Katollšk cerkven list. Danica izhaja vsak petek na cel poli, in velj4 po poŠti za celo leto 4 gld. 20 kr., za pol leta 2 gld. 20 kr., za četert leta 1 gld. 15 kr. V tiskarnici sprejemana na leto 3 gold. 60 kr., za pol leta 1 gold. 80 kr., za četert leta 90 kr., ako zadene na ta dan praznik , izide Danica dan poprej. Teto) XXI. V Ljubljani 4. kimovca 1868. List 36. mmmi. Smerf — saeefefe življenja. Srečen, kdor se mirno tje ozira, Kjer kreposti venec zeleni, Kjer mogočnost Božja pot odpira Zvoljenim do rajske večnosti! Srečen, kogar serce se vzdiguje, Kadar gleda ▼ sinje gor nebo, Ln če ojstro sodbo premišljuje , Ga trepet ne straSi zlo pred njaniee" v starinske cerkvene pisma shraniti, sem se to pre-derznil. prosivši za tega del odpuščenja g. govornika, ako bi se čutil razžaljenega. Pis. da naj napravijo „društvo rokodelskih pomočnikov'*, kakoršno je že dolgo v Ljubljani, ter pristavlja: „Kje je kak toliko velik kraj v primeri, kakor je Teržič, in da bi imel toliko mojstrov in podmojstrov? Ves terg bi bil tako rekoč eno društvo. Skušnja uči, kako neprecenljive so take rokodelske društva" itd. — Mladine v vsakdanji šoli je bilo 250, z nedeljsko šolo in z daljnimi vred pa 406. Za rovtarske in daljne otroke je bila namreč šola posebej po enkrat na teden. Vsa šolska mladina se je vdeležila tudi sedemnedeljske pobožnosti v čast sv. Alojzija, ktere sklep je bil v god tega šolskega pomočnika in pa ravno za odhod gosp. fajm. Koširja, tolikanj ljubljenega od mladine, ki so bili njen tako zvest prijatel in dobrotnik. Od velike noči dalje je šolstvo imelo vsakdanjo sveto mašo, pri kteri, kakor tudi pri šmarnicah, je med orgljanjem spevala šolska mladina. Pastirske reči. Ker imajo razni razne potrebe, naj omenimo tudi „Pastoral-Blatt der Diocese Munster" na Vestfalskem, ki izhaja vsaki mesec enkrat. Ta list zlasti daje spise o pastirstvu, nravni in kasuistiki v posebnih primerljejih (spezielle Moral und Casuistik), o djanskem cerkvenem pravu, pedagogiki, homiletiki, li-turgiki in cerkveni zgodovini od nekterih krajev (kirch-liche Spezialgeschichte). Pod imenom „Notizen" prinaša posebno zanimive cerkvene novice. Da je ta list v resnici dobro vredovan, je priča tega, da imajo nekteri letniki že po tri natise, kar je za časopise res kaj posebnega. Izhaja vsaki mesec na 1'/« poli, cena je 22ys sr. grošev, po našem z nadavkom okoli 1 gl. 5 kr. Na-ročuje se na večjih poštah ali pri bukvarjih. Vabashaw, 7. avg. 1868. — Več ko dva mesca je že preteklo, od kar Vam nisem več pisal. Vzrok tega je tridnevnica (Triduum), ki sem jo imel po svojih misijonih mesca junija in julija. Pričel sem jo v Va-bsshah 9. julija ob desetih s slovesno sv. mašo z izpostavljenim sv. Reš. Telesom, ki je potem izpostavljeno ostalo vse tri dni. Pervi dan ni bilo ravno veliko ljudi, ali drugi in tretji dan so pa od vsih krajev skupaj vreli. Pridiga je bila zjutraj in zvečer in nekoliko razlaganja keršanskega nauka za odrašeno ljudstvo. Spovedoval sem od zjutraj do terde noči, in toliko jih je prihajalo, da bi sam ne bil mogel vsem kaj, ako bi ne bil drugi dan ravno duhoven iz Redvinga doli prišel, posebno ker sem bil daleč k nekemu bolniku klican. Drugi dan v tri-dnevnici me pokličejo popoldne iz spovednice, da naj se urno napotim k neki bolni ženi — ne dalje ko okoli 8 ur. Hitro sv. Reš. Telo v tabernakelj postavim, se napravim in odrinem. Ravno o polnoči pridem nazaj in v veliko veselje vgledam čast. g. Knavt-a, duhovna iz Redvinga, ki sem mu berž nemško pridigo za drugi dan izročil , sam pa se za angleško pripravil. Ob treh po polnoči se podava k počitku in o pol petih je že polno ljudi okoli spovednic. S po ve do vala sva do osmih oba, potem sem jaz maševal in po maši otroke, ki so bili ta dan za pervo sv. Obhajilo namenjeni, podučeval, kako naj se obnašajo pred altarjem. Kaj slovesno je bilo letos pri pervem sv. Obhajilu. Cerkev je bila kaj prijazno okinčana, vsa v zelenji in lučicah. Ob desetih peljem srečne mladenče in deklice iz svojega stanovanja v procesii v cerkev, deklice v beli obleki z venčiki na glavah, dečki s cvetlicami okinčani, vsi s svečami v rokah. Bila je tudi vmes ldletna zamurka, ki sem jo o Božiči v sv. cerkev sprejel in kerstil. Pri slovesni veliki maši je bila najpred nemška, potem angleška pri-diga, po sv. Obhajilu zopet angl. nagovor in po maši ponovljenje kerstne obljube. Vse je bilo jako ginjeno ta dan, ker le redko ljudje tu v Ameriki kaj tacega vidijo, posebno ker se med Irci pervo sv. Obhajilo redkokrat prav slovesno obhaja. K slovesnosti je veliko pripomogla dobra godba in petje. — Celo za sv. Očeta sem nabral pri tej priložnosti se čez sto goldinarjev av. veljave, in po vsem kantonu okoli 300 gld., kar dobro kaže, da imajo katoličani tudi tu vdane serca do sv. Očeta. Po deželi sem tridnevnico sam opravljal, in gotovo ni bilo ravno prijetno v spovednici sedeti od jutra do terdne noči dan na dan v taki strašni vročini, kakor smo jo ta čas imeli (včasi 100 stop. po R.). Ko sem po svojih misij onih tridnevnico opravil, sem šel sosedu v Ročester pomagat (kakih 14 ur od tod). Spovedovala sva včasi do pol enajstih po noči in spovedala jih okoli 400 v teh tren dneh. Terdo je bilo treba delati od posta pa do zdaj, poprej za velikonočno spoved, potem pa kinalo za tridnevnico; zdaj pa imam nekoliko časa se oddahniti, ker mil. škof so mi pomočnika poslali, za nektere mesce, namreč novo-posvečenega Slovenca (Štajerca) g. Franceta Toplak-a, ki se prav dobro pri meni počuti, in mi s serčnim veseljem v misijonih pomaga, ali pa bolnike obiskuje. Včeraj sva bila trikrat k bolnikom klicana, jaz sem šel 5 ur daleč, g. Toplak pa 4 ure hoda dopoldne in 3y8 po poldne; ko bi sam bil, bi ne bilo ravno prijetno v tacih okoliščinah. Ko bi v Minesoti še trikrat toliko duhovnov bilo, kakor jih je, potem bi se zmagovalo, tako so pa misijonarji v resnici terpini. Uni teden sem bil v Redvingu in vidil sem, da je drugod ravno tako kakor v mojih misijonih, — v tri kraje je bil duhoven na dan klican, — na en kraj 10 ur daleč, na drugi kraj ravno nasproti unemu 8 ur daleč, in na tretji čez Misisipi v Viskonzin 4 ure hoda, — pot grozovito gerda, vreme neprijetno — deževno; popotoval je celo noč, in drugi dan zopet do polnoči. Pa kaj bi to popisoval, — naj omenim še kaj druzih novic iz naše škofije. Žalostno je, da nas je več bolj postaranih duhovnov zapustilo in se v Evropo podalo, tako, da se število duhovnov skoraj zmanjšuje, katoličanov pa na tisuče in tisuče vsako leto naraša in dela je vedno več. Nekaj duhovnov je tudi šlo proti Evropi samo za nektere mesce, kakor Gračan (Stajarec) g. Berghold, ki bo tudi Ljubljano obiskal, — ker skušal bo, ako mogoče, kaj duhovnov ali bogoslovcev seboj vzeti. Žetev je velika, delavcev pa malo, škof jih prestavljajo, kakor mislijo, da bi se več dalo narediti. G. Tomazinu so dali irsko faro v št. Pavlu, g. Pluta so v Vinono poslali, kar me prav veseli, da imam Slovenca soseda (samo 12 ur od tod). Je namreč dosti Čehov tam v okolici in č. g. Plutvprav dobro češko znd, ker bil je blizo dve leti med Čehi v novi Pragi (Minesota). Te dni sem prejel list od čast. starčka gosp. Pirca. Pravijo, da so zopet prav zdravi; tudi gosp. Buh so mi pisali, da gred6 zopet za nekoliko časa daleč gori proti severu. Koj ko nazaj pridejo, jih mislim obiskati, ker take priložnosti morebiti nikoli ne bom več imel, kakor zdaj, dokler sva dva tukaj. Prav veseli me, da bom zamogel še enkrat ovčice viditi, ki sem jih naj popred pasel, ki so mi bile jako vdane in so me serčno ljubile. — Celi kup časnikov imam pred seboj ; tudi „Danica" v redu dohaja in še oravega duha ima, tudi marsikaj mičnega in veselega prinese iz Kranjskega, — sploh se pa iz Evrope nič prida ne sliši, celo Avstrija je zabredla globoko, kako bo prebredla, se bo vidilo. Preserčen pozdrav vsim dragim prijatlom. Z Bogom. Jakop Trobec. Pripis. Pri nas je kaj dobra letina, samo dež nam r.agaja, da ne moremo pšenice spraviti. Celo poletje ni bilo dežja, zdaj pa kar vedno dežuje in pšenica je vsa v snopih po njivah. JK5. za predsednika izvoliti. Predsedniku so še pridruženi vodnik in 4 vredovavci, ktere si izvoli družba iz svojih udov, in ki imajo gledati, da se družbine postave spol-nujejo. Ude; kteri prelomijo postave, je iz pervega predsedniku bratovsko opominjati, drugi pot jim zažugati z izpahnjenjem iz družbe, in ako bi ostali nepoboljšani, jih res odpravi. Kako dobre bi bile take družbe slovenskim fantom ali mladenčem, ker ravno pri teh se kaže dostikrat neka sirovost in verska oterpnost, zlasti po mestih in bližnjih okolicah. Skupej bi se podučevali, boljšali in radovali. V ta namen naj bi služile posebno farne knjigarne ali bukvarnice, ki so že po mnogih krajih; po druzih naj bi se pa vstanovile, nikjer pa ne opušale. Vse napreduje. Kes so razne pretežnosti z njimi; manjka stanovitnih prihodkov; bukve se tergajo in mažejo; — ali kaj je to proti duhovnemu dobičku, ki se iz njih izhaja. Lepo pomoč nam dajejo družbe naše, zlasti družba sv. Mohorja. Spet letos nam je dala dobre knjige. Naj omenim tu le „Matere Božje dobrega sveta", ki je posebno mična in podučna. Tvarine ima v sebi dokaj in djania za lepo slovensko igro. V takih mladenških shodih Di se bralo, igralo itd. Razjasnovale bi se nektere očitne vprašanja in narodne reči, kar bi zlasti mladenčem krog večin mest dobro bilo. Svet m6ti svoje po svojih knjižurah in časnikarstvih; naj bi cerkev vodila svoje tako blago vito. Marsikteri Nemci na Koroškem se tolažijo s tem, da Slovenci še malo ber6 knjige Mohorjeve družbe, — oplašilo jih je veliko število druž-nikov ; pokažite pa, da niste le po imenu v družbinem koledarju, temuč da knjige marljivo prebirate ali čitate, da prejemate tudi vredno milosti, ki vam jih ponuja bratovšina in zaznamnjane ima v svojih pravilih spre-jemnica; kaži te, da vam je družba sv. Mohorja Či-tavnica in duhovna matica, ki vam prinaša mnogo krepkega voska in sladkega medu v časni prid in večni blagor, In — ta je perva! Novo berilo is vsih vetrov. Pišejo neki, dajudje, ki so pred kaj časom se dajali kerševati, se v judovstvo nazaj povračujejo, ker jim ondi „barantija" bolje kaže. Kaj Če to reči? Se mar v novi dobi judom bolje godi, kakor kristjanom? — Gg. učitelji v okrajni Wildshut v inskem okrogu so si v zboru ob koncu julija vsi med seboj obljubili, da bodo v šolah stanovitno in zvesto ohranili sveto vero, da bodo vsakterega zopercerkveneg i namena se ogibali, ter bodo v duhu pravegakeršanstva ne-pretresljivo v svojem poklicu dalje delali. Slava poštenim učenikom! —Dunajska „Presse" ven in ven hujska, kako naj bi vlada škofe ter cerkev stiskala in preganjala. Undan je celo zadovoljno povedala, kako je pred več leti Košut citiral staro postavo iz „Corpus juns-a", po kteri naj bi bili takratnega primas-a v svinjsko kožo zašili in v Donavo vergli, ker, češ, je „v mešanih zakonih po papeževo „intrigiral." Pričakujmo, da bode pridna svetovavka „Presse" že skorej nasvetovala: na Dunaju koloseum zidati, levov in tigrov iz Afrike do-važevati, pa novošegastih j udov iz celega sveta poklicati, da bi katoličane pomagali terpinčiti, zlasti tiste križati, kterih bi ne hotle zveri raztergati, kar se je pri pervih kristjanih večkrat dogodilo. Kar orožje tiče, kladva, kleše, žeblje, biče, baklje itd. — to bodo vse sami kristjani pripravili maševanja željnim farizejem, — tudi herbte jim že zdaj mole, in ako se kak rabelj utrudi, bode tudi kmali kristjan pri rokah, ki bo rad po svojem bratu udrihal. Tako ljubezen imajo dandanašnji kristjanje med seboj; zato nam je pa prav, ako „Presse" po nas mahajo, dokler se ne zmodrimo. — Rataoi, sovražnik Francii, zveznik Macini-Garibaldov, sklicuje veliki zbor laškega rovarstva v Neapel. Tam neki hočejo skleniti, da Rim bodo po vsaki ceni vzeli in kraljestvu italijanskemu konec storili. — Kakor lani na Dunaju, tako so imeli letos v Bernu učitelji svoj „leh-rertag," ker so obilno definirali: „kaj je ljudska šola." Bilo je že bolj krotko kakor lani na Dunaju, tudi se je marsikaj dobrega svetovalo; vendar pa so dosti prazne slame mlatili, ali se vtikali v reči, ki jih ne umejo in niso v njih področji. Eden je celo udrihal po adresi 25 škofov in zoper vesoljni cerkveni zbor! Temu se pa n: čuditi, ker so bili judje v večini; en sam dan je bilo med 17 govorniki 9 judov. Eden judov je hotel, da naj šolska mladina obhaja tudi majnikove, vstavne, „mo-rebiti tudi kmali prostostne praznovanja." Čuda, da niso svetovali, naj bi imeli v nedeljo kacih 6 ur šolo, v sa-boto pa praznik. Kakor sploh zdaj v novi dobi, tako tudi ni bilo brez psovanja zoper svečenstvo, katekete in „ultramontane." Dobre bi bile take posvetovanja, ako bi učitelji pri svoji reči ostali in ako bi ne bilo brez-vernih in brezbožnih vekačev vmes. — Serčno veselje razodevajo liberalni listi nad pisanjem pravnega ministra dr. Herbsta do višjih deželnil sodnij. Znano je, da škofje pisem od svojih zakonskih sodni) ne smejo zro-čevati svetnim sodnijam, ako bi jih tudi tirjale. Po vele vi ministra za prave naj si pa sodnije tudi s silo pridobe od škofov take k obravnavi potrebne pisma. Da se cerkev sili ne ustavlja, je znana reč, ker telesnega orožja ne pozna. Litomeriški škof so te dni v takem primčrljeju komisii le samo rekli, da sili jenjajo in a protestom so bile pisma izročene. Is Ljubljane. (Petindvajsetletnico) so obhajali 2. tega mesca čast. gospodje duhovni, ki so bili leta i843 posvečeni. V Ljubljani so 2. t m. čč. oo. frančiškanskega reda provincije sv. Križa imeli svoje navadne triletne volitve ali „kapitel." Kolikor se že v6, so bili izvoljeni: Za provinci-jala vis. čast. o. Evstahij Ozimek iz Gorice; za kustosa: vis. čast. o. Jernej Večerina, dosedanji pro-vincijal; zadefinitorje ali svetovavce pačč. oo.: Krizo-log Grčznik iz Gorice, Bernard Vovk iz Novega mesta, Friderik Honigman iz Gorice, Kerubin Horvatič iz Karlovca. (Drugi prihodnjič.) Deželni sbori. Kakor češki, tako so tudi moravski domorodni poslanci oddali pojasnjenje, zakaj jim vest ne dopusti zbora vdeležiti se. Olomovski vikši škof in bern-ski škof z druzimi vred so podpisani. — Nemško-liberalci v tirolskem zboru hudo pihajo, ker v svoji manjšini ne morejo ongaviti, kakor bi radi. — Češki zbor, ki le dobro tretjino naroda zastopa, tudi za drugi dve tretjini z veliko naglico postave dela. — V Levovu je sprejet Ziblikievičev predlog, da nai zbor v novo presodi vstavne in temeljne postave. — V ljubljanskem zboru se predlogi zaporedoma izročujejo posebnim odborom in v teb je delavnost velika. — Duhorske spremembe. V ljubljanski skofli. Gosp. Jan. Mil ar ju, duh. pom. v št. Rupertu, je podeljena duhovnija Mirna. G. Fr. Bergantu, lokalistu na Vojskem, je podeljena duhovnija št. Ožbald, in Vojsko je 2. kim. razpisano. — Umeri je e. And. Keržišnik, fajm. v Preddvoru. R. I. P. Preddvor je tedaj 31. avgusta razpisan, kakor tudi Semič 29. avgusta. Dobrotni darovi. Za sv. Očeta. P. R. 1 dvajsetico st. d. s prošnjo blagoslova za srečno zadnjo uro. Za afrik. misij on. P. P. 1 gl. Odgovorni vrednik: Laka Jerai). — Natiskar in založnik: Jožef Blaznik v Ljubljani.