GRADNJA AVTOCESTE LJUBLJANA — BREGANA I Preko območja občine Grosuplje poteka pomembna magist- I ralna cestna povezava med Srednjo Evropo in Bližnjim vzhodom ¦ ter med glavnimi mesti Ljubljana — Zagreb — Beograd. I Magistralna cesta skozi občino Grosupljeje bila vceloti zgraje- I na leta 1959. Naraščujoči promet zmanjšuje potovalno hitrbst, I povečalo pa se je tudi število prometnih nezgod. K neugodnim I voznim razmeram močno prispeva velikp število tovornjakov in I številni vzponi vse tja do Novega mesta. Zaradi tega je pre- I dvideno, da bi k obstoječi magistralni cesti dogradili dva nova I vozna pasova tako, da bi sedanja dvopasovnica postala štiri- f pasovna avtocesta kot npr. Ljubljana—Razdrto. Načrtovanje rekonstrukcije magistralne I ceste in javne razprave I Vletu 1968sovprojektantskiorganizacijiIBTTrbovljepričeli I izdelovati načrte, ki naj bi nakazali najugodnejše tehniške in I transportske rešitve. Prvi zabeleženi razgovori o rekonstrukciji I magistralne ceste so se v občini Grosuplje pričeli v letu 1973. I Predstavniki skupščine občine in takratne urbanistične službe v I občini (PA Ljubljana) so se od samega začetka zavzemali za tako I rešitev, ki bi glede na tokratne razmere in urbanistični program I bila za občino najbolj ugodna. I Razprave o predlogih za rekonstrukcijo magistralne ceste so I potekale v letih 1974 —J977, predvsem v posameznih prizadetih I krajevnih skupnostih: Šmarje,,Grosuplje, Polica, Višnja gora, I Ivančna gorica, Šentvid in Dob. I Po končanih številnih razpravah je IBT Trbovlje izdelal idejni I projekt in lokacijsko dokumentacijo za rekonstrukcijo magist- I ralne ceste 1/1 (Ljubljana—Bregana) in regionalne ceste Gro- I suplje—Višnja gora—Radohova vas—Trebnje. I Kratek opis idejnega projekta I in lokacijske dokumentacije I Omenjeni idejni projekt je kotnpromisna rešitev med upošte- I vanjem tehničnih predpisov za gradnjo magistralnih cest in narav- I nimi razmerami na območju občine, med interesi širše družbene I skupnosti (ki jo zastopa Republiška skupnost za ceste — RSC) za I interesi lokalne skupnosti (občine Grosuplje), da bo avtocestatu- I di občanom v korist in da bo z dograditvijo ceste prizadeto čim I manjše območje občine. I a) Trasa magistralne ceste I Novi pas je na daljšem obsegu načrtovan po in ob levi strani I sedanje magistralne ceste, s tem da so upoštevani novi tehnični I elementi (minimalni radiji ovinkov, nagibi cestišča, vzponi na I klancih, itd.). Na odseku med Grosupljem in Višnjo goro pa se I vozna pasova razdvojita, tako da za smer Zagreb poteka po seda- I nji magistralnicestiprekovišnjegorskegaklanca.zasmerLjublja- I na pa mimo vasi Polica. Pri tem je prevladovalo mnenje, da sc s I tako rešitvijo povzroči preveč negativnih vplivov na okolje — I predvsem Skodo zaradi večjih posegov na kmetijska zemljišča. V I prid trasi mimo Police pa poleg boljših voznotehničnih pogojev I 'govori tudi možnost gradnje tega dela ceste, ki ne bo motila I obstoječegaprometanamagistralnicesti.Navišnjegorskemklan- I cu so vkopi v kamnitem materialu globoki tudi 18 m. Zemeljska I dela v takem materialu je možno izvesti le z razstreljevanjem. Da I bi to bilo mogoče izvesti, bi bilo potrebno preusmeriti obstoječi I promet, ki dosega poleti tudi 18.000 vozil na dan na nekodrugo I cesto. Zato bi predhodno morali usposobiti rekonstruirali I vzporedno regionalno cesto, zakarbi bilapotrebnaznatnasreds- I tva. Rešitevsejepokazalakotnegospodarna.zatonibilasprejeta. I V naseljih Višnja gora in Šmarje se zaradi pomembnejših repu- I bliških interesovmmoglanajtiprimernejšarešitevkot razširitev I obstoječe trase s tem, da v Šmarju pred sedanjim tunelom trasa I celotne štiripasovnice zavije nekoliko proti severu v nov tunel. I b) Prehodi preko avtoceste I Na odsekih, kjer so novi vozni pasovi predvideni neposredno I ob obstoječi cesti, bodo prehodi preko avtoceste ostali praktično I na istih mestih, kot so sedaj. Obstoječi podvozi bodo podaljšani, I obstoječi nadvozi pa porušeni šele potem, ko bodo poleg njih zg- I rajeni novi. Manjša sprememba naj bi bila samo na območju pri- I ključka za Grosuplje, ko bosta dva obstoječa nadvoza nad- I omeščena z novim nadvozom in novim mostom preko Velikega I potoka. Na trasi, ki poteka tnimo vasi Polica, bodo zgrajeni 4 I podvozi, 1 nadvoz in 1 podhod. Zgrajenihoz.obnovljenihbotudi I približno 10km lokalnih poljskih in gozdnih cest. Vseobnovljene I lokalne ceste bodo asfaltirane. I c) Priključki na avtocesto I Na območju občine bodo štirje priključki na rekonstruirano I magistralno cesto: v Šmarju, Grosupljem, Višnji gori in Ivančni I gorici. I V Šmarju bo v končni fazi uvoz v priključek na novo štiripaso v- I nico in uvoz na sedanjo magistralno cesto v tunel za smer proti I Škofljici in dalje po Dolenjski cesti v Ljubljano, izveden vobliki I »diamanta« približno na mestu sedanjega priključka. Novi pri- I ključek pa bo kakih 100 m zahodneje. I Ostali trijepriključki (vGrosupljem, Višnjigoriin Ivančnigori- E ci) so predvideni nasedanjih lokacijah, vendar bodo nekoliko ve- I čji in prilagojeni sedanjim tehničnim predpisom. I d) Predstavitev dela pokopališča v Višnji gori I V Višnji gori bo zaradi graditve novih voznih pasov potrebno I opustiti del pokopališča. Prestavitev in dograditev pokopališčaje I predvidena neposredno ob sedanjem pokopališču. V tem sklopu I bo zgrajen tudi nov poslovilni objekt. Podrobnosti s prestavitvijo I dela pokopališča se še urejajo. Šele po dokončni rešitvi tega I problema bodo pričeta ureditvena dela in prekopi. I e) Cestninski režim in obvozna regionalna cesta I Po idejnem projektta 1977jebilopredvideno, dasebocestnina I plačevala na vstopih na avtocesto od Grosupljega dalje proti I Zagrebu. Po mednarodnih predpisih je ob avtocestah, kjer je I predpisana cestnina, potrebno urediti primerno obvozno regio- I nalno cesto. I V ta namen bi od priključka v Grosupljem zgradili obvoznico I preko Jerove vasi do regionalne ceste 11/331 zasmer Višnjagora I preko Stehana in naprej proti Ivančni gorici — Radohovivasi — I Trebnjem. Regionalno cesto bi ustrezno modernizirali, v bližini I Višnje gore pa jo speljali po novi ugodnejši trasi. I 0 Ostali ukrepi I Predvidenih je tudi več ekoloških zaščitnih ukrepov. Zgrajeno ¦ bo več sto metrov protihrupnih ograj različne višine. Znovocesto I ntso prizadeta območja zajetij pitne vode. I (Dalje na 6. strani) (Nadaljevanje s 5. strani) Javne razprave in potrditev poteka avtoceste Prva predlokacijska razprava o predloženem-projektu je bila v občini organizirana 23. 12. 1977. V dodatnih razpravah pa so bili zaslišani še prizadeti lastniki zemljišč. Na podlagi predloženih argumentov RSC, javnih razprav v . Krajevnih skupnostih in predlokacijske razprave na občini je pristojni organ SO Grosuplje, dne 16. 1. 1978 izdel investitorju SOGLASJE k lokacijskem dovoljenju za modernizacijo tnagist-ralnecestel/l naodseku 102,0 kmdo 123,400 kmiri rekonstruk-cije regionalne ceste 11/331 do priključka na bodočo avtocesto v Grosupljem do meje z občino Trebnje. Razprave in delovni ses-tanki so se nadaljevali predvsem v smeri iskanja še boljših tehni-čnih in prostorskih rešitev (nadvozov, podvozov, prestavitve lo-kalnih cest, priključkov, itd.). Potek predlagane rekonstrukcije regionalne cesteje bil tudi us-trezno vključen v spremembah in dopolnitvah družbenega plana občine Grosuplje za obdobje 1981 — 1985,kisobilesprejeta20.4. 1983. Izgradnja odseka Šmarje Sap — Višnja gora Na relaciji Ljubljana — Bregana bo prednost no rekonstruirana magistralna cesta v štinpasovno avtocesto na odseku Šmarje Sap — višnja gora. Zato je RSC najprej pripravila dokumentacijo za ta odsek. Pripravljalec urbanističnega načrta za Grosuplje in ŠmarjeSap — Urbanistični inštitut SRS je skupaj z Oddelkom za urbanizem in gradbene zadeve že v letu 1983 posredoval prve pripombe in predloge za ugodnejšo rešitev priključka v Grosupljem. Z KS Višnja gora in KS Polica pa smo ponovno iskali ugodnejše prostorske rešitve tako v Višnji gori kot na Polici. Nekaj teh predlogov je bilo tudi upoštevano. Republiški komite za varstvo okolja in urejanje prostoraje 25. 1. 1984organiziral lokacijsko obravnavo za izgradnjo novedvo-pasovnice Smarje Sap — Višnja gora preko Police za smer Lju-bljana (sedanja pa se v celoti uporabi za smer Zagreb), kjerje SO Grosuplje sodelovala kot ena izmed šestindvajsetih udeležencev v postopku. Sodelovale so tudi prizadete krajevne skupnosti. Na obravnavi je bilo ugotovhjeno, da je RSC pripravil najboljše rešitve poteka avtoceste. Ponovno so bile podane utemeljitve za potek voznega pasu Police (zaradi težavna višnjegorskem klancu) in za potrebnost prestavitve dela pokopališča v Višnji gori (zaradi uskladitve z interesi železničarskega gospodarstva in JLA). Bistvena sprememba pa je, da se bo uvedel drugačen cestninski sistem, kot je bilo predvideno v lokacijski dokumentadji iz leta 1977. Cestnih postaj ne bo ob vstopih na avtocesto, temveč bodo na sami cesti v precejšnji medsebojni oddaljenosti (cca 100 km). Prva cestninska postaja je predvidena šele med priključkoma Ivančna gorica in Trebnje. Tako bo uporaba avtoceste na obm-očju naše občine brezplačna. Zato RSC ne bo usposabljal preje predvidene obvozne regionalne ceste št. 11/331 — Grosuplje — Višnja gora — Radohova vas — Trebnje. Zaradi tega so se razmere bistveno spremenile predvsem v nase-lju Grosuplje. Odpadla je-tiačrtovana obvozna regionalna cesta preko Jerove vasi, delno tudi zaradi Zakona o varstvu kmetijskih zemljišč pred spreminjanjem namembnosti. Zaradi obeh dejstev, so se pogoji urbanističnega načrtovanja Grosuplja spremenili, ta- - ko da smo na razpravi zastopali stališče, da je zaradi ugodnejšega urbanističnega razvoja poirebno zgraditi priključek na zahodni strani Grosupljega. Vendar so prisotni naomenjenilokacijskj ob- ' ravnavi zapisniško ugotovili, da predlog ni dovolj utemeljen. 27. 2. 1984 je Oddelek za urbanizem in gradbene zadeve občine Grosuplje pismeno posredoval pripombo na zapisnik lokacijske obravnave, z zahtevo da bo, v kolikor bo študija pmmetnega režima v Grosupljem pokazala utemeljenost gradnje p.iključka zahodno od sedanjega, predlagal spremembo lokacijske do-kumentacije in dovoljenja. Investitor — RSC —jezdopisomdne 13. 2. 1984zaprosila vse prizadete krajevne skupnosti in SO za izdajo soglasja za rekonst-rukcijo avtoceste na odseku Šmarje — Višnja gora. KSGrosupljejeizdala dve soglasji: 1. 29. 2. 1984 — NEGATIVNO (z obrazložitvijo: dokler ne bo razčiščeno vprašanje grosupeljskega priključka na avtocesto) 2. 23.3. 1984— POZITIVNO,spogojem,dainvestitorupošteva kompromisni predlog udeležencev javne razprave v Gro-supljem, 21. 3. 1984 — da se ob povečanem prometu skozi Grosuplje in Šmarje Sap zgradi priključek pri Paradišču. KS Šmarjeje 21. 6. 1984izdala NEGATIVNOsogiasje.dokler projektant ne poda obrazložitve vseh variant skupaj s posledicami sprejetja ene izmed njih. Nestrinjajosessoglasjem KS Grosupljez dne23. 3. 1984,kerpotrebapopriključkunaParadiščuobstajaže sedaj. KS Višnja gora je 26. 3. 1984 posredovala NEPOPOLNO so-glasje — prošnjo, da se v kar največji možni meri prizadetim občanom nadomestiizgubljenazemljiščazzemljišči vupravljanju KZS ali LM. Do rešitve tega problema pa preprečiti odtujevanje zemljišč brez soglasja KS. KS Polica po naših informacijah še ni izdala soglasja. Oddelek za urbanizem ingradbenezadeveje 12. 11. 1984 orga-niziral razpravo o predlpgu sprememb poteka avtoceste in njenih priključkov na odseku Šmarje Sap — Višnja gora, kjer so sodelo-valipredstavnikiprizadetihKS,projektanskihorganizacij,preds-tavniki upravnih organov občine in predlagatelja — RSC. z na-menom, da se pripravijo predlogi za stališče (soglasje) SO Gro-suplje do tega vprašanja. Zaključki razprave so navedeni v predlogu sklepov. Vdodatniinformacijizdne 15. 11.1984nasjeRSCobvestila,da so za že opisani koncept gradnje bili vodeni vsi potrebni postopki usklajevanja z našo vednostjoindastainvesticijskiprogramin študija upravičenosti že potrjena tudi s strani Mednarodne banke za obnovo in razvoj, ki je že dodelila svoj kredit. Zato menijo, da ne morejo odstopiti od osnovnega koncepta. Uradnih podatkov o pričetku del na tem odseku nam investitor šenivstanjuposredovati,predvidevajopa,dasebodopripravljal-na dela pričela že koncem 1985. leta ali leto dni kasneje. Še pred spomladansko setvijo bodosporočilo, ali naj kmetovalci na priza-detih zemljiščih prihodnje leto še sejejo in sadijo ali ne. Sprejeti sklepi Delegati skupščine občine Grosuplje so na podlagi predhodnih razprav v krajevnih skupnostih, občini in republiki, predloženih projektov Republiške skupnosti za ceste in ostalih argumentov, na skupni seji vseh treh zborov dne 5. 12. 1984sprejeli naslednje sklepe: 1. Sprejme se informacija o rekonstrukciji magistralne ceste 1/1 (Avtoceste Ljubljana — Bregana) v občini Grosuplje . 2. Sprejme se informacija o predlogu sprememb lokacijske do-kumentacije za rekonstrukcijo magistralne ceste št. 1/1 na odse-ku Štnarje Sap — Višnja gora.' 3. Soglaša se s potekom dograditve dveh voznih pasov z odstavnim pasom na odseku Šmarje Sap — Višnja gora preko Police. 4. Sprejme se sprememba priključka v Višnji gori v predlagani obliki. (Nadaljevanje na 8. stiam) 5. Sprejme se predlog novega nadvoza nad avtocesto na Polici, s tem da bodo ustrezno urejene povezave z lokalno cesto. 6. Zaradi bistvenih spremcmb pogojev za urbanistični razvoj nase-Ija Grosuplje, ki so nastale zaradi spremembe režima cestninskih postaj na bodoči avtocesti in zaradi ukinitve obvozne regionalne ceste preko Jerove vasi, se sprcjmc predlog, da se na območju Grosupljega izvede samo en priključek in to zahodno od Motela Turist proti Hrastju. Natamčnejšo lokacijo naj določijo projek-tanti glede na najugodnejše ttehnične in prostorske pogoje bodisi v podvozu ali nadvozu. Prikljuičeknajbospeljanpodolini »Mlaka« proti Brvacam na regionalno cesto Grosuplje—Šmarje Sap. Pri priključku naj bo tudi odcep za Motel Turist. Tako izveden prikljueek na avtocesto je bistvenega pomena za nadaljnji razvoj naselja Grosuplje in njene okolice. Možna bo direktna povezava iz industr ijske cone in morebitnega kamnolo- ' ma Predlole. Lahko bomo nadaljcvali z stanovanjsko gradnjo ob Grosupeljščici (med Ljubljansko cesto in Jerovo vasjo). Tudi prometne razmere v samem Grosupljem bodo mnogo ugodnejše. Funkcija Motela Turist ne bo bistveno spremenjena. 7. Skupščina občine Grosuplje pooblašča Izvršnisvet skupščine,da v postopku izdaje lokacijskega dovoljenja za rekonstrukcijo ma-gistralne ceste 1/1 na odseku Šmarje Sap — Visnja gora zastopa sklepe in stališča sprejete na seji skupščine občine Grosuplje. Oddelek za urbanizem in eradbene zadeve