Ob zasedanju banskega sveta V ponedeljek se je začelo zasedanje banskegasveta. Vsako leto se pred tem forumom podaja tudi poročilo o stanju ljudskega šolstva in učiteljstva v iSloveniji. Zelo izčrpnim in objektivnim poročilom pa sledijo razprave o učiteljstvu, ki niso vedno pokazale objektivnega gledanja na naš stan, in smo imeli tudi v našem glasilu žc priliko pokazati na napačno ocenjevanje učiteljstva in njegovega dela med narodom. Prav iz tega razloga smatramo za potrebno ob zasedanju banskcga sveta naglasiti nekaj načelnih pogledov, ki naj bi se na vseh odločujočih mestih p.rvenstveno upoštevali. Solo jfc iz stvarnih vidikov treba smatrati in tudi vrednotiti kot najvažnejšo kulturno institucijo, ki se ne sme in tudi ne more podrejati interesom posameznikov, marveč mora služiti vscmu narodu kot osnovni temelj vse narodnc izobrazbe in kulture. Učiteljstvo, ki je edini in pravi predstavnik šole, je z vsem svojim požrtvovalnim in napornim delom v šoli in med narodom dokazalo, da zasluži ofojektivnega prcsojanja in vrednotenja sebe in svojega dela. Učiteljsko delo je z dncva v dan težavnejše spričo nesigurnasti gmotnega položaja in nestalnosti na službenem mestu. Kdor upoštcva vse to, bo prišel do nespornih zaključkov, da smo upravičeni postaviti zahtevo po objektivnosti pri presojanju učitelja in njegovega dela. Učiteljstvu so se izven šole nalagalc v preteklosti, pa tudi danes se tako postopa, najirazličnejše naloge, ki jih je moralo izvršiti. Nihče pa ni poskrbel za podporo in tudi popolno zaščito, ki bi jo moralo pri izvrševanju teh nalog imeti. Težkoče so nastajalc med Ijudstvom, kritike so se pojavljale na raznih mestih, in prav tc mnogc izkušnje nam narekujejo poudarek, da bi moral ves državni in avtonomni aparat skrbeti za to, da bi imelo učiteljstvo povsod in ab vsaki priliki podporo za svoje delo. Tudi bi bilo potrebno utrjcvati njcgovo avtoriteto. To bi se dalo doseči v prvi vrsti s preprečevanjem raznih premeščanj, preganjanj, razrešitev in degradacij. Vse to namreč neverjetno ruši učiteljevo avtoriteto med ljudstvom, in nič čudnega ni, če se marsikje ne kažejo oni vidni uspehi "dela, ki bi jih bilo pričakovati. Učiteljstvo more namreč črpati energije za svoje naporno delo iz spoznanja, da se vse prizadevanje pravično ocenjuje, da se priznava važnost dela, in da se pred vsem objektivno ocenjuje delo in uspehi ter da se pri tem upošteva tudi socialna družbena sredina v kateri učiteljstvo dela. Z vso požrtvovalnostjo bo šel na delo in ne bo se strašil niti najtežjih nalog, vsakdo, ki bo moralno močno oborožen, ker bo nosil v sebi zavest sigurnosti, da je zaščiten pred krivicami in preganjanji. S tako zavestjo bi moralo biti oboroženo učiteljstvo, ki prav v sedanjih časih stoji pred silno težkimi in važnimi nalogami. V največji meri bi ga ščitila zavest stalnosti na službenem mestu in zato smatramo, da bi bila naloga takega foruma kot je banski svet, da se zavzema za praktično učiteljsko stalnost in to vse dotlej', dokler nc dobimo zakonite stalnosti. Zelo dobro in hvale vredno bi bilo če bi se ob priliki razprave v banskem svetu pretresala tudi socialna zaščita učiteljstva. Koliko učitcljev in učiteljic je primoranih stanovati v nehigienskih stanovanjih in poučevati v nezdravih, vlažnih in mračnih učilnicah. Mnogo je šolskih poslopij, ki ne ustrezajo več današnjim zahtevam šole, a učiteljstvo mora v njih poučevati — v njih stanovati, Tudi to jc važno vprašanje, ki učiteljstvo prav tako demoralizira in mu jemlje vero v pravičnost kot razne premestitve, razrcšitve in degradacije. Naš materialni položaj jc obupen. Prezadolženost nas tarc mnoge, predvsem pa učitelje /, otroki. Borba za goli obstanek absorbira mnoge sile, ki bi se dalc koristneje uporabiti v dobrobit naroda. Tudi v tem pogledu bi bila bescda v našo korist priznanje tega težkega položaja, v katerega smo zašli zaradi stalno naraščajočc dra^ginjc. Že pred nastopom naglega dviganja cen prav vscm živIjenjskim potrebščinam niso naše plače več dcsegale življenjskega minimuma, danes pa je stanje že tako, da se zaskrbljeni sprašujemo, ali je naš življenjski obstoi v takih razmerah sploh še mogoč. Naredili smo vse, kar ie v naši moči, postavili smo svoje nujnc zahteve in v tem položaiu upravičeno pričakujemo moralne opore tudi v banskem svetu. Prepričani smo, da bo učiteljstvo tudi letos v ospredju debate, zato še posebej naglašamo, da je treba v našem stanu gledati učitelje in vzgojitelje mladine in ne pripadnikc te ali one stranke. Ceno človeku dajejo namreč le one lastnosti, ki tvorijo osnovo njegovega značaja in le s tega vidika in z vidika stvarnega dela jc treba ocenjevati učiteljstvo.