Nagrajenci Nagrajenci Primavera Primavera 2023 Patrik Dvorščak, rščak, Lana Pastirk in astirk in Natalija Premk Jenič. kuratorka: Kristina Prah Galerija DLUM, Židovska ul. 10, Maribor 9. 7.–3. 8. 2024 Nagrajenci Primavera 2023 1 Nagrajenci Primavera 2023 Patrik Dvorščak, Lana Pastirk in Natalija Premk Jenič. Nagrajenci Primavera 2023 2 Patrik Dvorščak Biografija »Umetnost ne more živeti sama od sebe. Izhajati mora iz širšega znanja. Nositi mora brazgotine sveta, rane življenja.« - Anselm Kiefer Gosto pretkane površine platen in listov Patrika Dvorščaka, dobitnika Nagrade Primavera na natečaju Vabljeni mladi 2023, pogledu ne dovolijo, da bi se predolgo mudil na enem mestu. Hiteti mora od Patrik Dvorščak je rojen marca 1995 in prihaja razobličenih golih teles, nemalokrat iz Ribnice. Srednješolsko izobrazbo je pridobil skrivljenih v anatomsko nemogoče na Srednji šoli za oblikovanje in fotografijo položaje, ki vabijo v spomin reliefne – smer gimnazija. Svoje izobraževanje je podobe grešnikov v prizorih Poslednje nadaljeval na študiju na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje, na programu sodbe na portalih romanskih cerkva, do Slikarstvo. Diplomiral je leta 2017, v letu incedentno poudarjenih udov z razburjeno 2022 pa je tudi zaključil magistrski študij, risbo in žarečo barvo naglašenih oblin, prav tako na programu Slikarstvo. Trenutno prsi in trebuhov, do kubistično zlomljenih živi in ustvarja v Ljubljani. Sodeloval je že na številnih domačih in tujih samostojnih in nosov na obrazih velikih, zmedenih (in kot skupinskih razstavah ter delavnicah. naš pogled begajočih) oči. S kombinacijo večih risarskih in slikarskih tehnik – tako klasičnih analognih kot digitalnih – gradi mladi slikar svoja dela v reprezentativnem procesu, ki je vzporeden njihovemu večplastnemu sporočilu (samo)uničevanja – od premišljenega postavljanja kompozicije, določanja proporcev in barvne palete, ki Nagrajenci Primavera 2023 3 kasneje obrne smer v intuitivno poteznost poslanstva sta paradoksalna in dihata toka zavednega in nezavednega. Vtis, ki ga sočasno v dveh pretokih: zavesten gradi umetnik dosega – z nalaganjem, spajanjem svoje življenje na vrlinah in prizadevanju in dodajanjem pastelnih in izrazitih barv, s za dobrobit sočloveka, nezaveden pa sugestivnim in shematičnim zarisovanjem plava na površje pod subtilnimi pritiski, krokíjev, v katerih moremo prepoznati v narcističnih vzgibih, oba pa se razlijeta obrise letal, koles, arhitektur, penisov, v občutje kontradiktornega ugodja in vulv, cigaret in njih ogorkov ter z drugih zategujeta neuničljiv gordijski vozel različnih objektov in abstraktnih form, z nemoči. Kljub temu pa Patrik Dvorščak drobtinami naznačenih besed in stavkov, v svojih kompleksnih in mnogoplastno kot glasen razgovor brez posluha – se v utripajočih slikah večdimenzionalnih nas zapisuje kot močna vizualna izjava formatov ne govori o nesmislu človeškega nevrotične, celo obscene razdvojenosti obstoja, ampak postavlja pod vprašaj posameznika in družbe. prepričanje o večvrednosti njegovega bitja, o njegovi moči in pravici, da kreira – v Dvojnost najglobljega v človeški naravi resnici pa razkraja – svet po svoji volji. – po eni strani zasledovanje vrednot pravičnosti in svobode, skladnosti in Slikarjev samosvoj in markanten likovni ravnovesja ter minimalizma, po drugi jezik zaznamuje vznemirljivo zlitje enako velika potreba po zanikanju reda različnih stilskih vplivov in značilnosti. znotraj sebe in družbe, brezsledno, a Surova ekspresionistična čustvena zagotovo zasledovanje lastnega in tujega gostota, podprta v izkrivljenosti oblik in z uničenja, kopičenje in načrtno popačenje grotesknimi ter s tesnobnimi obrazi, kliče ustvarjenega ali celo destrukcija – je v spomin portretne podobe bolečih in bistven del avtorjevega raziskovanja. negotovih figur Francisa Bacona (1909– Pristen človeški značaj in njegov (ne)smisel 1992). V rabi jezika, kot zrcaljenje misli in Nagrajenci Primavera 2023 4 dialogov, dela Patrika Dvorščaka odločno leta 2023 podelila ravno Patriku krepijo družbeni komentar, soroden Dvorščaku. Njegove teksturirane, kremne tistemu Keitha Haringa (1958–1990) ali slike, ki jih nepredvidljivo naselijo pa Banksyja (1974– ). V tem besedilnem naglašeni barvni madeži in iz katerih slengovskem plastenju ter v rabi različnih včasih veje vročina, včasih pa hlad pogube, simbolov osebnega pomena in v spretnem in so neurejeno poseljene z drobljivimi prepletanju visoke umetnosti s street artom, množicami hitropoteznih risb, kjer se zdi, art brutom in grafiti je v Patrikovih delih da umetnik s sprostitvijo v nezavedno nemogoče zaobiti reminiscence na kaotično zanalašč zmanjšuje nadzor nad lastnim živahnost umetnosti Jeana-Michela kreativnim procesom, so neizmerno Basquiata (1960–1988). Najbolj celostno intimna dela, ki vznikajo iz njegove pa se morda – tudi sporočilno – v delih ranljivosti in intelektualne refleksije, nagrajenega mladega umetnika odslikava tako individualnih kot tudi družbenih likovna pripoved Cyja Twomblyja (1928– konfliktov. Če naj bo umetnost ranjena 2011), ki je v svojem krepkem radikalnem od življenja in naj se skoznjo razraščajo vizualnem jeziku rušil konvencionalno brazgotine kot opomnik bolečine in zmot, razliko med pisanjem in slikanjem. potem pozicija mladega slikarja Patrika Dvorščaka zagotovo ni nemoč, marveč Neverjetno suvereno obvladovanje popolnoma obratno. Opominjanje družbe izbranega, gostobesednega jezika na nujo ponotranjenja vsaj zavestnih materialov, motivov in konstelacij ter situacij svojega bivanja ter opolnomočenje simbolnih povezav, ki kontradiktorno, umetnosti same – to sta poslanstvi, ki ju izpovedno ubrano, razgrinjajo likovno umetnik zasleduje in odgovorno izpolnjuje. pripoved človeške ambivalentnosti in so morda ključne sestavine odločitve Kristina Prah strokovne žirije, da je nagrado Primavera Nagrajenci Primavera 2023 5 1. BN, 2023, mešana tehnika, platno, 30 × 30 cm Nagrajenci Primavera 2023 6 2. elon, 2024, mešana tehnika, platno, 140 × 130 cm Nagrajenci Primavera 2023 7 3. I masturbate as a form of protest, 2024, mešana tehnika, platno, 120 × 160 cm 4. rehab of everything, 2023, digital print, 40 × 30 cm Nagrajenci Primavera 2023 8 Nagrajenci Primavera 2023 9 Nagrajenci Primavera 2023 10 Lana Pastirk Biografija Lana Pastirk (1998, Maribor) je oblikovalka Vsakdan je lahko tak ali drugačen, pa umetniške keramike. Magistrski študij vendar je kontinuirano navadno takšen, oblikovanja stekla in keramike je z odliko kot se pojavlja. Ponovitve vedno znova (Summa cum laude) zaključila na Akademiji enih in istih ritualov, vzorcev obnašanja, za likovno umetnost in oblikovanje v Ljubljani, pod mentorstvom doc. Kristine repeticij, gest, misli in besed oblikujejo Rutar in dr. Jurija Selana. Izpopolnjevala našo vsakdanjost v zaporedje navad, ki se je na Akademiji za likovno umetnost načrtujejo podobnost naših dni in njih v Gdansku, na Mednarodnem simpoziju doživljanje. Še več – kreirajo nas same, umetniške keramike V-oglje, ter se udeležila našo individualno fizično pojavnost in tedenske rezidence v Layerjevi hiši v Kranju. individualnost. S svojimi deli se je predstavila na skupinskih Oblikotvorna manifestacija, kot posledi-in samostojnih razstavah. Njeno delo Nove ca vsakdanjih dejanj, je bistvo pripovedi ptice je v letu 2023 postalo del zbirke UL ALUO. Živi in ustvarja v Mariboru, kjer je prostorske postavitve Vsakdan, enajstih tudi članica društva DLUM. glinenih figur s pridatki, ki jih Lana Pastirk, dobitnica listine Primavera na lan-ski razstavi Vabljeni mladi 2023, umešča v prostore Galerije DLUM na aktu-alni predstavitvi Nagrajenci Primavera 2023. Zgneteni kipci človeških podob, Nagrajenci Primavera 2023 11 sploščenih teles in dolgih udov posedajo stola. Površina postav protagonistov je na stole in okoli miz, pri tem pa se mesto- praviloma razbrazdana v naznačeno tek-ma ali popolnoma zlivajo v kose pohištva, sturo njihovih oblačil, nekaterim pa so preobražajoč se v antropomorfne objekte. ta navidezno odvzeta, saj jih simbolno Celota posameznih prizorov, ki jih umet- obleka ne naredi (v človeka). Zazna-nica pri postavitvi prilagaja specifikam mujejo jih raje drugi atributi ali dejan-razstavnega prostora, deluje kot atmos- ja: od piva zaobljen trebuh, ki namesto fera kavarne, v katero zahajajo redni in podstavka mize nosi vse, kar je na njej, tudi priložnostni gostje. Njihovi obrazi, krčevito oklepanje bližnjega, od katere-poudarjeno oblikovani v nadrealističnih, ga ni ostalo nič več kot ogrodje sedeža, domala karikiranih potezah, v kater- preobrazba celotne podobe figure v kot ih mimiki, v karakterističnih nosovih list tanko telo, ki spominja na časopis, v in lokih obrvi, v tkanju kocin na bradi, katerega se je predolgo zatopil bralec. nenazadnje tudi v robatem modeliran- Velika pozornost je namenjena obrav-ju las, pričajo o močno izoblikovanih navi detajlov nogavic, čevljev, vezalk, individualnih značajskih posebnostih podplatov in dlani, tistih delov, katerih upodobljenih oseb. Iz velikih naročij negibnost je bistvena za ujetost v Vs-figur rastejo dolge roke – ki zmorejo akdan. Med obiskovalci se najdeta tudi vedno doseči steklenico, nezavedajoč ljubimca, katerih telesi sta v njuni za-se posledic svojih dejanj – do natančno verovanosti zgneteni v eno, tam pa pre-preštetih prstov, ki objemajo vrček – ali poznamo tudi mlado umetnico, ki opazu-svojega ljubljenega, v katerega telo so se je kavarniško dogajanje in iz bele gline zlile, medtem ko se on sam in njegove poustvarja posamezne prizore v kavarni, noge preobražajo v noge gostilniškega kot jih vidi sama. Nagrajenci Primavera 2023 12 Ubranost prostorske postavitve prežema (1939) Fride Kahlo. A zrcaljenje notran-posebna vrsta osebne likovne poetike av- jih vzgibov, želja, bolečin, bojev in be-torice, ki se v svojih delih rada navdihuje gov, celo travm in odvisnosti, kot jih v literaturi in poeziji. Človeško figuro, subtilno, a zanesljivo v svoja umetniška s spoštovanjem do njene krhke kreaci- dela materializira Lana Pastirk, lahko je, in življenjskega podobotvorja, kot morda – zaradi zabrisanih meja med najranljivejšo in najdojemljivejšo obliko človeškimi figurami in neživimi pred-bivanja in likovnega motiva, smelo upo- meti – najbližje primerjamo z deli Salva-rablja za lirično vizualno pripoved svojih dorja Dalíja (1904-1989), pri konkretni lastnih vrednot in pa univerzalnih zgodb konstalaciji Vsakdan pa morebiti z drzno in prepričanj. Pronicljivo opazovanje zu- objektivizacijo Allena Jonesa (1937– ). nanjosti ji namreč omogoča prepozna- Kritika družbenih norm, ki se vzpostav-vati najintimnejše, nevidno v človeku, lja v omenjeni transformaciji, služi tudi videno pa v nadrealistični in konceptu- raziskovanju psiholoških globin in izzivu alni maniri preoblikovati s prepričljivo percepcije navidezne realnosti. Umetnost reifikacijo ali pa z antropomorfno trans- Lane Pastirk ima moč gledalcu poka-formacijo. zati kristalno čisto ogledalo doživete, Zanimanje za prikaz fizične in duhovne strašljivo resnične, a hkrati neizmerno skladnosti ima v likovni umetnosti dol- privlačne, tiho upodobljene pripovedi. go zgodovino; začnemo lahko že pri da Vincijevem Vitruvijskem človeku (ok. Kristina Prah 1490), se pomaknemo preko Michelan- gelovega Davida (1501-1504) in Mun-chovega Krika (1893) do Dveh Frid Nagrajenci Primavera 2023 13 Vsakdan, prostorska postavitev z enajstimi figurami in pridatki, okvirne dimenzije ene figure: 35 × 20 × 25 cm, modeliranje, kamenina, 2023 Nagrajenci Primavera 2023 14 Nagrajenci Primavera 2023 15 Nagrajenci Primavera 2023 16 Nagrajenci Primavera 2023 17 Nagrajenci Primavera 2023 18 Natalija Premk Jenič Biografija Natalija Premk Jenič (1998, Ljubljana) se Kakor da bi stali na notranjem pragu fan-je po končani Srednji šoli za oblikovanje in tazijskih soban in v čudenju opazovali, fotografijo vpisala na dodiplomski študij kako se kot filmske kulise stene prostorov slikarstva na Akademiji za likovno umetnost obenem gradijo in rušijo v prekinitvah, in oblikovanje v Ljubljani in leta 2022 pod mentorstvom prof. mag. Ksenije Čerče tam pa se v notranjost odpirajo in zlivajo diplomirala z diplomsko nalogo Interier in hribovite planote, pašniki ali vodni vo-eksterier, Podobotvorni elementi mentalnih dotoki, ponekod pa stopnišča, stebrišča stanj v razmerju med zunanjim in notranjim ali arhitekturne odprtine, razgibavajoč prostorom. Po dokončani prvi stopnji se je scenografijo, v katero so za povrh vpisala na magisterij. Slikarstvo predstavlja premišljeno nameščeni kriptični re-poglavitni del njene prakse, dejavna je tudi kviziti, bodisi vsakdanji predmeti doma v grafiki in risbi. Trenutno živi in ustvarja v – kosi pohištva, svetila, otroške igrače, Ljubljani. smeti – bodisi često prisotni golobi, lobanje divjadi ter simboli, včasih fito-morfne narave. Takšna sta prvi pogled in vtis na dela iz slikarskega cikla Notranji svetovi dobitnice listine Primavera na natečaju Vabljeni mladi 2023 – Natalije Premk Jenič. Nagrajenci Primavera 2023 19 Na svojih razmeroma velikih delih mla- dar tehnike kot take – kot je mikavno da umetnica prepleta v materialnem prebirati na njenih zgodnejših grafikah svetu ločena prizorišča, prostore in ob- – ne uporabi. Kolaž namreč umetnici jekte ter raziskuje, kako vsi ti vplivajo omogoča fragmentacijo, preplet in novo, na notranje doživljanje človeka. Njeno edinstveno sestavljanje prostorov, mate-raziskovanje izhaja iz postavke, da so rialov ali realnosti – tako na fizični kot naši domovi - v katere se vsakodnevno na simbolični ravni. Rezanje, zlaganje, vračamo in v katerih zavetju preživljamo prekrivanje, odmikanje kot dejanja de-velik del svojega časa in jih oblikujemo konstrukcije so hkrati geste njene kon-in opremimo po svojima volji in okusu, strukcije, rezultat grafik, kolažev in jih delimo praviloma z izbranimi in lju- akrilnih slik na platno pa nelinearne bljenimi – prostor naše notranje osvo- pripovedi zavesti, ki se gibljejo dosti boditve, kjer se za razliko od zunanjega tako, da so bolj podobni kipeči vodi kot sveta počutimo varnejši in razbremenjeni Joycejevemu toku. V formaciji od kolaža občutka potrebe po igranju vlog. Domá – pa naj si bo analogen, digitalen, najpo-smo bolj sproščeni in bolj pristni – taki, gosteje pa njuna kombinacija – do slikar-kot smo. V takšnem razpoloženju dóma skega dela kolaž pri kreativnem procesu gojimo najbolj intimne odnose – z drugi- Natalije Premk Jenič predstavlja vmesno mi in s samimi sabo, domá si upamo za- postajo, prihaja do intuitivnih vizual-iti in deliti svoje najgloblje doživljanje, nih variacij, ki so rezultat umetničine enako pa se tam najbolje skrijemo, pred intimne poglobitve v motive skozi več ostalim svetom in pospravimo tudi svoje medijev in tehnik. skrbi, bolečino ali odvisnosti. Notran- Slikarka opazovalca praviloma umešča ji prostori na Natalijinih slikah so tako v desni del platna in gradi pot njegove-pravzaprav simbolna paralela intimnemu mu pogledu v dinamični diagonalni delu zavesti (in podzavesti), ki je le naš liniji zlatega reza v levi del slike, kjer in katerega le del želimo in zmoremo se bodisi srečujejo stene prostora, bo-deliti še s kom. disi brez opozorila odpirajo naravne Avtoričin ustvarjalni proces zasleduje pokrajine – planine, skalovja – ali pa princip, skladen kolažiranju, tudi ka- umetnica tja umešča simbolne prehode – Nagrajenci Primavera 2023 20 odprta vrata, ki vodijo v nove prostore človeškemu izrazu znotraj, kakor ga pri-in bodrijo radovednost, okna, za njimi kazuje Natalija Premk Jenič, za razliko od pa enigmatične figure, ki morda s pogle- razmeroma sterilne zadržanosti zunanjih dom preiskujejo notranjost, v kateri se prizorov na de Chiricovih delih. Kom-nahajamo, stopnišča, stebrišča, v pros- pleksnost in globina notranjih svetov sta tor sectio divina pa neredko postavlja iz- pri mladi avtorici naglašeni s prosojnimi, brane predmete, dogovorjene, ali pa so skoraj atmosferičnimi, barvnimi zaplata-avtoričine osebne simbolne vrednosti. mi ter z nizanjem vzorcev na površinah V tem oziru iskanja likovnih rešitev, pa prostorov, bodisi samo kot podaljšek tudi v vsebinskem raziskovanju razmerja perspektivične igre ali kot zaokroženo med človeškim stanjem in obkrožajočim dopolnjevanje simbolov. Pogosti stano-okoljem, so slike Natalije Premk Jenič valci Natalijinih Notranjih svetov so vznemirljivo paralelne delom Hanpinga golobi, včasih kot podobe na plakatih ali Fenga (1984– ), prav tako pa ne more- predimenzionirani vsiljivci, ki prenašajo mo zaobiti občutka misterioznosti, ki je sporočilo dualnosti človeškega stanja, v avtoričinih delih grajen s sorodnimi hkratnega sovplivanja osebne svobode surrealističnimi prijemi, kot jih je upo- in socialne omejitve. Gosta naseljenost rabljal René Magritte (1898-1967), to je golobov pa hkrati vzbuja občutek neneh-s srečevanjem različnih aspektov real- nega opazovanja, nadzora in kontrole. Po nosti v nenavadne kontekste, ki vzbujajo drugi strani nas kravje lobanje ter glave v gledalcu dvom v ustaljeno percepcijo divjadi – ki so malone antropomorfno in sveta. portretno upodobljene na delih iz istega Nenavadno sobivanje svetov umetnica cikla umetnice – kljub svoji srhljivosti poudarja z uporabo zamolklih komple- opominjajo na naravni cikel in potek mentarnih odtenkov, ki bivajo v območju življenja, analogno podobam in simbo-nadrealizma in so tudi v ohranjanju na- liki živalskih lobanj Georgie O’Keefe petosti sorodni, a vendar živahnejši (1887–1987). od tistih Giorgia de Chirica (1888– 1978). To pa bi vendarle lahko prip-Kristina Prah isali bolj sproščenemu in avtentičnemu Nagrajenci Primavera 2023 21 1. Kolaž 1, 2020, analogni kolaž, 29,7 × 42 cm Nagrajenci Primavera 2023 22 2. Kolaž 2, 2020, analogni in digitalni kolaž, 29,7 × 42 cm Nagrajenci Primavera 2023 23 3. Kolaž 3, 2021, analogni in digitalin kolaž, 29,7 × 42 cm 4. Kolaž 4, 2021, digitalni in analogni kolaž, 30 × 31 cm Nagrajenci Primavera 2023 24 Nagrajenci Primavera 2023 25 Nagrajenci Primavera 2023 Patrik Dvorščak, Lana Pastirk in Natalija Premk Jenič. Nagrajenci Primavera 2023 26 Kolofon Naslov kataloga: Nagrajenci Primavera 2023. CIP - Kataložni zapis o publikaciji Katalog izdal: DLUM, Trg Leona Štuklja 2, Maribor Univerzitetna knjižnica Maribor Založnik: DLUM, Maribor Zanj: Kristina Prah 73/76(497.4)(083.824) Avtorica besedil: Kristina Prah DVORŠČAK, Patrik Lektura: Erna Ferjanič, Kristina Prah Nagrajenci Primavera 2023 [Elektronski vir] : Patrik Oblikovanje in tehnično urejanje: Vojko Pogačar Dvorščak, Lana Pastirk in Natalija Premk Jenič : Galerija Avtorji fotografij: Avtorji del DLUM, Maribor, 9. 7. do 3. 8 . 2024 / [avtorica besedila Kristina Prah ; avtorji fotografij avtorji del]. - Maribor : Razstava v galeriji DLUM, DLUM, 2024 Židovska ulica 10, Maribor Način dostopa (URL): https://www.dlum.si Izid: Maribor, julij, 2024 ISBN 978-961-96702-1-7 (Pdf) COBISS.SI-ID 200204035 Sponzorji: 27 Nagrajenci Primavera 2023 Patrik Dvorščak, Lana Pastirk in Natalija Premk Jenič. Nagrajenci Primavera 2023 28