42 Glasba v šoli in vrtcu, letn. 23, št. 1 (2020) | Melita Železnik, Pevska revija Ringaraja Sevnica Javni sklad RS za kulturne dejavnosti (2013): Letno poročilo Javnega sklada RS za kulturne dejavnosti za leto 2012. Ljubljana: JSKD. Javni sklad RS za kulturne dejavnosti (2018): Notni arhiv JSKD. Maribor: JSKD. Javni sklad RS za kulturne dejavnosti (2019): Arhiv programskih listov in knjižic JSKD za leto 2018. Maribor: JSKD. Mestna zveza kulturnih organizacij Maribor (1989): Program koncerta pevskih zborov VVO Maribora 1989. Maribor: MZKO. Sklad RS za ljubiteljske kulturne dejavnosti (1999): Programski list revije otroških skupin Ciciban poje in pleše 1999. Maribor: SLKD. Sklad RS za ljubiteljske kulturne dejavnosti (1999A): Zapisnik aktiva zborovodkinj in vodij plesnih skupin mariborskih vrtcev. Maribor: SLKD. Večer (1974): Ciciban praznuje (12. 5. 1973, str. 3). Zveza kulturnih organizacij Maribor (1990): Letno poročilo Zveze kulturnih organizacij Maribor za leto 1990. Maribor: ZKO Maribor. Zveza kulturnih organizacij Maribor (1991): Letno poročilo Zveze kulturnih organizacij Maribor za leto 1991. Maribor: ZKO Maribor. Melita Železnik Pevska revija Ringaraja Sevnica Izhajajoč iz te bogate pevske tradicije tudi v posav- skih vrtcih gojimo petje. Tako poleg petja po oddelkih v vrtcih že od nekdaj delujejo pevski zbori za najmlajše. Vrtčevski zbori štejejo od 30 do 50 mladih pevcev. Leta 2016 pa smo v Vrtcu Ciciban Sevnica imeli v zbo- ru kar 72 malih pevcev, da je nastala težava, kako vse pevce postaviti na oder Kulturne dvorane. Še večja te- žava pa je bila, kako zagotoviti sedeže v dvorani vsem sorodnikom mladih pevcev. Tako se je rodila ideja o dodatni, majhni pevski reviji. Javni sklad RS za kultur- ne dejavnosti OI Sevnica s Katjo Pibernik na čelu je prisluhnil pobudi in vsako leto organizira kakovostno prireditev za naše najmlajše pevce. Revije Ringaraja se udeležuje od šest do sedem zbo- rov (vrtčevski zbori in zbori 1. razredov OŠ), na primer: Zborovska pripravnica OŠ Boštanj, predšolski pevski zbor OŠ Blanca, Vrtec Ciciban Sevnica, Glasbena pri- V sevniški občini imamo svojevrstno pevsko revi- jo, poimenovano Ringaraja. Namenjena je predšolskim in mlajšim otroškim pevskim zborom, odvija pa se že pet let. Nastala je po vzoru pevskih revij Poj z menoj za otroške in mladinske zbore, ki jo organizira JSKD Sev- nica že več kot 18 let, ter Pesem Posavja za odrasle zbore z dolgoletno, 47-letno tradicijo. Vir: Arhiv JSKD – OI Sevnica Vir: Arhiv JSKD – OI Sevnica DOGODKI 43 pravnica OŠ Krmelj, OŠ Tržišče in OŠ Milana Majcna Šentjanž. Vsak zbor zapoje tri skladbe po lastni izbiri. Re- vijo strokovno spremlja dr. Inge Breznik, ki nam po kon- čani reviji poda povratno informacijo o nastopu. Slednje nas strokovno bogati in vpliva na dvig kakovosti dela. Vrtec Ciciban si prizadeva, da vsako leto v svojem programu predstavi vsaj eno skladbo iz naše ljudske kulturne dediščine. Pri programskem izboru za nastop na reviji mi pomagajo strokovni sodelavci, ki izvajajo pevske vaje na naših dislociranih enotah Boštanj, Stu- denec, Loka pri Zidanem Mostu in Kekec Sevnica. Revija Ringaraja je za naše otroke eden izmed najpo- membnejših nastopov v letu, saj se otroci predstavijo na posebnem odru zunaj vrtca v okviru svečane prireditve s sceno, praktikabli in pod žarometi. Za to revijo se tudi najbolj pripravljamo. Še posebej vadimo prihod in od- hod z odra, da ne pride do zmede in čakanja. Nestrpno že pričakujemo čas, ko bo zazvenela pe- sem v otroških grlih ter nam pogrela srce in orosila oči. DOGODKI 43 Martina Belšak Zborovska šola za vrtce 2019 Strokovni delavci v vrtcu se pomena glasbenih de- javnosti za celotni razvoj otroka dobro zavedamo. Iz tega razloga je pri našem vzgojno-izobraževalnem delu glasba vsak dan prisotna. Izvajamo različne glasbene de- javnosti: od petja pesmi do poslušanja glasbe, igranja na glasbila, ustvarjanja v glasbi in ob glasbi, predvsem pa vsak dan prepevamo. Glasbene dejavnosti vnašamo v vsa kurikularna področja. Glasba je sredstvo za razvoj glasbenih sposobnosti, spretnosti in znanja, hkrati pa tudi pomemben element prikritega kurikula, kadar gre za ohranjanje dobrih medsebojnih odnosov, nebesedno komunikacijo, razvoj čustvenega količnika in empatije ter tudi za sprostitev in zabavo. Pri izvajanju vodenih glasbenih dejavnosti se vzgo- jitelji v vrtcu srečujemo z različnimi dilemami, pomi- sleki, vprašanji. Kljub dolgoletnim izkušnjam si želimo vedeti še več, kar bi lahko otrokom ponudili, jim dali za življenje. Po šestnajstih letih poklicnih izkušenj sem večkrat v dilemi, ali lahko neke dejavnosti, naloge večkrat upo- rabim, vključim v delo. Zgodi se, da se nekaterih tudi Vir: Arhiv JSKD – OI Sevnica naveličam. Zato potrebujem nove ideje in spoznanja, ki jih dobim v okviru različnih seminarjev. Najbolj me je navdušil seminar Zborovska šola za vrtce, ki sem ga prvič obiskala pred šestimi leti. Od takrat naprej ga redno obiskujem, ker mi daje navdih, motivacijo ter ideje, ki jih lahko uporabim nasled- nji dan neposredno pri svojem delu z otroki v vrtcu. Navdušenje nad kakovostjo seminarja sva s sodelavko, s katero sva se ga prva leta udeleževali skupaj, razprši- li še med druge strokovne delavce našega vrtca – in v šolskem letu 2019/2020 je bilo na izobraževanju kar šest strokovnih delavcev iz našega vrtca. Vodstvo vrtca zelo podpira glasbene dejavnosti, saj imamo vsako leto tradicionalen koncert (leta 2019 že deseti), za katerega mentorice pripravimo glasbeni nastop s svojim oddel- kom in kar s šestimi otroškimi zbori našega vrtca. Da pa lahko v vrtcu kakovostno vodiš obogatitveno glasbeno dejavnost (pevski zbor, Orffova skupina) in skupino ot- rok pripraviš na kakovosten nastop, je potrebno veliko znanja, volje, časa, potrpljenja, vztrajnosti in tudi izku- šenj. Gledalci/poslušalci na nastopu vidijo najlepši in najboljši del vzgojno-izobraževalnega procesa, ki nasta- ne kot rezultat trdega dela vzgojitelja in pomočnika ali pa tima vzgojiteljev, ki sodelujejo pri vajah otroškega zbora. Da smo vsi mentorji/zborovodje v našem vrtcu še bolj pogumno in samozavestno prevzeli vodenje skupi- ne/zbora, gre zahvala tudi dr. Inge Breznik – svetovalki 44 ZRSŠ za glasbo, ki kot koordinatorica seminarja Zboro- vska šola za vrtce vedno poskrbi za dobre predavatelje in vsebino seminarja. Seminar se odvija vsako jesen. Kraj izvedbe seminarja se menjava na dve leti, v letu 2019 in 2020 je to na primer Hotel Šport Otočec. Poleg dobrih predavateljev in vsebine je pomembna tudi ponudba, udobnost hotela, v katerem se nastanimo slušatelji pre- davanja, ter okolje oziroma narava, ki pozitivno vpliva na udeležence. Dr. Inge Breznik nas vsakega posebej toplo sprejme – obisk seminarja nam pomeni srečanje velike družine, katere člani imamo podobne interese, poglede, želje, hkrati pa tudi podobne težave, pred- sodke. To je tudi srečanje podobno mislečih ljudi, na katerem si vsako leto znova izmenjamo predloge, ide- je, primere dobrih praks, se bodrimo, navdihujemo in opogumljamo. Predavatelji seminarja Zborovska šola za vrtce so raz- lični akademski profesorji, izkušeni vzgojitelji, učitelji glasbe ali zborovodje, skratka strokovnjaki s področja glasbe. Za nas pripravijo delovno gradivo, ki ga lahko neposredno prenesemo v svoje delovno okolje ter s tem otrokom posredujemo sveže, drugačno znanje, metode in pristope. Na Zborovski šoli za vrtce 2019, ki se je odvijala 25. in 26. oktobra 2019 v Hotelu Šport Otočec, smo Slika 1: Udeleženke Vrtca Ivana Glinška na seminarju Zborovska šola za vrtce 2019 (Vir: osebni arhiv Martine Belšak) prisluhnili, ustvarjali glasbo in muzicirali s Silvo Smrečnik, Lu- cijo Ojsteršek, Klavdijo Zorjan Škorjanec in Manjo Gošnik V ovk. Z nekaterimi predavatelji se na seminarju srečujemo tudi več let zapored, saj so njihove ideje in znanje, ki nam jih posredujejo, uporabni in kakovostni. Seminar ni sestavljen v obliki predavanj, na katerih slušatelji sedijo in posluša- jo. Nasprotno. Seminar Zborovska šola za vrtce dejavno vključuje udeležence in je delavnično na- ravnan s predstavitvami primerov dobrih praks. Predavateljica Silva Smrečnik, upokojena vzgojiteljica predšol- skih otrok z dolgoletnimi izku- šnjami s področja Orffovega inštrumentarija, tudi dol- goletna udeleženka Orffomanije – Državnega srečanja Orffovih skupin in drugih ansambelskih zasedb, nam je postregla s kakovostnim naborom otroških izštevank in drugih ritmičnih iger. Na zabavnih delavnicah smo z lastnim telesom ustvarjali glasbo, s telesnimi tolkali spre- mljali otroške izštevanke in oblikovali preproste ritmične koreografije na ljudske pesmi. Predavateljica nam je tudi to leto, kot že nekaj prejšnjih let, predstavila pesmi in izštevanke za razvijanje ritmičnega posluha pri predšol- skih otrocih. Prikazane primere je podkrepila z monta- žo videoposnetkov več nastopov otrok Orffove skupine Vrtca Tončke Čečeve pod njenim mentorstvom iz časov, ko je še delala. Nastopi njenih otrok me vsakič znova navdihnejo in motivirajo za glasbene dejavnosti v vrtcu. Prav gospa Smrečnik je oseba, ki me je osebno navdušila in spodbudila k oblikovanju in vodenju Orffove skupine znotraj našega vrtca. Tako smo leta 2019 prvič navdu- šili širšo publiko na koncertu našega Vrtca Ivana Glin- ška Maribor v dvorani Union v Mariboru. Navdušena in polna pričakovanj pripravljam točki tudi za nastop v letošnjem letu 2020. Lucija Ojsteršek je ves avditorij navdušenih vzgo- jiteljev v 60 minutah usposobila za igranje na ukulelo. Glasba v šoli in vrtcu, letn. 23, št. 1 (2020) | Melita Železnik, Pevska revija Ringaraja Sevnica 44 ZRSŠ za glasbo, ki kot koordinatorica seminarja Zboro- vska šola za vrtce vedno poskrbi za dobre predavatelje in vsebino seminarja. Seminar se odvija vsako jesen. Kraj izvedbe seminarja se menjava na dve leti, v letu 2019 in 2020 je to na primer Hotel Šport Otočec. Poleg dobrih predavateljev in vsebine je pomembna tudi ponudba, udobnost hotela, v katerem se nastanimo slušatelji pre- davanja, ter okolje oziroma narava, ki pozitivno vpliva na udeležence. Dr. Inge Breznik nas vsakega posebej toplo sprejme – obisk seminarja nam pomeni srečanje velike družine, katere člani imamo podobne interese, poglede, želje, hkrati pa tudi podobne težave, pred- sodke. To je tudi srečanje podobno mislečih ljudi, na katerem si vsako leto znova izmenjamo predloge, ide- je, primere dobrih praks, se bodrimo, navdihujemo in opogumljamo. Predavatelji seminarja Zborovska šola za vrtce so raz- lični akademski profesorji, izkušeni vzgojitelji, učitelji glasbe ali zborovodje, skratka strokovnjaki s področja glasbe. Za nas pripravijo delovno gradivo, ki ga lahko neposredno prenesemo v svoje delovno okolje ter s tem otrokom posredujemo sveže, drugačno znanje, metode in pristope. Na Zborovski šoli za vrtce 2019, ki se je odvijala 25. in 26. oktobra 2019 v Hotelu Šport Otočec, smo Slika 1: Udeleženke Vrtca Ivana Glinška na seminarju Zborovska šola za vrtce 2019 (Vir: osebni arhiv Martine Belšak) prisluhnili, ustvarjali glasbo in muzicirali s Silvo Smrečnik, Lu- cijo Ojsteršek, Klavdijo Zorjan Škorjanec in Manjo Gošnik V ovk. Z nekaterimi predavatelji se na seminarju srečujemo tudi več let zapored, saj so njihove ideje in znanje, ki nam jih posredujejo, uporabni in kakovostni. Seminar ni sestavljen v obliki predavanj, na katerih slušatelji sedijo in posluša- jo. Nasprotno. Seminar Zborovska šola za vrtce dejavno vključuje udeležence in je delavnično na- ravnan s predstavitvami primerov dobrih praks. Predavateljica Silva Smrečnik, upokojena vzgojiteljica predšol- skih otrok z dolgoletnimi izku- šnjami s področja Orffovega inštrumentarija, tudi dol- goletna udeleženka Orffomanije – Državnega srečanja Orffovih skupin in drugih ansambelskih zasedb, nam je postregla s kakovostnim naborom otroških izštevank in drugih ritmičnih iger. Na zabavnih delavnicah smo z lastnim telesom ustvarjali glasbo, s telesnimi tolkali spre- mljali otroške izštevanke in oblikovali preproste ritmične koreografije na ljudske pesmi. Predavateljica nam je tudi to leto, kot že nekaj prejšnjih let, predstavila pesmi in izštevanke za razvijanje ritmičnega posluha pri predšol- skih otrocih. Prikazane primere je podkrepila z monta- žo videoposnetkov več nastopov otrok Orffove skupine Vrtca Tončke Čečeve pod njenim mentorstvom iz časov, ko je še delala. Nastopi njenih otrok me vsakič znova navdihnejo in motivirajo za glasbene dejavnosti v vrtcu. Prav gospa Smrečnik je oseba, ki me je osebno navdušila in spodbudila k oblikovanju in vodenju Orffove skupine znotraj našega vrtca. Tako smo leta 2019 prvič navdu- šili širšo publiko na koncertu našega Vrtca Ivana Glin- ška Maribor v dvorani Union v Mariboru. Navdušena in polna pričakovanj pripravljam točki tudi za nastop v letošnjem letu 2020. Lucija Ojsteršek je ves avditorij navdušenih vzgo- jiteljev v 60 minutah usposobila za igranje na ukulelo. Glasba v šoli in vrtcu, letn. 23, št. 1 (2020) | Melita Železnik, Pevska revija Ringaraja Sevnica DOGODKI 45 Slika 2: Nastop otroške Orffove skupine, mentorica Martina Belšak (Vir: osebni arhiv Martine Belšak) Vsak udeleženec je imel s seboj svojo ukulelo, in tako smo v enem popoldnevu usvojili ravnanje z inštrumen- tom, prebiranje tabulatur, uglaševanje in igranje. Skupaj smo poskušali preigrati nekaj osnovnih akordov, potem pa smo kot velik orkester zaigrali skupno pesem. Nav- dušeni nad tradicionalnim havajskim štiristrunskim glasbilom smo ugotovili, da je zaradi svoje velikosti in preprostega načina igranja zelo uporaben pripomoček pri dejavnostih v vrtcu. Lucija pa nas je s svojo pozitiv- no energijo spodbudila k ustvarjanju še pozno zvečer, po koncu seminarja. na več srečanjih delila z udeleženci seminarja Zborovska šola za vrtce. Tudi letos je z nami delila svoje mojstrsko vodenje zborov in nam zaupala tiste ključne elemente, na katere zborovodja med pripravami na nastop mor- da ni pozoren, a jih gledalci in poslušalci zelo hitro sli- šijo in opazijo. Skupaj smo prepevali ducat pesmi po njenem izboru, pri katerih je izpostavila tiste ključne dele besedil v otroških pesmih, ki jih je treba še pose- bej izpiliti za kakovosten nastop. Laična kritika nastopa otroškega pevskega zbora je pogosto zgolj: »Kako lepo so peli!« Zborovodja pa mora od otrok na odru pričako- vati več: na primer istočasni vstop pevcev, dobro izreko besedila, upoštevanje tempa in dinamike pesmi, pa tudi spremljanje pesmi na različnih ritmičnih inštrumentih. Seminar Zborovska šola za vrtce meni in mojim strokovnim kolegom vsako leto pomeni stopnico višje v osebni strokovni rasti. Čeprav je glasba naše močno področje, na vsakem seminarju pridobimo novo znanje za vsakdanje delo v vrtcu. Človek, ki glasbo ljubi, glasbo čuti, lahko mlade lju- di na primeren način pritegne ter z glasbo pripomore k njihovemu celostnemu razvoju. Seminar nas pri tem strokovno podpira, krepi, motivira in napolni s pozitiv- no energijo. Klavdija Zorjan Škorjanec, ravnateljica Gimnazije Ormož in glasbena pedagoginja, nam je predstavila otro- kov naravni glasbeni razvoj po metodi Edgarja Willemsa. Metode in načine dela, ki so nam bile predstavljene, strokovni delavci v vrtcu že uporabljamo, vendar ne tako sistematično. Pri Willemsovi metodi pa se izpostavlja sistematično vodenje dejavnosti, pri katerih otroci pri- dobivajo občutek za ritem in posluh. V ospredju je delo v manjših skupinah, kar nam Kurikulum v praksi tudi povsem omogoča. Vzporedno z razvojem glasbenih spo- sobnosti pa otroci urijo tudi socialne veščine (koncen- tracija, strpnost, upoštevanje pravil, pozornost, pozitivna samopodoba), kar pripomore k vsestranskemu oblikova- nju osebnosti. Spoznali smo veliko različnih materialov in sredstev, ki sicer niso glasbeni inštrumenti, a so odlič- no sredstvo za spodbujanje glasbenega razvoja (zvonci, glineni ptički, zveneče posode). Manja Gošnik Vovk, dolgoletna zborovodkinja otroškega pevskega zbora Glasbene šole Velenje, ki predstavlja sam vrh slovenskega otroškega zborovskega petja, je del svojega strokovnega znanja in izkušenj že Franc Križnar Mitja Reichenberg, LETNI ČASI O notni zbirki oziroma kar štirih zvezkih Letni časi (Pomlad, Poletje, Jesen in Zima) smo na straneh naše revije že pisali (letnik 21/2018 št. 3, str. 45, in letnik 22/2019, št. 2, str. 14–17), in sicer takrat, ko je 48 pesmi za otroke (2017–2018; za osnovnošolsko in predšolsko glasbeno izobraževanje) izšlo v (notnem) tisku. Zdaj je pri založbi Kulturni center Maribor izšel še dvojni album oziroma zgoščenka, ki prinaša omenjeni opus skladatelja Mitje Reichenberga na besedila – poezijo Magde Dolén še na dveh ploščah. Vseh 48 pesmi prepoje Otroški pevski zbor OŠ Franca Lešnika - Vuka iz Slivnice z zborovodkinjo Miro Prel in pianistko Tino Bohak