KRALJEVINA SRBA, HRVATA I SLOVENACA UPRAVA ZA ZAŠTITU RAZRED 77a INDUSTRIJSKE SVOJINE IZDAN 1. SEPTEMBRA 1925. PATENTNI SPIS ŠTEV. 3125. Josip Ceh, kiiueaomčarski mojster Sv. Lenart, v Slov. Goricah, Slovenaika, Letalni stroj z mahajočimi krili ali kakšen drug stroj skrožuo ali ravnočrtno sem in tja gibajočimi se deli. Prijava z dne 19. marta 1923. Velja od 1. junija 1921. Stroji skrožno ali ravnočtrno, i sem ter tja gibajočimi se deli, trpijo proti strojem s enosmerno krožnim ali ravnočtrnim gibanjem to veliko slabost, da se mora gibajočim delom od izvora pokretne moči za predvideno hitrost potrebna pospešitev dovoditi katera Živa moč se pa pri prelazu mrtvih točk od dotič-nega Strojevega dela spet odvzame, to je: u-niči; med tem ko mora za gibanje delov v nasprotnem pravcu iz mrtvotočnega položa ja dodali pokretna moč zopet isto toliko e-neržijo. Pri teh sem ter tja idočih pokretih se to-raj en ne neznaten del pokretne moči giba jočim delom od dane eneržije od drugih za to posebno močnejše zgrajenih delov uniči Taki stroji so na pr Letalni stroj s mehajočimi kri'i, katere se ganjajo direktno od človeka ali pa z motorjem Da se preokret iz zgornje ali dolnje mrtve točke omogoči mora mahljaje kril omejujoča pokretna ročica na kraju mahljaja krila naloženo živo eneržijo kril uničiti, še le takrat se lahko krilo v nasprotnem pravcu na zaj pokreče- Pri strojih z ravno črtno sem ter tja gibajočimi deli na pr: Pri kovinoskrubelnem stroju, horizontalno skrobelni mizi ali pri polno-jermenikih horizontalni ali vertikalni okvir za napenjanje žag, mora se na koncu giba nakopičena živa eneržija od pokretne ročice sprejeti in uničiti da zamore slediti gibanje nazaj- Namen predležeče iznajdbe je toraj pri do- seženju mrtve točke v pregibanih delih nakopičeno zamajno eneržijo. ne kot dozdaj z mahljaj omejujočim delom uničiti, nego s po-močio pojebne priprave odvzeti sunka prosti prehod črez mrive točke omogočiti in odvzeto eneržijo pri pokretu v nasprotnem pravcu gibajočemu delu za pospešitev njegove mase vrniti S Čim trajni obrat stroja zahteva dosti manje moči Predležeča iznajdba je označena s tem, da je mahajoči del teh strojev v izhodni legi mahljajev držan z neko na početno napetost naravnanim prožnostnim organom kateri je pri pokretu stroja z mahanjem delov v eno ali drugo smer iz izhodne lege povržeti stopnjevanju početne napetosti, doseže pri pre-lazku ene ali obeh mrtvih točk najvišjo napetost in da pri mahljaju delov nazaj v izhodno lego nabrano prožnostno eneržijo vrne spet mahajočim delom V risbi so v podobah I do III predstavljeni trije-riačini izvedbe predmeta iznajdbe, pri katerih je izhodna lega pokreta kril zmi-raj risan srednji položaj kril in pri mahljaju kril gori ali doli stopi predmet predležeče iznajdbe predstavljajoči organ v dejstvo. Po drugem načinu izvedbe iznajdbe pa je lahko tudi položaj kateri predstavlja konec mahljaja krila zhodna točka, tako da potem prožno-stna priprava deluje samo na enem kraju u-darca krila. Pogon takega letalnega stroja to je zamah kril se lahko vrši z pomočjo človeka ali pa motorja. Oln. 10. Krila I ki se gibljejo v tečaju a se naha jajo v skoraj horicontalnem položaju kot izhodni legi mahljaja kril Na krilih so v vseh treh načinih izvedbe napravljenje otprtine b za prijem prožnostne priprave Po načinu izvedbe pod- I obstoji ista iz dvojnega čepa 4, 6, kateri se vodi v odgovarjajočih cilindrih 5 in 7. Mali čep 6 je z velikim čepom 4 trdno spojen in ima zunaj oko c s katerim je gibljivo spojen z enakokrako polugo 3 z dvema otprtinama d. Zadnji sta potom polug 2 z otprtinama b spojena s krili 1- Na velikem cilindru 5 je z malim cilindrom 7 v zvezi stoječi ventil 9 in eden z zunanjim zrakom v zvezi se nahajajočim izpustni ventil 10 kakor tudi pipa za reguliranje pritiska 8 Ako se krila spravijo v gibanje, nastane zato ker poluga 2 potegne čep 4 iz njegovega cilindra 5 v zadnjem vakuum 11 kateri je največji ako so krila 1 dosegle mrtvo točko gori ali doli. Z nastavljanjem pipe 8 se da moč vakuuma tako regulirati, da se v krilih 1 na koncu vsakega udarca nagomilana živa eneržija popolnoma izrabi za stvaranje tega vakuuma 11. Preidejo li krila svoji mrtvi točki, povzroči atmusferični pritisak na veliki čep 4, da se poprej za stvaranje vakuuma ll u-porabljena moč doda spet krilom za pospešitev njihove mase. Hod stroja je potem takem dosti enakomerjejši in porabi manje moči za pogon Da se nadomesti zaradi netočnega zapiranja čepa 4 v cilindru 5 s časom ne izogibna izguba praznine, je vgrajen v velikem čepu 4 mali čep 6, kateri posredstvom ventila 9 po-sisa zrak iz velikega cilindra 5 in ga skozi ventil 10 sune na prosto. Moč vakuuma 11 se mora dati naravnati tako da odgovarja številu in moči mahljajev kril, kar se omoguči s primernim nastavljanjem pipe 8 ali pa pritegnjenjem ventilov 9 in 10. Po podobi II predstavljeni izvedbi se moč zamaha kril I sprejme potom dveh v otprti-nah b obešenih močnih peres 12, kateri sta v tečaju c poluge 13 pritrjeni. S prestavljanjem poluge 14 se da srednji legi kril 1 odgovarjajoča početna napetost peres 12 poljubno regulirati in je vpliv peres 12 na krili 1 enak onemu vakuuma 11 pod podobi I. Na mesto na risbi označenih per se lahko upotrebijo tudi drugačne. V podobi Ul predstavljenem načinu izvedbe se uporabi na mesto vakuuma ll pod podobi I ali pa pera 12 po podobi II stisnjen zrak 15 kot prožnostni organ za nalaganje ener-žije Razpored delov 1 — 10 je isti kot pri po podobi I samo, da deluje ventil 9 kot pritisni ventil v notranjost velikega cilindra 5 med tem ko ventil 10 deluje kot sesalni ventil, a na mesto pipe 8 je reducir-ventil za reguliranje pritiska Delovanje stisnjenega zraka 15 je isto kot vakuuma 11 ali pa peres 12 Slično kot pri opisanih letalnih strojih se predležeče iznajdba lahko uporabi tudi pri drugih strojih navedene vrste, ali po sličnih PATENTNI ZAHTEV: Letalni stroj z mahajočimi krili ali kakšen drugi stroj z krožno ali ravnočtrtno sem in tja gibajočimi se deli; označen s tem da se kolebajoči del (1) v mirnem stanju stroja drži v izhodni legi mahljajev z, na gotovo početno napetost uravnanim prožnostnim organom (ll, 12, 15 v podobi I do IH), kateri je pri po-kretu stroja z mahanjem delov (l) iz izhodne lege, podvržen stopnjevanju početne napetosti Prožnostni organ doseže pri prelazu ene ali obeh mrtvih točk najvišjo napetost in pri mahljaju delov (l) nazaj v izhodno lego, naknadno sprejeto energijo napetosti spet odda mahajočem delu. (1), v svrho, da se. odvzame vsled premikanja k eni od obeh mrtvih točk, v mahajočih delih (l) nabrana energija zamaha, in da se omogoči prelazenje mrtvih točk brez zunkov, ter da se uporabi odvzeta energija pri mahljaju nazaj v izhodno lego za po -spešitev gibajoče se mase, s čim se za trajni pogon stroja potrebna moč zmanjša. Ad patent broj 3125. 10 5 9 Podoba I. Podoba I. Podoba I '