K načrtu zakona o plačah štajerskega učiteljstva. Kakor je razvidno iz št. 5 letošnje nPadagogische Zeitschrift", je sklenil štajerski Lehrerbund (t. j. Verband nemškega in Zveza slovenskega štajerskega učiteljstva) nov načrt o plačah štaj. učiteljstva, v smislu katerega naj bi bila začetna plača def. učiteljstva 1600 K (Gradec 1700 K). Napredovanje naj bi tvorilo 10 stopenj po 200 K vsaka 3 leta (triletnice). — Aktivitetne dokiade: 10 let po usposobljenostni izkušnji 360 K; drugih 10 let 480 K in nadalje 600 K. — Šolski voditelji naj dobe pravico do polovične (!?l) aktivitetne doklade. Šolski vodje naj dobe na podlagi svojega značaja kot taki pravico do naturalnega stanovanja 3 sob v izmeri 100 m2 ali pa 480 K stanarine; obenem pa tudi opravilno dokiado na enorazrednici 300 kron, na dvorazrednici tudi samo 300 K (!?!), za vsak nadaljni razred pa 50 K več. To so določbe, ki bi prišle v največ slučajih v poštev. Za večje ali imenitnejše kraje so tudi aktivitetne doklade večje (ne- koliko). Ravnotako je plača, aktiv. doklada in napredovalna vsota vsake stopnje za meščansko-šolsko učiteljstvo nekoliko višja. Premotrujmo sedaj te plače z ozirom na najnovejšo četudi šele na porodnih bolečinah zvijajočo se — službeno pragmatiko državnega uradništva kategorije C (srednješolska izobrazba), ki jo naskakujemo baje tudi mi. To premotrivanje in primerjanje se mi zdi z ozirom na to jako potrebno, ker je delegacijsko zborovanje Verbanda dne 19. marca zastopnika mariborskega učitelj* skega društva (Faschinga) malodane kanienalo, ker je trdil, da so tu zgoraj omenjeni postavki za učiteljstvo, ki stremi za izenačenjem svojega gmotnega položaja z onim državnih uradnikov kategorije C, nesprejemljivi kot postavki za končno uzadovoljenje učiteljstva, ker so prenizki. Ravno pri tej priliki se je postavila nepojmljiva trditev,... dafi der nusi fertige Entwurf nicht nur den BeschiiiSsc-n der Standesvereinigung, gerecht wird, sondera auch bei Gesetzvverdung die Lehrerschaft voll befriedigen wtirde. Pnmerjajmo torej: XI. pi. r. X. pi. r. IX. pi. razr., kjer ostane Uradnik kategorije C dobi (po ,,Pad. Zeitschr." st. 5 sami) 1., 2. in 3. leto je praktikant 4. in 5.1. = 1600 K pi. + 360 K dokl. = 1960 K 6. in 7.1. = 1800 K pi. + 360 K doki. = 2160 K 8. in 9. 1. = 2000 K pi. + 360 K dokl. = 2360 K 10. in 11.1. = 2200 K pi. -f 480 K dokl. = 2680 K 12. in 13.1. = 2400 K pi. + 480 K dokl. = 2880 K 14. in 15.1. = 2600 K pi. + 480 K dokl. = 3080 K 16. in 17.1. = 2800 K pi. + 600 K dokl. = 3400 K 18. in 19.1. = 3000 K pi. + 600 K dokl. = 3600 K 20., 21. in 22.1. = 3200 K pi.+600 K dokl. = 3800 K 23., 24. in 25.1. = 3400 K pi.+600 K dokl. = 4000 K 26., 27. in 28.1. = 3600 K pi. + 600 K dokl. = 4200 K 29., 30. in 31.1. = 3800 K pi. + 600 K dokl. = 4400 K 32., 33. in 34.1. = 4000 K pi.-j-600 K dokl. ^ 4600 K 35 , 36. in 37.1. = 4200 K pi +600 K dokl. = 4800 K 38, 39. in 30.1. =. 4400 K pi.+600 K dokl. = 5000 K Utttelj po o'menjeni osnovi ,,Lehrerbunda" bi dobival: 1. in 2. leto je provizoricni ufitelj 3., 4. in 5.1. = 1600 K pi. + 360 K dokl. = 1960 K 6., 7. in 8.1. = 1800 K pi. + 360 K dok!. = 2160 K 9., in 10.1. = 2000 K pi. + 360 K dokl. = 2360 K 11. 1. = 2000 K pi. + 480 K dokl. = 2480 K 12., 13. in 14.1. = 2200 K pi.+ 480 dokl. = 2680 K 15., 16. in 17.1 = 2400K pi. + 480 dokl. = 2880 K 18., 19. in 20.1. = 2600 K pi. + 480 dokl. = 3080 K 21 .,22. in 23.1. = 2800 K pi. + 600 dokl. = 3400 K 24., 25. in 26.1. = 3000 K pi. + 600 dokl. = 3600 K 27., 28. in 29 1. = 3200 K pi. + 600 dokl. = 3800 K 30.1. do 40.1. = 3400 K pi. + 600 dokl, = 4000 K Kdor je tako nesreŁen, da jje celo golski vodja, izgubi polovico vsakokratne aktivitetne doklade. Splošno zahteva učiteljstvo, da se njega prejemki izenači.o s prijemki uradnikov 4. nižjih plač. razredov. Baje odgovarja načrt Lehrerbunda (torej slovenske Zveze in nemškega Verbanda) tem zahtevkotn. Računajmo: Uradnik (C) prejme od 4. do 40. služb. leta (leta praktikania ne upoštevajoč) 136 640 K, učitelj pa (računajoč tudi od 4. do 40. služb. leta) po tem načrtu 119.920 K, torej celih 16.720 K manj, kakor uradnik kategorije C. Smo li mi toliko produktivnejši od uradnikov, da bi bilo naših 119 920 K toliko vrednih kot uradnikovih 136.640 K? Odposlanstvo nemškega učiteljstva je reklo pri po- slancu Hofmann von Wellenhofu, da »die Standesvereinigung von ihrer Forderung nach Gleichstellung mit den Staatsbeamten nicht abgehen krJnne," ravno ta »Standesvereinigung" pa pravi s svojim načrtom, da je učiteljstvo Bvoll befriedigt", ako se da vsaki posamezni učiteljski osebi 16.720 K manj, kakor prejme uradnik kategorije C. Kdor razume to logiko, temu je gutovo čestitati. Ali mandatorji, ki so skovali omenjeni načrt (Lehrerbunda) kot najvišjo popolnost naš.h zahtevkov po izenačenju z uradniki kategorije C državnib uradnikov, ne vedo, da imajo ti v smislu službene pragmatike v XI plač. razr. 6 let (glej »Pad. Zeilschr" št. 5), torej za vsako stopnjo tega razreda po 2 leti (3 dvoletnice); v X. plač. razr. tudi 6 let, torej tudi po 2 leti za vsako stopnjo (3 dvoietnice), in v IX. plač. razr. 7 let, to je za prvi 2 stopnji po 2 leti. za tretjo stopnjo pa 3 leta (2 dvoletnici in 1 troletnica), Nadalje ostanejo ti uradniki v IX plač. razredu. lo je aktivitetna doklada se jim sicer ne zviša, a plača se jim vseeno vsaka 3 leta zviša za 200 K. Ako hočemo torej doseči kdaj prejemke teh, moramo zahtevati vendar tako piačo in tako napredovanje, kakršno uživajo vsakokrat ti Sedaj torej nam je zahtevati 7 dvoletnih in 7 triletnih doklad po 200 K k prvotni plači v definitivni lastnosti (1600 K -f- 360 K dokl.), kakor tudi aktivitetne doklade po vzorcu pragmatike, namreč: do 9 služb. leta (XI) 360 K (za večje in imenitnejše kraje več), od 10. do 15. leta 480 K (X.) in od 16. nadalje 600 K (IX.) — Pii tem mi tudi ne gre v glavo, zakaj bi se tnorali ravno šolski voditeiji polovični aktiviietni dokladi (ponačrtu dež. odbora celo čisto) odpovedati. Šolski vodja je kot učitelj vendar tudi učltelj in mu gre cela aktivitetna doklada, kakor vsaki dtugi učni osebi. Stanovanje, oziroma stanarina naj mu pripada kot šolskemu vodji v pravem potnenu besede. Kot takemu mu gre tudi opravilna doklada, in sicer naj bi se predlagalo 300 K za enorazredničarje, za vsak razred več pa tudi 50 K več. Nečastr.o je. da satni to težavno ter navzgor in navzdol tako odgovornostipolno funkcijo sami tako nizko taksiramo, a vsaj te nizke takse bi se morali krčevito držati in ne storiti, kakor omenjeni načrt ter predlagati za enorazrednice in dvorazrednice po 300 K in šele za nadaljni vsak razred po 50 K več. 300 K je že za voditelja enorazrednice jako malo kct opravilna doklada, tem manje za voditelja dvorazrednice, ki ima vendar kot voditelj več opravila, skrbi in odgovornosti nego prvi; ta opravila, skrbi, sitnosli in odgovornosti se pomnožujejo z vsakim razredom, torej že z drugim počenši. In naša slovenska štajersisa Zveza? Nič ne zvemo v koliko, kako in kdaj je kaj sodeiovala pri omenjenem načrtu. Take važne stvari ne smejo biti tako svetotajne, da ne zvemo o tem nič natančnejega, ali so prepustih vse Verbandovcem, da nam tem lažje lučajo v obraz brezdelnost v tem vprašanju in ki se čutijo tako imovite, da lahko podarjajo prostodušno deželi od vsake učiteijske osebe po 16 720 K? Radovednež.