Izhaja vsak četrtek ■ Posamezna številka stane Din 1 ' 5 0 Celoletna naročnina Din 40’ — • Čekovni račun: ..Straža v viharju", Ljubljana, * St. 16.7^0 Ljubljana, 28. septembra 1939 ^ ^ Leto VI — Številka 3 Izdaja: Konzorcij ..Straže v viharju" (A. Tepež) • Urejuje: J. Matek Uredništvo in uprava: Ljubljana, Miklošičeva 5 • Tisk Jugoslov. tiskam: (J. Kramarič) Anton Martin Slomšek • naš vzor Ob Slomšekovem spominskem dnevu Izšli smo iz Konjic, slovenska dijaška Nadina, iz onih prelepih krajev, ki jih je blagoslavljala njegova roka, ki jih je objemala Negova ljubezen, ki jih je dvigal njegov po-tolažila njegova beseda in osrečevala "tegova molitev. Polni njegovega svetega ognja s°*o se vrnili na svoje domove, kjer se še vse-P°Vsod vidijo njegove stopinje, sledovi njenega dela in duha. ^Bliki naš vladika Kc obhajamo spcznin tvoje smrti, niso f°sne naše oči, ne, lica so nam žareča, srce *eSelo, ko smo v duhu zbrani okoli tvojega !>r°ba, kajti nam vstaja na obzorju nova zvez-Vodnica — Ti nepozabni naš veliki vladika, — ki nas popelje v srečnejšo bodočnost. V kmečki hiši na Slomu je tekla našemu gorniku zibelka. Vse svoje življenje je ostal *lvi delaven ud svojega naroda, veren sin svo-,e6a ljudstva. Ostal je skromen in preprost. h 0 °Znal je svoje ljudstvo, živel z njim in zanj, z ^ihn deliJ veselj in bridkost. Nobena gora ni previsoka, nobena pot preslaba, noben ^r°v prereven in prenizek. Rasel je med svo-11 Hnarodom. Kot velikan je še bolj občutil ^°nižanje in zapuščenost svojega ljudstva. ^°til se je težkega dela, dovršiti ga je mogel Sa|8o on, še on v trpljenju in bolečini Zvest pastir je skrbno čuval svojo čredo, v°dil jo po potih poštenja, svete vere in na-^°dne zavesti na božje pašnike večne resnice sreče. v«Hki naš vzgojitelj Hvaležni smo ti, da si živel med svojim ®ar°dom, poznal njegove bridkosti in potrebe, U“1 slednji utrip njegovega srca. Po očetovsko si skrbel za našo mladino, ti ** ustvaril naše prve nedeljske šole, ti si nam slovenske učne knjige, le ti si se brigal j* naše srednješolce in bogoslovce — že ta- r&t si gledal v njih kvas in bodočnost našega °du, našo srečo ali propast, naše vstajenje ali 8a>rt, ^ Dvignil si svoj ljubljeni narod, ga posvetil Prosvetlil ter ga pripravil za veliki dan ,egovega vstajenja. Veliki naš vzornik Kako bi mogli mi orisati tvoj popolni lik. Svojemu narodu si bil vse. A tvoj najdražji zaklad poleg molitve je bila slovenska beseda. »Ne bojte se,« si dvigal malodušne, »bodočnost je naša.« Kjerkoli si oznanjal vero v Boga, povsod si odkrival lepote in bogastva materinega jezika, navduševal in vžigal zanj, kakor si zanj gorel sam. Njegove besede veljajo tudi nam; »Prižgimo lučko slovenskega jezika! Ko bo že črna zemlja naša trupla krila, bo žlahtni sad slovenščina rodila.« Ni te moglo ponižati ali užaliti zahrbtno zasmehovanje. Ponosno in goreče si branil svoje slovenstvo: »Slovenka me je rodila, Slovenka me je dojila, naj me slovenščina hvaležnega sina ima!« Hvala ti, veliki naš videc in učitelj za te besede, še danes so prav tako potrebne kot pa tedaj. In mil Bodimo ponosni na to, da nam je naš Anton Martin Slomšek jasno začrtal pot, točno izdelal program, ki so ga potrdili največji sinovi našega naroda. Mi, mi gremo z jasnim čelom, s samozavestjo in trdno vero v boj za ideale in srečo našega rodu, kakor si nas ti — naš veliki vzornik — naučil in nam s svojim življenjem pokazal. Nas kličeš: »Slovensko krdelo, jaz kličem te — vstan.« Naša pot je samo ena, naprej za vzori Slomšekovimi. Naj se zavedajo vsi tisti, ki še danes v svoji zaslepljenosti skušajo ovirati mladi Slomšekov rod, naj se zavedajo vsi nasprotniki nalega slovenskega naroda, naj pridejo odkoderkoli: Če pa vihar kdaj prihrumi, objame našo domačijo, pripravljeni bodimo vsi, jeklenes stisnimo pesti, Naj zapojo nam svojo melodijo! Naj tuli okrog nas vihar, branili bomo sveto stvar, za ped — vmaknili se nikdarl Slomšekove drobtinice Dvojno pregreho dosedanje šole po Slovenskem sploh imajo, kateri vsaki moder in pošten mož lahko spozna in omiluje, ako ni slep. Prva pregreha je, da n i s o d o v o 1 j cerkvene; druga, da niso slovenske, kakršne bi imele biti. (Zgodnja Danica 1850.) Šola, cerkev in pa očetova hiša se morajo za roke držati. Kar se otrok od matere in očeta nauči, ima šola nadaljevati, in sveta cerkev izvršiti. To se pa le v enem in tistem jeziku po pravi pameti v domačih šolah zgodi. (Zgodnja Danica 1850.) Ali ni žalost, da imajo starši več skrbi za svoja teleta, za svoje pure in gosi kakor za svoje otroke, ki so stvarjeni po božji podobi. (Drobtinice 1948.) Pustite Slovencem dve reči, ki ste nam dragi kakor svetle oči: sveto katoliško vero in pa besedo materno. (Slomšek, 1. 1862.) Šola brez cerkve je ledenici podobna, v kateri prave svetlobe in nobene toplote ni. (Novice 1848.) Kdor svoj materni jezik zavrže ter ga pozabi in zapusti, je zmedenemu pijancu podoben, ki zlato v prah potepta in ne ve, koliko škode si dela. (Drobtinice 1849.) Ne moja, ne tvoja — ampak prava naj velja. (Slomšek 1847.) Katoličani malokatere države se tako skrbno brigajo za film kot prav katoliški Nizozemci. 2e pred 15 leti so na predlog katoličanov izglasovali v parlamentu zakon, s katerim so na Nizozemskem dovoljeni samo oni filmi, ki dobe dovoljenje državne cenzurne oblasti, iki tudi določa, kateri filmi so prepovedani mladini. Pri tej cenzuri so številno zastopani tudi katoličani, ki so prav v ta namen ustanovili »Katolioke Film Centrale«. Razen tega sodelovanja pri cenzuri so katoliški Nizozemci začeli z lastno filmsko produkcijo. Ustanovili so filmsko podjetje »Eidiphon«, vendar je maralo kmalu likvidirati. Vendar kljub temu še vedno odločilno vplivajo na nizozemsko filmsko produkcijo. Današnja številka vsebuje: A. M. Slomšek — naš vzor Ali ie „Zarja“ kat. društvo ali nit Usodni dnevi na Poljskem Nedeljske misli Denimo, da bi bili v nedeljo pri maši z mašno knjižico v roki in bi pazljivo ter pobožno sledili mašnemu besedilu. Občutili bi, kako oeje iz njega živa vera v Boga. neomajno zaupanje v božjo dobroto, prisrčna navezanost na božjo liišo. Iz vseh vrstic diha plemenito nadnaravno nastrojenje psalmistu. ki živi sicer na tem svetu, pa je s srcem, mislijo, z vsemi čustvi ves pri Bogu. Življenje se mu zdi lepo in vredno šele tedaj, če je popolnoma v službi Boga. V obhajilni pesmi zlije svoje misli in prepričanje v poziv: »Prinesite Gospodu durove ..., vrzite se pred njim na kolena, noseč okrasje za njegovo svetišče.« In pred evaogelijerh se'glasi podobno: »Razveselil sem se, ko so mi dejali: »Romajmo v Gospodovo svetišče.« Ko sledimo besedilu, nam pride misel: Ali smo zmožni te stavke, prisrčne in vdane navezanosti in i>olne žive neposrednosti, v molitvi napraviti za svoje? Res je, da se nam za hip vzbudijo čustvu, ob katerih nekaj podobnega začutimo. Toda to traja tako dolgo, dokler smo pri božji daritvi popolnoma zbrani in ko svet, ki nas obdaja, čisto molči s svojim šumom. Če pa gre skozi našo zavest vzporedno z molitvijo tudi misel na naše ostalo življenje, misli, dejanja, nazore, upanja in pričakovanja, misel na naše tovariše, prijatelje, ljudi, s katerimi delamo, se borimo, si nasprotujemo, misel na vse pisano in zapleteno vrvenje okrog nas, tedaj prav iz globine duše čutimo, kako nam življenje določuje drugačna komponenta od one, ki je vodila psalmista in mu narekovala stavke, ki jih čitamo n nedeljskem mašnem besedilu. In vendar vemo, du bi bilo življenje čisto drugačno, če bi bila vsa naša notranjost tako neposredno k Bogu obrnjena, kakor jo vidimo pri psalmistu. Kaj vse bi bilo na svetu drugače! Zdaj pa še mi včasih omahujemo, ko stojimo v boju in vihtimo za zdaj nevidne dokaze. S psalmistom bomo tudi mi molili: »Poplačaj, Gospod, one, ki te čakajo, da se izkaže resničnost tvojih prerokov.€ Usodni dnevi na Poljskem Poljaki so hodili skozi zgodovino prav isto trnjevo pot kot vsi Slovani. V zgodovino so stopili zadnji izmed slovanskih narodov, šele za kralja Mječislava, ki je prvi sprejel krščanstvo in za njim vsa dežela. Sin Boleslav Hrabri je ustvaril veliko državo med Baltskim morjem, Donavo, Labo in Dnjeprom. Njegovi nasledniki so se začeli boriti za poljski prestol, kar je državo od znotraj oslabilo. V tem času so se na poljsko ozemlje začeli v vedno večji meri priseljevati Nemci. Pod Kazimirjem Velikim (14. stol.) se je Poljska znova dvignila do nekdanje višine. Jagielonci (1386 do 1572) so ji pridružili še Litvansko. Pod Sigismundom II. je postala najmočnejša evropska država, ki je segala od Balta do Črnega morja in so se ji klanjali pruski knezi ter celo ruski carji. Merila je milijon kvadratnih kilometrov. Ko so Jagielonci izumrli, Poljska ni imela več močne roke. Moč plemstva je silno narasla. En šlahčičev »nie pazvvalam« je mogel porušiti vse sklepe in odloke. Poljska je postala plemiška republika, kajti kralj ni več zasedal prostola po dednem nasledstvu, marveč so ga plemiči volili kot nekakega predsednika. Pani so bili popolni gospodarji države. Gospodarsko življenje so prevzemali v svoje roke judje, ki se jih je vedno več naselilo na Poljskem. Zadnji podvig je Poljska doživela pod Janom Sobieskim. To žalostno dobo poljske zgdovine je vekovečil v svojih romanih Sinkievvicz, eden največjih literaitov, ki jih pozna slovstvena zgodovina. Pet delitev Poljske V bojih oslabljena Poljska je postala plen močnejših sosedov. L. 1772 so si Avstrija, Prusija in Rusija prvikrat razdelile Poljsko. Šlah-čiči so se zavedli izgubljene svobode in so začeli težke borbe za osvoboditev. Upori so bili zaman in 1. 1793 je prišlo do cJruge delitve Poljske. Po drugem uporu pa 1. 1795 do tretje delitve, ki je Poljsko docela izbrisala z zemljevida. Na prelomu 18. stol. jim je znova zablestela svetla zvezda upanja: Napoleon. Napoleon je padel in z njim je ugasnilo upanje. Dunajski kongres je Poljsko četrtič razkosal. »Varšavska kneževina«, ki jo je ustanovil'Napoleon, je postala »Poljsko kraljestvo« pod rusko krono. Še dvakrat je na Poljskem izbruhnila vstaja in še dvakrat je poljski narod padel nazaj v senco suženjstva. Poljaki so izgubili vse pravice in Rusi so izbrisali poljščino iz javnega življenja. L. 1918 je dalo Poljakom toliko zaželjeno svobodo, ki je trajala celih — dvajset let. V usodnem letu 1939 je Poljska doživela zadnjo delitev med boljševiško Rusijo in nacionalistično Nemčijo. Svobodna Poljska, iki je merila 388.600 kvadratnih kilometrov, je ponovno izbrisana z zemljevida. Poljska je neštetokrat padla, a je vedno vstala od mrtvih. Sedaj je zopet padla in ...? Poljska, mejnik in veliko Um.tče Poljski narod igra na severovzhodu isto vlogo kot Slovenci in Hrvati na jugovzhodu. Nahaja se na prelomnici dveh svetov Vzhoda in Zapada. Na poljskem ozemlju se srečata visoka zapadna in sovjetska vzhodna kultura. Na Poljskem se stikata dve povsem različni duševnosti: zapadna, umirjena in v strogo realnost usmerjena, ki ima svoje najgloblje korenine v krščanstvu — in vzhodna, ruskemu človeku lastna, globokemu misticizmu predana duševnost, ki neprestano niha med najbolj oddaljenimi skrajnostmi človeškega bitja. Poljska je že od nekdaj križišče teženj zapad-nih in vzhodnih velesil. Na njenem ozemlju se skozi vsa stoletja njene nacionalne zgodovine sečejo interesi Rusije, Prusije in Avstrije (sedanjega tretjega rajha). Ona je bila pod., po kateri je mislil boljševizem vdreti v Evropo. In Poljska je danes tisto mesto, kjer sta si podala roke najhujša ekstrema sodobne Evrope, ki sta oba prelomila s krščansko tradicijo, iz katere je Evropa vzrasla. To sta: »boljševizem tretje internacionale in tretji boljševizem brez internacionale«. Zanjo veljajo one zgodovinske besede iz evangelija: »In tisto uro sta si Pilat in Herod postala prijaltelja«. Danes pa je postala Poljska posebno važna, ker so v krog držav, ki se zanjo »interesirajo«, vstopili tudi Angleži in' Francozi. Štiri evropske velesile so bile in so še živo zainteresirane na obstoju poljske države. Franciji in Angliji je služila kot veriga v njunem obkoljevalnem bloku in kot protiutež proti premočni sosedi. Nemčija tudi z njenim porazom ni hotela le nasititi svojih nacionalnih teženj, marveč je po njej hotela priti do žitnic in do prevažnih petrolejskih vrelcev. Rusiji pa je z osvojitvijo velikega dela poljskega ozemlja na stežaj odprta pot v osrčje Evrope. Po njej naj bi boljševizem šel na svoj zmagoslavni pohod po Evropi. Še ena velesila je, ki je tudi idejno zainteresirana na obstoju poljske države. To je katolicizem. Dve tisočletji butajo vanj sovražniki bodisi pod krinlko Nerona, protestantizma, boljševizma in modernega poganstva. Pa vendarle stoji trdno. Tudi ob tej katastrofi poljskega naroda, ki je bil žarišče katolicizma na severu, bo obstal trdno, kakor v vseh viharjih. Cerkev v novi Španiji V svoji palači v Toledu, ki se ji še poznajo sledovi državljanske vojne, ije sprejel kardinal, primas Španije in toileški nadškof Goma y Thomas dopisnika londonskega katoliškega tednika »The Tablet« in se z njim razgovarjal o razmerah Cerkve v novi Španiji. Na dopisnikovo vprašanje, kako bodo popravili škodo, ki so . jo španski Cerkvi republikanci gmotno prizadejali, je odgovoril nadškof: »Ta problem je najvažnejši in najtežavnejši ter nam povzroča največ skrbi gmotno kakor tudi osebno. Španijo. V členu 5 pravi: »Obnovitev se bo izvršila v petih etapah: a) Obnovitev zgodovinsko važnih spomenikov. b) Obnovitev cerkvenih poslopij. Generalisimus je to tudi pozneje v svojih govorih potrdil. Dela na katedrali v Teruelu se bližajo koncu. Stroške nosi država. Kako bo Cerkev nadomestila duhovništvo? (Pri tem vprašanju je legla na obraz skoro 70 letnega starčka žalost, pravi dopisnik.) Število onih duhovnikov, ki so bili umorjeni, je že dalje časa znano. Pa tudi od preostalih duhovnikov je mnogo takih, ki so zaradi prestane groze nesposobni za dušnopastirsko službo. Oni so kotnaj še senca svojega prejšnjega življenja. Pod mojim vodstvom se je ustanovil poseben odbor, katerega nalaga je, da preostale duhovnike tako razporedi, da bodo vse dieceze imele dovolj duhovnikov. Kako je z duhovniškim naraščajem? Temu vprašanju posvečam največ pažnje. Že trideset let svojega duhovništva vzgajam duhovnike. Najlepša leta mojega življenja so tekla, ko sem bil 10 let rektor bogoslovja v Taragoni. Kljub finančnim težavam se Cerkev ne more pritoževati, da bi ibilo v zadnjih 50 le tih pomanjkanje duhovniškega naraščaja. Se veda je v republikanski dobi zaradi sovraz nega zadržanja države do Cerkve in zarad* protiverskih zakonov začelo padati število duhovniškega naraščaja. Vendar se nam ka žejo razveseljivi pojavi, da se tudi to boljša-Tako je v Toledu in tudi drugod število boi0 slovcev zelo poskočilo. Lokalna, pokrajinsk* oblastva in korporacije so celo razpisale s*1 pendije za bogoslovce. Ali bo Cerkev ustanovila kat. univerzo? To je največja želja španskega episkopat*1 Upam, da država, ki ji je mnogo na tem, se obnovi duhovno življenje španskega narO' da, ne bo odklonila pomoči Cerkvi, če bo t* skušala ustanoviti svojo univerzo. V nadaljnjem razgovoru je dopisnik vpraš^ kardinala, kakšni so zunanji ideološki vpl>vl na novo Španijo. Na to vprašanje je kardin^ odgovoril, da v Španiji ne obstoja nikaka sl' stematična propaganda za rasizem. Špansk1 narod črpa moči za svoje obnovitveno delo lZ svoje stoletne katoliške tradicije. Obnovit^ Španije bo le tedaj mogoča, če bo špansk1 narod črpal moči samo iz svoje stoletne kato' liške tradicije. Vendar je trenutno prva naloga Cerkve v Španiji, na kak način pomagati onim, ki so v državljanski vojni zgubili vse svoje premoženje. Na več krajih je med verniki duh prave solidarnosti in bogatejši lajšajo gorje ubogim. Pozidati vse razrušene cerkve, kapele, samostane in druga cerkvena poslopja, ki so jih republikanci uničili, pa bo delo večih let. Država je izjavila, da bo pomagala obnavljati razrušene cerkve. Vladni dekret z dne 11. junija 1938 določa obnovitveni načrt za vso Prava domovinska ljubezen »Signo«, list španske katoliške mladine, ima poseben kotiček za dogmatična in moralna vprašanja. V eni številki prinaša odgovor ena vprašanje: »Ali smem trditi, da domoljubje ukazuje Bog?« Odgovor je bil: »Jasno da!« Nato sledi: »Domoljubje je zapovedala kot obveznost četrta božja zapoved. Posebno ljubezen, hvaležnost in naklonjenost dolgujemo ,očetu, materi, bratom in sestram, sploh vsem članom lastne družine, posebno še zaradi posebnih dobrot,