n!u, k 8.1 j. I. Slovensko uČiteljstvo za dosledno slovensko kulturno politiko in demokratizacijo šolstva. — Načelno stalisče napram šolskemu zakonu. — Odklonitev centralizacije in unifikacije šolstva. — Protest proti demagoškemu izrabljanju zakonskega projekta o ljudskih šolah za hujskanje proti učiteljstvu in šoli. II. Slovensko učiteljstvo za velikopotezno rešitev vprašanja uditeljske šolske izobrazbe. — Za ukinitev učiteljišč in za ustanovitev središnjega zavoda za izobrazbo učiteljstva v Ljubljani s svobodno organizacijo visoke šole. — Stališče do višje pedagoške šole v Zagrebu in Beogradu. III. Razčiščenje razmerja Pov. UJU — Ljubljana do centrale UJU. — Slovensko učiteljstvo odločno vstraja na široko samoupravni, federativni ureditvi organizacije. IV. Širji sosvet za sodelovanje s srednješolskim uciteljstvom in zbližanje uciteljev vseh kategorij. V. Protest proti izrabljanju čl. 71. uradniškega zakona. i. PROJEKT ŠOLSKEGA ZAKONA. Naše načleno stolišče in naš odgovor na napade. Slovensko učiteljstvo, organizirano v UJU, je izza stanovskega pokreta hodilo svo* jo ravno pot v izva.janju načela, da se mora v svojih zahtevah in svojem programu vedno opirati na l.judstvo in iskati moralno hrbte« nico v svo.jfi stancvski borbi v soskladu svos jih interesov z občim narodnim interesom, ki mu mora biti vsele.j in v vsakem sluča.ju sus prema lex. Dosledno smo zavračali vse tesne vidike v zasledovanju svojih zahtev in koristi in tudi pri preso.janju pojektov šolskega zas kona smo se predvsem vprašali, ali odgovars jajo potrebam našega ljudstva in slovenskega šolstva. Dasi so nam razni pi-ojekti šolskega zas kiona obetali marsikatere dragocenf gmotne in pravne dobrine, za katere se je učiteljstvo od nekdaj borilo, smo dosedanje projekte nsčelno zavračali kot preveč centralistične v svo.ji osncvi in premalo demokratične. Izrekli smo se proti unifikaciji šolstva in zahtevali okviren zakon, ki bi dopuščal špecialne dos ločbe in uredbe za posamezne poikrajine. Bili smo v zastopanju interesov slcvenskega šol« stva in njegovih posebnih zahtev in potreb v mejah, ki nam jih dopušča skupna organiza* cija, doslednejši kot politične stranke, ki imajo avtonomijo Slovenije v svojem pros grsmu in to kljub žalostnim izkušnjam v preteklosti in sramotnemu dejstvu, da je slo« venski gospodar rezal učiteljstvu vedno naj* slabši kruh. Slorvensko učiteljstvo se naroda ne boji, računa nasprotno, da najde v njem cpciro irt in mu bo ta vračal zvestobo )za zves stobo. V času, ko nimamo Slovenci noibenega skupnega kulturno in narodnopolitičnega pro« grama, obveznega za vse stranke, ko politič« ne stranke niti ne čutijo sramotnosti tega za narod lusodnega dejstva, vršimo naravnost historično nalogo, ko združujemo v svoji ors ganizaciji slovensko učiteljstvo vseh političs nih smeri in nazirani in se skupno borimo za koristi našega šolstva in soodločevanje na« roda v šolskih zadevah. Naša barbenost ima svofje meje samo v ozirih n.a različno polis tično pripadnost članstva in v pravilnem oces njevanju politične moči stan. organizacije. Zavedamo se, da niti z eno svo.jo zshtevo ne diramo v interese in neoporečne pravice ljud* stva in da nimamo v svojem programu nič, česar ne bi lahko zagovarjali pred n.jim. Politični javnostii je dobro znano, da slo« vensko učiteljstvo v nobenetn vprašanju ni taikio edino, kot v zadevi veronauka in da si vse prej želi kot kulturnega boja. Takih namenov pa se tudi ne sme očltati onemu delu srbskega učiteljstva, ki želi veronauk obdržati v svojih rokah, saj si tudi strogo katoliško učitel.jstvo v državah, kjer mu je poverjen verski pouk, ne bo pustilo tega vzeti brez protesta — baš zato, ker ga sma« tra kot središnji vzgojni predmet. Nihče nam tudi ne sme očitati, da si že« limo ureditve stanovanjskega vprašam.ja, ker ne iščemo pri tem kakih gmotnih koristi na rovaš ljudstva, ampak ureditev nekega socis alnega zla, ki tudi v vzgojnein in moralnem pogledu povzroča mnogo škode. Enako nam nihče ne moire odrekati pravice, da se z vso odločnostjo borimo za eksistenčne pogoje stanu, ker je to končno naloga vsake stanovs ske organizacije in ker je to pogo.j za naše uspešno vzgojno dela. Zato z ogorčenjem zavračamo napade na UJU, ki imajo očiten namen vreči senco na slovensko učiteljstvo, ga delati pred ljud« stvom soodgovornega za vladni projekt šol< skega zakona, izrabiti ta projekt, da se v ljudstvu zbudi mržnja do šole in učitel.jstva in s prosto špekulacijo na nepoučenost čita« teljev in pristašev naprtiti nam, za kar no« sijo pred celim svetom odgavornost vlada in v njej zastopane stranke. Obžalujiemo, da se 'talko važna zadeva kot je šolski zakoin, obravnava od n.eikaterih odgovornih činiteljev s takega moralno maj* hnega stališčai. II. NAŠE PROGRAMATIČNE ZAHTEVE GLEDE UČITELJSKE ŠOLSKE IZOBRAZBE. iPrcblem Bolske izobrazh. naštga nara^ ščaja ss da resno in tcmeljito cbravnavati le na osnovi poznanja kulturnih in socialnih raz= mer in potreb našega naroda in nalog, ki jih vršita ali bi jih morala vršiti ljudska šola in njeno učitel.jstvo. Komur so tc razmere in nalo-gc tu.je, i.t za vstop vscga učiteljstva v UJU, !kar je slovensjko učiteljstvo izza sta* novsktiga pclkreta dosledno zahtevajo in je v tem smislu tudi delalo. IV. SODELOVANJE NAŠE ORGANIZACIJE S SREDNJEŠOLSKIM UČITELJSTVOM. Širji sosvet pozdravlja inicijativo sloven« ske sekcije profosorskega društva, ki jo po posebnem odpcslanstvu izrazilo> poverjenlj štvu svojo željo po zbližanju in sodelovanju srednjienšolskih profescTjev z 1'judslklošojl* skim učitsljstviom in razvilo v sikladu z našim programom svoje programatično stališče gle« de potrebe 'Organske izgradnje vscga šolstva in skupnega vzgojnega dela vsega učiteljstva. Povcrjeništvu daje poioblastilo za nadaljnje korake v tej srmeTi. V. OBSODBA PREMESTJITEV PO ČL. 71. Z ozirom na ponavljajoče se slučaje od« daj in stalne namestitve službenih mest p'o čl. 71. brez vsake očitne službene potrebe, protestira. širši sosvet proti tej praksi pro> svetne uprave in opczarja na neizogibne ikvarne posledice za šolstvo'. Obsoja tovariše, Iki skušajo na ta načln priti do boljšefia službcnega mesta, ker je s stališča stanovsfke moraie in zavesti tak po« stopck absoilutno niedopusten. Apelkamo na zavednost člamstva in luigo* tavljamo, da je največ od n}ega odvisno, da se uporaba člena 71. na sendanji način one« mogoči, društva pa piozivljamo, da v bodoče proti članom, ki se pregreše v tem pogkdu, izvajajo odločne konsnekvence.