TRANSNATIONAL
CAPITAL, THE CHINESE
STATE, AND CHINA'S
COMMUNICATION
INDUSTRIES IN A
FRACTURED SOCIETY

Abstract

China’s accession to the World Trade Organisation has
significantly accelerated the country’s integration with
global capitalism through its bureaucratically-controlled
and market-driven communication industries. The speci-
fic terms and conditions of this integration has meant that
a newly reconstituted power bloc — consisting of the
bureaucratic capitalists of a reformed Party state, transna-
tional corporate capital, and an emerging urban middle
class, whose members are the favoured consumers of
both domestic and transnational capital — has assumed
hegemonic dominance of the communicative processes
both in and out of China. At the same time, this process
has been highly contentious, and continues to be media-
ted by both nationalistic and leftist ideolo/gical legacies of
the Chinese state and emerging forms of social and cul-
tural contestation. This paper examines this integration
from a transnational and transcultural political economic
perspective. It begins with a critique of the Chinese
nationalist and democracy frameworks in analyzing this
integration, and then moves on to analyze the structural
and ideological dimensions of China’s semi-integrated
communication industries and markets and identify new
patterns of inclusion and exclusion in the distribution of
communicative power. At the centre of this analysis lie
tensions between national and class interests; between
the imperatives of capital accumulation and the commu-
nication needs of an increasingly fractured society; and,
between horizontal and vertical communication among
different social groups in a globalising context.

YUEZHI ZHAO

Yuezhi Zhao is

Associate Professor of
Communication at Simon
Fraser University, email:
yzhao@sfu.ca.

Vol.10 (2003),4, 53 - 74

53



54

China’s accession to the World Trade Organisation (WTO) has significantly ac-
celerated the country’s integration with global capitalism through its rapidly ex-
panding communication industries. On the one hand, transnational media corpo-
rations, as a key component of their globalisation strategies, are extending the scope
and depth of their penetration into the Chinese market, both through and beyond
the formal provisions of China’s WTO accession agreements. On the other hand,
domestic Chinese players, from Party officials to private entrepreneurs, are using
the WTO entry as both material and symbolic opportunities to pursue their re-
spective agendas of re-structuring Chinese communication industries. Conse-
quently, the basic character of the Chinese communication system is undergoing a
process of profound transformation.

This paper offers a critical assessment of both the nature and dynamics of this
transformation. First, I provide a critique of two prevailing analytical frameworks
on this transformation. Second, I examine the defining characteristics of this trans-
formation from a transnational and transcultural political economic perspective.
This entails discussing the specific ways in which transnational capital and domes-
tic Chinese forces have intersected to structurally reshape the Chinese communi-
cation system, creating particular patterns of inclusion and exclusion of access to
communicative power. Finally, I discuss the political and social implications of this
integration, identifying potential sources of conflicts and challenges against the
emerging communication order in China. Throughout, my attempt at developing
an overarching analytical framework that cuts across China’s telecommunication,
news media, and cultural industries is supported by specific analyses of the un-
even articulations of domestic and transnational capital in these sectors.

Making Sense of the Integration: Two Prevailing
Analytical Perspectives

Two broad analytical frameworks have underscored much of the academic and
journalistic literature on this integration. In broad strokes, these can be called the
Chinese nationalist framework, and the democracy framework.

The Chinese Nationalist Framework

The Chinese nationalist framework is a conglomeration of various positions.
First, throughout Chinese press and academic writing on this topicis a very strong
national industry perspective, which invokes spectres of the “Chinese media in-
dustry under siege” (Jiang and Xie 2003). Symbolised by the widely circulated
“wolves are coming” metaphor, such analysis focuses on the struggle between
transnational media corporations — the strong intruder — versus the Chinese me-
dia industry — the weaker native. Shunning any broad political and ideological
debates, this dominant Chinese academic and policy perspective is anchored in
the pragmatic question of “how to” — that is, how to connect the Chinese media
industry with the global flow; how to effectively absorb foreign media capital,
management, production and marketing expertise; and, most important of all, how
to strengthen the global market position of the Chinese media industry. This is
precisely the framework within which the re-centralisation, consolidation, and
capitalisation of the Chinese media industries has been justified by Chinese offi-
cials, media managers, and media scholars. It is also the framework in which pri-



vate Chinese capital is trying to secure a space in the post-WTO domestic media
market. The rational is that China needs to mobilise all the capital and resources
within its boundaries — be it state and private — to compete with transnational
media corporations.

There is also a culturalist component to this national industry perspective, con-
cerned with the cultural implications of foreign media entry and the survival of
“Chinese culture” in the age of globalisation. The pro-integration version is cau-
tiously optimistic. Rejecting the notion of “cultural imperialism” and accepting the
commercial logic in cultural production, this perspective highlights the pro-active
role of the Chinese state in its cultural policy making, the creative energy of Chi-
nese cultural entrepreneurs, and the fact that local audiences, given a choice, pre-
fer domestic production and are more receptive to “Chinese cultural values.” The
recent box office success of Hero, a made-in-China Hollywood-style martial arts
blockbuster, for example, has been celebrated as a post-WTO Chinese response to
Hollywood in the global marketplace. Meanwhile, the implicitly anti-integration
perspective, a legacy of the Party’s anti-imperialist ideological legacy, opposes
“Western cultural invasion” and “Western” culture values. Although less visible in
mainstream Chinese publications partly because it implicitly opposes the Party’s
embrace of global capitalism and its concomitant policy of market liberalisation in
the cultural industries, this sentiment is nevertheless very strong in certain quar-
ters. At an April 2002 international conference in Beijing that I attended, for exam-
ple, a senior Chinese academic delivered an angry diatribe against Hollywood
domination and attacked the “decadent” cultural values and marketing gimmicks
of the Harry Porter franchise, which was imported into China in its various forms.

Notwithstanding their different emphases, these nationalistic positions share a
number of assumptions. First, they hold an essentialist notion of Chinese culture
and a nation state-centred analytical framework, viewing the “Chinese” media and
culture industries as carriers of China’s national economic and cultural strengths
on the global stage. These discourses invariably assume a unified “Chinese na-
tional interest” and a “Chinese culture” as their discursive tropes. What is lost here
is any discussion about the domestic politics of “Chinese culture,” exactly what it
means, and who has legitimacy as its representatives. Typically, these “legitimate”
representatives of Chinese culture are in state-organised and market-oriented cul-
tural production; grassroots practices and folk culture productions, from peasant
paper-cutting to local theatre and ethnic music, meanwhile, are not. Similarly,
though there is no question that Hero embodies one particular interpretation of
Chinese history and martial arts culture, it is one viewed from the perspective of a
hegemonic ruler, and one that erases the perspective of the dominated.

Second, by invoking the image of invading wolves and emphasising the “push”
of transnational media corporations, this nationalist framework underplays the
active role of various domestic agents in the process of China’s integration. To be-
gin with, Chinese policy makers — the globalising and modernising political elites
— either opened the domestic communications market as a matter of principle,
with the objective of learning “more advanced” management and production
expertises and/or as part and parcel of a broader political economic strategy of
global integration. Curtin, for example, has noted that the Chinese state made con-
cessions in the cultural industries to buy time to improve the competitive positions

55



56

of other industries where more jobs were at stake (2003, 237). Then there are the
captains of China’s communication industries, eager to absorb foreign capital and
collaborate with transnational media corporations and become local joint venture
partners, suppliers and distributors. In fact, one of the major administrative chal-
lenges of the Chinese state in the various communication sectors has been to pre-
vent unauthorised collaborations between foreign and Chinese firms. Similarly,
while aspirations to become China’s Time-Warner may entail powerful public ap-
peal that can mobilise nationalist sentiments, fledgling and insecure domestic pri-
vate media producers are eager to collaborate with, or even be absorbed by
transnational media corporations, thereby expanding their power base vis-avis
Chinese state controllers and state-owned communication firms. Nor should one
ignore the global ambition of the Chinese state or domestic capitals and their
globalising initiatives (Schiller 2003). After all, the Chinese state approved the ca-
ble entry of the Mandarin satellite channels of News Corp. and AOL Time Warner
in the Guangdong market in exchange for the cable landing of CCTV’s English
language satellite channel (CCTV-9) in three major US cities through News Corp.
and Time Warner’s cable networks. In fact, the political and market imperatives of
Chinese global expansion have become increasingly acute in light of the global
success stories like Al Jazeera and Crouching Tiger, Hidden Dragon. Notwithstanding
the Chinese state’s opposition against the war on Iraq, CCTV, for example, appar-
ently hoped to exploit the commercial potential of war coverage, thereby realising
its global dream as “China’s CNN” (Chang and Hutzler 2003). Similarly, Hero em-
bodies the global ambitions of Chinese cultural producers and aims to imitate the
global success of Crouching Tiger, Hidden Dragon. A final blind spot of this national-
ist framework is the agency of Chinese audiences. Who is to say that readers of
Chinese editions of foreign magazines such as Elle are victims of external cultural
imposition? Who is to say that former Chinese Premier Zhu Rongji was not sin-
cerely articulating the viewing preference of China’s globally integrated political
and cultural elites when he openly acknowledged that he liked to watch a Phoenix
TV current affairs program in March 1998?

Third, the nationalistic perspective presupposes a problematic dichotomy be-
tween the global and the national, equating the penetration of transnational me-
dia corporations in the Chinese media market with cultural homogenisation. As
Dan Schiller and I have argued elsewhere, the transnational media industry is will-
ing to “parasitise,” rather than flatten, cultural differences — whenever such vari-
ations give hope of profitability (Zhao and Schiller 2001, 140). Similarly, Hardt and
Negri have noted that “the imperial ‘solution” to ethnic and national difference is
not to “negate or attenuate these differences ... but rather [that it] recognises exist-
ing or potential differences, celebrates them, and manages them” in an effective
apparatus of command (2000, 200-201). Leslie Sklair has further argued that it is a
misconception to see globalisation and localisation as mutually exclusive processes:

The global capitalist system is predicted on the accumulation of private profits
on a global scale and the leading actors in the system have no particular
interest in destroying or sustaining local cultures apart from the drive for
increased profitability. Where local or national agents threaten profitability
capitalists certainly destroy them, as colonial powers have done in the past
wherever local enterprise interfered with their expansionist plans. Economic



globalization has changed this to some extent by making it easier for globalizing
corporations to integrate local partners into their cross-border networks and
to take advantage of local partners and resources, an advantage that can be
shared with local elites. Always to see opposition between the local and the
global is the result of a rather static view of traditional practices and cultures
(Sklair 2001, 256).

In fact, Chinese cultural elements, even Chinese nationalism, are no longer the
exclusive product of mainland Chinese media industries. When political oppor-
tunism warrants it, Phoenix TV, for example, was quick to cry “China Can Say No”
and was more articulate than CCTV in expressing nationalistic sentiments in the
aftermath of NATO’s bombing of the Chinese Embassy in Belgrade in 1999. Nor
does the nationality of media owner matters as much — after all, in the battle be-
tween the new generation of titans in the Chinese language media marketplace, it
was the Australia-born James Murdoch who ridiculed the Hong Kong native Rich-
ard Li for failing to cater to local Chinese tastes by serving an impoverished Eng-
lish menu in Li’s programming line-up for his multimedia Network of the World
(Manthorpe 2000).

The Democracy Framework

Equally influential, though less explicitly articulated within China, is the de-
mocracy framework — the idea that China’s global integration and opening of the
domestic communications market will inevitably undermine the Party’s authori-
tarian control and facilitate the democratisation of communication. While this ar-
gument may have become less self-evident, ever since Rupert Murdoch retracted
his famous remark that satellite television would undermine authoritarian regimes,
“democracy” continues to frame mainstream discourse on China’s global integra-
tion. In fact, international media outrage over Murdoch’s blunt self-serving words
and deeds is the exception that proves the rule. Invariably, the underlying assump-
tion has been ideological incompatibility between the state-controlled communi-
cation system in China and the global communications market, and, the inher-
ently democratising impact of the activities of transnational media corporations in
China. In this Chinese application of the “free flow” doctrine in international com-
munication, democracy is linked to the marketplace, citizen’s freedom of expres-
sion is conflated with the “freedom of commercial speech,” while freedom itself is
equated with the free circulation of commodities (Mattelart 2000, 43-44). In the US,
this “free flow” argument reached a fever pitch in the debates leading to the con-
gressional ratification of the US-China WTO accession agreement in 2000. Indus-
try lobbyists, mainstream media commentators, Republican and Democratic poli-
ticians alike, all proclaimed the same shibboleth: opening China’s communication
markets “will make it virtually impossible for Beijing to control freedom of com-
munications in China,” and, as former Vice President Al Gore continued: “As aware-
ness of environmental problems and labour rights is spread through free commu-
nication, the pressure within China for improvements will naturally increase” (Davis
2000).

Though the democracy framework is less explicitly expressed in China, for ap-
parent political reasons, liberal media scholars and commentators in Hong Kong
and overseas Chinese publications have internalised this perspective and used “for-

57



58

eign media entry” as a discursive trope to oppose Party control and champion
press freedom as an integral part of China’s economic integration with global capi-
talism. The essence of this argument is clear: since press freedom and capitalism
go hand in hand in the West, from the embrace of global capitalism logically flows
press freedom. Sun Xupei (2001), a Chinese media scholar with liberal inclinations,
meanwhile, frames the “WTO challenge” as one of reducing the “information gap”
between the outside world and China. According to him, Western countries pos-
sess a higher volume of information than China, and this huge information gap
inevitably leads to debilitating effects when the Chinese system is opened up. Con-
sequently, the best way to reduce the shocking effects is to increase the Chinese
public’s access to information by internally circulating sensitive and negative in-
formation. Sun further argues that the Chinese body politic is more capable of
dealing with bad news than the Party leaders have allowed. Sun is also among
many others who have argued for the replacement of the Party’s arbitrary control
by the rule of law, believing that the WTO will inevitably force the Chinese state to
accept internationally acceptable “rules of the game” in media regulation.

The democracy argument serves as a powerful rhetorical device. As a norma-
tive framework, it reflects the inspirations of the Chinese liberal elite for a stable
and more open form of intra-elite bargaining in Chinese politics through some
form of constitutional governance. However, its usefulness as an analytical frame-
work is dubious on a number of accounts.

First, it underestimates the ability of the Chinese state to negotiate with
transnational capital over the terms of entry while maintaining the imposition of
censorship. For example, one of the three principles that governing the accession
of Chinese-language satellite channels to Time Warner/AOL and News Corp.’s Star
TV in Guangdong is the right of the Guangdong cable network to block sensitive
information during transmission (Sun and Liu 2003). Moreover, as the Wall Street
Journal has stated quite frankly, not only have transnational media barons such as
Rupert Murdoch “found out that he had much less leverage than he thought” in
dealing with the Chinese government, but “when big sums of shareholders’ money
are involved, it can be difficult to resist the impulse to self-censor” (“Beijing Call-
ing,” 2001). The simple fact is that transnational media corporations are in China to
make a profit, not to promote democratic communication among the Chinese
citizenry. Instead of being “messengers of democracy,” Lee, for example, has pre-
dicted that “global media companies will be as “politically correct” as many U.S.
companies that have advocated reductions in labor costs and more restrictions on
labor rights in China” (2003, 10, emphasis original).

Second, even assuming that foreign media can enter China unfiltered, the de-
mocracy framework contradicts the well-documented double-standards of the US-
dominated transnational media in the coverage of global affairs and their complic-
ity in sustaining authoritarian regimes throughout the world (e.g., Herman and
Chomsky 2002). Although China is by no means a US client state and the discourse
on democracy and human rights will continue to serve as a relevant ideological
frame for reporting China, transnational media corporations, like firms in other
sectors of transnational capitalism, have a more pressing agenda: securing a stable
environment for capital accumulation in China. Democracy does not exists inde-
pendent of class interests and conflicts, and the evolution of democracy in nation



states within the global capitalist system is fundamentally contingent on various
factors, including “hegemonic relations among states” (Petra and Veltmeyer 2001,
110). From the US media’s imperialist involvement in Latin America to their com-
plicity in Indonesia’s genocide in East Timor, the record of US-based transnational
media allegiance to democratic communication is, to say the least, mixed and highly
contingent on the interests of US transnational capital in any given country. Simi-
larly, though the “rules of the game” may create predictable and stable conditions
for capital accumulation, and a more preferable form of media regulation in China,
the state can always use draconian legislations to curtail popular expression. As
Keane (2002) notes, causal connections between market liberalisation, pluralism,
and civil society are flawed in analyzing the political implications of WTO mem-
bership for China.

Third, the democracy argument takes for granted ideological conflicts between
global capitalism and Chinese capitalism. To be sure, China still espouses a com-
munist, though heavily revised, political ideology. Ideological differences between
the Chinese state and Western media are unavoidable. However, with China’s
embrace of the market ideology and consumerism, the realm of ideological con-
vergence between global capitalism and “socialism with Chinese characteristics” is
considerable. More substantively, as Chinese society assumes the general social
economic and cultural characteristics of a capitalist social formation, the potential
for ideological cross-promotion between capitalist and Chinese media is limitless.
For example, where does one draw the communist versus capitalist ideological
line when former Party boss Jiang Zemin admired the Hollywood blockbuster Ti-
tanic for its ideological work — e.g., its discourse on class relations — thereby turn-
ing himself into the highest-profile promoter of the film in China (O’Neil 1998)?

Finally, the democracy framework, especially as expressed by Chinese media
reformers such as Sun Xupei, is oblivious to the profound social tensions in Chi-
nese society and the relationship between communication and social control.
Though Sun has confidence in the ability of the Chinese people to deal with nega-
tive information, and he even used the fact that citizens in the more open media
environment of Guangzhou did not participate in the 1989 urban-based pro-de-
mocracy movement to support his argument that increased media openness is com-
patible with social stability, the reality is, in today’s Guangzhou, the media were
not even allowed to carry job advertising aiming at migrant workers ("Labour De-
partment" 2003), not to mention initial press reports on the spread of Severe Acute
Respiratory Syndrome (SARS). Why? The plain truth is, with millions of migrant
workers descending each spring on Guangzhou desperately in search of jobs, a job
advertisement in the media can be an open invitation for the formation of danger-
ous mobs. Similarly, it is not whether urban elites like Sun are capable of dealing
with “negative” news stories about labour strikes and farmer tax riots, it is whether
such communication will serve to circulate these struggles among these groups,
amplifying their demands for more say in the reform process, and whether the
beneficiaries of the reforms are willing to negotiate a better deal with “obsolete”
workers and “surplus” peasants. At a time when a minority urban population fear
of being outvoted by the huge rural population, and when private property own-
ers fear of being (re)expropriated by another radical populist social revolution, the
social basis for political authoritarianism is deeply entrenched. The role of commu-

59



60

nication must be understood within this context of class relations and social con-
flicts. Political censorship aside, analysts such as Sun are often oblivious to the is-
sue of journalistic self-censorship and market constraints, and the complicated
power relations between the Chinese media, the Chinese state, and a increasingly
polarised and conflict-laden Chinese society (Zhao 2001).

The Trajectory of Chinese Integration: Toward a
Transnational and Transcultural Political Economic
Perspective

Capitalist Triumph in the Chinese Media: A Longer View

The trajectory of the Chinese communication industries’ integration with the
global system is better understood through a transnational and transcultural po-
litical economic perspective. To start, it is important to put China’s two decades of
“openness” and its more recent WTO accession in a longer historical context. The
language of “openness” and the focus on the WTO accession proper as the new
beginning for the Chinese communication industry obscures the important fact
that the Chinese communication system had always been “open” to varying de-
grees even before the reform period. This is the case with both traditional and state
socialist culture — two analytically distinct legacies of contemporary Chinese cul-
ture. Just as there was no essential “Chinese culture” from within to begin with,
foreign ideologies, from Buddhism to Marxism, have long shaped Chinese cul-
ture. Nor was cultural isolationism the official policy of choice in Mao’s China.
Here a distinction must be made between cultural isolationism and the selective
importation of foreign culture. The fact that Mao’s China re-established national
control of communications and rejected capitalist culture does not mean that it
was closed to foreign interaction. After all, Leninist media theory and practices
shaped the Party’s press system from the very beginning of its history, and the
Chinese television system was set up through the importation of technologies and
programming formats from the Soviet Union and East European countries in 1958.
For a whole generation of Chinese growing up in the 1950s, Soviet movies and
songs were as popular as today’s American pop culture. Moreover, the isolationist
image of a Maoist China contradicted sharply with the Cold War image of an ex-
pansionist China bending on exporting Maoism to the Third World. Indeed, Mao’s
“Little Red Book” even found a market niche among the counterculture youth in
the West. In fact, Mao’s policy of self-reliance was as much an ideological choice as
a virtue made out of necessity — the West, led by the United States, was isolating
China politically, economically, and culturally. This history is important to revisit,
because it is precisely its suppression that helps to sustain an a-historical “isola-
tionist” versus “openness” dichotomy. Finally, pre-reform China’s cultural screen
against the Western was never total. It had always been erected to shield ordinary
people, not the power elite. Party elites always had access to Western media through
the classified information system, and Hollywood movies were available, though
very limited, for private screenings among elite circles. At issue here is the pattern
of inclusion and exclusion: who have access to what, and on what terms; not a
binary between inclusion and exclusion. The binary framework makes sense only



if one internalises the expansionist and profit logic of the global communication
industries: China as a media market was indeed closed to them. Party elites read-
ing selected foreign wires stories were not targeted as consumers by multinational
advertisers.

While WTO entry is certainly a historical landmark, the Chinese communica-
tion system became an integral part of the global capitalist communication system
at the very beginning of the reform process: from the first transnational advertise-
ment on Chinese television in 1979, to the decision in the early 1980s to prioritise
the development of the telecommunication networks in coastal China, coordinat-
ing transnational capital’s shift toward post-fordist flexible accumulation by mak-
ing use of cheap labour in China. While the fact that transnational communication
corporations can now expand their scope of operations in China is certainly highly
significant regarding their capital accumulation, as far as the Chinese national com-
munication system is concerned, the most significant transformation is its com-
mercialisation and its transformation into a platform of capital accumulation per
se — regardless of the national origins of capital. What is at issue is the nature and
character of Chinese communication, a question inextricably linked to the very
mode of communication and culture provision.

If the Communist Party had blocked out Western media in an attempt to de-
velop a non-commercial form of communication up to the late 1970s, it is the same
Party that now champions the commodification of information and culture. What
distinguishes the reform and pre-reform periods are the commercialisation of Chi-
nese communication and cultural provision, and the creation of Chinese informa-
tion and communication markets. Although elements of a commercial media sys-
tem co-existed with foreign media in pockets of Chinese capitalism before 1949,
only the reformed Communist state has succeeded in turning China into a rela-
tively stable mass consumer society, thereby creating a unified and lucrative na-
tional communication market. The Party state has been promoting “informatisation”
as part of its development strategy, prioritising the information technology sector
as a new site of economic growth and a key aspect of its integration with
transnational informational capitalism since the 1980s (Zhao and Schiller 2001). By
the early 2000s, the Party state was strategically promoting the market-oriented
development of the more sensitive cultural industries, ranging from news opera-
tions to video game installations, as new sites of economic growth. This develop-
ment of cultural industries as a strategic economic and cultural objective was first
officially articulated in the Party’s proposals for the 10th “Five Year Plan” in 2001.
The 16th Party Congress Report in 2002 further assigned the market-based and
profit-oriented cultural industries a positive role, foregrounding this sector as a
key site for policy development. Instead of taking the capitalistic character of the
Chinese communication system for granted, a transnational and transcultural po-
litical economic perspective takes the apparently national-centric reorganisation
of the Chinese communication system along the market logic since the early 1980s
as an integral part of the global restructuring of communication systems under the
neo-liberal logic of capitalist development, and the formation of a truly global com-
munication system.

To be sure, the restructuring of the Chinese political economy, including its com-
munications system, under the logic of globalising capitalism has not been a smooth

61



62

process. The anti-capitalist and anti-imperialist legacies of the communist state
expressed itself in the anti-spiritual pollution and anti-bourgeoisie liberalisation
campaigns of the 1980s, the crisis of 1989, and the leftist ideological backlashes in
its aftermath. Since the early 1990s, ideological struggles have been carried out in
covert debates on the capitalistic and socialist nature of the reforms, the resur-
gence of nationalistic and anti-imperialistic sentiments, and leftist opposition to
the Party’s embrace of capitalists as its members and a revisionist constitution all
the way to the 16th National Congress in November 2002 (Fewsmith 2001). There
were also tensions between vertically and horizontally integrated bureaucratic in-
terests within the Chinese state as they struggled to maximise their respective self-
interests in the processes of capitalist reorganisation and global integration. These
tensions were articulated in complicated ways; in covert debates on the “commod-
ity nature” of news between leftist and liberal scholars through the 1980s and early
1990s; later, in theoretical and policy discourses on the “industry nature” of com-
munication operations; in the bloody street battles between China’s broadcasting
and telecommunication bureaucracies over market shares and the terms of tech-
nological and institutional convergence (Zhao 2000a); in struggles between cen-
tral, provincial, municipal, and county-level authorities over the restructuring of
the Chinese broadcasting system (Hu 2003; Guo 2003), and finally, in the tensions
between the protectionist impulses of traditional “line industries” organised around
the pre-reform regime of import substitution as personified by Wu Jichuan, the
former Minister of Information Industry, and the globalising vision of national lead-
ers such as former Premier Zhu Rongji.

As aresult of these tensions, Chinese articulations of the global neo-liberal logic
of commercialisation, liberalisation, and privatisation have been quite unique. The
re-structuring and rationalisation of China’s national media system under market
logic has predominantly taken the form of bureaucratic monopoly capitalism. Un-
der this system, media organisations under the control of the Party state, which
had previously single-mindedly pursued ideological and cultural objectives, are
now more or less in line with the capitalist system, assuming the twin objectives of
capital accumulation and ideological legitimisation. Similarly, liberalisation occurred
predominantly within the bureaucratic sector both vertically and horizontally, char-
acterised by the entry of low-level bureaucratic units in the Party’s propaganda
hierarchy, and bureaucratic units in non-communication sectors into the commu-
nication industries. The Chinese version of market consolidation in the context of
globalisation, meanwhile, has taken the form of state-engineered recentralisation
and conglomeration within the Party state sector (Zhao 2000b; Keane 2002; Hu
2003). By minimising the role of non-communication bureaucratic capital and do-
mestic private capital and keeping it at the periphery in this restructuring process,
Chinese national media capital is politically constituted and consolidated predomi-
nantly as Party state capital, with a secretly asserted proprietary and managerial
division of power between the Party and the state organs that signifies the Party’s
proprietary claim over major media outlets (Hu 2003). After twenty years of re-
form, China’s media and cultural industries have emerged as the fourth industrial
pillar in terms of revenue, one of the most profitable and fast growing sectors of
the Chinese economy, while the Communist Party is posited as the dominant me-
dia capitalist in the country.



This re-organisation of the Chinese communication system under market logic
in the context of political authoritarianism has had profound implications for popu-
lar expression in China. Although access to various means of communication has
improved dramatically across the country, the dominant position in the Chinese
communication system have been assumed by transnational businesses, domestic
political and economic elites, and the largely urban-based middle class — who are
the most favoured costumers of transnational and domestic advertisers. In the mass
media, the voices of China’s popular classes are systematically repressed,
marginalised, and contained through the double mechanisms of political control
and economic marginalisation. This neo-authoritarian marketideological hegemony
is evident in a wide range of media discourses throughout the system — from elite
print media coverage of the US-China WTO accession agreement to the politics of
investigative reporting at CCTV and tabloid discourses on the rich, laid off work-
ers, rural migrants, and criminals (Zhao 2000c; 2002; 2003). While the rising busi-
ness and urban middle classes are increasingly using the media to articulate their
interests and shape state policies toward their preferred ends, the rally cries of
tens of thousands of Chinese workers and farmers in their struggles for economic
and social justices, for example, have simply fallen on deaf ears in the Chinese
media system. Regional and urban-rural disparities in terms of media consump-
tion and access to information are staggering (China Publishing Science Research
Institute 1999).

Politically and economically constituted urban and rural disparity, meanwhile,
is dramatised by the following two anecdotes. At the peak of fierce battles for mar-
ket shares between urban-oriented newspapers affiliated with different Party state
branches between 1999 and 2001, in some urban centres, consumers were given a
full-year’s subscription for free (the subscription fee was returned in the form of
consumer goods of equal value) (Sun 2002). Meanwhile, in rural Jiangxi, some farm-
ers were forced to buy a book at 10 times the original cover price in the black mar-
ket. The book, legally published, contained state-sanctioned information aimed at
alleviating the financial burdens of poor farmers. Specifically, it outlined regula-
tions banning illegal fees charged by local officials, bolstering farmers’ resistance
against such illegal taxation and appropriation. Local officials, realising the power
such information in the hands of farmers, deemed the book “illegal,” and the local
police managed to retrieve 9,500 of a 10,000 press run through a door-to-door search
(Ho 2001). The absurdity of market entitlement matches the absurdity of political
deprivation. The result is an equally absurd pattern of inclusion and exclusion in
social communication.

While political leaders have no intention of loosening control, the agents of
Chinese bureaucratic media capital are positioned to deepen the logic of capital in
media industry restructuring in the post-WTO market. Nowhere more evident is
this dual triumph of the capital logic and the ideological/organisational fusion be-
tween the state and the market — that is, the “spirit” and the “structure,” to invoke
the terms used by Robert Brady in analyzing German fascism (1937), of “socialism
with Chinese characteristics” — than in the following journalistic summary of ma-
jor indu-strial, policy, and conceptual developments in the Chinese media indus-
try in 2002:

63



64

March: Our country must gradually get rid of the notion of “TV watching
for free,” Xu Guangchun said in the No 3 issue of Television Research. The
whole country has 350 million television sets, with a pay-TV market of 15
billion yuan. Yet CCTV only garnered a mere 380 million yuan in subscription
fees. An article by deputy editor-in-chief of CCTV Sun Yusheng in the same
issue [of Television Research] noted that the further development of television
depends on the end of the conventional model of singular dependence on
advertising revenue (95% of domestic television stations’ revenue derives
from advertising). [We] must not only pick on the pockets of enterprises [for
advertising revenue], but also on the pockets of audiences [for reception fees]. ..
Zhang Haitao, Vice President of CCTV'’s International Television Corporation,
pointed out in a high-level television forum that foreign television mostly
adopts the sell-it-twice system of advertising and paid reception. Our country
must tackle the topic of pay television, exploring new points of growth....

April: The banning of prescription drug advertising in the mass media ...
according to China Journalism Gazette’s March 26 interview with advertising
expert Huang Shengmin is not “connecting to the world track” behaviour;
the US had opened up the prescription drug advertising market as early as
two years ago (Sun and Liu 2003).

Among the individuals cited above, Xu Guangchun personifies the fusion of
the Party, state, and business logic in the Chinese media. Simultaneously, he is a
deputy chief of the Propaganda Department of the Communist Party; Director of
the State Administration for Radio, Film, and Television (SARFT), the state regula-
tor and manager of the broadcasting and film industries; as well as the Director of
the Administrative Committee (the equivalent of a corporate Chairman of the
Board) of the China Broadcasting and Film Corporation, the largest broadcasting
conglomerate that controls broadcasting and film production and distribution at
the national level. Sun Yusheng is formerly a model journalist and the single most
important professional journalist behind the creation of CCTV’s highly acclaimed
investigative shows such as Focus Interviews. Sun’s personal biography embodies
the Party state’s co-optation and containment of the Chinese professional strata’s
reformist ethos. Zhang Haitao, a former deputy chief of the SARFT who now wears
a corporate hat, symbolises the corporatisation of state-owned media properties.
Finally, Huang Shengmin, an advertising professor with Japanese academic train-
ing and now one of the most quoted experts on the Chinese media by the Chinese
media, is the archetype of “integrated intellectuals” who “are riveted to functional
observations at the request of those who commission their research,” while leav-
ing these observations “atomised and decontextualised in relation to the implica-
tions of change in the social and economic model” (Mattelart 2000, 82).

Nowhere is the “socialist” objective of “serving the people” to be seen in the
above discourse. There is only the crudest expression of the naked logic of capital
— as in the thief’s metaphor of picking somebody’s pockets. Moreover, as far as
these captains of Chinese media are concerned, history and ideology have indeed
ended in the realm of media policy. All one needs to do is to follow the practices of
“foreign television” and invoke the political slogan of “connecting to the world
track,” that is, to integrate China into the orbit of the transnational capitalism.
Though direct investment by transnational media corporations in China is signifi-



cant, the reshaping of the Chinese media system after the image of the transnational
media corporations — from their operational principles to their organisational struc-
tures, content formats, and value orientations — must be the starting point of analy-
sis from the point view of social communication in China.

Cream-Skimming the Chinese Market: Patterns of Integration in
Various Communication Sectors

Because China’s open-door policy was initiated in the context of the restructur-
ing of global capitalism along information networks, China’s communication sys-
tem was selectively and strategically integrated into the global communication
system from the onset of the reform process. Indeed, the first US-China business
joint venture was established in the most-tightly protected print media sector in
1980. Today, this joint venture between International Data Group (IDG) and Chi-
nese bureaucratic capital remains one of the most successful foreign investment
stories in China (Mitchell 2000), and the only state-approved joint venture in the
press sector, with terms far exceeding the scope of foreign operation in the Chi-
nese media outlined in the WTO accession agreements 20 years afterwards. As the
post-Mao leadership made information technology the key sector in its develop-
ment strategy, China Computerworld, the Chinese version of IDG'’s flagship publica-
tion, by bringing in the most update information and championing the ideology of
globalisation through information technologies, was providing the right media
product at the right time. It fit in perfectly with the informational needs of a Chi-
nese technocratic elite gearing up to transform the domestic economy and inte-
grate it with the rising global informational capitalism. At the same time, the paper
provides a timely and effective advertising venue for transnational information
technology companies eager to break into the Chinese market. With China
Computerworld as the flagship, IDG’s publishing empire in China encompassed 22
titles by 2002. Although these publications do not seem to command the ideologi-
cal significance of, say, a Chinese version of Reader’s Digest in popular imagination,
their role in integrating China with global capitalism is profound.

If IDG has helped to create an information economy based Chinese middle
class, other transnational media corporations have quickly followed up by serving
this class with consumer advertising and lifestyle tips aiming to enfranchise them
as the Chinese segment of the transnational consuming strata. Since the late 1980s,
Chinese versions of transnational consumer and lifestyle magazines, including Elle,
Cosmopolitan, Esquire, Harper’s Bazaar, Good Housekeeping, Auto Fan, Golf and many
other American, European, and Japanese titles, have competed ruthlessly for
transnational consumer advertising and the affluent urban middle class market.
Rather than being deprived by a tightly controlled domestic publications regime,
China’s affluent consuming elites are served with the best of all possible worlds
through the magazine industry’s flexible advertising and copyright cooperation
with transnational publishers. The resulting Chinese consumer and lifestyle maga-
zine market is thus truly transnational and transcultural — that is, transnational
consumer culture embellished with various national tastes. Trends Traveller, for ex-
ample, has a copyright arrangement with the American based National Geographic
Traveller, picture and text exchange cooperation with the French magazine Guide
Moncos, and the Taiwanese magazine To Go. Combined with local content, the maga-

65



66

zine is truly transnational and yet fully localised, a feast of incredibly appealing
pictures and narratives catering specifically to the university educated high-in-
come urban white-collar traveller between 25-40. The content of the magazine’s
November 2002 issue is illustrative. As the Chinese transnational traveller and the
sophisticated cultural connoisseur, you visit Scotland to learn its “history in a bot-
tle;” you take “the classic petit-bourgeois trip” to the Louvre, the British Museum,
and the Metropolitan Museum of New York; you idly surf the Internet to discover
the pristine South Pacific Islands, and the next thing you know is that you are in
your “final Eden” at Royal Islands, where there is “no meeting, no telephone, no
newspaper, and no Internet.” You do see your native Chinese cities and villages,
but these are the sites of cultural relics and contemporary consumption and lei-
sure, not the cities of laid off and migrant workers, and these are the timeless Chi-
nese villages of charm in the eyes of classic poets, without traces of economic dislo-
cation and environmental degradation. Just as you will encounter local drinkers in
a Scottish bar, you do encounter your fellow Chinese, including the innocent rural
children who hide behind adults upon encountering a stranger, and the village
women who do their laundry while leisurely chatting with each other in the open
stream. In this “pleasant world” constructed jointly by transnational and domestic
media capital, the possibilities of consumption and cultural enrichment are end-
less and your personal “Eden” is everywhere you go. Just as Mao's statuses have
become historical relics, ideas such as democracy have become fashion adjectives.
You are told where to spot Mao statutes in Changsha, the capital of Mao’s home
province. You are advised to seize the dusk light to capture photo images of the
exotic Hui’'an women with “a feudal head and a democratic belly” — as these mys-
terious women observe the exotic dress code of covering their heads and exposing
their belly buttons. As these magazines help the Chinese consumer elite to globalise
in their lifestyles and to connect themselves with their counterparts in Paris, New
York, and Tokyo, they also couch them to view China through the transnational
tourist gaze and to construct new discursive relationships with fellow Chinese citi-
zens.

Business, financial, and current affairs publications are now the new frontiers
for transnational media corporations. The Chinese version of Harvard Business Re-
view, debuted in October 2002, is sold at an astronomical price of 70 yuan (US$ 8.8,
unskilled workers earn approximately 20 yuan per day) per copy to eager Chinese
readers. Together with the planned entry of Chinese versions of Forbes and
Newsweek, the China ambitions of these high-profile transnational business and
current affairs magazines have significantly raised the ideological stakes of foreign
media penetration in China. Although a Chinese state official declared in early
2003 that Forbes, Newsweek, and Harvard Business Review had not obtained proper
entry approval and could be banned (Wu 2003), if the Chinese state’s previous
treatment of “rule violating” practices by foreign-collaborated consumer and life-
style magazines is any indication, it is likely that these magazines will be permit-
ted under terms more acceptable to Chinese authorities. With aggressive foreign
publisher “all focussing on the same readership group: the urban elite in Shang-
hai, Guangzhou, Beijing, and Shenzhen” (“Three Big Name...” 2002), and willing
Chinese publishers viewing foreign collaboration as the most attractive and effec-
tive business strategy, it is highly likely that the Chinese state will eventually ap-



prove this marriage, while trying to define a more relevant mother-in-law role for
itself. For China’s rising transnational business and professional strata, publica-
tions such as the Harvard Business Review, Elle, and Esquire serve as indispensable
symbols of class distinction and identity formation.

In broadcasting, together with other foreign originated satellite television chan-
nels, Phoenix TV, a Hong Kong-based satellite television joint venture between
Murdoch’s Star TV and Liu Changle, a Chinese military correspondent-turned
Singaporean Chinese businessman with close connections with the Chinese state,
has been providing information and entertainment for the transnationally inte-
grated elite Chinese audience since 1997. The Phoenix audience, claimed to reach
44 .98 million households in China, or 15.9 percent of total Chinese television house-
holds by the late 1990s (China Mainland Marketing Research 1998), is no ordinary
audience. Although state regulations prohibited the reception of foreign satellite
television by private households, the Chinese elite has never been constrained by
such regulations. According to state regulations, Chinese hotels that rank three
stars or above, luxurious apartment complexes catering to foreigners and affluent
domestic residents are allowed to install dishes to receive foreign satellite trans-
missions. In addition, major government departments, media, academic, and fi-
nancial institutions are allowed to install their own satellite dishes. Since most of
these institutions have internal cable television systems that wire their offices and
living quarters, residents in such exclusive neighbourhoods for the Chinese politi-
cal, business and cultural elites have always been able to receive Phoenix TV and
selected foreign broadcasters legally. Compared with the average Chinese televi-
sion audience, the Phoenix viewers, as characterised by a Phoenix TV advertising
executive in an interview with me in August 1999, are made up of people of “three
highs and one low” — high official rank, high income, high education level, and
low age. While Phoenix TV is by far the most localised and most influential for-
eign-invested television channel, by earlier 2003, the Chinese state had made avail-
able as many as 30 overseas and Hong Kong-based specialty satellite television
channels, including CNN, BBC World Service, HBO, CNBC Asian Pacific, Bloomberg
Asian Pacific, ESPN, MTV Mandarin, Discovery, for the country’s elite audiences.
The officially approved landing of News Corporation’s Mandarin entertainment
channel Xingkong Weishi and China Entertainment Television (CETV, wholly
owned by AOL Time Warner at the time of the Chinese state approval) in
Guangdong Province has further expanded the access of foreign and Hong Kong
based television channels (AOL Time Warner sold 64% of CETV to Li Kai-Shing's
multi-media group Tom in July 2003).

Needless to say, the scope of penetration by foreign capital in the Chinese tel-
ecommunication sector is much broader than the mass media sector. In addition to
foreign loans, which played a significant role in the initial take-up of the Chinese
telecommunication industry in the 1980s, Chinese bureaucratic capital, through a
covert joint venture scheme for China Unicom, first imported foreign equity in-
vestment into the lucrative Chinese mobile phone market. China Unicom, licensed
in 1993 as a second telephone service provider to meet a vaguely defined “unmet
need” in domestic telecommunications, chose to focus on the mobile phone mar-
ket and was made a viable business at its initial stage largely on the basis of a form
of foreign capital importation that was late declared “illegal” by the Chinese state.

67



68

In a short period, intensive market competition with the incumbent state monopoly
operator led to the creation of the world’s largest mobile phone network, turning
cellular phones into an integral component of the Chinese urban middle class life-
style. Today, mobile phone are one of the most fetishised commodities in China, as
well as the most lucrative source of capital accumulation for domestic and
transnational capital, from equipment makers to stock investors with shares in
China’s partially privatised telephone carriers. The new sites of foreign investment
are private line circuits and broadband services for transnational corporate users.
AT&T, for example, has set up a join-venture to provide broadband services to
transnational corporations based in Shanghai’s Pudong district (Zhao and Schiller
2001). News Corporation and AOL Time Warner have also made strategic invest-
ments to enter China’s broadband and Internet services markets. With the burst of
the global telecommunications bubble, it is unlikely that transnational capital will
pour into the Chinese market in big volumes in the short term. Even if they do so,
the pattern is already clear: they are serving transnational business users and high-
end domestic Chinese users.

In short, although the political and business risks are high, profitability has by
no means ensured, the overall scope of transnational media operation in China is
still rather limited (Sparks 2003), transnational corporations have managed to pen-
etrate the Chinese communication system in a variety of ways with and without
the WTO entry. Although China’s WTO accession does not involve the opening
up of direct foreign investment and access to the editorial process in the Chinese
media, considerable concessions were made in the telecommunications and au-
dio-visual sectors (Zhao and Schiller 2001). Given the fact that the de facto open-
ing of the Chinese media market already exceeds the parameters of the WTO ac-
cession agreement, it is likely that both transnational media corporations and do-
mestic Chinese players will continue to pursue further forms and areas of integra-
tion beyond the letters of agreement. Needless to say, increased foreign stakes and
control in the financing and distributing ends of the Chinese media system — from
advertising management to print media distribution, audio-visual products retail-
ing, cinema exhibition, and book readership clubs, will have a profound structural
impact on the editorial orientations of the Chinese media. The cream-skimming
and demonstrative impact of transnationally integrated media outlets, meanwhile,
will intensify competitive pressures on domestic media and undercut their mo-
nopolistic profit margins, further eroding the cross-subsidy schemes that have been
part of what Feng (2003) perceives as the “market socialism” character of the Chi-
nese media economy.

Conclusions

A globally integrated Chinese communication system is rapidly redefining com-
municative relationships within and across Chinese borders. Today, upwardly
mobile young urban Chinese women, a much sought after audience group, es-
poused transnational dreams of “working in big American corporations in China
and shopping at French specialty stores” (China News Agency 2003). Meanwhile,
tens of millions of rural women, often separated from their beloved ones travel-
ling to the cities to build monuments of Chinese modernity, and are left to look
after the young, the old, the livestock, and the crops in depressed rural villages.



Though the lucky ones among them may receive an occasional phone call from
their beloved ones, their cries for help are lost in a cacophony of one-way modern
mass communication that seldom address their immediate needs and concerns.
This population group, one of the most vulnerable in China, have been in such a
desperate situation that they have found death as the only means of communica-
tion — suicide rate among rural Chinese women is among the highest of all popu-
lation groups in the world (Rosenthal 1999). State control and market mechanisms,
especially the Party’s conscious strategy at preventing the emergence of counter-
hegemonic alliances between various oppositional forces and the divisive impact
of a labour market that pits the urban working class against rural migrants, have
combined to prevent the communication of social movements inside China and
the formation of organised resistance against Chinese capitalism and its (re)-inte-
gration project. As Dan Schiller and I wrote: “Increased horizontal linkages be-
tween domestic and transnational elites have not been paralleled by communica-
tion channels between China’s elite and its own marginalised masses, let alone
circuits linking these oppressed groups with one another” (2001, 150).

By joining the WTQO, the reformed Chinese state, like other post-colonial states,
found “for the nation” a place in the global order of capital, while striving to keep
the contradictions between capital and people in perpetual suspension” (Chaterjee
1986, 168). The capitalistic turn of the Chinese Revolution, which built upon anti-
capitalistic and anti-imperialist social movements and promised to turn the world
upside down for social groups disenfranchised from Chinese integration with glo-
bal capitalism in the 19th and the first half of the 20th century, have inevitably
intensified the pre-existing inequalities in pre-reform Chinese society and engen-
dered new forms of social division, corruption, and contestations (Perry 1999). There
is no guarantee that today’s hegemonic bloc of domestic and transnational capital-
ists, globalising Chinese bureaucrats, and the cell phone carrying Chinese urban
middle class, will be able to maintain social peace in a globalised world by continu-
ing to suppress domestic social conflicts and avoid direct confrontations with the
imperialist policies of the US. The Chinese integrationist forces’ romancing of the
WTO and their rhetorical appeal to and real trust in the global “rules of the game”
notwithstanding, the US is ripping up the global rulebook page by page in front of
the world population.

Although the Chinese state is trying very hard not to offend the US and is elimi-
nating every opportunity for the articulation of domestic resentments with anti-
American sentiments on global issues, including preventing Chinese citizens from
joining the global protests against the US-led war on Iraq (Eckholm 2003), contin-
gencies and contradictions in the global political economy will have profound im-
plications for China’s global integration process and its evolving communication
systems. On the one hand, China’s potential inability to absorb its rapidly expand-
ing domestic productive capacities may further destabilise transnational capital-
ism by aggravating an already critical condition of overcapacity (Schiller 2003). On
the other hand, the Chinese economy’s increasing claims on scarce global resources
such as oil may put China in a collusion course with the U.S. Although the anti-
imperialist project has been irreversibly discredited among China’s ruling elites,
“cultural sovereignty” is still a key issue in China (Keane 2002), and the nation
state remains a key site of inter-capitalist political economic and cultural contesta-

69



70

tion. Taiwanese and ethnic minority nationalisms aside, mainland Chinese nation-
alism remains a double-edged ideological force for the Chinese state.

Though the Chinese Communist Party has tried to legitimate itself by legitimis-
ing capital, its anti-imperialist legacy continues to haunt it. Moreover, its contem-
porary position in the global political economy leaves it with no choice but to em-
brace anti-imperialist stand vis-&vis the US on the one hand, while trying to forge
head with its integrationist project on the other. Ideological struggles between na-
tionalistic and integrationist, leftist and rightist positions are fierce on various Chi-
nese websites, the freest corners of the Chinese symbolic universe. For example,
on the one hand, integrationist and pro-American voices are attacking mainstream
Chinese media for its anti-war and anti-imperialist coverage of the war on Iraq
(Liu 2003). Nationalistic and leftist voices, on the other hand, blame the Chinese
state for failing to stand up for the interests of the Chinese and Third World
populations. On domestic issues, the discrediting of the Maoist discourse on egali-
tarianism among the elites does not mean that the disenfranchised social classes
will give up their struggles to improve their lots. Nor can the Communist Party,
despite its embracing of capitalists, denounce its socialist legacy and abandon the
socialist commitments to the low social classes at will. Apart from popular chal-
lenges from below, bureaucratic conflicts and the absence of a relatively open sys-
tem of intra elite bargaining and lobby — in some form of constitutional govern-
ance — continues to threaten the current political economic order, including the
stability of the communication system and its accumulation process. Although the
16th Party Congress managed to overcome substantial leftist resistance and rede-
fined the Party as a nationalistic party of all social classes, elite power struggle
remains acute and the fragile balance of power among different factions of the
ruling elite makes it very difficult for any substantial move toward political liber-
alisation. Jiang Zemin's refusal to give up his command of military power not only
underscores the unfinished nature of elite power struggles, but also highlights the
crucial role of the military in the Chinese reform process.

Political uncertainties aside, the Chinese communication industries themselves
are suffering from declined advertising revenues resulting from the deflationary
pressures of the overall Chinese economy and the uncertainties and bureaucratic
conflicts associated with massive state mandated industry restructuring. Uneven
development has not only acutely exposed the limits of consumerism as an inte-
grative economic and cultural force, but also may provide a fertile ground for “an
arrogant overconfidence in the overprivileged and sometimes violent and some-
times fatalistic reactions in the underprivileged” (Sklair 2001, 29). Though the Chi-
nese state has attempted to alleviate uneven development by resorting to massive
debt spending, and in the communication industries, by injecting public funds to
increase the population coverage of broadcast and telecommunication services in
remote rural villages and ethnic minority areas, these programmes, with their statist
and nationalistic objectives, are unlikely to readdress existing patterns of substan-
tive inequality, not to mention facilitating bottom-up communication.

The perils of uneven development, of course, are not limited to potential politi-
cal and cultural crises. Nor can these dangers be contained within Chinese bor-
ders, as the spread of SARS has painfully demonstrated. Already, in the eyes of
Canadian journalist Jan Wong, a globalised and globalising China had “failed the



world” for covering up an epidemic breed out of its dangerous soils. A population
and factory-dense “third world city with all the usual sanitation problems, but one
where many residents are rich enough to travel frequently and far,” and a “hybrid
of gleaming skyscrapers and farmers’ markets selling live chickens and snakes...
fringed by traditional peasant farms where people and pigs live cheek by jowl” —
such is the Guangdong metropolis of Foshan, “ground zero in the SARS outbreak.”
This is definitely not the Chinese cities and villages for the Trends Traveller. Such
ecological and social conditions, coupled with “centuries-old tradition of bureau-
cratic secrecy and xenophobia” and a desire to sustain its “lucrative tourism indus-
try and expanding foreign investment,” according to Wong, led the Chinese state
and national media system’s cover-up of the outbreak (Wong 2003). This analysis,
however, conceals the profound contradictions of globalisation and China’s inte-
gration: after all, the infectious Chinese doctor, who, with the freedom and re-
source to travel to Hong Kong for a family wedding, would symbolise the increas-
ing mobility of the rising Chinese middle class, a prized consumer and a favoured
agent of Chinese democracy in other discursive contexts. Similarly, Foshan, one of
the famed frontier towns of Chinese capitalism, in another context, would symbol-
ise the dynamism and hope of a globally integrated, market-driven, and entrepre-
neurial China. The prospects for foreign-invested media outlets to report vigor-
ously on local Chinese conditions remain remote at this point, not only because of
Chinese restrictions, but also because such operations may not make the best busi-
ness sense. In short, if there is no guarantee that China’s semi-integrated informa-
tion industries will be able to carry the economic burden of sustaining China’s two
decades economic boom and absorb the tens of millions of displaced industrial
workers and farm workers, the inability of these industries in meeting the diverse
communication and cultural needs of a fractured Chinese society and a fragile glo-
bal system appears even more self-evident as the political economic, cultural, and
ecological contradictions of this integration deepen.

References:

Beijing Calling. September 7, 2001. Editorial. 7The Wall Street Journal, A14.

Brady, Robert. 1937. The Spirit and Structure of German Fascism. London: V. Gollancz.

Chang, Leslie and Charles Hutzler. March 27, 2003. CCTV Aims to Be China's CNN. 7he Globe and
Mail, B12.

China Mainland Marketing Research Co. March 1998. An Overview of Phoenix TV's Audience
Rating in Mainland China. Brochure provided by a Phoenix TV source.

China News Agency, March 8, 2003. Changed Fashion: Young People Worship Anything French.
The World Journal (Vancouver), A9.

China Publishing Science Research Institute. 1999. Report on a Sample Survey of National
Readership and Purchasing Orientations. Beijing: Zhonggou chuban kexue yanjiu suo.

Curtin, Michael. 2003. The Future of Chinese Cinema. In C. C. Lee (ed.), Chinese Media, Global
Context, 237-56. London: Routledge.

Davis, Bob. March 15, 2000. Gore to Lobby for Chinese Trade Accord. The Wall Street Journal,
A2.

Eckholm, Erik. March 31, 2003. China Disallows an Antiwar Protest. The New York Times, Internet
edition, accessed March 31, 2003.

Feng, Chien-san. 2003. Is It Legitimate to Imagine China’s Media as Socialist: The State, the
Media, and “Market Socialism” in China. Javnost — The Public 10, 4, 37-562.

Fewsmith, Joseph. 2001. China Since Tiananmen: The Politics of Transition. Cambridge: University

71



72

of Cambridge Press.

Guo, Zhenzhi. 2003. Playing the Game by the Rules: Television Regulation and China’'s Entry into
WTO. Javnost — The Fublic 10, 4, 5-18.

Hardt, Michael and Antonio Negri. 2000. Empire. Cambridge, Mass: Harvard University Press.

Herman, Edward and Noam Chomsky. 2002. Manufacturing Consent: The Political Economy of
Mass Media. Second Edition. New York: Pantheon Book.

Ho, Andy. January 23, 2001. Book Ban Highlights Reasons Behind Rural Plight. South China
Morning Post. Internet Edition, accessed January 23, 2001.

Hu, Zhengrong. 2003. The Post-WTO Restructuring of the Chinese Media Industries and the
Consequences of Capitalisation. Javnost — The Public 10, 4, 19-36.

Jiang, Lansheng and Shengwu Xie. 2003. Zhongguo wenhua chanye fazhan baogao (Blue Book
of China’s Culture). Beijing: Social Sciences Documentation Publishing House.

Keane, Michael. 2002. Facing off on the Final Frontier: The WTO Accession and the Rebranding
of China’s National Champions. Medla International Australia 105, 130-47.

Labor Department Appeals to Peasant Workers not to Blindly Enter the City. February 8, 2003.
The World Journal (Vancouver), A9.

Lee, Chin-Chuan. 2003. The Global and the National of the Chinese Media: Discourses, Market,
Technology, and Ideology. In C. C. Lee (ed.), Chinese Media, Global Contexts, 1-31. London:
Routledge.

Liu, Yan. 2003. The Iragi War Version of the Chinese Media's Bizarre Performance. Avaialable at
http://www.cmilitary.com/forums/general/messages/217173.html. Accessed April 3, 2003.

Manthorpe, Jonathan. September 23, 2000. Asian Media Heirs Run into Financial Reality. 7he
Vancouver Sun, HS.

Mattelart, Armand. 2000. Networking the World 1794-2000. Trans. Liz Carey-Libbrecht and James
A. Cohen. Minneapolis, Minn: University of Minnesota Press.

Mitchell, Tom. July 12, 2000. Mainland Ties Bind Pioneer Publisher. South China Morning Post.
http://www.scmp.com/News/Template/PrintArticle.asp.

O’'Neill, Mark. April 3, 1998. Titanic Fever Sweeps Beijing. South China Morning Post. Internet
Edition, accessed April 3, 1998.

Perry, Elizabeth J. 1999. Crime, Corruption, and Contention. In M. Goldman and R. MacFarquhar
(eds.), The Paradox of China’s Post-Mao Reforms, 308-29. Cambridge, Mass: Harvard
University Press.

Petras, James and Henry Veltmeyer. 2001. Globalization Unmasked: Imperialism in the 21st
Century. New York: Zed Books.

Rosenthal, Elisabeth. January 24, 1999. Women'’s Suicides Reveal Rural China's Bitter Roots. 7he
New York Times, A12

Schiller, Dan. 2003. Communications and Power: Interpreting China's Emerging Role. Media
Development 3, 12-15.

Sklair, Leslie. 2001. The Transnational Capitalist Class. Oxford: Blackwell.

Sparks, Colin. 2003. Are the Western Media Really That Interested in China? Javnost — The
Fublic 10, 4, 93-108.

Sun, Xupei. March 2001. The Shocking Effects of WTO Entry on the Chinese News Media. Ming
Pao Monthly, 34-39.

Sun, Yanjun, 2002. Newspaper in China. Beijing: Zhongguo sanxia chubanshe.

Sun, Zhengyi and Tingting Liu. 2003. A Retrospect View of the Chinese Media Industry in 2002,
Part 2. Available at http://xwjz.eastday.con/epublish/gb/paper159/200301/class015900002/
hw... 08/01/2003. Accessed February 15, 2003.

Three Big Name US Magazines Sneak in. 2003. Available at http://www.cddc.net/
shownews.asp?newsid+4069.

Wong, Jan. April 5, 2003. How China Failed the World. 7The Globe and Mail, F6.

Wu Gang. March 29, 2003. US Magazines Violates Rules. China Daily. Available at http://
www.Chinadaily.com.cn/HK/2003-03-29/110157.thml. Accessed March 29, 2003.

Zhao, Yuezhi. 2000a. Caught in the Web: The Public Interest and the Battle for Control of China's
Information Superhighway. /nfo 2, 1, 41-65.



Zhao, Yuezhi. 2000b. From Commercialization to Conglomeration. Journal of Communication 50,
2, 3-26.

Zhao, Yuezhi. 2000c. Watchdogs on Party Leashes? Contexts and Limitations of Investigative
Journalism in Post-Deng China. Journalism Studies 1, 2, 577-97.

Zhao, Yuezhi. 2001. Media and Elusive Democracy. Javnost — The Public 8, 2, 21-44.

Zhao, Yuezhi. 2002. The Rich, the Laid-off, and the Criminal in Tabloid Tales: Read All about It! In
P Link, R. Madsen, and P. Pickowicz (eds.), Popular China.: Unofficial Culture in a Globalizing
Society, 111-35. Lanham, MD: Rowman and Littlefield.

Zhao, Yuezhi. 2003. “Enter the World”: Neo-liberal Globalization, the Dream for a Strong Nation,

and Chinese Press Discourses on the WTO. In C. C. Lee (ed.), Chinese Media, Global Context,

32-56. London: Routledge.

Zhao, Yuezhi and Dan Schiller. 2001. Dances with Wolves? China's Integration with Digital
Capitalism. /Info 3, 2, 137-51.

73



