MED TEORIJO IN PRAKSO Čarobna moč lutke Tina Ključanin, dipl. vzgojiteljica, Vrtec Mavrica Izola Igra z lutko otrokom pomaga pri razvoju zaznavanja, razumevanja, gibanja ter pri razvijanju domišljije in ustvarjalnosti, kar je pomembno za njegovo samopodobo. Z lutko otrok sporoča svoje mnenje o vsem, kar ga obdaja. Pomaga mu zmanjševati posledice stresnih situacij in strah pred izpostavljenostjo. Pri otrocih, ki so negotovi pri vzpostavljanju komunikacije, lutka lahko služi kot posrednik in pomaga olajšati ali odstraniti težave. Poleg tega zna pripove- dovati in si izmišljevati zgodbe in pesmice, je lahko žalostna, radovedna, vesela, zamišljena. Lutke vključimo v kurikul vanjo in skozi njo vzpostavljamo komunikacijo, ki Kreativna lutkovna dejavnost je lahko uspešna je manj »ogrožajoča«, kot je običajna komunikacija metoda učenja in poučevanja na vseh področjih »iz oči v oči«. Zato lahko lutka postane nenevaren kurikuluma. Fontana (1999) poudarja, da sta vzgo- posrednik, pomočnik, ščit, ki ne izpostavlja njenega ja in izobraževanje brez tovrstnega ustvarjanja animatorja. Dovoljuje mu, da skozi lutko izrazi svo- osiromašena doživljanja notranjega sveta in zre- ja stališča, misli, pokaže svoje sposobnosti na vseh ducirana na suho objektivno znanost. ravneh. Lutka je posebno močna pri neverbalnih oblikah komunikacije. To je izjemnega pomena pri Lutke otrokom nudijo široke možnosti za dosego mladih osebah, neveščih verbalnih odtenkov, saj naslednjih vzgojno-izobraževalnih ciljev: so večinoma zelo senzibilne in težko pristajajo na - spodbujanje kreativnega izražanja, običajne oblike verbalne komunikacije. - stimuliranje in povečanje domišljije, - izboljšanje izgovarjave, Lutko je sposoben narediti vsak. Pri tem izkaže - razvijanje spretnosti pisanja in gladkega branja, svoje kreativne potenciale in obvladovanje motori- - sproščenje strahov, agresije in frustracij na ke, skozi lutko pa nato vzpostavlja tudi komunika- sprejemljiv način, cijo in večkrat na simbolen način razrešuje osebne - razvijanje spretnosti socialne interakcije. probleme. Čarobna moč lutke Pomembno je, da znamo uporabiti čim več vrst Pri nastajanju lutke urimo razne spretnosti in pri lutk, ki so otroku preproste in jih lahko hitro izde- igri z njo razvijamo in vzpostavljamo socialne kore- la, kar pomembno prispeva k rasti njegove samo- lacije. Če hočemo, da lutka zaživi, ji moramo posve- podobe. Metaforični pomen lutk prispeva k nači- titi vso svojo pozornost, še zlasti s pogledom, sicer nu simbolnega mišljenja, njihova čarobna moč ostaja »mrtva«. S tem smo svojo energijo usmerili pa pogosto predstavlja motivacijo za usvajanje ra- 23 Didakta MED TEORIJO IN PRAKSO znih spretnosti. Lutka predstavlja tudi možnost za za izražanje razumevanje sveta, literature, narave, izražanje čustev, predvsem pa pri otroku odkriva socialnih odnosov. Otroku je v prvi vrsti medij za in razvija divergentno mišljenje, ki je pomemben komunikacijo in interakcijo. Vzgojitelju pa je po- element kreativnosti. membnejši proces, v katerem otroka neprestano spremlja in ga spodbuja. Ko otroci ustvarjajo lutke, se vzgojitelj ne posveča samemu videzu lutke, temveč se sprašuje po po- Lutkovna igra kot simbolna igra polnoma drugih dosežkih, in sicer: Eden od ciljev gledališkega ustvarjanja z otro- - kako so otroci med seboj sodelovali, kom je vzpostavitev ravnotežja med otrokovim - kakšna je bila komunikacija, razumevanjem čiste neobvezne igre in njegovim - kako so reševali zastavljen tematski problem, odnosom do gledališča kot oblikovanega medi- - kako jim je uspelo doseči soglasje v skupini, ja. Otroško igro je potrebno negovati in na njej - kakšen je bil čustveni odziv posameznikov, graditi. Prav čisto otroško igro, v katero otrok pro- - kako so oblikovali zgodbo z lutkami, jektira del svojega čustvenega in doživljajskega - ali je oživela lutka vsakega otroka. sveta, je potrebno »izkoristiti« in jo razvijati. Ko se otrok igra sam ali s prijatelji, je glavni cilj zadovo- Animacija lutk in otrokovo gibanje ljiti željo po igri. Večina otrok ima zelo rada gibanje. Igra je njihovo najintenzivnejše opravilo. Ob igri se razvija gibanje, Posredna komunikacija z lutko poveže vzgoji- obvladovanje gibanja pa omogoča spet nove igre. telja in otroke Otrok z obvladovanjem gibanja izgrajuje samopo- Ko govorimo o gledališču, z igralcem ugotovimo, dobo. Bolj ko je njegovo gibanje suvereno, bolj čuti, da gre za direktno, čeprav brezosebno komuni- da postaja samostojen in si podreja prostor. Veči- kacijo med igralcem in občinstvom. Igra z lutko na gibalnih dejavnosti je naravnanih na osvajanje vzgojiteljem pomaga pri vzpostavljanju stika z sposobnosti in na fizično zmogljivost. Animacijo otroki, njihova medsebojna komunikacija se iz- preprostih vrst lutk, ki so vezane na posamezne boljša. Lutka otroke pritegne, navduši, sporočanje dele telesa, pa otrok preusmerja na občutenje po- in posredovanje informacij je olajšano. Vzgojitelji sameznih sklopov mišic, ki jih, vzpodbujen z mo- imajo pogosto v skupini lutko, ki je stalno priso- tivacijo igranja z lutko, postopoma obvladuje in tna. Po navadi ta lutka sprejme otroke že prvi dan vzpostavi kreativno kontrolo nad svojim telesom, in je prisotna celo leto. ki mu začenja služiti kot instrument. Letos sva z vzgojiteljico dobili deklico iz sloven- Kreativne dejavnosti z lutkami kot proces ske manjšine v Italiji. Želeli sva izkoristiti dekličino Pomembno je ločiti med lutkovnim gledališčem znanje italijanskega jezika, zato sva v skupino pri- in lutkovnimi dejavnostmi kot obliko kreativne nesli punčko iz cunj Liso, ki govori in poje samo v drame, ki ni namenjena pripravi popolne pred- italijanskem jeziku. S tem smo otroke seznanjali z stave, temveč rasti in razvoju otroka – lutkarja. novo kulturo in jezikom. Naučili smo se nekaj ita- Kadar je cilj izobraževanje, lutka postane medij lijanskih pesmic, besed in števil. 24 Didakta Lutka se je v skupini zelo obnesla, saj ji otroci za- valec in opazovalec. Zanj je mnogo pomembnej- upajo, se sproščeno pogovarjajo z njo, se je želijo še spremljati potek dela, ki ga otroci mimogrede dotakniti in božati. Sprejemajo jo kot živega člana obvladajo s precej več truda. Spretnost gibanja, svoje skupine, jo občudujejo in jo aktivno vključu- ki jo usvojijo ob delu z lutkami, jim bo pomagala jejo v svoje delo. Lisa otroke popolnoma čustveno pri neverbalnem izražanju (pa tudi pri improvizi- prevzame, je njihov zaupnik in zaveznik. Vse to pa ranem izražanju), pri komunikaciji z gibom. Lutka je vzrok, da je komunikacija ob uporabi lutke zelo bo otrokom pomagala do pozitivne samopodobe. dobra. Komunikacija s simbolnim jezikom, ver- In prav to omogoči otroku, da pokaže vse svoje balnim ali neverbalnim, je lahko rešitev za boljše posebne sposobnosti. Iskati in spodbujati njego- sporazumevanjem med vzgojiteljem in otroki. vo individualnost in ustvarjalnost, to so gotovo glavni cilji vsakega vzgojitelja. Zaključek Pri otrocih ni majhnih korakov. Vse, kar storijo in naredijo, so velike stvari. Predvsem srca imajo ve- Literatura čja kot mi, odrasli. Vanje spravijo vse, kar vidijo, in Bela knjiga o vzgoji in izobraževanju v RS (2011). Ljubljana: Ministrstvo vse, česar se zavedajo. Tudi majhen kamenček, ki za šolstvo in šport Ban, T. (2009): Otrok ustvarja lutke. Domžale: Tamaj. so ga opazili na cesti, listek z drevesa, poljubček Borota, B., Geršak, V., Korošec, H. in Majaron, E. (2006): Otrok v svetu kar tako, mravljico ali črička, predvsem pa vse lju- glasbe, plesa in lutk. Koper: Pedagoška fakulteta. Cvetko, I. (2010): Veliko malo prstno gledališče. Radovljica: Didakta. di, ki so okoli njih ... (neznan avtor). Goljevšček, A. et al. (2006): Sedi k meni, povem ti eno pravljico : za ohranjanje slovenskega izročila, zbornik prvega simpozija pravljičar- jev, priročnik pripovedovanja pravljic I. Maribor: Mariborska knjižnica. Za njih bo stik z občinstvom, naj bo to z vrstniki, Kurikulum za vrtce (2007). Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport: mlajšimi ali pa starejšimi otroki, najbolj vznemir- Zavod Republike za šolstvo. Žvan, M. (2011): Otroci v sobivanju z lutkami. Diplomska naloga. Lju- ljivo doživetje. Vzgojiteljeva vloga je biti spodbuje- bljana: M. Žvan. 25 Didakta