narodskih řečí Novice izhajajo v Ljubljani vsak teden dvakrat, nam sredo in saboto. Odgovorni vrednik Dr* «fanez Btleiweis» Veljajo začelo leto po posti fl ? pol 2fl. po posti,scerl 11.30 kr Pecaj XL saboto novembra 1853. List 89. Ali se člověk zamore tudi zoper žival pregrešiti ? Po spisu fajmoštra K. Fišer-ja. jedd; — pregrešek je, ako živina strada, vi pa apravljate seno in otavo po kerčmah ali druzih potih jo napajate iz mlak pregrešek je, ako pustite 5 da ej terpi 5 ji ne privosite ciste zdrave vode y uuvj , pregrešek je, «ivu j i vc^ uj mu mut n «.— Naravnost rečem: da! Veliko je za kmetij- kladate in jo terpinčite po gerdih potih, ktere bi « 1 V v "lv-i 1 r ^ 1 V • 1 lit fl» VI • 1 • • . ? ako cez njeno moc na stvo na tem ležeče, da clovek ve, da greši ako lahko popravili pregrešek 5 ne ravna s živino, kakor se spodobi. Skoda! da g maj ne vse premalo se otrokom v soli in odrašenim na pri- imenujete ; žnici priporoča obnašanje do živine. In vendar je kadar terjate od nje, kar storiti ne m omečcnje človeškega serca in omikanje ljudstva v ako jo gonite na tradat, ktere po krivem spašnik pregrešek je, ako živino pretepat To in se več druzega je že za tega voljo pre tako ozki zavezi z miloserčnostjo do žival! Ni grešek, ker si sebi samim škodo delate, zakaj ne še divjosti slekel in terdega serca tudi do svo- živina drugač gleštana in opravljena bi vam do jega bližnjega je, kdor nima serca do žival. Do- našala dobiček, kterega v tako zanemarjenem in kler clovek misli „živina naj se pretepa, saj ježi- revnem stanu donašati ne more vina", pričuje očitno, daje še on sam živina. Otrok Kako bo krava dobro molzla , ce nima prave vidi očeta iako, in kakor vidi, tako sam deJa. postrežbe? če se pari v soparnem ali mrázi v merz Že Mojzes je dal izraelcom postave, ki so lem lilevu? če se ne čedi? če namest z lepo rav ukazovale miloserčnost do žival, in v sv. pismu nate le gerdo ž njo, da je vsa plaha, če vas le rjl/snnn • mu o o o wv* ili nianrniro rr Irrln n íb VÍ(lí ^ láT f\ 1/ n li a L" a n i o I i ir n I i?I nlrnl n û rr» o i a Kako bo konj ali vol vlekel, če ga je 5 stojí razločno: „pravicnemu se smili njegova živina Če že pri pagan i h (ajdih) so bile postave ki so veléle milo ravnanje s živino, je to očitno vergla ^ ^«»v, JV ťmwvSn«n, j«n«n, znamnje, da so spoznali potrebo, lepo ravnati ž suvali? Ali ni po slabih hlevih in sprideni piči se Arabljan glešta in opravlja in kermi svojega že dostikrat kuga vtepla v lileve, ktera se je raz kost in koža? Al ni živina že dostikrat za le zato, ker ste jo pretegnili, jahali,tepli njo. konjica, da je ljubo viditi. Zato je pa tudi arab- širila potem čez celo vas in čez celo deželo? ski konj zvesteji. naj 4/ lepši 5 naj bolji, naj krotkeji 5 naj Prijatli, nikar sami sebe ne goljufajte! Spo Poslednje leta se je vstanovilo po svetu več ravnali s živinico svojo znajte vzrok stoterne škode, in vse drugač bote 1 * V # t t f družb zoper terpinčenje žival — al te družbe niso popolnoma segle do jedra; one terpinčiti žival! ki se godé s ozirajo svarijo : nikar seda Marsikdo se čudi nad lepo živino svojega so 5 živino na tistih sto in sto napák pa, pa spo dar, kteri ne vidi, da njegov sosed je um en go spozna, da živina je kmetijstvanaj kmetijsko, se vse premalo veči bogastvo in za tega voljo lepo ravna z bia Živina je stvar božja, in čuti, kakor mi gom svojim Zato dobra dekla, dober hlapec ? do ve bra gospodinja, dober gospodar oskerbijo poprej selje in bolečine; gotovo je tedaj milost božja svojo živino, potem se le mislijo na-se. tudi nji nekoliko veselja odločila; gotovo tedaj ni na svetu 5 da jo tepemo, psujemo in mučimo.^ Živina je stvar božja, določena v službo in v prid člověku; pa Bog je člověku dal um obraća vse v svoj pravi prid brezu m na stvar ravná z neumno da Tako gospodarstvo je pravo gospodarstvo, lepim ravnanjem s svojo živino si množi kmeto vavec svoje premoženje in spolnuje Gospodovo za poved: „pravičnemu se smili njegova živina!a ne pa živino. da kakor sirovo s Ne bom dokazoval ampak da živino sirov clovek ravná škodo hočem popisati, ktera zadeva gospodar ja samega, ako gerdo ravna s živino svojo. Ljubi kmetovavci! vém, da marsikteri se bo Pregled novih živinozdravniških skušinj za vsacega gospodarja imenitnih. (Konec.) Od kod izvirajo mnogoverstne napake mlék se posmehoval, ako vam bom razlagal pregreške do zmiraj ni tako znano kakor bi treba bilo, da bi ee mo zivme 5 pa na zadnje boste vendar spoznali govorim vam v dobiček. ? da gle te pake od ve mit Đa se mléko rado sk Poslušajte me! Pregrešek je, ako svojo ži- krive niso po novejsih skušnjah toliko povžite kisle zeliša . . . «. » » _»» > kakor prevelika vročina, naj bo tedaj hram vino imate v gerdih, nezdravih, blatnih, pre kar naj bolj more, hlađen Ce je mleko t f soparnih ali premerzlih hlevih je 5 ťivmvi«ini jijwiii, ako živine ne če dite in pustite, da jo uši pregrešek da se vi 1 • v p • V « I 1 je V I del zato, ker je hram nesnažen in t eg k v njem Da smetana v m t ne dá i prid * • del od tod, da smetana ni prav Gr en ko mléko izvira Orinoko imenovane. V teh puščavah— piše učeni Ham kislikasta in da je prev od nesnažnosti hrama, od povžitih pregrenkih zeliš bolnih jeter živ od živinčeta in spridenega žolča. lise na mléku, če niso kervine kaplice, s< Rud bold jezieih, ki jih kramljajo, so eni r ur i zivijo mnogoverstne plemena ljudí. Razločeni po O to mák i in Ja- popolnoma divjaki, ki nimajo nič človeškega ueke posebne na sebi, razun postave člověkově; kmetijstva ne poznaje, sorte rudečega plesnj i ki se po vlažnih stenah na se živé le od mravelj, smole in parstí. Parst, ktero pravlja; spremio vremena in snažnost hrama sta kmalo vživajo, je mastna in volna glina, prava lončarska dpravila to napako Da p (modre) lise na glina rumenkasto-sive barvě. Marljivo jo iščejo ob bre mléku izvirajo od povžitih modrih zelis, je prazna mi- govih Orinoka in Mete, in skerbno izberajo eno sorto sel. le v Haubner je vidil plavo mléko pri h kmetijah od druge, kteri dobro ločijo po okusu. Tako glinovco ki vrocini, pri majhnih kmetijah pa tam, gnetejo v emoke po 4 do G pavcov debele in jih pekó , dokler skorja ruJečkasta kjer hranujejo mléko v izbah (hisi). Tudi se z modrimi lisami združi večkrat plesnjivec. Ena skleda mléka za- od zunaj pri majhnem ognju ne more od druge to napako nalešti, cr » čkine močelke (monas V ravno tem letoj prigodb, da so se ijudj ker liscens) v njem postane. Preden jih jedó, pomocijo vsak cmok z aredijo maj- vodo. Dokler si jih Otomák ni vsak dan nabasal za fuut ali tudi čez fant v svoj želodee, ni sit. Le kadar beremo spet več žalostnih so vode njih rek prav majhne, si vlové tudi rib in želv po merk ovih konjih oku- (Schildkroten), ktere jim pa niso tako po godu, kakor žili in pomerli Potovanje križem sveta Od hrane ali xiveia mnogoverstnih ljudstev. njih ilovnati cmoki. Tako nečedin je ta narod, da celó med daljnimi stanovniki poleg Orinoka je prislovica znana : „nič ni tako gerdega, česar bi Otomák ne žerl". (Dalje sledi). Vsedli se bomo danes k mizam mnogoverstnih ljudstev po svetu in gledali bomo; kaj jejo, ne da bi ponašali enim žlahnih jedi! in oblizko ali druge zavolj revne hrane N • * namen je visji milovali V sledu za tem, kaj vživajo različni narodi, spoznali bomo tisto > resnico, ktero so natoroznanci narn že davnej odkriii, da po hrani ljudstev se ravná razloček narodov, se pre minja natora, telesoi in duševni značaj člověka, da na rodovnost je deloma izvirek živeža. e bo N nam treba na dolgo in široko tega razkla-dati; vsak tudi preprost bravec bo resnico naših besed lahko razumel. Kar člověk vživa tega poseben sok; iz nareja vse od kosti do mož , želodec njegov predela v nek soka postane kri; iz kervi pa se častj Starozgodovinski poraenki. DEAE SVRIAE SACR. V Rimi Pet. Apianus CCXLII. Razlomi Davoriti Terstenjak. V Ze smo dokazali, da je v indoslavenskem mythu solnca na vadno bilo. Predstoj njegovo poterduje. Pobožen Indianec je ker mu je solnce bilo božanstvo , ktero vse napis nam to visokost molil t V a vetluje se vse vse ozivluje, iz kterega vse izhaja, in v ktero povraća C William Jones Works VI. 41 Solnce ima v sanskritu več izrazov; nar bolj na vadna sta suris y in sùnas, s anus. Kore iz česa človeško tru- niki teh besed se najdete sur, strahlen, glàn bstoji. Ni tedaj norčija, ako rečemo > da noge, naše lice > naše oči so specene iz mesa, e roke kruha > primeri : slavensko ti, žariti, in iagolu î vverfen, sehleu krompirja, fižola in sploh kar koli vživamo. Vsak le m (glej Eichhoff primeri: slovensko su-je m s u 200 str. 115, 116). Sury govorjenje je v pa bo sam po sebi tudi razumel, da je tu od trupla, ki iz prahu vstvarjeno bo spet prah postalo, kar juterno solnce pomeni, pa je sanskritu mozkega spola, slovenska ; ženskega j zur a, višjega, neumerjočega bitja, ktero dušo ne pa od tistega imenujemo io kteri je truplo le začasno prebivališče Napis D S venska zora, ne pa indiški Sûrya očitno priča, da je to sla Kar koli tedaj truplo pripomore k natori in zna- vseslavje božanstev iz vsih od Rimlj čaju človeškemu y se ečidel ravná po tem 5 clovek dežel, tako je tudi enska zora prišla v Rim V Rimi je bilo i ogospodovanih , Tudi vživa. Kuhinja tedaj pričuje od žlahnega ali sirovega, je znala kakšna slovenska rodovina v Rimi živeča spo omikanega revnega ali ali vje priprostega ali omehkuzene menik domaćemu božanstvu napraviti dati, kar večkrat bogateg člověka in od različnosti domovine najdem da v znih rimskih deželah spomeniki slaven nje ali Pa tudi s pridila n človekom se je kuhinja pozlahnila skih božanstev stojijo. Tako najdemo ua Francozkem Povej mi, kdo je tvoj tovarš, in povedal v mestu Niemes spomenik v čast modrici Vedi z na- ti bom. kdo si ti" je rekel nekdaj geršk modrijan. pisom Ved Musae *) rimsko tolmačenj zra Dandanašnji bi smeli ravno tako kaj jes, in povedal ti bom, kaj si resuično Ci reci povej, ven stoji, kakor to večkrat smo že vidili , postavim me j > Zateg ako iz voljo mislimo, ne bomo tlačili prazne sla- bog B Apollini Beleno, Apoll Granno (p slavski lučni teg obzira pogledamo po mizah ljudstev tano to je drugi keltiski Gran, Grein), Herkuli Gadi feniski Melkarth. Pluto V r a g u s Pi'uto Dostikrat je že rečeno bilo, da clovek je veliki UragUS (fflej : Gnd. str. 60. 6. Gori - Schwebel str. 44.) svét na malem. In zares pri jedi se to ze poterdi. to je slavenski Vrag, imel Rudstvo, rastlinstvo in živalstvo, iz kterih svet obstojí, so tudi stvari, ktere on skoz usta v-se spravlja. So namreč ljudstva na svetu, ktere živijo posebno le od ze- priimen, med di Urag, kteri je ednako službo , kakor jo je imel latinski Pluto. Indiško solnce, imenovano Sûr y i je imelo več gimi ime Ha m sa, kar pomeni labud melj iz so tlinst pa druge, ktere si jemljejo svojo hrano le po pravem bi se zvati b élu d i in spet druge, ki V • vijo od v • i takšnih metathez 1 to je, tako prestavljanje čerk ima vsaki jezik 5 primeri ger vsacega pola. Clovek je stvar, ktera vse jé ško Kakor pa je rastlina, ktera od zemlje živi XQCCTSÇOÇ og, 7Too(7oj in 7ioo(7(x), xaoôirj in xoaâir^ > naj slovensko nižji 8topnji vsih životníc (organizmov), tako je tudi mogila in gomila, karn in kran, cb člověk, kteremu mlj v cr » živež služi , na naj nižji bialud — beli ptič. Tudi priime Dy um žu, gli in bčela, tako tudi lebud, liabud namesto bel ud stopnji človeštva Himmels od To vidimo v nezmernih planjavah, ki se razpro glagola d Edelstein des , je imelo in etirajo na levem bregu elike juzno-amerikanske reke *) O severno- slavenskih Vedah ceski Slovnik s. v. vestice. glej: Jungman ogerski Slovenci še imajo besedo džundž, der Edel V se dva polka pešcov, namreč polk „Švarcenberg" in etein Schmuck. polk » Zanini". Celi tabor je imel podobo velicega plat Kazan tega se mar, mart V • f je imenovalo tudi Martanda nenega mesta; na priliko, kakor se vidijo na Kranjskem , primeri slovensko ob somnjih kramarske stališa, je bilo viditi tukaj vojaške šotore. Sotori pa so bili eni veliki za 40 do 50, drugi pa majhni za 7 mož; — pri vsakem polku je bil na sprednji versti en okrogel šotor za veliko stražo; nadesno smerti konec. Besedi smart. Na južnem podnožji Pohorja se zmiraj čuje: en je maru namesto meri, mru, besedi anda pa nemško Ende, in slavensko k-an diminutivum k-anc, k-anec. in levo so bili šotori za vojake tako v versto postavljeni, Tudi Mitra se je velelo, kar pomeni bika, vola da so med vsako kompanijo majhne, med vsakim bata-io prijatelja, ker so iztočni narodi solnce pod podobo lionom pa večji ulice bile. Na sredi vsacega polka je velik prostor z vodnjaki (štirnami) in z mnogimi bika si predstavljali. Mitra je skerčena beseda iz pra- bil kritskega Mihi, sanskritski Maha, veliki mahoći ognjiši, okoli kterih so se berkasti kuharji tako pridno fmogoči), in tèr tur 5 ur i bik. sukali, da je bilo veselje gledati, kako so si mnogo Ker je solnce nar boljši prijatelj cloveka, se je verstni narodi mnoge narodne jedila pripravljali* Lah i VI ah i ali R o m a ni pomen solnca in bika prenesel na cloveka dobrotljivega polento in rizoto, Ma d ž a ri gulaš, in znana slovenska pesem, ktera se zacne volek moj prijatelj" opominja v se )) Božji neko s cesnom, čebuljo in slanino namešano mineštro na staro solnčno (juho), Nemci knedelne, in Poljaki pri vsaki jedi castje. nekoliko vodke or » anja). V srednjem prostoru je stala Tudi priime Arka najde se v indiških bukvah, vojaška cerkvica, tudi iz platna, za njo šotor povelnika kteremu je podobna naša beseda Jarko, Jaro solnce. Pomen besede „jar u Je hpm i v Igorovem » jaro ali oberstarja, in na desno in levo tega šotora za voja polku zmi- skega kaplana, za adjutanta poveljnikovega, za načel raj enak pomenu žestok vehemens, gliihend, muthig, Rodovina Arko še živi na Kranskem in Štajarskem. nika godcov in za vojaške zdravnike. V eni taki komej 2 seznja dolgi in sezinj Ćerka / je digamma široki hisici sim tudi jez od 11. nalik imenom Autumar (Slavomir) septembra do 5. oktobra stanoval in spal, česar bi go- iri Jantumar. Razun imenovanih V prumen v se se tudi tovo lani ta čas ne bil verjel, ko sim si z zidanjem ne kega novega farovža na Kranjskem toliko prizadeval, najde ime Svar. Ceski jezikoslovec Wacerad pravi, da je v staročeskem jeziku pomenilo Z u o r, to je, Z v or pa člověk obrača, Bog oberne! Tudi tukej sim se prav toliko, kot Zodiacus. Po Prokopiu so se Slaveni tudi dobro imel, čeravno sim mogel nekterekrat dežnik raz- veleli Spori, in Kollar misli, da je Spori S vor i, peti, ker je včaših tako močno deževalo , da mi je plat Svari, častitelji solnca in zvezd. Znamenita je ta okol- neno streho přemočilo in me dež ne ravno priljudno iz ščina i da se lastno ime SPORA na rimsko-slovenskih spanja prebudil. kamnih najde, in sicer na kamnu v cerkev Gospesvete Naj bolj mikavno je bilo za me po taboru se spre (Maria-Saal) na Koroškem vzidanem. Celi napis se hajati in poslušati mnogotere jezike austrianskega ce lasi po lastnem přepisu: Antoniu s (to je: Slav, sarstva; slišal sim slavjansko v mnogih narečjih: polj Slávko od ant, collere, slaviti) Ver us (ver, var, eko, česko, rusinsko, serbsko, horvaško, slovaško, dal berev, aper, po Višnutovem bravu) SporaeSexti matinsko, in tudi moj preljubi materni jezik, in spoznal Filiae Heredes v. f. Juterno solnce se veli Aru na in prepričal sim se, da Slovan z vsimi temi narodi se primeri naše rano zgodaj. in latinsko aurora. (Konec sledi.) Novičar iz slavenskih krajev Berna keg v jaš k listopada. (Pop t o š n j e g tab P 0 lo m na za silo že dobro pogovoriti in svoje misli in želje svojemu bratu po rodu razodeti zamore. Zraven slavjan-skega se je slišalo tukej nemško, talijansko, madžarsko in vlaško ali romansko, in naměřilo se je tudirusovsko, francozko, angležko in turško. Lejte jezike skor vsih omikanih narodov sveta na majhnem prostoru! Na koncu tabora blizo poljske ceste so bili šotori M ar s k em). Ze zdavnaj sim se bil namenil, Vam ljube za Njih veličanstvo našega cesarja postavljeni; cesarjev Novice", ktere tudi tukaj v Moravii pridno in z vese- šotor je bil v tri sobice razdeljen, ktere so bile med se-ljem prebiram, nekaj od letosnjega velikega tabora pri boj s pokritimi mostovži skienjene; od znotrej je bil ta 3) » Olomucu naznaniti, od kterega je ob svojem času n no šotor z belo in rudečo svilo, z baržunam převlečen in vičar iz mnozih krajev" omenil, — pa mnoge opravila z zlatom in srebrom okinčan; ta šotor je bil posebno mojega pokliča so me zaderževale, ta namen spolniti. lep in je dar angleške kraljice Viktorie. Zraven je bii Ce se Vam ne zdí prepozno od tega govoriti, kar se šotor cesarjevega adjutanta grofa Griine-ta, kteri ima je pred enim meseom godilo*), nate moj popis, in raz- posebno zgodovinsko pomembo: je namreč ravno tisti šo- glasite ga mnogim mojim prijatlom, kterim posebej pi sati nemorem domovini. tor » ? in drugim dragim bravcem v ljubi moji kterega je bil turški veliki vezir Kara Mustafa po pustiti mogel, ko so bili Turki pri svoji drugi oblegi Ijem V lepem kraji Moravskega, Dunajskega mesta v letu 1682 od hrabrih vitezov Sta med rodovitnim po- rembersra in Sobieskega pregnani. Pred temi šotori je > pa tudi ne deleč od prijaznih srednje visocih hri- bil čedno z rudečimi in belimi barvami okinčan štolp, s bov stoji mocna cesarska terdnjava Olomuc (Olmutz), kterega se je obdana s tremi prekopi, po kterih teče krog mesta reka tabor pregledah (Konec sledí.) Morava. Pol ure od mestnih vrat se je začelo veliko skoz daljnogled (Perspektiv) kaj lepo celi lz Celovca piše „Šolski prij." sledečo žalostno Novice" se iz Stajarskega piše, da so na starico: „V vojaško taborišče, ob oběh stranéh velike Poljske ceste. Dkllllvv. w ... __ Na levi strani ceste so bili šotori za pesce tako Krajnskem taki možje, ki od si. ministerstva terjajo zversteni, da je med dvéma polkama (regimentama) pe- preklic modrega zaukaza, ki veleva: naj se šolske knjige seov zmirej en batalion streicov ali jagrov bil na desni ^».w. ......„j m.i jH^iu» mi«, u» utoiu pišejo po pisavi slovenskega „/vaKuumau strani ceste ob potoku Bisternice so bili na desno top- je pri nas na Koroškem že stara; že davno vemo ničarji, na levo konjiki, in na ravno tej strani sta bila nekterim gospodom na Krajnskem občno ljubljene in ki so jih presv. knezoškof ' in zakonika". Ta novica da Hvala lepa za kaj mični popis, v kterem nam tako živo pred oči stavljate življenje vojakov v taboru, da ga bo go- slavno znane šolske knjige, S lom šek sostavili, hud tem v peti zavolj „ega sak bravec radovedno prebiral ene dni pred ali pozneje ^^m Vred om « f Bog pomagaj V ravno tem listu naznanja „šolski prijatel" ele deče : „Še ni » dolgo, kar so nas častiti c. k. šolski Res da debel hrast se ne dá v enem mahljeji podretí * svetovavec, goapod Simon Rudmaš, dve šolski tudi stare terdo zarašene razvade in nemarnosti se ne knjigi izdali: „Steviloslovje" in » Anleitung zum Lese- dajo, ko bi trenil, v lepe čednosti premeniti, vendar bi unterrichte". Obe knjigi ste g. učiteljem močno vstregle ; se sčasoma s farnimi bukviši neizrečeno veliko zboljšati za nekaj krajcarjev dobi učitelj zlata vredni knjigi, ki ste mu zvěsti prijatiici, ki mu kakor zvezde predhodnice dalo* Pri priložnosti tedaj radostno naznanjam da je pot kažete pri dvéh nar imenitniših predmetih ljudske po hvalevrednem prizadetji slavne deželske in duhovne šoie, namreč: kako otroke učiti po nar boljem in nar oblastnije Kamenska stara fara prezalo novo šolsko krajšem potu brati in šteti. Te dni je zopet ena knjiga hišo dobila ( blizo 4000 fl. velja.), ktera s svojim kras na svitlo prišla, ki so jo g. Rudmaš za učitelje in nim obličjem enega pridnega učitelja v službo vabi. Ko liko lih mu letne plače bo, še ne vém za gotovo, re „Beitiage aus der allge učiteljske pripravnike spisali : meinen Unterrichts- und Erziehungslehre zu dem in den čem pa, da kdor semkaj přišel bo, se kasal ne bo,ker k. k. ôsterreich. Schulen vorgeschriebenen Methodenbu- je ljudstvo obče dobro. Jao, Vodopivc. cbe". Ta knjiga obseže vse kratko in jasno, kar se po drugih kujigah na široko in obširno najde; debelih knjig si pa slabo plačan in reven učitelj kupiti ne more. Zato Novičar iz mnogih krajev ovo knjigo vsim učiteljem in šolskim pripravnikom serčno priporočujemo. Sreča za nje in za naše ljudske šole. ako se bojo ravnali, kakor jim ta knjiga kaže! — Kar se bode za to knjigo skupovalo, je namenjeno zaklad napraviti, iz kterega se bojo revni in pridni učitelji in učiteljski pripravniki podpírali. Vsakdo spozna, da su nam ljudske šole potrebne, — vsakdo pa tudi spozna, da se našim učiteljem terda godi. Zato vse prijatle naših šol in naših revnih učiteljev lepo povabimo in po boziču se bo presvitli cesar spet v Munakovo podal praznovat god svitle svoje zaročnice, ki bo takrat 16. leto dopolnila. po novi železnici od 3. dan t. m. se je začela vožnja G lognic do Pajerbaha. Na vsih ces. železnicah delà sedaj okoli 17.000 delaveov. Ministerstvo kupčijstva je v o žní no za pavolo černi poper in brazilianski lés po železnici iz Ljubljane na Dunaj nekoliko ponizalo. Naj poprej se bojo nek c. k. vradniki za nove vradnije na Ogersk em, H o r- - . ■ vaškem, Erdeljskem in za Galicio iz volili; potem prosimo, to knjigo, ki se po 20 kr. sr. povsod dobiva, £e ie prjde vredba politično-sodnijskih vradnij po druzih pridno pokupovati in tako g. Rudmaša podpirati da kronovinah našega cesarstva na versto. Milostljivi ce svoje tezavno pa toliko potrebno in ljubeznjivo podvzetje sarFerdinand so ukazali, da vse davšine, ki jih imajo srečno doženejo. V Celovskih novinah smo brali, da so njjh ^rajšine cerkvam, duhovnom, učiteljem in bolnisni- cam odrajtovati inki so se dosihmal v slabém dnarju(Schein imajo od novega leta naprej v dobrem presvitli knezoškof g. AdalbertLidmanski v ta na men 20 sr. darovali." geld) odrajtovale, se lz lpavskega 1. listopada. Kakor od več kra- dnarju izplačevati. V Aradu na Ogerskem je pri ena jev slovenskih dežel tako tudi od naše strani se zamore dělal letos neki kmetovavec posebno debelo zelje; le več žalostnega kakor veselega zastran letosnjih pri- glava, ktero je na ogled postavil, tehta celo 20 faiitov. delkov rêci. Ker je — kakor po Laškem in Istrianskem — Vremenski prerok iz Jolsve je kaj zadovolin z do- tudi Ipavsko in Kras za premokro pomladjo prehuda zdanjim vremenom, iz kterega že prerokuje kaj rodo-euša zadela, sose žitni, kakor tudi drugi pridelki močno vitno prihodnje leto, le s terto in krompirjem — pravi ne bo taka, ker ste se gnjilina in plesnína že pre- Lep izgled otročje Ijubezni do stari- ukerčili. K naj bolj pomilovanja vrednim krajem se pa • *r ■ • v « Xí « • ^m ti ■ smejo Kamenska, Cerniška, Šenpaska in Solkanska fara vec vkoreninile. 9 ker je, zraven suše in grozdne trohnobe, tuđine- šev je dalo v Berni 6 sinov 30. dan t. m., ki so srečna toca nas prehudo ošeškala. Ubo ljudjé si bojo sami svojo mater, vdovo tkavca, na pokopališče nesli; S» mogli tù in tam zaslužka iskati le revno se prehraniti. temu lepemu izgledu nasproti omenimo pa grozovit K sreči potrebnega ljudstva ravno letos neki Teržačanje nega hudodelstva, da je nek kmeck sin na Par skem nad Ajdovskim tergom na potoku Hoblj velike poslopja svojo staro mater z mišico zavdal, da bi poprej nasto za fabrike zidajo, kjer si Ijudsto marsikak krajcar zasluži. »n or ospodarstvo in razvujzdano življenje; porotna sodba Tisto malo vince ki je z njilobi in toči ostalo, je v Munakovem je te dní grozovitneza k smerti obsodila. vender dobro, in se ze med 12 in 15 kvinc prodaja: Zmiraj manj je upanja i da bi se tursko-rusovski Dalje moram s tužnim sercem omeniti, da tudi tu- klobčić z lepo zmotal. En del turške a r m ad e (po nekterih kaj v naši lepi dolini (kakor marsikje drugod) še mnogo pismih 8000, po druzih 20 do 30.000 mož) je pri Vi- vražjih zmot je. Žalostno je, da poleg toliko hvalevred- dinu že čez Donavo vdaril in se pri Kalafatu vstavil. v druhri polovici Rusovski konzulatni vradniki so zapustili Carigrad; ho- nega prizadetja častite duhovšine V se 19. stoletja večina ljudstva le krive zapopadke od toče spodar Vlahije knez Stirbej je zapustil svojo knezijo in žalostno tudi je, da se zdaj o sleherni ljud- se na Dunaj podal. Tistega poslanca, ki je prinesel na ima ski in živinski bolezni mnogi kmetiči raji pri go- poved vojske v taborisce Omer-pasata, je turska armada ljufnih mazačih kakor pri umnih zdraviteljih pomoci s silnim veseljem sprejela in bogato obdarovala. Po rusovskih cerkvah se po vikšem ukazu moli za srečo v vojski. Silno Al ni v tem obziru toliko žalostneje, ako tuđi take, težavno nalogo imajo tedaj v tacih okoljšinah zedinjene « y v . a iscejo l ki se med omikane može štejejo, slišimo prederzno gla vlade, kterih posebno austrianska in pruska vlada siti se: „crnu šole! pikon pikon kmetu! Kmet naj iskreno prizadevanje je še neprenehoma: potolažiti valove neumen bo; tak nam je všeč!" Kdo če je pošten vojnega viharja, in to prizadevanje je toliko tezavniši JIUUIIIVU KJ \J J V M im ua 111 JU î ^ VV i - l\u U y VV JV> JJVOLVU * UJUV^W TIlIUl J« ^ * U * vr f » T ^ "J ^ J^ W ~ — ~ ------- - j človek, zamore brez britkosti gledati toliko polzamorč- ker se Angležom in Francozom se zmiraj čisto v serce Kteri kristjan zamore toliko lepih fantov veselo viditi ne more. Če bi se smelo misliti, da to, kar fran- m m TĚ * m * — ~ _ — „ - _ • « « • m m m « • V « 1 • • V • # 1 f • • 1. _ ' 1 kov! gledati, ki po štajarsko in poljsko dobro plesati in v 3 ali cozki vladi vdaní časniki pišejo, je tudi misel Napolec- 4 jezikih kleti znajo — pa ne čerke ne številke ne po- nova, se je poslednje dní ondi plajs zlo obernil na stran znajo! Slehernega ljudoljuba mora žalost nahajati, vidši Turk o v.- Cesar Napoleon je poslal generala Bara- in pokliča! Carigrad, kako že nježna mladina ob nedeljah zlate ure predra- guay-a ď Hilliers za poročnika v zega časa z igro in plesom nemarno zapravlja, namesto Delacour-a nazaj. Le zima je krepka podpornica miro jih obraćati za poduk v šoli in branje koristnih bukev. Ijubnega prizadetja.