URN_NBN_SI_DOC-N5TFM85W

302 Šolska kronika • zbornik • 2 • 2006 UDK 37.018.2:374(497.4 Primorska)”1922/1943” 1.01 Izvirni znanstveni članek Prejeto: 23. 6. 2005 Ingrid Fatur* Ideološka vzgoja v šoli in mladinskih organizacijah med italijansko okupacijo Primorske Ideological education at schools and youth organisations during the Italian occupation of the Primorska region Izvleček Z ideološko vzgojo si je fašistična Italija prizadevala za razvoj patriotskih čustev in stališč o večvrednosti italijanske rase, militaristično in imperialistično usmer- jenost ter kult vodje. Z njo je želela vzgojiti discipliniranega patriota, ki bi bil v imenu domovine in duceja pripravljen na vse žrtve. Fašistične ideje, ki so med drugim zahtevale zlitje malih narodov z ‘velikimi civilizacijami’, se primorskega ljudstva niso mogle dotakniti, saj bi to pomenilo za- nikanje lastnega naroda. Ideološka vzgo- ja je zato predstavljala predvsem dodatno raznarodovanje. Kljub temu so si italijan- ske šolske oblasti z vsebino učnih knjig, os- ebnostjo italijanskega učitelja, materialno ideologijo (kulturo šole) in dejavnostjo mladinskih organizacij, prizadevale vzgo- jiti slovenske otroke v fašistične osebnosti. Abstract By way of ideological education, under Fascism Italy tried to develop patriotic emo- tions and views about the superior value of Italian people, as well as about militarism, imperialism and the cult of the leader. Italy wanted to raise highly disciplined patriots willing to sacrifice everything in the name of the home country and the Duce. The fascist ideas which, among others, claimed that small nations should merge with the ‘great civilisations’, could not appeal to the Slovenians living in the Primorska region. Had they accepted these concepts they would have negated their own nation. Ide- ological education is therefore a form of systematic assimilation. The Italian school authorities tried to raise Slovenian chil- dren in the fascist spirit by means of school books, Italian teachers, school culture and the activities of the youth organisation. * univ. dipl. pedagoginja in prof. sociologije, OŠ Antona Žnideršiča, Ilirska Bistrica. Ideologija V širokem smislu je ideologija sistem idej kot oblika družbene zavesti. Ožje po- meni sistem vrednot in kategorij svetovnega nazora. Ideološki aparati države (IAD) so specializirane družbene institucije. Za razliko od represivnih aparatov države, ki delujejo pretežno s silo, delujejo IAD pretežno z vladajočo ideologijo. Sem spadajo cerkve, šola, družina, pravne institucije, politične stranke, sindikati, množični mediji… Tako represivni kot ideološki aparati države imajo vlogo družbene reprodukcije. Med

RkJQdWJsaXNoZXIy