PROMETNA VZGOJA IN TRAJNOSTNA MOBILNOST Prometna vzgoja v skupini predšolskih otrok Mojca Obrstar, diplomirana vzgojiteljica, OŠ Žužemberk – Vrtec Sonček Prometna vzgoja je že v predšolskem obdobju zelo pomembna, saj se tako ali drugače vsa- kodnevno vključujemo v promet, otroci pa so med najbolj ogroženimi udeleženci v prometu. Poleg tega so zelo dojemljivi in se hitro učijo, pri čemer je zelo pomemben zgled odraslih. V domačem okolju se otroci zgledujejo po starših, pomembno vlogo pa ima tudi vrtec, v ka- terem otroci preživijo veliko časa. V šolskem letu 2020/21 smo s skupino predšolskih otrok v Vrtcu Sonček v Žužemberku velik poudarek namenili prometni vzgoji. Otroke smo seznanjali in z njimi vadili, kako se lahko varno in odgovorno vključujejo v promet kot pešci, kolesarji, potniki v avtomobilih, javnih prevozih … Poudarili smo pomen trajnostne mobilnosti in otroke ter njihove družine spodbujali k okolju prijaznejšim načinom potovanja. Sodelovali smo z in- stitucijami v kraju, nadgrajevali svoja znanja o prometu in opozarjali na težave, s katerimi se kot udeleženci v prometu srečujemo. Uvod • Varno v vrtec, ki ga organizira Društvo sobivanje, Skozi celo leto se v vrtcu trudimo, da se otroci v • Pasavček, ki ga vodi in koordinira Sektor za pre- skupini dobro počutijo in se ob tem česa novega ventivo in vzgojo v cestnem prometu v okviru naučijo. Navajamo jih na samostojnost na različnih Agencije RS za varnost prometa ter področjih. Ena izmed pomembnejših tem je varno • Trajnostna mobilnost v vrtcih in osnovnih šo- vključevanje v promet. Prometna vzgoja je v Kuri- lah, ki poteka pod okriljem Ministrstva za infra- kulumu za vrtce vključena v področje družbe, kjer strukturo. med cilji najdemo tudi naslednjega: »Otroke se seznanja z varnim vedenjem in se jih uči živeti in Izvedene dejavnosti na temo prometa ravnati varno v različnih okoljih: doma, v prometu, v vrtcu, v prostem času, pri igri, športu, obiskih v Sprehod z občinsko redarko galeriji, družabnih srečanjih, zabavah itn.« (Kuriku- Obiskala nas je občinska redarka, s katero smo se lum za vrtce, 51) Poleg tega smo temo o prometu sprehodili po ulicah v bližini vrtca. Redarka nas tesno povezovali tudi z vsemi ostalimi kurikularni- je na sprehodu opazovala, nas usmerjala in nam mi področji. svetovala. Skupaj smo pregledali, kateri odseki so manj pregledni, in ugotovili, po kateri strani ceste V šolskem letu 2020/21 smo v skupini predšolskih je tu bolj varno hoditi. Predlagala nam je tudi, kje otrok še posebej veliko pozornosti namenili pro- bomo najlažje in najbolj varno prečkali cesto. metni vzgoji. V septembru smo spoznavali okolico vrtca ter se navajali na varno in odgovorno spre- hajanje. V pogovorih smo veliko pozornosti name- nili varni vožnji v avtomobilih in drugih prevoznih sredstvih in te teme celo leto utrjevali in nadgraje- vali. Spoznali smo vpliv prometa na onesnaženost okolja in poudarili pomen trajnostne mobilnosti – spoznali smo različne načine potovanja na okolju prijazen način. Sodelovali smo z okoljem in krajevnimi institucija- mi. Na ta način smo širili naša znanja o prometu in opozarjali na različne težave, s katerimi se sre- čujemo kot udeleženci v prometu v okolici našega vrtca. Sodelovali smo v treh projektih, ki podpirajo pro- metno vzgojo ter odgovoren odnos do okolja in vseh, ki se tako ali drugače vključujemo v promet: Občinska redarka na obisku v vrtcu Sonček 6 Didakta Ko smo se vrnili pred vrtec, je z otroki obnovila po- tek našega sprehoda. Bili smo pohvaljeni, da zna- mo lepo in previdno hoditi ob cesti. Redarka je po- hvalila uporabo odsevnih jopičev. Dobili smo potrditev, da se pri vključevanju otrok v promet trudimo in da smo že do sedaj delali do- bro. Kljub temu se je na sprehodu z redarko vsak naučil nekaj novega. Pri nadaljnjem delu z otroki bomo to z veseljem in odgovornostjo upoštevali. Na sprehod smo povabili župana Septembra smo povabili župana občine Žužem- berk na skupen sprehod po ulicah v okolici vrtca. Župan, Jože Papež, se je našemu vabilu z vese- ljem odzval. Na dogovorjeni dan smo se dobili pred vrtcem, Policistov prikaz varnega prečkanja ceste kjer sta se nam pridružili še ravnateljica in po- močnica ravnateljice za vrtec. Na začetku smo pripravili krajši kulturni program na temo pro- Obisk policistov meta, nato smo se skupaj odpravili na sprehod. Obiskala sta nas tudi policista specializirane enote Nismo pozabili na odsevne jopiče, da smo bili na za nadzor prometa (eden izmed policistov je očka cesti vidni in bolj varni. Na sprehodu smo predsta- varovanca našega vrtca). S policistoma smo se naj- vili težave, s katerimi se kot udeleženci v prometu prej pogovarjali o varnem vključevanju v promet. srečujemo in bi jih želeli na neki način rešiti. Omenili smo pomen redne uporabe otroških avto- sedežev, pripenjanja v avtu, pravilnega prečkanja Pred zaključkom sprehoda nas je župan povabil ceste, varne hoje ob cesti in še marsikaj. Nato smo do ulice v bližini vrtca, ki je primerno označena se razdelili v dve skupini. Prva skupina otrok je šla in namenjena za igro otrok. S to rešitvijo nas je na krajši sprehod s policistom, na katerem smo prijetno presenetil, saj imamo v okolici vrtca malo praktično prikazali prečkanje ceste in varno hojo površin, na katerih se lahko razgibamo, rišemo s ob cesti. Druga skupina je ostala pred vrtcem, kjer kredami in podobno. je policist otrokom predstavil policijsko vozilo in opremo. Nato sta se skupini zamenjali. Sprehod smo sklenili pred vrtcem, kjer smo se žu- panu zahvalili za obisk. Obljubil nam je, da si bo Na srečanju s policistoma so otroci ves čas aktiv- zapomnil naše predloge, jih posredoval naprej in no sodelovali. Dokazali so, da že zelo veliko vedo o jih poskusil upoštevati in realizirati, kadar in koli- varnem vključevanju v promet, obenem so ob tem kor bo to mogoče. uživali, utrjevali in nadgrajevali svoja znanja. Igra beli zajček Septembra smo sodelovali v igri beli zajček. Igra je potekala v okviru projekta »Trajnostna mobilnost« s ciljem ozavestiti otroke in njihove starše o pome- nu hoje, kolesarjenja in uporabe javnega prevoza v vsakdanjem življenju. Trajnostna mobilnost pomeni možnost premika- nja na enega od razpoložljivih potovalnih načinov, ki imajo majhen negativen vpliv na okolje, kot so hoja, kolesarjenje, javni potniški promet, odgovor- na uporaba avtomobila in uporaba okolju prijaznih vozil. Vsak otrok, ki je v vrtec prišel na okolju prijazen način, je prilepil belo pikico na sivega zajčka in ga tako simbolno očistil. Številni starši so igro podprli in redno prihajali z otroki v vrtec in domov na oko- Na sprehodu z županom lju prijaznejši način. Skupaj nam je uspelo očistiti 7 Didakta PROMETNA VZGOJA IN TRAJNOSTNA MOBILNOST zajčka in družine spodbuditi, da tudi sicer posku- Beleženje pripetosti v avtu šajo po svojih močeh vplivati na čistejše okolje in V okviru projekta Pasavček smo dva tedna dnev- lastno zdravje. no beležili, ali so se otroci pripeljali pripeti z varno- stnim pasom. V predhodnem pogovoru smo izve- Ogled predstave Tri kepice prometa deli, da je nekaj otrok, ki jih starši za krajše razda- Septembra smo si na prostem ogledali gledališko lje niso pripenjali. Nekateri so pripovedovali tudi o predstavo Tri kepice prometa. Ob zabavni zgodbici tem, da se njihovi starši ne pripenjajo vedno. Ker so otroci utrjevali osnovna pravila varnega vedenja smo ob beleženju otroke pohvalili in spodbujali v prometu. ter se veliko pogovarjali o prometni varnosti, se je stanje kmalu izboljšalo in nihče več ni prišel v vrtec nepripet. Če so starši pozabili ali se niso mi- slili pripeti, so jih otroci vedno opozorili, da je to potrebno storiti. Ustvarjanje, gibanje in igra na temo prometa Na temo prometa so se otroci pogosto igrali, se razgibali in ustvarjali. V okviru projekta »Ulice otro- kom« smo risali s kredami po zaprti ulici. Risanje smo podkrepili tudi s pogovorom o vplivu prevo- znih sredstev na onesnaževanje okolja. V okviru projekta Pasavček so otroci risali sebe v avtomo- bilu. Na risbicah se je dalo opaziti, kako so potniki pripeti z varnostnimi pasovi. Izdelali smo tudi sku- pinsko trganko Pasavček, ki smo jo obesili na ogla- sno desko za starše. Otroke sva spodbudili, da se ob izdelku s starši pogovorijo o pomenu pripetosti v avtomobilu. Naučili smo se reka 'Red je vedno pas pripet' in pesmic Na cesti nisi nikdar sam, Moj Ogled predstave Tri kepice prometa rdeči avto, Kolo, Z avtobusom k teti… Z razstavljenimi izdelki in prepevanjem pesmic, pa Opazovanje prometa – Ali so potniki pripeti z var- tudi z igro na temo prometa in prometne varno- nostnim pasom? sti, ki je med otroki zelo zaživela, smo poskusili čim Na enem izmed sprehodov smo se ustavili ob glav- bolj vplivati na starše in jih opozoriti na varno in od- ni cesti in opazovali, če so potniki v avtomobilih pri- govorno vključevanje v promet. peti z varnostnim pasom. Ugotovili smo, da je bilo v mimoidočih prevoznih sredstvih kar nekaj potni- Kolesarčkov dan kov, ki niso bili pripeti. O tem smo se z otroki pogo- V maju smo izvedli kolesarčkov dan. Otroci so zjutraj vorili in jih spodbudili, da se o pomenu pripetosti v ponosno prihajali s kolesi in čeladami. Skozi okno avtomobilih pogovorijo tudi doma. vrtca so ves čas opazovali, kje so parkirana kolesa in čigavo je katero kolo. Kmalu po zajtrku sta v našo igralnico vstopila policista Gregor in Matevž iz Spe- cializirane enote za nadzor prometa ter povabila polovico otrok na vožnjo s kolesi. Ostali otroci so s pomočnico vzgojiteljice ostali v igralnici, kjer so pre- birali zgodbo in barvali risbe v Otroški prometni po- barvanki, ki jo je izdal Policijski sindikat Slovenije, ter ob tem obnavljali prometna pravila. Policista sta se z vsako skupino posebej najprej po- govorila o varnosti na kolesu, o primernem ravna- nju v prometu in o opremi, ki jo morata imeti vsako kolo in kolesar. Otroci so oblekli odsevne jopiče, si nadeli čelade, in ko je bilo vse pripravljeno, je vsak odšel na igrišče po svoje kolo. Drug za drugim so se otroci najprej počasi zapelja- Opazovanje uporabe varnostnih pasov vo- li po prej pripravljenem poligonu in se pogovorili znikov in potnikov o pravilih, ki jih je potrebno upoštevati. Kasneje so 8 Didakta Kolesarčkov dan otroci večkrat prevozili poligon. Ko smo ugotovili, V okviru prometne vzgoje smo uspešno sodelovali da so pripravljeni, so mladi kolesarji v spremstvu z redarko, policisti in županom, ob tem utrjevali in obeh policistov in vzgojiteljice odšli na cesto. Otro- nadgrajevali naša znanja in opozarjali na težave in ci so vozili ponosno in odgovorno. Vsi so se drža- nevarne točke, ki jih opažamo na sprehodih. Veseli li pravil, ki smo jih pred vožnjo po cesti poudarili, smo, da imamo možnost koristiti ulico v bližini vrt- zato ni bilo nobenih težav in nesreč. ca, po kateri radi tečemo, delamo različne gibalne vaje ali rišemo s kredami. Kot nam je župan oblju- Po uri kolesarjenja sta se skupini zamenjali. Ob za- bil, je poskrbel, da imamo od vrtca do »naše« ulice ključku kolesarčkovega dne sta policista otrokom talne označbe, ki voznike opozarjajo, da se tu po- podelila nalepke Varen kolesar, na katere so bili vsi gosto gibljejo otroci. otroci zelo ponosni. Za poučno in zanimivo dopol- dne smo se policistoma zahvalili in jima obljubili, Otroci so domov odnesli preventivno gradivo. da si bomo zapomnili in upoštevali številne nasve- Spodbudili sva jih, naj se ob gradivu pogovorijo s te, ki sta jih ta dan delila z nami. starši. Z veseljem smo ugotovili, da smo vplivali na odnos nekaterih staršev do uporabe varnostnih Vožnja z avtobusom sedežev, pripenjanja v avtomobilih in prihajanja v V mesecu juniju smo izvedli zaključno ekskurzijo vrtec na okolju prijazen način. v Kekčevo deželo, kamor smo se peljali z avtobu- som. Vožnja z avtobusom je bila za otroke poseb- Prometna vzgoja je v predšolskem obdobju in tudi no doživetje. V veliko veselje mi je bilo opazovati naprej v šoli zelo pomembna, saj se otroci veliko otroke, kako ponosno so se posedli na sedeže in naučijo ter znanja in dobre navade prenesejo v se najprej pripeli z varnostnim pasom. Če se kdo ni svoje družine. Zelo pomembno je tudi, da vsa ta takoj začel pripenjati, so ga na to spomnili prijatelji znanja vedno znova obnavljamo in nadgrajujemo, in mu tudi pomagali. da jih bodo otroci ponotranjili. Tako bodo postali skrbni in odgovorni odrasli, ki jim bo varno vključe- Predstava Pasavček v prometu vanje v promet postalo samoumevno. Junija smo prejeli nagradno predstavo Pasavček v prometu, ob kateri so se otroci zabavali, obenem pa utrdili znanje o prometu, ki smo ga nabirali sko- zi celo šolsko leto. S to predstavo smo tudi zaključili dejavnosti na temo prometa, ki so bile v tem letu res številne in iz katerih smo se vsi veliko naučili. Viri Sklepne misli Kurikulum za vrtce (1999). Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in Celo šolsko leto smo ob izvajanju projektov s števil- šport in Zavod RS za šolstvo. Markl, M., Žlender, B., Zabukovec, V. in Oblak, B. (2016): Red je ve- nimi zanimivimi in poučnimi dejavnostmi dosega- dno pas pripet, za večjo varnost otrok pri vožnji. Ljubljana: Javna li mnoge cilje. Vsi skupaj in prav vsak posameznik agencija RS za varnost prometa in Sektor za preventivo in vzgojo v cestnem prometu. smo utrjevali in se učili varnega vključevanja v pro- Markl, M., Žlender, B. (2016): Prvi koraki v svetu prometa. Ljublja- met. Pridobljena znanja smo redno uporabljali na na: Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa. Otrin, K., Benčina, M., Živčič, L., Resnik Planin, T in Plevnik, A. sprehodih, v pogovorih pa ugotavljali, da jih otroci (2019): Trajnostna mobilnost. Priročnik za vzgojitelje v vrtcih. Lju- uporabljajo tudi doma in ko se s starši odpravljajo bljana: Ministrstvo za infrastrukturo. Vir 1: Varno v vrtec in šolo. Dostopno na: https://www.drustvo-so- na pot z avtomobili, s kolesi, kot pešci … bivanje.si/varno-v-vrtec-in-solo/ 9 Didakta