Poštnina plačana v gotovini Posamezna številka 1 Din. ^KIA MCIAU^ Letna |Н ^В ^Ж ^ЖШШ Inozemstvo 40 Din. ^В Шв vB ВВ ШШ ^^ШШШ ШШ «Ш Ш1 Desenlce, Krekov dom Jesenice, 15. julija 1939 Dvigni se, mladina! Mariborski labor je za nami. Tisoč src slovenske katoliške mladine je v teh dneh vzplamtelo v zmagoslaven sij, ki se je razlil po slovenski zemlji kot vse pomlajajoča sila, napolnil domove z novim dihom in potrdil kreposti katoliškega naroda. Velik je praznik, ki ga čuti mladina v svojih srcih, in velika so dejanja, ki v tako otipljivi vrednosti razgaljajo njena najgloblja čustva. Ta dan ni bil samo prikaz njenega dela za narod, ampak tudi živ dokaz njenih duhovnih in srčnih vrednot, ki delo usmerjajo in ga bogatijo in mu dajejo zmagovito in trajno življenje. Kjer koli si, je ona, kjer koli hodiš, te ona spremlja, kamor koli greš, slišiš njen glas in bodi kjer koli, čutiš njeno ljubezen in nezadr-žano rast — kjer je mladina, tam je življenje, je narodova rast in njegova sila. Nad vsem tem pa je Bog, ki njeno delo blagoslavlja, je On, ki ga edini pravilno ocenjuje. Ni naštevati več, kar bi moglo bolj jasno orisati program slovenske mladine. Da se je dala Bogu, narodu in domovini, se temu podredila in se žrtvovala, je storila dovolj. Več ne sme in tudi noče sprejeti. Kakor se v zimskih mesccili zbira v zemlji življenjska sila, da spomladi požene sOkove v zelenje in cvetje v srečo in korist človeka, tako si te množice slovenske mladine v zimski dobi, dan za dnem, večer za večerom bogatijo svoj um in brusijo značaje, krepijo telo in vedrijo duha v svojih domovih, da spomladi tem silneje biikne ta mlada, prekaljena sila, k soncu in k svetlobi, da pokaže vsemu svetu narodovo moč in zrelost, da more tem samozavestneje primerjati svoje vrednote z vrednotami narodov, da nas sebičneži ne bi podcenjevali in tudi močni spoštovali. Takšno je delo slovenske katoliške mladine, ki hoče sebi živega spričevala in zahteva za svoj narod enakovredno mesto med enakovrednimi narodi. Nihče ne more preslišati glasu, ki ga to krepko telo, odkar se je pred dvema letoma vzpelo in si osvojilo narodni prostor, izzveneva sleherni trenutek in ki poje z vsakim njegovim korakom; Poglej nas, domovina, da smo v delu zate sebe prerasli in s tvojo ljubeznijo do nas spojili svojo v poroštvo tvoje in naše bodočnosti. To je in takšna je v slovenskem jeziku slovenska mladina. Kaj bi bil narod brez te zlate sredine, če bi sploh bil? Kakšno bi bilo njegovo življenje brez načel, iz katerih živi? Kako bi naj bil močan in zdrav brez vzorov svoje mladine? Ne, vsega tega bi ne bilo. Ne bi bilo moči, ne bilo bi prostora za nas in ne jezika. Zgodovina bi šla preko nas in nas s svojim tokom zravnala z zemljo, po kateri bi šla pota drugih narodov. »Slovenski narod« bi bila samo še beseda, govorjena s pomilovanjem v tujem jeziku. Kdor želi, da pride takšen uspden dan nad slovenski narod, naj udari in uniči njegovo cvetje — slovensko katoliško mladino. Kdor želi sebe ponižati v človeka brez narodne zavesti, naj njegovim življenjskim vzorom obrne hrbet in zapre srce pre\ Јич-Гчн) III. mid morjem, sredi koiiliiieiilaliie .чгес1||ј<ч'\ropske klime z \/.li(i(liH> (lol/iiio 14" >' <)(l I'arizii ill .severno fi'eo-Кrilfsko širino 4()"2()". I\i\ preenii srediijii leni-peniliira \ ,j nI i,i 11 znaša I IH. .\zne rttde je prinesla Jesenicam in okolišu propadanje, ki so ga \ 18. ill 19. stoletju novi lastniki plavže\ Mladi Prišle so zopet ])očitnice in z njimi se bo pričelo no\ o delo \ naših študentovskih odsekih. \ se j)olno ciljev smo si zastav ili, da jih bomo ši-letos dosegli in belimo si gla\c s programi, ki nas bodo do njih \ od i I i. Pra\ i io. da je dober začetek že ]>ol narejen* ga. Pridejal bi še: dober začetek pri .чкгЈЈПО se.stavljeneiii načrtu. Ob njem se mi vsiljuje \ prašanje: .\li bomo mogli obenem izpolniti obe glavni iočki. na katerih sloni vse naše ilelo? .; I o sta: .sninov/.goja in osebna rast ter druga, da pomagamo tudi izven svojega kroga vsem našim društvom. .\li sta sploh združljivi!' In če sla. kako in kaj naj delamo, da jn izpolnimo:' Zdi se mi, da je eden glav nih pogojev za rasi in samovzgojo osebno, resno in globoko delo. lo je. da dajemo tudi iz sebe, ne da samo spreje-niamo in zase presiiav ijamo. \ lem bi ludi našli odgovor na: kako delati? Gotovo je glavno, da se sami vzgojimo, -da gradimo predvsem svoj značaj in osebnost, vendar je pri tem zelo važno, da se navadimo dela, in sicer osebnega dela. Predav anja in sestanki morajo liili plod res naših žuljev. Drnšlvcuo delo ne sme ilii mimo nas. ampak nam mora bili prav tako važno kol zasebno. Danes rabimo ljudi, ki ludi ustvarjajo, ki so aktivni ter stopijo vsikdar v prve vrsti" borcev za katoliško jirosveio. Kaj nam pomeni inleligenl ali ludi kdo drugi, ki je lahko še lako prepričan katoličan in Slovenec, če se pa nili ne prikaži' v jav nosi, kaj šele. da bi delov al v naših (Irušlv ihi' Ч o so za nas brezkorisineži. ki nas bolj ovirajo kol pa koristijo. Le pieveč imamo danes članov, ki so mnenja, da so izvršili že vso svojo ilolžnosl s lem, da so poravnali članarino, ali kvečjemu Se, da nosi jo ob nianifeslaeijah naš znak in od časa do časa v idijo naš dom indi od znotraj. Taki so odveč, če si iinš, hodi nas stoodstotno in to tudi na zunaj, v zasebnem in javnem življenju, ne samo zase, samo v skrivnem kotičku svojega srca. I ndi naše delo ibo plod-nejše, če sami delamo, ker le lako bomo drugo ob drugem rasli in se v medselxijnem delu izpopolnjevali. 10 je tisio delo, ki bo dalo rasi ter plodilo naše па|и)ге. ki končno morajo privesti do ciljev. skušali zadržati, deloma s poskusi najti nova rudna bogastva, deloma z uvajanjem novih industrij. \ zatlnjih 70 letih je pa omeniti vrsto dogodkov. ki so Jesenice iznova oživili in jim dali osnove za tisto stanje, od katerega je še danes odvisen napredek mesta, njegovega okoliša in prebivalstva. Leta 186W. so prešle Fužine v lasi kranjske industrijske družbe, s čimer je združena modernizacija in povečava. Leta 1870. so z graditvijo gorenjske železnice Jesenice prvič priključene železniškemu omrežju. Leta 18%. je s preložitvijo Fužin iz Bohinja osredotočena železna industrija na Jesenicah, s čimer je v zvezi zopet poveča\ a obratov . Nesluten napredek je prinesla kraju najprej gradnja, potem pa otvoritev nove železniške karavanškem-bohinjske proge leta 1906. Jesenice postanejo pomembna postaja in križišče na novi železniški iK)ti skozi Alpe do Jadrana, postanejo pa hkrati tudi pri-V lačna točka za naseljevanje domačega in tujega življa. Nove državne meje po letu 1918. so |)omen Jesenic kot ob potu na morje sicer nekoliko zmanjšale, zato pa kraju po koroškem plebiscitu dale mesto najvažnejših severozapad-iiih vhodnih vrat metinarodnega prometa v Jugoslavijo. \ tem in njegovi industriji leže nadalje osnove Za uspešen rtizv oj mesta, med \1e-žakljo in Karavankami. (Oulje prihodnjič.) govore I udi »kaj dehiti?« se v prašujemo. Nam študentom so počitnice poleg vsega drugega tudi listi čas, ko stopimo iz svojega šolskega, teoretičnega okolja v stvarni prostor vsakdanjih dogajanj. Zdi se mi, da ni malo študentov, zlasti naših katoliških, ki so ob tem hitrem koraku iz idealnega v praktični svet razočarani in pri prvem neiispc hu obupajo nad svojim delom. tTTl-tajo nam, da smo preveč idealni, da ne jM)znamo življenja in njegovih ovir. da so naši načrii ne-izpolnjiv i, okazati resnici na ljubo neko pismo, ki ga imamo pred seboj in ki se glaodčrtali mi). In da Ti jih kar tukaj navedem, ti-le so: Prvo in glavno, da se odpoveš stranki, v kateri si sedaj ter pristopiš k nam, drugič, da se boš skupno z nami ))oril za naše ideje, naše interese in za lepšo bodočnost naše mladine, lorej, če Te je volja, pridi v nedeljo popoldne ob 4. uri domov, da bi se na drobno in natanko porazgovorili. Še enkrat Ti rečem, če hočeš kaj postati, da boš res človek, ki nekaj zna, ne pa en ubog hlapec, se obrni k nam in mi Ti l>omo pomagali. S s|)oštovanje,m Te pozdravlja član JSZ. To pismo je prejel neki mladec Fantovskega odseka v Bohinjski Bistrici. Ker je že samo iK) sebi dovolj jasno in razločno, ga ol)javljamo brez posebnega komentarja. Ob koncu pouka na meščanski šoli Mnogo skrili povzroča skrbnim staršem izbira poklica oz. nadaljnjega študija za svoje otroke. ki končajo jneščansko šolo. Da bo ieinu z nekaj nasveti \.saj malo p'omagano. podajamo obenem s končnimi letošnjimi uspehi tudi nekaj poli. ki bi maturantom lahko služile za razgled. Meščansko šolo je v letu I938./39. obiskovalo 22b učencev in 224 učenk. Ilazrede je izdelalo 154 učence\ in 195 učenk, to je 77.5%: ро])га\ -ni izpit ima "59 učencev in 22 učenk, popolnoma je padlo 32 učencev in 7 učenk. 1 učenec je ostal zaradi bolezni neredom an. Končni izpit, ki so ga opra \ Ijall učenci in učenke obeli četrtih razredo\ \ času od 10. do 15. junija, je izdelallo 5 učencev in 18 tičeiik z oilličnini. 15 učencev in 9 učenk s prav dobrim. II učence\ in -I- učenke pa z dobrini ii.speliom. i^opravni izpit konec avgusta ima 6 učencev in 2 učenki. Padel pri končnih izpitih letos ni nobeden. Odlični in prav dobri absolventi in absohent-ke meščanske šole morejo nadaljevati šolanje na drž. trgovskih šolali in akademijah brez sprejemnega izpita, na moških in ženskih učiteljskih šolali s sprejemnim izpitom, na srednji tehnični šoli, v tekstilni šoli \ Kranju, v srednjih glasbenih šolah, v enoletnih trgovskih tečajih. fantje \ raznih vojaških šolah, dekleta v višjih gospodinjskih šolah itd. \ end ar je glavni namen meščanskih šol ta. da daje mladini zaokroženo praktično znanje in pripra\i za tr-go\inske. obrtne, industrijske ali kmetijske življenjske poklice. Prepoved cerkve v Rusiji (1\) лМк1)1ији Busseches-ii.) \ se ()1И). kar je liolcl uničili holjši'\iziMii \ Rusiji, je uničil v ti-ku (l\4'li drsctlrtij. Izfrinili so podjetniki, izginili tako imcMU)\aui kulaki ; izfiinila ji' aristokracija, ž njo ])a \ se. kar ji-kakor koli spominjalo na carje in car.sko drža \ o. l']na s i I a pa sc je poslavila lx)ljše\ izniu po rol)u. .sila. ki olisloji še danes. čepra\ teptana. p rezanj ana in poniže\ ana — ruska pra\()-sla \ na cerke\. \eprep,le(lno cerk\ a je bilo porušiMiili. \ eu-liar jih prav toliko še .sloji iu \ili\a heilneinu ljnd.s(\u \ srca upanjo v svetlejšo bodočnost. \ lisoče gre število ubitih, od gladu umrlih ter po ječah in konceniracijskili taboriščih mučenih duliovnikoN', v tisoče pa tudi šle\ ilo listih, ki so (xK rgli duhov niško obleko in si' |)os\ i-lili drugim poklicem. Lepo je poleg (eh šie\ilo dii-ln)\niko\, ki sede danes kot s|X'cialisii za ale-isiičuo propagando v pisarnah in redakcijah /\ eze brezbožn i kov. katerih dolžnost je neizprosen boj \ eri. V endar ji' duho\ uikov še mnogo. /e od prvega dne revolucije je bila ruska pi a\ osla\ na cerkev proli njej nepri jaleljsko i'azpoložena. I o razpoloženje se je jasno pokazalo. čim so bol jševiki \ zeli oblasi \ .svoje roke in so na SNoje zasla\e napisali odkril boj veri. I^o je I e\ ol ucija prenehala, je pra\ osla vna cer-ki'X' odločno demonstrirala proli boljševizmu, ^i'dil boj proti oblasti je \odil mel ropolil I ihoii. '''i so ga po končani revoluciji i z soli I i za pali'i-•"'lia. lili j(. pol i lično \ isoko izobražen, nekaj <'asa pra\osla vili ški>f \ New V orku. /a rad i nje-g(i\ega odpora in pridig je plačalo z ži\ Ijeujeni " ' tisoče duhovnikov, na tisoče pa jih je bilo \ se mogoče načine mučenih. I udi pairiiarha tijeli. /uradi Ij iidsl \ a ga sov jetska \ lada kaj-pak ni smela \ reči \ ječo. ampak ga je koiili- nirala \ ujego\em bivališču. Doiiskem samostanu \ .\losk\i. Dva uradnika Čeke sta sedela v njego\ i |)redsobi in nista pustila nikomur kakega obče\anja ž njim. \ rsio let je patriarh \zliajal \ odporu, dokler ga ni zlomilo grobo nasilje oziroma boljševiška spretnost. Iz teh ri'\olucionarjex se je izc.imil no\ prar M)sla\ui reformatorski pokrel. Pojavila se je no\ a smer. tako imeno\ ana živa cerkev . ki je imi-la namero reformirali pravosla\je. ki pa SI' je j)olitično naslanjalo na so\ jetski ri-žim. Oblasi je pre\idno motrila ta pokrel in ga .skrivaj podpirala. Strah ))red no\im razkolom je mučil zaprtega patriarha, .še celo nameva\aua osamosvojitev ukrajinske cerkve se imi ni zdela tako nevarna, ker ni posegala v pravoslavne dogme. Nastala pa je še neka nevarnost, ki je grozila pravo.o-moč gladnjočim. Sovjetska vlada se je delala kol da hoče sklenili s katoliško cerkvijo kon-kordal. Patriarh 1 ihoii. vzgojen po izročilih starega pravoslavja. je smatral, da je papešivo sirašnejše kol mučenišivo. na katerega so bolj-seviki obsodili pravoslav je. (Dalje.) Otroške laži (Nadaljevanje iii konec.) /iiuiHi je. da v mnogih dni/inuli -starši olroka niiraviiosl navajajo k laži. Otrok mora n. pr. reči. da mamice ni ilonui, kadar pride iisliizlx'nec z računom od elektrarne, domu pa slučajno ni denarja. Otrok mora |H)vedati očeta, da mamico l«)li glava, če se ji ne ljubi govorili z iinožem. Otrok mora ponudili roko iu se 1е]Н) pokloniti g. X, ki pride na oliisk, (lasi ve, da je nikdo ne mara iu d;i je njen prečno vrednostjo so pa bili največ trije v letošnjem jK)letju, da pohvalimo zaAija dva v Krekovem domu »Novi ljudje« in »Petrolejs, ki sta vžgala. Upamo na večje zadovoljstvo v kino sezoni. Lahkoatletsko in telovadno presenečenje pii-IJravlja Fantovski odsek za vse ljubitelje in prijatelje športa. Prireditev bo avgusta meseca, na kateri bodo sodelo-^ ali vsi lahkoatleti, te-lavdci in .gimnastiki z novo naštudiraniani točkami. S prireditvijo bo vezana tudi zabava. Fantovski odsek poziva vse lahkoatlete in telovadce, člane, mladce in naraščaj, da se strogo držijo treningov, ki so za njih določeni. Pozivom, ki jih bo odsek razposlal, ise morajo vsi brezpogojno in polno-številno odzvati. Starešinstvo prosimo, da se strogo ravna po navodilih, ki jih bo odsek ])redpisal za pri|)rave in za prireditev samo. Sodelovati morajo vsi do zadnjega. Kresovi na predvečer praznika sv. Cirila in Metoda so ožarili naše vrhove in dolino tako številno kot menda še nikoli. Naša mladina se je v občutku trdne po-\ezanosti z izročili slovanskih bratov in slovenskim narodom živo oprijela veličastne kresne jiro.slave in je s prepevanjem in s spuščanjem raket dala netlolžno< lažjo, bodisi po |M)trebi bodisi po njihovem napeljevanjii. Poda gorje otrokom, če se zlažejo v svojo korist in se tako p i eg rešijo proti visoko čislanim in privilegiranim staršem. Resnicoljubnost je možna samo t aim, kjer vlada medsebojno zaupanje. Ljubezen do resnice in zaupanje, ki je brezpogojno |X)trebno za čisto razmerje med starši in otroci, kvarijo največkrat odrasli, ki ne čutijo jKitrebe, da bi se proti otroku resno obnašali. Najuspešnejše posledice za otrokovo razpoloženje in pripravljenost pa rodi Jjrezdvomno odgovor staršev na otrokovo vprašanje, od kod je. Za otroka, ki brezpogojno zaupa očetovi resnicoljubnosti in materini vsevednosti, bo zavest o dvoumnem ali celo lažni-\em odgovoru udarec, ki ga bo težko prenesel. Proti tako imenovanemu -dobremu namenu' s pomočjo laži se bo otrok jiokazal sicer itidiferentnega, toda zakaj ne bi |>o zgledu staršev branil tudi on svojih tajen z lažjo? in če se že nauči doma, pozneje pa od sošolcev, da je laž včasih tovariška dolžnost, kako potem ne bi lagal taikrat, kadar zahtevajo nerazsodni odrasli, naj jim otrok pove nekaj, česar ue sme in noče povedati? ljudje, ki simatrajo vsako otroško tajno za smešno ali celo nedostojno, ne obračajo nanjo nobene pažuje ali se celo grobo vmešavajo vanjo, pa pri tem ne pokažejo niti najmanj prijateljskega sočutja do zaupanja majhnega človeka, ))0|M)lnoma zaslužijo, da jih otroci varajo ali iz razumljive nujnosti lažejo. Al i moremo otroka obvarovati laži? Da in ne. Proti starejšim, ki si prisvajajo izključno pravico do otrok, ki se ne morejo znajti v čudnem razvoju otroka in ne spoštujejo svojega ndadega sočloveka, bo kajpak otrokova laž (lotrebno in neizprosno orožje proti močnejšemu. Kdor pa svojega otroka vzgaja tako. da nima le-ta niti prilike niti |)otrebe po laži, kdor predvsem odstrani drobne in vsakdanje laži iz otrokovega okolja, temu se ne Ixi treba pritoževati zaradi otrokove laži. Poravnajte naročnino za naš list! Partija biljarda (Alfonz Duiulei.) Dvocliieviia bitka in deževna .noč, ki so jo s tc-lečnjaki na plečih morali prečnti, vse to je vojake silno utrudilo. In vendar jih še puste ])rezebali. Že tri neskončno dolge ure stojijo z orožjem v rokah po nilaknžah velike ceste in v blatu razmočenega polja. Do smrti izmučeni od prečutih noči, se v mokrih uniformah naslanjajo drug na drugega, da bi se ogreli in vzdržali pokoncu. Nekateri spijo kar stoje, opiraje se na tornistro svojega soseda. Utrujenost in lakota sevata z njihovih brezizraznih, ne-prespanih obrazov. Nobenega ognja, nobene tople jedi, samo dež in blato, samo črno, brezmejno nebo in sovražnik, ki jih oklepa kot strahoten obroč. Sama brezmejna žalost... Kaj pa se vendar godi tukaj? Kaj delajo? Io|)ovi so s svojimi žreli naperjeni v gozd, kot da na nekaj prežijo. Strojnice v jarkih nepremično strme v horizont. Z
  • okojnega .Mjaža. Želimo ji, o naših hribih zažareli kresovi. Vsako društvo si je nadelo nalogo |X)staviti |X) en kres, tako da je ta večer gorelo na področ ju naše občine šest kresov. Za elektriko vse nelcenelSe In ugodnelše pri Dože Markež elektrotehnično podjetje Jesenice, Murova, tel. 605 Pute_in_j^i*G poceni in dobro Kdor hoče poceni jesti, pride v Krekov dom Kdor hoče dobro jesti, se abonira v Ljudtki kuhinii Kdor hoče dobro in poceni piti, mora priti V Katalcombe Belo namizno vino din 10'— liter Za konzorcij lista >Na niejahc Jože God i na, Jeaeniee. — Urejuje: Stanko Savinšek, Jesenice. Za Zadružno tiskarno v Ljubljani: Maks Blejec. — Za urednika v Ljubljani: Ignacij Zeleznik.