
MEDIJSKA VOJNA 1991

WAR OF MASS MEDIA 1991

PovzetekGREGOR KASTELIC 

Ključne besede

Mag. Gregor Kastelic je 
kustos Vojaškega muzeja 
Slovenske vojske in skrbi 
za obveščanje javnosti ter 
za pedagoško dejavnost 
v muzeju. Raziskovalno 
se ukvarja z zgodovino 
vojaškega šolstva na 
Slovenskem in z obdobjem 
osamosvajanja Slovenije.                                                                                             

Mediji, vojna za Slovenijo 1991, 
propaganda, Slovenska tiskov-
na agencija, časopisi in elek-
tronski mediji.

V prispevku bom opisal vlogo, ki so jo imeli mediji med slovensko 
osamosvojitveno vojno leta 1991. Medijska propaganda je bila v Sloveniji zelo 
pomembna, saj je vplivala na svetovno javnost in tako precej tudi na ugoden 
izid vojne. Svoje so prispevali tako tiskani kot tudi elektronski mediji, domači 
in svetovni, ki so informacije o dogajanju dobivali na tiskovnih konferencah, 
ki jih je v Cankarjevem domu v Ljubljani vodil minister za informiranje Jelko 
Kacin. Tiskovne konference so bile dobro obiskane, saj so se jih poleg novinarjev 
udeleževali tudi najvišji predstavniki vlade, spremljala pa jih je lahko tudi 
širša javnost, ker jih je Televizija Slovenija prenašala v živo. Del prispevka bo 
osvetlil in prikazal poročanje medijev v Sloveniji, Jugoslaviji in po svetu, saj so 
bile v poročanju, kot se je izkazalo, precejšnje vsebinske razlike, zato je treba 
ugotoviti, kako objektivno je bilo pisanje posameznih držav o vojni za Slovenijo. 
Precejšnjo razliko je pričakovati predvsem pri pisanju in poročanju medijev 
v Sloveniji in Srbiji, saj je treba ugotoviti, ali gre za korektno obveščanje na 
podlagi dejstev ali za propagandno pisanje, ki je sicer neizogiben del vojne in 
ima namen očrniti nasprotnika ter pridobiti na svojo stran svetovno javnost.



Abstract
This article describes the role that the mass media played during the 

Slovenian War of Independence in 1991. The propaganda of the mass media 
played a very important role in Slovenia because of its influence on global 
public opinion, which also had an influence on the positive outcome of the 
war. The mass media got their information about the war’s events from press 
conferences in Cankarjev dom, which were led by the Secretary of Information 
Jelko Kacin. The press conferences were very well attended, not only by 
journalists, but also by the highest government representatives. The Slovenian 
press conferences were broadcast live by Slovenian national television, so the 
general public were also able to watch them. Part of the article describes the 
mass media reports from Slovenia, Yugoslavia and other parts of the world, 
because, as it turned out, there were huge differences in content. This is why it 
is important to find out how objective the mass media were when writing about 
the war in Slovenia. The greatest difference in the mass media reports were 
expected between Slovenia and Serbia. Because of this, it is also important to 
know whether the reporting was a matter of correct information based on facts 
or whether it was influenced by propaganda, which is in fact an inevitable part 
of war which aims to discredit the enemy and get the global public on one side.

Key words

Mass media, Slovenian War of 
Independence 1991, propagan-
da, Slovenian Press Agency, 
newspapers and electronic mass 
media.



62  Vojaška zgodovina

Uvod

V raziskavi se bom posvetil poročanju domačih in tujih medijev o vojni. Obravnaval bom tiskane medije, 
v Sloveniji tudi elektronske, ki so bili zaradi možnosti javljanja v živo precej aktualni. Opisal bom tudi 
psihološkopropagandne prijeme obeh strani, torej JLA in Teritorialne obrambe. Propaganda je pomemben 
element vojne, njen namen je vplivati na ljudi in njihovo razmišljanje ter z njo nekako opravičiti vojaško 
agresijo. Značilno za to vojno je bilo, da sta obe strani druga drugo obtoževali za začetek vojne, manipulacije 
z ljudmi, prikrivanja resnice, krivdo za vojne žrtve in materialno škodo. Poskušal bom ugotoviti, koliko je 
bilo poročanje medijev objektivno in ali drži trditev, da so bile informacije precej prikrojene in v službi 
političnih ter državnih interesov. Zato bom primerjal poročanje časopisov v Sloveniji, Jugoslaviji in svetu. 
Predstavil bom tudi razlike pri poročanju v posameznih republikah nekdanje Jugoslavije in svetu. Za 
Slovenijo velja, da je bilo poročanje razmeroma objektivno, medtem ko tega za Srbijo ne bi mogli reči, tam 
je bilo polno laži in polresnic. Pa vendar je tudi srbska stran obtoževala slovensko manipulacije z ljudmi, 
širjenja dezinformacij in separatizma. Skušal bom ugotoviti, ali je bilo poročanje slovenskih medijev res 
tako objektivno ali pa je bila funkcija tega poročanja zgolj propagandne narave in namenjena ustvarjanju 
sovraštva do JLA.

Obramba Slovenije z vidika psihološkopropagandnega 
zoperstavljanja

Mediji so imeli v slovenski vojni zelo pomembno vlogo. Med dejavniki uspešne obrambe so se znašli 
na drugem mestu pomembnosti, takoj za Teritorialno obrambo (Grizold, 1992). Svojo vlogo pa so odlično 
opravili še na enem področju, pri pridobitvi tujine na slovensko stran. Znano je, da se na začetku kar nekaj 
držav ni strinjalo z osamosvojitvenimi težnjami Slovenije. Med njimi so bile tudi Združene države Amerike. 
To je še posebno godilo Srbiji in JLA, saj sta si to nestrinjanje razlagali kot nekakšno »dovoljenje« za nasilno 
intervencijo v Sloveniji. Mnenje tujine o slovenski osamosvojitvi sta še poslabšali s svojim prikazovanjem 
slovenskega vodstva kot nelegitimnega, separatističnega, odcepitev pa kot enostransko dejanje, brez 
posvetovanja z drugimi republikami. Mediji so z razmeroma korektnim poročanjem o osamosvojitveni 
vojni doma in v tujini ter s spretnim propagiranjem slovenskih ciljev uspeli pridobiti svetovno javnost na 
svojo stran in doseči, da je večina držav obsodila agresijo JLA. V tej dejavnosti so sodelovali prav vsi mediji 
v Sloveniji, radio, televizija in tisk. Radio in televizija sta ponujala možnost prenašanja dogodkov v živo, to 
se pravi v realnem času, informacije pa so bile posredovane zelo hitro. Novinarji Radiotelevizije Slovenija so 
svoje delo opravljali zelo profesionalno in požrtvovalno, sploh če upoštevamo, da z vojnimi razmerami niso 
imeli izkušenj in so jih doživljali prvič. »Televizija Slovenija se je kot medij znašla sredi vojne popolnoma brez 
izkušenj. V tej dramatični situaciji je bilo potrebno zbrati moči in urediti vrste, da bi javnost pravočasno 
dobila informacije iz vseh krajev v Sloveniji. Vsi zaposleni na RTV Slovenija so bili skrajno požrtvovalni, 
pripravljeni in pogumni, ko so s svojim poročanjem ustvarjali sliko o dogajanju v Sloveniji.« (Delo, 19. 7. 
1991, str. 4)



Vojaška zgodovina  63

Tiskovne konference ministrstva za informiranje, ki so vedno postregle s svežimi informacijami, sta v živo 
prenašala tako radio kot televizija. O vojni med Slovenijo in JLA so v Sloveniji poročale številne novinarske 
ekipe iz šestnajstih držav. Poročevalci iz tujine so bili s storitvami televizijske hiše in tiskovnega središča 
zadovoljni (po Hergold, 1993, str. 50).

Jelko Kacin je o tujih novinarjih povedal: »Presenečalo me je njihovo občudovanje, da jim omogočamo iz 
prve roke spremljati dogajanje. Res je bilo tudi nekaj tako ambicioznih, da so po tem, ko smo jim pokazali 
kasetno bombo, hoteli posneti mesto dogajanja sami. Takim sem moral v interesu njihove osebne varnosti to 
preprečiti, čeprav kaj takega ni v moji pristojnosti.« (Mladina, 23. 7. 1991, str. 10) Televizija Slovenija je najela 
tudi precej amaterskih snemalcev, ki so ji pomagali pri delu in jo zalagali s svojimi posnetki. Jelko Kacin je 
v enem svojih intervjujev povedal, da sta bila za vlado ključnega pomena radio in televizija zaradi hitrega 
prenosa informacij, možnosti poročanja v realnem času in hitrega nastopa pred mikrofoni in kamerami 
(Intervju z Jelkom Kacinom, v Hergold, 1993).

Povedal je še, da sta bila radio in televizija zaradi možnosti neposrednega poročanja lahko tudi nevarna.
»Naše ministrstvo v tem času ni uvedlo nobene cenzure, čeprav bi vsaka normalna država na svetu 

to storila. V vsaki taki situaciji je zapiranje medijev nujno potrebno – saj so nevarni, ker govorijo resnico 
v realnem času. Za ilustracijo vedno navedem samo ta primer: če enote TO osvobodijo neko skladišče in 
navdušeni novinar o tem po radiu poroča v tistem trenutku, imamo na to skladišče čez četrt ure letalski 
napad, imamo mrtve teritorialce, ogromno škodo in mrtve prebivalce. To enostavno ne gre. Nekajkrat je bilo 
na radiu treba prekiniti program, brez zakonske podlage. Preprosto smo poklicali odgovornega urednika, 
naj vendar prenehajo počenjati take neumnosti.« (Večer, 20. 7. 1991, v Jelko Kacin Veliki zmagovalec, str. 37)

Pomemben delež k promoviranju Slovenije so prispevali tudi tuji mediji, ko so prišli v Slovenijo poročat 
o vojni. Kot sem že omenil, so bili z razmerami v tiskovnem središču in možnostjo poročanja zadovoljni. 
Njihovo pisanje pa je, kakršno koli je pač bilo, vplivalo na mnenje svetovne javnosti o Sloveniji. Poročanje 
o naši deželi je bilo v glavnem pozitivno in nam je koristilo. Vlada Republike Slovenije se je pomembnosti 
njihovega poročanja zavedala, kar je ob vsem drugem vplivalo na ugoden razplet vojne. Jelko Kacin je o 
pomembnosti medijskega promoviranja države povedal: »Mediji ustvarjajo podobo o naši stvarnosti v 
domači javnosti in prek nje tudi v tujini. Pomembno se mi zdi, da o tem, kar se dogaja pri nas, pišejo tujci. 
Upam si trditi, da je naš sekretariat za informiranje, ki se trudi tujcu posredovati informacijo iz prve roke, 
trenutno v Jugoslaviji najbolj odprt. To pa ima seveda posredno pozitiven odmev v politiki.« ( Jana, 10. 7. 
1991, v Jelko Kacin, Veliki zmagovalec, str. 21) 

Na vprašanje novinarja Kmečkega glasa, če smo vso to množico tujih novinarjev pametno in dobro 
izkoristili, da so predstavili Slovenijo Evropi, je Kacin odgovoril: 

»Nismo jih ‘izkoristili’, ta beseda ima vedno slabšalni pomen. Omogočili pa smo jim, da profesionalno 
opravijo svoj posel. O tem, kaj se dogaja pri nas, nismo poročali mi, temveč novinarji sami po svoji vesti in 
dejstvih, ki so jim bila na voljo. In to je bistvo informiranja svetovne javnosti. Mi Slovenci se ne moremo 
svetu predstavljati tako, da bomo plačevali drage oglase v velikih revijah, kjer bo pisalo: Slovenija – čudovita 
dežela ... To delajo avtoritarni sistemi. Naša podoba se gradi skozi podobo tujih sredstev obveščanja, oni si 
morajo ustvariti podobo o nas. Mogoče ne bomo vedno zadovoljni s to podobo, morda nas bo kdaj zabolelo, 
ko nas bodo prikazali na primer kot alpske pavlihe, ki so zasanjani sami vase. Ampak to je resnica o nas. In 
tisti, ki pripoveduje resnico o nas tako, da ga bralec, gledalec ali poslušalec razume, tisti je pravi ambasador 



64  Vojaška zgodovina

in človek, ki predstavlja Slovenijo navzven. In ker so mediji delali prav to, nam je uspelo prodreti.« (Kmečki 
glas, 17. 7. 1991, v Jelko Kacin Veliki zmagovalec, str. 32) 

Tako mediji kot ministrstvo za informiranje so izpit v vojni za Slovenijo opravili. Javnost so korektno 
obveščali in se nasploh dobro znašli v zanje povsem novih, vojnih okoliščinah, ko so se morali spopadati z 
agresijo armade. Seveda pa brez napak v tem psihološkopropagandnem uporu Slovenije proti armadi ni 
šlo, saj so še med vojno, predvsem pa po njej, ministrstvo za informiranje, pa tudi mediji doživeli različne 
očitke. Očitali so jim, predvsem televiziji in časopisom, da kažejo preveč krute prizore vojne in da s svojimi 
poročili povzročajo paniko med ljudmi in sprožajo še večje sovraštvo do JLA (po Hergold, 1993, str. 53). 

Pojavljala so se tudi različna pretiravanja in nestvarne informacije. Ena takih je bila tudi izjava Janeza 
Janše, ki jo je dal že prvi dan vojne za Slovenijo. Na tiskovni konferenci je izjavil, da je vojna za Slovenijo že 
prvi dan zahtevala več kot sto mrtvih in ranjenih, kar je močno pretiravanje, saj ta številka ni bila dosežena 
niti konec vojne. Kacin je pozneje v enem svojih intervjujev povedal, da so ta podatek dobili s terena in da 
se je kmalu izkazalo, da je bil pretiran, število žrtev pa manjše. Poudaril je, da niso imeli namena zavajati, 
šlo je za premalo preverjene podatke. Pozneje so bili natančnejši, naučili pa so se tudi, da vsem podatkom 
ne kaže verjeti (po Hergold, 1993). 

Za medije obeh strani pa velja kritika, da v svoj informacijski prostor niso spuščali informacij iz druge 
republike, še posebno to velja za televizijski medij in informacije, ki bi motile oblikovanje posebnih okoliščin. 
Če so nekatere informacije le prodrle, so jih močno selekcionirali. 

Reporterji Borbe so povedali, da so imeli v tiskovnem središču v Ljubljani na voljo le informacije 
ministrstva za informiranje in radia Slovenija, ki pa je v službi propagande in neprestano ponavlja besedi 
okupator in agresor ter poudarja uspehe TO. Jelko Kacin je v enem izmed intervjujev povedal, da so bili pri 
nas v prodaji tudi srbski mediji in da glede tega ljudje niso bilo ravno prikrajšani, je pa potrdil, da Slovenija 
ni imela prav velikega medijskega vpliva na jugoslovanske republike. Izjema je bila Hrvaška, saj je njihova 
televizija v živo prenašala tiskovne konference ministrstva za informiranje (po Hergold, 1993).

Slovenska tiskovna agencija 

Slovenska tiskovna agencija (STA) je bila ustanovljena 25. 5. 1991 v Ljubljani in je takoj po ustanovitvi, 
že med napadom JLA na Slovenijo, opravila pomembno nalogo z obveščanjem o slovenskih prizadevanjih 
za samostojnost. Nadomestila je slovenski Tanjug, ki je bil podružnica te jugoslovanske tiskovne agencije. 
Danes STA s pomočjo stalnih ali občasnih dopisnikov v vseh večjih krajih države, dopisnikov v Beogradu, 
Zagrebu, Sarajevu, Skopju in Prištini ter pri oskrbovanju velikih in nacionalnih tiskovnih agencij vsak dan 
ponudi naročnikom v državi približno 200 različnih vesti, člankov, pregledov pisanja slovenskega in tujega 
tiska, tujini pa v angleščini pregled najpomembnejših dnevnih dogodkov v Sloveniji. Od septembra 1992 
je polnopravna članica Evropskega združenja tiskovnih agencij, ki ima 31 članic (Enciklopedija Slovenije, 
1994).



Vojaška zgodovina  65

Vsebinske razlike v poročanju medijev v Sloveniji, Jugoslaviji in 
svetu

Ko govorimo o vsebinskih razlikah v pisanju medijev med vojno v Sloveniji, je treba povedati, da se 
propagandne dejavnosti napadene države vodijo drugače kot takšne dejavnosti države napadalke. V 
slovenski in pozneje hrvaški vojni sta bili napadalki Srbija in JLA, Slovenija in Hrvaška pa sta se branili. Za 
medije v Jugoslaviji je bilo značilno, da so bili popolnoma pod nadzorom države in so prikazovali le tisto, 
kar je odobrila oblast, monopol nastopanja pa so imeli takrat in tudi pozneje, v času Miloševića, režimski 
politiki. Direktor beograjske televizije Dušan Mitević je bil namreč zvest Miloševićev privrženec. Sicer pa je 
ta podrejenost režimu veljala za vse srbske medije – časopise, radijske in televizijske postaje. 

Srbski mediji so bili pod vplivom oblasti že nekaj let pred izbruhom jugoslovanske krize. S svojim 
poročanjem so se odločili spremeniti javno mnenje oziroma ga prilagoditi tako, da bi ustrezalo željam 
vladajoče oblasti. Srbsko prebivalstvo so želeli oblikovati kot nosilca prihodnjih vojn. Televizija je prikazovala 
Slovence kot krivce za vojno, ki naj bi si jo želeli, zato so rušilci Jugoslavije, saj naj bi prvi napadli JLA v 
Sloveniji, ki je hotela le zaščititi meje z Avstrijo in Italijo, ipd. Za Hrvate je veljalo podobno, le da je bilo vse 
precej močneje izraženo. 

Tu so delovali močni nacionalistični elementi in težnje po hrvaškem ozemlju, na katerem so živeli Srbi. 
JLA je želela zaščititi Srbe na Hrvaškem pred agresijo Hrvatov, to je bil glavni izgovor za napad na Hrvaško. 
Proti JLA so se potem borile hrvaške oborožene sile, sestavljene iz prostovoljcev in fanatikov. Hrvaški mediji 
so o slovenski vojni pisali v glavnem stvarno. Obsodili so agresijo JLA na Slovenijo, vendar pa oblast ni 
storila nič konkretnega, čeprav je bil med Kučanom in Tuđmanom sklenjen dogovor o skupni obrambi, ki 
pa ga je Tuđman pozneje preklical z izgovorom, da se vojna v Sloveniji Hrvaške ne tiče. Ljudje na Hrvaškem 
so svoji vladi očitali, da ni udarila po JLA, vendar se je ta izgovarjala, da tak upor v teh okoliščinah ne bi bil 
pameten. 

Pri slovenskih medijih je bil položaj nekoliko drugačen. Tu ni bilo nacionalističnih elementov, mediji so 
pisali razmeroma objektivno in stvarno. Seveda so tudi tu JLA obkladali z okupatorjem, podobno kot na 
Hrvaškem, vendar je treba upoštevati, da sta bili Slovenija in Hrvaška v poziciji napadenih držav. Na začetku, 
ko je prišlo do oboroženega spopada, je bila kot agresor mišljena JLA in ne toliko Srbija. Seveda je prihajalo 
do kritik in obtožb srbskega vodstva o secesionizmu, vendar kakšnih hujših zamer in ozemeljskih teženj 
do Slovenije Srbija ni kazala. V tujini so agresijo JLA v glavnem obsodili, bili so naklonjeni osamosvojitvi 
Slovenije, vendar ne vsi in ne takoj. Ena značilnejših nasprotnic osamosvojitve Slovenije so bile sprva ZDA, 
pa tudi Rusija ni bila najbolj navdušena, osrednja ruska televizija je za krizo obsodila Hrvaško in Slovenijo, 
njun separatizem naj bi rušil Jugoslavijo. Sloveniji je bila še najbolj naklonjena Nemčija, večina njenih 
tiskanih medijev je o odcepitvi pisala pozitivno. Odcepitev so omenjali kot edini mogoč izhod, ko so vsa 
pogajanja za preureditev države propadla.



66  Vojaška zgodovina

Primerjava pisanja slovenskih časopisov in Borbe

Po pisanju Borbe (Borba, 24. 6. 1991, str. 2) naj v Sloveniji ne bi vedeli, kaj se bo 26. junija, na morda 
najpomembnejši dan v zgodovini Slovenije, zgodilo. Pravijo še, da naj bi odločitev sprejeli tajno, v ponedeljek, 
24. junija, kar po mnenju Borbe kaže na razlike v mišljenju strank. Slovensko vodstvo naj bi bilo neenotno 
in naj bi sicer vedelo, kaj storiti, ne pa kako. Če pogledamo pisanje Dela (Stele, 1991, str. 33), so 24. junija 
v skupščini sprejeli novo zastavo samostojne države Slovenije in predstavili temeljne osamosvojitvene 
akte. Lojze Peterle je na tiskovni konferenci, ki je bila 24. junija v Cankarjevem domu, povedal, da je vlada 
pripravila 13 osamosvojitvenih zakonov, ki jih je sprejela tudi skupščina, 26. junija pa naj bi začeli veljati. 

To kaže, da so še kako vedeli, kako sprejeti akte in tudi kaj se bo dogajalo 26. junija, drugače tega ne 
bi mogli uresničiti. Če bi bilo vodstvo Slovenije res tako neenotno, kot trdi Borba, skupščina verjetno ne bi 
mogla sprejeti teh trinajstih zakonov. Drugi časopisi v Sloveniji so objavljali praktično enaka poročila, saj 
so bili viri podobni ali enaki (vladna poročila, tiskovne konference v Cankarjevem domu). Borba v članku 
z naslovom EZ neče priznati Slovenije i Hrvatske (Borba, 24. 6. 1991, str. 4) navaja: »Šefovi diplomacije 
odbili su svaki kontakt sa ove dve republike ako se odcepe.« Časopis Delo je objavil to izjavo: Luksemburg, 
23. 6.: »Luksemburški zunanji minister Jacques Poos je sporočil grožnjo dvanajstih držav članic Evropske 
skupnosti, da ne bodo priznale neodvisnosti Slovenije in Hrvaške, če bosta z enostransko odločitvijo 
zapustili jugoslovansko federacijo. Pač pa bo ES pripravljena sprejeti neodvisnost republik, če bo ta rezultat 
notranjih dogovorov.« (Stele, 1991, str. 32) Navedba v Borbi je točna, vendar pomanjkljiva. Niso napisali, da 
bo ES priznala Slovenijo in Hrvaško, če se bosta odcepili na podlagi notranjih dogovorov, niti kdo točno je 
prenesel grožnjo. 

Borba je objavila članek z naslovom Vlada ne popušta (Borba, 28. 6. 1991, str. 8). V njem navaja: »V sredo, 
26. junija, ob 16. uri in trideset minut se je zgodilo nasilje s strani slovenske oblasti nad upravniki letališč 
Ljubljana - Brnik, Maribor in Portorož. Odvedli so jih kdo ve kam in prevzeli nadzor, nato pa letališča 
zaprli.« 

Delo je na to temo objavilo članek z naslovom Slovenska letališča zaprta (Delo 27. 6. 1991, naslovnica). 
Članek pravi takole: »Ljubljana, 26. junija: Od 12. ure ni bilo več mogoče vzletati in pristajati na letališčih na 
Brniku in v Portorožu. To je kontrolam letenja na obeh letališčih sporočila Zvezna uprava za kontrolo letenja 
v Beogradu. Obvestilo je bilo poslano tudi vsem državam, s katerimi ima Jugoslavija podpisane bilateralne 
sporazume o zračnem prometu.« Članka si popolnoma nasprotujeta, čeprav gre za isti dogodek. Borbina 
verzija je verjetno popolna izmišljotina, saj bi redkokatera država sama sebi zaprla vsa letališča in si tako 
povzročila veliko škodo. Tu gre po vsej verjetnosti za zavajanje srbskega ljudstva. 

Delo je objavilo podatek ministrstva za informiranje z 28. junija, po katerem naj bi v TO prestopilo 30 
častnikov in 550 vojakov JLA ter 19 civilnih oseb, ki so zaposlene v vojski (Delo, 29. 6. 1991, naslovnica). Borba 
pa je v članku Laži propagandnih štabova (Borba, 28. 6. 1991, str. 5) vse podatke o prestopih imenovala za 
lažnive in propagandne, prav tako jih kot neresnične označi v članku Podvale i laži (Borba 30. 6. 1991). 
Tudi tu je šlo po vsej verjetnosti za sprenevedanje JLA, ki je pravzaprav morala zanikati vse prestope, saj je 
bil njen ugled že tako močno načet. Borba je v tem članku objavila tudi trditev, da JLA ni nikoli napadala 
civilnega prebivalstva, pač pa TO vodi proti njej in družinskim članom njenih pripadnikov gverilsko vojno. 
V Delu je 2. julija izšel članek armada grozi z napadom kljub sporazumu o umiku, v katerem je navedeno: 



Vojaška zgodovina  67

»Kot je sporočilo ministrstvo za informiranje slovenske vlade, je JLA v Slovenski Bistrici, na Vrhniki in v 
Kranju zlorabila oznake Rdečega križa, saj so iz helikopterjev s to oznako streljali na civilno prebivalstvo. 
Helikopterje armada poleg tega uporablja za dovažanje in odvažanje vojakov, opreme, streliva in sredstev 
za zveze. Na Vrhniki, kjer so streli iz helikopterja ranili civilno žensko osebo, so teritorialci odgovorili z 
ognjem.« (Delo, 2. 7. 1991, naslovnica)

Ministrstvo za informiranje je 28. junija objavilo, da je tank JLA na stezi letališča streljal na vozilo z 
oznako PRESS. V avtomobilu sta umrla avstrijska reporterja Nicolas Vogl in Norbert Werner. Na tiskovni 
konferenci, ki jo je imel ljubljanski korpus JLA (članek o tem je 29. junija objavilo tudi Delo), je polkovnik 
Miškov dejal, da je informacija, da so enote JLA na Brniku ubile avstrijska novinarja, lažniva. Razstrelili naj 
bi le staro letalo in pri tem niso povzročili nobene škode (Stele, 1991, str. 48). Tudi tu gre za laž JLA, saj je bilo 
razstreljeni avto mogoče videti na televiziji, pa tudi sicer sta imeni pokojnih znani in sta bili objavljeni, zato 
je različica, ki jo je predstavila JLA, slaba izmišljotina. Borba je objavila tudi članek z naslovom Demantovan 
Kacin (Borba, 30. 6. 1991, str. 6). Pravi pa takole: »Nevenka Dobnikar, novinarka TV SLO, je demantirala 
Kacina, ki je dejal, da so bili pri Ormožu predvčerajšnjim ponovno spopadi. Rekla je, da ni bilo opaziti 
nobenih premikov tankov. Ti premiki naj bi bili v Središču ob Dravi. To velja tudi za Prekmurje, kjer se 
spoštuje prekinitev ognja na obeh straneh.« 

Delo pa je objavilo članek z naslovom Vračanje na kraj zločina, v katerem piše: »Danes zjutraj (28. junija) 
so vojaški oklepniki povsem uničili objekt, ki je bil pred dnevi postavljen na slovensko-hrvaški meji. Kot 
zdaj kaže, se bodo vojaški oklepniki, ki so se med Ormožem in Ljutomerom obrnili, ponovno odpravili 
proti središču in torej še enkrat šli po poti, ki so jo včeraj popolnoma razdejali. V Puščencih med Ormožem 
in Središčem ob Dravi je še vedno prevrnjen tovorni vlak, ki je tam ostal po včerajšnjem uničevanju tega 
železniškega prehoda.« (Delo 29. 6. 1991, str. 4)

Tu ponovno srečamo popolnoma kontradiktorna članka. Borbina različica mi je sumljiva, ker ne omeni, 
kdaj je Nevenka Dobnikar to rekla in pri katerem javljanju (Obzornik, Dnevnik, neposredno javljanje ...). 
Delova različica je vsekakor verjetnejša, ker navaja natančnejše podatke.

Pisanje hrvaških časopisov o vojni v Sloveniji

Kot sem že omenil, je bilo pisanje hrvaškega tiska o vojni za Slovenijo razmeroma objektivno. To je deloma 
tudi razumljivo, saj Hrvaška ni bila vpletena v to vojno in zato tudi ni bila žrtev propagandnega stroja. Poleg 
tega je tudi sama ubrala pot osamosvajanja od jugoslovanske federacije in je bila zato (vsaj na papirju) 
solidarna s potezami mlade slovenske države. Ta misel v prejšnjem stavku se mi je zapisala zato, ker sta 
Slovenija in Hrvaška že aprila sklenili sporazum o skupni obrambi ter si z njim zagotovili vzajemno pomoč 
in izmenjavo obveščevalnih podatkov. Dan pred napadom na Slovenijo pa se je Tuđman temu sporazumu 
odrekel, z besedami, da ni v interesu Hrvaške vmešavati se v vojno med Slovenijo in Srbijo. Hrvaška javnost 
in mediji so okrcali svojo vlado, ker ni odločneje nastopila proti JLA. Ob raziskovanju pisanja medijev o 
vojni v Sloveniji sem pregledal pisanje osrednjega hrvaškega dnevnika Vjesnik. Pisanje tega časopisa je 
v glavnem korektno, pogosto se sklicuje na vire iz tiskovnega središča v Ljubljani. Vsebuje tudi poročanje 
novinarjev s terena, ki so glede na pisanje slovenskih časopisov razmeroma stvarni. 



68  Vojaška zgodovina

Polni so hvale o ravnanju slovenskih vojakov in civilistov z njihovimi novinarji. Pri svojem pisanju so bili 
kritični tudi do svoje oblasti. Očitali so ji mlačnost ukrepov proti armadi. 

Vjesnikovi novinarji so, tako pravijo, borbo med TO in JLA opazovali tudi z razdalje nekaj sto metrov, kar 
pomeni, da vsi niso bili odvisni le od Cankarjevega doma in tiskovnih konferenc Jelka Kacina, ampak so se 
o poteku spopadov želeli prepričati tudi sami. Svoje doživljanje o spopadu pri Krakovskem gozdu so opisali 
v članku U stravi ratnog sukoba. Opisali so tudi predajo 17 vojakov JLA, ki se niso hoteli več boriti proti 
svojim bratom. Bili so pisana druščina – Madžar, Hrvat in Srb so bili med bojem ranjeni. Povedali so, da je 
med vojaki JLA precej mrtvih in ranjenih. V to so se lahko prepričali tudi novinarji, ki so videli prihod treh 
vojaških sanitetnih vozil. Kot pravijo, jih je še posebno presenetil odnos teh mladih obveznikov do vojne. 
Povečini so vsi iz te skupine med predajo jokali, govoreč, da ne želijo streljati na svoje »brate«. To velja tudi 
za srbske obveznike, kar kaže na popolno manipulacijo srbskih oblasti in poveljstva JLA s temi vojaki. Tudi 
ta pripoved Vjesnikovih novinarjev postavi na laž trditev vodstva JLA, da v njihovih vrstah ni bilo nobenih 
prebegov in vdaj, kar so trdili več ali manj ves čas vojne. Na vprašanje novinarjev, kdo je prvi začel streljati, so 
vojaki odgovorili, da so dobili ukaz, naj streljajo, ko so naleteli na barikade. Po pripovedovanju Vjesnikovih 
novinarjev so se nekateri tuji novinarji (vseh skupaj naj bi bilo približno sto) priplazili v neposredno bližino 
spopadov, vse v želji, da bi čim več videli, s čimer so po njihovem mnenju neposredno ogrožali svoja življenja, 
zato se čudijo, da ni bilo žrtev tudi med njimi. Končna ocena pisanja hrvaškega tiska bi bila glede na 
dejavnike, ki sem jih navedel, pozitivna (po Vjesnik, 3. 7. 1991, str. 5).

Pisanje nekaterih svetovnih časopisov o vojni za Slovenijo

V tem poglavju bom obravnaval pisanje časopisov v Nemčiji, Veliki Britaniji in ZDA. Pisanje časopisov v 
ZDA bom povzel iz člankov, ki so bili na to temo objavljeni v časopisu Delo, saj dnevnega časopisja iz ZDA 
naše knjižnice nimajo. Za Nemčijo je bilo značilno, da je osamosvajanje Slovenije spremljala s simpatijo. 
Javno mnenje je bilo odločno na strani Slovenije, pa tudi Hrvaške, hkrati pa je tamkajšnji tisk obsodil 
evropski zahod zaradi pomanjkanja posluha za dogajanja v Jugoslaviji. 

Po mnenju bonnskega dnevnika General-Anzeiger (Delo, 27. 6. 1991, str. 5) sta obe severozahodni 
republiki pohiteli z razglasitvijo neodvisnosti iz strahu pred krvavimi obračuni, ki bi lahko sledili že tako 
napetim mednacionalnim razmeram. V nadaljevanju pisanja ta časopis prav nič ne hvali potez nemškega 
zunanjega ministrstva. Pravi, da so imele intervencije Evrope in Amerike navadno nasproten učinek od 
želenega in da je bil ameriški zunanji minister Baker precej slabo seznanjen z razmerami v Jugoslaviji, zato 
pa bi morali biti evropski politiki precej bolje. S svojim vztrajanjem pri enotnosti Jugoslavije so pri časopisu v 
bistvu podprli prevratniške načrte srbskih generalov. Hkrati pa poudarjajo, da velja za Slovence pravica do 
samoodločbe enako kot za Nemce in druge narode. Politiki v Ljubljani in Zagrebu po mnenju časopisa niso 
pustolovci, ki želijo rušiti Jugoslavijo, temveč želijo le oblikovati takšno državno skupnost, ki bi ustavila rast 
srbskega hegemonizma, močno povezanega s komunizmom. Pišejo tudi, da za vojno, če bo do nje prišlo, ne 
bo kriva gospodarska in politična sebičnost Ljubljane in Zagreba, temveč strah, da bo Srbija svoje težnje po 
premoči uveljavila enako grobo, kot jih je proti Albancem na Kosovu. 



Vojaška zgodovina  69

Berlinski Tagesspiegel pa je zapisal: »Če izjavi o neodvisnosti Slovenije in Hrvaške potiskata Jugoslavijo 
spet na rob državljanske vojne, potem sta za to še najmanj krivi omenjeni republiki.« In pa: »Obe sta se 
mirno, samozavestno in tako, da sta se izogibali izzivanju, zavzemali za proces, ki pa se je spričo zavračanja 
Srbije, ki je blokirala sleherno mirno sporazumevanje, lahko končal le z njunim izstopom iz Jugoslavije. 
Zahod bi se moral zdaj vprašati, ali ni zamudil zgodovinske priložnosti, ko svojega besednega zavzemanja 
za pravico do samoodločbe ni podkrepil tudi z dejanji.« (Delo, 27. 6. 1991, str. 5) 

Časopis Frankfurter Rundschau je 26. 6. 1991 menil, da proces v Jugoslaviji z odcepitvijo Slovenije še ni 
končan, zato tudi ni mogoče napovedati, kaj bo nastalo iz tega. Mogoče bodo to povsem suverene nacionalne 
države, mogoče konfederacija ali pa povsem drugačna zveza, iz katere bosta izločeni Srbija in Črna gora, pri 
tem pa opozarja, da te procese vodi nacionalizem, ki rad izključuje (Delo, 27. 6. 1991, str. 5).

V Die Neue Zeit iz Berlina pa razmišljajo, da se utegne mehanizem za krizni menedžment, ki so ga 
oblikovali na zasedanju zunanjih ministrov v Berlinu, znajti na preizkušnji še prej, kot so pričakovali, to 
je tisti trenutek, ko Srbiji v odgovor na razglas slovenske in hrvaške suverenosti ne bo prišlo na misel nič 
drugega kot nasilje (Delo, 27. 6. 1991, str. 5). 

Po mnenju časopisa Westfalische Nachrichten sta obe najnovejši evropski državi na papirju sicer 
samostojni, vendar ju nobena država sveta za zdaj ne bo priznala. Tudi gospodarski položaj naj bi bil po 
mnenju časopisa takšen, da daje Slovencem in Hrvatom le malo opore za optimizem. 

Časopis Frankfurter Allgemeine je v svojem članku z naslovom Von ende zum anfang Jugoslawiens 
zapisal: »Uresničilo se je pravilo, da majhne nacionalne ali etnične manjšine brez strnjenega teritorija, v 
mešanih državnih tvorbah, ne morejo zahtevati pravice do samoodločbe z ustanavljanjem svojih lastnih, 
suverenih držav, ne da bi bila s tem organizacija obstoječih držav ohromljena in bi bile posledice razcepljanje 
in anarhično brezvladje.« (Delo, 27. 6. 1991, str. 5)

Braunschweiger Zeitung pa je 28. junija zapisal: »Treba se je še zadnjič lotiti poskusa prepričati Srbijo, da 
je nujno, da se odpove svoji nadoblasti in privoli v oblikovanje ohlapne konfederacije z obsežnimi pravicami 
tudi za posamične manjšine. Samo ob izpolnitvi takšnega pogoja je dopustno nadaljevanje zahodne moči.« 
(Delo, 27. 6. 1991, str. 5) 

Neu Osnabrücker Zeitung pa meni: »Čas za diplomatsko zadržanost je minil. Togo ravnanje 
jugoslovanske vojske bi moralo Evropsko skupnost pripraviti do tega, da silovito pritisne na beograjsko 
vlado. Generali in njihovi komunistični voditelji iz ozadja v nobenem primeru ne bi smeli dobiti občutka, 
da je moč kolo zgodovine nekaznovano zavrteti nazaj. Tisti, ki je poslal tanke v Slovenijo in na Hrvaško, je 
izgubil pravico do sleherne gospodarske pomoči.« (Delo, 27. 6. 1991, str. 5)

Nord-Westzeitung pa pravi: »Težnja po samoodločbi, življenju v lastni nacionalni odgovornosti, je 
legitimni otrok demokracije. Zahodni svet se spričo tega ne bi smel omejiti samo na naivno zveneče pozive 
k nenasilju in miroljubnemu poravnavanju konfliktov, marveč bi moral razviti lastne inštrumente in 
koncepte za reševanje konfliktov kot tudi za uveljavljanje pravice do samoodločbe.« (Delo, 27. 6. 1991, str. 5) 

Süddeutsche Zeitung ugotavlja: »Iz stališča Zahoda do izjav o neodvisnosti Hrvatov in Slovencev, 
prežetega z občutkom nemoči in celo užaljenosti, nepreslišno zveni občutek, da sta oba naroda zaradi 
sebičnosti namerno pripeljala do razpada Jugoslavije. S svojim odzivom na narodnostne probleme Vzhoda 
Zahod dokazuje le to, da ostaja ujetnik razmišljanja iz obdobja stagnacije. Izzivi prihodnosti pa v nasprotju 
s tem terjajo pogum in iznajdljivost, ne pa malosrčnost in pomanjkanje domišljije.« (Delo, 27. 6. 1991, str. 5)



70  Vojaška zgodovina

Frankfurter Allgemeine Zeitung razmišlja takole: »Zahod zbuja klavrn vtis. Ameriška vlada govori tako, 
kot da bi nasilje v Jugoslaviji izviralo iz Slovenije in Hrvaške. Predsedujoči sveta Evropske skupnosti poziva 
k stabilnosti na Balkanu. To si lahko obeta samo od nadaljnjega obstoja Jugoslavije, ki pa je bila vse od 
svojega nastanka ječa narodov. V Nemčiji je le nekaj politikov zahtevalo od vlade, da spremeni svojo politiko 
do Jugoslavije. Mali Avstriji so prepustili nalogo, da spravi v gibanje vsaj mehanizem KVSE. Ti dnevi so za 
Evropo mračni.« (Delo, 27. 6. 1991, str. 5)

Tednik Die Zeit piše: »Sramotno je, da so države Evropske skupnosti demokratom na Hrvaškem in v 
Sloveniji doslej odrekali svojo nedvoumno podporo. Dvanajsterica ne bi smela dočakati oblike, v kateri naj 
se drugi skupnosti približajo ali se vanjo vključijo. Pač bi morala uresničevati nevmešavanje – vendar na 
način, ki ne bi izključeval sprememb v mednarodnopravnem stanju. V nobenem primeru pa se Evropska 
skupnost ne bi smela preobraziti v nekakšno Sveto alianso.« (Delo, 27. 6. 1991, str. 5)

Frankfurter Allgemeine Zeitung v svojem članku Jugoslavija ne obstaja več pravi: »Demokratični vladi 
Hrvaške in Slovenije nista želeli popolne ločitve. Bili sta za spremembo Jugoslavije v mednarodnopravno 
ustanovljeno Konfederacijo neodvisnih držav. To bi bil za večino Hrvatov in Slovencev korak predaleč, ampak 
verjetno bi obe vladi zmogli prepričati svoje ljudstvo za življenje v takšnem ostanku nekdanje skupnosti. 
Vendar Beograd ne želi vedeti za to. Zdaj ko se proti Hrvaški in Sloveniji vojskuje, tudi konfederacija ni več 
možna.« (Delo, 27. 6. 1991, str. 5)  

Frankfurter Allgemeine Zeitung je 2. julija objavil članek, v katerem piše: »Pa vendar ne smemo pozabiti 
nemškega deleža pri napačni politiki. Zunanji minister Genscher spada k trdovratnim zagovornikom 
enotnosti Jugoslavije, tudi ko je bilo že davno jasno, da ravno ta enotnost sprtih republik preprečuje svobodo 
ljudi in mir v evropski regiji.« (Delo, 27. 6. 1991, str. 5)

Tudi Velika Britanija je bila slovenski osamosvojitvi naklonjena in častni sekretar slovenskega 
informacijskega urada v Londonu Keith Milles je ob razglasitvi slovenske samostojnosti povedal: »Združeno 
kraljestvo je s svojo dolgoletno in spoštovanja vredno tradicijo demokracije vedno podpiralo samoodločbo 
in svobodo narodov, kar določa tudi helsinški sporazum. Republika Slovenija je vse opravila v skladu z 
mednarodnim pravom in je uvedla večstrankarski sistem, svobodni trg in pravno državo. Mislim, da je 
moralna in stvarna dolžnost Združenega kraljestva jasna: moralo bi priznati republiko Slovenijo in delati 
za mirno, novo ureditev na Balkanu.« (Delo, 27. 6. 1991, str. 5) 

Financial Times pa je zapisal, da je napaka zahodnih vlad v tem, ker ne priznajo, da sta enotnost in 
demokracija verjetno nezdružljivi z Jugoslavijo. Vztrajati pri vzdrževanju Jugoslavije v sedanji obliki pomeni 
prispevati k njeni nestabilnosti. V glavnem se vsi časopisi v Veliki Britaniji sprašujejo, kako se izogniti 
prelivanju krvi. Nekateri pa se zavzemajo tudi za posredovanje Konference o varnosti in sodelovanju v 
Evropi (Delo, 27. 6. 1991, str. 5).

28. junija se je tisk Velike Britanije precej ostro odzval na intervencijo JLA v Sloveniji. Dnevnik The 
Guardian je zapisal takole: »Akcijo JLA je treba odkrito obsoditi. Trditve Beograda, da brani zunanje meje 
zvezne države, niso nič drugega kot pretveza. Z avstrijske strani ni nobene grožnje, na katero bi bilo treba 
odgovoriti. Celotna operacija, ne glede na to, ali jo je odobril zvezni premier ali ne, ima prozoren namen 
– spopad z notranjepolitičnim izzivom, kakršnega pomenita Slovenija in Hrvaška. Velika škoda je,« pravi 
časopis, »da ni ministrski predsednik Ante Markovič že prej ukrepal, in sicer proti veliko večji politični 
nevarnosti, ki je tudi temeljni vzrok sedanje politične krize v Jugoslaviji, to je proti objestnemu nacionalizmu 



Vojaška zgodovina  71

srbskega predsednika Miloševića. Razumljivo je, da se vedno bolj živčen Zahod namršči ob misli razpada 
na Vzhodu, toda brez pomena je, da ameriški zunanji minister Baker poziva republike, naj po mirni poti 
rešijo svoje probleme znotraj enotne Jugoslavije,« meni ta dnevnik in nadaljuje: »Če bi bila Jugoslavija res 
enotna, nasprotij sploh ne bi bilo.« (Delo, 27. 6. 1991, str. 5)

Formulacija Bele hiše, ki je bila objavljena v sredo, 26. junija, in pravi »Nasprotujemo uporabi sile, vendar 
bi radi, da se jugoslovanska enotnost ohrani,« je nerealna. »Ne gre več za vprašanje nagrade za odcepitev 
dveh republik,« kot je svojo bojazen o tem izrazil James Baker. »Zdaj je vprašanje odvračanje agresije zvezne 
armade, zato mora biti sporočilo Beogradu jasno in glasno.« (Delo, 27. 6. 1991, str. 5) 

Times je 2. julija 1991 v članku z naslovom Vojaki zamenjujejo turiste v bujni pokrajini povedal, da 
Sloveniji ni treba raziskovati svoje zgodovine, da bi opravičila neodvisnost, saj je bila ta zgodovina turistom 
natančno propagirana zadnjih štirideset let (The Times, 3. 7. 1991, str. 8). 

V članku Jugoslavija razpada pa je v Timesu zapisano: »Evropski skupnosti mora biti jasno, da ne bo 
mogla zbližati obeh strani, obenem pa po svoje opravljati posel, kot je na primer rekonstrukcija Jugoslavije. 
Če Evropska skupnost prepozna suverenost ali ne, Slovenija in Hrvaška se obnašata kot avtonomni državi 
in morata biti kot taki tudi obravnavani.« (The Times, 3. 7. 1991, str. 8)

Pisec pravi tudi: »Predsednik Kučan ima prav. Uspešno pogajanje se ne more začeti z vračanjem časa 
nazaj. Noben hrvaški ali slovenski voditelj ne more na tej točki nazaj v federacijo. Njegovo ljudstvo bi ga 
linčalo.« (The Times 3. 7. 1991, str. 8)

V članku Evropska resnična Ruritanija pa je zapisano: »Karkoli je že resnica, jasno je, da je slovensko 
vodstvo krizo, ki je sledila, briljantno zdržalo. V petih dneh je Slovenija prestala strog preskus državnosti in 
suverenosti z odbitjem tuje armade.« (The Times, 5. 7. 1991, str. 10)

V članku Od Slovencev prepričana armada pripravlja močnejšo blokado Times takole opisuje trenutne 
hrvaško-slovenske odnose: »Slovenci močno sumijo, da je hrvaško vodstvo skovalo sporazum, bodisi 
z zveznim premierjem bodisi z visokim vojaškim vodstvom. Če ni tako, zakaj ima potem JLA dostop do 
Slovenije prek hrvaškega ozemlja?« (The Times, 3. 7. 1991, str. 5) Isti članek pravi še: »Vojne proti Sloveniji 
so se lotili s skrivnostnim političnim programom. Razbitje Slovenije bi, po njihovem mnenju, Hrvatom 
poslalo opozorilno sporočilo in zmanjšalo njihove možnosti za pogajanja. /…/ Toda takšna taktika odklopa 
elektrike in vode JLA se lahko Sloveniji vrne v obliki povratnega ognja. /…/ Njena vojska (TO) je še vedno 
partizanska vojska s slabotno linijo poveljevanja. Njene pokrajinske enote sprejemajo svoje lastne odločitve. 
/…/ Še vedno ni jasno, ali je ta vojna cilj vodstva v Beogradu ali ne, dejstvo pa je, da je armija še kako 
razpoložena za konflikte.« (The Times, 3. 7. 1991, str. 5)

Američani vsaj na začetku niso bili naklonjeni odcepitvi Slovenije in Hrvaške. Govorili so, da ne bodo 
priznali enostranskih odločitev in hkrati zagovarjali enotnost Jugoslavije. Tudi tisk je bil vsaj na začetku 
Sloveniji nenaklonjen. Niso pa odobravali oboroženega posredovanja vojske, čeprav je ameriški zunanji 
minister James Baker zveznemu premierju Anteju Markoviču pet dni pred začetkom vojne dejal, naj 
Slovence »blago okrcajo po prstih«. New York Times 26. junija 1991 v članku z naslovom Dve jugoslovanski 
državi sta se odločili za odcepitev, če njuni pogoji ne bodo izpolnjeni, piše, da lahko odločitev o razglasitvi 
samostojnosti Slovenije in Hrvaške privede do popolne odcepitve, če Beograd ne bo ustregel njuni zahtevi 
po ohlapnejše povezani Jugoslaviji. Časopis je povzel besede Milana Kučana, ki je dejal: »Še vedno sem za 
pogajanja, da pa bi do pravih pogajanj lahko prišlo, smo se odločili za samostojnost Slovenije.« (Delo, 27. 



72  Vojaška zgodovina

6. 1991, str. 5)
Politično ozračje je napeto, ker obstaja možnost, da pride do prelivanja krvi, ugotavlja New York Times 

in doda: »Niti Evropa niti ZDA ne priznavajo neodvisnosti obeh najbolj prozahodnih in najbogatejših 
jugoslovanskih republik.« Ta časopis pa nam prenese tudi uradno izjavo Busheve vlade, ki pravi takole: 
»Obžalujemo početje Slovenije in Hrvaške, saj so si ZDA mesece prizadevale, da bi zgladile spor med sprtimi 
stranmi.« Namestnik zunanjega ministra Lawrence Eagleburger pa je še izjavil: »Konec koncev Jugoslovani 
lahko visijo skupaj ali pa vsak posamič.« (Delo, 27. 6. 1991, str. 5) Eagleburger je nato še dodal, da sta obe 
odcepitvi gotovo grožnja stabilnosti in blaginji ljudem v Jugoslaviji in da se še niso odločili, kako se najbolje 
spoprijeti s to zadevo. 

Na mnenjski strani New York Timesa pa je pisec Peter Millonig svoja razmišljanja objavil v članku pod 
naslovom Slovenija po sedmih stoletjih svobodna. V njem pravi, da z ustanovitvijo samostojnih Slovenije 
in Hrvaške Jugoslavija kot celovita federalna enota šestih republik in dveh avtonomnih pokrajin ne obstaja 
več. Zdaj je treba razmišljati naprej, o času, ki sledi tej pomembni odločitvi. Avtor navaja tudi temeljna 
vprašanja, na katera bo treba odgovoriti: kako odpraviti komunistično birokracijo v Sloveniji, kako naj 
Slovenija gospodarsko preživi in kako lahko Slovenija in Hrvaška še naprej ostaneta gospodarsko povezani 
s preostalo Jugoslavijo, kako naj celotno območje še naprej ostane politično stabilno in kako razširiti 
demokracijo na območja, ki demokracije še niso skusila (Delo, 27. 6. 1991, str. 5).

Ameriški časopisi so 28. junija že spremenili svoje mnenje o slovenski in hrvaški odcepitvi. Tako je 
uredništvo časopisa Wall Street Journal v svojem komentarju zapisalo: »Prizadevanja Zahoda, da podpro 
progresivno mislečega Miloševića, so opogumile edino togo mislečega Miloševića,« in še: »Srbski predsednik 
je to, da Zahod nasprotuje razpadu Jugoslavije, očitno imel za mandat za vojaško intervencijo.« (Delo, 29. 
6. 1991, str. 5) 

»Kar zadeva ZDA in Evropo, to stanje zahteva bolj svež in realnejši pogled na politiko. Vprašati bi se 
bilo treba, ali ne kaže vse na to, da bi se Slovenija in Hrvaška uspešneje razvijali kot demokratični državi, če 
bi bili zunaj Jugoslavije, ne pa v njej. S tem, da Zahod vztraja pri ohranjanju federativne Jugoslavije, lahko 
samo še opogumlja Miloševića in izgublja vse možnosti za miren prehod. Slovenija in Hrvaška ne zahtevata, 
da bi bila med njima in Jugoslavijo postavljena železna pregrada. Zavračata samo to, da bi zvezna vlada in 
Srbija prevladovali v njuni politiki. Njuna majhnost je zanemarljivo dejstvo. Če ne bi bila, potem Švica ne 
bi bila najbogatejša država v Evropi,« pravi Wall Street Journal. Končuje pa takole: »ZDA in Evropa s tem, 
ko se povezujeta s tistim, kar je v bistvu Miloševićev tabor, podžigata napetosti. Če je mogoče najti rešitev 
in skrpati Jugoslavijo, toliko bolje. Toda to bi morala biti precej drugačna Jugoslavija od sedanje, se pravi 
od dosedanje Jugoslavije, v kateri je nepopustljivo stališče enega samega človeka, Slobodana Miloševića, 
povzročilo nevarno krizo. Od glavnih ameriških časopisov edino še New York Times zagovarja Bakerja in 
pravi, da je imel ameriški zunanji minister prav, ko je prejšnji teden v Beogradu nastopil proti separatizmu.« 
(Delo, 29. 6. 1991, str. 6)



Vojaška zgodovina  73

Sklep

Manjšo stopnjo neobjektivnosti je bilo opaziti tudi v slovenskih medijih. Srbski mediji pa so bili v resnici 
precej manj objektivni. Bili so povezani z JLA in zato napadalec, propaganda je bila zanje obvezna, saj so 
predvsem pred svojimi, torej pred Srbi, morali skriti resnični namen posredovanja v Sloveniji. Tako ljudje 
v Srbiji niso mogli vedeti, kaj se v resnici dogaja in kdo je napadalec. Prikazovali so jim, da je agresor 
Slovenija, ki je napadla JLA, niso pa jim povedali pravega vzroka, zakaj je JLA sploh v Sloveniji. Govorili 
so, da so v Sloveniji zato, da zavarujejo meje in ohranijo celovito Jugoslavijo. Ljudje niso mogli vedeti, da 
je Slovenija tista, ki je napadena, in ne JLA. Da bi povečali bes srbskega ljudstva, so govorili, da Slovenci 
s pomočjo Nemcev, ki jih urijo, razbijajo Jugoslavijo in da se »ponavlja« leto 1941. Od posamezne države 
in njenega položaja v vojni je odvisno, kako medijska dejavnost izraža resnične razmere oziroma kako 
poročanje medijev ustreza resničnemu poteku dogodkov. 

Vsekakor pa morajo biti mediji v vojni pod nadzorom, da ne bi svoji državi in njenim interesom škodovali 
s svojim poročanjem. Ta nadzor izvaja politična oblast, vendar v demokratičnih državah le v vojni. V Srbiji 
si je tamkajšnja oblast medije popolnoma podredila v vojni in miru. Vedno ostaja tudi nekakšna cenzura, 
tudi v medijih. Jelko Kacin je povedal, da med vojno v Sloveniji niso posredovali v nobenem mediju, da bi 
na primer pregledali gradivo in odobrili ali zavrnili njegovo nadaljnjo uporabo v medijih. Vsako medijsko 
poročilo pa vsebuje tudi elemente propagande, naj bo še tako korektno napisano. 

Informacije so v bistvu namenjene obveščanju ljudi, vendar vsebujejo tudi elemente, ki vplivajo na javno 
mnenje, še posebno v vojni se oblikujejo vesti s točno določenim, propagandnim ciljem. Propaganda se 
je v vojni za Slovenijo pojavljala na obeh straneh, vendar veliko bolj na strani JLA. Cilj obeh strani je bil 
pridobitev svetovne javnosti na svojo stran. Predvsem je bilo to opazno za Slovenijo, ki je s spretno vodeno 
medijsko dejavnostjo prepričala svet v pravilnost svojih dejanj. Brez priznanja, ki ga je tako pridobila, ne bi 
mogla preživeti kot samostojen mednarodno priznan subjekt. Seveda je tudi JLA skušala pridobiti svetovno 
javnost. To ji je vsaj na začetku uspelo, predvsem pri ZDA, v celoti pa ji je to uspelo pri Srbih. Brez tega ne 
bi mogla nekaznovano izvajati agresije nad samostojno Slovenijo.

Kaj lahko rečem na koncu? Slovenija je vojno, ki sta ji jo vsilila beograjsko vodstvo in JLA, dobila. Dobila 
pa jo je zaradi požrtvovalnih vojakov TO, slovenske policije in zelo dobro organizirane obrambe, kljub 
pomanjkljivi oborožitvi v primerjavi z JLA, zaradi uspešne medijske »ofenzive«, ki ji je uspelo na slovensko 
stran pridobiti svet, ter zaradi sposobnega političnega vodstva. V članku sem hotel prikazati poročanje 
domačih in tujih časopisov o vojni za Slovenijo. Psihološkopropagandni prijemi JLA v vojni za Slovenijo so 
se pojavljali predvsem v obliki poskusov diskreditacije slovenskega vodstva, očitali so mu, da je nelegitimno, 
secesionistično in da ruši državo. Cilj JLA je bil predvsem pridobiti srbsko in črnogorsko prebivalstvo na 
svojo stran, Slovenijo pa v njihovih očeh prikazati kot rušiteljico Jugoslavije in komunizma. To jim je deloma 
tudi uspelo, predvsem z medijsko blokado in prekinitvijo dotoka informacij iz drugih republik. 

Ni pa jim uspelo pridobiti na svojo stran Slovencev, ki so se na plebiscitu odločili, da naj bo Slovenija 
samostojna, čeprav so s propagando poskušali doseči svoje tudi tu. 

Eden vidnejših propagandnih poskusov JLA je bil trosenje letakov, s katerimi pozivajo Slovence k 
lojalnosti Jugoslaviji, vendar ta poskus ni dosegel svojega cilja. Slovenija se je poskusom psihološkega 
delovanja upirala z uspešnim medijskim delovanjem. Mediji so se s svojim poročanjem uspešno postavili 



74  Vojaška zgodovina

po robu JLA, na svojo stran so pridobili tujino in dosegli, da je svet obsodil agresijo JLA. Velike zasluge za to 
ima tudi tiskovno središče pod vodstvom Jelka Kacina, ki je novinarje uspešno oskrbovalo z informacijami. 
Tudi tuji novinarji so bili s središčem zadovoljni. Njihovo pisanje o Sloveniji je bilo v glavnem pozitivno, kar 
je gotovo močno pripomoglo k srečnemu koncu in samostojni Sloveniji. 

Tiskovno središče v Cankarjevem domu je bilo tudi prostor, v katerem je na tiskovnih konferencah 
prihajalo do stikov med mediji in oblastjo, ki jo je predstavljal Jelko Kacin. Velikokrat so na teh konferencah 
nastopili tudi ključni ljudje slovenske oblasti. Mediji so tu dobivali sveže podatke, ki so jih nato posredovali 
javnosti. Veliko podatkov pa je vsak dan posredovala tudi Slovenska tiskovna agencija, ki je bila ustanovljena 
maja 1991 in je nadomestila Tanjugovo podružnico za Slovenijo. Sodelovanje je bilo z obeh strani ocenjeno 
kot dobro, čeprav so bile tudi pripombe, tako Kacina kot medijev. Poročanje časopisov in drugih občil je bilo 
prav tako pozitivno in za Slovenijo koristno, razen seveda srbskih, ki so bili na strani JLA, in ameriškega 
tiska, ki se na začetku z osamosvojitvijo Slovenije ni strinjal.

V tisku se je nato mnenje spremenilo, oblast pa je še nekaj časa ostala »trmasta«. Za slovenske časopise 
lahko rečem, da so bili razmeroma objektivni, čeprav je bila tudi v njih prisotna propaganda. Tako so 
na primer JLA obkladali z vzdevki, kot je okupator, in podobnimi, vendar je treba povedati, da je bila 
Slovenija napadena, zato je to razumljivo in upravičeno. Za srbske časopise in JLA pa so bili značilni močna 
propaganda in pisanje tudi popolnih laži, pa tudi popoln informacijski mrk (v vojašnicah). Svet in srbsko 
ljudstvo so hoteli prepričati, da imajo prav oni in da so v bistvu žrtve napadov, vendar jim to ni uspelo. 
Uspešen prenos informacij v Sloveniji je JLA hotela uničiti z bombardiranjem radijskih in televizijskih 
oddajnikov. Tudi to jim ni koristilo. Informacije so se širile prek vseh medijev, tudi letakov, najbolj pa prek 
radia, televizije in časopisov. 

Treba je omeniti še, da ne Srbija ne Slovenija nista dopustili množičnega, nenadzorovanega dotoka 
informacij v svoj medijski prostor. Res pa je tudi, da so v Sloveniji prodajali tudi srbski tisk.



Vojaška zgodovina  75

Literatura in viri
• Anton Grizold, 1992. Razpotja nacionalne varnosti. Ljubljana: FDV. 
• Armada grozi z napadom kljub sporazumu o umiku, Delo, 2. 7. 1991, naslovnica.
• Brutalnost armade kaže, da je cilj vojaška okupacija, Delo, 29. 6. 1991, str.6.
• Če manipuliraš, te ujamejo na laži, v Jelko Kacin, Veliki zmagovalec, Kmečki glas, 17. 7. 1991, str. 29–32.
• Demantovan Kacin, Borba, 30. 6. 1991, str.6. 
• Enciklopedija Slovenije 8, 1994. Ljubljana: Mladinska knjiga.
• EZ neče priznati Slovenije i Hrvatske, Borba, 24. 6. 1991, str. 4.
• France Stele, 1991. Slovenija skozi ogenj do neodvisnosti. Komenda: Samozaložba. 
• Hoče osamostaljenje odmah, ali ne znaju kako, Borba, 24. 6. 1991, str. 2. 
• Jugoslavija razpada, The Times, 3. 7. 1991, str. 8.
• Klementina Hergold, 1993. Vloga medijev in propaganda v vojni, Diplomska naloga. Ljubljana. 
• Ko tankovske gosenice meljejo demokracijo narodov, Delo, 29. 6. 1991, str. 6.
• Laži propagandnih štabova, Borba, 28. 6. 1991, str. 5.
• Mar ni Zahod zamudil zgodovinske priložnosti, Delo, 27. 6. 1991, str. 5.
• Milan Oder…,1991. Jelko Kacin, Veliki zmagovalec. Maribor: Založba za alternativno teorijo.
• Od Slovencev prepričana armada pripravlja močnejšo blokado, The Times, 3. 7. 1991, str. 5.
• Odpoklic vseh slovenskih državljanov iz armade, Delo, 28. 6. 1991, str.4.
• Podvale i laži, Borba, 30. 6. 1991, str. 5.
• Profesionalec v službi države, v Jelko Kacin, Veliki zmagovalec, Jana, 10. 7. 1991, str. 21.
• Resnična Ruritanija, The Times, 5. 7. 1991, str. 10.
• Silovit slovenski odpor proti brutalni agresiji, Delo, 29. 6. 1991, naslovnica.
• Slovenska letališča zaprta, Delo, 27.6. 1991, naslovnica.
• Sredi vojne vihre, Delo, 19. 7. 1991, str. 4.
• U stravi ratnog sukoba, Vjesnik, 3. 7. 1991, str. 5.
• Veliki zmagovalec z majhno napako, v Jelko Kacin, Veliki zmagovalec, Mladina, 23. 7. 1991, str. 49.
• Vlada ne popušta, Borba, 28. 6. 1991, str.8. 
• Vojaki zamenjujejo turiste v bujni pokrajini, The Times, 2. 7. 1991, str. 8.
• Vračanje na kraj zločina, Delo, 29. 6. 1991, str. 4.
• Za resne razmere čustva niso primerna, v Jelko Kacin, Veliki zmagovalec, Večer, 20. 7. 1991, str. 37.


