KRALJEVINA JUGOSLAVIJA UPRAVA ZA ZAŠTITU RAZRED 21 (4) PATENTNI SPIS INDUSTRISKE SVOJINE IZDAN 1 SEPTEMBRA 1940 ŠT._ 15994 Patentvervvertungs - Gesellschaft mit beschrankter Haftun«- „Hernies“, Berlin, Nemačka. Električni generator za razsvetljavo vozil. Prijava z dne 22. junija J938. Velja od 1. decembra 1939. Naznačena prvenstvena pravica z dne 23 junija 1937 (Avstrija). Za razsvetljivo vozil, zlasti železniških vagonov do sedaj običajni generatorji se ženejo navadno od ene osi vozila ter se morajo izvesti popolnoma zadelani, ker so večinoma pritrjeni prosto na vozilu. Za boljše izrabljanje takivh strojev so že predlagali, da se predvidi v notranjosti okrova krogotok hladilnega zraka, ki naj olajša odvajanje toplote. Do sedaj so izvedli generatorje za razsvetljavo vozil skoro brez izjeme štiripolno, ker je to število polov najbolje ustrezalo učinku takih strojev in daje razmeroma ceneno izvedbo pri dopustni porabi prostora. Pri tem pa niso pazili na to, da omogoča učinkovit notranji krogotok hladilnega zraka znatne prihranke teže in mnogo gospodarnejšo izvedbo stroja. Izboljšanje notranjega hlajenja ima tedaj prednosti, ki opravičujejo odstopanje od do sedaj upoštevanih načel za gradnjo, če postaja s tem tako izboljšanje možno. Po izumu se doseže tako izboljšanje zadelanih strojev za razsvetljavo vozil z notranjim hladilnim krogotokom s povečanjem števila polov. Za hladilni zrak, ki struji v smeri osi skozi inducirani del stroja, dobimo s povečanjem števila vmesnih prostorov med poli več poti, po katerih lahko struji mimo delov, ki proizvajajo toploto ali jo prevzamejo. S tem se poveča hladilna površina, ki je v krogotoku hladilnega zraka in se izenači toplotni padec. Pri večjem številu polov postaja tudi pre- rezkotvinega jarma manjši in pridobivamo prostor za vračanje hladilnega zraka v kotvi. Električni generator dobi prednostno šest, osem ali deset polov. Ker lahko prihranimo z izboljšenim hlajenjem na teži bakra in železa, lahko zmanjšamo premer stroja i lahko namestimo stroj tudi pri večjem učinku v danem prostoru pod vozilom. Povečanje števila polov tedaj ne vodi pri istočasni uporabi notranjega krogotoka hladilnega zraka do povečane porabe prostora in nedostatek kompliciranejše gradnje stroja, ki govori navidezno proti povečanju števila polov, zaradi boljše izrabe nima več veljave. Patentna zahteva: Električni generator z zadelanim okrovom in notranjim tokokrogom hladilnega zraka za razsvetljavo vozil, zlasti železniških voz, označen s tem, da ima generator, ki se naj namesti na znan način prosto na vozilu, več kakor štiri pole, prednostno šest, osem ali deset polov, skozi katerih vmesne prostore struji hladilni zrak v smeri osi, v svrho, da dosežemo večjo hladilno pot, povečanje hladilne površine in even-tualeno prostor za vračanje hladilnega zraka v kotvi, ne da bi dobili pri istem u-činku stroj z bistveno večjimi dimenzijami kakod onih štiripolnega stroja. Din 5.— ' •■■■•j '