Katollšk cerkven list. Danica izhaja vsak petek na celi poli, iu velji po pošti za i-elo i«to 4 gld. Ko kr., za poi leta 2 gi«l. iO kr , za če?»rt leta 1 *ld. 30 kr. V tiskarnici sprejemana sa leto 4 gold., za pol leto 2 gld., sa četert letu 1 gl; ako zadete na ta dan praznik, izide Daiiit-n dan poprej. List 49. Tečaj XXXI. V Igubljani 6. grudna 1878. Brezmadežna Devica. (Prosto poslov, po: „0 Jungfr stran Bres madeža Devica, — Lepota si nebes! Ti rajeka nam danica, Ti naših luč očes. Ti solnce žarno — krasno, Ti mila lunica; Le v tebi čisto — jasno Odseva svit neba. Devica Ti b'agena Kraljevega roou; PrečiSto že rojena, Najbližej si Begu! — Ti zvezda upa mila, Sroiluj se grešnikov ; Ti bodeš nas r- šiia, Očistila dolgov. au ohne Mackel"; ,.Cantate" 87.) Besednica ostani Ti zvesta vaelej nam: Se zlasti pa ras brani Pred večno srnertio taro. — Nam »prosi odpušenie, Ko itiemo od tod. Da v večno nas življenje Poklical bo Gospod. Ti po vesoljni zemlji Keršanstvo zaškituj, Z ljubeznijo objemlii — In čezenj gospoduj! Vladarje vse podpiraj, Ti varnost ljudstvu daj; Vsih čedno, t pot odpiraj Cvetlično v sveti raj. Sc bozih duš v vicah, Devica, smili se ! Otroci, glej, v temnicah So Tvoji — ki terpe. Cuj! kličejo te milo, Zlai šuj jim britki stan, Jim pošlji ohladilo Iz Jezusovih ran. Rado si fiv. Pij II Mitnzeni. Pija IX so že v življenji tisučeri spoštovali kot svetnika; pripovedujejo se mnogi dogodki, aa so marsikteri precej ozdraveii, ki so se priporočevaii njegovi molitvi, ali so se česa dotaknili, kar je prišlo iz njegovih rčk in je bilo od njega blagoslovljeno. To češenje je po njegovi smerti še bot| rastio, iu slišalo se je o raznih čudovit.ii usiiš«»njih molitve, ki so se godile po priporočenji v njegovo priproAujo. V dokaz trga naj omenim zanesljiv dogodek. Bilo je kmalo po Pijevi smerti, ko so Škotski škofje, ki so b.ii za tisto deželo imeuovaui, še v Kimu bivali. Tedaj dobi tdeu izmed njih iz nekega nunskega samostana pismo svoje domačije sledečega zapopadka: Bivala je v tistem samostanu Luna, ki je bolehala za jetiko; boltzen je bila postala žo tako nevarna, aa so bili vsi obupali nad ozdravljenjem bolnice. Ko zve ona o hijfvi smeiti, jo naoolui mogočno zauparije v njega, iu j rosi svoje sosestre, naj bi |i pooe.ii- kako reč od 8V. Očeta. Pa nič uruze^a niso im^ie, k.*k >r majhno njegovo podobo (ftogratijo), in ji jo priue-.. o. Pi.loži si jo na ^ersi in po gorečem priporučevanji k Piju za^pi. Ko so prebudi, se čuti popolnoma zdravo i-, v slone iz poitelje v veliko začudenje in veseij- - v<»> i h sos.ster; v.gioiie so oi.e v>e bolečine iu si herra slabost. — P-tem. ko so nvntile perve ure veselja in zahvale, so ~e nune oodvizale d- g-»d.-k s>ojVrau šk< la v K d naznani*. Tudi v Kimu -o« pripovedovali razne čudovite ozdr:. -Ijerija. D >kler je bilo Pijcv » truplo izpostavljeno t t mertvaškem odru. «•> ec ga jndie dotikali z molk: (i <-ži-nkranci), a svetinjami in enaki.) i rečtn«, kaki r se , i-\aono deia pri svvkih: ob P.jeveui grobu ve i sv. Prtra se je vidil ► od perveun dneva do «i..nes • številno vernikov kiečati, in to p< č-ševanje se i v ir<. ' šalo, ampak čedalje bolj se množi. Obhajali s« d'v» dnevnice njemu v čast, Ua bi i>i.i p« no go" i p j--roti usiišam v molitvah za kako posebno milost: in c*; bi bdo d'-pušeno njegov grob kim ■\ > i c; «* r i i prižigati luči na lijem, bi te zunanje ztar^n;;. k-. 4- j pričevale, kako Pija ča.vijo >a svetni Ka. Tu i*e j a t j sme goditi vsled nek" ,.bule;< pap- ža Benedikta XIV* glede prištetve med zveličane a i svetnik«, ker t .ko zu nanje počenjatije pred začeto « iravnavo d« T>< ; e p:: * ..o z» ,kanoniz«cijo'' hi bilo ravno za >rž- k prir>t"tve m d. blažene. Pogostne nazr.anoa o ii^iiHaiijU priporoeevanj s> na* klonile že poleti mnoge la^Ke škofe. da s » vložili prošnjo pred sv. Očeta Leona XIII. raj bi ukazali storiti potrebne stopinje, ki se morajo zg. diii pred začet- m pravde za pobiaževanje. Zro »< je, kako previdn o a ravna sv. aposftdjoki Seuež v teh r>r*šanjili, kano se naznanjeni čudeži s siino skerb!ji\ostjo pretresu ej«»f k olikor je le mogoče. Perva stopinja je priseganje vs- h dotičnih pred najvišjo cerkven«. < Jjlastriijo tistega kr.ri materi. Mater je tako rada imela, da se kar ni mogla očiti od njih, „kar zmir bi se jih bila za obleko der-žala", tako mi je pravila o njej njena še živeča sestra. Mati so ji bili na svetu vse. Veče nesreče menda takrat ni poznala, kakor materi se zameriti, mater razžaliti. Z materjo je naj rajše molila doma, z materjo naj rajše šla v cerkev in v cerkvi je naj rajše pri materi klečala. In v hiši Božji se je tako lepo vedla, je tako priserčno molila, da jc bila videti, kakor angeljček: mladim in starim ginljiv izgled! b) Šolska doba. Prišel je za njo čas, kterega se dobri otroci veselijo, leni pa boje, namreč čas za šolo. Jerica je bila zelo vesela, vsa srečna, ko so jo šli mati zapisat v Loko v nunsko šolo. Dobra mati pa so imeli zdaj še bolj ostro oko na njo, kajti vedili so, kar tudi mi le predobro vemo: da slabi otroci se od dobrih nočejo nič naučiti, nič lepega sc navzeti, pač pa se dobri le preradi dajo hudobnim pohujšati — zapeljati. Zato so svojim hčerkam ukazovali, naj ne hodijo v šolo skoz vas in po veliki cesti, kodar se otroci dervijo dostikrat med kri-čem, temuč po bolj tihi stranski poti. Se zdaj ve njena sestra povedati, kako je Jerica natanko spolnovala to materno voljo. Nihče bi je nc bil pripravil, da bi bila le stopinjico storila ondod, kodar mati niso dovolili. Ker je tako večidel sama hodila v šolo in iz šole, ni vidila in slišala nič spotikljivega in njeno otroško serce je ostalo čisto kakor zlato, le da se je po lepih naukih, ki jih je slišala pri blagih gg. učiteljicah, od dne do dne bolj čistilo in lepšalo. V šolo hoditi ji je bilo veliko veselje; zelo je bila žalostna, če je morala kdaj zarad bolezni ali kakega druzega neizogibljivega zaderžka doma ostati. K učenju ni bilo treba nikdar priganjati, ne doma ne v šoli. » s> vsakega nauka je imela veliko veselje, nad vse ljub m drag pa ji je bil keršanski nauk. Veselje do Božje besede se ji je žc na obrazu bralo, in kadar jc bila ^ prašana, je modro in gladko odgovarjala. Ravno to veselje za uk je storilo, da je bil vspeh njenega šolanja t iko srečen. Kajti vsako delo se le tedaj naglo in točno opravi, ako se z veseljem, z navdušenjem poprijema, t< likanj bolj je treba pri učenji živega veselja in po-^ imne vneme. Kogar je treba k učenju še siliti, prite-pati, nikdar ne bode veliko nosil v glavi, podoben je nespametnemu stradavcu, ki je zraven polne sklede vedno lačen, zato ker se mu zajemati ne zljubi. Taka ni bila Jerica. Čeravno bolehna in slabotna, si jc toliko prizadevala in trudila, da je bila po vsih štirih razredih med vsemi perva, da je bila vsako leto nad vse pohvaljena, perva v „zlate bukve" zapisana, obdarovana s pervim darilom. Pa ne le učenje, marveč vse njeno vedenje je bilo tako lepo, tako izgledno, da se ves šolski čas nikdo ni mel nič pritožiti zastran nje. In vse te otroške čednosti pri Jerici niso izvirale iz strahu; pri njej ni bilo nič hinavskega, nič prisiljenega: „njeno nedolžno serce je bilo čisto ogledalo, odperto vsim učenicam in verstni-cam!" Ni se bilo tedaj čuditi, da jo je vse rado imelo! Precej ko je jela v šolo hoaiti, se je pričela med njo in njenimi učenicami tista ginljiva zveza, ktera je mogoča le pri naj pridniših učencih in učenkah, oziroma na njih učenike ali učenice. Komu namreč ni znano, koliko srečo in koliko otročje veselje čuti repopačeno mlado serce dobrega solarčeka ali pridne učenke takrat, ko smč s polnim prepričanjem reči: ,,V soli me imajo radi", ali celo: „imajo me med vsemi naj raji"! Ali kdo bi mogel po drugi strani dopovedati tisto radost, ktero čuti za svoj poklic vneto učiteljsko serce takrat, ko ima pred seboj nedolžnega otročiča; tacega, kteremu se ne more v nobeni reči nič očitati, kteremu se pa vendar vidi, kako se z vsemi svojimi mladimi močmi prizadeva še boljši postati; takrat, ko sme radostno reči: „0 da bi bili vsi taki!" Kako živo nas spominja taka priserčna razmera na milega Jezusa, ki je v svojih mladih letih tudi rastei v milosti pri Bogu, in pa tudi pri ljudeh! Krajše vara skor ne morem popisati veselih ur, ki jih je imela pridna učenka Jugovic v nunski šoli v Loki. Kdo bo rekel, da ni bil to za njo srečen čas? Kakor gospe učiteljice, enako so jo čislale tudi njene součenke. Bila je v šoli drugim v spodbudo večkrat pohvaljena; pa zavoljo tega ni bila prevzetna, se ni nad druge povzdigovala, ker je dobro vedila, da vsak dober dar pride od zgoraj, od Očeta luči; zato je le Bogu za vse hvalo dajala. V svojem sercu je bila pripravljena, brez žalosti enakomerno prenesti, ko bi zaslužene pohvale tudi ne bila prejela. Sama je pozneje pravila, kako so jo enkrat ob koncu šolskega leta nune strašile, Češ, da ne bode pervega ali celo nobenega darila prejela; in to pripovedovaje je pristavila, da je v svoji otročji priprostosti vse za resnico vzela, da ji pa ni bilo zarad tega nič hudo. Se ve, da so jo hotele učiteljice le poskušati in se še bolj prepričati njenega žlahtnega serca: zapisana in obdarovana pa je bila vendar le spet perva. In součenke ji takrat in nobenkrat niso bile nevoŠljive ali sovražne, marveč zavoljo tolikanj blagega serca in zavoljo tako ljubeznjivih lastnosti so jo zmir spoštovale in serčno ljubile vse njene verstnice. Imele so neko posebno zaupanje do nje ter so jo rade kaj popraševale, ne le glede šolskih naukov, tudi v dušnih zadevah so jo večkrat poprosile za svet. Prav ginljivo je, kar nam ve povedati še zdaj živa priča: „Ko smo se k spovedi pripravljale, smo se ž njo posvetovale in jo zaupljivo popraševale, rekoč: Jerica! povej mi ti, kako hočem to povedati, kako ono itd.!" (Dalje sledi.) Ogled po Slovenskem In dopisi. Zahvala. O svojem 70. rojstnem godu doživel sem radosti, ko bi se nikdtr ne bil nadejal. Prijatelji od blizu in iz daleka, iz slovanskih in nemških pokrajin, združeni in po-samni, zastopniki društev, zavodov, mest, sel itd. donesli so mi mnogobrojnih dokazov svoje ljubezni in naklonjenosti ustmeno in pismeno, in doslo mi je toliko častnih listin, pa tudi dragocenih umotvorov in krasnih tvorin iz ženskih rok, da ne vzmagam besedi, s kojimi bi izrazil občutke svojega globoko ginjenega serca. Sam dobro vem in se radujem temu, da vsa ta odlikovanja ne veljajo tolikanj meni, posamezniku, marve& -dobri in vzvišeni stvari, koji služim doslej 36 let; a zarad tega mi dolžnost serčne zahvale nikakor ni manjša. Tolikega veselja ves presunjen morem javno avo-jim prijateljem, vsem skupej in vsakem posebej, le s slabimi beaedami objaviti avojo najtoplejšo zahvalo za tolika preljubeznjiva častitanja z najiskrenejšo željo: naj Bog vsemogočni milostivo isverši nam vsa voščila, koja so tako toplo naglašana bila v nepozabijivih dneh 17., 18., 19. novembra t. 1. od predragih mi prijateljev! V Ljubljani dne 26. novembra 187o. Dr. Jan. Bleiiveis. Y Horjula je na sv. Barbare dao (preteklo sredo, 4. t. m.) umeri ondotni preč. gosp. fajmošter Aleš Je-rala, mož, čegar življenje je bilo drago pred Bogom in pred vsimi ljudmi, ki so ga poznali. Star čez 86 lčt, je služil kakor mašnik s polno zvestobo Bogu in sv. Cerkvi 62 let, 3 mesce in 12 dni, služil skozi in skozi prav v besednem pomenu. Zakaj pred zadnjo nedeljo (poslednjo po Binkoštih) je še pridigal; to nedeljo samo maševal s pritežnostjo in operau od cerkvenika; v nedeljo zvečer je bil spovedan, v ponedeljek zjutraj v ta-larji, kleče obhajan za popotnico in zvečer tisti dan v av. olje djan, v torek je ob palici prišel v navadno sobo se k kosilu, je opravil popoldne še ves oticiura (du-hovske cerkvene molitve) za naslednji dau (sv. Barbare); v sredo je sprejel še več svojih vernikov, jim je delil poslednje nauke, in jih je blagoslovil: opoldan pa je pohlevno v gespodu zaspal. Kdor je tako živel kakor on, se mu ni treba smerti bati. Pokop je odmenjeu v petek dopoldne. R. I. P. Is Radolice. (Dalje.) (Dobrote cesarske rodovine. Zlata m v« prečast. gosp. Jan. Urevca. Število gg. bogo-slovcev in novih maš nekdaj — in zdaj!) Kakor so ranjki cesarjev oče nadvojvoda Franc Karol (f 8. sušca 1877.) z resnično pobožnostjo podložne vnemali iu z mnogimi darovi revne in potrebne tolažili; t*ko tudi naš cesar silo veliko dobrega storč; ne mine skoraj dan, da bi ne brali po časnikih, kako zdaj tu zdaj tam nesrečnim pomagajo, za dobre in svete namene, za cerkve in šole itd. darujejo velike zneske. — In kakor navadno Gospod Bog usmiljene ljudi z mirno in srečno smertjo plačuje, tako se je zgodilo tudi s cesarjevim očetom. V svoji domači sobi so bili spovedani, med sv. mašo na stolu (naslonjaču) obhajani, in ko so potem še v postelji prejeli zakrament sv. poslednjega olja, so mirno izdihnili svojo dušo v roke nebeškega Očeta. Tako je Bog že tudi našemu cesarju kot nekako plači o neustrašenega verskega apoznanja in nehiinjene pobožnosti že posebne dobrote skazal, posebno ko jih je pred 25 leti iz r6k gerdega morilca prečudno ohranil, kar bo lepa obljubna cerkev na Dunaju še poznejšim stoletjem oznanovala. Preljubi bratje in sestre v Kristusu! Ali nas ne razveseljuje in ne spodbada, ko slišimo, kako najime-nitniši osebe na zemlji svojo vero v Jezusa očitno pred ljudmi spoznavajo in svojo pobožnost do Marije pri vsaki priliki skazujejoV Ali nas ne bo to priganjalo, da bomo ta sgled vsak po Bvojem stanu in po avojih okolišinah posnemali? K sklepu hočemo še našemu svitlemu cesarju in gospodu svoje vošila za rojstni dan izreči: Mi želimo in Boga prosimo, da bi svoj blagoslov razlil na Njihovo Veličanstvo, da bi še mnogo lčt kraljevo palico z močno roko deržali dobrim v spodbudo, hudobnim v strah; da bi našo sv. Cerkev serčno branili in varovali zoper mnoge sovražnike sedanjega čass, in da bi enkrat mirno se iz sveta ločili in pri svoji smerti reči samogli: Dobro sem se vojskoval, tek dokončal in vero ohranil. Ta pridiga je globoko ginila poslušalce, tudi gospode pričujoče vradnike, in mnogo je bilo o tem govorjenja med hvaležnimi duhovnijani. Kakor so nam mil. g. prost lansko leto marsikaj pravili o žalosti io veaelji ranjcega, sares velikega, neposabljivega, v duhu avetosti uraerlega papeža Pija IX; tako ao nam letos 11. nedeljo po binkoštih o njegovih poslednjih urah ginljive reči poročali. Potem so polni sočutja in vidno ginjeni opomnili na redko, sa vso Radoliško faro imenitno slovesnost, namreč na zlato mašo preč. gospoda Janesa Urevca, tukajšnega rojaka. *) Rekli so namreč: Jutrajšni dan (26. vel. serp.) bo ravno 50 Ičt, kar so preč. g. Janez Urevec, nunski epovednik v pokoju, peli novo mašo. Tukaj v t j cerkvi so bili 9. grudna 1802 keršeni, 26. vel. serp. 1828 mašnik posvečeni, so tukaj svojo pervo mašo, 14. kimovca tistega leta, Bogu darovali; tukaj v tej cerkvi bi tudi radi zlato mašo slovesno opravili; ker pa jim že moči zel6 pešajo, bodo jutri o poli osmih, če bo mogoče, tiho mašo Bogu opravili v zahvalo. — Predragi v Kristusu! kakšen pogled se pobožnemu duhovnu odpre, če pogleda na ta dva dneva svojega življenja! Kakšen pogled na dolgih 50 let, ki so med tema dvema dnevoma! Ko so gospod novo mašo peli, je bila apomlad njih dunovskega življenja, je bilo jutro, v kterega je solnce tako ljubeznjivo sijalo! Zdaj pa gre solnce duhovskega poslovanja v zaton, zima je nastopila in dan se je nagnil; pa milo, čisto in tolažljivo svetijo še zadnji žarki zahajočega soinca v to duhovsko življenje nazaj! Res, mnogo skerbi in žalosti ao prinesle te dolge leta; pa tudi rnarsiktero dušno veselje in nepričakovan blagoslov so jim delile. Spomin kaže na mnoge terde boje; pa tudi na mnoge in vesele zmage! Vse to jim hodi zJaj na misel, velikokrat, posebno pa jutri, bodo prav iz s^rca se Bogu zahvalili za vse te leta prejete milosti in rekli: Gospod, jaz nisem zmožen Te zahvaliti za vse milosti, ktere si mi dozdaj skazal! Gospod zlatomašnik jio služili za kateheta in kaplana v Loki, v Idriji, v Šentjurju, v Mengšu, in potem kot nunski spovednik v Loki. Bili so duhovni pastir v pravem pomenu, duhovni oče, goreč in serčen učenik, moder in previden dušni zdravnik, vreden delivec ss. zakramentov, pobožen sodnik in besednik pred Bogom. Zato so jih tudi njih višji spoštovali, duhovni tovarši in njih nekdanje ovčice pa se jih hvaležno spominjajo. Gospod zlatomašnik so bili vsaki čas vreden ud in kinč naše duhovščine. Lahko bi bili ktero naj boljših fard dobili, pa iz ponižnosti niso hotli. Zdaj že več let delati ne morejo, pa vendar močno podpirajo z molitvami delajoče duhovne, kakor nekdaj Mozes na gori vojBku-joče se Izraelce. — In zdaj hočejo zlatomašnik tukaj nad vami v svojem domačem kraju svoje življenje skleniti in zraven svojih staršev in aorodnikov prihodnjega vstajenja čakati. Ce se ozremo na preteklih 50 Ičt, kakšen razloček med takrat in med sedaj! Takrat n. pr. je bilo 196 bogoslovcev (desetošolcev), in 32 jih je bilo a preč. g. zlatomašnikom posvečenih. Leto pozneje (1829) je bilo bogoslovcev 211 in 30 posvečenih; leta 1832 pa celč 48 posvečenih. In zdaj!... Več Ičt že je bogoslovcev la po 40 — 45; letos je bilo 11 posvečenih. — Umerje jih pa vsako leto poprek čez 20; nekaj jih gre v pokoj; tako jih vsako leto 25—30 odstopi iz dela; na njih *) O lepi priliki so opomnili ljudi, naj molijo tudi ca druzega prestavnega rojaka in dobrotnika, ki so pred 7 leti imeli svojo zlato mašo. Častno in hvaležno bodi pristavljeno, da tudi te dni so prevzvišeni gospod nadškof Andrej Gol-m a j e r z novo dobroto razveselili svoje rojake, ker darovali so za lepi novi tlak 100 gl. mesto pa jih pride po 10. Ljubi moji! Kam bo to prišlo? Id v sosednjih škofijah, v Teržaški, Poreški in Kerški je v tej zadevi še slabše! Zares žalostno. Po pravici morajo take razmčre škofe, duhovne in prave katoličane s strahom navdajati zarad prihodnosti, in jim besede izvabljati: Kaj bo, kaj bo, če bo tako šlo nadalje V Po takem potu bo v naši škofiji v 10 letih 150, in v 20 letih 300 duhovnov manjkalo; najpred bodo kaplane pobrali, kjer so še; potem pa bodo tudi marsi-ktere fare brez duhovnega paBtirja; in verni bodo morali cele ure daleč k Bož]i službi hoditi! Ko bi nekdanji prebivalci iz Begunj, Brezmce in Kamne gorice, ki so bili pred 100 leti še pod Radoliško faro, zdaj vstali, kako bi pač srečne imenovali svoje potomce, ki imajo zdaj doma svoje duhovne pastirje; čez 30 in 50 Ičt pa bod> vaši otroci tudi vas srečne imenovali, ker imate zdaj še svoje duhovne, kakoršnih bodo oni zastonj iskali! Ali pa zamoremo mi tukaj kaj pomagati? bote vprašali. — Pervo je, da to veliko dobroto spoznate in Boga velikokrat zanjo hvalite, ker vam je zdaj tako lahko svojim dušnim potrebam zadostovati, če le hučete. Prosite prav iskreno Bega, da bi po potih nam neznanih zmiraj več delavcev pripeljal v svoj vinograd! — Ko se bo jutri o p di osmih veliki zvon oglasil in redko slovesnost naznanoval, vas v imenu preč. g. zlrtomaš-nika povabim k zlati mr»ši. Oh, sklenite svojo zahvalo in svoje prošnje z zahvalo in prošnjami gosp. ziatomaš-nika, in posebno prosite dobrotljivega Boga, da več delavcev pošlje v svoj vinograd! Na to ijubeznjivo povabilo je vrelo drugi dan, 26. vel. serpana, staro iu mlado k cerkvi in cerkev je bila polna, kakor « b n-'deliah. — O poli osroh pridejo iz zakri?tije častitljivi starček počasi, na palico se opiraje; pri tem pogledu se je vsakemu milo storilo in mard-kteremu so solze oči zalile! Potem so spremljani od milgosp. prosta sn tuka šnih gg. duhovnov opravili tiho mašo. Med s^. mašo »o bili pobožni starček tako pretreseni in ginjeni. da so se pogosto ihtili in jokali; ko pa po maši „Te Deurr" 7. a poj 6, jim od veselja glasu zmanjka: ljudje po cerkvi pa spuste v jok, posebno tisti, ki so bili pričujoči tudi pri njih novi maši! Po maši po jim j rišli tukajšni duhovni, blagorodni g. srenjski predstojnik, sorodniki in znanci srečo vošit, ua bi jih Bog še dolgo med njimi ohranil! (Konec sledi.) Pri ljudskih misijonih v Terstu me-ca kimovca, v laškem in slovenskem jeziku, je bilo vdeleževanje silno veliko, obhajancev č, da zunaj nje ni zveličanja. Britko objokujem svoje nespametno in nepremišljeno djanje, in prosim odpušanja Boga in škofa, ;ii sem ju silno razžalil. Odpusti naj mi tudi katoliško ijudstvo, ktero sem tako neusmiljeno pohujšal. O dobro ljudstvo, zaroiim te, ostani zmeraj zvesto Cerkvi, ktero je vsta-r.ovil Bog in Zveličar, da bodi edina in prava vodnica v nebesa!..." Razstava V Parizu je bila sv. Martina dan dokončan?. Vkljub slabemu vremenu se je bilo sošlo 130.000 obiskovalcev, ki so pomag.-.li jo posloviti. Vsih dohodkov ima razstava 12.644.000 trankov, ter bi prišlo po 65.41-8 fr. na dan. Skupn > število vsih obiskovalcev, ki so plačali listke in onih, ki so imeli prosto vstopnino, je 16.034.000 oseb, kar bi prišlo počez po 82.643 oseb na dan. Vendar ima vlada znameniti primanjkljaj ter zgubo, ako se jemlje v poštev pripravljanje in razdi-ranje podopja za razstavo. RtlSija je imela v zadnji rusko-turški vojski 594 tisuč vojakov; na bojišu jih je mertvih obležalo 130 tisuč, ranjenih in bolnih je bilo 192 tisuč, med kierimi jih je 80 tisuč ozdravelo, 29 tisuč jih je še po bolnišnicah, ostali so umerli; tedaj obžaluje Rusija nad 172.900 zgubljenih vojakov. Na obeh straneh je pa omenjena vojska požerla 600 tisuč m6ž in v denaru je stala 6 milijard 250 milijonov. Nova vojska se je vnela med Angleži in med knezom v Afganistanu (v Aziji); Angleži so prestopili mejo in že se bijejo; tudi so Angleži že uzeli nekaj dežele in kak vterjen kraj, med drugimi Ali Mušjid. Politikarji prerokujejo, da bode drugo leto še več kervi teklo v Evropi, kakor letos! Rusija in Anglija se pričkate za gospostvo v Aziji, in Rusija podpira Indijance Afgani-stane. Vojska 8 Turkom je bila nehala; ker je pa Carigrad ključ za Azijo, je začela zopet zbirati in množiti svojo vojno okoli tega mesta. Od tod se bo razširila vojBka po Evropi. Tako sodijo razni časniki. Mi pa molimo, da bi Bog dal narodom in kraljem občutek pravice in resnice, ter nas obvaroval vojske, njene hčere — kuge, in vsih žalostnih in revnih časov. Drobne novice. Nemški parnik „Pomeranija" se je terčil z neko angleško barko in Pomeranija se je potopila; 172 ljudi je rešenih, 50 utopljenih. — V zalivu pri Mugli blizo Tersta se je vnela laška barka „ Kar- mela", ki je obsegala do 4000 aodcev potroleja. — Znani Midhat-paša je prišel v Be jrut (snamnje, da bode kmali vplival v turško politiko). Ferik Arif je postal poglavar v Albaniji. — Na Francoskem v Rambouiliet-u je v avojem 60. letu umeri popotnik in slavni orientalist Ni-kola KhanikofF. Bil je močno izurjen v orientalskih je-zikih in zapustil je nekaj spisov o perzijanski in azi-janski zgodovini, zemljepisji in narodopisji. — Španjski napadnik zoper kralja, Monkasi, je k smerti obsojen; laški Passaoanti pa bode sodnikom izročen. — 24. u. m. je v naglici umeri milgsp. Zambetti, Riminiški škof; v pogovoru z nekim prijatlom ga je mertud zadel. R. I. P. — Vojvod Virtembeiški je pri poslovljevanji barona Filipoviča imenoval pndobivca Bosne in rekel, kar je bil Radecki pri laški armadi, to je Filipovič naj posled-njiši čas. Veiičastoo je bilo poslovljevanje njegovo v Serajevem. Vernil se je slavni vojvoda v Prago. Pred odhodom je daroval za zidanje katoliškega škofijskega dvora 4000 gl. — Iz Berlina je pregnanih 57 Bocijali-stov, med njimi 2 deržavna poslanca. Tedaj prej kato ličane, zdaj pa rudečkarje! Nekteri jo morajo pobrati že v 24 urah, drugi v 4 dnčh. Cret tn sati z res te tnntiiee* Zahvale. Št. 1. Iz Istre. V svoji veliki stiski sem se pri-poiočil Naši ljubi Gospej presv. Serca, in v ta namen sem opravljal devetdnevnico z obljubo, ako Bog mojo prošnjo usliši, da bom to v „D nici" razglasil. Kmalo po doveršeni devetdnevmci je Bog mojo prošnjo uslišal. Torej s prav hvaležnim sercem rečem: Hvaljena naj bodo presv. Serca Jezusa, Marije in sv. Jožefa! Amen. D. K. Št. 2. Že mnogokrati uslišan od N. lj. G. presv. Serca, prosim, naznanite mojo priserčno zahvalo za vse uslišanja, in naznanile naslednjo dogodbico, ki se utegne morda marsikomu dozdevati malenkost; jaz pa sem vselej iz serca hvaležen, naj sem udišan v velikem ali v malem. Dogodba pa je tale: Na daljnem potovanju po železnici Bem v mestu Inomostu v vagonu pozabii veiiki molitveni« duhovski. Zveččr, ko mislim svojo dolžnost opraviti, sem še le bukve pogrešil. Podam se koj na kolodvor, da bi po-prašal zastran brevirja. Med potom se pa obernem do Nase ljube Gospe presv. Serca, prosivši jo, Laj mi v tej sili pomaga, ter obljubim, ako bom uslišan, to v . Danici" razglasiti. Iu v resnici, moje prošnje niso bile zastonj. Na tem kolodvoru še bukev ticer nisem nazaj dobil, ker vlak se je hitro po mojem izotopu odpeljal; pa zadel sem na prav priljudnega, celo pobožnega že lezniškega v.acinika (porfirja), ki ga prijazn i poprosim, nuj mi svetuje, kako bi zamogei bukve še nazaj dooiti. Obljubil mi ]e, da bo vse otorii, da jih dobim nazaj. Vernivš; se na svoje stanovanje poprašam iz šale. ali ne bi iuieii v tej gostilni, kjer navadno duhovniki prenočujejo, kakega brevirja, in v moje začudenje se mi odgovori, da ga imajo in mi ga tudi še na pot p;s jdijo, ako bi svujtg» več ne dobii. — Drugo jutro me že z veB&ljem čaka pri|azni portir, ter mi naznani veselo novico, da so se bukve na drugi postaji od Inomosta šta-cijoriskemu načelniku zročile, ki mi jih bode tudi vernil. Mislim ga za njegov trud dobro obdariti, vendar ničesar ni sprejeti hotel; samo reče mi: Prosim, gospod duhovni, spomiujajte se mene pri sveti maši in prosite pri Mariji za mene; in te besede je z mokrimi očmi izgovoril. Prav veselo je, da se tudi na železnici med vradniki nahajajo tako verli možje in zvesti častivci Matere Božje. Bukve sem res na drugi postaji nazaj dobil, ne da bi me ka) stalo. Naia ljuba Gospa presv. Serca, ki me je zdaj in že mnogokrat uslišala, bodi hvaljena in češena! Sv. Lorenc, na Dravskem polji, 25. listopada 1878. Jakob ZupaniČ, kaplan. Št. 3. Z naj hvaležoisim sercem pripoznamo po storjeni obljubi, da nam je dosla na priprošnjo Naše ljube Gospč presv. Jezusovega Serca očitna in zdatna pomoč v hudih stiskah, in sicer v trenutku, ko se ie nismo nobene pomoči več nadjali. Ljuba mati so bili dvakrat hudo bolni, zdravnik sam je imel malo več upanja. Nato smo otroci k Mariji se zatekli v molitvi, služile so se svete maše v čast Materi Božji; in bili smo uslišani. Ljuba mati so se nam ozdravili in še toliko se poterdili, da smo 24. listopada praznovali mi otroci s starši vred zlato gostijo (zlato poroko) *). Preserčna zahvala Naši ljubi Gospej presv. Jezusovega Serca za doseženo zdravje! Preserčna zahvala pa tudi vsem dru-štvenikom za molitev. V Mariboru, 1. grundna 187b. Peter Zajic, sluga pri miig. knezo škofu. Prošnje. Priporočena je na peraih bolna oseba za ozdravljenje, če je Božja volja; in ravno tako tudi na očeh in na vratu hudo bolna oseba. - Neki bolnik je priporočen v bratovske molitve, da bi se ozdravil, če je njegovi duši v zveličanje. — Zdihujoč v velikih dušnih in telesnih bridkostih, ki mu vznemirjajo vedno vest, kale pobožnost in spudkopujejo celč zdravje, se preserčno priporoča v molitev udom Naše ljube Gospe presv. Serca, posebno v osmini brezmadežnega Marijnega spočetja. — Priden šolarček, ki bi rad dalje študiral, pa ni popolno zdrav in v takem stanu nesposoben za stan, kterega želi doseči, je priporočen častilcem preč. Device Marije, da bi na njeno priprošnjo popolnem ozdravel, ako je njemu v dušni blagor. Bratovske zadeve. Nameni in priporočevanja pri sv. masi in sploh v molitvi za mesec gruden. I. Glavni namen: Poboljšanje slovenske mladine. II. Posebni nameni: 11. grudna. Sv. Damaz papež. Priporoč.: Papež in pomanjkauje duhovstva. Spreobernjenje Afrike. Več terpečih. 12. Sv. Maksencij. Priporoč.: Katoliške bratovšine. Reveži in na telesu poškodovani, gluhi itd. Dobra priprava za praznike. 13. Sv. Lucija. Priporoč.: Slepi na telesu in posebno na duši. Cerkev na Hervaškem in sploh na Jugoslovanskem. Obvarovanje otrčk pred smertnlmi grehi. 14. Sv. Otilija. Pripor.: Šole. Cerkev na Švedskem in sploh na severu. Posvečevanje zakonskega stanu, zlasti na Slovenskem. 15. Sv. Kristijana. (3. nedelja v Adventu.) Pripor.: Očiševanje za bližnje praznike z dobro spovedjo. Po-Bvečevanje nedelj in praznikov. Spreobernjenje sovražnikov sv. vere. 16. Sv. Evzebij. Priporoč.: Skerbno podučevanje otrčk v keršanskem nauku. Cerkev na Nemškem. Za-tertje pohujšanja. *) Ljubemu očetu je ime Janez, st. 70 let; ljubi materi Ana, st. 73 lčt. Pis. 17. Sv. Lazar. Priporoč.: Vstavi in semeniša. Ubogi -vdovci in vdove sa strah Božji. Otročiči, posebej priporočeni sa obranjenje kerstne lepote. Listek za raznoterosti. Il Ljubljane. Altarju sv. Križa v Šenklaški stolni cerkvi so sv. Oče Leon XIII s pismom 22. listop. 1878 podelili pravico privilegija, ali predopravi-čenja, to je, da je vsaka sv. maša, ki se ondi opravi za kakega umerlega, sklenjena s popolnoma odpustki. Zornice V Ljubljani. V soboto, sv. Andreja dan, se je pričela v frančiškanski cerkvi devetdnevnica k prazniku prečistega Spočetja Marije Device, in se končd onni na praznik; ravno ta dan ae prične pri sv. Jakopu, kjer se obhaja naslednjih 9 dni; zadnjih 9 dni pred Božičem se obhajajo v stolni cerkvi. Ne lahko kje se obhajajo zornice s tako slovesnostjo, kakor v Ljubljani, posebno glede razsvitljave; v vsaki cerkvi gori nad 200 sveč na v.iih altarjih, na kakih 10 lustrih, ob stenah in poleg tega še po sredi cerkve v svetilnicah mnogo luči. Vsak dan je sv. masa z izpostavljenim sv. Rešnjim Telesom in z blagoslovoma, pri kteri se pojejo po 3 ali 4 lepe b žične pesni s prav ginljivimi napevi. Obhajajo se tudi po predmestnih in druzih cerkvah. Preč. g. Frančišk Pire, bivši misijonar v Ameriki, so te dni svoj god obhajali in stopili v 94. leto svojega življenja. Pri toliki sfarosti so še precej pri moči; samo da vid in sjomin jim je zelo opešal Kakor poprej v trilijonu, tako tudi zdaj vina ce pijejo. Bog ohrani in pož.vliaj mno^'zaslužnega gospoda! Ljubljanski srenjski odbor si je barona Filipoviča, pridobivca Bosn>*, izvolil za častnega meščana. Manjši blagoslove s tonzuro so podelili milostni gospod knez in šk- f Ljubljanski včeraj 8 gg. bogosiovcem. Posvečeni Portatili dobivajo v knezo-škofijski pisarni. Posebno Marijno počeševanje kot priprava za Božič (lan ko ieto ponat -n;t-no iz ,;Danice'') se dobiva pri BiazniKU po 3 kr. — Ravnotam tudi: »Pobožnost k najsvetejšemu Sercu Jezusovemu. Das Leben der allersel. Jungfrau Maria und ihres glorreichen Brautigams St. Joseph, von P. Beat Rohner, Pfarrer, O. S. B. Einaiedein itd. To delo s podobami izhaja v sošitkih, kakoršnih bode 32. Priporočeno je od mnog'h škofov. Štiri podobe barvane booo posebno krasne. Zraven tega bode imelo delo 740 lesorezov. Naroč' je se pri Kleru, po 30 kr. zvezek. Jirsikova popularna dogmatika je v nemški prestavi prišla že v 4. natisu na svitlo, in r.e morejo je dosti prehvalit', kako izv« rstuo in rabno je to delo, tako kakor je, za lečo, za šolo, za keršanske nauke itd. — Kaj je neki a slovensko prestavo, ki je bilo že pred precej leti sklenjeno, da jo dd „Matica" na svitlo? V Terstu se je 22. listopada v kapucinski cerkvi obhajalo mertvaško upravilo po ranjcih vojakih, ki so padli v Bosni in Ercegovini. Milg. škof so imeli slovesno sv. mašo, ktere so se vdeležili deržavni namestnik, načelniki vradnij, vojaški iu mornarski zastopniki, pa mnogo mestnianov, in katoliška družba, ktera je bila vzrokovala in poskeibela to opravilo. Šolski odsek razgnanega Teržaškega srenjskega odbora je imel odmenjeno v eni prihodnjih sej nasvetovati, da v prih nnie bi noben nov veroznansk učenik na mestnih l,udskib šolah ne imel pravice do kake plače ali nagrade is srenjske blagajnice! — Menda bojo Ter-žačani saj toliko previdni, da v prihodnje ne bodo ved volili tacih zagrizenih verskih sovražnikov v srenjski odbor? Ravno prav, da se je pččeni pisker razleteL „Vigilanza" pravi, da morajo Teržačani prav hvaležni biti presvitlemu vladarju, da jih je rešil preklicane ga-ribaldovajoče deržave v deržavi, ki je na galerijah srenjske dvorane brez kazni narekovala ostracizem (strah) govornikom avstrijanskega čutila, šumeče pa ploskala na pol zagernjenim garibalduhom. V Bosiljevu na Hervaškem je bil 24. listopada v katoliško Cerkev sprejet Marko Komadina, poprej greški nezedinjenec. Sprejel ga je slovesno, potem ko je dobro podučen predpisano vero obmolil, ondotni č. g. kaplan Anton Justic. Zbrana obilna množica je bila močno gi-njena. Bog mu daj stanovitnost v veri in lepem živ-ljenji. Milg. Evgenij Charbonnier, škof Domicijopolski in apostoljski vikar v jutranji Kočinčini, je umeri 8. avgusta tega leta. R. I. P. Rojen je bil v Digne na Francoskem 1821, škof izvoljen 1864. Marjeta Rotšildova, hči glavarjeva nemškega stebla te rodovine, jo prosila pri Limburškem škofijstvu za sprejemo v katoliško Cerkev, in izročena je v poduk Frankofortakemu g. župniku. Bog ji daj doseči, kar si je tako aerčno izvolila! MHšhorske spremembe* V Ljubljanski škofiji: Duhovnija Iban je podeljena čast. gosp. Balt^z. Bartoi-u, in Lipogiavska je razpisana 30. vinotoka. — Vmestena sta čč. gospoda: Matija Lav-rič 13. listopada za novo Oselico, in Jože Zalokar 19. listopada za Polom. — C. g. Jožef Lavrič, župnik Za-planski, se poda v pokoj. — Prestavljeni so čč. gg.: Ljudovik Vodopivec, ekspozit, z Razdertega vUbelsko; Jož. Lavtižar iz Teržiča v Poljane; Jak. Sušnik iz Po-l;an v Teržič. V Teržaški škofiji: Novoposvečenec č. g. Jož. Bot-tegaro je poslan, v viši bogoslovske nauke na dunajsko vseučiliše. — C. g. Evgenij Strekelj je prestavljen od sv. Jakopa v Mugio; na njegovo mesto pride č. g. Ivan Buttignoni s Skednja, in na le tega mesto č. g. Anton Kjuder, administrator pri sv. Križu v okolici. C. g. Jak. Daris gre iz Mugle v Koper za duh. pom. MMobroini darovi. Za novo cerkev Naše ljube Gospe presv. Jezusovega Serca v DavČi: Lor. Trilar 1 gl. Za altar v Suši: M. Vandrovec 10 gl. Za sv. Očeta: Liza Pavlin 1 gl., Lenka Pavlin 1 gl., in Neimen. 30 kr. sv. Očetu za praznike. — Neka oseba 1 gl. — G. Ivan Rozman 5 gl. Ant. Košak 1 gl. L. Selan 5 gl. Gospa Mar. Lenček 2 gl. Gdnja. N. J. 2 gl. M. Čuden 40 sld. M. Zupan 2 sr. dvajset. Vsi sv. Očetu za praznike. — M. Gerjol 1 gl. sr. za praznike — M. Pfeferer 1 gld. sr. za praznike. — Neimen. 50 kr. za praznike. Za afrikanski misijon: Iz Zalega loga 2 gl. 50 kr. — U. Škedelj 1 gld. — Od Teržiške fare po preč. g. župniku 8 gl. Za misijon v Adrijanopolu: M. Vandrovec 10 gld. Za sv. Detinstvo: Iz Polhovega gradca 15 gld. — Sinčeka Herm.n in Teodor Vidmar 48 kr. Odgovorni vrednik: Luka Jeran. — Tiskarji in založniki: Jožef iHaznikOVi nasledniki v Ljubljani.