KAKO SE OBNAŠAMO Več vljudnosti ne bo škodovalo Tri iskanju notranjih rezerv čestokrat pozabljamo na tiste prave rezerve, ki so skrite v naši notranjosti. Marsikakšen rezultat, ki ga prikazujemo v času bilanc. bi bil lahko precej boljši, če bi poznali več vlju-dnosti. To velja zlasti za delov-ne organizacije, ki se ukvarjajo s prometom blaga in tudi tiste s področja mestnega in pri-mestnega prometa potnikov, ter seveda za vse vrste uslug ali stortitev. Sleherni dan se srečujemo s slabimi odnosi do kupcev v prodajalnah in blagovnicah, skratka povsod tam kjer bi pri-čakovali največ razumevanja, kjer naj bi nas prodajalec naj-večkrat šele zainteresiral za nek nakup, kjer bi mojster svo-je stroke ime/ potrpljenje tudi s tistimi, ki se ob poplavi novega ne znajdejo, ki niso tako hitri kot pomične stopnice in ne uspejo v naglici preložiti blaga iz nakupovalne koSarice v vrečko ali mrežo. Če žellmo nekaj prodati ali nuditi usluge, se moramo vživeti v vlogo kup-ca in ne nastopati kot velik in nedostopen strokovnjak. Nedavno sem obiskal neko prodajalno z avtomobilskimi rezervnimi deli in za vsako bla-go, za katerega je kupec spra-ševal, je prodajalec srednjih let suvereno odgovarjal: »Tega nimam« ali »Tega ne držim«. Obnašal se je resnično kot lastnik prodajalne, ki to ali ono osebno »ima« ali pa nima ali pa spakedrano tega ali onega ne »drži«. Nič čudnega če ježe učenec prvega letnika nasled-nji dan ponavljal isto za svojim zgledom - pomočnikom ali poslovodjo. Predvsem v pro-dajalnah in oddelkih s tehnič-nim blagom običajno vladajo takSni »strokovnjaki«. ki vse tako dobro vedo, da čestokrat odkimavajo celo za izdelek, ki je na polici za njihovim hrbtom. V deželah, kjer je bla-govni promet bolj razvit kot pri nas, posvečajo ogromno po-zornosti prav vzgoji prodajnih kadrov. Pri nas je vzgoja skro-mna, v praksi je vse prepušče-no zgledom, največkrat slabih navad in odnosa, ki ga imajo starejši prodajalci in celo po-slovodje ali oddelkovodje do kupcev. Ena od temeljnih sestavin ali osnova socialistične etike v tr-govini in pri nudenju uslug in storitev bi morala biti in seve-da je prav vljudnost. spoštova-nje celovlte osebnosti sleher-nega, ki je čas in zaupanje na-menil tej ali oni prodajalni, lo-kalu ali delavnici V težkem ob-dobju za gospodarstvo, kakrS-no je sedaj, pa je za doseganje boljših rezultatov potrebno vložiti več kot v času konjunk-ture, kajti kupna moč pada. in še vierajšnji-Če vam pri nas ni všeč, pa pojdite drugaml-ne bomo smeli več slišati. Marsikje boste Se vedno na-leteli na nesolidnost in nevlju-dnost: na prodajalce, ki vas gledajo izpod čela in se med-seboj pogovarjajo, na natakar-je, ki vas puste čakati. čeprav že dlje časa pomenljivo kašlja-te ali na voznike in sprevodni-ke, ki vam ne privoščijo lepe besede, razen psovk sumljive-ga izvora in na frizerja, ki vas je ostrigel ravno tako kot niste hoteli pa vam ni privoščil niti pozdrava, ker mu niste stisnili napitnine... Skoraj gotovo tem ni do boljših poslovnih re-zultatov. BORUT POGAČNIK