terega svet in (duhovna) zgo- dovina sta simbolna. To pred- stavlja tudi izhodišèe prodira- nja avtorja in bralca k spozna- nju njegovega bistva, ki je, ka- kor pravi Toma` Luckmann, v dvajsetem stoletju obrodilo nove sadove. Starejše mišljenje je, tako bi lahko rekli, dozore- lo s Kantovo antropologijo. Njen razvoj je peljal, npr. pre- ko Cassirerja in nekaj kasneje Löwitha, do moderne filozof- ske antropologije, utemeljene z deli filozofa Maxa Schelerja, biologa Helmuta Plessnerja in kulturnega antropologa Arnol- da Gehlena. Za vse tri je bistvo èloveka ambivalentno: èlovek je obenem naravno bitje, pro- dukt naravne evolucije in zgo- dovinsko bitje v produktivni razdalji do svoje naravnosti. V tem raziskovalnem duhu na- daljuje tudi Juhant, saj na po- sreèen, logièno neobièajen in oblikovno nepopoln naèin, vse- binsko gradi na `e omenjeni podlagi sodobnih antropološ- kih znanosti. Še posebej se od- likuje po tem, da v svoje delo vkljuèuje tudi izsledke sloven- skih znanstvenikov oziroma poznavalcev psihologije, teolo- gije, filozofije in antropologije, kot so Aleš Ušeniènik, Janez Jan`ekoviè, Anton Trstenjak idr. in nadaljuje tradicijo poda- janja znanja, med katerimi se v tej trojni, bolje reèeno èetverni, obele`enosti najbolj odlikuje Anton Trstenjak, seveda pa tudi besedilo dr. Juhanta. 3 (!1  I J.K E  !  & ." (  , 1 *# #1% / ob narejenem `alovanju po- klekne, ker vsi kleèijo. Oznaka »komedija« za kranjsko uprizoritev Ivone, ki jo preberemo (samo) na vstopnicah, paè ne dr`i. Z Ivono se namreè, kakor s kak- šno sodobno tragièno junaki- njo, poigra usoda oziroma muhasta volja bogov, le da jih tokrat nadomešèajo, tudi po rojstvu, Ivoni bolj sorodna bitja. Ivonina krivda je njena neuglajenost, neprilagodlji- vost, drugaènost, in dejstvo, da se v trenutku, ko se princu Filipu zaène odpirati pogled na praznoto lastnega `ivljenja, znajde ravno na pravem me- stu. To »krivdo« Ivona plaèa z `ivljenjem, ker Filip ne os- tane zvest svojemu lepemu na- menu in ga kakor podtlak po- srka praznina, od katere se je zaèel loèevati. Kako pa je z gledalèevim oèišèenjem ob trpljenju tra- giène junakinje? Èe je gleda- lec vseskozi v resnici prièako- val komedijo, verjetno bolj slabo, saj mu preveè moèi in pozornosti pobere èakanje na komiènost. Trpljenje nedol`- ne, ki se niti ne brani in ne odpre svojih ust, razen ob zau`itju smrtonosnega obro- ka, pa ga sicer resnièno prev- zame, kljub temu da bur- gundska vladarska hiša za- mudi prilo`nost za svoje spreobrnjenje – morda zad- njo, preden se preseli v zgo- dovinske knjige. (!.3" "  V drami Ivona – princesa Burgundije Witold Gombro- wicz, rojen leta 1904 kot polj- ski plemiè in umrl leta 1969 kot svobodnjaški brezdomec razgalja grdoto za sijajno ug- lajenostjo burgundske vladar- ske hiše. Kraljeve in kraljièine uglajenosti je kmalu konec, ko princ Filip domov pripelje nelepo avtistièno Ivono, kot svojo zaroèenko. Vsega nave- lièani Filip konèno stori ne- kaj, èesar starši od njega ne bi prièakovali. Filipu je namreè, dokler je še mlad, »zapoveda- no« u`ivanje, domov pa naj bi vendar pripeljal lepotico po meri svojih staršev: uglaje- no in narejeno. Ivona sicer postane le še ena igraèa v zdolgoèasenih rokah princa Filipa, a v kraljevski dru`ini spro`i izredno nevarno razkri- vanje stisk, razoèaranj in praz- nine za blišèem uglajenosti, ki jo brez besed in brez lepo- te, zgolj s svojo prisotnostjo iznièi nemo dekle. Pred svojimi neob`alova- nimi grehi in nepriznanimi èustvi kraljevski par v zad- njem trenutku ube`i in se zakrije z »uglajeno usmrtitvi- jo« Ivone, princ Filip pa pridno stori, kar od njega prièakujejo: izbere si dekle, kakršnih je bil `e prej sit, in