9 Šolska knjižnica, Ljubljana, 32 (2023), 1, 9-14 Soba pobega z Žigo X Gombačem Keywords: Žiga X Gombač, Cultural Day, escape room, Fram Primary School Izvleček Ob majskem kulturnem dnevu, zaključku bralne značke, smo na Osnovni šoli Fram med drugim izvedli sobo pobega, zabavno igro, ki vključuje reševanje ugank in zabavnih nalog, katerih rešitev nas na koncu pripelje do nagrade ali celo razstave, kot je bilo v našem primeru. Učenci višjih razredov so lahko 'pobegnili' iz svojih razredov šele ob uspešni razrešitvi namigov, ki so jih zapisali na velik plakat v avli, ki je razkril znano in neznano o gostujočem pisatelju, Žigi X Gombaču. Na zaključnem, samooklicanem aktivu 'podravskih knjižničark dobre volje', kot smo se same poimenovale, so enak izziv morale opraviti tudi kolegice. Ključne besede: Žiga X Gombač, kulturni dan, soba pobega, Osnovna šola Fram Abstract During a Cultural Day in May, upon the conclusion of the Reading Badge project, we carried out an escape room at the Fram Primary School; it is a fun game that involves solving riddles and fun tasks, with the solution eventually leading us to a prize or even an exhibition, as it did in our case. Pupils of higher grades were able to 'escape' their classrooms only after successfully solving the clues, which they wrote down on a large poster in the lobby, disclosing known and unknown information about the visiting writer Žiga X Gombač. At the final meeting of the self-appointed working group of 'Goodwilled Female Librarians of the Podravje Region', as we called ourselves, my colleagues had to pass the same challenge. Escape Room with Žiga X Gombač Simona Napast STROKA IN PRAKSA UDK 028.5 10 Simona Napast: Soba pobega z Žigo X Gombačem 1 UVOD Na Osnovni šoli Fram ob zaključku bralne značke vsako leto povabimo slovenskega lite- rarnega ustvarjalca. Držim se načela, da njihov obisk ni namenjen le učencem, ki so opravili bralno značko, temveč vsem. Ob tem dogodku namreč pisatelj ali pisateljica pred vsemi podeli posebne knjižne nagrade še posebej vestnim bralcem, ki poleg obveznih izvodov za bralno značko preberejo še dodatnih 10 ali več knjig. Tako skušam mlade motivirati za branje in številke tovrstnih bralcev vsako leto naraščajo. V šolskem letu 2010/2011, ko smo uvedli tak način spodbujanja k branju, smo imeli 39 naj bralcev, naslednje leto in leto zatem že 68, leta 2013/2014 je številka poskočila na 91, nato na 103, 108, 111, v letu 2017/2018 jih je že bilo 122, naslednje leto 125, v dveh letih zatem je številka padla na 121 in se v letu 2021/2022 ustavila pri številki 139, kar je dovolj zgovoren podatek, da bomo s tovrstnim načinom na- grajevanja mladih ljubiteljev knjig nadaljevali. Prav zaradi tega razloga iz leta v leto snujem zanimive spremljevalne naloge, ki otroke dodatno pritegnejo in jim približajo svet knjige in branja. Ker pa število zvestih bralcev po 6. razredu upada, sem se odločila za učence 6.–9. razreda izvesti sobo pobega, ki bo vključevala delo z literaturo na privlačnejši način. 2 PRIPRAVA NA DELO Aprila sem se udeležila delavnic in seminarjev v okviru Bibliopedagoške šole 2022. Na enem izmed predavanj nam je knjižničarka Katja Brezovnik predstavila učno uro s sobo pobega na temo življenja in dela Astrid Lindgren ter zbirke Sinji galeb. Izvedba aktivnosti in potek dela sta me tako pritegnila, da sem se takoj lo- tila izdelave lastne učne ure, ki sem jo vključila v dejavnosti kulturnega dneva, ko smo gostili Žigo X Gombača. Za delo v enem razredu sem potrebovala 5 škatel, zaklenjenih s ključavnicami. Pri tem je bilo potrebne kar nekaj iznajdljivosti, pred- vsem pa pomoči moža, ki je v škatle zvrtal luknje, in sodelavca, ki je izdelal posebne zanke za pripenjanje ključavnic. Ko je bilo ‚fizično‘ ogrodje nared, sem se lotila vsebine in razmislila, katera vprašanja in Gombačeva dela vključiti, predvsem pa kako, pri čemer me je najbolj zanimal končen izid. Po nastopu pisatelja so vsi razredi brali in ustvarjali na podlagi različnih del. Najmlajši so prebirali njegove slikanice in ob njih likov- no ustvarjali (Gobčko in Hopko, Črno belo, Zaklad pokljuških škratov), nekoliko starejši so literarno poustvarjali v obliki stripov (Tisa reši svet, Primer Gala Matrice), še starejši pa so se podali v zgodovino in izdelali plakate (zbirka Živa, vitez Miha iz Lendave, Dnevnik legionarja Primusa). Na koncu dneva so z iz- branimi izdelki pripravili razstavo. Del le-te je bil tudi plakat, namenjen sobi pobega, kamor so učenci zapisali skrite namige, povezane s pisateljem, in rešitve nanje. Slika 2: Iskanje pravega odgovora Slika 1: Knjižničarke pri reševanju nalog 11 Šolska knjižnica, Ljubljana, 32 (2023), 1, 9-14 3 NALOGE POD KLJUČEM Pred reševanjem nalog sem set petih zaklen- jenih škatel v vsakem razredu skrila v omaro, na tablo pa prilepila navodilo za reševanje nalog. Dogodivščina se je začela tako, da so morali ugotoviti, kaj imajo skupnega napisane besede SZAFKA, DREWNIANA, ARMARIO, DE MADEIRA, AHŞAP , DOLAP , ARMADIO IN LEGNO. Šele ko so ugotovili, da izbrane besede v več tujih jezikih pomenijo ‚omara‘, so izvedeli, da se ‚zaklad‘ skriva v eni izmed omar v učilnici. Prvo vprašanje je bilo zalepljeno na zaklenjeni škatli: V Cobissu za vse oddelke v Mariborski knjižnici poišči odgovore na vprašanja: a) Koliko izvodov v angleščino prevedenih del Žige X Gombača najdemo? b) Koliko e-knjig Žige X Gombača ima bralec na voljo? c) Koliko knjig za odrasle je napisal Žiga X Gombač? V škatli se je skrivalo naslednje vprašanje: S pravilnimi odgovori dobiš prave številke, da odkleneš ključavnico. 1. Preberi strip o življenju Alme Karlin. Rodila se je v mestu__________. Prvo črko pretvori v številko abecede. 2. Edvard Rusjan je z letalom EDA 1 poletel leta 190____. 3. Josipina Turnograjska se je zelo mlada poro- čila in kmalu po poroki umrla. Seštej števke letnice njene poroke, da dobiš eno števko. Pravilna kombinacija je odprla 2. škatlo, kjer jih je čakal listič z naslednjimi vprašanji: Poišči besedilo j*** se kolpa! – mišji b(r)log (misjibrlog.si) in odgovori na vprašanja, da odkleneš ključavnico: 1. V divjem taboru so bili šotori. 2. Tega meseca je bilo še (prepro- sto) lepo. 3. 2018, se je začelo napovedovati nekaj let prej. Po razrešitvi te uganke jih je v odprti škatli čakal listič: Žiga X Gombač je nastopil v oddaji Kaj dogaja. Predvajaj video in poišči odgovore, ki odklepajo ključavnico: 1. Žiga X Gombač opravlja več poklicev. 2. Koliko sto odzivov za oddajo Mala malca so prejeli? 3. Strip Znamenitni je bil nagrajen ___-krat. Slika 3: Iskanje pravega zaporedja 12 Simona Napast: Soba pobega z Žigo X Gombačem Če so pravilno odgovorili in dobili ustrezno kombinacijo številk, so lahko odklenili nasle- dnjo škatlo, v kateri se je skrivala nova naloga: Žiga X Gombač vodi oddajo Mala malca. V eni od teh s Petrom spregovorita o prvih fotografijah. Kodo za odklepanje ključavni- ce najdeš, če posnetku prisluhneš od 10.22 do 12.30. 1. Seštej letnico Puharjevega izuma do ene števke. 2. Puhar je eksperimentiral na več področjih. 3. Do ene števke seštej atomska števila vseh 6-ih elementov v dagerotipiji in puharotipiji. Tri pravilne števke so učence privedle do odklepanja zadnje škatlice, ki je v sebi skrivala naslednji zapis: Kje domujejo rešitve na uganke? Liste ima, čeprav ni drevo, ki bi v njem gnezdile ptice. Zato pa tam stran za stranjo gnezdijo črke, zložene v vrstice. Bela njiva – pa ni ajda, črno seme – pa ni mak; kdor ti seme rad prebira, bo morda še učenjak. Zaprta molčim, odprta učim, odkrivam skrivnost, lepoto, modrost. Rešitev je bila številka, s katero je oštevilčen eden izmed šolskih prostorov – knjižnica. Učenci so v njej dobili novo nalogo. V ovoj- nicah so jih čakali namigi po posameznih razredih, poleg njih pa posamezne črke, ki so jih morali sestaviti v ustrezno besedo – T U L E C. Le-to jim je dalo vedeti, da se v prostoru nahaja tulec, v katerem se skriva rešitev za njihov namig. Več tulcev je bilo razporejenih po knjižnici, vsebovali pa so daljše zapise, pov- zetke različnih intervjujev s pisateljem Žigom X Gombačem. Ko so namige razrešili, so jih zapisali na plakat v avli: NAJ ŽIGA X GOMBAČ  VSAK RAZRED V TABELO VPIŠE NAMIGE, KI JIH ODKLENETE V SOBI POBEGA. POIŠČITE REŠITVE ZANJE IN JIH VPIŠITE V TABELO. 6. A 6. B 7. A 7. B 8. A 8. B 9. A 9. B NAMIG REŠITEV REŠITVE: NAJ ŽIGA X GOMBAČ  VSAK RAZRED V TABELO VPIŠE NAMIGE, KI JIH ODKLENETE V SOBI POBEGA. POIŠČITE REŠITVE ZANJE IN JIH VPIŠITE V TABELO. 6. A 6. B 7. A 7. B 8. A 8. B 9. A 9. B NAMIG naj knjiga v otroštvu naj oseba naj zvrst glasbe naj alergija naj poslikava naj šport naj črka naj jed REŠITEV Skriti dnevnik, Deček na črnem konju, Mali upornik in Rdeča pest. Pa nepozabna Bobri Janez Jalna žena Vesna heavy metal na krivico in zlobo tatoo ultra- maraton X - straight edge vegeta- rijanska 13 Šolska knjižnica, Ljubljana, 32 (2023), 1, 9-14 4 POČITNIŠKI AKTIV KNJIŽNIČARK Ko so se počitnice za učence že začele in so tudi učitelji odlagali šolsko breme z ramen, smo se podravske knjižničarke dobre volje julija zbrale na zabavnem študij- skem srečanju. Na neobveznem aktivu smo se dotaknile več perečih tem, predvsem učbeniškega sklada in dela z učbeniki, nato pa sem jih presenetila s sobo pobega. Razdelila sem jih v tri skupine, tekmovalnost med njimi in želja, da bi prve našle rešitev na zastavljene naloge, je bila izjemna. Plakat, kamor so vpisovale rešitve, sem nekoliko priredila, saj so svojo skupino izžrebale z vle- čenjem sličic: NAJ ŽIGA X GOMBAČ Namig Rešitev SKLEP Izvedba kulturnih dni ob zaključku bralne značke je naporna in zahteva veliko predpriprav, predvsem pa premišljeno orga- nizacijo, na podlagi katere vsakemu razredu pripravim osmišljene naloge, katerih cilj je, spoznati in uporabljati literaturo gostujočega pisatelja, o njem/njej in njegovem/njenem ustvarjanju se naučiti in si zapomniti čim več, obenem pa ustvariti lahkotno, neobremenjeno vzdušje, ki učenca pritegne do te mere, da celotnega procesa ne dojema kot strogo učno naravnanega, marveč zabavnega in sproščujočega. Prav s tem namenom sem pripravila sobo pobega, z nalogami, ki so pisatelja Žigo X Gombača predstavile v drugačni luči, kot se je predstavil sam, obenem pa so učenci s pomočjo različnih nalog o njem izvedeli še več zanimivih dejstev. Slika 4: Odklepanje ključavnice 14 Simona Napast: Soba pobega z Žigo X Gombačem Viri in literatura COBISS. https://www.cobiss.si/ Gombač, X Ž. (15. 12. 2010). Alergičen na krivico. SiolNET novice. https://siol.net/novice/siol/ziga- -x-gombac-alergicen-na-krivico-59070 Gombač, X Ž. (23. 4. 2018). NK Svoboda. Dob pri Domžalah: Miš. http://www.misjibrlog.si/j-se-ko lpa/?fbclid=IwAR0FUkhpMi3pFjjc8RGbunfmlcJ 2DdoKqVvVw0qyyC7jNuidES0rUB2bQa4 Gombač, X Ž. (31. 10. 2021). Pravijo mi, da sem en velik otrok. Delo, objavljeno 31. 10. 2018. https:// www.delo.si/nedelo/ziga-x-gombac-pravijo-mi- -da-sem-en-velik-otrok/ Gombač, X Ž. (14. 6. 2014). Tudi vegetarijanci smo lahko ultramaratonci. Delo, objavljeno 14. junij 2014. https://old.delo.si/druzba/odprta-kuhinja/ ziga-x-gombac-tudi-vegetarijanci-smo-lahko-ul- tramaratonci.html Kaj dogaja. (3. 12. 2021) RTV Slovenija. https:// www.youtube.com/watch?v=wTyvjS5209Y&ab_ channel=%23kajdogaja Vukotič, J.; Gombač, Ž. (2020). Znamenitni: imenitne zgodbe znamenitih osebnosti v stripu. Ljubljana: Rokus Klett. Žiga in Peter o prvih fotografijah, Lepa Afna pove, kako uspeti z videom. (9. 4. 2022) RTV Slovenija. Val 202. https://val202.rtvslo.si/podkast/mala- -malca/173251372/174863271 SIMONA NAPAST, prof. angl. in slov. jez. s knjiž., zaposlena na Osnovni šoli Fram Naslov: Osnovna šola Fram, Turnerjeva ul. 120, 2313 Fram E-naslov: simona.napast@guest.arnes.si Slika 5: Plakat z rešitvami