Maja Gašperšič Homoseksualno vedenje primatskih samic in evolucija človeka NARAVA SEKSUALNIH KULTUR Pričujoči članek je spodbudil Saxovo vpeljevanje v primatologijo in željo po ponovnem obravnavanju, čedenju in prenavljanju najbolj "masivnih pojmov", kulture in družbe, na "katerih zidamo svoje svetove in tudi svoje akademske discipline".1 Pri obravnavanju primatskih paritvenih sistemov je on izbral pot očetovstva, jaz pa sem skušala slediti poti samičjega spolnega zadovoljevanja in njegovega razmerja užitka.2 Sodoben zahodni svet spolnost ponavadi obravnava kot univerzalno danost, bistvo, ki ne potrebuje definicije. Pa vendar se oblike, vsebine in konteksti seksualnosti od kulture do kulture zmeraj razlikujejo. Naša prepričanja in zamisli o tem, kaj naj bi seksualnost bila, pa so tako mnogovrstna kot same spolne nava-de.3 Homoseksualno vedenje Vasey (1995) opredeljuje kot genitalni stik ali manipulacijo genitalij ali pa oboje med posamezniki istega spola. Seksualno vedenje med istospolnimi posamezniki je večinoma tesno povezano z družbenim življenjem, zato bom pojem uporabljala v širšem pomenu, ki vključuje raznovrstne nežnosti, ljubkovanje, "seksualna prijateljstva" ali erotična razmerja. I Skupni imenovalec teh istospolnih odnosov je ugodje, ki ima lahko tudi neko f družbeno vlogo. Morda je zaradi razkošnosti in raznolikosti teh razmerij bolj f primeren izraz socioseksualno vedenje. | Homoseksualnost je posebno zanimiva v kontekstu narave/kulture. Pooseb- il lja greh proti naravi, nemoralnost, anatemo v normativnih zakonih, ki so izdel- iL - f 1 Iztok Saksida, O namišljenih očetih in prevaranih ljubimcih; ČKZ, let. XXI, 1993, št. 162-63, str. 99. 1 2 Tekst je del moje diplomske naloge iz sociologije kulture (2001) s podnaslovom Homoseksualno vedenje pri-£ matskih samic znotraj konstrukta ugodja in biološkega izobilja; vloga socioseksualnih vzorcev vedenja pri naJ stanku sistemov sporazumevanja in kulturnih tradicj aloprimatov; vprašanje vpliva na človeško evolucijo. Odlo- 0 mek je nekakšen uvod v precej zapleteno tematiko, ki povezuje vedenje primatov s paleoantropologijo, teorijo o 1 nastanku jezika in kulture z enigmatičnim in vseprisotnim homoseksualnim vedenjem. V tekst nisem posegala. jj 3 Ruth Bleier, Science and Gender, A Critique of Biology and its Theories on Women, New York, 1984, str. 165. Koncepcija homo- in heteroseksualcev kot kategorij ljudi ali homoseksualnosti kot skupka značilnosti ali dejanj, ^ ki označujejo posameznike, ni "naravna" in samoumevna in se ni razvila vse do 17. stoletja (Padgug, 1979). ki človeških družb in kolektivne psihe. Naše posamične seksualnosti so kot naše narave družbeno zgrajene iz zgodovin interakcij z ljudmi in družbo ter se neprenehoma spreminjajo. Zagovarjam interakcijski pristop, ki v upanju na razumevanje zapletenosti primatske seksualnosti upošteva tako biološke kot kulturne vplive. Nekega socioseksualnega vedenja brez biologije ni, a svoj pomen dobi šele v "kulturnem okolju". V kontekstu seksualnosti želim poudariti sporazumevanje med istospolnimi udeleženci, kretnje in ritualizirane dotike, ki nosijo s sabo vrsto pomenov. Simboličnih gest se lahko posameznik nauči, jim kaj doda, vednost o njihovem pomenu pa se lahko prenaša. Tukaj vidim osnovo za razvoj kulturnih vzorcev, ki temeljijo na seksualnosti. Nekateri še zmeraj verjamejo, da je heteroseksualnost biološka norma spolnega vedenja, homoseksualnost pa lahko povzročijo hormonalne motnje. A ravno brskanje po biologiji normalnosti je pokazalo, da večina primatskih vrst pozna istospolna "razmerja". Ce so za našo vrsto ključni družbeni dejavniki pri konstruiranju naše spolne identitete, kaj lahko naši opičji bratranci razkrijejo o naši skupni primatski dediščini? PO POTI UGODJA PRIMATSKIH SAMIC ... Raziskave spolnega vedenja primatov imajo za seboj dolgo in nekoliko protislovno zgodovino. Ta se nanaša posebno na vloge samcev in samic v seksualnih kontekstih aloprimatskih4 vrst. Raziskave spolnosti v naravnem okolju nekako ne podpirajo togih predpisanih reproduktivnih strategij obeh spolov. Ključno izhodišče za moje spekulacije je fleksibilna, spremenljiva in široko razumljena spolnost, homoseksualnost pa je eden njenih aspektov. In zakaj sem izbrala samice? "Moč ali odločitve, izbire" samic in njihov vpliv na družbeno strukturo, vzorce vedenja in evolucijske posledice so bile v primatologiji in drugih znanostih večinoma prezrte. Celoto žen- | ske v sodobni zahodni kulturi vsebuje njena heteroseksualna identiteta, kot f predmeta poželenja, kot žene in matere. V tej metafiziki, ki je seveda eks- | trapolirana na vse primatske samice, ni prostora za njeno ugodje. Raziskave | primatov na terenu, še posebno pa seksualno vedenje bonobov, pa pričajo o | tem, da so evolucijske korenine homoseksualnosti precej globoke. Prepriča- J li so me, da samice naših sorodnikov dejansko poznajo užitek in celo različ- J ne rabe spolnega ugodja. Konstrukt ugodja nam ponuja eno od raziskoval- | nih poti k pojasnitvi homoseksualnosti. Ali nasprotno - homoseksualno J vedenje nam lahko na novo osvetli fenomen ugodja. A zakaj naj bi samice | __o. 4 Aloprimati je izraz, uporabljan za vse nečloveške primate. o primatov imele ali dobile sposobnost doživljanja ugodja, zakaj so lahko stopile v razmerje užitka? Je tudi to le vprašanje perspektive, ideologije in kulturnih tradicij? STATUS SAMIC IN NJIHOVE IZBIRCNOSTI V ZGODOVINI EVOLUCIJSKE TEORIJE Ce hočemo odpreti vprašanje vpliva samičjega homoseksualnega vedenja na socialno evolucijo hominidov, moramo najprej postaviti teoretične okvire, ki pojasnjujejo osnovne dileme izvora in narave homoseksualnosti. Orisala bom pomen narave znanosti v zgodovini evolucijske misli in njen odnos do pri-matske seksualnosti, obdelala dvojna merila vedenjske biologije in sporno točko samičje izbire v primatoloških študijah. Ceprav je izbirčnost samic omenil že Darwin, je bila samičja seksualnost v zgodovini znanstvene misli popolnoma prezrta vse do leta 1970. Večina vedenjsko-biološke literature slika samce kot aktivne, podjetne, pustolovske, agresivne in promiskuitetne, samice pa kot pasivne, odzivajoče se na samce, nazadnjaške in sramežljive. Darwin je skladno z viktorijanskim pogledom na svet menil, da se je samičja izbira razvila samo zato, ker morajo samci pritegniti samice v spolnost. S samičjo izbiro je skušal pojasniti čudaške poteze in vedenje samcev. Samice pa je dojel kot pasivne, aseksualne in celo z "mankom mentalnih sposobnosti, ki so potrebne za izkazovanje izbire".5 Ta vztrajni predsodek v opisovanju vedenja spolov je bil posebej očiten pri rekonstrukciji primatske evolucije. Šele Maynarda Smitha je (v 1950-ih) proučevanje plodnosti sadnih mušic Drosophilia zavoljo nepričakovanih podatkov o vedenju spolov pripeljalo na pot samičje izbire. Opazoval je ples samic, ki mu tesno sledijo samci, če hočejo občevati, saj jih samice izbirajo na podlagi "plesnih sposobnosti". Predvideval je, da imajo I samice morda svoje lastne interese, na katerih temelji njihova izbira part-f nerjev, in te odločitve morda vplivajo na pojav samčjih lastnosti in vzorcev I vedenja (Small 1993). Trivers je zarisal pot dvema tipoma samičje izbire: v S prvem samičja preferenca vodi do pretirane poteze samca in nima nobene I reproduktivne ali preživetvene vrednosti. Drugi tip pa upošteva odločitve J samic na podlagi njihove zaznave najboljšega zanje ne glede na samce, ka-| terih poteze so sekundarnega pomena. V tej povezavi se je razvila tudi hipo-| teza "dobrih genov", ki jih izbirajo samice. Kako odločitve samic vplivajo I na evolucijo določenega vzorca vedenja, pa skušajmo spoznati onstran teo-| retičnih domnev. o. _ ® 5 Charles Darwin, The Descent of Man and Selection in Relation to Sex, Princeton, 1981 (1871). POGLED V PRIMATOLOSKE PARADIGME V prvi polovici 20. stoletja je bila primatologija laboratorijsko in muzejsko zasnovana veda, prva terenska dela pa so bila povsem moško usmerjena. Samice na evolucijo niso mogle imeti nobenega vpliva, saj so jih odločujoči samci posedovali kot razmnoževalne posode. Primatologija je služila kot mediator med življenjem in znanostjo v kritičnem obdobju preoblikovanja doktrin narave in kulture. In pomeni način praktične rabe, ki se skriva pod znanstvenim konstruktom obvezne heteroseksualnosti (Haraway 1992). Vloga spolov med živečimi primati in implikacije za človeško evolucijo so bile jasno določene z izdelanimi paradigmami. Vsa naslednja desetletja primatoloških raziskav in evolucijske teorije so bila osredotočena na dominantnost in agresivnost ter na reprodukcijski uspeh samcev. Vpliv viktorijanskega seksizma zasledimo celo v sodobni biologiji. R. Dunbar v Primatskih družbenih sistemih samičje izbire sploh ni omenil v okviru razmnoževalnih in paritvenih taktik. Poudaril je, da so samice nepristranski opazovalci v tekmi med samci; samice se začno aktivno zanimati za samce le, kadar trpijo zaradi močne reprodukcijske potlačitve, če lahko tako olajšajo svoje fiziološke težave.6 Mit o pasivni samici je zapečatil tudi znanstvene teorije o izvoru izključno samičjih pojavov z androcentričnim tonom: razmnoževalno sinhronijo, prikrito ovulacijo, neprekinjeno spolno dovzetnost in orgazem so pojasnjevali s prilagoditvijo za samce. Ti pojavi naj bi okrepili vezi med samci, jih priklenili k samicam, povečali njihov očetovski delež pri vzgoji otrok, samičji orgazem pa bi naj bil stranski produkt selekcije za užitek samca. Zaradi nesorazmerne pozornosti opazovalcev primatskega vedenja je prevladalo mnenje, da so samci odgovorni za določanje družbene zgradbe skupin. Ta ideja je bila vplivna in se je obdržala tudi še dolgo po tem, ko je bila osrednja vloga samic pri določanju družbene strukture številnih vrst že dobro dokumentirana. Samice so biološko programirane za materinstvo, ne pa za politiko. « Pomembna vloga koncepta hierarhij dominantnosti v sociobiološki teoriji | je bila potrditev neizogibne patriarhalnosti in opravičenje spolnega status quo. |