873 STALNA ZBIRKA BOLJKOVIH človek uporabil motiv živali za posredno SKULPTUR sporočilo o svojem boju z naravo in njenimi, zanj neznanimi silami, tako naš V skromno vrsto stalnih postavitev na- sodobni umetnik prek ostankov ruševin Likovna ših sodobnih, večinoma že umrlih likov- civilizacije, tehnično industrijskega sve-umetnost nih avtorjev, je Arboretum Volčji potok ta, ki so se zazrle, prepele s svojo struk-postavil pomembno cezuro. Tako kot turo živalsko maso, izraža svojo misel marsikje v svetu (primera zbirk sodobne o problemih družbenega zla, ki smo mu likovne umetnosti v Monchengladbachu priča že v našem vsakdanjiku. Boljkov in Frankfurtu sta ta čas najočitnejši) sta animalizem kot idejni problem v umet-se tokrat arhitekta Andrej Kemr in Mi- nostnem jeziku predstavlja torej svoje-ljenko Licul po dogovoru s kiparjem gle- vrstno projekcijo strahu posameznika de konkretnega izbora njegovih del odlo- pred splošnim zlom, usodnostjo, ki jo čila za kompletno podreditev prenovlje- razkriva avtor v izrazito poetiziranih line vrtne arhitekture predstavitvi likovnih kovnih vrednotah, z zrelo kiparsko skuš-del: pred nami je tako zrastla svojevrstna njo in prepričljivo odkritostjo. Boljku prostorska členitev notranje lupine, ki se uspeva tako opredeliti svoj izrazni razna večih mestih »odpira« v čisto naravo pon od naturalističnega nadrealizma (z njenim vizualnim posnemanjem seve- prek groteskne fantastičnosti, ko posta-da) in tako omogoča novo obliko komu- nejo živali magično-fetišistično oprede-niciranja z obiskovalci te naravno zasno- ljeni objekti usodnostne violence, do še vane galerije »na prostem«. intenzivnejše psihološko-skulptularne Izsek iz širokega kiparjevega udejstvo- metafore, ki se formalno kaže v abstrakt- vanja pa se nam tako razpre v temeljni neje obravnavani kiparski gmoti, kjer razmislek. prevladujejo konkavne oblike z izrazito Tema živali, ki se je v Boljkovem delu razjedeno, razžrto površino. Kiparjevo izrazito nakazala v drugi polovici osem- ustvarjalno prepričanje, da se more iz desetih let, sicer pa nastaja že od konca zadnjih, še preostalih življenjskih moči šestdesetih, je v likovni umetnosti starej- organske ostaline, pa čeprav so jo pod- ša od človeške pojavnosti. Kot je jamski kopale in prepele očitne in prikrite zlo- 874 Aleksander Bassin vešče moči moderne, tehnično-civilizira- vsi skupaj usodnostno ožigosani, otovor- ne divjine, spočeti, zaroditi vsemu nav- jeni s spominskimi grotesknimi medalja- kljub novo življenje, je torej posebna mi in odličji, zunanji plehki videz, ki pri- erotična razsežnost, ki svojevrstno ple- kriva votlo, ugašajoče življenje! In od meniti Boljkovo kiparsko poetiko. velikega, očitno neuresničljivega videnja Poetiko, ki jo kipar zanesljivo gradi na novega sveta ostajajo posamezni primeri figuri, pri čemer lahko vedno znova ugo- kljubujočih zvrsti, kot nosorog, bik, opi- tovimo, da je uspel razviti odmevno, na ca, netopir na eni strani ter zajec, drobna široko odprto likovno govorico, ki nasta- miš in konj v sklenjenem, umirjenem ja v razmerju med izbrano mitologijo, domačnostnem krogu, antropologijo ter še posebej antropocen- In prav v sklopu interpretacije konjske trizmom; zanašajoč se bolj na intuicijo, figure išče Boljka zavesten pomik k člo- dalje na sposobnost preiti od površinske- veškemu liku - konj ni zaman izbran kot ga ogledovanja v globino, v strukturo značilni motiv njegove stalne, imenuje- objekta, na tako imenovano skulpturalno mo jo eko zbirko, v Volčjem potoku. emocijo, vzpostavlja Boljka prek osnov- Kajti Boljkov konj je skupaj z jezdecem ne metafore stik med vidnim in nadreal- najbližji starodavni triumfalni simbolni nim svetom, med številnimi pojavnimi vrednosti sonca, se pravi neuničljivemu oblikami prvega ter duhovno eksistenco optimizmu, veri v pozitivno vlogo člove- živega bitja. Vtem, na videz preprostem, ka. Tudi še tako strašljiva podoba žen- enostavnem videnju, ki ima torej vse op- ske, ki po biblijski prispodobi Salome tično otipljive lastnosti in pojavnosti, pa zastane sredi razbrzdanega plesa, potem velja poiskati in opozoriti na tisto misel- ko prevzame v naročje v novodobnem no središče, ki prav gotovo nastaja kot primeru okrvavljeni glavi nosoroga in splet različnih okoliščin in zaradi katere- človeškemu liku najbližjega opičnjaka, te ga se na primer Boljka vztrajno izraža vere ne more zanikati. Prav to Boljkovo v svojem, še vedno nastajajočem žival- delo je namreč nastajalo v tistem težkem skem ciklusu, kot recimo svojevrstni lanskem junijskem času, ko se je kipar, osebni kozmogoniji ali njenemu antipo- razdvojen v sebi, odzival na vojno doga- du - kataklizmi. Janje na naših tleh, hkrati pa zanikoval Pred nami vstaja tako vsa pestrost ži- v svojstveni metafori grobo nasilje in valske motivike, ki je kljub vsemu izred- uklanjanje le-temu. Vizionarna resnično selektivna in vpeta v določen pomen- nost Boljkove poetike je tako pridobila sko-znakovni komunikacijski krog, v ka- še eno zanesljivo potrditev, da je treba terem se kipar Janez Boljka giblje večino vztrajati na poti, zastavljeni globoko časa: dvojice in spet samci, nemočni po- v sebi. izkusi v dvoje in kljubujoči posamezniki, Aleksander Bassin