Izgubljeni Bog.. Resnična povest, tiskana z nedoVoljenem Visokočastitega knezoškofijskega oKUnarijata. Ponatis iz „SloVenskega Naroda". Cena 20 vinarjev. -V Ljubljani, 1900. Založila in tiskala "Narodna tiskarna". Izgubljeni Bog. Resnična povest, tiskana z nedovoljenjem visokočastitega knezoškofijskega ordinarijata. Ponatis iz »Slovenskega Naroda". V Iijubllani, 1900. Založila in tiskala „Narodna tiskarna". 280225 ¦ ¦ I. Kaplan Peter svedrčaril je že skoraj dve leti v Moravški župniji. Pridobil si je bil v hipu ljubezen starih in mladih devic, in odkar je z ustanovitvijo prepotrebnega konsumnega društva pri laškem olju ceno za dva vinarja potisnil pod prejšnjo ceno, prikupil se je prav izdatno vrlim katoliškim možem cele fare. Stari župnik, kojega sta prot-in in kašelj le redkokdaj puščala iz sobe, izgubil je skoraj vso veljavo. Gospodu Petru je bilo to všeč, in prav spretno je vpletal v svojo govorico pomenljivo opazko, da je „gospod" že prestar, in da časi zahtevajo čilejših in bistrejših duhovnikov. Konsumno društvo pa je bilo glavno delo gospoda Petra; za to društvo je živel in skrbel, za „konsum" se je pehal in trgal, 1* dokler ni dospelo društvo do vrhunca popolnosti, v kateri ga opazujemo binkoštm ponedeljek leta 1899, Tem občudovanja vrednejša pa je bila delavnost gospoda duhovnega pomočnika, ker ni imel od pričetka nikake prave podpore. Vsa župnija, ki je laškega olja itak malo potrebovala, je bila prepričana, da konsumnega društva ni potreba. Ali kapelan Peter ni opešal v svojem naporu, in napel in napenjal se je, prav kakor da ga je ob-senčil čisti duh župnika Schweigerja, ki je prelival tedaj svoje laške olje še v Rado-viškem župnišču, in ne po tolsti nadžup-niji Leskovški. Ko je bila konsumna zadruga, ali kakor jo je krstilo Moravško ljudstvo konsumna „zadrega" gotova, ter je bil gospod Peter navozil v njo sladkorja in kave, usnja in svilnatih rutic, železja in krtač, dobila se je tudi pripravna pomočnica. In sicer v «obi KruljaLe Urše, ki je bila z nekolikimi nesrečami prekoračila ograjo nekdanjega devištva. — 5 — Ker pišem romantično, ter je romantika po sodbi dr. Larapeta dandanes brez pomena, in brez vsacega vpliva, lahko povem, da se je šlo za otročeta, katerega mater so dobro poznali ; o očetu pa se je govorilo to in ono, ali vedelo se je o njem za gotovo le toliko, da je vzeti ni mogel, ker ni služboval — v Južni Ameriki. To se reče, če se je res izdala papeževa encik-lika, kakor je to trdil neki klerikalen nemški list ! No pa ji ni mnogo škodilo, Urši Kru-Ijačevi ! Bila je tiste dni še vedno prav čedna ženska, dobro razvita na zgornjem telesu in tudi drugod ne napačna, „Gospodje" so jo radi imeli, tudi kaplanu Petru je padlo oko na njo, in vzel jo je za prodajalkovsvojokonsumno „zadrego".Sicer to ni bilo všeč nekatemicam, ki bi bile tudi radi hodile na trg za našega Petra, pa so se kmalo pomirile. Naš Peter je znal z žensko govoriti, in kmalo je potolažil vsako telo, ki je pod krilom hodilo po fari Moravški, In če je bil gospod Peter kako nedeljo, aii kak praznik v hitrici „pomečkal", kakor se pravi, kršanski nauk, hitel je takoj v društveno prodajalnico. Z Uršo v družbi bilo ga je kaj lepo gledati za „pudelnom". Ginljiv prizor! bi pisal „Slovenec" ! Hvalila sta konsumno blago kakor rojena zida; posebno pri svilnatih ruticah je bil Peter pravi mojster: če je le bilo mogoče, jo je obesil na dekleta, mej tem, ko je Urša hvalila fantom blago za spodnje in gornje hlače, in druge jednake potrebščine. Da, v istini! Peter in Urša sta se za „pudelnom" jedinila v krasno harmonijo; bila sta veličasten akord, ki je mogočno prikipel z gospodarsko organiziranih orgel naše katoliško narodne stranke ! A gospod Peter je vedel tudi ceniti vrednost svoje konsumne fcovar-šice. Ljudstvo, mesto da je po popoludanski božji službi opravilo še križev pofc, kakor je bila prej Moravčanov navada se je za-teklo raje v Petrovo kramarijo, fcj6r so se posebno fantje z lačnimi oosledi nasli ob tresočih se delih Urškinega gornjega telesa mej tem ko so dekleta z vdano pobož-nostjo visela na rožnocvetočem obrazu g. Petra. Pri takih prilikah se je "ladelček" kaj urno napolnil z bakrenim, srebrnem in tudi papirnatim denarjem, tako da je velika zadovoljnost čisto preplula gospoda Petra. In ponosno vskliknil: „Dobro gre, Urša! — prav dobro!" To rekši, je tlesknil z blagoslovljeno roko Kruljačevi po tistem kosu telesu, na katerega se je brez dvoma spominjal Do-brepoljski Jaklič, ko se mu je v povesti „pri Košičkovih peč podirala". Prav res, tlesknil je gospod Peter vpričo zbranega ljudstva Uršo po tistem oddelku človeškega telesa, ki ne nosi v spodobni družbi nika-cega imena, ki pa ima vzlic temu za življenje večji pomen od romantike, kar čuti Dobrepoljski vrlina istotako dobro, kadar vtepa s palčico Dobrepoljski mladeži kr-šanstvo in katoličanstvo ! Pa menite, da mu je narod kaj ta-cega štel v zlo ? Bog ne daj ! Urša se je smejala, da se je na nji vse treslo, kar se je moglo tresti. In smejala so se tudi dekleta in ženice in občna sodba je bila, da tako poljudnega in prijaznega gospoda Moravče še niso imele, kakor ga imajo v gospodu Petru. Ko je Presvitli nekdaj birmoval v Moravčah, je odpadel debel žarek njegove posebne milosti na gospoda Petra. Pri mizi, kjer so obedovali dekani, župniki in kapelani, je spregovoril Presvitli tudi o potrebi, veliki potrebi konsumnih društev. Z jedrnato, a prekrasno besedo je pohvalil gospoda Petra, češ, da je ž njim nad vse zadovoljen, „ker deluje v narodu za zarod, to se reče, za narod, in sicer tako uspešno !" Ravno takrat pa se je v velikem palcu desne noge domačemu župniku gospodu Andreju zbudila putika, da je hipoma občutil vse muke peklenske žerjavice. Od bolečin ga je pograbila nekaka togota, da se je spozabil in spregovoril: „Pa bo treba, Presvitli, alumne od sedaj poučevati v dvojnem knjigovodstvu, v zakonih vatla in vage, ter sploh v kra-mariji, katero je nekdaj Gospod pregnal iz.svojega tempelja!" Presvitli je nervozno prevrgel dvakrat tja in sem mdečo kapico vrhu svoje glave, potem pa je z roko vsekal po mizi, da so kupe in kupice na nji kar zažven-ketale. »Gospod Andrej", spregovoril je ne-milostno, „zdi se mi, da ste že skoraj prestari. Mi smo proti oderuštvu ter hočemo pomagati izstradanemu ljudstvu. Mi vemo, kaj je lakot!" To rekši, zmetal si je na krožnik veliki dve rudečepikasti postrvi, ter jih povžil z blagoslovljenim apetitom. Prošt Lambert, star nemškutar, ki je sedel tik škofa, pa je domačega župnika vprašal : „Herr Pfarrer, kommt heute kein Hos auf den Tisch?" Ko je na to družba izvedela, da pride tudi zajec na mizo, zasukal se je razgovor k drugim predmetom. Ali gospodu Petru je ostala hvala, gospodu Andreju pa putika v velikem palcu desne noge! Pa vrnimo se k binkoštnemu ponedeljku leta 1899 — II. Po poludanski božji službi je bilo Kaplan Peter je hitro odpravil kopico starih ženskih, ki so mu prinesle nekaj za maše nekaj pa za očenaše. Denar je sicer spravil, a vendar se je jezil nad ženicami, češ, da niso prišle dopoludne pred deseto mašo, ko vendar dobro vedo, da popoludne nima niti trenutka prostega časa. Na to jo je odpihal proti Podreparju, kjer so se bili vtaborili s konsumnim društvom. Spredaj je bila prodajalnica z velikim napisom: „Svoji k svojim". Nad napisom pa sta se blesketali pozlačeni roki, jedna v drugi: orjaška pest je stiskala manjšo, slaborejeno. Prva je bila prej kot ne pest naših konsum-nikov-duhovnikov, druga, tanka in shujšana, pa tvoja pest, ubogi slovenski kmet. Niše vedelo, stiska li prva drugo radi prijateljstva, ali pa samo v namenu, da bi tolsti prsti iztisnili ti zadajo kapljico krvi iz drobnih in žuljavih prstkov! Jedenkrat že sprevidiš, "mukotrpni" kmetič moj, da to ni bilo prijateljstvo, nego iztiskanje zadnje kapljice krvi! In to tako gotovo, kakor mi Bog pomagaj ! Za štacunico je tičala prav prijazna mala čumnata: pravo svetišče moravškega konsumnega društva, kjer so se zbirali odborniki v seje, in kjer je imel kaplan Peter svoje absolutno kraljestvo. Mala čumnata je to bila, z okajenim stropom in z veliko, v kotu stoječo omaro, katero je bil sam gospod Peter „pod izgubo" prodal mlademu konsumu. Tik omare je stala v sobici še velika, rumena miza in stoli okrog nje. Stene so bili dali čedno pobeliti, ter so jih okrasili s podobami, vmes s podobo Jezusa ob jezeru, ko blagoslavlja kruhe. Na tramove pri stropu je bila blizu male peči pribita tako imenovana stanga" katero opazujete še dandanes v vsaki , kmetski „hiši". Tudi to „štango" je znal gospod Peter spretno uporabljati, kakor bodemo videli pozneje. V ti sobici na stoleh okrog rumene mizice so sedeli tisto popoludne štirje odborniki Moravškega konsumnega društva. Bil je to tako imenovani čisti cvet moravškega gospodarskega razuma. Še predno je prišel gospod Peter, se je bila „seja" že pričela. To se pravi, Uršika je prinašala liter za literčkom na veliko rumeno mizo in očetje odborniki so jako pridno pili, ker je pri „sejah" šla pijača na račun društva. In vselej, kadar je Uršika prinesla nove zaloge, izpila je tudi sama kozarček črnine, pa ne samo par kapljic, temveč izpila je do dna, da ni ostalo kapljice v kupici. Zategadelj ni čuda, da so ji goreli kresovi na licih, in da sta se ji iskrili očesi nekam zaljubljeno! V belih, nabranih" rokavcah se je sukala okrog mize okrog prsi pa si je bila privezala lepo židano rutico katero i je bil sam «»pod Peter o Veliki noči kupil iz konsumne zaloge. In ta rutica se je gibala doli in gori, ker je bila Uršika vsled zavžite črnine že močno razburjena, ter je hitro sopla; to gibanje pa je pobožnim odbornikom prav zelo dopadlo, skrivoma so Uršo pogledovali od strani ter imeli nad njo svoje odborniško veselje! „Proklicano je še ,štavfcnaM" spregovoril je prvi odbornik, Boštjan Kremen. V mladosti je kradel v nočeh klajo s tujih kopic po travnikih in snopje iz tujih kozolcev, sedaj pa — nabravši si tako z gospodarskim svojim razumom nekaj grošev — je bil društva prvi odbornik intakorekoč njega prva moč za gospodom Petrom. „Proklicano je še ,štavtna