MLADI SO NAJBOLJ VNETI BOJEVNIKI ZA OKOLJE Misli globalno - deluj lokalno Kot je zapisala Andreja Omahen iz 8. B OŠ Louis Adamič, morda marsikdo, ki se pelje po Adamičevi in se mu pogled ustavi na stari šoli, po-misli, ali se v njej sploh kaj dogaja. Andreja pa z zadošče-njem ugotavlja, da so učitelji in učenci marsikaj spremenili, tako tudi naravoslovne dneve. Veliko zahvalo izreka g. Arta-čevi. ki je dijake opogumljala in je bila na koncu z njihovim delom tudi zadovoljna. Želeli smo narediti nekaj po-sebnega, boljšega. piše Andre-ja. Odločili so se za naravoslov-ni dan v treh delih. Ker so majhna šola z le dvema osmi-ma razredoma, se med seboj dobro poznajo in tudi pri učite-ljih vedno najdejo pomoč. Na-ravoslovne dneve so posvetili varstvu okolja pod geslom »Misli globalno-deluj lokalno«. Vsak učenec se je odločil za temo, ki ga je najbolj zanimala in tako je iz obeh razredov na-stalo osem tematskih skupin. Fotografi so pod vodstvom g. Mejača fotografirali divja odlagališča, ki sta jih Grosup-Ije in njegova bližrvja okolica polna. Ceprav so bili sprva si-cer namenjeni fotografirati najlepše dele Grosuplja, jih je dejstvo, da ima vsaka medalja dve plati, pripeljalo tako daleč, piše Andreja. da so na koncu ob svojih odkritjih ogorčeni sploh pozabili, da je kje še kakšna lepa stvar. Zadryi dan so izdelali fotografije, ki so do-kazovale, v kakšnem okolju ži-vimo. Njihova ugotovitev: »Center Grosuplja ni tako nes-nažen kot je okolica. Zato učenci opozarjamo, da vsak, ki okolje onesnažuje, vsaj malo premisli, kam bo odpeljal od-padke in neuporaben štedil-nik, pregoren televizor .. .. Pojdite samo v najbližji gozd. Že samo tam bi lahko nabrali odpadkov za celo skladišče! Akvarij iz odpadkov Kemiki, matematiki in fiziki so se ukvarjali z vse bolj ones-naženo in osiromašeno Grosu-peljščico. Vas smem vprašati, kje operete svoj avto, opomi-nja Andreja v svojem prispev-ku. UOenci so izmerili kislost vode, hitrost pretoka, naredili slike prereza struge in širine vode. Ugotovili so, da se Gro-supeljščica spreminja v nad-vse umazan potok, ne pa v re-ko, ki bi nam bila lahko v po-nos. Ptice zagotovo ne bodo gnezdile na smetišču in ribe nočejo plavati v bencinu, opo-zarjajo dijaki. Likovniki so pod vodstvom g. Benedik ustvarjali v šoli. Iz odpadnih steklenic so napravi-li prave mojstrovine. Očitno je vsako stvar s pridnimi rokami mogoče dobro izkoristiti, če je poleg le malo domišljije in do-bre volje. Naredili so akvarij, ki je zgovorno pričal o naši se-danjosti: reka, riba, pločevin-ke, papirčki... Bo katero živo bitje preživelo v tej nesnagi, se sprašujejo otroci. Na koncu so likovniki predlagali, naj bi v kraju namestili več zabojni-kov za različne vrste od-padkov. Biologi so s pomočjo g. Pla-ninšek raziskovali vpliv regu-lacije rek na življenje v njih in iskali lišaje, ki so zgovorni pri-čevalci onesnaženosti zraka. Da ne boste mislili, da je Gro-suplje čisto, piše Andreja Omahen in se sprašuje, ali bi Grosupeljčanom padla krona z glave, če bi šli kdaj pa kdaj peš do trgovine namesto z av-tomobilom. Marsikaj bi bilo potem tudi z zrakom, ki ga di-hamo, drugače. Biologi so zad-nji dan naravoslovnih dnevov pripravili razstavo tistega, kar je še ostalo v naših vodah. Po-gled na nekaj žalostno premi-kajočih se bitij, ki so plavala v vodi, je bil vse prej kot vesel! Spremenimo ta svet! Literati so svoja mesta zav-zeli v kr\jižnici, kjer jim je po- magala ga. Križmanova. Od-pravili pa so se tudi na teren. Napravili so anketo o uporabi ekoloških čistil in v angleških revijah prebirali, kaj počne na polju varovanja okolja mladi-na drugje po svetu. Nastali sta celo dve čudoviti pesmici v an-gleščini. Njun pomen je bil ja-sen: morali bomo spremeniti svet okoli nas, če bomo hoteli živeti! Zato so tudi sami zavi-hali rokave in napisali nekaj pisem občinski upravi, ki tudi ni čisto nedolžna pri tem, da živimo v okolju, kakršno pač je. Upajmo, da so prišla v pra-ve roke. Medtem je spet druge učen-ce privabila čistilna naprava in tretje kanalizacija. Ogledali so si načrte, ugotavljali, koliko hiš je priključenih in koliko onesnaženih voda še vedno pride v reko. Nihče ni mogel ploskati, ko smo poslušalil nji-hovo poročilo, pravi Andreja. Pa bi še radi v Evropo! Čistil pa nikjer Ostala so še čistila. Tudi v tej skupini so učenci delali po-vsem samostojno. Obiskali so trgovine v Grosuplju in morali ugotoviti, da je čistil brez fos-fatov, ki manj onesnažujejo okolje, dosti premalo pa tudi predraga so. Nekaj učencev si je ogledalo tudi ljubljansko razstavo čistil, mary nevarnih okolju, a so se vrnili hudo razo-čarani, češ da jih je mogoče dobiti le prek posrednikov iz tiyine. Rezultati našega dela med naravoslovnimi dnevi res niso izumiteljski, na koncu piše An-dreja Omahen iz 8. B, so pa potrdili, da živimo v svetu, ki ni posejan z rožicami, pač pa z našimi odpadki. Zahvaljuje se ravnatelju g. Gabrjjelu in r\jegovi pomočnici ge. Zitniko-vi, ki je njihovo delo ne le pod-prla, ampak ga tudi z veseljem opazovala. Učenci sedmega razreda bodo nadaljevali dru-go leto s podobno nalogo, An-dreja pa je prepričana, da je vsak od letošnjih udeležencev odnesel vsaj delček tega, okoli česar so se trudili. Nam pa kli-če - mi mladi bomo dobili sa-mo tisto, kar nam boste vi za-pustili in tako mi kakor vi tega, kar nam je dala narava, ne bo-mo odnesli s seboj v grob! Ve-liko je že ran, vendar upajo, da jih bodo znali pokrpati, saj bo-do to dobili nihovi otroci. Od nas je odvisno, ali bodo živeli na čisti zemlji ali na smeteh! Tako je, Andreja: Naj vaši klici naletijo na čim več odprtih ušes!