Didakta 194 35 RAZVIJANJE FINE MOTORIKE / Lilijana Hrovat, dipl. vzgojiteljica predšolskih otrok / Vrtec Žužemberk Sem vzgojiteljica v Vrtcu Žužemberk. Lani sem delala v skupini Zajčkov, tj. otrok, starih od 2 do 4 leta. Ker sva s pomočnico vzgojiteljice opazili, da ima večina otrok težave s fino, nekateri pa tudi z grobo motoriko, sva se odločili, da bo naša prednostna naloga v tem šolskem letu s področja gibanja, in sicer pod naslovom Z GIBANJEM RASTEM IN SE RAZVIJAM. V skupini je bilo 10 deklic in 7 dečkov. Razvoj fine motorike je za otroke zelo pomemben, saj zahteva usklajeno delovanje živčevja in mišičnega sistema. Gibalni razvoj poteka po določenem zaporedju, kljub temu pa med otroki obstajajo individualne razlike. Zavedava se, kako pomembno je, da otrokom ponudiva čim več aktivnosti, pri katerih bodo razvili svoje gibalne potenciale, grobo in fino motoriko. Na področju grobe motorike sva s po- močnico vzgojiteljice izvajali veliko gibalnih aktivnosti nog, rok in celega telesa z raznimi igrami na prostem, igrami z žogo, skakanjem, plazenjem, plesom in tekom. Za razvoj grobe motorike sva otrokom ponudili različne gibalne aktivnosti na prostem in v igralnici. Na prostem smo premagovali naravne ovire, razgi- bavali smo se na različnih poligonih, z različnimi rekviziti (žoge, baloni, različni trakovi, obroči …), s plesom, tekom, rajalnimi igrami, vsak dan v jutranjem krogu s telovadbo ob pesmi z zgoščenke z naslovom TELOVADBA in PALČKOVA TELOVADBA. Fina motorika je sposobnost, da otrok izvaja natančne drobne gibe rok in ob tem ohranja dobro koordinacijo med prsti in očmi. Za uspešno obvladovanje procesa pisanja je treba najprej razviti fino motoriko mišic prstov in dlani. Vsak dan je treba otrokom ponuditi taka sredstva, s katerimi uporablja vseh deset prstov. Pomembno je, da že v zgodnjem obdo- bju otroku nudimo različne vsakdanje dejavnosti, kot so: prijemanje, držanje in izpuščanje igrač, samostojno hra- njenje, prijemanje drobnih predmetov (pincetni prijem), slačenje, oblačenje, obuvanje, sezuvanje … Za razvoj gibanja rok t. i. fine moto- rike sva otrokom, poleg striženja in lepljenja, ponudili veliko dejavnosti z didaktičnimi igračami lastne izdelave. Presipanje riža s plastično žlico iz ene posode v drugo Robkanje in presipanje koruze Risanje s prsti v psenični zdrob Pripenjanje določene barve ščipalk na določeno barvo Prijemanje cofkov s ščipalkami 36 Didakta 194 Navijanje vrvice na leseno ploščico Obešanje perila Piši briši labirint Nizanje narezanih slamic na vrvico in obročkov iz kartona na trak Na leseni kocki navita vrvica, ki pušča sled Valjarji, oviti v valovito lepenko Kartonaste statve Pretikanje volne skozi model žoge oz. kroga iz kartona Izdelovanje kroglic iz narejenega plastelina Lepljenje krogov na podlago Didakta 194 37 INTERAKTIVNA KNJIGA ZA URJENJE VEŠČIN ODPENJANJA IN ZAPENJANJA TER ŠTETJA Otrokom sem izdelala interaktivno knjigo za urjenje spretnosti fine moto- rike. Ker se mi je zdelo nesmiselno, da vse povežem v knjigo, sem raje izdelala posamezne »liste«, da so bili dostopni več otrokom istočasno. Vse je narejeno iz pralnega blaga. Vaza z rožami: * otrok uri zapenjanje gumbov o (vsak cvet se zapne na gumb), * otrok prešteva cvetove. * otrok poimenuje barve cvetov. Zadrge različnih barv in velikosti: * otrok odpenja in zapenja zadrge, * otrok poimenuje barve zadrge, * otrok prepozna dolžino o (večja/manjša zadrga). Prirejanje enakih likov: * otrok poveže enake like po obliki, * otrok poimenuje like, * otrok poimenuje barve likov, * otrok prešteva. Izdelovanje verige iz trakov: * otrok iz žepka vzame trak, ga za- takne in zapne o (ponavlja, dokler mu trakov ne zmanjka), * otrok prešteva trakove, * otrok poimenuje barve, * otrok niza trakove po določenem zaporedju barve o (navodila vzgojitelja). Odpenjanje in zapenjanje srajčke s pritiskači: * otrok odpne pritiskač in ga spet zapne. Pikapolonica: * otrok odpne zadrgo in poišče pike in nato zadrgo zapne, * otrok pike namesti na ježke. * otrok prešteva pike. Preštevanje do deset * otrok prešteje kroglice, * otrok prešteje bele pike na roži, * otrok prepozna število na desni roži. Deset prstov: * otrok prešteva prste. Copati za zavezovanje: * otrok uri zavezovanje in odvezo- vanje vezalk, * otrok poimenuje barve copat in vezalk. Obešanje perila s kljukicami: * otrok rokuje s kljukicami, * otrok prešteva kose prerila, * otrok poimenuje barve, * otrok pove, kam spada katero oblačilo. Nahrbtnik, v katerem je igra tri v vrsto: * otrok odpne nahrbtnik, v katerem so liki za igro tri v vrsto, * otrok poimenuje like, * otrok poimenuje barvo likov, * otrok prešteva do tri. Trak za zapenjanje likov: - otrok zapenja like po določeni barvi, - otrok poimenuje like, - otrok poimenuje barve, - otrok prešteva like. Otroci pri vsakodnevni igri z interak- tivno knjigo: Pomembno je, da otrokom vsakodnev- no ponudimo čimveč aktivnosti s tega področja. Otrokom je v tem obdobju fina motorika še zelo naporna, ker se mišice hitro utrudijo. Čeprav potrebu- jejo veliko potrpljenja in vztrajnosti, se splača potruditi in jim omogočiti čim več vzpodbud za razvoj motoričnih sposobnosti.