T ro jarjev zb o r n ik 1 4 5 VALERIJA BERNIK VSEBINSKA PRIMERJAVA IZBRANIH SLOVENSKIH IN TUJIH OSNOVNOSOLSKIH UČBENIKOV ZGODOVINE CONTENT COMPARISON OF SELECTED SLOVENIAN AND FOREIGN ELEMENTARY SCHOOL HISTORY TEXTBOOKS Izvleček Avtorica analizira izbrane učbenike zgodovine za osnovno šolo, ki so izšli v obdo­ bju od leta 2000 do leta 2004 v Sloveniji, Veliki Britaniji, Franciji in Nemčiji. Analiza vključuje primerjavo vsebinskih elementov učbenikov, tematizacije vsebin, zastopanosti področij družbenega življenja v preteklosti ter izbranih vsebin (prva svetovna vojna, tota­ litarizem, druga svetovna vojna, vloga žensk). Zanimiva je primerjava zastopanosti posa­ meznih zgodovinskih obdobij v obravnavanih učbenikih, ki kaže, da učbeniki v največji meri poudarjajo sodobno obdobje - to je čas 20. stoletja. Na koncu avtorica podaja tudi predloge za izboljšanje učbenikov, ki so lahko pripomoček piscem učbenikov na področju družboslovja. Ključne besede: zgodovina, učbeniki, osnovna šola, tematizacija, zgodovinska obdo­ bja, izbrane teme. Abstract The author analyses selected history textbooks for elementary schools, issued betwe- en 2000 and 2004 in Slovenia, Great Britain, France and Germany. The analysis includes a comparison o f content elements o f textbooks, arrangement o f topics, representation of areas of social life in the past and selected contents (First World War, totalitarism, Second World War, role o f women). The comparison o f representation o f individual historical periods is interesting as it shows that textbooks greatly concentrate on the Contemporary period - the time o f the 20th Century. In the conclusion, the author gives suggestions on how to improve textbooks, which can be a useful tool for textbook authors in the area of social sciences. Keywords: history, elementary school, arrangement o f topics, historical periods, se- lected topics. 1 4 6 V a l e r ij a B e r n ik : V s e b in s k a p r im e r j a v a . VSEBINSKA PRIMERJAVA IZBRANIH SLOVENSKIH IN TUJIH OSNOVNOŠOLSKIH UČBENIKOV ZGODOVINE1 1. SODOBNO OSNOVNO ŠOLSTVO IN UČBENIKI ZG ODOV INE V SLO VEN I­ JI, VELIKI BR IT A N IJI, FR AN CIJI IN NEM ČIJI Učbeniki zgodovine nastajajo v različnih šolskih sistemih in so namenjeni različ­ no urejenim učbenišk im trgom. Učbeniški sistemi in učbeniški trgi do določene mere vplivajo na zasnovo učbenikov, zato v začetku na kratko predstavljam šolske sisteme, v katerih so učbeniki nastali in učbeniške trge, na katerih se ti učbeniki tržijo. Ker je v Sloveniji zgodovina samostojen učni predm et v zadnjih štirih letih osnovnega šolanja, sem med tujimi osnovnošolskim i učbeniki zgodovine izbrala za primerjavo tiste, katere uporabljajo učenci v sekundarn ih šolah, ki ustrezajo slovenskim zadnjim štirim razredom osnovne šole. Učbenike, ki so predm et raziskave, sem razvrstila v tabele in j im dala številčne ozna­ ke, da bi bilo v primerjavi vsebinskih in m etodoloških elementov posam eznih učbenikov bolj jasno, o katerem teče beseda. Osnovno šolstvo in učbeniki zgodovine v Sloveniji V Sloveniji se učenci devetletne osnovne šole srečujejo s predm etom zgodovina v za­ dnjih štirih razredih , torej v starosti od 11 do 15 let. Zgodovina je v zadnjih štirih razredih devetletnega obveznega osnovnega šolanja obvezen predmet. Učenci in učitelji izbirajo med učbeniki različnih založb iz kataloga potrjenih učbenikov. V letu 2004 so učenci in učitelji izbirali med učbeniki založbe M odrijan in DZS. Tabela 1 prikazuje oznake, s katerim i sem poim enovala izbrane slovenske učbenike. Te oznake uporabljam v nadaljevanju raziskave, da bi bilo jasno razvidno, na kateri učbe­ nik se ugotovitve nanašajo. Tabela I: Oznake izbranih slovenskih učbenikov, pod katerim i se pojavljajo v raziskavi Oznake za slovenske učbenike Učbeniki 1. učbenik DZS RODE. Marjan, TAWITIAN, Elissa (2004), Prvi koraki v preteklost. Učbenik za 6. razred devetletne osnovne šole, Ljubljana: DZS. 2. učbenik DZS JANŠA-ZORN, Olga. MIHELIČ, Darja (2004), Stari in srednji vek. Zgodovina za 7. razred devetletke, Ljubljana: DZS. 3. učbenik DZS CVIRN. Janez, HRIBERŠEK BALKOVEC, Elizabeta, STUDEN, Andrej (2004). Novi vek. Zgodovina za 8. razred devetletke, Ljubljana: DZS. 4. učbenik DZS DOLENC, Ervin. GABRIČ. Aleš. RODE, Marjan (2003), 20. stoletje. Zgodovina za 8. razred osemletke in 9. razred devetletke, Ljubljana: DZS. 1 Vzeto iz: Bernik Burja. Valerija (2006), Vsebinske in m etodološke sprem em be v osnovnošolskih učbe­ nikih zgodovine od konca /У. do začetka 21. sto letja na Slovenskem. Doktorska disertacija. Ljubljana: Filozofska fakulteta. T r o j a r j e v z b o r n ik 1 4 7 1. učbenik Modrijana JANŠA-ZORN. Olga. KASTELIC. Ana. ŠKRABA. Gabrijela (2004). Spoznavajmo zgodovino. Zgodovina zn 6. razred devetletne osnovne šole. Ljubljana: Modrijan. 2 . učbenik Modrijana SIMONIČ MERVIČ Karmen (2004). Stari svet. Zgodovina za 7. razred devetletne osnovne šole, Ljubljana: Modrijan. 3. učbenik Modrijana ŽVANUT. Maja & VODOPIVEC, Peter (2004). Vzpon meščanstva. Zgodovina zu 7. razred osnovne šole. zgodovina zu S. razred devetletne osnovne šole. Ljubljana: Modrijan. 4 . učbenik Modrijana KERN. Ana Nuša, NEČAK, Dušan. REPE. Božo (2003). Naše stoletje. Zgodovina zu S. razred osnovne šole. Zgodovina za 9. razred devetletne osnovne šole. Ljubljana: Modrijan. Osnovno šolstvo in učbeniki zgodovine v Veliki Britaniji Mladostniki v starosti od II do 15 let se v Veliki Britaniji izobražujejo v sekundar­ nih šolah (Grammar school), ki so podobne klasičnim gimnazijam drugje v Evropi.: Pri sekundarnih šolah gre za drugi del obveznega osnovnega šolanja, medtem ko prvi del poteka v primarnih šolah.3 »V Veliki Britaniji je zgodovina obvezen predmet od 5. do 14. leta. potem pa je od 14. do 16. leta izbirni. Zgodovina spada od 11. do 16. leta med predmete nacionalnega učnega načrta.«4 »Pozitivna stran angleških izpitnih učnih načrtov je. da vsebujejo gospodarske, družbeno-socialne, kulturne, pa tudi znanstvene, tehnološke in verske teme. Negativna stran pa je, da izbrani učni načrti oz. njihove široke in poglobljene teme. ki vsebujejo samo politično, vojaško ali diplomatsko zgodovino, ne vsebujejo tudi družbene, kulturne in gospodarske in obratno. Izbor širokih tem pomeni, da učenci spoznajo samo določene zgodovinske dogodke in procese. V Veliki Britaniji že v starosti od 14. do 16. let poznajo to izbirnost, kar pomeni, da se učenci učijo samo izbrane teme. Če so za neko zgodo­ vinsko obdobje izbrane samo teme, ki poudarjajo britansko zgodovino, potem učenci ne poznajo svetovne zgodovine.«5 V Veliki Britaniji učitelji svobodno izbirajo učbenike različnih založb. Nacionalni kurikulum jasno določa znanja in sposobnosti, ki naj bi jih učenci razvili. Učenci od 11. do 14. leta morajo proučiti tri določena obdobja britanske zgodovine, kombinirana z evropsko zgodovino, zgodovino izvenevropskih dežel in svetovno zgodovino 20. stoletja. Skozi teh šest vsebinskih področij obravnave morajo učenci razviti historična znanja, ki vključujejo historične raziskave, selekcijo in evalvacijo virov, vrednotenje različnih inter­ pretacij zgodovine in izražanje lastnega razumevanja preko različnih tehnik. Poudarek na integraciji spretnosti in znanja je eden od bistvenih značilnosti britanskega sistema. Razvoj znanja, spretnosti analiziranja in razlaganja, kritične uporabe virov in evalvacija različnih zgodovinskih interpretacij so glavni elementi učenja zgodovine.6 2 Lipužič, Boris (1993). Izobraževalni trenili v Zahodni Evropi. Pregled strukturnih sprem emb v šolskih sistem ih, Nova G orka: Educa.str. 129. 3 Ibid.. str. 130. 4 Trškan, Danijela (2001). Učni načrti za srednješolsko zgodovino v Veliki Britaniji, v: Zgodovinski č a so ­ p is , št. 1. str. 109. 5 Ibid., str. 120. 6 Riley. Michael (2001). The Preparation of' History Textbooks: An Author's Viewpoint, v: Seminar on H istory Teaching in Secondary Schools: Teacher Training and H istory Textbooks. Strasbourg: Council of Europe, str. 23-24. 1 4 8 V alerija B e r n ik : V s e b in s k a prim erjava . V raziskavi sem analizirala učbenike založbe Heinemann (za l. razred sekundarne šole) in založbe Collins (za 2., 3. in 4. razred sekundarne šole). Tabela 2 prikazuje oznake, ki jih za izbrane učbenike uporabljam v raziskavi. Tabela 2: Oznake izbranih britanskih učbenikov, pod katerimi se pojavljajo v raziskavi Oznake za britanske učbenike Učbeniki l. britanski učbenik KIDD, Judith, REES, Rosemary, TUDOR, Ruth (2000), Life in Medieval Times, London: Heinemann. 2. britanski učbenik WRENN, Andrew (2002), Presenting the Past. Britain 1500-1750, London: Collins. 3. britanski učbenik GREY, Paul, LITTLE, Rosemarie (2002), Presenting the Past. Britain 1750-1900, London: Collins. 4. britanski učbenik SPAREY, Elizabeth, WORALL, Keith, JOHNSON, Sue (2003), Presenting the Past. The modem World, London: Collins. Osnovno šolstvo in učbeniki zgodovine v Franciji Mladostniki v starosti od 11 do 15 let se v Franciji izobražujejo v nižjih srednjih šolah {College), ki ustrezajo slovenskim višjim razredom osnovne šole.7 Zgodovina kot poseben predmet v francoskih nižjih srednjih šolah ne obstaja, ampak je vedno v povezavi z geografijo.8 »Tako je predmet zgodovina-geografija obvezen pred­ met v kolidžu oz. nižji srednji šoli. Razredi se imenujejo 6., 5., 4. in 3. razred, pri čemer je 6. razred namenjen najmlajšim in 3. razred najstarejšim učencem. Učbeniki za te razrede so skupni za zgodovino in geografijo.«9 Zgodovina in geografija se v Franciji poučujeta kot en predmet. Vendar pri tem ne gre za integrirani pouk, ampak se vsak predmet poučuje po posebnem učnem načrtu. Podaja­ nje zgodovine je na nižji srednji šoli (College) deskriptivno in kronološko.10 V raziskavi sem obdelala učbenike predmeta zgodovina geografija založb Hatier (za 6. in 4. razred), Magnard (za 5. razred) in Nathan (za 3. razred). Tabela 3 prikazuje ozna­ ke, ki jih za izbrane francoske učbenike uporabljam v raziskavi. 7 Lipužič, Boris (1993). Izobraževalni trendi v Zahodni Evropi. Pregled strukturnih sprememb v šolskih sistemih, Nova Gorica: Educa, str. 47. 8 Trškan, Danijela (2001), Učni načrti za srednješolsko zgodovino v Franciji, v: Zgodovinski časopis, št. 1, str. 121. 9 Ibid. 10 Wedam, Vida (1996), Učni načrt za zgodovino v splošni in tehnološki srednji šoli v Franciji, v: Zgodovina v šoli, št. 3, str. 50-57. T ro jarjev z b o r n ik 1 4 9 Tabela 3: Oznake izbranih francoskih učbenikov, pod katerimi se pojavljajo v raziskavi Oznake za francoske učbenike Učbeniki l. francoski učbenik BARTOLI, Jacques idr. (2004), Histoire-Geographie 6eme, Livre de le le ve. Paris: Hatier. 2. francoski učbenik DOUBLET, Frederic, CASA, Michel (2001), Histoire-geographie 5e. Paris: Magnard. 3. francoski učbenik CAROL, Anne idr. (2002), Histoire-geographie 4eme, Livre de 1'eleve, Paris: Hatier. 4. francoski učbenik BERNIER, Michel, CHAMPIGNY, Danielle, LOUBES, Olivier (2003). Histoire-geographie 3e. Livre de l'eleve. Paris: Nathan. Osnovno šolstvo in učbeniki zgodovine v Nemčiji Nemško obvezno šolanje se po štiriletni primarni šoli nadaljuje v nižjih sekundarnih šolah (Allgemeinbildende Sekundarschulen: Hauptschule, Realschule) ali na gimnaziji kot splošni sekundarni šoli {Gymnasium). Realna šola traja povečini šest let, nižja gi­ mnazija prav tako, od petega do desetega leta šolanja pa je organizirana še skupna šola (