UVODNIK Spoštovane bralke in spoštovani bralci, informatika postaja pomembna pri povezovanju podjetij in drugih organizacij pri e-poslooanju. Za to je potrebna sprememba in prilagoditev poslovne strategije in poslovnega modela, prenova in integracija poslovnih procesov ter prilagoditev in uvedba novih (celovitih) programskih rešitev ter spremenjena vloga službe za informatiko. Poslovna strategija kot povezovalni proces rned upravljanjem z notranjimi viri podjetja s kupci in dobavitelji, s katerimi tvori skupno vrednostno verigo, ter zunanjo interakcijo s konkurenco in ekonomskim ter socialnim okoljem. Razvijanje in spreminjanje oz. prilagajanje poslovne strategije je trajna in najpomembnejša naloga vodstva organizacija. Poslovna strategija opredeljuje delovanje organizacije v poslovnem okolju in vpliva na njeno konkurenčnost. Spremembe poslovne strategije se udejanjajo in kažejo v spremembah poslovnega modela in poslovnih procesov organizacije. Poslovni model je strateško orožje za razločevanje podjetij na trgu. V preteklosti so se neprestano pojavljali novi uspešnejši poslovni modeli in zamirali tisti, ki so bili neuspešni. Priložnost in močno zahtevo po spreminjanju poslovnih modelov je v zadnjem obdobju povzročil nagel razvoj informacijske in telekomunikacijske tehnologije. Internet daje podjetjem možnost dinamičnega in globalnega povezovanja s poslovnimi partnerji, omogoča oblikovanje novih vrednostnih verig ter s tem daje možnosti za uspešno preživetje v boju s konkurenco. Tak poslovni model imenujemo generični model elektronskega poslovanja ali kar e-poslovni model. F.-poslovni model spodbuja podjetje k osredotočanju na njegove ključne prednosti in procese in predpostavlja prenovo obstoječih poslovnih procesov v inovativne, prilagodljive in povezljive, uporabo informacijske in telekomunikacijske tehnologije in prilagodljivih ter povezljivih programskih (aplikativnih) rešitev. Poslovni procesi v večini organizacij niso pregledni in prilagodljivi, neustrezni so o poslovnem in informacijskem pogledu in tudi v povezovanju z drugimi organizacijami. Prenova poslovanja v obdobju e poslovanja mora razreševati zlasti problematiko dinamičnega opredeljevanja in vzpostavljanja skupnih poslovnih procesov verige podjetij ter koordinacijo pri sodelovanju s poslovnimi partnerji o njih. Internetna tehnologija in infrastruktura omogočata nove tehnološke možnosti pri prenovi obstoječega informacijskega sistema, ki v večini organizacij temelji na integriranem in celovitem, vendar togem konceptu načrtovanja virov (ERP - Enterprise Resource Planning), ter integracijo z možnostmi oziroma programskimi rešitvami s področja elektronskega trgovanja (E-commerce), oskrbovalnih verig (Supply Chain) in odnosov s poslovnimi partnerji (Customer Relationship). V organizacijah obstajajo različni pogledi in pričakovanja posameznih skupin sodelujočih (deležnikov) na strateški pomen in vlogo informatike ter na vplivnost informatike na poslovno uspešnost in konkurenčnost. Vloga informatike je pogojena z informacijskimi potrebami in percepcijo menedžmenta o odvisnosti od informacij ter o vplivu informatike in z vplivom, ki ga ima na poslovanje, oziroma prispevkom v dodani vrednosti poslovanja. Cilj službe za informatiko je torej ustvariti partnerstvo med managementom in informatiko in s tem transformacijo službe za informatiko v storitveni center. Informatika t nora izhajati in vplivati na poslovno strategijo. Povezava med poslovno strategijo in delovanjem informatike mora biti močna, hkrati pa dovolj agUna za hitre spremembe in prilagoditve. Informacijsko infrastrukturo moramo snovati in prilagajati tako, da bo omogočala sprotno, učinkovito in poslovno ustrezno prilagajanje poslovnim procesom organizacije in njihovo povezljivost s poslovnim okoljem. Bližnje posvetovanje Dnevi slovenske informatike 2005je po besedah organizatorja Slovenskega društvu Informatika namenjeno srečanju informatikov, uporabnikov in raziskovalcev in obravnava informatiko kot temelj povezovanja organizacij. Temelj, kije pomemben za izmenjavo izkušenj in spoznanj ter za povezovanje na področju pretoka znanja, kapitala, dela in blaga. Nedvomno bodo v tem uvodniku predstavljeni vidiki sprememb na posvetovanju podrobno in celovito obravnavani. Andrej Kovačič, odgovorni urednik 2005 - Številka 1 -lelnik XIII urORADN* INFORMATIKA 3