- 256 - KNJIŽNA OCENA Thomas Gordon, Trening večje učinkovitosti za učitelje. Priredil: Janez Bečaj, Svetovalni center, Ljutloana 1985« Po naslovu knjižice, ki je ena od publikacij Svetovalnega centra za otroke mladostnike in starše v Ljubljani, bi sicer upravičeno sklepali, da ni namenjena socialnim delavcem in bi jo odložili, ne da bi jo dobro pregledali. Pa bi storili napako, kajti prav lah- ko bi služila kot priročnik za večjo učinkovitost socialnih delav- cev - ne siamo tistih, ki delajo z otroki in mladino ampak tudi ti- stih, ki delajo z odraslimi. Knjiga se namreč ukvarja z vprašanjem, kako vzpostaviti med učiteljem in učencem tak odnos, da bosta v njem učitelj in učenec lahko zadovoljila svoje potrebe upoštevajoč potre- be drugega. Predpostavka knjige je, da je učiteljeva učinkovitost odvisna od kvalitete odnosa med njim in njegovim učencem; da dida- ktična izurjenost sama po sebi ne vodi do dobrih učnih rezultatov, če ne temelji na poštenem in enakopravnem odnosu med učiteljem in učencem. To pa je tudi eno temeljnih načel socialnega dela. Tudi pri socialnem delu si lahko obetamo dobre rezultate le, če zna socialni delavec vzpostaviti s stranko primeren odnos. Kakšen naj bo ta odnos, kaj je njegovjbistvo in kako ga vzpostavimo, pa nam pove ta knjiga. Knjiga je napisana kot priročnik ali spremno besedilo za udeležence tečajev z istim nazivom. Tudi tu, kot v mnogih podobnih primerih ve- lja, da samo branje ne zadošča za to, da bi si pridobili ustrezno veščino za vzpostavljanje plodnih medosebnih odnosov. Vsekakor pa lahko potem, ko smo prebrali to knjigo, sami pri sebi preskušamo tehnike, ki nam jih predlaga in tako postopoma vzpostavljamo vse bo- ljše odnose z drugimi, ne da bi se nam bilo treba vključiti v pose- ben trening. Dober odnos je za Gordona odnos, ki je odprt in v katerem je lahko vsak od partnerjev neposreden in pošten; v katerem je vsak prepri- čan, da ga drugi ceni; v katerem se oba zavedata vzajemne odvisno- sti; odnos, ki omogoča vsakemu rast in razvoj ustvarjalnosti in individualnosti; odnos, v katerem nihče ne more zadovoljevati svojih potreb na račun drugega. Kako vzpostaviti tak odnost? - 257 - Izhodišče nagprej učiteljevo priznanje, da je samo človek, kate- j rega potrpežljivost, samoobvladovanje, pravičnost m doslednost m \ kar je še takih idealnih lastnosti, imajo svoje meje; priznanje, da ni idealen ampak realen človek z vsemi pomanjkljivostmi. To spreje- j manje samega sebe kot, neidealnega je pogoj za to, da lahko sprejmemo \ tudi učenca ali drugega partnerja kot realnega človeka s posebnimi potrebami. Potem pa pravi Gordon, da so pri delu z učitelji pogosto opazili, da jim manjka pravega razumevanja za to, kaj se pravzaprav \ dogaja ne le v odnosu učenec - učitelj ampak v medosebnih odnosih nasploh. Zato ponudi preprosto pojmovno orodje za opis vsakokratne situacije v medsebojnih odnosih z učiteljevega vidika. Gre za to, da najprej ugotovimo, katera vedenja drugega so za nas sprejemljiva in katera ne, pa tudi da .se zavemo spremenljivosti teh svojih ocen, kakor tudi, da vemo, kako se o