Beseda o novih volitvah zastopnikov učiteljstva v c. kr. šolski svet. V vsakem zboru igra glavno in najimenitnejšo ulogo razum, odločno ravnanje ter korenjaško, nezavisno in možato potezanje za pravo. V vseh takih in jednakih korporacijab uaore zadobiti veljavo samo isti, kateri ima poleg čistega, nedotak- ljivega značaja, obilo dušnih zmožnosti, katere znavvbrani besedi in na pravem mestu s pravo besedo — uporabiti, pa tudi isti, ki se ne da zapeljati niti od truda, niti od druzih, vzlasti osobnih ozirov in dobičkarij. Kdor se svoje naloge p o polnoma zavč, kdor samo za njo živi ter se ne po strasti, ne po nehvaležn o s t i ne da odvrniti od jedino prave poti, kdor ima te sposobnosti, takih mož zastopnikov je tudi le preveč potreba. Vzlasti, od kar je nam deželna šolska postava z dne 9. marcija 1879. 1. to korporacijo na tak način preustrojila, da je vedno političen uradnik nje prvosednik. Kdor v sebi take zmožnosti čuti; kdor ima i v resnici take lastnosti: tak ljudski učitelj naj se voli v c. kr. okrajni šolski svet za zastopnika svojim tovarišem. Letos poteče doba dosedanjim udom c. kr. okrajnih šolskih svetov. Predno si zopet druge zastopnike volimo, vprašajmo se, ali so sedanji zastopniki storili svojo dolžnost kot zastopniki učiteljev, kot narodnjaki in kot naprednjaki v šolski eri? Prerešetajmo njih sposobnosti, njih lastnosti, njih delavnost, — predočimo si njih delo v pretečeni šestletni dobi in odgovorimo si, ali so bili naši pravi zastopniki, ali so vredni, da jim ta mandat še za prihodnjo šestletno dobo z lehko vestjo izročimo, ali smo varni, da nas bodo v c. kr. okrajnera šolskem svetu varovali napadov in nas po pravici zagovarjali? Predočimo si zato pravi in mogočni delokrog c. kr. okrajnega šolskega sveta! Če natanjko pregledamo šolsko postavo z dne 25. februvarja 1870. 1. št. 11 in pa postavo z dne 9. marcija 1879. 1., v katerih se delokrog krajnih, okrajnih šolskih svetov in deželnega šolskega sveta nadrobno označuje; če nadalje v praktično živenje pogledamo, ter si delokrog vseb teh svetov tako obrišemo, kakor ga v resnici uporabljujejo: tedaj se nam pokaže še le pravi deiokrog vsacega teh šolskih svetov. Takoj pa tudi sprevidimo, da ima za vsacega Ijudskega učitelja največ veljave in vrednosti c. kr. okrajni šolski svet. Iz njega izhaja učitelju pogum, pomoč in zaslomba pri izpolnjevanji njegovih težkih dolžnosti. Okrajni šolski sveti ali delajo in pripomorejo, da šolstvo in učiteljstvo napreduje, ali pa, da zaostaja in hira. C. kr. okrajni šolski svet je za posamezuega učitelja, kakor tudi za ves šolski okraj največje važnosti. Kolika naloga, odgovornost se terja od zastopnikov ljudskih učiteljev v tem svetul Ti morajo biti zagovorniki svojih kolegov, ti morajo posredovati, da se strast ali pa nevednost ali terma, ne na strani c. kr. okrajnega šolskega sveta, ne na strani tožitelja ali toženca do vrhunca ne tira, da konečni izid ne udari preveč propalo stranko, kar je vsikdar za ljudske učitelje velika izguba. Ne nameravam, da bi nadrobno popisal vse lastnosti, koje naj bi imeli naši zastopniki v c. kr. okrajnem šolskim svetu; vsak učitelj sam ve, da je za njega samega kakor za vse njegove tovarišev le prevažno, kako se vedejo zastopniki v okrajnem šolskem svetu in koliko imajo tu vpliva. Zato pravim: Volitno si prave ljudske učitelje kot ude v c kr. okrajni šolski svet, značajne može, nadarjene, nesebične, delavne poštenjake! Tako bode raogoče, da sebi prihranimo mnogo težav in da moremo se krepko braniti našim sovražnikom, da moremo braniti naše pravice in da se nam nij bati krivice. Časi so resni. Čujmo, da ne izgubimo nobene svojih pravic in da ne bodemo osamljeni in zapuščeni. Pomagajmo si sami, in Bog nam bode pomagal!