št. 11-12. November-December 1921 Leto I. PEVEC glasilo Pevske zveze Izhaja kot mesečnik v dvojnih številkah in velja za celo leto z glasbeno prilogo vred 30 kron. Uredništvo: Pred škofijo 3/11. — Uprava: Ljudski dom v Ljubljani. P. Hugolin Sattner. Dr. Fr. Kimovec. 1*. H. Sattner je ena najizrazitejših osebnosti v vrsti slovenskih glasbenikov. Po stanu je ponižen sin sv. Frančiška, toda v Frančiškovem rjavem srednjeveškem odelu italijanskih kmetičev se skriva — kot se je v svetem Frančišku — odličen stvariteljski umetniški duh. Rodil se je 29. novembra 1851. v Kandiji pri Novem Mestu št. 20 — torej obhaj a lotos 70 letnico. Oče je bil poštni uradnik pri £. Toussaintu pl. Fiehtenauu; po rodu je bil Nemec izTullna v N. Avstriji, mati, Alojzija Jutraš, pa Slovenka. V drugi šoli je začelsklavirjem (1803); učil ga je P. Inoncencij Gnidovec, profesor matematike na frančiš- eani so imeli svojo in vojaki —• lovci — tudi svojo; po cele dni je poslušal, ko so se vadili v igranju. Dijaki so poleg šolskega zbora imeli še dva posebna zbora, ki so ju sami vežbali. Vsako nedeljo po maši so korakali na kapiteljski hrib, spotoma pa ves čas peli slovenske pesmi. Tudi v okolico so jo s pesmijo večkrat krenili. Kakor vidimo, je bilo tedaj v Novem mestu kaj lepo glasbeno življenje. L- 1867. jc potrkal nav vrata Frančiškanskega samostana in je prejel 11. oktobera v Nazaretu na Štajerskem redovno obleko. Pomagal je tudi na Pater Hudolin Sattner. kanski gimna-ziji. Kmalu se je lotil tudi gosli in začel peti na koru alt. V četrti šoli je prvikrat orglal v Mirni peči pri dijaškem majniškem izletu. Vpeti šoli je pel tenor in v dijaškem orkestru godel na gosli. Takrat so imeli dijaki še vsak dan šolsko mašo in so ob delavnikih sami orglali in dirigirali. Trikrat na teden so imeli pevske vaje, trikrat pa orkestralne, vselej ob 6 ih zvečer. Zelo se je zavzemal tudi za godbo: meš- 3 koru, pel in orglal. L. 18(58. je odšel v Gorico, kjer študiral sedmo in osmo solo in dve leti bogoslovja ter pel in orgal in vodil zbor. L. 1872 je prišel v Ljubljano, študiral bogoslovje in pri frančiškanih prevzel vodstvo cerkveno glasbe. — L. 1874. je napravil slovesne obljube in bil 21. jul. posvečen v mašnika. Jeseni je šel v Novo Mesto za organista, učitelja na frančiškanski ljudski šoli in učitelja petja na gimnaziji. Ker tedaj slovenskih skladeb skoro ni bilo. je moral za svoj dijaški zbor na novo komponirati. Te prve kompozicijo je kesneje izdala „Glasbena matica“. — L. 18K1. je moral pustiti ljudsko šolo; poučeval je do 1. 1883. na gimnaziji verouk, tedaj pa se je zopet vrnil h glasbi. L. 1890. je prišel v Ljubljano, kjer sta do 1. 1906. s P. Angelikom Hribarjem skupaj delovala na frančiškanskem koru: 1\ Angelik je orglal, P. Hugolin pa dirigiral. Od 1. 1900. (po P. Angelikovi smrti) pa sam vodi frančiškanski zbor. ki ga je tako dvignil, da je danes neoporečno prvi cerkveni zbor v Sloveniji, in kdo ve, če ne v vsej Jugoslaviji. Hkrati je 1. 1895. prevzel obširno frančiškansko župnijo in jo spretno vodil do 1. 1SJ20. Deloval je tudi v izpovednici in na prižnici. Njegovi cerkveni govori — veliko jih je objavljenih — so jasni, pregledni, stvarni, po vsebini bogati; njegovo jasno, živo besedo je še danes prijetno poslušati. Ko je bil star že 54 let, sc je pri M. Hubadu začel učiti kontrapunkta in se mu z vso vnemo posvetil. Ce je le nekaj minut utegnil, je že pisal naloge in reševal težkoče. N' poznejših skladbah se ta pouk močno očituje. Zlasti pa je ta preobrat važen zato, ker sc je P. H. Sattner tedaj lotil večjih del: simfoničnih pesnitev, oratorijev. Zajemljivo je, da je razen ,,Vneb6vzctja“ (Assumptio) vzel besedilo vselej iz Gregorčiča. Prva je prišla „ Jeftejeva prisega" 1. 1910; 1. 1911. je sledilo „Vneb6vzetje“ (Assumptio); 1. 1914. „01jki“; 1. 1917. „Soči“; 1. 1921. V pepelnični noči". Za svojo 70. letnico je popolnoma preustrojil in na novo instrumentiral „Asumpcijo“ (Vnebovzetje), ki jo je s svojim pomnoženim zborom sam izvajal letos v dneh 20. in 21. novembra v proslavo godu sv. Cecilije, zavetnice cerkvene glasbe, v frančiškanski cerkvi. Orkester je posodil dr Čerin. Njegovi redovni sobratje so vedeli ceniti njegovo neumorno, vestno delo in zato so ga — P°lcg važne službe frančiškega župnika — ponovno izbrali za razna zaupna opravila: gvardijan je bil že v Novem Mestu, v Ljubljani je zdaj že tretjič; štirikrat je bil definitor, dvakrat kustus; ljubljanski škof dr. Jeglič ga je imenoval za svojega konzistorialnega svetnika. To je zelo skromno opisana zunanja plat njegovega življenja. Notranja, se pač najbolj javlja v njegovih glasbenih umotvorih. Doslej so izšla sledeča dela: A. Cerkvene skladbe. 1. Cerkvene pesmi (1879); 2. Cerkvene pesmi na čast S. R. T. (1881); 3. Božične (1891); 4. Slava Bogu (masne, 1893); 5. Slava Bogu (Marijino 1894, II. natis 1902); 6. Slava Jezusu (1903); 7. Šmarnice (1904); 8. Postne pesmi (1905); 9. Mašne pesmi (1906); 10. Marijine pesmi (1906); 11. Božične (pomnoženi natis 1908); 12. Mašne pesmi (pomnoženi natis 1908); 13. Missa Serapbica (1910); štiri božične (C. Glasbenik 1910); 15. Te Deum (1911); 16. Sedem mašnih (C. Glasb. 1918): 17. Svetniške in prazniske pesmi doslej dva zvezka (1921); 18. Dve božičnici (1920). — Op. št. 3—5 je izdal skupaj s I’. Angelikom Hribarjem št. 18. s Promilom. Število skladeb priobčenih v „Cec.iliji“, v zbirki ..Slava presv. Evharistiji”, „Cerkvenem glasbeniku1-bi napolnilo novo mogočno sbirko. B. Svetne skl a d b e. 1. Mešani zbori (1888); 2. Kje so moje rožice? — Za Klavir (1892); 3. Moški zbori (1894); 4. Vrbici, Naša pesem (1898); o. Dva samospeva: Zaostali ptič, Nasa zvezda (1907); 6. Štirje koncertni mešani zbori (1908); 7. Jeftejeva prisega (simf. pesnitev 1911); 8. Assumptio (oratorij 1911); 9. Oljki (simf. pesnitev 1914); 10. Soči (simf. pesnitev 1918); 11. V pepelnični noči (simf. pesnitev 1921); 12. Prenovljena Asumpcija (1921). Nekaj skladeb je v „Novih akordih1-(Ribička) in „Pevcuu. 4 Če človek opazuje umetniški razvoj skladateljev, pride po nata'nejšem preiskavanju do nepričakovanega sklepa, da je Sattner vse svoje glasbeno delovanje že iz prvih poČetkov osnoval na istem načelu, ki mu še danes blesti pred duševnimi oČmi in je ožarjeno z najlepšimi uspehi načelo: glasba je za uho, ne pa za razum. To se pravi: skladatelj tako skladaj, da bo poslušavec v tvojih skladbah lepoto za teboj lahko občutil, da mu bo takoj dostopna in se mu bo srce vnelo v čuvstvu, kakivno si v skladbo položil. Tako pa more učinkovati le, če je lepa, blago-doneca, brez nepotrebnih trdot. Po tem načelu mojster še danes zavedno in samozavestno ravna ; morda se ga prvotno tako izrazito niti zavedalni, pa ga je po svojem notranjem čutu zadel. Zato se ni prida zmotil tisti, ki je dejal, da ga njegov moški zbor: „Nikar, nikar se me ne bojw docela označuje in podaja v semenu takorekoč vse posebno izrazite osebnostne znake skladateljeve. Takoj prvi hip te ovije neka plemenita, ljubka mehkoba in nežnost, ki pa — to se zdi potrebno poudariti — nima z mehkužno sentimentalnostjo prav nobenega stika. Njegova mehkoba in nežnost je zdrava, krepka, možka, viteška, rastoča iz tal, ki so pognojene — Če treba — s samoodpovedjo. Najlepši je tam, kjer je ustvarjal po najglobljem čuvstvu, notranjem navdihovanju; kjer ga je vabil mik od zunaj, želja po izrazitejšimi, novejšem oblikovanju, mu ni bilo v prid. Taka izkušnjava je bila zanj, kot za vsakogar, doba, ki jo je posvetil višjemu glasbenemu učenju in proučevanju novejših glasbenih smeri. Pa se je vsega tega hitro otresel. Izmed njegovih velikih del kaže „Oljki" nekaj sledi te negotovosti. V „SoČiw je že zopet sam svoj in popolnoma v ravnovesju; seveda je tudi iz „SoČe“ vstala kleČ: konec so mu narekovali trenutni zunanji razlogi, ki z glasbo nimajo stikov. Prav zato je „Assumptiow, od katerekoli strani jo gledamo, v celoti vendar le najbolj zrelo, najpopolnejše njegovo delo, ker je hotoma odklanjal vsakršen, njegovemu notranjemu Čuvstvanju ne odgovarjajoč tuj vpliv in tujo pomoČ. Pri njegovem delovanju moremo torej zasledovati razvoj samo v eni določeni smeri, ki se nam sama v sebi vedno popolneje očituje. Njegov razvoj je nujen in logičen kot razvoj rastline iz drobnega semena: je paČ izprememba na zunaj, po obsegu, zunanji obliki, dozorelosti, toda vse to, kar pozneje v rastlini raste in zori, je po svojem bistvu in nespremenljivih lastnostih skrito že v semenu. Pomen njegovega nastopa bi se dal strniti v sledeče točke: 1. Značaj njegovega delaje eklektičen, to se pravi: on iz vsega, kar naša doba rodi dobrega in lepega doma in drugod, izbira to, kar odgovarja njegovemu glasbenemu hotenju, to v sebi presnavlja ter na svoj posebni plemeniti način presaja na našu glasbeni vrtec in poizkusa za naše potrebe in razmere ustvariti nekaj enakovrednega. Pri tem je treba poudariti, da ni nerazsoden posnemavec, ampak on dela kot čebelica, ki na raznih cvetovih nabira snov, jo v sebi vso predela in prekuha ter nam nazadnje poda prečudno dehteči sladki med. 2. Zato ni čuda, če je pred vsem v cerkveni glasbi vedno nekako prednjačil; odlikuje ga neka izbrana gibčnost, izvrstna deklamacija, ki spretno gre za razvojem besedila in njega viški, pred vsem pa mehka voljnost, prožna nežnost, ki jo moramo tem bolj ceniti, ker jo je vedno gojil kot nekak nezavesten, iz globljega čuvstvovanja protekajoč tih odpor proti strožji smeri cecilianskega gibanja, ki se je dolgo časa — rekel bi — čutne lepote in srčne toplote v cerkveni glasbi načelno poizkušala ogibati, dasi jc tudi drugim skladateljem srce in čuvstvo drugače govorilo in se pri nikomer ni dalo vselej zatajiti. Posebno izrazit je bil v tej mečji smeri P. Angelik Hribar; razloček med obema sinovoma sv. Frančiška je ta, da je Sattnerjeva nežnost veliko bolj ognjevita, rezna. Angelik bolj kaže neko otroško, naivno mehkobo, nežnost, ki posebno prija ženski duši, mehko, sladko vino je, Hugolinovo pa je kipeče, ognjevito, da duh njegov s silo udari v človeka in ga vsega napolni; poleg teh bolj zunanjih, blestečih lastnosti pa je tudi polno notranje moči; lepota in nežnost njegovih cerkvenih skladeb ima značaj močne moške duše. 3. Prav to je pa tudi vzrok, da zbori takoj izprva niso toliko posezali po njegovih skladbah kot kesneje, ko si je z vztrajnostjo zrahljal zemljo in obvladal vso našo cerkveno glasbo, ji s svojimi zbirkami vtisnil pečat ter utiral smer. S svojimi skladbami je takorekoč šiloma vlekel množice za seboj, jih hranil s tečnejšo pašo, jim čistil okus. Saj je n. pr. celo Foerster dvomil, ali bo zbirka „Slava Bogu“ našla odziva. ;> 4. Ustvaril je množico silno porabnc tvarine za cerkveno in svetno rabo in za vsakršno priliko od najpreprostejšega zbora do koncertnih skladeb, katerih posamezne izpolnijo cel večer. 5. Prvi se je lotil skladeb oratorijskega značaja opiroma simfoničnih pesnitev, ki so ob prvem proizvajanju silno dvignile zaupanje vsega naroda v lastne sile1). Njegovi oratoriji so nekako naivno zamišljeni, iz otroško preprostega mišljenja2) so snujejo. In dasi je oprema velikanska: veliki orkester, zbori, solisti, orgle, je vendar razporedita pregledna, ustroj lahko umljiv, vsakomur dostopen. Instrumentacija je jako pestra, živa, in kar je zelo važno, ne preobložena, ampak zračna, vonjiva, instrumenti so značilno, iznajdljivo uporabljeni. Posebno ljubi trobila in jih zelo spretno in učinkovito uvaja; pa ne samo za moč, ampak tudi za iskrene učinke, ki naj pred vsem poglobe notranje čuvstvovanje3). V instrumentaciji se jev nepričakovano izpopolnil, tako da ga med Slovenci pač nihče ne prekaša. Skoda, da je ta velika dela tako poredko moči slišati. Poleg vsega tega je 1’. Hugolin Sattner tudi veliko pisal pred vsem o cerkveni glasbi, govoril, predaval. In nazadnje še tega ne smemo pozabiti, da je izvrsten dirigent, kar kaže cerkvena glasba pri frančiškanih, dokazujejo izborni cerkveni koncerti, pri katerih je proizvajal dela s svetovnim glasom. Kaj vse njegov neutrudni duh še snuje, ne vemo; ali se mu posreči dobiti besedilo, scenično učinkovito, da nam podari še opero?1) Letošnje zimsko delo po naših odsekih. Učimo se peti po 11 o tali! Kdor pozna nase razmere, ve, da je najveČja ovira za večji razmah po naših pevskih društvih to, da pevci ne poznajo not, ne njih ritmičnih Vrednpt (trajanja), ne medsebojnega razmerja (intervalov). Zato naj bi v s a k naš odsek letošnje zimske 111 e s e c e po r a b i 1 z a to, da se pevci n a u e e peti p o notah. Težava je seveda naj večja ta, ker nimamo nobene popolnoma primerne pevske sole. Edina slovenska knjiga, ki jo je danes mogoče s pridom rabiti pri začetnem pouku v petju, so Ne d vedo ve: „Vaj e v petju4*5). Vendar pa je za začetek manj primerna; še le od tam, ko ima že razvito vso tonovsko vrsto, je knjiga dokaj pripravna. Nepotrebno in naravnost škodljivo pouku je to, da ima pod notami dolgo časa pisana njili imena (s črkami). Toda ker druge knjige ni, bo tudi ta dobro služila. Pouk si mislimo takole urejen: Pri vsaki pevski vaji naj bi se pevci vsaj kake pol ure ve zbali v teoriji. Vsak pevec naj bi si poleg knjige kupil še notni zvezek ali samo par listov notnega papirja, kamor si zapisuje, kar se vsako uro nauči. Pred vsem je treba pevcem utrditi čut za ritem (trajanje posameznih not). Ker pa je malo časa, je ritmične vaje treba takoj zvezati s poznavanjem raznih stopenj v tonovski vrsti () Namesto „sedem“ naj se rabi ruska beseda ,sem,“ kar pomeni sedem; to pa zaradi tega. Da imamo en sam zlog. 8 Zelo dober vtis je ua poslušalce vedno napravil pester spored. Naj prvo par umetnih od najboljših naših skladateljev, potem pa narodne: slovenske, srbske (v čudovito lepi Mokranjčevi harmonizaciji), črnogorsko, hrvatske, jfrekmurske in medjimurske. Poslušalci so imeli priliko spoznavati značilne razlike med narodnimi pesmimi jugoslovanskih plemen in skupin, obenem pa je bil t