Za vložek v molitevske bukve. /jutranja molitev. vsigamogočni Bog in milostljivi Oče nebeški! ponižno te prosim, daj mi gnado in pomoč, de bom pred vsim iskal (iskala) Tebi dopasti : po Tvoji sveti veri in zapo¬ vedih živeti, in vsaciga greha se varovati (posebno *); drugič: de bom bližniga vselej, kakor Tvojo podobo ljubil, in to¬ rej proti vsim ljudem poštljiv, pravičen in usmiljen; in tretjič: de bom zamogel tudi samiga sebe prav ljubiti: pred vsim za dušo in pravičnost skerbeti, v terplje- nju poterpežljivost. in serčnost ohraniti, v modrosti ° in spretnosti ® in v vsim do¬ brim vedno rasti, in posebno z zvestim spo/novanjem dolžnost svojiga stanu in s hvaležnostio do dobrotnikov in usmi¬ ljenjem do vsili bližnih si dobre dela za večnost nabirati; zadnjič pa tudi svojo časno srečo s pridnostio, treznostio in varčnostio modro uterditi, in jo sebi in 2 dragim v prid obračat 1 . Dodeli mi, o Go¬ spod! de bom to svojo prošnjo in naprej- vzetje dans in vsaki dan zvesto spolno- val, in tukej na zemlji tvoj žegen, po smerti pa večno zveličanje dosegel po Je¬ zusu Kristusu, Gospodu našimu. Amen. *) Posebno — (tukej bi bilo dobro imenovati zlasti tiste grehe, h kterim je kdo bolj nagnjen, ali saj je svetovati, jih večkrat prebrati, in posebno zvečer svojo vest po njih izpraševati), postavim: 1. greha prevzetnosti (in od tod izvirniga) zaniče¬ vanja, zasmehovanja, zmirjanja, bojevanja i. t. d. 2. greha lakomnosti, nezvestobe, goljfije, podlezova- nja bližniga, podkupovanja, krivične vage ali me¬ re, krivičnih pravd, skoposti, neusmiljenja do ubo¬ gih in potrebnih i. t. d. 3. greha nečistosti v mislih, govorjenju inv djanju. h. greha n e vo šlj i vo s ti, opravljanja, znašanja, kri- viga pričevanja, sovraštva, preganjanja i. t. d.; 5. greha požrešnosti in pijanosti in (odtod izvirniga) zapravljanja časa, premoženja, dobriga imena, zdravja i. t. d. 6. greha jeze (če je krivična ali nezmerna ), kletve, prepira, pretepanja, neusmiljenja do živine i. t. d. 7. greha lenobe, poverhnosti in zamudljivosti v dolž¬ nih ali zapovedanih delih, lene nevednosti v delih stanu, mlačnosti, radovoljne zamude in radovoljni- ga raztresenja pri molitvi, božji službi i. t. d. 8. greha nehvaležnosti in nepoštovanja zlasti do starsev in dobrotnikov, zapušenja dobrih prijallov in rod- bincev v njih potrebi i. t. d. 9. greha termasle svojoglavnosti in neodjenljivosti, ne- pokoršine, kljubovanja, jezičnosti i. t. d. 10. greha nepolerpežljivosti in čmernosti i. t. d. 11. greha razžaljive nepriljudnosti in nepostrežnosti do domačih ali ptujih; 12. vsih laži in zapeljivih zvijač; 3 13. ravno tako tudi vsili ptujih grehov , post. Delovanja ali šuntanja, privoljenja, pohvale, zakrivanja, nepo- svarjenja i. t. d., in vsili drugih grehov. Opomin j. Več drugih pregreh, ki so posebno gerde in velike, post. tatvina, kriva prisega, ropanje, umor- stvo i. t. d. je tukej opušenih, kir ni misliti, de bi se tisti, ki bodo to molitev hotli moliti, v njih pregrešili. Razlaga. Od jedra ali bistva keršanske čednosti ali pravičnosti. Jjedro keršanske čednosti, ali spolnjenje cele Kristusove postave po spričevanju svetiga pisma in pameti pak obstoji v ljubezni do bližniga. Torej je pred vsim treba, bolj na- tanjko nje naturo spoznati. Leta pak obstoji ob kratkim v sklenitvi naše volje s pametno voljo drugih, ali z bolj umevno besedo: de to hočemo, kar drugi po pameti od nas hočejo: (Enako popiše ljubezen do bližniga tudi sv. pismo: Mat. 7, 12. Vse, karkoli ho¬ čete, de vam ljudje store, tudi vi njim sto¬ rite.j Drugi pa od nas hočejo, in sicer po pameti: 1) de jih poštujemo ali jim spo¬ dobno čast skažemo; 2) de njih pravic ne kratimo ali ne poškodujemo; in 3) de smo tudi dobri ali usmiljeni do njih, t. j. de jim radi dobrote skažemo ali v njih potrebah po¬ magamo in postrežemo, kakor mi želimo, de bi nam oni storili. Po tem takim ljubezen do bližniga v polnim pomenu troje v sebi zapo- pade, namreč: poštovanje, pravico in do - 4 brotriost ali usmiljenje do bližniga. Manjka le eniga tih trojnih bistvinih delov, vse lju¬ bezni manjka. A. De ljubezen do bližniga spolnjenje cele Kristusove postave v sebi zapopade, že po pameti spoznati zamoremo. Zakaj, kdor bližniga, to je, ne le rodbincev ali pri- jatlov, ampak vsaciga človeka ljubi, ta ima gotovo nesamopridno ali resnično lju¬ bezen, ali z drugimi besedami: ima v resnici dobro serce. Tako dobro serce pa že po svoji naturi le dobro ljubi in hoče, in nemore kej liudiga ali postavi na- sprotniga hoteti, kakor dobro drevo ne¬ more roditi malopridniga sadu. Tedej ima tak človek, dokler ima tako serce, ali dok¬ ler ljubezen do bližniga v sebi ohrani, tudi vselej resnično voljo ali pripravnost in vadost, celo postavo ali vse zapovedi spolniti, in se vsaciga pregrešenja varo¬ vati, če ravno se morebiti zavoljo človeš¬ ke slabosti včasi v kaki reči spregleda ali prenagli, ali iz nevednosti ali iz prema- liga spoznanja kej zamudi. Zmirej, nam¬ reč, ostane tak človek, kteri in dokler bližniga ljubi, če tudi kako neradovoljno slabost ali pomankanje nad sabo ima, v sploh ali po celim obnašanju dober človek z dobrim sercam , na ktero Bog gleda. — Iz ravno tega vzroka je ljubezen do bliž¬ niga tudi edino gotovo znamnje naše res¬ nične ljubezni do Boga in naše vredno¬ sti večniga zveličanja. Zakaj, vsa lju¬ bezen do Boga je v tem zapopadena, de svojo voljo z božjo voljo sklenemo ali de 5 to hočemo, kar Bog od nas hoče. Kaj pa Bog od nas hoče, nam je po svojih zapovedih oznanil. Po tem takim vsa na¬ ša ljubezen do Boga v spolnovanju nje¬ govih zapoved obstoji ; kar tudi sv. pismo v mnogih krajih spričuje, post. Jan. 14, 15 — 21; II. Jan. 2, 5; ter 5, 3. Kdor pa bližniga ljubi, kakor je bilo predej re¬ čeno, celo postavo ali vse božje zapovedi spolnuje, tedej v resnici tudi Boga ljubi, in se s tem po njegovih lastnih obljubah njegove nasprotne ljubezni in večniga po¬ vračila vredniga stori. Zunej tih dokaz tudi vsak človek lohka sam v sebi občuti, de vse naše djanja še le ljubezen do Boga in bližniga k pravi in notranji vrednosti povzdigne, in de tu¬ di nar veči dobrote brez ljubezni storjene malo cene v sebi imajo; de tedej le lju¬ bezen vse človeško življenje oblažuje, vse naše djanja plemeniti, vse terpljenja in jar¬ me poiajša, in vsiin dobrotam le ona pravo velavnost podeli. Torej nam je Jezus, ki je nar bolj vedil, kaj nam je treba, edino zapoved ljubezni na svet prinesel, ktera pa vse dobre in blage namene in djanja v sebi zapopade. B. Vse to sv. pismo na mnogih krajih uči in dokazuje; in sicer: a. De je ljubezen do bližniga spolnjenje cele Kristusove postave. Jan. 15, 12. To je moja zapoved (za- popadek vsih mojih zapoved) de se lju¬ bite med seboj, kakor sim jest vas ljubil. 6 Jan. 13, 35. V tem bodo vsi spoznali, de ste moji učenci, ako hote ljubezen imeli med seboj. Mat. 7, 12. Vse, karkoli (po pameti) hočete, de vam ljudje store, tudi vi njim storite, zakaj to je postava in preroki. (De bližniga ljubite kakor sami sebe, to je nauk in zapopadek cele postave in pre¬ rokov.) Mat. 12, 7. Usmiljenje (ljubezen do bližniga) hočem, in ne daritve. Mat. 5, 23. Ako prineseš svoj dar k alt ar ju, in se tam spomniš, de ima tvoj brat kej zoper tebe; pusti ondi svoj dar pred alt ar jem, in pojdi poprej, spravit se s svojim bratarn: in potem pridi, in daruj svoj dar. (To hoče reči: Vsa božja služba brez sprave ali ljubezni bližniga ni¬ ma pred Bogam nič cene. Mat. 23, 23. Gorje vam — vi hinavci! ki desetino dajete od mete , janeža in kumne; opušate pa, kar je imenitnišiga v postavi: pravico, in usmiljenje in ve¬ ro (zvestobo). (Hoče reči: Vmajhnih re¬ čeh in ceremonijah ste natanjkni, poglavit¬ no zapoved pak, namreč: ljubezen do bliž¬ niga opušate, torej: gorje vam!) I. Kor. 13, 3. Ko bi jest (zavolj časti ali hvale, ali druziga taciga namena) vse svo¬ je premoženje ubogim v živež razdelil, in ko bi svoje telo tje dal, tako de bi gorel; ljubezni bi pa ne imel; mi nič ne pomaga. (I. Petr. 4, 8.) Ljubezen pak pokrije veliko število grehov. 7 Rimlj. 13,10. Ljubezen do bližniga ne dela hudo; spolnjenje tedej postave je ljubezen. Galač. 5, 14. Vsa postava je v tih sa¬ mih besedah zapopadena: Ljubi svojiga bliiniga kakor sam sebe. Rimlj. 13, 8. Kdor bliiniga ljubi , je postavo dopolnil. b. De je ljubezen do bližniga tudi edino gotovo znamnje naše ljubezni do Boga. Jan. 14, 21. Kdor moje zapovedi ima in jih spolnuje, tisti je, ki me ljubi. Kdor pa mene ljubi, bo ljubljen od mo- jiga Očeta, in jest ga bom ljubil. I. Jan. 2, 5. Kdor spolnuje njegovo be¬ sedo (njegove zapovedi}, ta v resnici Boga popolnama ljubi. 1. Jan. 4, 12. Ako se med sabo ljubimo, Bog v nas ostane, in njegova ljubezen je v nas popolnama. I. Jan. 4,7 — 8. Predragi! ljubimo eden druziga, zakaj ljubezen je iz Boga; in slednji, kteri ljubi, je iz Boga rojen, in Boga pozna. Kdor pa ne ljubi, Bo¬ ga ne pozna, zakaj Bog je ljubezen. c. De je ljubezen do bližniga edino go¬ tovo poroštvo večniga izveličanja. I. Jan. 3, 14 — 15. Mi vemo, de smo od smerti preneseni k življenju, (de bo¬ mo zveličani}, zato kir brate (bližniga) ljubimo. Kdor pa ne ljubi (bratov), osta¬ ne v smerti (bo pogubljen). Sledni, kte¬ ri svojiga brata sovraži, je vbijavec, in veste, de vbijavec nima večniga življe¬ nja v sebi obstoječiga. 8 Jak. 2, 13. Sodba brez usmiljenja tisti- mu , kteri ni usmiljenja storil; usmilje¬ nje fak (ljubezen do bližniga) povzdig¬ ne nad sodbo (varuje pred obsojenjem). Ravno zato, kirje ljubezen do bližniga spolnjenje cele postave, tudi Kristus pravi, de bo le po delih ljubezni do bližniga sodil. Mat. 2a, 34. etc. Sim bil lačen, in ste mi dali jesti, sim bil žejin, in ste mi dali piti i. t. d. 1. Perva stopnja modrosti je: modrost iskati, liti mod¬ rost, in se ti bo razodela. Sir. 6, 28. Iši jo s pre¬ mišljevanjem, kako boš vse nar boljši in nar spretnejši delal ali govoril; iši jo v pregovorili, ki so nam jih stari zapustili; iši jo v pogovorih z modrimi in v svetovanju skušenih in zvedenih; iši jo z branjem dobrih bukev, posebno modrostnih bukev sv. pisma. 2. Spretnost ali pripravnost: svoje dela hitro, natanjko in po dobrim redu spolnovati. 3. Žegen: blažen; žegnati: blažiti. Annotatio. Oratio supra allata totam fere doctrinam moralem popularem quasi in nucleo continet. Quodsi ea in familiis precibus matutinis adjungeretur, et sa- tis intellecta vel a to ta familia simul, vel a ijuovis separatim diceretur, salubrein certe officiorum prin- cipalium memoriam in singulis quotidie cxcitaret, animosque ad eorum custodiam stimularet. (juare, si animarum pastores ad illam, una cum annexa expositione gravissimi momenti, inter parochianos suos dilatandam conferre vellent: sane ad morum probitatem provehendam in pluribus multum confer- rent, et multiplicis boni operiš conscieutiam šibi conciliarent. Z nar vikšim duhovnim dovoljenjem 14. Julia 1858. Dobiti pri M. Gerberju, bukvovezu v Ljubljani. Natisnil J. Rud. Milic.