KOLUMNA | 2022 | št. 6 | VZGOJA & IZOBRAŽEVANJE 49 SOČUTJE ZA DRUGAČNO ŠOLO Dr. Dušan Rutar Compassion for a Different School F ilozofski uvod v razumevanje sočutja in so čutne šole je mor- da zahteven, vendar na mestu, zato začenjamo z Emmanuelom Lévinasom, filozofom etike, ki trdi, da je izvirno življenje sre ča, zato je trpljenje njen neuspeh (Uljeé, 2020: 123). Sočutje pa je tisto, s katerim drug drugemu lajšamo trpljenje. A pojdimo lepo vrsti. Že davnega leta 1996 je Jacques De- lors predstavil poro čilo za Unescovo Mednarodno komisijo za izobraževanje za enaindvajseto stoletje, v katerem so predstavljeni štirje stebri izobraže- vanja: učiti se vedeti; u čiti se delati; učiti se biti in – kar je bistveno – u čiti se živeti skupaj. Danes je vnovi č čas za razmislek o četrtem stebru njego- vega poro čila, saj smo že globoko v 21. stoletju, so čutna šola, ki je drugo ime za četrti steber, pa stoji, kolikor sploh obstaja, na trhlih temeljih. Vsak človek je zase bolj ali manj prepričan, da ve, kaj je empatija, da ve, kaj je so čutje, da je zmožen tako enega kot drugega. Podobno vsakdo ve, da je treba za kakovost življenja drugih, za njihovo dobrobit ali bla- gostanje tudi kaj narediti, ne le čutiti z njimi. Redki pa vedo, da obstaja zna- nost o so čutju, ki sega dale č onkraj spontanih prepričanj in mnenj. Skoraj standardna in prevladujo ča definicija sočutja je z manjšimi va- riacijami tale: močan občutek naklo- njenosti in žalosti zaradi trpljenja ali smole drugih ljudi, ki ga spremlja želja po pomoči. Psihološko in morda eksistencialno lahko so čutje razumemo tudi kot: »/…/ ponižnost, ki izhaja iz introspekcije (ki nikakor ni »bi čanje« samega sebe) in odpira vrata osebnemu in kolektivne- mu so čutju, oboje pa je nepogrešljivo za pristne medosebne povezave, za človeka« (Walther, 2020: 119). Tudi Schopenhauer utemelji so čutje na zmanjševanju trpljenja drugega: »/…/ neposredno sodelovanje [un- mittelbare Teilnahme], neodvisno od vseh prikritih pomislekov, predvsem pri trpljenju drugega in s tem pri nje- govem prepre čevanju ali odpravljanju; kajti vse zadovoljstvo, blagostanje (well-being) in sre ča sestojijo iz tega /…/« (Cartwright, 2010: 142). So čutje je zanj neposredno zasledovanje blagostanja drugega in delovanje z namenom njegovega pove čevanja (prav tam). Sodobni avtorji, ki preu čujejo člo- vekovo zmožnost za so čutje, zato vztrajno ponavljajo, da ne smemo po- zabiti preteklih spoznanj ter so čutja razumeti preozko in preve č psiholo- ško. Tako Cartwright zapiše, da je že Schopenhauer posredno »priznal«, da nas so čutje veže na življenje in na svet, v katerem nas je evolucijska dediščina obdarila z voljo do obstoja (prav tam: 152). Paul Gilbert, profesor klini čne psiho- logije na University of Derby, pa iz- recno poudarja: »Brez ukoreninjenja sočutja v evolucijski in kontekstualni znanosti smo lahko na koncu naivni in ohlapni z jezikom ter ena čimo sočutje s stvarmi, kot so ljubezen, pri- jaznost, dobra volja in naklonjenost do drugih. To so lahko na čini so čutja, vendar niso so čutje samo. V središ ču sočutja so pogum, da prepoznamo vzroke trpljenja – zlasti našo temno stran –, predanost pridobivanju mod- rosti za razumevanje načinov, kako lajšati in preprečevati trpljenje, ter odlo čenost, da ukrepamo.« (Gilbert, 2009, 2020: 9–10) Evolucijska psihologija je doslej postregla s številnimi spoznanji o po- menu vedenja, ki ga ozna čuje beseda sočutje. Tako so med drugim raziskave pokazale, da t. i. smiselno oz. po- mena polno (angl. meaningful) povezovanje z drugimi ljudmi izboljšuje telesno in psihi čno blagostanje posameznika (angl. well-being) (Walther, 2020: 44). Maurice Irfan Coles, urednik knjige Towards the Compassionate School (2015), pa povezuje poslanstvo so čut- ne šole tudi z duhovnostjo: »Lahko rečemo, da brez so čutja ni duhovnos- ti. Enako lahko trdimo, da brez du- hovnosti so čutje ne bi obstajalo, saj sočutje tvori temelj duhovnih praks. Sočutje in duhovnost sta prepletena in integralna.« (Younger, 2017: 181) Kako torej razumeti sočutje v šoli in kako ga udejanjati v praksi? Čemu sploh sočutna šola? Odgovor na zapisano vprašanje je morda najbolje zasnovati s pomo čjo revolucionarnega filozofskega vpog- leda v naravo srečevanj med ljudi, ki jo Emmanuel Lévinas na kratko predstavi takole: drugi človek je za nas univerzum skrivnosti, je Drugi, ki terja od nas etično odgovornost in posebno držo, strnjeno v sporo čilo: »Ne poškoduj me!« Raziskave pomena, vloge in funkcije učenja sočutja v šolah in na delovnih mestih nesporno dokazujejo, da ima sočutje zelo pomembno vlogo pri oblikovanju medsebojnih odnosov in vzdušja med ljudmi. Skupina avtorjev v članku z naslovom Exploring the link between compassion and tea- cher work engagement (Preu čevanje  Dr. Dušan Rutar KOLUMNA VZGOJA & IZOBRAŽEVANJE 50 povezave med so čutjem in delovno zavzetostjo u čiteljev) takole povzema rezultate svoje raziskave: »Preučevanje so čutja na delovnem mestu se morda zdi čudno znotraj sodobne tekmovalne in individua- listične družbe; rezultati te študije dokazujejo, da je obstoj so čutja v rutinskem delovnem okolju šole po- memben predvsem zato, ker predsta- vlja tisto plat u čiteljevih izkušenj na delovnem mestu, ki greje srce. Ta štu- dija postavlja nov mejnik glede vloge sočutja v šolskem okolju in ponuja nove vpoglede v pomen vgrajevanja sočutja v tkivo u čiteljevega dela«. (Eldor, Liat, Shoshani, Anat, 2016: 134) Zakaj torej sočutna šola? Odgovor: Kako se lahko u čenci bolje pripravijo na prihodnost v svetu, v katerem je toliko negotovosti?! Stres in tesnoba, ki ju povzroča negotova prihodnost, namreč vse mo čneje vplivata na duševno zdravje in blagostanje (wel- l-being) učencev, staršev in strokov- njakov (Mistry, 2020: 511). Sočutna šola torej nikakor ni šola, v kateri učitelji zgolj poučujejo učence ali »nekaj« prenašajo nanje, temve č je šola, v kateri tako u čenci kot u čitelji, starši in drugi, ki delujejo v šoli, ob učenju oz. skozenj pove čujejo lastno blagostanje in se učijo sočutja. Naj ponovimo: so čutje sta pogum in modrost za preprečevanje trpljenja ter vzpostavljanje okolij, v katerih se ljudje počutijo varno povezane in medsebojno podprte – in to vsi ljudje, ne le nekateri. Sočutne šole zato ne smemo razumeti kot kraja, v katerem učitelji pou čujejo učence o sočutju, ampak so- čutje in solidarnost udejanja- jo, ju živijo! Raziskovanje razvojnih tveganj pri oblikovanju otrokove osebnosti ter njegove psihične odpornosti (rezili- entnosti) so doslej dokazale preven- tivno vlogo naslednjih dejavnikov: 1. zaščitna podpora družin, šol, vr- stnikov in skupnosti, ki spodbuja blagostanje oz. dobrobit (well-be- ing) otrok in mladostnikov; 2. močni (strong) odnosi s starši, u či- telji in drugimi odraslimi v šoli in skupnosti; 3. tesno in podpirajoče prijateljstvo z vrstniki; 4. podpiranje učencev pri razvijanju občutkov uspešnosti, samoregulira- nja pri reševanju problemov; 5. pozitivno občutenje identitete (positive self-identity) (Doll, Ni, 2021: 186). Sočutna šola je odziv na izsledke teh raziskav. V sočutnih šolah razvijamo procese, krepimo mehanizme, na- črtujemo metode in tehnike dela in podpiramo prakse, ki usmerjajo po- zornost na te dejavnike in jih poma- gajo krepiti ter jih bomo podrobneje predstavili v enem od prihodnjih pri- spevkov, na tem mestu pa navajamo le še nekaj orodij in pristopov so čut- nih šol in so čutnih skupnosti (angl. compassionate systems tools): 1. simulacije (igre, igranje vlog in drugi na čini ponazarjanja vede- nja, posameznikovih dejanj in njihovih vplivov na druge ljudi); 2. grafi vedenja skozi čas (izbiranje ključnih spremenljivk in sledenje njihovemu spreminjanju skozi čas; 3. diagrami zalog oz. virov in to- kov (kako prilivi in odlivi spremi- njajo zaloge in kakšne so razlike med njimi); 4. povezovalni krogi (prepozna- vanje ustreznih spremenljivk v situaciji, njihovo razvrš čanje okoli kroga in risanje puš čic, ki sledijo domnevnim vzročnim poveza- vam; 5. čuječnost in refleksije (medita- tivne prakse, spremljanje sebe in skupine); 6. pogovorne skupine (usklajeva- nje med tem, kako mislimo, ču- timo in delujemo, krepitev zave- danja o medsebojne povezanosti) (Introduction to Compassionate Systems Framework in Schools). VIRI IN LITERATURA Cartwright, D. E. (2010). Compassion and Solidarity with Sufferers: The Metaphysics of Mitleid. Better Consciousness, 138–156. doi:10.1002/9781444322866. ch9. Doll, B., Ni, H. (2021). Creating Resilient Classrooms and Schools. V: Lazarus, Philip J., Suldo, Shannon M., Doll, Beth (ur.). Fostering the Emotional Well- -Being of Our Youth: A School-Based Approach (OUP, 2021, str. 183–203). Eldor, L., Shoshani, A. (2016). Caring relationships in school staff: Exploring the link between com- passion and teacher work engagement. Teaching and Teacher Education, 59, str. 126–136. doi:10.1016/j. tate.2016.06.001. Hawkins, M., Nadel, J. (2022). How Compassion can Transform our Politics, Economy and Society. Routledge. Mistry, M. (2020). The mindful school: transforming school culture through mindfulness and com- passion. Education, 49(4), str. 510–512. doi:10.1080/0 3004279.2020.1852294. Uljeé, R. (2020). Thinking Difference with Heideg- ger and Levinas: Truth and Justice. Suny Press. Walther, C. C. (2020). Humanitarian Work, Social Change, and Human Behavior. Springer. Younger, S. (2017). Towards the compassionate school. International Journal of Children’s Spi- rituality, 22(2), str. 180–182. doi:10.1080/136443 6x.2017.1310420.