ur?'* 'v O v. Do4if- 11, V. 1932 ----- «t*-prilog. LJUBLJANSKI ŠKOFIJSKI LIST Leto 1932. Ljubljana, 30. aprila 1932. Štev. 4. 27. Poročilo o pastoralnih konferencah v letu 1931. I. Kako naj domači dušni pastirji skrbe za župljane, ki so se začasno izselili v tujino? Referati in razgovori so pokazali, da se duhovščina v polni meri zaveda pomembnosti izseljeništva in razumeva velike verske in moralne nevarnosti tujine ter iz teh izvirajočo nujno potrebo, izseljencem pomagati, da se versko rešijo. Kaj naj dušni pastir stori? 1. Pristopi in pridobiva naj člane družbi sv. Rafaela, ki je zopet pričela blagoslovljeno delovati. Vsako leto naj na primeren način obhaja »izseljeniško nedeljo« po navodilih škof. ordinariata in družbe sv. Rafaela. 2. Pred odhodom v tujino naj svoje izseljence pouči. Ta pouk naj bi obsegal: a) Pouk o nevarnostih za vero in moralo, ki ga čakajo v tujini. (»Izseljencem na pot« — izdala družba sv. Rafaela.) b) Naročilo, da se takoj priglasi pri župniku kraja, kamor bo prišel. V ta namen naj da vsakemu izseljencu latinsko priporočilo na župnika, kateremu ga po prihodu v novi kraj izroči. c) Naročilo, da naj nikar ne opusti vsaj velikonočne dolžnosti. Če jih je veliko v naselbini, naj skušajo sami dobiti za to kakega bližnjega slovenskega ali vsaj slovanskega duhovnika. Ako jih je malo, pa naj žrtvujejo toliko, da se peljejo k njemu. Duša je pač toliko vredna, da vsaj enkrat na leto žrtvujejo za njo nekaj denarja. č) Opozorilo, da naj se takoj, ko pridejo v tujino, zavarujejo za bolezen in za smrt pri katoliških društvih. Če jih je dovolj, naj si ustanove svoje lastno katoliško društvo. Če jih ni dovolj, naj se pridružijo katoliškemu društvu v bližini. Če ni katoliških društev, naj se zavarujejo rajši pri zavarovalnih podjetjih. O svojem zavarovanju naj gotovo sporoče v domovino svojcem, kje so se zavarovali in za koliko, da vedo domači za slučaj smrti zahtevati to odškodnino. d) Opomin, naj naročajo samo katoliško časopisje; ako ni v tujini slovenskega, pa iz domovine. e) Prigovarjanje, da se mnogim nevarnostim izognejo, ako se fantje poroče s Slovenkami, možje pa vzamejo prav kmalu k sebi žene in družine. f) Pouk glede varčevanja; kako naj denar pošiljajo domov svojcem ali pa v domačo hranilnico. 3. Sestavi naj si seznam vseh izseljenih ž u p 1 j a n o v (nekak Status emigratorum ), tla ve za vse izseljence in jih more imeti v evidenci. V tem »statusu« (najpripravneje v obliki kartoteke) naj bo zabeleženo, kdaj je kdo odšel iz domovine, kje se nahaja, ali je oženjen, koliko ima otrok, kako živi, ali kaj piše domov itd. Od njegovih doma ostalih svojcev se dajo dobiti potrebni podatki. 4. Biti mora v stalnem stiku z izseljenci. Ako ima župnija veliko število izseljencev, bi bilo za župnika pretežko biti z vsakim v pisemski zvezi. Da se pa ta zveza vzdrževati tako: Župnik sestavi po kroniki vsako leto vse novice iz domače župnije v pismu, ki ga da natisniti. Izseljence silno zanima vsaka malenkost iz domačega kraja. Zato jim bo tako pismo jako ljubo. N. pr. pri velikonočnem spraševanju naj dušni pastir izroči to pismo domačim s prošnjo, naj sami pišejo svojcem in pri-lože še tiskano pismo. Pri pobiranju rdečih listkov naj se pa informira, ce so pismo odposlali in dobili kaj odgovora. Na ta način bo vsak izseljenec dobil od svojega domačega dušnega pastirja vsaj po eno pismo na leto. Župnije, ki imajo lasten verski list, pa morejo eno številko posvetiti izseljencem in jo vsem poslati. 5. Ne sme pozabiti na molitev za izseljence. Če molimo, delamo, zbiramo za spreobrnjenje poganov, moramo to storiti pač tudi za ohranjenje vere naših izseljencev. II. Kako je napredovala po župnijah katoliška akcija? Iz podanih poročil posnemam, da še niso po vseh župnijah osnovani župnijski odbori KA, v mnogih pa že jako dobro in blagodejno delujejo. Zoper KA, kakor je v naši škofiji zamišljena, so še mnogi pomisleki. Razbrati sem mogel iz poročil zlasti te-le: a) V majhnih župnijah vsaj organizirane KA ni treba, ker ima župnik itak vse ljudi in dogodke v evidenci. Z obstoječimi cerkvenimi družbami opravi vse apostolsko delo KA bolje in hitreje, kakor pa s posebnim odborom. — b) Z ustanovitvijo KA v župniji bo imel župnik samo še eno delo več. Tudi v KA mora župnik vse sam storiti, z ljudmi si ne more nič pomagati, tako tudi s KA ne bo prav nič več uspeha kot prej. — c) Člani župnijskega odbora KA so samo neke vrste policisti v verskih in moralnih zadevah župnije; tega dela pa se bojijo, oziroma ga popolnoma odklanjajo. Razvoj KA je mnogokje naletel na večje in manjše ovire, katere moramo skušati odstraniti in premagati. Predvsem obstoje te ovire v: a) nerazumevanju bistva in naloge KA. Ne samo verniki, tudi duhovniki še nimamo popolne jasnosti; b) konservativnosti ljudi, ki za nobeno stvar niso navdušeni; c) strahu pred ljudmi, ki ovira tudi sicer dobre katoličane, da v javnosti nočejo nastopiti za dosledno izvajanje katoliških načel, ker se bojijo zamere; č) neagilnosti elanov odbora, ki župnika na seji poslušajo, potem se razidejo in pustijo vse pri starem; d) okolnosti, da ponekod prevladujejo v odborih ženske, zato možje in fantje izostajajo, oziroma nočejo biti samo privesek ženskemu odboru. Vkljub tem pomislekom in oviram je KA dosegla v nekaterih župnijah jako lepe uspehe. Zbrala je statistiko naročenega časopisja, opravljene, oziroma neopravljene velikonočne dolžnosti, s čimer ima župnik točen pregled o versko-moralnem stanju župnije. Omejila je kvarne razvade, kakor ostajanje moške mladine zunaj cerkve, nedeljsko delo, točenje pijač med božjo službo itd. Pomnožila udeležbo pri skupnih sv. obhajilih za posamezne stanove. To vse pomeni brez dvoma napredek v verskem življenju župnije. Za bodoče je po mojem prepričanju predvsem potrebno, da d u -h o v n i k i temeljito študirajo bistvo in naloge KA. M i sami moramo najprej doumeti katoliško akcijo, nam mora biti njen cilj jasen in pot do cilja poznana, potem še le se bo mogla KA pri nas razvijati. Ko sv. Oče z neuklonljivo vztrajnostjo naroča škofom, da izvedejo v svojih škofijah katoliško akcijo, in jo opportune, importune priporoča vernikom v pismih in govorih, moramo pač v tem spoznati glas božji, ki nas opozarja na najnujnejše in najpotrebnejše delo, ki ga sodobnost od nas zahteva. Bodimo torej prepričani, da je KA volja božja. Za študij in doumevanje KA bi bilo skorajda potrebno posebno glasilo, katerega pa v sedanjih razmerah ni mogoče izdajati. Skušala bodo naša stanovska glasila obveščati čitatelje izčrpno o literaturi KA. Drugo nujno in važno delo je šolanje odbornikov KA. Sodelavce si moramo pač vzgojiti. Vsi pa vemo, da vzgoja počasi uspeva in zahteva mnogo potrpežljivosti. Ker pa vsak dan bolj potrebujemo lajičnih sodelavcev, se moramo s podvojeno gorečnostjo posvetiti šolanju in vzgajanju apostolov. Služijo naj nam v to redne seje odbora KA, tečaji za odbornike in pa zaprte duhovne vaje. Bolj kot kdaj velja danes za nas duhovnike in za katoličane sploh: Estote parati! Nimamo nobenega poroštva, da bi vprav pri nas bila izključena nevarnost dejanskih napadov na cerkvene ustanove in osebe. III. Kako naj se današnji čas mladina vzgaja v evharističnem duhu? S hvaležnostjo do Boga ugotavljam, da veroučitelji po veliki večini vodijo otroke že v prvem šolskem letu k sv. obhajilu. In vsi so pri tem napravili najboljše izkušnje. Posamezno pa se še vedno čujejo glasovi, da ni mogoče otrok v prvem šolskem letu pripraviti na prejem sv. zakramentov in da naj ordinarij ne zahteva strogo tega, kar je bilo kot pravilo sklenjeno na konferenci dekanov 28. maja 1981 (Škof. list 1981, str. 96). Na vse pomisleke, ki nikakor niso utemeljeni, morem odgovoriti le sledeče: Cerkvena zapoved sub gravi obvezuje vsakega vernika, ki je dosegel »annos discretionis«, da o velikonočnem času prejme sv. obhajilo. Pij X. in njegovi nasledniki naravnost ukazujejo, da se ta zapoved tudi pri otrocih izpolnjuje. Ordinarij torej ne more dajati kakšnih izpregledov, ampak samo naročati in kontrolirati, da se cerkvena zapoved izpolnjuje, kolikor je od kateheta odvisno. Ako je bila pred nekaterimi desetletji praksa drugačna, dasii je cerkvena zapoved enako vezala kot danes, se je mogel pač vsak katehet tuta conscientia ravnati po tedanji praksi, ker vrhovna cerkvena oblast, ki je prakso poznala, te prakse ni izrečno obsodila niti insiistirala na točni izvršitvi zapovedi. Danes se noben katehet ne more več tuta conscientia držati nekdanje prakse, ko je papež jasno govoril in zahteva zgodnje sv. obhajilo otrok v smislu cerkvene zapovedi. Tudi nasprotna praksa v nekaterih drugih deželah — če v resnici sploh obstoja — ni za nikogar causa excusans. Po svoji vesti ne morem drugače, kakor da še enkrat poudarim: V naši škofiji velja pravilo, da gredo otroci v prvem šolskem letu k sv. obhajilu. Kakor vsako pravilo, ima tudi to izjeme. Če kak otrok res ni zadostno razvit, če je radi bolezni ali drugih vzrokov izostal tako dolgo iz šole, da se ni mogel udeleževati pouka za prvo sv. obhajilo, ali če starši še nočejo pustiti otroka k sv. zakramentom, tedaj si katehet ne obteži vesti, ako take otroke v prvem razredu pusti brez sv. obhajila. Na noben način pa se ne more več tolerirati, da bi otroci v prvem razredu šli k spovedi, a še le leto navrh k sv. obhajilu. Otrok, ki je zmožen prejeti zakrament sv. pokore, je še bolj zmožen prejeti sv. Rešnje Telo. Priprava otrok na prvo sv. obhajilo je prav lahka, ako katehet vso katehezo od prve šolske ure naprej usmeri evharistično. Na konferencah so bila podana v tem oziru praktična in preizkušena navodila. Vse katehete in dušne pastirje pozivam, da z vso vnemo po navodilih konference vztrajno in dosledno osredotočijo verski pouk in versko vzgojo otrok okrog središča naše vere, okrog presv. Evharistije. Šoli odraslo mladino pa naj skušajo pridobiti za to, da ostane zvesta šolski navadi, namreč da redno mesečno prejema sv. zakramente. Najboljše sredstvo za to je dodelitev posebne nedelje posameznim stanovom, zlasti fantom in možem. Kjer je samo en spovednik na razpolago, naj se vsaj parkrat na leto za moško nedeljo oskrbi tuj spovednik. Le z dosledno evharistično vzgojo bomo dobili rod, ki bo v odločilnem boju najbližje bodočnosti ostal Kristusu zvest. V Ljubljani, dne 18. aprila 1932. f Gregorij, škof. 28. Konference Sodalitatis ss. Cordis Jesu v letu 1931. Ljubljana (mesto): 2 konferenci. — Govor v spomin f prelatu dr. Josipu Lesarju (st. kanonik Alojzij Stroj). — 0 brezposelnosti kot dušno-pastirskemu problemu (dr. Ivan Ahčin). — Smernice za dušnopastirsko delovanje po okrožnici papeža Pija XI. -Quadragesimo anno« (dr. Ivan Ahčin). Ljubljana (okolica): 9 konferenc. — Postna postava (kaplan Jožef Hostnik). — Zgodovina novega obrednika (prof. dr. Gregorij Pečjak). — Krščanski nauk za popoldansko božjo službo (katehet Franc Kogej). — Katoliška akcija (dekan Valentin Zabret, župnik Janez Rihtaršič in župnik Andrej Lavrič). — Elektrika v bogočastju (kurat Janez Jalen). — 0 rubrikah (kaplan Janko Vilfan). — 0 mašnem vinu (Matej Trepal). — Štipendij in festis suppressis in pri biniranih mašah (župnik Ivan Erjavec). — Zakon o upravi cerkvenih in nadarbinskih gozdov (župnik Ivan Erjavec). — Kaj jaz čitam (kurat Janez Jalen). — Obravnavanje cerkvenega zakonika, razni pastoralni razgovori. Cerknica: 5 konferenc. — Sokol kraljevine Jugoslavije (župnik Jernej Hafner). — Kako naj se čistijo svete posode (kaplan Viktor Turk). — Duhovnik in boljševizem v boju zoper vero (župnik Viktor Švigelj). — Unio apostoMca (prof. Jernej Pavlin). — Katoliška akcija (župnik Jernej Hafner). — Kako sem odpravljal ples na podružničnih žegnanjih (župnik Matej Ježek). — Razni pastoralni razgovori. Kamnik: 5 konferenc. — Razgovor o davkih. — Stanje katoliškega časopisja (Josip Košiček). — Katoliška akcija. — Očetova avtoriteta v družini (župnik Janez Kepec). — Novi Cerkveni molitvenik (župnik Peter Janc). — Odseki in delo v Marijinih kongregacijah (župnik Janez Kepec). — Skrb za Marijine vrtce (kaplan Mihael Jenko). — Kako pritegniti mladino k službi božji (kaplan Stanislav Škerbe). — Skrb za revne in brezposelne (dekan Matej Rihar). — Razni pastoralni razgovori. Kočevje: 2 konferenci. — Marilja in katoliška akcija (župnik Jožef Gliebe). — Marija in efeški koncil (župnik Jožef Erker). Kranj: a) cerkljanska skup i na: 4 konference. — Mešani zakoni s pravoslavnimi (župnik Ivan Piber). — Zakonski zadržki (benefici at Franc Rajčevič). — Liturgično gibanje (kaplan Andrej Šavli). — Ustanovne maše (župnik Josip Cegnar). b) kranjska skupina: 9 konferenc. — Kateheza o šesti božji zapovedi (kaplan Leopold Govekar). — Vsebina naših cerkvenih govorov (župnik v p. Anton Jemec). — Dušno pastirstvo in planinstvo (kaplan Jožef Košir). — Formalna stran cerkvenih govorov (kaplan Jožef Košir). — Psihologija kmeta (župnik Janez Mikuž). — Separatio a thoro et mensa (župnik Janez Mikuž). — Sv. Janez Vianney naš vzornik (kaplan Anton Pogačnik). — Raba novega Cerkvenega molitvenika (vikar dr. Jožef Pogačnik). — Dušni pastir in prosvetno delo (vikar dr. Jožef Pogačnik). — Novi Cerkveni molitvenik (župni upravitelj Karel Sparhakl). — 0 cerkvenem petju (župnik Franc Zabret). — Načelne odločbe okrožnice »Quadragesimo anno« (kaplan Viktor Zakrajšek). — Spovedovanje otrok (župnik Anton Vovk). Leskovec: 3 konference. — Marijini vrtci (župnik Jakob Žust). — Fantovske kongregacije (kaplan Matej Tomazin). — Fantovske Marijine družbe (kaplan Anton Kovačič). — Predlog za sečnjo gozdov. — Praktična izvedba papeževe okrožnice »Nova impendet« (dekan Josip Anžič). — Razni pastoralni razgovori. Litija: 6 konferenc. — Molitev kot pokora pri sv. spovedi (župnik Andrej Širaj). — Matične knjige in razne tiskovine ter njih reforme (župnik Valentin Sitar). — Voditelj in kongregacija (župnik Andrej Širaj). —-Tyrš in vzgoja v marijanskem duhu (beneficiat Franc Pleša). — Ustanovitev fantovske kongregacije (kaplan Jožef Kapus). — Zakaj dekleta ne vstopajo v kongregacije (beneficiat Franc Pleša). — Dekanijski shod Marijinih družb (dekan Anton Gornik). — Ljudstvo in liturgija sv. maše (kaplan Vital Vodušek). — Razni pastoralni razgovori. Loka: 10 konferenc. — Obnašanje spovednika do pobožnih peni-tentov (kaplan Stanislav Šinkovec). — Katoliško časopisje (Jožef Košiček). — O plesu (župnik Franc Hiti). — Craniotomia in dušno pastirstvo (župnik Josip Logar). — Rimska inkvizicija (spiritual Josip Šimenc). — Duhovniki in duhovski poklici (župni upravitelj Ivan Poljanec). — Gospodarske in socialne prilike v poljanski dolini in dušno pastirstvo (župnik Josip Klopčič). — Katoliška akcija (župnik Matej Tavčar). — Zgodovina in načela boljševizma (kaplan Anton Pipa). — Pravica do revolucije? (kaplan Jožef Ferkulj.) — Razni pastoralni razgovori. Moravče: 6 konferenc. — Zahvala po sv. maši ter duhovnikovo življenje in delovanje (dekan Janko Cegnar). — Težave dušnega pastirstva (župnik Jakob Ogrizek). — Duhovnik in Marija (ekspozit Franc Osolnik). — Potrebe sedanjega časa in cerkveni govori (ekspozit Franc Osolnik). — Pomanjkljivosti in napake pri sv. maši (župnik Jakob Ogrizete). — Nau1-zaročeneema glede zakonske dolžnosti (župnik Pavel Perko). Novo inesto: 7 konferenc. — Missale Romanum (prošt Karel Čerin). — Poročilo o shodu dekanijskih voditeljev Marijinih družb (prošt Karel Čerin). — Duhovnikova skrb za sv. Rešuje Telo (kaplan Martin Bukovec). — Skušnje in vtisi iz letošnjega ljudskega štetja (kaplan Janko Komljanec). — 1500 letnica efeškega koncila (prošt Karel Čerin). — Zopetna poroka apostatov (prošt Karel Čerin). — Vzdušje Marijinih kongregacij bodi marijansko (župnik Franc Vovko). — Samoumor (prošt Karel Čerin). Radovljica: a) mošenjska skupina: 7 konferenc. — Arški župnik Janez Vianney (župnik Franc Bleiweis). — Sarta tecta (dekan Jakob Fatur). — Tatvine in ropi po cerkvah in župniščih (župnik Franc Zorko). — Organizacija katoliške akcije (dekan Jakob Fatur). — Fakultativna sterilnost (kurat Pavel Simončič). — izseljeniško vprašanje (p. Kazimir Zakrajšek, O. F. M.). — Stanje in bistvo III. reda (p. Henrik Damiš, O. F. M.). — Papeška okrožnica Quadragesimo anno« (p. dr. An- geliik Tominec, O. F. M.). — Slovenci v Franciji (kurat Anton Hafner). — Razni aktualni razgovori. b) jeseniška skupina: 7. konferenc. — Posebne naloge ka-tolicanstva do človeka naših dni (kaplan Andrej Križman). — De caritate (kaplan Viktorija« Demšar). — Brezposelnost in dobrodelnost v starem veku (župnik Janez Kramar). — Marijini vrtci (kaplan Franc Gornik). — Unio apostolica (župnik Karel Čuk). — Krščanski in poganski božič (župnik Janez Kramar). Ribnica: a) ribniška skupina: 7 konferenc. — Potrebnost verouka in učni načrt verouka na kmetijskih in gospodinjskih šolah (dekan Anton Skubic). — Dekanijski prosvetni odbori in tečaji (župnik Karel Škulj). — Sedanja telesna vzgoja in vera (dekan Anton Skubic). — Marijini vrtci in njih vodstvo (kaplan Karel Plot). — Boljševizem in vera (župnik Anton Mrkun). — Stanje katolikov v Jugoslaviji (dekan Anton Skubic). — Sredstva proti boljševiški nevarnosti (župnika Anton Mrkun in Karel Škulj). — Socialno vprašanje v naši državi (Franc Gabrovšek). — Liturgično gibanje in javna služba božja po deželi (župnik Jakob Ramovš). — Razgovori o proslavah in skupnih shodih. b) velikolaška skupina: 6 konferenc. — Zadružništvo (Franc Gabrovšek). — Stanje katoliške Cerkve v Jugoslaviji (župnik Karel Škulj). — Razna stremljenja za združitev sveta (župnik Anton Mrkun). — Izseljeniško vprašanje (župnik Anton Mrkun). — Velike potrebe Cerkve v sedanjem času (župnik Anton Mrkun). — 0 liturgičnem gibanju (župnik Jakob Ramovš). — Razni pastoralni razgovori. Semič: 5 konferenc. — Določila o pokopališčih (prošt p. Gregorij Cerar, 0. Teut.). — Krščanski pogreb (župnik Jako