O PAPIRNI PANOGI O PAPIRNI PANOGI Papir za notranjost revije PAPIR je prispevala papirnica Gori~ane, tovarna papirja Medvode d.o.o., SORA MAT 115 g/m 2 . Ekolo{ki znak ima zna~ilno grafi~no podobo, logotip in opis, ki poudarja eno ali ve~ ekolo{kih zna~ilnosti in prednosti izdelka ali embalažne enote. Ekolo{ke oznake, ki temeljijo na nacionalnih ali mednarodnih okoljevarstvenih kriterijih, so pomembnej{e in bolj verodostojne kot tiste, s katerimi svoje izdelke ozna~ujejo proizvajalci zaradi ve~je prepoznavnosti in zato vi{je tržne vrednosti. Pogoj za dodelitev znaka je, da izdelek izpolnjuje dolo~ene kriterije, ki so dolo~eni v okviru sodelovanja razli~nih komisij na nacionalnem in mednarodnem nivoju, z razli~nimi dejavniki: industrijo, trgovino, okoljevarstvenimi in potro{ni{kimi organizacijami. Temeljne zahteve za podelitev ekolo{kega znaka so najpogosteje: zmanj{evanje porabe naravnih virov in energije, uporaba tehnologije, ki je prijazna do okolja, zmanj{evanje onesnaževanja zraka, tal in vode, zniževanje stro{kov ravnanja z odpadki, zmanj{evanja hrupa in ohranjanja ekosistemov. 5 EU roža (Eco Label) Na ravni EU je najbolj znan znak za ekolo{ke prednosti EU ROŽA, ki združuje informacije o vplivu izdelka na okolje, torej so okolju prijazni izdelki v vsem življenjskem ciklu – od proizvodnje do odlaganja. EMAS – okoljska politika za trajnostni razvoj Prispevek k trajnostnemu razvoju kot dolgoro~nemu cilju je projekt EMAS z okoljsko politiko Evropskega parlamenta, v kateri so navedene smernice (EN 16001 in ISO 14001) za sistem ravnanja z okoljem (okoljska izjava, kazalniki uspe{nosti v Uredbi ES1221/2009), ki vklju~uje: zmanj{anje emisij ogljikovega dioksida, spodbujanje u~inkovite rabe energije, vode in papirja ter zmanj{evanje odpadkov, vklju~evanje okoljskih smernic v postopke javnih naro~il, zagotavljanje primernega ravnanja in zavezanosti prek usposabljanja in krepitve ozave{~enosti, sprejetje preventivnih ukrepov za prepre~evanje onesnaževanja, zagotavljanje skladnosti s potrebnimi zahtevami, zagotavljanje zadostnih sredstev za lastni sistem ravnanja z okoljem, spodbujanje pregledne komunikacije in dialoga. FSC (Forest Stewardship Council) – certifikat verige sledljivosti lesa in gozdnih proizvodov FSC oznaka (Forest Stewardship Council) zagotavlja okolju primerno, družbeno koristno in gospodarno izvedljivo gospodarjenj z gozdovi na svetu. FSC certifikat in znak zagotavljata, da proizvodi izpolnjujejo standarde FSC od surovin do predelave, proizvodnje in distribucije. PEFC (Programme for the Endorsement of Forest Certification schemes) – program certificiranja sledljivosti lesa in gozdnih proizvodov Program za odobritev certificiranja (PEFC) sledljivosti lesa in ostalih gozdnih proizvodov ter informacijska povezava Vera Rutar The eco-labels on products contain information concerning the meeting of criteria laid down by various environmental authorities at the national, European or global levels. The basic information of an ecological sign is that the product is less harmful to the environment throughout its life cycle, from its creation to destruction. Ozaveščamo EKOLOŠKE OZNAKE IN NJIHOV POMEN ECO-LABELS AND THEIR MEANINGS Ekolo{ke oznake na izdelku so informacija o izpolnjevanju kriterijev, ki jih postavljajo razli~ni okoljevarstveni organi na nacionalni, evropski ali svetovni ravni. Osnovna informacija, ki jo nosi ekolo{ki znak, je, da izdelek ~im manj {koduje okolju v celotnem življenjskem ciklu, od nastanka do uni~enja. Papir za notranjost revije PAPIR je prispevala papirnica Gori~ane, tovarna papirja Medvode d.o.o., SORA MAT 115 g/m 2 . 4 zaposlenih v proizvodnji papirja, prav toliko v predelavi, neposredno pa preko mnogih vzdrževalnih in inženiring podjetij {e vsaj dvakrat toliko. Slovenske papirnice ter papirni predelovalci so glede na visok delež izvoza (>85 %) gradili na svoji konkuren~nosti s posodabljanjem procesov, pove~evanjem snovne in energetske u~inkovitosti, specializacijo proizvodnih programov ter investirale mnogo v sistemati~no spremljanje in zmanj{evanje svojih vplivov na okolje, saj so se le tako lahko obdržale in ostale konkuren~ne v evropskem, pa tudi svetovnem prostoru. Kljub vsemu panoga težko sprejema, da imamo v Sloveniji cene elektri~ne energije in plina med najvi{jimi v Evropi, obremenjenimi {e z visokimi tro{arinami, togo delovno zakonodajo, visoke ban~ne marže in visoke obrestne mere. Banke v dana{njih razmerah zahtevajo zavarovanja, ki jih industrija ne more zagotavljati. Ob tem na vrata trka konkurenca iz Azije, ki ni tako obremenjena z dajatvami kot evropska, je izvozno spodbujena, hkrati pa uporablja evropsko tehnologijo in izdelke po nizkih cenah prodaja tudi v Evropsko unijo. Leto 2010 Ob zaostrenih tržnih razmerah je panoga v celoti proizvedla dobre 3,2 % ve~jo fizi~no proizvodnjo, od tega 4,6 % ve~ papirja in kartona. Najve~jo fizi~no rast beležimo na segmentu proizvodnje kartona 1 , lepenke, valovitega kartona in kuvert, najve~ji upad fizi~ne proizvodnje glede na leto prej pa je zaznati na segmentu embalaže. Panoga v celoti je zabeležila prihodke v skupni vi{ini 675 mio evrov, kar je malenkost nad vi{ino prihodkov v letu 2009. Od tega so papirnice realizirale 488,8 mio prihodkov ali 4,5 % ve~ kot v letu 2009. V letu 2010 se je delež izvoza v prihodkih pove~al za skoraj dve odstotni to~ki, zaradi prej opisanih razmer na trgu surovin in energentov pa so mo~no porasli stro{ki materiala, blaga in storitev, ki dosegajo kar 81,67 % prihodkov, kar je skoraj 8 odstotnih to~k ve~ kot v letu prej. Panoga po zadnjih podatkih beleži samo v papirnicah 75 zaposlenih manj in po zadnjih podatkih zaposluje 4259 zaposlenih. Leto 2010 si bomo vsekakor zapomnili po okoli 35 mio eur investicij v papirni in papirno predelovalni dejavnosti, od tega skoraj 19 mio eur v papirnici Rade~epapir, kjer so izvedli investicijo v stroj PS5 za proizvodnjo vrednostnih papirjev, ki bo klju~na za nadaljnji razvoj te papirnice. Omeniti velja tudi lastni{ko spremembo v zvezi z Valkartonom, NACE Kategorija 2006 2007 2008 2009 2010 "2010 / 2009 (%)" 17.110 vlaknine skupaj 214.298 185.630 183.679 191.938 211.000 9,9 17.120 papir 393.127 418.916 406.213 397.425 400.251 0,7 karton 217.873 220.800 207.828 209.934 232.000 10,5 lepenka 14.623 14.300 13.178 5.070 6.085 20,0 higienski papir 68.762 66.530 66.080 66.366 66.583 0,3 SKUPAJ 694.385 720.546 693.299 672.795 703.519 4,6 17.210 valoviti karton 82.114 82.300 79.762 59.640 66.400 11,3 embalažni izdelki 76.914 75.245 75.169 72.107 67.272 -6,7 papirne vre~e in vre~ke 3.887 4.336 4.277 4.077 4.240 4,0 SKUPAJ 162.915 161.881 159.208 131.783 137.912 4,7 17.290 drugi izdelki iz kartona in lepenke 11.280 4.625 7.134 6.154 6.000 -2,5 samolepilni materiali 2.700 6.000 6.470 6.170 6.500 5,3 SKUPAJ 13.980 10.625 13.604 12.324 12.500 1,4 17.230 kuverte, drugi izdelki 5.800 5.700 8.191 8.541 8.968 5,0 17.220 "gospodinjski, higienski in toaletni izdelki iz papirja" 78.265 66.260 65.878 63.436 63.300 -0,2 SKUPAJ PROIZVODNJA 1.169.643 1.157.142 1.123.859 903.879 932.199 3,1 Kot že nekajkrat moramo na tem mestu ponovno poudariti, da v Sloveniji pogre{amo posebno obravnavo za energetsko intenzivna podjetja, pozornost trajnostno usmerjenim panogam in izdelkom ter konkretno podporo papirni panogi na podro~ju raziskovalne dejavnosti in izobraževanja ter razvoja kadrov. Po lanski uspe{ni akciji na podro~ju tro{arin si tudi letos katerega ve~inski lastnik Beli{}e d. d. iz Hrva{ke je bil z ve~inskim deležem prodan skupini Duropack iz Avstrije, kar bo povzro~ilo {e nekatere spremembe na trgu embalažerjev kartonske in papirne embalaže v Sloveniji. Tudi že v pri~etku leta 2011 se dogajajo nove lastni{ke spremembe v slovenski papirni in papirno predelovalni industriji, pa tudi snujejo nove velike investicije, a o tem v naslednji {tevilki revije Papir. 1 Za primerjavo: Obseg industrijske proizvodnje v Sloveniji se je v letu 2010 pove~al za 6,7 %, pri ~emer so za osnovo vzeti podatki leta 2009, v katerem je bil obseg industrijske proizvodnje manj{i kar za 16,9 % glede na leto 2008. Po dveh letih upada obsega industrijske proizvodnje je torej v letu 2010 vendarle pr{lo do njegove rasti. Petra Prebil Ba{in, Direktorica Združenja papirne in papirno predelovalne industrije Kako je v letu 2010 poslovala evropska papirna industrija? Proizvodnja papirja v ~lanicah CEPI je bila 8,1 % vi{ja kot v letu prej in je skupaj proizvedla 96,5 mio. ton papirja in kartona. Sicer se je v Evropi lani zaprlo 8 tovarn in 20 papirnih strojev oziroma skupno za 1,8 mio. ton kapacitet za proizvodnjo papirjev in kartonov. v pogovorih z Ministrstvom za finance prizadevamo zmanj{ati tro{arino na energente, vendar je glede na stanje prora~una odziv ministrstva za finance medel. O PAPIRNI PANOGI O PAPIRNI PANOGI Papir za notranjost revije PAPIR je prispevala papirnica Gori~ane, tovarna papirja Medvode d.o.o., SORA MAT 115 g/m 2 . 7 Petra Prebil Bašin Združenje »Paper by Nature« je namenjeno oznanjanju okolju prijaznih praks v proizvodnji in predelavi papirja kot tudi odgovorne rabe papirja in papirnih izdelkov s strani potro{nikov. Združenje je bilo ustanovljeno leta 2008 na pobudo nekaj najve~jih evropskih predelovalcev papirja. Pogovarjali smo se z g. Günterjem Tyrel De poixom, direktorjem Stora Enso Francija in enim od {tirih ~lanov upravnega odbora Združenja »Paper by Nature«. Gospod De poix nas je s svojim obiskom po~astil na Dnevih papirni{tva 2010 na Bledu. Kaj so glavni razlogi za ustanovitev združenja »Paper by Nature« in oblikovanja novega okoljskega znaka? Danes obstaja mnogo okoljskih certifikatov in iniciativ; nekatere se ukvarjajo s trajnostnim ravnanjem z gozdovi ter drugimi surovinami (PEFC, FSC), druge s procesom proizvodnje papirja (evropska marjetica, Modri angel itd.), tretji pa so namenjeni le procesu predelave papirja in ozna~ujejo kon~ne izdelke, mnogi so tudi nacionalni. To seveda povzro~a veliko zmedo med potro{niki, nabavniki in trgovci, saj izdelke med seboj težko primerjajo, zaradi obilice slednjih pa je zaupanje vanje majhno. Certifikat »Paper by Nature« je prvenstveno namenjen ozna~evanju papirnih izdelkov kot so kuverte, zvezki, risalni bloki, pisalni bloki in podobnim pisarni{kim izdelkom iz papirja. Najve~ja težava je, ~e sklepam tudi iz lastnega položaja potro{nika, prav to, da potro{niki pravzaprav ne poznamo vsebine certifikatov, v katere je v~asih vloženega mnogo sredstev, ~asa in investicij? Res je. Resnica sicer je, da obstaja mnogo samooklicanih certifikatov, ki povzro~ajo veliko zmedo na trgu in nezaupanje v razli~ne certifikate nasploh. Res pa je, kot ste ugotovili, da so nekateri certifikati za podjetja veliki projekti in je v ozadju veliko vloženega dela in sredstev. Težava je v tem, da morda certifikati niso dovolj promovirani med potro{niki, da bi jih slednji bolj{e poznali in cenili njihovo resni~no vrednost. Mi smo te težave identificirali in si postavili cilj, da oblikujemo ekolo{ki znak, ki bo združeval vse najbolj{e okoljske prakse v Evropi, torej: Kako se certifikat »Paper by Nature« podeljuje? Podeljuje ga neodvisna akreditirana certifikacijska hi{a, ki opravi skrbni pregled podjetja ter revizijo vseh postopkov, materialov itd. po kriterijih okoljskega znaka. Po pridobitvi okoljskega znaka se certifikat revidira vsake tri leta po strogo predpisanih pravilih in ponovnem pregledu, medtem ko se nekatere postavke preverjajo letno, na primer izvor vlaken. Lastnik okoljskega znaka mora na svoje izdelke obvezno ozna~iti z logom »Paper by Nature« ter {tevilko certifikata, kar omogo~a bolj{o sledljivost in kontrolo, saj lahko na uradni spletni strani »Paper by Nature« vsakdo preveri kdo je proizvajalec in kak{en je njegov status. Se bo certifikat »Paper by Nature« razvijal oziroma nadgrajeval? Seveda, ~e želimo zgraditi mo~an in zaupanja vreden standard smo vstopili v dinami~en proces, ki se stalno nadgrajuje in posodablja, saj le tako lahko vklju~ujemo najbolj{e znane okolijske prakse. Za nami je že ena revizija standarda, ki je usklajena tako s predstavniki Evropske komisije, potro{ni{kimi organizacijami kot tudi z raz{irjeno množico proizvajalcev in potro{nikov. Po na{i oceni smo ena najzahtevnej{ih evropskih certifikacijskih hi{ ta trenutek. Ve~ informacij boste na{li na: www.paperbynature.com Pogovor zapisala: Petra Prebil Ba{in O PAPIRNI PANOGI The Paper by Nature Association promotes environmentally friendly practices in the paper converting industry as well as the responsible use of paper amongst consumers. Initiated by several key European industrial actors and dedicated to meeting the growing need expressed by consumers for a point of reference with regard to converted paper products, the Paper by Nature Association aims at providing a framework for initiating and maintaining dialogue between different stakeholders; those from the industry as well as from the non-profit sector. The Association has developed the Paper by Nature Eco-label which objective is to offer the global reference for European consumers of converted paper products. Ozaveščamo OKOLJSKI ZNAK »PAPER BY NATURE« Edina vseevropska shema namenjena zmanj�evanju vplivov na okolje med proizvodnjo in predelavo papirja »PAPER BY NATURE« ECO-LABEL Unique pan-European scheme of paper production and conversion intended for decreasing environmental impacts Papir za notranjost revije PAPIR je prispevala papirnica Gori~ane, tovarna papirja Medvode d.o.o., SORA MAT 115 g/m 2 . 6 med surovinami, ki so v gozdnih proizvodih, in izvorom teh surovin. Proizvodnja brez klora (PCF – processed chlorine free) Znak pomeni stalni nadzor nad vsemi surovinami in zagotavlja ustrezen vpliv proizvodnega procesa na okolje: porabo vode in energije, kemijo, izpuste ogljikovega dioksida, oceno okolijske politike, omogo~a izpolnjevanje in oceno eti~ne prakse upravljanja, nadzor proizvoda, obve{~anje javnosti, financiranje raziskav in razvoja. Totally Chlorine Free Znak zagotavlja brezklorne postopke in vpliv na zmanj{evanje porabe vode in zmanj{evanje nastajanja strupenih kloriranih rakotvornih snovi, kot so dioksini, furani PCB's itd. Znak za biorazgradljivo plastiko (European Bioplastics) Znak zagotavlja biorazgradljivost oziroma sposobnost kompostiranja materiala. Oglji~ni odtis (Carbon footprint) Oglji~ni odtis je skupna emisija CO 2 plina in drugih toplogrednih plinov. »Vse« ima svoj oglji~ni odtis: ~lovek, proizvod, storitev, avto, hi{a … Izra~un oglji~nega odtisa pove stopnjo okolijske u~inkovitosti na podro~ju toplogrednih plinov (zajema energetske in procesne emisije). Certificiranje “C to C” (Cradle to Cradle Certification) Znak se podeljuje za prizadevanja ekolo{ko inteligentnih re{itev, ki zajemajo: uporabo materialov, ki so varni za zdravje ljudi in okolje v celotnem življenjskem ciklu izdelka in na~rt sistema za ponovno uporabo materiala, kot sta recikliranje in kompostiranje, obnovljivi viri energije, u~inkovito porabo in kakovosti vode, ki so povezani s proizvodno strategijo in družbeno odgovornostjo. Znak se uporablja za materiale, procese in kon~ne izdelke. "Swan" – skandinavski ekolo{ki znak Ekolo{ki znak zagotavlja izpolnjevanje dolo~enih okoljevarstvenih kriterijev z uporabo metod, neodvisnih laboratorijev, spri~eval in kontrolnih obiskov in zajemajo celoten krog proizvodnje in proizvodov. Modri angel (Blue Angel) Znak »modri angel« je nem{ki nacionalni okoljski znak ali »ekoizjava« oziroma znak za javno naro~ilo, ki je podeljen za proizvode in storitve, ki so okolju prijazni. To pomeni: varovanje zdravja, podnebja, vode in drugih okolijskih virov. Znak spodbuja skrb za okolje in zdravje ljudi, potro{nikov in se podeljuje izdelkom in storitvam. Ekolo{ko drevo – Avstrija Avstrijsko "ekolo{ko drevo" poleg izdelkov vklju~uje {e storitve. Ekolo{ke oznake s podro~ja ravnanja z odpadno embalažo (pregled SLOPAK) Zelena pika in trikotnik (razli~ne izvedbe) "Zelena pika" (uporablja se za embalažo, ki jo zbirajo in ponovno uporabljajo kot sekundarno surovino), in "trikotnik iz zelenih pu{~ic", ki se uporablja za embalažo, ki se lahko reciklira oziroma je izdelana iz recikliranega materiala in vklju~uje zbiranje, predelavo v nov izdelek in nakup izdelka iz reciklata. Oba znaka najdemo tudi pri nas. Zelena pika je najbolj raz{irjen ekolo{ki znak v Evropi in se pojavlja na embalaži izdelkov. Dr. Vera Rutar, In{titut za celulozo in papir ekolo{ki znak »Paper by nature« je prvi zaupanja vreden ekolo{ki znak izdelkov iz papirja, ki vklju~uje celotno verigo vred- nosti; od surovin in postopka izdelave papirja do postopka predelave papirja. Vklju~uje tudi var~evanje z energijo, zmanj{anje emisij v vodo in zrak ter druge omejitve rabe virov in substanc, ki so {kodljive za okolje, med procesom pre- delave papirja.