostnih nalog. Da bi dosegli zastavljene cilje, povezane s poveča- njem evropske konkurenčnosti in nujnimi socialnimi potrebami, morajo ti projekti obsegati kritično maso raziskovalcev. Projekti morajo nujno zajemati raziskovalne dejavnosti, lahko pa obsegajo tudi dejavnosti tehnološkega razvoja in demonstracij. V določenih primerih imamo lahko v projektu tudi izobraževalne dejavnosti. Projekt, ki bi ga radi izpeljali, je lahko na kateri koli točki raziskovalnega postopka. En sam projekt lahko pokriva tudi vse raziskave, od osnovnih do uporabnih. Pri integriranih projektih poznamo več oblik združevanja: Vertikalna integracija: združevanje nosilcev, vključenih tako v pridobivanje znanja kot tudi v tehnološki razvoj in prenos. Horizontalna integracija: združevanje cele vrste večdisciplinarnih dejavnosti. Integracija na podlagi dejavnosti: združevanje različnih raziskovalnih dejavnosti, od baznih do aplikativnih raziskav ter varovanja intelektualne lastnine, razširjanja znanja, izobraževanja in podobnega. Sektorska integracija: združevanje izvajalcev iz zasebnih in javnih raziskovalnih institucij, še posebej med univerzo in industrijo ter malimi in srednje velikimi podjetji. 7 Angl. Food quality and safety; http://www.cordis.lu/fp6/food.htm. 8 Angl. Sustainable development, global change and ecosystems; http://www.cordis.lu/fp6/sustdev.htm. sodelujočih v projektu je vedno objavljeno s pozivom za oddajo predloga projekta. Posebne podporne dejavnosti19 Podporne dejavnosti so na področjih izvaja- nja bolj omejene kot spremljevalne dejavnosti iz prejšnjih okvirnih programov. Cilj teh projektov je prispevati posebne podporne dejivnosti k izvajalnim dejavnostim delovnega programa ter podpora analizi in širjenju rezultatov ter pripravi prihodnjih dejavnosti. Namen tega je Evropski komisiji omogočiti doseganje ali postavljanje strateških ciljev na področjih raziskav in tehnološkega razvoja. Projekti so namenjeni izvajanju spremljajočih dejavnosti k šestemu okvirnemu programu: organizaciji konferenc, organizaciji seminarjev, izvajanju študij in analiz, sodelovanju delovnih in izvedenskih skupin, operativni podpori, širjenju ter izvajanju informacijskih in komunikativnih dejavnosti, kombinaciji zgoraj naštetih dejavnosti. Projekte te vrste lahko prijavi tudi samo en partner. So nadaljevanje projektov spremljajočih ukrepov (accompanying measures) petega okvirnega programa. Posebni raziskovalni projekti za mala in srednje velika podjetja20 V okviru sedmih tematskih prednostnih področij šestega okvirnega programa je 15 odstotkov sredstev namenjenih malim in srednje velikim podjetjem za njihovo sodelovanje v integriranih projektih (IP), mrežah odličnosti (NoE) in posebnih ciljnih raziskovalnih projektih (STREP). Mala in srednje velika podjetja pa se lahko pridružujejo tudi programu človeških virov in mobilnosti, in sicer kot gostitelji znanstvenikov iz tujine oziroma so njihovi zaposleni štipendisti v tujih institucijah ali pa sodelujejo v izobraževalnih mrežah. Mala in srednje velika podjetja lahko sama prijavljajo tudi projekte posebnih podpornih ukrepov (ne potrebujejo drugih partnerjev). a) CRAFT projekti (angl. CRAFT - Co-operative research) CRAFT projekti pomenijo nadaljevanje tovrst- nih projektov iz petega okvirnega programa. Pri projektu morajo sodelovati najmanj tri mala ali srednje velika podjetja iz dveh različnih držav in dva izvajalca raziskav. Gre za pomoč pri specifičnih problemih ali potrebah. Pri tem izvajalci projekta pomemben del znanstvenih, tehnoloških ali razvojnih dejavnosti predajo Posebni ciljni raziskovalni in posebni ciljni inovacijski projekti17 Oba tipa istrumentov podpirata večpa- rtnerske raziskovalne, demonstracijske ali inovacijske projekte. Sta nadaljevanje projektov iz prejšnjega, petega okvirnega programa. Cilj obeh instrumentov je podpora dejavnosti na področjih raziskav, tehnološkega razvoja in demonstracij ali inovacij. Pri teh projektih gre za bolj omejeno področje raziskav, zato so zasta- vljeni manj ambiciozno kot integrirani projekti. Prispevek Evropske komisije se lahko giblje med nekaj sto tisoč in nekaj milijonov evrov. Subvencija je podana kot prispevek k proračunu projekta (v odstotkih glede na skupne nastale stroške). Pri teh projektih morajo sodelovati najmanj trije partnerji iz treh različnih držav Evropske unije ali dva iz drugih držav, ki so pred- videne za prejemanje sredstev EU, in eden iz držav članic EU. Pravila o sodelovanju in številu sodelujočih v projektu je vedno objavljeno s pozivom za oddajo predloga projekta. Posebni ciljni raziskovalni projekti se izvajajo na področju vseh prednostnih tem. Prav tako jih je mogoče izvajati na področjih: politike skupnosti, predvidevanja vpliva znanosti, tehnoloških potreb družbe, posebnih internacionalnih kooperacijskih raziskovalnih dejavnosti, raziskovalnih dejavnosti, ki ustvarjajo harmonijo med znanostjo in družbo. Posebni ciljni inovacijski projekti so namenjeni raziskavam, preiskavi veljavnosti ter širjenju novih inovativnih konceptov in metod na območju Evrope. Koordinacijske dejavnosti18 Koordinacijske dejavnosti so večpartnerski projekti. Njihov namen so pospeševanje ter podpora mreženju in koordinaciji raziskovalnih in koordinacijskih dejavnosti. Ta instrument je nadaljevanje iz prejšnjega, petega okvirnega programa. Projekti koordinacijskih dejavnosti obsegajo izvajanje, organizacijo in vodenje skupnih iniciativ ter tudi organizacijo konferenc, sestankov, izvajanje študij, izmenjavo izvedencev, izmenjavo in širjenje dosežkov projektov, uvedbe skupnega informacijskega sistema in izvedenskih skupin. Izvajanje koordi- nacijskih dejavnosti je Evropska komisija financirala stoodstotno. Pri teh projektih morajo sodelovati najmanj trije partnerji iz treh različnih držav Evropske unije ali dva iz drugih držav, ki so predvidene za prejemanje sredstev EU, in eden iz držav članic EU. Pravila o sodelovanju in številu Projektna mreža Slovenije december 2005 31STROKOVNI PRISPEVEK Projektna mreža Slovenije 32 december 2005STROKOVNI PRISPEVEK Akcije Marie Curie za mobilnost, izobraževanje in odličnost Akcije Marie Curie za mobilnost, izobraževa- nje in odličnost omogočajo izvajanje različnih izobraževalno izmenjevalnih dejavnosti za individualne raziskovalce na različnih stopnjah raziskovalne kariere. Posameznim institucijam omogočajo izvajanje projektov izmenjave izvedencev ali raziskovalcev. Tako lahko pošljejo svoje raziskovalce v tujino na dodatno izobraževanje ali delo v specialnih projektih, hkrati pa pridobijo tuje raziskovalce z znanjem s področij, ki ga sami nimajo. V okviru sheme Marie Curie lahko izbiramo med naslednjimi podsklopi: izvajanje gostiteljskih dejavnosti (Host-driven actions), izvajanje individualnih dejavnosti (Individual-driven actions), promoviranje in priznavanje znanstvene odličnosti (Promoting and recognising excellence), vračanje in reintegracijski mehanizmi (RRG, IRG - Return and Reintegration Mechanisms). Uporaba instrumentov Instrumentov ni mogoče uporabljati polju- bno. Evropska komisija je posebej določila, kateri se uporabljajo za posamezna raziskovalna področja. To si lahko podrobneje ogledamo v tabeli 4. Področja dejavnosti v projektih šestega okvirnega programa V šestem okvirnem programu je Evropska komisija jasno določila pet področij dejavnosti, ki so osnovno napotilo organizacijam, kako obliko- vati svoje projekte. V projektu naj se izvajajo tista dela, ki so potrebna za izvedbo teh dejavnosti. V instrumentih šestega okvirnega programa je podanih pet različnih področij dejavnosti: raziskave, tehnološki razvoj in inovacijske, demonstracijske, izobraževalne, managementske dejavnosti konzorcija, druge specifične dejavnosti. določeni strokovni organizaciji, ki te dejavnosti izvede za njih. Reševanje teh specifičnih proble- mov lahko prevzamejo tudi inovativna ali "high- tech" podjetja v sodelovanju z raziskovalnimi centri in univerzami. Sredstva za izvedbo projek- ta znašajo od 0,5 do 2 milijonov EUR. Izvajanje projekta lahko traja od enega do dveh let. b) Raziskave gospodarskih združenj (angl. Collective research) Projekte lahko pripravijo (naročijo) gospo- darska združenja ali panoge, v katerih prevladu- jejo mala in srednje velika podjetja pri ustreznih raziskovalnih institucijah. Najmanjše število partnerjev je tri ali štiri, in sicer eno evropsko združenje podjetij ali dve nacionalni združenji skupine podjetij ter dva izvajalca raziskav. Sredstva za izvedbo projekta dosežejo od dva do pet milijonov EUR. Izvajanje projekta lahko traja od dveh do treh let. Postopek ocenjevanja poteka na dveh stopnjah. Najprej prijavitelj pripravi idejni osnutek projekta. Če je ocena tega dovolj visoka, Evropska komisija povabi prijavitelja k pripravi celotnega predloga projekta. Specifični programi za promocijo infrastrukture21 Pri teh projektih se izvajajo naslednje dejavnosti: Integracijske (Integrating Activities): vsaj trije partnerji iz vsaj dveh različnih držav se dogovorijo za uporabo izbrane infrastrukture. Razvoj komunikacijske mreže (Communication Network development): na podlagi sedanje raziskovalne infrastrukture in tematsko povezano z drugim prednostnim področjem, tehnologijo informacijske družbe, se uveljavlja hitra mreža velikih zmogljivosti med sodelujočimi partnerji. Mednarodna dostopnost (Transnational acess): je dejavnost, ki raziskovalnim skupinam in posameznim raziskovalcem omogoča dostop do večine raziskovalnih infrastruktur, ki so redke in omogočajo zelo dobre raziskave. Študije modelov (Design studies): omogočajo izvedbo študij in tehničnega dela za pripravo novih infrastruktur v Evropi ali za dostop k infrastrukturam zunaj nje. Študije o razvoju novih infrastruktur (Construction of new infrastructures). 9 Angl. Citizens and governance in a knowledge-based society; http://www.cordis.lu/fp6/citizens.htm. 10 Angl. Structuring the European Research Area; http://www.cordis.lu/fp6/sp2_wp.htm. 11 Angl. Strengthening the foundations of ERA; http://www.cordis.lu/fp6/find-doc.htm#wps. Projektna mreža Slovenije december 2005 33STROKOVNI PRISPEVEK 12 Angl. Instruments; http://www.cordis.lu/fp6/find-doc.htm#instruments. 13 Angl. NoE-Network of Excellence; http://www.cordis.lu/fp6/ instrument-noe/. 14 V projektu lahko sodelujejo tudi organizacije iz drugih držav. Evropska komisija določa, katere države so upravičene prejemanja asredstev iz EU. Informacije je mogoče najti na spletni strani http://cordis.lu/fp6/inco_policies.htm. 15 Angl. IP ? Integrated projects; http://www.cordis.lu/fp6/instrument-ip/. 16 Angl. Article 169; http://www.cordis.lu/fp6/instrument-169/. 17 Angl. STREP ? Specific Targeted Research Projects, STIP - Specific Targeted Innovation Projects; http://www.cordis.lu/fp6/instrument-strp/. 18 Angl. CA? Coordination Actions; http://www.cordis.lu/fp6/instrument-ca/. 19 Angl. SSA ? Specific Support Action; http://www.cordis.lu/fp6/instrument-ssa/.20 Angl. Specific projects for SME's; http://www.cordis.lu/sme/. 21 Angl. Specific actions to promote research infrastructures; http://www.cordis.lu/fp6/infrastructures/. Tabela 4: Prikaz uporabe instrumentov na posameznih raziskovalnih področjih Demonstracijske dejavnosti Demonstracija pomeni oblikovanje rezultatov industrijskih raziskav v načrte, priprava konstru- kcije za nove, spremenjene ali izboljšane izdelke, procese in storitve, bodisi da so namenjeni za prodajo ali uporabo. Vsebujejo tudi izdelavo prvega prototipa, ki ne sme biti komercialno uporabljen. Vsebujejo lahko tudi shematično oblikovanje in konstruiranje drugih produktov, procesov ali storitev ter demonstracijskih proje- ktov ali vodilnih projektov, pod pogojem, da takšni projekti ne morejo biti preoblikovani ali uporabljeni za industrijsko uporabo in komercial- no izkoriščanje. Ne vsebujejo pa rutinskih ali periodičnih sprememb na proizvodih, proizvo- dnih linijah, proizvajalnih procesih, sedanjih storitvah in operacijah v napredku, pa čeprav takšne spremembe pomenijo izboljšavo. Demonstracijske dejavnosti so dejavnosti dokončnega izoblikovanja, preiskovanja veljavnosti v laboratorijih in predindustrijskega ocenjevanja ene ali več tehnologij z namenom preveriti njihovo komercialno vrednost in vrednost za uporabo v prihodnosti. Te dejavnosti lahko vsebujejo (a niso nanje omejene): konstruiranje in izdelavo prototipa, testno presojanje veljavnosti, velike infrastrukture, uporabljene za preizkušanje prototipov, začetno potrdilo za namene preizkušanje. Izobraževalne dejavnosti Namen teh je pridobiti napredno izobraževanje za raziskovalce in druge ključne osebe, kot so: raziskovalni managerji, industrijski izvrševalci (posebej za mala in srednje velika podjetja) ter potencialni uporabniki znanja. Takšne izobraževalne dejavnosti naj bi prispo- mogle k profesionalnemu razvoju naštetih oseb. Izobraževanje lahko prav tako obsega dejavno- sti, ki jih izvajajo posebne izobraževalne organizacije, ki lahko sodelujejo v šestem okvirnem programu, čeprav ne izvajajo posebnih raziskovalnih in tehnološko razvojnih ali inovacijskih dejavnosti. Projektna mreža Slovenije 34 december 2005STROKOVNI PRISPEVEK Raziskave, tehnološki razvoj in inovacijske dejavnosti a) Dejavnosti raziskav in tehnološkega razvoja Te vrste dejavnosti lahko vsebujejo: Raziskave, namenjene širjenju znanstvenega in tehničnega znanja, vendar ne za industrijske ali komercialne namene22 . Raziskave kritičnega prizadevanja z namenom pridobivanja novega znanja, ki bo uporabno za poznejši razvoj novih izdelkov, procesov, storitev ali pa bodo pripomogla k pomembnemu izboljšanju sedanjih izdelkov, procesov in storitev. b) Inovacijske dejavnosti Organizacije so spodbujane tudi na področju inovacijskih dejavnosti, ki jih lahko izvajajo v svojih projektih. Takšne dejavnosti so gmotno podprte s strani EU pod istimi pogoji kot raziskovalne in tehnološko razvojne dejavnosti. Značlne dejavnosti, povezane z inovacijami, so: Zaščita intelektualne lastnine: zaščita znanja in rezultatov ustvarjenih s projektom (vsebuje iskanje patentov, zapisovanje patentov itd.). Širitvene dejavnosti, prek meja konzorcija: publikacije, konference, delavnice in dejavnosti, ki bazirajo na spletu. Cilj tega je širjenje znanja in tehnologije, pridobljene s projektom. Študije na bazi socialno-ekonomskih vidikov: ocenitev pričakovanega širšega socialnega vpliva razvitega znanja in tehnologije ter tudi analiza dejavnikov, ki bodo vplivali na njihovo uporabo (standardizacija, etični in urejevalni ukrepi). Dejavnosti, ki pospešujejo eksploatacijo rezultatov: izdelava načrtov za uporabo in širjenje znanja, ki je bilo pridobljeno s projektom. Izdelava študij izvedljivosti ustvarjanja transferjev med podjetji in podobno. Dejavnosti doseganja hitre in velke uporabe najnovejših tehnologij. Dejavnosti, ki zajemajo ocenjevanje, preizkuša- nje ter vrednost in obetavnost še ne popolnoma razvitih tehnologij in raznih rešitev ter njihovo dosegljivost in prenos v prakso za zgodnje izkoriščanje. V večini se te dejavnosti pričakujejo od malih in srednje velikih podjetij. Inovacijske dejavnosti lahko izvajajo tudi organizacije, ki imajo ustrezne zmogljivosti in management ter ustrezne izkušnje s področja širjenja in prenosa znanja. Za te organizacije ni nujno, da izvajajo kakršne koli raziskovalne, tehnološko razvojne ali inovacijske dejavnosti. 22 Gre za temeljne raziskave, za razvoj novih tehnologij, znanja itd. 23 Revizijska potrdila mora pridobiti in posredovati Evropski komisiji koordinator konzorcija. Projektna mreža Slovenije december 2005 35STROKOVNI PRISPEVEK Managerske dejavnosti konzorcija Managerske dejavnosti konzorcija obsegajo dejavnosti, ki jih lahko izvaja kateri koli od pogodbenikov v konzorciju ali pa so lahko ome- jene le ne nekatere pogodbenike (razen pri revizijskih potrdilih23). Te dejavnosti vsebujejo naslednje: pridobivanje revizijskih poročil od vsakega pogodbenika v konzorciju, izvajanje razpisov konzorcija za pridobivanje novih članov pogodbenikov v skladu s skrbjo za pogodbeni projekt, vzdrževanje konzorcijskih dogovorov, če je obvezno, vzdrževanje finančne varnosti kot bančne garancije, če to zahteva EU, koordinacija tehničnih dejavnosti projekta, vsesplošen pogodbeni, moralni, finančni in administrativni management, nadziranje celotne kakovostne ravni napredovanja projekta, nadziranje znanstvenih in družbenih rezultatov, povezanih z raziskovalnimi dejavno- stmi, opravljenimi v projektu, ter katere koli druge managerske dejavnosti, ki so predvidene v aneksih. Managerske dejavnosti konzorcija obsegajo tudi dejavnosti, ki jih izvajajo specializirane organizacije v projektnem managementu, čeprav ne izvajajo specifičnih raziskovalnih in tehnološkorazvojnih ter inovacijskih dejavnosti. Tabela 5: Različni tipi dejavnosti, ki jih zajema določen instrument Sklep Evropska komisija je za področje raziskav in razvoja izdelala načrt strategij in ciljev, ki jih želi v določenem času doseči. Da bi organizacije uspešno prijavljale in izvajale projekte v šestem okvirnem programu, morajo imeti strategije v projektih prilagojene strategijam Evropske komisije. Zato je ključnega pomena, da pri- javitelji projektov poznajo oblike projektov, znanstvena področja in dejavnosti, ki jih Evropska komisija podpira. Šele tedaj lahko izberejo ustrezen tip instrumenta in izdelamo predlog projekta. Po podatkih Evropske komisije je večina predlogov projektov zavrnjenih prav zaradi slabega poznavanja šestega okvirnega programa. Literatura Hauc, A. (2002): Projektni management. Ljubljana: GV Založba Komisija, EU (2002): The 6th Framework Programme in brief. Dostop na: ftp://ftp.cordis.lu/pub/ documents_r5/natdir0000040/s_1926005_20030402_15 0735_6FPL021926en.wd9.doc (8. 11. 2004) Komisija, EU (2004): Guide to financial issues relating to indirect actions of the Sixth Framework Programmes. Dostop na: ftp://ftp.cordis.lu/pub/documents_r5/natdir0000074/s _2034005_20041008_154155_2034en.pdf (8. 11. 2004) Druge specifične dejavnosti Nanašajo se na druge, razen prej omenjene dejavnosti, specifične za vsak instrument: mreže odličnosti: programi združenih djavnosti, posebni ukrepi za spodbujanje raziskovalnih infrastruktur: kot obveznost, koordinacije/mrežne dejavnosti, kot možnost: :: internacionalni dostop do raziskovalnih infrastruktur, :: povezovalne dejavnosti, :: katere koli druge dejavnosti. Zato mora biti spodbujanje raziskovalnih infrastruktur sestavljeno iz: obvezne koordinacije/mrežne dejavnosti, ali iz ene ali več naslednjih dejavnosti: raziskave in tehnološki razvoj ter inovacijske dejavnosti, demonstracijske, druge specifične dejavnosti, koordinacijske dejavnosti: koordinacije/mrežne dejavnosti, posebne podporne dejavnosti: je po defini- ciji specifična dejavnost za dejanje v nekaterih specifičnih primerih, obsega dostop do razisko- valnih infrastruktur. Dejavnosti v instrumentih Ko izvajalec projekta izbere tip instrumenta ali obliko projekta, je s tem izbral tudi področja dejavnosti, ki jih bo v okviru svojega projekta izvajal. Evropska komisija jasno določa, kateri tipi dejavnosti se lahko izvajajo pri posameznih instrumentih ali projektih. To si lahko podrobno ogledamo v tabeli 5. Projektna mreža Slovenije 36 december 2005STROKOVNI PRISPEVEK