101 Poletna šola arheologije v Slavini pri Postojni © Boštjan Laharnar Narodni muzej Slovenije; bostjan.laharnar@nms.si DOI: 10.5281/zenodo.14354517 1.25 Drugi sestavni deli Junija in v začetku julija 2024 je v Slavini pri Postojni potekala druga sezona poletne šole arheologije. Polet- na šola verjetno ni povsem ustrezno slovensko poime- novanje dejavnosti, ki jih na univerzah angleško govo- rečega sveta označuje besedna zveza field school in so načeloma zastavljene drugače kot terenske vaje oziroma prakse naših študijskih programov. V tem primeru gre za pettedenski izobraževalni program pod taktirko pro- fesorjev Adrienne Frie in Kevina Gartskega z Univerze Wisconsin Oshkosh iz ZDA v sodelovanju Inštituta za arheologijo pri ZRC SAZU (Edisa Lozić, Benjamin Štu- lar), Parka vojaške zgodovine v Pivki (Janko Boštjančič) in Narodnega muzeja Slovenije (Boštjan Laharnar, Nejc Dolinar, Matic Zupan). Pri programu z zvenečim naslovom The Wolves and the Caesars: Digital Landscape Archaeology in Slovenia (Splet 1) se udeleženci (slika 1) učijo lidarske tehnologije in njene uporabe v arheologiji, topografije, arheoloških iz- kopavanj in splošno o arheologiji Slovenije z okolico. Ra- ziskovalno težišče je na gradiščih v bližini vasi Slavina pri Postojni ter na gradiščni krajini Taborskega grebena med Slavino in Knežakom. V okviru šole potekajo arheološka sondiranja na gradišču Baba (pod nadzorstvom pristojne konservatorke Patricije Bratina z ZVKDS OE Nova Go- rica), kjer se udeleženci učijo, kako arheološko izkopavati in voditi spremne dokumentacijske postopke (slika 2). Ve- lik poudarek je na učenju dokumentiranja s fotogrametrijo. Ideja in začetek izvajanja programa je rezultat večletnega uspešnega sodelovanja predstavnikov omenjenih institu- cij pri različnih projektih. Frie in Gartski sta že dolgo povezana s slovensko arheologijo, prav tako v notranj- ski regiji poteka ustaljeno sodelovanje med raziskovalci ZRC SAZU in Narodnega muzeja Slovenije (npr. Splet 2 in Splet 3). Slika 1. Udeleženci prve sezone poletne šole arheologije julija 2022 v Slavini (foto: B. Laharnar). Arheo 41, 2024, 101–103 102 Toda brez močne in srčne podpore lokalne skupnosti ne bi šlo. Pomembno je zlasti sodelovanje Parka vojaške zgodovine v Pivki z direktorjem Jankom Boštjančičem, sicer domačinom iz Slavine, slavinske krajevne skupnos- ti in vaščanov. Med ameriškima profesorjema, njunimi študenti in vaščani se je vzpostavil prisrčen odnos, saj študentje bivajo na turistični kmetiji v vasi, se udeležu- jejo vaških dogodkov in družijo z domačini. Seveda je glavni vidik šole učenje, a za študente je pomemben tudi pristen stik z Evropo, Slovenijo in Slavino. Pri tem smo bili uspešni, saj so se nekateri vrnili in se poletne šole udeležili tudi drugo sezono. Proti koncu obeh sezon smo pripravili predstavitev našega dela in rezultatov za vašča- ne. Dogodek je bil vsakič lepo sprejet in dobro obiskan. Arheološka ekipa je vzpostavila terensko bazo za urejan- je najdb in dokumentacije ter hrambo opreme in orodja v obnovljeni stavbi nekdanje ljudske šole v Slavini (slika 3). V istem prostoru potekajo predavanja v okviru izva- janja poletne šole, ki jih poleg članov vodstvene ekipe izvajajo različni vabljeni predavatelji. Junija 2023 smo v prostorih ljudske šole pripravili pa- nojsko razstavo Tisočletje slavinskih gradišč, ki pred- stavlja arheološko dediščino gradišč na Babi, Slavin- skem ali Ambroževem gradišču, Gradišču nad Selcami in Podvršku ter dejavnosti poletne šole. Razstavo si lahko poleg domačinov ogledajo tudi drugi obiskovalci, teh ni malo in med njimi so pogosto tuji obiskovalci na pomembnih položajih. Ti namreč večkrat obiščejo Sla- vino in otroke iz ukrajinske sirotišnice, ki so od izbruha Poletna šola arheologije v Slavini pri Postojni Slika 2. Sondiranje na Babi pri Slavini (foto: B. Kurent, 2024). 103 vojne v Ukrajini nastanjeni v isti stavbi. Odprtje razsta- ve smo izvedli v okviru junijskih evropskih dni arhe- ologije in popestrili s programom Kulturnega društva Vespesjan, ki so se ga v lepem številu udeležili vaški in ukrajinski otroci. Poletna šola arheologije v Slavini je primer dobre prakse sodelovanja med različnimi institucijami in njihovimi ra- ziskovalci ter lokalno skupnostjo. Obetamo si večplastne rezultate in pozitivne učinke. Izvedeli bomo več o dina- miki gradiščne poselitve in skušali odgovoriti na razisko- valna vprašanja. Z aktivnostjo šole se širi zavest o vred- nosti in pomenu arheološke dediščine med domačini, ki so njeni glavni dediči in varuhi. Če bodo domačini pre- poznali pomen arheološke dediščine ter jo sprejeli kot del svoje identitete in vrednoto, jo bodo tudi varovali. Od- ganjali bodo detektoraše in morda dosegli premike tras načrtovanih infrastrukturnih projektov (prim. Splet 4). Slika 3. Stavba nekdanje ljudske šole v Slavini (foto: E. Lozić, 2019). Spletni viri SPLET 1: The Wolves and the Caesars: Digital Land- scape Archaeology in Slovenia – Archaeological field school teaching survey, excavation, LiDAR, and photo- grammetry. https://www.archaeological.org/fieldwork/ the-wolves-and-the-caesars-digital-landscape-archaeolo- gy-in-slovenia/ (13. 11. 2024). SPLET 2: Artefacts and landscapes. Structured Iron Age communities in the Notranjska region | ZRC SAZU. https:// iza2.zrc-sazu.si/en/programi-in-projekti/artefacts-and-land- scapes-structured-iron-age-communities-notranjska-region (13. 11. 2024). SPLET 3: Digitalna arheologija slovenske gradiščne po- krajine | ZRC SAZU. https://iza2.zrc-sazu.si/sl/progra- mi-in-projekti/digitalna-arheologija-slovenske-gradisc- ne-pokrajine (13. 11. 2024). SPLET 4: STAkrog: Dars: Gradnja avtoceste med Postojno in Jelšanami po letu 2030. https://krog.sta. si/2829416/dars-gradnja-avtoceste-med-postojno-in-jel- sanami-po-letu-2030 (13. 11. 2024). Arheo 41, 2024, 101–103